ŠESTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 13.12.2007.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

3. dan rada

13.12.2007

Sednicu je otvorio: Miloljub Albijanić

Sednica je trajala od 10:05 do 20:05

OBRAĆANJA

...
Zdrava Srbija

Miloljub Albijanić

| Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad Šeste sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2007. godini.
Na osnovu službene evidencije, sednici prisustvuje 107 narodnih poslanika.
Da bi utvrdili kvorum, molim da ubacimo kartice u poslaničke jedinice.
Konstatujem da je, primenom elektronskog sistema, utvrđeno da su u sali prisutna 94 narodna poslanika, što je više od jedne trećine i postoje uslovi za rad Narodne skupštine.
Obaveštavam sa da su sprečeni da sednici prisustvuju narodni poslanici: Srđan Spasojević, Aleksandar Marton i Nenad Čanak.
Prelazimo na 1. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O BUDžETU REPUBLIKE SRBIJE ZA 2008. GODINU (sa pratećim dokumentima)
Nastavljamo rad načelnim pretresom i dajem reč narodnom poslaniku Radoslavu Jevremoviću.

Radoslav Jevremović

Dame i gospodo narodni poslanici, pred nama se nalazi Predlog zakona o budžetu Republike Srbije za 2008. godinu i ovaj predlog nije ništa drugo nego trgovina između stranaka vladajuće koalicije, odnosno njihovih ministara u smeru ko će više dobiti novca građana Srbije da njime raspolaže, a kao što je poznato da nikome o tome ne polaže račune.
Može se reći da je ovaj budžet, odnosno Predlog budžeta uspeo da zadovolji sve interese i potrebe stranaka vladajuće koalicije jer je više puta menjan, da bi on ipak na kraju bio ona veza koja vezuje i nepovezivo. Da li će ta veza opstati, to ćemo videti.
Ono što je važno na početku istaći su svakako primanja budžeta za 2008. godinu, koja su planirana u iznosu od 639.600.289.635 dinara i izdaci u iznosu od 654.429.163,862 dinara, što dovodi do prostog zaključka da ćete potrošiti ono čega nema, u iznosu od čak 14.828.874.227 dinara, odnosno ekonomski rečeno deficit ovog vašeg predloga budžeta je skoro 15 milijardi dinara. Kako ćete doći do 15 milijardi dinara za popunjavanje budžeta svima je jasno - preko zaduženja, podizanjem kredita po veoma nepovoljnim uslovima, a na teret građana Srbije.
Kada se pogleda ova detaljna analiza, odnosno raspored po korisnicima, ma koliko vi to pokušavali da sakrijete, neke stvari uvek isplivaju gore.
Na strani 12, razdeo 2, funkcija 110, ekonomska klasifikacije 422, koji se odnosi na predsednika Republike, planirani troškovi za putovanja iznose 43 miliona dinara, što je prosto neverovatna cifra kada se zna efekat tih putovanja, a on je ravan nuli.
Na strani 13, razdeo 3, glava 3.2, funkcija 111, koji se odnosi na potpredsednika Vlade, izdvajaju se sredstva u iznosu od skoro 92 miliona dinara, što je preko 32 miliona dinara više od sredstava koja se izdvajaju za kabinet predsednika Vlade. Postavlja se pitanje: šta to znači? Da li to znači da u kabinetu predsednika Vlade ne rade ništa pa im treba manji iznos sredstava ili je možda potpredsednik Vlade važniji i bitniji od predsednika Vlade pa dobija veći iznos sredstava?
Veoma je zanimljivo obrazloženje trošenja sredstava po pojedinim korisnicima, a koje se odnosi na kabinet potpredsednika Vlade, a ono glasi: "U okviru opredeljenih sredstava, najveće učešće u rashodima imaju troškovi putovanja vezani za ostvarivanje prioriteta i dugoročnog strateškog cilja Republike Srbije u pogledu pristupanja EU, posebno vezano za pregovore oko zaključivanja Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju EU i šire podrške u pravcu bržeg integrisanja Republike u evropske tokove."
Za ove troškove putovanja nećete imati potrebe jer iko ko ima imalo morala i ljudskosti ne može biti prijatelj sa nekim ko mu otima deo teritorije.
Na strani 14. imamo Kancelariju za saradnju sa medijima, za koju se izdvaja 76 miliona 152 hiljade dinara, što je veliki iznos, posebno ako se zna da bi taj posao trebalo da obavlja generalni sekretarijat Vlade Republike Srbije, a ne kancelarija kao poseban organ. Razlog zbog kojih to obavlja poseban organ je stvaranje mogućnosti da zaposlite jedan određeni broj vaših kadrova.
Na istoj strani 14, u razdelu 3, glava 3.5, funkcija 110, nalazi se Kancelarija za pridruživanje EU, za koju se izdvaja 78.947.000 dinara potpuno bespotrebno, jer svima je jasno da od ulaska u EU nema ništa, bar u neko dogledno vreme, a pogotovu posle stava nekih država članica EU u vezi budućeg rešavanja statusa pokrajine Kosova i Metohije. Kao što rekoh, ulazak u EU je nemoguća misija i nema potrebe na ovakav način povećavati troškove iovako osiromašenih građana države Srbije.
Na strani 16. u raspodeli sredstava iz budžeta nalazi se i kancelarija Nacionalnog saveta za saradnju sa Međunarodnim tribunalom za krivično gonjenje lica odgovornih za teška kršenja međunarodnog humanitarnog prava učinjenog na teritoriji bivše Jugoslavije od 1991. godine, sa iznosom od 53.404.000 dinara, a nigde u ovoj raspodeli sredstava nema kancelarije za pomoć odbrani lica koja odgovaraju pred Haškim tribunalom. Ovaj novac se troši samo za ispunjavanje zahteva Karle del Ponte.
Na strani 20, razdeo 5, glava 5.8, funkcija 330, svoje mesto u budžetu je zauzelo i Tužilaštvo za ratne zločine, sa iznosom od preko 67.000.000 dinara, i evo ponovo jedan razdeo za Karlu del Ponte, jer ovo tužilaštvo goni isključivo lica po nalogu Karle del Ponte, a da niko ne pokušava da pred lice pravde izvede šiptarske teroriste koji su počinili brojne zločine.
Što se tiče poljoprivrede, ona vam je kao i u prethodnom periodu na zadnjem mestu, a to se zaključuje po iznosu koji se izdvaja za poljoprivredu. Ne razmišljate vi da su poljoprivrednicima potrebna veća sredstva za kratkoročne i dugoročne kredite, za zasnivanje nove proizvodnje i nabavku mehanizacije.
Vi se poljoprivrednika setite samo pred izbore, kada određenim ljudima podelite nešto malo kredita, a zatim kod tih istih ljudi idete pa se slikate u predizbornoj kampanji. Ne znate vi stvarno stanje u poljoprivredi, jer niste nikada bili među pravim poljoprivrednicima, a kako radite ne znam da li bi smeli i da odete.
Kroz ovaj predlog budžeta vidljivo je postojanje velikog broja agencija za sve i svašta, prevedeno - za udomljavanje vaših kadrova, a takođe je vidljivo da nijedna od tih agencija nije dala potrebne rezultate, pa je stvarno nepotrebno izdvajati ogromna sredstva za rad ovih agencija, a time povećavati troškove državne administracije.
Takođe ne treba propustiti da se spomene i Komisija za ispitivanje odgovornosti za kršenje ljudskih prava, koja nije počela sa radom, a za nju se bespotrebno izdvajaju sredstva iz budžeta.
Sve u svemu budžet je veoma loše urađen, ali od ovakvih stručnjaka vladajuće koalicije bolje nismo ni očekivali. Hvala.
...
Zdrava Srbija

Miloljub Albijanić

| Predsedava
Reč ima poslanik Momir Marković.

Momir Marković

Dame i gospodo narodni poslanici, prvo i osnovno što se može reći o ovom zakonu o budžetu je da je predizborni, da je inflatoran, da ne reguliše mnoge stvari koje je trebaloo regulisati, da je trošadžijski. Da krenemo od tačke do tačke.
Izdaci iz budžeta utvrđeni u sledećim iznosima, pa kaže pod tačkom 1.5, dotacije međunarodnim organizacijama. Dame i gospodo narodni poslanici, koje su to međunarodne organizacije koje će država Srbija morati da dotira?
Da li su možda to sredstva koja se vraćaju nevladinim organizacijama preko Soroševe fondacije i ostalih fondacija u ovoj državi? Plaćaju uglavnom one koji rade o glavi Srbiji i srpskom narodu.
Za projekte NIP je 4.150.000.000 evra, a NIP se koristi uglavnom u predizbornoj kampanji. Sredstva iz NIP se plasiraju prvenstveno u opštinama u kojima su na vlasti "žuto-žućkasta" koalicija. Kontrola leta; mi smo nedavno ugovor o kreditu koji je uzela kontrola leta imali ovde pred narodnim poslanicima. Podsećam vas da je kontrola leta najveći trošadžija u ovoj državi i da bukvalno rasipa sredstva prodajući prelete nad našim nebom. Nikola Stankov, direktor, za koga je evidentno da ima oko 1,6 miliona primanja mesečno.
Kontrola leta je jedina institucija koja je ostala, da tako kažem, spona između Srbije i Crne Gore. Ne zato što je nebo nad Crnom Gorom toliko da bismo mogli sredstva da izvučemo i zbog preleta teritorije Crne Gore, nego isključivo što će se u tom međudržavnom preduzeću lako moći sakriti mnogi troškovi koje kontrola leta napravi.
Mi smo jedina država koja je dala, da ne kažem privatnoj firmi, jer je kontrola leta akcionarsko društvo u kojem država Srbija ima negde oko pet posto. Dnevno ima preko 800 preleta, a plaća se od 1.200 dolara pa naviše. Od tih sredstava država Srbija ne vidi ništa.
Čije to nebo prodaje kontrola leta? Čijim nebom lete ti avioni? Pored primedbe koju sam izrekao ovde kada je bio ovde ministar vojni - da mi ne možemo, odnosno da ta kontrola leta ne kontroliše vojne avione koji preleću nad našom teritorijom, tako da mi bukvalno ne znamo ko nam leti nad glavom.
Putevi Srbije; autoput Novi Sad-Beograd, autoput Horgoš-Požega, za to je takođe deo sredstava izdvojen. Generalni sekretarijat Vlade - 161 milion, a plate u Generalnom sekretarijatu Vlade su 161.331.000 dinara.
Kad pogledate plate, jasno vam je koliko je zaposlenih od buldožer revolucije naovamo u tim državnim institucijama, koliko se birokratija namnožila. Birokratija se deli po sistemu amebe, od jedne dve, od dve četiri, tako ste formirali radna mesta ne bi li udomili sve one koji nose vaše partijske knjižice, čak i da ništa nisu uradili za vašu stranku.
Služba za ljudska i manjinska prava - 37 miliona. Koliko zaposlenih ima služba Koordinacionog tela Srbije za opštine Preševo, Bujanovac i Medveđa, koja je kvalifikaciona struktura i ko su ti kadrovi koji su ovde zaposleni?
Podsećam vas da je svojevremeno ovo telo vodio izvesni Nebojša Čović, koga sada nema više u političkom životu, ali se u međuvremenu dobro potkožio i obezbedio, da vas podsetim da je u nekim davnim vremenima, u prvim počecima privatizacije, taj čovek kupio FMP - kako i za kolike pare to građani Srbije ne znaju.
Ima još jedno pitanje koje bode oči - Kancelarija Nacionalnog saveta za saradnju sa Međunarodnim tribunalom za krivično gonjenje lica odgovornih za teška kršenja međunarodnog humanitarnog prava počinjena na teritoriji bivše Jugoslavije. Dame i gospodo narodni poslanici, s obzirom da sam član tima koji pomaže u pripremi odbrane profesora doktora Vojislava Šešelja, koji je sinoć briljantno "obrisao patos" sa prvim svedokom veštakom, noćas su građani Srbije imali prilike da vide kako se brani ne samo optuženi, nego kako se brani Srbija.
Taj Nacionalni savet za saradnju sa Haškim tribunalom, lično sam nekoliko puta nosio zahteve za izvesne podatke, izvesnu dokumentaciju, koju je inače država Srbija ranije dostavila Haškom tribunalu, a vezano je za suđenje profesoru doktoru Vojislavu Šešelju. Do dana današnjeg mnogi od tih papira nisu došli u tim koji pomaže pripremu odbrane profesora doktora Vojislava Šešelja. Istovremeno, iz ovih sredstava se plaćaju sve one špijunčine koje jure ove ljude koji su optuženi pred Međunarodnim sudom.
Dame i gospodo narodni poslanici, ovo što ova Kancelarija nacionalnog saveta, ovo što ovaj Nacionalni savet radi u državi Srbiji, i za to biva debelo plaćen, klasičan je oblik uzurpacije i zadnjeg dinara koji se za ovo odvoji. Jer bukvalno u korist države Srbije, u odbranu države Srbije ništa ne rade.
Naravno, tim koji pomaže pripremu odbrane dr Vojislava Šešelja je na druge načine uspeo da dođe do velikog broja dokumenata i rezultate prikupljanja tog materijala ste mogli da vidite sinoć, moći ćete da vidite i večeras, moći ćete da vidite i u januaru i u narednim danima suđenja.
Fond za mlade talente je takođe diskutabilan. Samo još nekoliko stvari, s obzirom da mi vreme prolazi. Kaže ovako - Ministarstvo finansija, pa onda kaže - izvršni i zakonodavni organi, finansijski i fiskalni poslovi i spoljni poslovi. Kada pogledate koliko je sredstava izdvojeno za ovo, vidite da je to jedna od najskupljih, da kažem tako, kancelarija - da državu Srbiju najviše košta.
Sve u svemu, videlo se da će ovaj budžet otprilike u praskozorje predsedničkih izbora i zbog toga je ovakvo bahato trošenje para, koje u krajnjoj liniji uzimate od građana Srbije, svaki dinar, svaki evro koji se nalazi u ovom budžetu je, u krajnjoj liniji, skinut sa grbače građana Srbije.
Tačno se vidi još nešto. Vidi se da ćete posle ovih predsedničkih izbora, jer očekujem da vi očekujete da ćete pobediti, ljuto se kajati i ono što ste obećali penzionerima, uostalom penzioneri znaju, niste ih prvi put prevarili, obećali ste im i u prošlim izborima i uvek pred izbore izađete - daćemo penzionerima tri hiljade, daćemo penzionerima pet hiljada, ma, ne dajete vi penzionerima ništa - to su penzioneri mukotrpnim četrdesetogodišnjim radom skinuli, odnosno zaradili. Ovo što krčmite i ovo što prodajete i crno ispod nokata neko je znojem zarađivao.
Dame i gospodo narodni poslanici, SRS neće glasati za ovaj predlog budžeta.
...
Zdrava Srbija

Miloljub Albijanić

| Predsedava
Narodni poslanik Nataša Jovanović, potpredsednik Narodne skupštine Republike Srbije, po Poslovniku.
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Dame i gospodo narodni poslanici, izašla sam zbog gospodina Albijanića, da se vratim na 24 sata pre i jučerašnji početak sednice. Javila sam se po članu 226, da mi kao ekspert za oblast matematike objasni nešto što ga budem pitala, a sa druge strane da potvrdi da sam juče bila u pravu po članu 31, kada sam rekla da me bez razloga prekida u mojoj najavi, juče u ovo vreme, da će izvesni nesrećnik Antonio Oberšal da prođe kao bos po trnju.
To je prvi svedok koga je antisrpski Haški tribunal doveo u Hag da svedoči protiv našeg predsednika prof. dr Vojislava Šešelja, i pošto ja znam da je gospodin Albijanić stručnjak za oblast matematike, on je i sam sinoć samo na jednom primeru ekspertskog znanja našeg predsednika iz njegove oblasti, kada je u pitanju definicija imaginarnog broja, potvrdio da je neprikosnoveni lider srpskog naroda, da je čovek koji će svojim znanjem, svojim umećem i pre svega snagom svojih argumenata, kao što je i znanje iz oblasti matematike, fizike, političkih nauka, pravne nauke, istorije, da pobedi Haški tribunal.
Da završim, kao što sam juče kada ste me prekinuli, gospodine Albijaniću, bez razloga, jer ste videli da je definicija apsolutno tačno, što priučeni, odnosno lažni fizičar Antonio Oberšal ne zna, kada je u pitanju i imaginarni broj, a naročito kada su u pitanju sve istorijske činjenice i argumenti kojima će predsednik naše stranke da brani Srbiju i srpski narod. Želim da vam kažem da je to vama dovoljan dokaz, da se mi ni sa čim ne šalimo i vrlo dobro znate da isključivo i uvek pred građane Srbije, pred svetsku javnost, kao što je to juče uradio prof. dr Vojislav Šešelj, izlazimo snagom argumenata.
Na isti takav način od danas će snagom argumenata pred birače Srbije izlaziti gospodin Tomislav Nikolić. Uvereni smo u pobedu i mnogo pre nego što to očekuju i tužioci u Haškom tribunalu, pobedu predsednika naše stranke dr Vojislava Šešelja i njegov skori povratak u otadžbinu, a svakako ubedljivu pobedu gospodina Tomislava Nikolića na izborima 20. januara.
To sinhronizovano delovanje dvojca Šešelj-Nikolić svakako nikoga ne može da ostavi ravnodušnim. To što predsednik naše stranke radi tamo za budućnost Srbije, a gospodin Nikolić svojim delovanjem ovde, jeste garancija da ćemo sigurno kao narod i kao država ići u bolju budućnost. Hvala.
...
Zdrava Srbija

Miloljub Albijanić

| Predsedava
Hvala, gospođice Jovanović. Mogu da potvrdim da je gospodin Šešelj bolje znao matematiku od njegovog sagovornika, ali pravnici sa matematikom slabije stoje inače.
Reč ima narodni poslanik Miloš Aligrudić, po Poslovniku.
...
Nova Demokratska stranka Srbije

Miloš Aligrudić

Čl. 27, 104. i 226. Juče je predsednik Narodne skupštine, koga ovde ne vidim, iako sam od potpredsednika Narodne skupštine Radeta Obradovića dobio informaciju da je prema rasporedu trebalo on da predsedava u 10,00 ujutru, verovatno nema nameru da siđe, videćemo u toku dana kako će to izgledati, dakle, on je juče raspisao izbore za predsednika Republike, što je objavljeno u "Službenom glasniku" broj 117.
U Ustavnom zakonu, u članu 3, stoji: "Izbore za predsednika Republike raspisaće predsednik Narodne skupštine do 31. decembra 2007. godine, odnosno najkasnije u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu poslednjeg od zakona kojim se uređuju položaj i izbori za predsednika Republike, odbrana i Vojska Srbije, spoljni poslovi i službe bezbednosti". Akcenat je na stupanju na snagu ovih zakona.
Što se tiče zakona o predsedniku Republike i izboru predsednika Republike, ti zakoni su juče stupili na snagu. Kad je reč o navedenim drugim zakonima koji su izričito pobrojani u stavu 2. člana 3. Ustavnog zakona, kada je reč o zakonu o odbrani, veoma jasno stoji da je vakacio legis osam dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije". To stoji u članu 127. Zakona o odbrani.
Dalje idemo, Zakon o Vojsci, to je verovatno nekom promaklo, ako kažemo nekom, promaklo je svima u ovoj Narodnoj skupštini, ali svima do jednog. To ne opravdava ni vlast ni opoziciju. Dan stupanja na snagu je 1. januar 2008. godine. Zakon o spoljnim poslovima, član 67 - ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije". Zakon o osnovama uređenja službi bezbednosti - osam dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Prema tome, jasna je stvar da predsednik Narodne skupštine, koji sad ovde nije prisutan, nije postupio u skladu sa Ustavnim zakonom kada je raspisao izbore za predsednika Republike. DSS je juče iznela svoj stav kada je reč o kršenju koalicionog sporazuma koje je nesumnjivo, ali to se tiče naravno stranaka vladajuće koalicije.
Žao mi je što zamaram opozicione stranke sa ovim, ali i mi smo rekli da će naša reakcija na to biti svakako posle 19. decembra, za kada je predviđena rasprava o Kosovu i Metohiji u Savetu bezbednosti Ujedinjenih nacija.
Naravno da je posle toga predviđena i rasprava u Narodnoj skupštini o Kosovu i Metohiji. Za nas su to svete stvari. Pre toga mi nećemo dati nikakav odgovor DS-u i radićemo sasvim normalno u ovom parlamentu. Nećemo ni na koji način ugroziti rad parlamenta do tog trenutka, niti će na bilo koji način biti ugrožen rad Vlade Republike Srbije.
Što se tiče ovih primedbi koje sam ovde izneo, one se daju vrlo jednostavno rešiti. Predsednik Skupštine treba da povuče svoju odluku i da je donese u skladu sa članom 3. Ustavnog zakona. Hvala.
...
Zdrava Srbija

Miloljub Albijanić

| Predsedava
Narodni poslanik Ivica Dačić, predsednik poslaničke grupe SPS, po Poslovniku.
...
Socijalistička partija Srbije

Ivica Dačić

| Ministar unutrašnjih poslova
Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine predsedavajući, uveren sam da delim mišljenje svih opozicionih narodnih poslanika da nas uopšte ne zamarate kad govorite o vašim odnosima u vladajućoj koaliciji i predlažem da o tome govorite još malo.
Inače, ovo potvrđuje svu neozbiljnost vladajuće koalicije, jer ovo što vi radite sa ovom državom i sa ovim narodom može biti u Ginisovoj knjizi rekorda. Vi koji sarađujete u ovoj vladi, kako se ponašate, ispada kao da Srbija ima neku Vladu ili nema. Molim vas da date već jedan odgovor jedni drugima.
Ako možete da sarađujete, sarađujte, a ako ne možete raspišite parlamentarne izbore pa da Srbija dobije Vladu, u kojoj će oni koji se nalaze u Vladi barem govoriti jedni sa drugima, a ne rešavati svoja pitanja preko Ustavnog suda Srbije, koji ste takođe izabrali na način kako ste izabrali u okviru vladajuće koalicije.
Već sam više puta ovde isticao, pitanje izbora i kada će biti raspisani izbori, nije pitanje o kojima vi odlučujete unutar vladajuće koalicije, to je pitanje poštovanja Ustavnog zakona i dogovora sa političkim strankama koje se nalaze u Narodnoj skupštini Republike Srbije. Vi ne samo da niste razgovarali unutar vladajuće koalicije, nego o tome niste obavili nikakve konsultacije ni sa drugim političkim strankama.
Naravno da je bitno pitanje Kosova i Metohije i naravno da je veoma bitno da znamo kako će se Srbija ponašati. Ali, kako vi mislite da izgleda sednica Narodne skupštine Republike Srbije o Kosovu i Metohiji, kakav je to državni pregovarački tim, vi ćete ovde izneti izveštaj, sedeće jedni pored drugih, predsednik Republike Boris Tadić, predsednik Vlade Vojislav Koštunica, ministar Samardžić. Šta vi mislite, da će oni da govore samo za tu sednicu, a inače ne govore. Inače, sarađivaće samo za tu sednicu, a neće sarađivati.
Mislim da treba da prestane sa ovom farsom. Vlada Republike Srbije i parlamentarna većina u Srbiji više ne postoji. Saopštite to građanima Srbije. Raspišite parlamentarne izbore kad ste već raspisali predsedniče, raspišite pokrajinske i lokalne, Srbija barem ako ide u promene, treba da ide u promene od početka pa do samog vrha. Hvala vam.