U ime SRS ću, najpre, uopšteno reći nekoliko reči, kao ovlašćeni predstavnik SRS, a onda ću, iako ste mi rekli da ćete prihvatiti moj amandman na član 3, svakako reći nešto i u prilog njemu. Naime, mi smo ovaj zakon i u načelnoj raspravi pokušali da osporimo, osvrćući se na činjenicu da ovo nije adekvatan odgovor na ekonomsku situaciju, finansijsku situaciju, stanje javnih finansija u ovoj državi. Smatrali smo da odgovori na te izazove, odnosno na te probleme koje imamo danas u Srbiji, definitivno nisu čak ni u najmanjoj meri sadržani u Predlogu ovog zakona.
Slažem se sa činjenicom da Srbija ima i poresku nedisciplinu, kako ste ovde naveli, lošu poresku kulturu, ali definitivno odgovornost za takvu konstataciju leži na onima koji osam ili devet godina pričaju o evropskim standardima, a istovremeno ništa ne čine da se u sferi javnih finansija i uopšte u sferi funkcionisanja državne uprave i svih njenih segmenata, ti standardi na neki način bar počnu ostvarivati i definisati.
U raspravi o prethodnom zakonu dao sam sebi za pravo, u ime SRS, da konstatujem da je tek u najavi da jednu jedinu meru, koja predstavlja jedan ozbiljan standard u oblasti državne uprave, definišete kroz jedan zakon i, objektivno, ništa se više kao evropski standard ili standardi ozbiljnih i modernih razvijenih država u svetu, ne može prepoznati u zakonodavstvu koje, kao Vlada, donosite pred poslanike, odnosno pred zakonodavni organ - Skupštinu Republike Srbije.
Znači, mi smatramo da je suština obezbeđivanje stabilnosti javnih finansija, suština obezbeđivanje javnih prihoda i stabilizacija javnih rashoda. Ponajmanje je to administrativno uređivanje poreske uprave. U jednoj meri da, i to zaustavljanje dekapacitiranja, kako ste to ovde definisali i naveli, u poreskoj upravi svakako da je potrebno i neophodno, ali država Srbija ima problem sa poreskom osnovicom, država Srbija nema gde da ubira poreze.
Lično mislim da ova država treba da stavi u funkciju sve i naučne i svake druge kapacitete, da iznalazi način da se povećava proizvodnja, da se povećava izvoz, da se strukturalno menja uvoz, da stvaramo prostor da obezbeđujemo osnovicu za ostvarivanje prihoda po osnovu PDV, a ne da Vlada, u postupku razmišljanja ili najavljivanja nekog rebalansa budžeta, kao jednu od mera najavljuje povećanje, eventualno, stope PDV, što svakako nije dobro. To je nekoliko uopštenih reči koje sam, kao predstavnik poslaničke grupe, hteo da kažem.
Svakako ću koristiti svoje vreme da u razgovoru i polemici o amandmanima, ako mogu, ubedim gospođu ministar da prihvati još neki amandman SRS. Da kažem još nekoliko reči uopšte o amandmanima. Koncepcijski, amandmani su pratili ono što ste kroz ovaj zakon predložili.
Znači, politički svakako ne možemo da se složimo, ali mi smo pratili koncepcijski ovo što ste predložili i mislim da nema razloga da ne prihvatite suštinski nijedan amandman.
Koliko ćete imati sluha, to ćemo da vidimo kroz raspravu, ali čini mi se da amandmani deluju potpuno smisleno i da nema, ponavljam, razloga da ih ne prihvatite.
Što se tiče mog amandmana koji sam predložio na član 3. Predloga zakona, kao što stoji, predvideo sam da se u članu 24. posle reči "poreske uprave" u odgovarajućem padežu, dodaju reči "i poreskog odeljenja jedinice lokalne samouprave" u odgovarajućem padežu, a u stavu 3. tačka na kraju zamenjuje se zapetom i dodaju se reči "odnosno na teret budžeta jedinica lokalne samouprave".
Obzirom da je država, konačno, uz solomonske napore, smogla snage i našla način da konačno završi taj postupak definisanja poreskih odeljenja na nivoima lokalne samouprave, obzirom da je definisano da određeni poreski prihodi konačno postanu i prihodi lokalne samouprave, tako je uspela država da definiše i poreska odeljenja na nivoima lokalnih samouprava. To je u ovoj državi išlo sa manje ili više napora.
Mislim da u dobrom delu lokalnih samouprava to još uvek nije definisano i ne funkcioniše na jedan pravi i adekvatan način. To sam rekao i u načelnoj raspravi. U 2008. godini država je dva puta obarala tender kojim je trebala da obezbedi programski paket i tehnička sredstva kojima će se ova odeljenja definisati i zaokružiti i na jedvite jade je to konačno urađeno.
Ono što je, takođe, bitno za ovaj deo priče, jeste reći da je poreska uprava, ono što je prenela na lokalnu samoupravu, prenela u jednom prilično haotičnom i neuređenom stanju. Podaci su jako nesistematizovani i neažurirani.
Rekao sam, još uvek nije uspostavljena koordinacija lokalnih organa, katastarskih službi i nekih drugih nadležnih državnih organa, tako da će, objektivno, lokalnoj samoupravi trebati još dosta vremena da sve stvari ustroji i podigne na nivo koji je bitan ili potreban lokalnoj samoupravi.
Što se samog amandmana tiče, obzirom da ste vi kroz zakon predvideli da se naznači da će se deo prihoda, koje je potrebno vratiti poreskim obveznicima, vraćati iz budžeta Republike Srbije i dodali ste da će se vraćati iz budžeta lokalne samouprave, onda sam ovim amandmanom hteo da predvidim da sve ono što kroz zakon želi država i hoće obveznicima da ponudi kroz zakon, od strane poreske uprave, do te iste obaveze prema poreskim obveznicima imaju i poreska odeljenja jedinica lokalne samouprave.
Tu sam hteo da se dve stvari reše.
Sa jedne strane, da se poreski obveznici zaštite i da sve ono što ih interesuje, svaku potrebu koju u ovom smislu i kontekstu imaju, mogu da ostvare u poreskom odeljenju lokalne samouprave, ali sam, sa druge strane, naterao na odgovornost i ažurnost organa lokalne samouprave. Znači, da se istovremeno, što se kaže, jednim udarcem ubiju dve muve.
Mislim da je amandman potpuno smislen. Ovo obrazloženje za odbijanje mislim da je malo neracionalno i mislim da nema razloga da ne prihvatite ovaj amandman. Hvala, gospođo ministre.