Prva sednica, Drugog redovnog zasedanja, 17.10.2008.

8. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Prva sednica, Drugog redovnog zasedanja

8. dan rada

17.10.2008

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić Dejanović

Sednica je trajala od 10:10 do 20:25

OBRAĆANJA

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala, gospođo Pop-Lazić. Nadam se, gospodine Buha, da nećete imati ništa protiv ako gospođi ministru dam reč. Zahvaljujem. Reč ima ministar pravde u Vladi Srbije, gospođa Malović.
...
Socijaldemokratska stranka

Snežana Malović

Poštovani predsedavajući, dame i gospodo, uvaženi narodni poslanici, pre nego što dam obrazloženje vezano na ova prethodna tri amandmana i o trećem amandmanu o kojem sada raspravljamo, prvo moram da iznesem mišljenje da ne stoje prozivke koje su upućene na moj račun u pogledu davanja obrazloženja. To ću uvek činiti i mislim da moje držanje prethodne nedelje i ove nedelje vezano za raspravu o Predlogu zakona, u načelu i u pojedinostima, to demantuje.
Naime, svi ste imali prilike da vidite da sam u toku ove nedelje, kada smo raspravljali o pojedinostima, bila prisutna ovde, davala obrazloženja povodom amandmana i to ću i dalje činiti, to smatram svojom obavezom kao predlagača ovog zakona.
Što se tiče prvog amandmana, pozvaću se na iskustva drugih zemalja i međunarodnih organizacija, o problemu krivične odgovornosti pravnih lica, u stvari odgovornosti pravnih lica za krivična dela, citiraću stav 2. člana 26. Konvencije UN protiv korupcije, koju je ova zemlja potpisala, a ovaj parlament ratifikovao. Naime, u stavu 2. se kaže – nezavisnost je pravnih načela države ugovornice, odgovornost pravnih lica može biti krivična, građanskopravna ili upravna.
Krivičnopravna konvencija o korupciji Saveta Evrope, koju je, takođe, naša zemlja potpisala, a ovaj parlament ratifikovao, u članu 18. koji govori o odgovornosti pravnih lica, u stavu 2. kaže – svaka potpisnica će preduzeti neophodne mere kojima će obezbediti da pravno lice bude odgovorno kada je zbog nepostojanja nadzora ili kontrole od strane fizičkog lica omogućeno činjenje krivičnog dela, u korist tog pravnog lica.
Preporuke grupe zemalja za borbu protiv korupcije Saveta Evrope, poznatijeg kao GREKO, u Preporuci broj 18, koje su obavezne za našu zemlju, kažu – GREKO je preporučio da se donesu potrebni zakoni kojima bi se ubrzalo utvrđivanje odgovornosti pravnih lica za krivična dela. Dalje kažu – pravna lica su odgovorna za krivična dela koja je u svoje ime ili za svoj račun izvršilo bilo koje fizičko lice koje se nalazi na rukovodećoj funkciji u okviru tog pravnog lica, a na osnovu ovlašćenja koje ima da predstavlja to pravno lice ili ovlašćenja da donosi odluku u ime pravnog lica ili ovlašćenja da vrši kontrolu u okviru tog pravnog lica.
Takođe, kaže se da GREKO podseća da u Republici Srbiji ne postoje zakonske odredbe kojima bi se ustanovljavala građanska, krivična ili administrativna odgovornost pravnog lica za krivična dela. To je bio razlog i potreba naše zemlje za donošenjem ovakvog zakona. Ono što smo pomenuli u obrazloženju zakona u pogledu hronologije naše pravne istorije, da je postojalo, u članu 16. samo je bilo podsećanje hronološki kako je ta oblast bila nekada uređena u našoj zemlji.
Što se tiče amandmana na član 7. stav 2, da može biti pravno lice odgovorno ako je postupak protiv fizičkog lica odbijen ili obustavljen, reći ću vam koji su to slučajevi. Kada je odbijen, to su slučajevi kada je došlo do pomilovanja ili amnestije, ili kada je utvrđena neuračunljivost fizičkog lica. Kada je postupak obustavljen to su situacije kada je nastupila smrt fizičkog lica, tj. okrivljenog, ili kada se on nalazi u bekstvu.
Daću vam plastičan primer koji će biti dovoljan dokaz u prilog tome zašto smo se odlučili za donošenje ovakvog zakona. Svi smo svedoci događaja koji se tiču zagađenja životne sredine, na primer u Pančevu, vezano za ''Rafineriju'' u Pančevu. Niko me neće ubediti da tu postoji isključivo odgovornost fizičkog lica. Hvala vam. (Aplauz.)
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Hvala, gospođo Malović. Na osnovu člana 100. gospodin Milorad Buha želi da govori o povredi Poslovnika. Izvolite, gospodine Martinoviću. Ali, molim vas, da se brže dogovorite, jer redosled ipak kaže – prvo Poslovnik.
...
Srpska napredna stranka

Aleksandar Martinović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, mogli ste da čujete od gospođe Snežane Malović da ona u citiranju tih konvencija, takođe, ne pravi razliku između krivične odgovornosti i odgovornosti pravnog lica za krivična dela. Dakle, reč je o jednom istom institutu, iako Predlog zakona ide u tom smeru da krivična odgovornost nije ista što i odgovornost pravnog lica za krivična dela.
Gospođo Malović, jednom Grku koji se hvalio da je na ostrvu Rodos daleko skočio, neko mu je rekao: "Hik Rodos, hik salta!" – Ovde je Rodos, ovde skači. Sada vam kažem, ne treba vam ni ovaj zakon ni agencija za borbu protiv ovog ili onog kriminala, ni razne institucije koje ste stvorili od 2001. godine da biste se borili protiv organizovanog kriminala.
Nije organizovani kriminal i uopšte kriminal i korupcija fenomen sa kojim se država suočava tek na početku 21. veka. Bilo je toga i u 19. veku i u 18. veku i ranije, i države su se borile protiv te pošasti i bez vaših agencija i bez vaših zakona o odgovornosti pravnih lica za krivična dela, i bez raznih novotarija koje ste stavili u pravni sistem Republike Srbije od 2001. godine.
Nemojte borbu protiv kriminala i korupcije da mistifikujete! Nemojte da je obavijate nekim velom misterije, da niko živi ne može da razume šta je to, kada je reč o borbi protiv kriminala i korupcije, sem ministara koji sede u Vladi i onih koji su im pisali predloge zakona.
Gospođo Malović, u svakoj državi ne treba čovek da bude neki veliki pravnik pa da shvati. Postoji sud, postoji tužilaštvo, postoji policija. Eto vam tri osnovna instrumenta i tri osnovne poluge da se borite protiv organizovanog kriminala, ako hoćete. Ako nećete, možete da osnujete još hiljadu i jednu agenciju.
Možete da napišete još 1001 zakon kao što je ovaj, ništa se u Srbiji neće promeniti ako vlast nema volju da se obračuna sa kriminalom i korupcijom.
Ako tu volju posedujete, evo, ja vam sad garantujem sa postojećim pravosudnim sistemom Republike Srbije i bez agencije, koju nameravate da osnujete, za borbu protiv organizovanog kriminala, i bez specijalnih sudova, i bez specijalnih tužilaštava, i bez ovih silnih zakona, koji blage veze nemaju sa zdravim razumom i pravnom tradicijom, možete da se izborite sa kriminalom i korupcijom. Ali, vi to nećete!
Vi to nećete zato što biste morali da se obračunate sa ljudima koji vode ovu državu. Oni su glavni kriminalci, korupcionaši i mafijaši koji postoje u ovoj državi.
Formiranjem agencija vi samo hoćete da zamaskirate kriminal i korupciju, da napravite neki privid da građani Srbije misle – evo, Vlada Srbije predlaže agenciju, sad će da se bori protiv organizovanog kriminala. Vi ne možete da se borite protiv organizovanog kriminala, dok ne donesete zakon o agenciji za borbu protiv organizovanog kriminala. Ne možete da sankcionišete trgovinu belim robljem, prostituciju, trgovinu narkoticima, ako ne donesete zakon o odgovornosti pravnih lica za krivična dela.
Gospođo Malović, nije tačno, možete, samo je potrebno da smognete hrabrosti. Ako imate volje, nestaće kriminala i korupcije u Srbiji kao da ih nikada nije bilo i bez agencija i bez ovih zakona, ali vi to ne želite.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Gospodin Buha, povreda Poslovnika.

Milorad Buha

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, javio sam se po čl. 225. i 226. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije. Moramo se osvrnuti danas na jednu kategoriju stanovništva koja se nalazi u stanju socijalne brige, jer je danas međunarodni dan borbe protiv siromaštva. Moramo zatražiti od Vlade, Ministarstva finansija, Ministarstva rada i socijalne politike, podatke o tome kolike su donacije upućene od strane međunarodne zajednice, međunarodnih humanitarnih organizacija i drugih organizacija, nevladinih organizacija, pre svega, Vladinog sektora, koliko smo mi sredstava dobili po tom osnovu.
Prema podacima koje smo mogli pročitati na sajtu Ministarstva finansija, Ministarstva rada i socijalne politike u periodu od 2001. do 2007. godine, oni su ukupno dali sumaran pregled podataka, pa možemo samo reći o jednom zbirnom pregledu, zbirnom iznosu, to je 3,5 milijardi evra koje je Republika Srbija dobila na konto oređenih kategorija stanovništva koje moramo socijalno zbrinuti.
Postavljam pitanje Ministarstvu finansija i Ministarstvu rada i socijalne politike o tome da nas pismeno obavesti – koliko smo dobili po godini i po nameni?
Znači, kada dobijemo sredstva, dobijamo ih za određenu namenu.
Nadalje, interesuje me – koliko je od tih sredstava, od tih 3,5 milijardi evra, dobio Komesarijat za izbeglice i u koje namene? Isto to tražim od komesara za izbeglice, da nam dostavi u ime Komesarijata podatke o tome – u koje namene je uloženo i da vidimo namenu tih sredstava? Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala, gospodine Buha.
Molim službu da pitanja narodnog poslanika Milorada Buhe uputi odgovarajućim ministarstvima kao poslaničko pitanje.
Reč ima gospodin Spasojević, o amandmanu.
...
Nova Srbija

Srđan Spasojević

Nova Srbija
Dame i gospodo narodni poslanici, izuzetno uvažavam prisustvo naše ministarke i na odborima i ovde, njeno prisustvo je zaista izuzetno. Nisam zadovoljan ovim obrazloženjem.
Povezaću sada član 6. i član 7 – ''Odgovornost pravnog lica iz stava 1. ovog člana postoji i ako je zbog nepostojanja nadzora ili kontrole od strane odgovornog lica omogućeno izvršenje krivičnog dela u korist pravnog lica od strane fizičkog lica koje deluje pod nadzornom i kontrolom odgovornog lica.''
Dakle, postoji mogućnost da se u jednom preduzeću propusti nadzor, a neko fizičko lice učini to krivično delo i traži se odgovornost i pravnog lica.
Član 7. kaže: ''Odgovornost pravnog lica zasniva se na krivici odgovornog lica.''
U stavu 2. jasno stoji: ''Pod uslovima iz člana 6. ovog zakona pravno lice odgovara za krivično delo odgovornog lica i ako je krivični postupak protiv odgovornog lica obustavljen ili je optužba odbijena.''
Možda ste vi, gospođo ministre, u pravu, ali onda je ovde, možda je tehnička greška, trebalo da stoji – pod uslovom iz člana 6. stava 2. ovog zakona pravno lice odgovara za krivično delo i fizičkog lica i ako je krivični postupak protiv odgovornog lica obustavljen ili optužba odbijena. Tako nešto bi moglo da postoji u praksi, ali ne mogu da prihvatim da se obustavi postupak protiv odgovornog lica iz razloga neuračunljivosti, a da onda, opet, odgovara pravno lice.
Ako je neko lice neuračunljivo, postupak se obustavlja, to znači da ne može ni da odgovara pravno lice. Zašto bi ono odgovaralo? Zbog toga što je primilo neuračunljivo lice na posao. Da bi se neko primio postoje određeni lekarski pregledi, postoji mogućnost da se dokaže da li je to lice poslovno sposobno da obavlja taj posao. Jedino ako ste mislili da u situaciji posle izvršenog krivičnog dela to lice postane neuračunljivo – to mogu da prihvatim.
Razumeo sam vašu poruku, ali onda je u obrazloženju zašto ste odbili amandmane trebalo jasno da stoji to, a ne neke pravne smetnje. Koje su to pravne smetnje? Upozorio sam da postoje lica koja su vlasnici određenih preduzeća, kojima ovo nije fah i, zaista, ne mogu da prihvatim da na ovaj način pravno lice može da odgovara.
Razumeo sam vašu poruku, ali imalo je mesta, možda, u stavu 2. staviti, da ukoliko ostane odgovornost fizičkog lica, a obustavi se odgovornost odgovornog lica, da ostane odgovornost, ako uopšte to može da bude.
Ali, naravno iz svega onoga što smo rekli, moje prethodne kolege, gospodin Perić i gospodin Martinović, ne može se prihvatiti da pravno lice može da odgovara za krivično delo odgovornog lica, pogotovo u situaciji kada je prekinut postupak protiv njega. Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala gospodinu Srđanu Spasojeviću.
Na član 8. amandman je podneo poslanik Mirko Munjić.
Vlada nije prihvatila amandman, Odbor za pravosuđe i upravu predlaže da se amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik gospodin Mirko Munjić. Izvolite.

Mirko Munjić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, podneo sam amandman na član 8. Predloga zakona o odgovornosti pravnih lica.
Dozvolite, pre nego što počnem o ovom amandmanu, jednu malu opasku. Na današnji dan, svetski dan borbe protiv siromaštva, jutros smo čuli dve frapantne vesti, jedna je, da u državi Srbiji u 2008. godini postoji 10.000 više korisnika narodne kuhinje, a bilo bi ih i više da ima, kaže, materijalnih sredstava, a druga vest je došla iz usta gospođe iz Vladine Agencije za borbu protiv siromaštva, koja kaže, doslovce, da ne zna odakle ovakva vest kad je siromaštvo u Srbiji prepolovljeno sa 14 i nešto posto na 6 ili 7 posto.
Ovde postoje dve stvari: ili su ove kazane javne kuhinje počeli da koriste bogati ili je, zaista, Vlada izgubila svaki aršin po pitanju ove ''socijale'', izgubila kompas i ne zna o čemu se radi. No, o tome će verovatno svoj sud dati narod.
Evo da krenem sa amandmanom na član 8. Predloga zakona. Član 8. je nastavak ove farse o odgovornosti pravnih lica za krivična dela. Dakle, član 8. tretira tri kategorije, odnosno tri pravne situacije vezane za prestanak ili statusnu promenu pravnih lica. Prva kategorija jeste: ako je pravno lice prestalo da postoji pre okončanja krivičnog postupka; druga kategorija: ako je pravno lice prestalo da postoji nakon pravosnažno okončanog postupka; treća kategorija: ako je pravno lice nakon izvršenog krivičnog dela promenilo svoju pravnu formu.
Sada da vidimo nešto o pravnim posledicama te odgovornosti. Može se desiti da krivični postupak potraje malo duže, kao što je to slučaj u našem zakonodavstvu, pa umesto ovog prvog pravnog lica dođe pravni sledbenik, pa se desi da i ovo drugo pravno lice prestane da postoji, pa se pojavi još jedan pravni sledbenik. I šta se tu dešava? Treće pravno lice u ovom lancu osetiće posledice krivične odgovornosti onog prvog pravnog lica. Zamislite još situaciju da je ovo treće pravno lice, kao pravni sledbenik, steklo tu imovinu kao savestan držalac, savestan pribavilac. Onda se tu pravi jedno pravno zamešateljstvo, tako da je, u stvari, najbolje da se prihvati ovaj amandman. Jednostavno, tu se rešava ova pravna situacija.
Tako je i u ova dva slučaja: ako pravno lice prestane da postoji nakon pravosnažno okončanog postupka, kao i ako pravno lice promeni pravnu formu u kojoj je poslovalo. Po predlogu ovog člana, ono, takođe, odgovara. Odgovornost je isključivo subjektivna kategorija. Odgovornost je vezana za određeno lice, za određenog počinioca i potrebna je vinost počinioca. Pravne posledice krivične odgovornosti treba da pogađaju isključivo učinioca krivičnog dela. Sve mimo toga gubi svoj pravni smisao.
Međutim, očigledno je da se ovde želi da se poveže ono što se povezati ne može. Na kraju, vi ste skloni da povezujete ono što se nikada povezati ne može. Povezao bih vas sa onom izrekom preosvećenog vladike Nikolaja Velimirovića, koji kaže: "Istorija poznaje dve vrste heroja: one koji žrtvuju svoj život svojim idealima i one koji žrtvuju tuđ život svojim idealima". Vi ste ovi drugi.
U stvari, vi želite da žrtvujete život građana Srbije svojim idealima. Vi ste pokušali da žrtvuje život i našeg predsednika dr Vojislava Šešelja svojim idealima, ali, ''neće da može'', gospodo. Mislim da će se uskoro dr Vojislav Šešelj vratiti u Srbiju, posle poraza ''haškog kazamata'', da će on poraziti i vas, a i ove ''šprajceve'' koji vas podržavaju.