OSMO VANREDNO ZASEDANjE, 18.06.2009.

8. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

OSMO VANREDNO ZASEDANjE

8. dan rada

18.06.2009

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:05 do 19:55

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Gospođica Nataša Jovanović, po Poslovniku.
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Gospođo predsedniče, dame i gospodo poslanici, ministar Milan Marković je povredio član 122. Poslovnika, koji kaže da su učesnici na sednici dužni da koriste identifikacionu karticu i da prilikom izlaska iz sale istu ponesu.
Naime, upoznati ste sa novim načinom rada i sistemom identifikacije, kako narodnih poslanika... Najpre da još jednom na kraju današnjeg radnog dana, pošto ćemo završiti s ovim, posle svega što se desilo, objasnimo građanima da uopšte nije tačno da postoje određena mesta u određenim poslaničkim jedinicama gde treba da sede narodni poslanici. Isti je slučaj sa ministrima. Ali, u ovom čipu ovde se očitavaju podaci, pa je tako njegova kartica ostala ovde. Onda bi bilo potrebno, gospođo predsedniče, da izreknete meru, u skladu sa članom 122, ministru koji je ostavio karticu. Služba će da uradi svoj posao. Ali, očigledno je da on ne želi da poštuje Narodnu skupštinu.
Uostalom, Milan Marković je poznat po tome što je, preskačući dve klupe, u „aferi Bodrum“ glasao umesto svoje koleginice koja je tada bila 1000 ili 1.500 km daleko od Beograda. Upozorite ga da više ne zloupotrebljava svoju identifikacionu karticu na način kako je to uradio u „aferi Bodrum“.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Kolege, potpuno ste u pravu. Predstavnika Vlade zvanično nemamo. Međutim, on će biti upoznat sa svim detaljima onoga što ovde radimo. Molim vas za još malo strpljenja. Danas ćemo završiti samo ovaj zakon.

Evo, možda se i pojavljuje ministar... Molim za još malo strpljenja. Imam informaciju da je ministar na putu ka Skupštini. Nemam novu informaciju, verovatno je u saobraćaju.

Molim vas, gospodine Nikoliću, izvolite, ali nemojte dva puta po istom članu.

Zoran Nikolić

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Verujte mi, to sebi ne bih dozvolio čak i da gospođa Čomić predsedava. To ne bih smeo sebi da dozvolim.
Pozivam se na član 113, koji kaže: „Odredbe ovog poslovnika o redu na sednici Narodne skupštine primenjuju se i na sve druge učesnike na sednici, pored narodnih poslanika, a shodno se primenjuju na sednicama odbora i drugih radnih tela Narodne skupštine.“
Dakle, ova kartica mora da se izvadi. Naprosto, ministar ne može... Ne, sačekajte, vi niste… Nije u redu. Imamo ovlašćena lica. Ovo je trebalo da uradi sekretar Skupštine, a ne neidentifikovano lice. Vama se izvinjavam, ali to nije vaš posao, da uzimate kartice.
Sada smo tu nepravilnost otklonili na nepropisan način, ali nema veze. Bilo bi dobro da znamo da li je ministar krenuo da bismo mogli da ukalkulišemo kada će stići.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Gospodo poslanici, ova kartica ne služi za kvorum, vi to dobro znate. Služi apsolutno i isključivo za elektronsku komunikaciju, da bi dobio reč. Znači, ne odnose se primedbe... ne povećava broj prisutnih, odsutnih.

Gospodin ministar je imao obaveza u Vladi. Vrlo brzo dolazi i molim vas da nastavimo rad.

Na član 62. amandman je podneo narodni poslanik Srđan Spasojević.

Da li neko želi reč? (Da.) Izvolite.
...
Nova Srbija

Srđan Spasojević

Nova Srbija
Dame i gospodo narodni poslanici, poštovana predsedavajuća, jako je teško, gospođo predsednice, da poslanici iznose ono što su amandmanima predložili, a da predlagač zakona, odnosno ministar koji brani zakon, nije prisutan. Svrha ove naše rasprave o pojedinostima jeste da pokušamo da ministra ubedimo, a nije retka praksa da na samoj sednici ministar prihvati amandman.
Na član 62. podneo sam amandman da se posle stava 1. doda novi stav 2, koji glasi: „Strano udruženje ima obavezu da jednom godišnje ažurira upisano članstvo i podnese registru promene podataka vezano za brisanje i upis novih članova.“
Obrazloženje ovog amandmana: „Validnost odluka skupštine udruženja može se utvrditi jedino ukoliko udruženje redovno vrši upis brisanja i upis novih članova u registru koji se vodi.
Zato je neophodno da takve evidencije postoje i u registru ažurirano makar jednom godišnje u periodu kada je obaveza udruženja da održava godišnju skupštinu.“
Mislim da je ovaj amandman koji je podneo poslanički klub Nove Srbije trebalo prihvatiti. Ako već nije prihvaćen onaj u kome se radi o strogo domaćim udruženjima, onda je bilo mesta da se prihvati amandman u kome se radi o stranim udruženjima.
Između ostalog, u prethodnoj diskusiji sam rekao da je potrebno da se poštuje reciprocitet, jer evidencija prisutnosti stranih lica u našoj zemlji se vrši i u MUP-u, a kada govorimo o udruženjima smatram da je, zbog raznoraznih mogućih zloupotreba, ovaj amandman trebalo da prihvatite. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Narodni poslanik Radica Jocić podnela je amandman kojim predlaže da se naslov iznad člana 63. briše.

Da li neko želi reč? (Ne.)

Na član 63. amandman je podneo narodni poslanik Ljubomir Kragović.

Da li neko želi reč? (Da.) Izvolite.

Ljubomir Kragović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, na Predlog zakona o udruženjima podneo sam amandman na član 63. stav 1, koji treba da se briše.
Naime, da bih pojasnio, bez obzira na to što gospodin ministar nije tu, ovde se radi o upisu u registar stranih udruženja, koji se vrši na osnovu prijave za upis predstavništava stranih udruženja.
Ova oblast do danas nije bila definisana u zakonodavstvu Republike Srbije, tako da su mnoga strana udruženja koristila, zloupotrebljavala činjenicu da to zakonom nije regulisano i definisano.
I pored toga što imamo negativno iskustvo upravo sa tim nevladinim organizacijama i udruženjima, mi sada pokušavamo da sve te njihove nepravilnosti legalizujemo i da dozvolimo da se oni legalno registruju, da se upišu u registar udruženja i da tako imaju zaštitu koju im pruža država Srbija.
Ne moram da napominjem kakvo je zlo srpski narod doživeo upravo od tih nevladinih organizacija i stranih udruženja koja su radila u Srbiji na štetu i na uštrb građana Srbije, optužujući Srbiju da je jedna vandalska zemlja, zemlja grozote, u kojoj policija i vojska rade neke takve stvari. To smo često imali prilike da čujemo, kako od Nataše Kandić, tako i od Sonje Biserko i sličnih koji su vodili te nevladine organizacije.
Pozivam ministra da prihvati ovaj amandman, jer je nerazumno legalizovati takva udruženja koja vodi neko poput Nataše Kandić ili Sonje Biserko, i još da za to imaju i pravnu zaštitu države Srbije. Ovako, bar neka plivaju u prazno. Ako bi se ovaj član odbio, onda bi oni mešetarili u prazno, ne bi imali pravnu zaštitu za ono što rade, a rade sve upravo na uštrb Srbije. Ovde se, inače, definiše da se ta registracija može oduzeti samo ako stvaraju profit, ali ako ne stvaraju pravnu štetu onda tu ne može da se oduzme registracija. Hvala vam.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 63. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Krasić.

Da li neko želi reč? (Da.) Izvolite, gospodine Krasiću.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
I član 63. odnosi se na predstavništva stranih udruženja, konkretno se odnosi na prijavu za upis. Međutim, ono što je mnogo važnije od ovog konkretnog člana jeste da li smo mi u mogućnosti da ovim predlogom zakona ovu oblast uredimo? To je centralno pitanje.
Nama Ustav Republike Srbije ne samo da omogućava, uslovljava, nego u jednom delu i nalaže da način ostvarivanja prava, odnosno slobode udruživanja uredimo zakonom.
Kada su u pitanju stranci, mi ne možemo to da uređujemo. Jer, u okviru slobode udruživanja sadržano je nekoliko elemenata – sloboda većeg broja ljudi da se udruže oko neke ideje, ali to udruživanje je sredstvo, cilj je delatnost. Ta delatnost je političko, sindikalno ili nekog drugog društveno korisno, društveno prihvatljivo, ali, u svakom slučaju, delovanje u skladu sa Ustavom Republike Srbije.
Kada su u pitanju stranci, mi ne možemo da definišemo njihovu slobodu udruživanja, jer su oni to pravo već realizovali tamo u nekoj zemlji.
Postavlja se pitanje registracije njihove organizacione jedinice, odnosno predstavništva, ovde i onda dolazimo samo na onaj drugi deo – to je njihovo delovanje.
To delovanje, koje može biti u skladu sa njihovim ustavom, može biti u suprotnosti sa interesima i ciljevima koji se ostvaruju kod nas. O tome se radi. Zato, kada su u pitanju predstavništva stranih ili međunarodnih nevladinih organizacija, mi prevashodno treba da definišemo i da se odredimo prema delatnostima tih organizacija i udruženja na našoj teritoriji.
Ovako kako ste vi postavili u ovom predlogu zakona, vi za svako udruženje iz inostranstva možete da registrujete njihovo predstavništvo ovde i da vas uopšte ne interesuje njihova delatnost, a ona može biti u suprotnosti sa interesima ovog naroda. Šta vredi? Kako čovek vama da priča kada ste vi čauši tih organizacija iz inostranstva? Jer, svaka ta organizacija iz inostranstva je proevropska, proatlantska, a vi srljate proevropski, proatlantski i morate da primite i prihvatite sve to.
Zašto je važno da se odredi njihova delatnost, da se uredi njihova delatnost? Jer mogu da postanu transmisija za prenos sredstava iz inostranstva da bi se finansirale njihove ekspoziture ovde, koje su formalnopravno domaće. Može to da bude i u formi ljubitelja rođendana kraljice Engleske, može biti i u formi ljubitelja američke zastave, može biti i udruženje ljubitelja francuskog jezika, engleskog jezika. Vi ne ulazite u delatnost, vi ste zdravo za gotovo prihvatili to što je njihova delatnost tamo negde, u Velikoj Britaniji ili nekoj drugoj zemlji. Zato mi kažemo da je potreban poseban zakon. Ne zakon koji reguliše samo registraciju, nego delatnost, koja njihova delatnost može biti dozvoljena ovde.
Onda imamo situacije... Da vas ne podsećam na ove, u narodu omražene, nevladine organizacije. Šta vredi? Ministar je već sat vremena u putu, da ovde nešto reši. Šta bi on rešio, on, predavač na Fakultetu bezbednosti za oblast bezbednosti? Vidi se da je špijunski propis, vidi se.
Naravno da ne možemo da glasamo za ovaj koncept predloga zakona, jer ste vi njihovu delatnost iz inostranstva prihvatili zdravo za gotovo. Neko može legitimno iz inostranstva da se zalaže, Marti Ahtisari, on je, doduše, već član jedne od tih organizacija, sa lordom Karingtonom. Registrujte njihovo odeljenje ovde... Međunarodna krizna grupa, jeste, međunarodna nevladina organizacija, zdušno se zalaže za nezavisno Kosovo. Vi možete da registrujete, po ovom zakonu, njihovo predstavništvo i da oni legalno uništavaju Srbiju. Ne smem da kažem ovde ni Sonja Liht, ni Sonja Biserko, ni ovaj, ni onaj, da ne zaboravim onog Svilanovića, Sokrata. To je problem.
Mene ne čude ovi otporaši iz Demokratske stranke, nego me čudi ljudi iz SPS-a. Kako vi dozvoljavate da vam ovo podmeću? Pa, ti su vas proganjali. Ne samo pisali tužbe, nego šišali decu.