JEDANAESTO VANREDNO ZASEDANjE, 28.07.2009.

12. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

JEDANAESTO VANREDNO ZASEDANjE

12. dan rada

28.07.2009

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:05 do 19:25

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Gospodin ministar ima reč. Izvolite.

Svetozar Čiplić

Uvaženi kolega i poslaniče Martinoviću, nismo se izgleda do kraja čuli. Izbori jesu jedan od elemenata koji svakako nacionalne savete u jednom delu karakterišu i kao političku organizaciju, kao političko dejstvo. Nisam se zadržao na izborima, nego sam rekao – pogotovo poslovi koje obavljaju.
Dakle, sva ona društva koja ste nabrojali, od ribolovačkih do udruženja ljubitelja Hičkoka ne rade tu vrstu posla, ali nacionalni saveti rade. Naprosto, ne mogu se zatvoriti oči pred činjenicom, imajući u vidu kako su do sada funkcionisali, da ako neko, a nacionalni saveti jesu upisani u Ustav, znači, oni jesu ustavna kategorija, ako zakon i zakonodavac treba da urede način njegovog izbora i ako vrše poslove koje ovaj zakon predviđa, ali zaboravimo zakon, setimo se Ustava, da odlučuju ili učestvuju u odlučivanju po pitanjima vezanim, onda je potpuno jasno da taj epitet ne može da se ignoriše, niti taj epitet može na bilo koji način da se isključi.
Naprosto, čak i kada bi političke stranke imale izričitu zabranu da se pojavljuju u bilo kojoj fazi izbornog procesa izbora za nacionalne savete, svima je nama jasno da politika i politizacija ne bi mogla da bude potpuno izbegnuta, ma koliko se mi trudili i ma koliko mi želeli.
U krajnjoj liniji, ono što je najvažnije, sloboda koja se daje data je svima. Srbija može da bude ponosna na to što ima preko 25, 26 nacionalnih manjina. To je karakteristika Srbije, kao države srpskog naroda i svih građana koji u njoj žive i to je nešto što očigledno mnogo pažnje izaziva sa strane, ali i iznutra.
Ali isto toliko dobrih stvari donosi Srbima u Srbiji, jer se naviknu na toleranciju, znaju šta je saživot i znaju šta je multikulturalnost. Jedini problem za nas je tehničkog karaktera i to je ono što se često uočava u zakonu – kako sve nacionalne manjine koje imaju pravo bez obzira na svoju veličinu da formiraju nacionalne savete, pri čemu brojnost nacionalnih manjina može uticati na funkcionisanje.
Mi smo kao država obavezni da damo takav model zakona, takav model za funkcionisanje nacionalnih saveta, da i nacionalna manjina od 5.000 može po tom zakonu da funkcioniše kao i nacionalna manjina od 200.000 pripadnika.
Teško je napraviti takvu normu, možda ta norma treba da se menja, možda će se u praksi, ponavljam, ne bežim od toga, pokazati kao nedovoljno dobra, ali mi sada na osnovu postojećeg iskustva od sedam godina i iskustva iz okruženja mislimo da to tako treba.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Gospodin Martinović želi reč.

Možete u okviru vremena poslaničke grupe.

(Aleksandar Martinović, sa mesta: Replika.)

Nema replike, nema uvrede, nema nejasnoća. Ne možete dobiti repliku.

Zaista nemojte, pa nećemo zloupotrebljavati. Toliko lepo radimo da je prosto šteta da se bavimo zloupotrebama.

Hoćete u okviru vremena poslaničke grupe. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Aleksandar Martinović

Srpska radikalna stranka
Zaista vas, gospođo Đukić-Dejanović, uvažavam kao inteligentnu, obrazovanu ženu, kao damu, ali dopustite mi da kažem po kom osnovu hoću da dobijem reč.
Dakle, osnov za repliku nije samo uvreda, daleko bilo da je ministar mene vređao ili bilo kog poslanika SRS. Osnov za repliku je činjenica da je ministar pogrešno protumačio ono što sam hteo da kažem.
Dakle, gospodine ministre, mislim da su se danas, a i u onoj načelnoj raspravi, isprofilisale dve škole mišljenja o nacionalnim savetima. SRS zastupa tezu da nacionalni saveti ne smeju da budu političke organizacije i da se ne sme dozvoliti njihova politizacija.
Druga škola mišljenja je ona koju zastupa Vlada Srbije i koju vi danas predstavljate, a to je da su nacionalni saveti nacionalnih manjina u stvari neki vidovi političkog organizovanja i sada je potpuno jasno da između te dve škole mišljenja očigledno postoje duboke razlike i da mi imamo zaista suštinski različite koncepcije u pogledu organizovanja države Srbije i uloge nacionalnih manjina u društvenom životu Srbije.
Tačno je, gospodine ministre, prosto ne znam šta nije jasno, da Ustav kaže da mogu da se obrazuju nacionalni saveti, ali je jako bitno da se vidi u kojoj oblasti društvenog života, ne u političkoj oblasti, jer politička borba je nešto što je teren za političke stranke.
Vaš predlog zakona u članu 1. je potpuno jasan. Ovo su polja u kojima mogu da se obrazuju nacionalni saveti: u oblasti kulture, obrazovanja, obaveštavanja i službene upotrebe jezika i pisma. Gde je tu politika? To što unutar nacionalnih saveta postoji mogućnost, jer nema druge, i izbora organa nacionalnih saveta, to od nacionalnih saveta ne pravi političke organizacije.
Upravo se sada ovde vidi prava namera Vlade Srbije da od nacionalnih saveta nacionalnih manjina napravi produženu ruku političkih stranaka, onih stranaka koje imaju manjinski predznak i da te političke stranke, a preko njih i nacionalne savete, vežu za aktuelni režim.
Kada na sledećim izborima, narodski rečeno, zagusti, kada vam zafale glasove, evo, to je džak iz koga ćemo da vadimo glasove ne bi li ponovo pobedili na izborima. To je suština cele ove priče.
Jer da je vaša primarna i jedina intencija bila da se zadržite u oblastim kulture, obrazovanja, obaveštavanja i službene upotrebe jezika i pisma, onda Vlada Srbije ne bi sebi dala slobodu da kaže u obrazloženju zašto odbija amandman kolege Kenana Hajdarevića i moj amandman, da postoje političke stranke za koje ne postoje dovoljne garancije da će se sutra boriti za prava nacionalnih manjina zato što to ne piše u njihovom statutu i programu. Dokazao sam da to, bar što se tiče SRS, nije tačno.
Prosto se vidi, ne samo iz normativnog dela predloga zakona, nego pre svega iz obrazloženja, da ste hteli kao vlada da od nacionalnih saveta napravite politički instrument za neke naredne parlamentarne, predsedničke, lokalne odnosno pokrajinske izbore, ali je jako opasno, to je mišljenje SRS, da se nacionalne manjine politizuju i da se njihovo pravo da štite svoj nacionalni, verski, rasni, jezički i kulturni identitet, zloupotrebljava u dnevno-političke svrhe. To sigurno nije u skladu sa tim vašim osveštanim evropskim standardima.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Jasno je da se pojam politike razlikuje kod različitih govornika, da li je politika samo izborna aktivnost ili je to pravo na kulturu, obrazovanje, obaveštavanje, upotrebu jezika, pisma itd, dakle, tu su razlike, ali ih ne možemo ovim zakonom izmeniti, one postoje među nama.

(Aleksandar Martinović, sa mesta: Da li ste vi predstavnik Vlade?)

Samo pokušavam da kažem da je sve jasno i da nema razloga za repliku. Koristim samo poziciju predsedavajućeg.

Gospodin Martinović, gospođa Radeta, mene je kao mlad, obrazovan čovek dobro shvatio. Govorim samo o tome da je on ispoljio razumevanje.

Imamo još dva minuta, ali mislim da nije korektno da bilo ko počinje, pa dajem pauzu do 15.00 časova.

Zahvaljujem na saradnji do sada.

(Posle pauze – 15.00)
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad sednice u popodnevnom delu.
Pre nego što pređemo na raspravu u pojedinostima, o amandmanu na član 7, podsećam da je RTS, generalni sekretar Stanislav Veljović, obavestio gospodina Veljka Odalović, generalnog sekretara Skupštine Srbije, da je danas direktni prenos sednice do 17.50 časova, zbog ranije preuzetih programskih obaveza, te će kao i obično biti odloženog prenosa ukoliko sednica bude trajala duže.
Na osnovu člana 85. stav 5. obaveštavam vas da ćemo danas raditi i posle 18.00 časova, a raspravom o zakonu, odnosno u pojedinostima koja u tom trenutku bude bila predmet naše rasprave.
Na član 7. amandman je podneo narodni poslanik Milorad Buha. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 7. amandman je podnela narodna poslanica Marina Raguš. Reč ima narodna poslanica Marina Toman. Izvolite.

Marina Toman

Srpska radikalna stranka
Mislim da je ipak trebalo da sačekamo predstavnike predlagača, ali nadam se da će u toku diskusije doći.
Koleginica Marina Raguš je predvidela da se u članu 7. posle stava 4. dodaje stav 5. koji glasi - rad nacionalnog saveta je javan. Ne vidim zašto amandman nije prihvaćen.
Bez obzira što je Vlada u obrazloženju navela da se amandman ne prihvata, jer se javnost rada pretpostavlja zbog toga što se nijednom odredbom ne isključuje, naš stav je da ona ipak mora jasno da se navede i istakne. Prihvatanjem amandmana, Predlog zakona bi se samo poboljšao i preciznije se uredili pojedini njegovi članovi.
Naime, rad nacionalnog saveta mora da bude javan. Predloženim zakonom nacionalnim savetima su poverene mnoge ingerencije iz oblasti obrazovanja, kulture, jezika, pisma i obaveštavanja. Nacionalni savet imaće ovlašćenja da daje predloge i mišljenja kada su u pitanju kandidati za direktorska mesta, članovi upravnih odbora itd. Takođe, daje mišljenje u postupku raspodele budžetskih sredstava Republike, pokrajine i jedinice lokalne samouprave, kada se putem javnog konkursa dodeljuju sredstva ustanovama i udruženjima iz oblasti obrazovanja, kulture itd.
Na osnovu datog mišljenja odrediće se iznos sredstava koji će se putem javnog konkursa raspoređivati pravnim i fizičkim licima koja obavljaju informisanje na jeziku nacionalne manjine. Nacionalni savet ustanovljava stipendije. On takođe utvrđuje kriterijume za izbor odgovornog urednika programa na jeziku nacionalnih manjina u ustanovi javnog servisa. Predlaže imenovanje urednika od prijavljenih kandidata.
Jednom rečju, na osnovu predloženog zakona nacionalne manjine će ubuduće uglavnom sva svoja prava da ostvaruju preko nacionalnih saveta. U pitanju su vrlo važne oblasti za život svakog pripadnika nacionalne manjine.
U pitanju su ingerencije koje su vrlo bitne za svakog pripadnika nacionalne manjine i zbog toga rad nacionalnog saveta mora da bude javan, odnosno da podaci budu transparentni, dostupni svakom pripadniku nacionalne manjine, da budu dostupni svakom ko je zainteresovan. To se odnosi i na taj deo koji se odnosi na javne konkurse.
Svedoci smo brojnih zloupotreba i kod javnih konkursa. Te zloupotrebe su vrlo česte. Ne tvrdim unapred da će zloupotreba biti, ali prosto jedna ovakva odredba bi predupredila i sprečila eventualno ovakve zloupotrebe. Zbog toga, iako stoji u obrazloženju za neprihvatanje ovog amandmana da se javnost rada pretpostavlja, amandman treba prihvatiti. Pod jedan, javnost rada ne može da se pretpostavi, a pod dva, amandman bi samo poboljšao zakon.
Zbog toga, još jednom predlažem da ovaj naš amandman prihvatite kako bi zakon bio bolji.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Od vremena poslaničke grupe iskorišćeno je tri minuta i 25 sekundi i sada je na raspolaganju šest minuta i pet sekundi.
Izvinjavam se, rekla sam vreme poslaničke grupe, a treba vreme ovlašćenog predstavnika poslaničke grupe. Vreme koje vam je na raspolaganju kao ovlašćenoj predstavnici je šest minuta i pet sekundi.
Ministar je tražio reč.

Svetozar Čiplić

Tačno je da se javnost rada i na osnovu Ustava pretpostavlja, ali tu obavezu u radu svih organa, pogotovo nacionalnih saveta, za koje smo se složili da imaju toliki značaj, javnost rada je potrebno uvek naglasiti, pa zbog toga i prihvatamo ovaj amandman.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Konstatujem da je u ime predlagača ministar prihvatio amandman. Pošto Odbor za međunacionalne odnose to nije učinio, ostaje da se u danu za glasanje izjasnimo o amandmanu narodne poslanice Marine Raguš, koji je ministar Svetozar Čiplić prihvatio u toku sednice.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 8. amandman je podneo narodni poslanik Oto Kišmarton. Da li neko želi reč? Reč ima narodni poslanik Oto Kišmarton.