JEDANAESTO VANREDNO ZASEDANjE, 28.07.2009.

12. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

JEDANAESTO VANREDNO ZASEDANjE

12. dan rada

28.07.2009

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:05 do 19:25

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 6. amandman je podneo narodni poslanik Milan Avramović.

Reč ima gospođa Radeta. Izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Zapravo sam htela da komentarišem sva tri amandmana na član 6. Jedan je podnela koleginica Olena Papuga, identičan je podneo kolega Sulejman Spaho i ovaj treći Milan Avramović.
Ovaj član 6. govori o organima nacionalnih saveta i predložena je izmena ovog člana da pored predsednika nacionalni savet ima i potpredsednika.
Da ne trošim mnogo vremena da to objašnjavam, to je valjda potpuno logično i normalno, ali gospodine ministre, vi kažete da je amandman suvišan, da ne menja suštinu i sadržinu odredbe jer je članom 5. zakona predviđeno da se statutom nacionalnog saveta uređuju druga pitanja od značaja za rad nacionalnog saveta i između ostalog i izbor potpredsednika.
Podsećam vas da statut mora biti u skladu sa ovim zakonom i zato mi je nekako, pre svega, kao pravniku nelogično da niste prihvatili amandman koleginice Olene Papuga.
Gospodin kolega Sulejman Spaho, njegov amandman se ne raspravlja zbog izvesne tehničke greške, ali kažem radi se o potpuno identičnom amandmanu i mislim da bi bilo neophodno da ga prihvatite, kao i amandman Milana Avramovića koji kaže da isto lice može na funkciju predsednika nacionalnog saveta biti izabrano najviše dva puta uzastopno.
Ne vidim u čemu je problem da se ovaj amandman prihvati. Vi kažete da nacionalne manjine ne treba da budu na ovaj način ograničene, jer ukoliko ne žele isto lice na funkciji predsednika nacionalnog saveta neće mu ukazati poverenja na izborima. To nije sporno, ali to je slučaj i sa predsednikom države.
Pouzdano je sada, valjda, svima jasno da kada bi se Boris Tadić kandidovao treći put za predsednika države da ne bi bio izabran, ali postoji ustavno ograničenje da on ne može da bude biran više od dva puta i zato ne vidim zašto vam smetaju ove, rekla bih, pravno-tehničke redakcije ovog člana 6.
Još jedanput vam predlažem da razmislite i zaista ćete videti da ima mesta da prihvatite ove amandmane.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Reč ima gospodin ministar.

Svetozar Čiplić

Uvažena poslanice Radeta, raspravljali smo o tome šta ostaviti statutu. Oni imaju pravo, nacionalni savet ima pravo da donese statut i imaju pravo, i  to je uvek nešto što smo morali da imamo u vidu, i eventualno kada su neka pravno-tehnički i logički primenjiva rešenja, rešenja koja imamo u praksi, morali smo ipak malo da oko toga prodiskutujemo i da napravimo možda rešenja koja idu malo drugačije, malo suzdržanije u odnosu na ono što je bilo uobičajeno.
Naime, počeću od ovog poslednjeg, da jedno lice može najviše dva puta da bude birano za predsednika. Imamo problem kada tu normu pokušamo da primenimo kod malobrojnih nacionalnih sveta.
Zaista, neki od njih su na ivici funkcionisanja, jer ljudi prestaju da učestvuju u radu nacionalnog saveta i nerado se, ma koliko bila atraktivna pozicija, funkcija predsednika nacionalnog saveta, nekoliko njih i u v.d. stanju, ne samo zbog proteklog mandata, nerado se prihvataju te funkcije. Mene lično jesu ubedili da za veliki broj nacionalnih manjina koje idu do 15 ili 20 hiljada ovo može biti problem. Otuda što se tiče zabrane da jedno lice dva puta može biti birano za predsednika, to je taj rezon.
S druge strane, imamo ovaj rezon da ipak i samo uređenje, unutrašnje uređenje, dodatno unutrašnje uređenje nacionalnog saveta takođe treba da bude izraz slobode da se prilagode onim uslovima da neko živi rasuto po teritoriji Srbije, neko živi skoncentrisano i da tu unutrašnju organizaciju, ma koliko bila fleksibilna, ipak treba da izražavaju u najvećem broju slučajeva karakteristike i specifičnosti njihovog organizovanja, pa da taj nacionalni savet funkcioniše. To je bila naša namera.
Ne znači da ćemo ovim rešenjima i najbolje stvari postići, ali ipak se u ovom slučaju nalazimo u proceni zakonodavne politike, da u odnosu na iskustvo funkcionisanja i u odnosu na ono iskustvo koje su sami izneli pokušamo da nađemo rešenje za koje očekujemo da će bit najfunkcionalnije, a to je ovo.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Narodni poslanik gospođa Radeta Vjerica, najpre, a zatim gospođa Toman, pa gospodin Martinović po ovom istom amandmanu.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Složićete se, gospodine ministre, da je obaveza države da obezbedi maksimalna prava nacionalnih manjina. Država Srbija je to uradila i ovim ustavom i onim prethodnim ustavom, i pokazuje se u praksi da nacionalne manjine nemaju nikakvih problema u Srbiji i dobro je što je to tako i to naravno podržavamo, ali ne mora, sada to što ste pokušali da objasnite,  da postoji nacionalni savet.
Dakle, mi sada zakonom ćemo dozvoliti da nacionalni saveti, do sada i bez ovog zakona imali smo nacionalne savete, ali ne mora neka nacionalana manjina po svaku cenu da ima nacionalni savet, to je izbor, je li tako. Onda to znači, ako neko nema dovoljan broj članova koji su spremni da budu predsednici, ne moraju ni da postoje u tom obliku organizovani. Upravo u prilog onim prethodnim diskusijama, koje su bile odlične i koje su po prilično trajale, i tako bi trebalo da se odvijaju rasprave u ovom parlamentu.
Moram da vam kažem, juče smo vas kritikovali, zato što ste tu sedeli verovatno kao savestan član Vlade, pa ste menjali neopravdano odsutnog kolegu, ali zato danas moramo da priznamo da možete da poslužite kao primer ostalim vašim kolegama kako ministar treba da komunicira sa narodnim poslanicima.
Mi sad imamo problem našeg Poslovnika što mi ne možemo na taj način s vama da komuniciramo, jer smo mi nažalost ograničeni vremenom, ali to svakako nije vaš problem, to je problem ove skupštinske većine. Dakle, u prilog toj prethodnoj diskusiji je ovo vaše sadašnje obrazloženje, a te diskusije su vas upozoravale da se ovim zakonom u dobrom delu stvaraju elite u okviru nacionalnih manjina i da se vrši politizacija nacionalnih manjina. Mi se protivimo tome i zato mislimo da ove amandmane treba da usvojite.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Narodni poslanik gospođa Marina Toman.

Marina Toman

Srpska radikalna stranka
Sada kada se obrazlagali zašto niste prihvatili ove amandmane, vi ste rekli - morali smo da budemo malo suzdržaniji od ovog ostalog. Pretpostavljam da se to „ostalo“ mislilo na ono kada se zakonima uređuju neke druge materije, oblasti itd. S druge strane, rekli ste da ste morali da uzmete u obzir malobrojnost, neki nacionalni saveti su malobrojni.
Želim da vam postavim pitanje - da li onda smatrate da će ti malobrojni nacionalni saveti biti dobri reprezenti, odnosno zastupnici određene nacionalne manjine? Ako se osvrnemo na amandman kolege Avramovića, smatramo da amandman nudi mnogo demokratičnije rešenje, pogotovu što se predsednik Saveta ne bira direktno na izborima, već se on bira iz redova članova nacionalnog saveta.
S druge strane, ova zakonska odredba pružiće većem broju pripadnika nacionalnih manjina da učestvuju u obavljanju funkcije predsednika, pa tako je to i kod tih malobrojnih nacionalnih saveta, kako vi kažete, i da se aktivno uključe u ostavarivanje prava iz oblasti obrazovanja, kulture, itd. Prosto smatramo da ta jedna vrsta konkurencije koja bi se stvorila prihvatanjem ovog amandmana, uvela bi jednu novu dozu kvaliteta u rad nacionalnog saveta. Zbog toga još jednom apelujem, razmislite i prihvatite ove amandmane.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Gospodin Martinović ima reč.
...
Srpska napredna stranka

Aleksandar Martinović

Srpska radikalna stranka
Samo kratko. Prvo, gospodine ministre, ova vaša argumentacija za ovakvo zakonsko rešenje uopšte mi ne izgleda ubedljivo. Sumnjam da postoji jedna nacionalna manjinska zajednica u Srbiji koja je do te mere malobrojna da može da se postavi pitanje, odnosno da može da se kao problem javi izbor predsednika nacionalnog saveta te nacionalne manjine. S druge strane, ako ne ograničite koliko puta neko može da bude izabran za predsednika nacionalnog saveta neke nacionalne manjine, vi na taj način otvarate mogućnost za brojne zloupotrebe, za privatizaciju tog nacionalnog saveta.
Ako neko treba da bude doživotni predsednik nacionalnog saveta, objektivno on može da dođe u situaciju da zloupotrebi neka svoja ovlašćenja, da taj nacionalni savet počne da tretira ne kao organizaciju koja je u funkciji nacionalne manjine, nego kao svoju privatnu stvar. Čim imate mogućnost da neko doživotno može da bude predsednik, onda to više nije demokratski, nego monarhijski princip. Sumnjam da je intencija Vlade išla u tom pravcu.
S druge strane, gospodine ministre, to sam propustio da kažem u mojim pređašnjim komentarima vaših stavova vezanih za nacionalne savete, vi kažete - nacionalni saveti nacionalnih manjina su par ekselans politička tela ili bi trebalo da budu politička tela, ili imaju nekih dodirnih tačaka sa političkim procesima u Republici Srbiji zato što unutar nacionalnih saveta postoji institucija izbora.
Gospodine ministre, i ribolovačko društvo bira svog predsednika i bira neku svoju upravu, i skup stanara ima nekog svog predsednika koga bira na nekoj skupštini stanara, pa niti je ribolovačko društvo, niti je skupština stanara politička organizacija.
Dakle, jako je smešno, neozbiljno povlačiti znak jednakosti između izbora kao pojave i politike. Ima izbora i van političkog života. Sasvim je normalno da se putem izbora bira predsednik nacionalnog saveta, da se biraju organi nacionalnog saveta. Prosto ne postoji drugo rešenje, sem da se neko bira putem određenog mehanizma, kandidovanja, brojanja glasova, utvrđivanja rezultata glasanja, konstatovanja ko je dobio veći, a ko manji broj glasova. To sve ne pravi od nacionalnog saveta političko telo. Inače, kada bi fenomen izbora bio presudan da se jedna organizacija karakteriše kao politička organizacija, onda bi sve bilo politička organizacija u Srbiji, sportska društva, ribolovačka društva, lovačka društva, skupštine stanara, udruženje ljubitelja filmova Alfreda Hičkoka itd. Naravno da to nisu političke organizacije, pa samim tim ni nacionalni saveti ne bi trebalo da budu političke organizacije.
Ono što je rekla gospođa Vjerica Radeta je potpuno tačno. Vi od početka tvrdite - nacionalni saveti se organizuju na dobrovoljnoj bazi, to je sloboda, nije obaveza. Ali, sada neko na silu boga mora da bude predsednik nacionalnog saveta doživotno zato što može da se javi problem da li pored njega ima još neko ko bi mogao da bude predsednik nacionalnog saveta.
Treba li uopšte da postoji nacionalni savet koji je do te mere malobrojan sa svojim članovima, da se kao problem javlja izbor predsednika nacionalnog saveta? Ne. Vi hoćete bukvalno na silu da nacionalni savet mora da postoji, iako za to objektivno ne postoji ni minimum potrebnih uslova. To se kosi sa vašim principom da nacionalni saveti mogu, ali ne moraju da postoje.
Sada kako rasprava odmiče, sada vidimo da nacionalni saveti moraju da postoje. Ako se javi kao problem izbor predsednika, onda mi taj problem rešavamo tako što pojedinim kandidatima dajemo mogućnost da budu doživotni predsednici nacionalnih saveta. Onda će nacionalni saveti, gospodine ministre, biti privatne institucije tih ljudi koji su doživotni predsednici.
Teško da možete da me ubedite da kada je neko doživotni predsednik može celog svog života da bude objektivan, nepristrasan, da radi samo u opštem interesu te nacionalne manjine, a da svoja ovlašćenja ne zloupotrebe.