OSMO VANREDNO ZASEDANjE, 23.06.2009.

9. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

OSMO VANREDNO ZASEDANjE

9. dan rada

23.06.2009

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić-Dejanović

Sednica je trajala od 10:05 do 18:55

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Na član 18. amandman je podneo narodni poslanik Milovan Radovanović.
Reč ima narodni poslanik Milovan Radovanović.

Milovan Radovanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, u ime Poslaničke grupe SRS podneo sam amandman na član 18. Predloga zakona o komunalnoj policiji.
S obzirom na kratkoću vremena od dva minuta za obrazlaganje amandmana, neću pročitati sadržinu stava 2. člana 18. Predloga zakona, niti tekst amandmana, samo ću da kažem da je smisao podnetog amandmana da se u stavu 2. predvidi postojanje komunalne inspekcije u čitavom spektru lokalne samouprave, a to znači kako u gradovima tako i u opštinama.
U podnetom amandmanu rečeno je da se u tekst Predloga zakona umeće termin „opština“, mada je tu mogao možda da dođe u obzir, odnosno da se predvidi i termin „organi lokalne samouprave“, čime bi se obuhvatio i grad Beograd i ostali gradovi, kao i opštine.
U odgovoru na amandman Vlada Republike Srbije nije prihvatila amandman koji sam podneo i u odgovoru je navela, između ostalog – imajući u vidu stanje u oblasti lokalne samouprave, u ovom trenutku velika većina opština ne raspolaže kapacitetima koji omogućavaju preuzimanje ove nove nadležnosti. O ovim razlozima se vodilo računa.
Da li Vlada i uopšte vlast u poslednje vreme vodi računa o ravnomernom razvoju lokalne samouprave, kako gradova tako i opština? Navešću vam jedan primer. Znamo da, po Zakonu o privatizaciji, pet posto od sredstava prodatih firmi pripada opštini; kako onda prodajom beogradskog sajma Beogradu treba da pripadne 50% Beogradu? Mi u Srpskoj radikalnoj stranci nismo protiv toga, ali zašto to nije slučaj i sa drugim lokalnim samoupravama, sa drugim opštinama, kojima su i te kako potrebna sredstva?
Drugi primer – rebalansom budžeta smanjili ste za petnaest milijardi sredstva lokalnim samoupravama, na primer za Aleksinac 40.000.000 dinara. Ali, na drugi način, posrednim putem, preko NIP-a finansirate opštine i pri tome vršite selekciju i klasifikaciju kome ćete to dati. Nedavno ste iz NIP-a po određenim projektima Jagodini dali 210.000.000 za tri sela za izgradnju vodovoda. Nemam ništa protiv toga kao građanin Srbije, ali sam protiv toga što to ne činite i sa drugim opštinama i lokalnim samoupravama, kako bi građani ravnopravno mogli da uređuju svoje životne uslove.
Zbog toga smo mi u Srpskoj radikalnoj stranci protiv ovog zakona, protiv ove vlasti, zato što ne radi pošteno, ravnomerno i zato što odvaja građane na građane prvog i drugog reda.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Na član 19. amandman je podneo narodni poslanik Mileta Poskurica.
Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima narodni poslanik Mileta Poskurica.
...
Srpska napredna stranka

Mileta Poskurica

Napred Srbijo
Zahvaljujem. Pitanjem ove kvazipolicije otvaramo nekoliko pitanja, sigurno jedno par ekselans i političko pitanje koje se u izbornim kampanjama obilato koristilo, makar 2000. godine, kada se govorilo da je 70.000 policajaca teško i nebu i zemlji i građanima u Srbiji. Danas ne znamo koliko ti regularnih policajaca tačno imamo, a sada dodajemo neke nove.
Postavljamo političko pitanje – zašto su neke sredine izuzete od potrebe za komunalnom policijom, ako to tako jeste, i jedno esecijalno, strukturno pitanje – pitanje nadležnosti.
Polufabrikati, polukvalifikovane osobe koje će se naći tako što će ih imenovati neki individualni organ, neki načelnik, neka gradska uprava, neki gradonačelnik, koje će u gradu štititi interese komunalnog reda, mogu biti ljudi različitih profila.
Ako im date ovlašćenja koja se zakonom predviđaju i koja se prilično razlikuju od onoga što se tiče tačke 19, čije smo brisanje predložili, u pogledu uslova za proveru identiteta, smatramo da dolazimo u realnu opasnost da će samo po nalogu komunalnog inspektora i po ličnoj proceni komunalnog policajca neko biti legitimisan, a kasnije će u postupku provere, ako je reč recimo o nekom srednjoškolcu koji nema ličnu kartu, pa na osnovu zdravstvene knjižice ili neke đačke knjižice biva priveden u policiju, pozivati roditelje i praviti od toga čitav dar-mar, ako je neko nešto sprejom uradio na zidu.
Niko ne opravdava nered, čak ni u pogledu lepljenja plakata, švrljanja po znakovima, švrljanja po stambenim objektima, ali otvara se i drugo pitanje – kako ćemo u selima koja se graniče sa gradovima sprečiti odlaganje komunalnog otpada, zagađenje velikih vodnih slivova, jer će oni koji žele da pobegnu od nadzora inspektora, komunalne policije bežati u susedno selo, transportovati kamionom?
Šta će inspektor da radi? Krene za njim i na granici prestanka jedne opštine on više nema nadležnost, pa da obavesti komunalnog inspektora te opštine, pa da on digne policiju...
Dakle, bilo je osnova da se provera identiteta i uopšte nadležnosti koje pripadaju policiji polako prebace na policiju, da inspektor, zapravo komunalni policajac, konstatuje šta može da konstatuje u delokrugu nadležnosti bez upotrebe sile, bez upotrebe pendreka i bez prava privođenja i utvrđivanja identiteta, jer to je nešto što zaista treba strogo ograničiti na jednu državnu službu kakva jeste policija. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Na član 19. amandman je podneo narodni poslanik Dragan Stevanović.
Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima narodni poslanik Dragan Stevanović.

Dragan Stevanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, ovaj amandman je Srpska radikalna stranka podnela kao sled amandmana da se komunalna policija ne predviđa parcijalno samo za gradove u Republici Srbiji, nego je naša namera bila, ukoliko je to moguće, da se ona predvidi za sve lokalne samouprave.
Smatramo da je ovo rešenje, sem toga što je neprihvatljivo, i parcijalno. U ovom obrazloženju ste naveli sve ono što u Srbiji, u gradovima i opštinama predstavlja i čini komunalni nered, ali taj komunalni nered ne može da se rešava parcijalno.
Ako se nameće potreba da se isti otklanja u gradu, šta je sporno da se isti otklanja u lokalnim samoupravama, opštinama i na koji način to Vlada Republike Srbije pokušava sistemski u Srbiji da reši, pa ćemo se sa problemima komunalne prirode baviti na teritorijama jedinica lokalne samouprave?
Možda se nameće potreba da se to, pre svega, rešava u opštinama pa onda u gradovima. Ako se vratite unazad kroz vreme, svi su ovde svedoci, dolaze iz sredina koje se zaista susreću sa ovim problemima, vi dobro znate da su organi i službe koje se na nivou lokalnih samouprava bave ovim problemima ponajmanje bile službe koje se ovim istinski bave. Uglavnom su se uhlebljivali oni koji nemaju radna mesta, ili su lokalni funkcioneri imali obaveze prema istima pa su ih tu stavljali da ne rade puno, ali da primaju neku sigurnu i malu platu.
S druge strane, mi govorimo o zakonu koji treba da podigne nivo komunalnog reda ograničavajući ga na gradove i to u trenutku kad na istoj sednici govorimo o uravnoteženom, navodno uravnoteženom, regionalnom razvoju Republike Srbije. Znate, ne može se regionalni razvoj svesti samo na priču o tome da se pare izdvajaju za krajeve ili regije koje nisu razvijene, odnosno koje su ugrožene.
Srpska radikalna stranka je ovde iks puta insistirala na potrebi podizanja nivoa administrativnih postupaka, usluga pa i komunalne svesti i svega onoga što se definiše kao komunalna usluga na nivoima jedinica lokalne samouprave. Ovaj zakon to ne afirmiše. Komunalni haos ne može da se sredi samo činjenicom da ćete nekom dati palicu i lisice i ovlašćenja da legitimiše i utvrđuje probleme. Imate problem sa javnim preduzećima i sa opštinskim upravama svugde.
Pre nekoliko dana sam govorio o jednom problemu insistirajući kod jednog ministra, vašeg kolege, da reaguje. Imate opštinsko komunalno preduzeće u Surdulici, opštini iz koje dolazim, koje je mimo zakona podiglo cene komunalnih usluga. Država ih tera kroz inspekcijske organe nekoliko puta da ne divljaju sa cenama i da cene vrate u zakonske okvire. Oni se na to oglušuju. Država nema mehanizme da se suprotstavi takvim stvarima. To su izrazi komunalnog haosa i nereda i oni se ne mogu rešiti činjenicom da ćete nekoga uniformisati, dati mu palicu i lisice i određena ovlašćenja.
Vi ne prepoznajete ni načine ni potrebu da ovo u Srbiji uređujete sistemski i zbog te činjenice SRS ne može da glasa za ovaj zakon. Hvala vam.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Dame i gospodo narodni poslanici, pre nego što odredimo pauzu u današnjem radu, obaveštavam Narodnu skupštinu, na osnovu Poslovnika, člana 85. stav 5, da ćemo danas raditi i posle 18.00 časova, nastavićemo raspravu o tački koja u tom trenutku bude bila predmet naše diskusije.
Prenosim vam obaveštenje koje je generalnom sekretaru Narodne skupštine Veljku Odaloviću poslao generalni sekretar Radio-televizije Srbije gospodin Stanislav Veljković, u kome se kaže – obaveštavam vas da u utorak, 23. juna 2009. godine i u sredu, 24. juna 2009. godine od 20.00 časova zbog ranije preuzetih programskih obaveza nećemo biti u mogućnosti da pratimo zasedanje Skupštine Srbije u direktnom prenosu na Drugom programu RTS-a.
Znači, do 20.00 časova smo u direktnom prenosu, a potom u odloženom prenosu.
Određujem pauzu do 15.00 časova. U 15.00 časova nastavljamo rad u popodnevnom delu sednice raspravom u pojedinostima po amandmanu koji je na član 20. podneo narodni poslanik Milan Knežević. Hvala.
(Posle pauze – 15.00)
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad sednice u popodnevnom delu raspravom u pojedinostima Predloga zakona o komunalnoj policiji. Zastali smo na članu 20.
Na član 20. amandman je podneo poslanik Milan Knežević.
Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima Milan Knežević.
...
Srpska napredna stranka

Milan Knežević

Napred Srbijo
Dame i gospodo narodni poslanici, ispred poslaničkog kluba Napred Srbijo - SNS podneo sam amandman na član 20. Predloga zakona o komunalnoj policiji. Ovim amandmanom se predviđa brisanje člana 20.
Sam član 20. se odnosi na dovođenje lica i glasi: „Ako komunalni policajac ne može da utvrdi identitet lica proverom iz člana 19. ovog zakona, to lice će bez odlaganja dovesti nadležnom organu radi utvrđivanja identiteta.“
Vidite, ovim članom 20, vezano za član 19, komunalnoj policiji se daje ovlašćenje da može da vrši proveru identiteta, privođenje lica i utvrđivanje identiteta. To su ovlašćenja koja mogu da imaju samo pripadnici MUP-a. Moj amandman je jedan od desetak amandmana našeg poslaničkog kluba koji se odnose na brisanje stavova ili članova zakona koji daju mnogo veća ovlašćenja pripadnicima komunalne policije, koji daju ovlašćenja, kao što sam rekao, za proveru identiteta, privođenje, pregledanje lica i predmeta, oduzimanje predmeta, kao i za upotrebu određenih sredstava prisile. Sve su to ovlašćenja koja su znatno veća i ne pripadaju, po prirodi posla, komunalnoj policiji, koja sigurno nije, niti će biti opremljena i obučena za ovu delatnost.
Obrazloženje za odbijanje svih naših amandmana se svelo na ono koje je pročitao moj kolega Oto Kišmarton, koje ne bih ponovio, a davanje ovako velikih ovlašćenja komunalnoj policiji je loše u praksi. Iz tih razloga smatramo da je ovaj zakon loš i da bi ga trebalo vratiti i revidirati u ovim segmentima koji se odnose na ovlašćenja i nadležnosti komunalne policije koja se izjednačava sa nadležnostima MUP-a. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Narodni poslanici Miloš Aligrudić, Miloš Radulović, Miroslav Petković i Jovan Palalić zajedno su podneli amandman kojim predlažu da se posle člana 20. dodaju novi naslov i novi član 20a.
Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima narodni poslanik Miroslav Petković.