PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 09.10.2009.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

4. dan rada

09.10.2009

Sednicu je otvorio: Nikola Novaković

Sednica je trajala od 10:05 do 16:15

OBRAĆANJA

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala vama.
(Branimir Đokić, s mesta: Da li mogu da dobijem reč?)
Po kom osnovu, gospodine Đokiću?
(Branimir Đokić, s mesta: Replika.)
Prijavite se. Dozvoljavamo i pohvale na račun ministra.
Reč ima narodni poslanik Branimir Đokić. Izvolite.

Branimir Đokić

Srpska radikalna stranka
S obzirom na to da sam tri puta pomenut, hoću da kažem da i ovde i na Odboru za Srbe van Srbije zastupam stav SRS i trudimo se da što konkretnije, što bolje doprinesemo i tom odboru i ovom zakonu, da bi se on mogao bolje primeniti. Vaše namere nisu ništa bolje od naših namera, da se razumemo. To sam i na samom početku rekao. Nemojte vršiti zamenu teza u smislu - opozicija ne želi zakon, mi želimo. Tu da budemo jasni.
Sada bih dodao još nešto u vezi s ovim što je predstavnik DS-a Nada Kolundžija iznela, o tome da li Srbija treba ili ne treba da se meša, kroz ovaj zakon, u to kako će se birati dijaspora. U svakom slučaju, Srbija ne treba se meša, ali treba da propiše određeni mehanizam kako će se to tamo sprovoditi. Tako ćete olakšati tim ljudima rasutim po celom svetu da se organizuju. Ovako, ako ih ostavite same, kao neko ko poznaje dijasporu, kažem - napravićete još veći problem. Prema tome, nisam za to da se mešamo, ali ne možete ih ostaviti same.
Dodao bih još nešto, što je veoma važno. Tražio sam odgovor na pitanje. Da li je moguće, gospodine ministre, da mi odgovorite ovog trenutka – kako su u zakonu iz regiona izbačene Bugarska i Grčka? Koji su razlozi da njih ne svrstate ovde i da smatrate da u njima ne živi autohtoni srpski narod?
Malopre sam ovde javno, pred kamerama, govorio o ciframa i dokumentima, koje ću vrlo rado dostaviti vašem ministarstvu. Ta dokumenta su dobijena iz Akademije nauka, iz Arhiva Srbije, Srpske pravoslavne crkve.
To su istorijska i validna dokumenta najviših institucija u Srbiji. Zbog toga tražim da mi odgovorite na pitanje – zašto ste ih stavili van regionalnih država u zakonu, koji su razlozi?

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Reč ima ministar Srđan Srećković.

Srđan Srećković

Na sve predloge i sugestije odgovoriću u završnom izlaganju, na kraju rasprave u načelu, vrlo detaljno i sa zadovoljstvom, pa i na vaše pitanje.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Reč ima gospodin Aleksandar Jugović.
...
Srpska napredna stranka

Aleksandar Jugović

Za evropsku Srbiju
Poštovani predsedavajući, gospodine ministre, kolege poslanici, prvo bih se vratio na izlaganja poslanika DSS-a. Oni su, kao što se i očekivalo, i ovoga puta bili politički nedosledni. Čak su i predsednika svoje stranke danas optužili, doduše indirektno, jer je on, kao premijer, u sastavu svog kabineta osnovao Ministarstvo za dijasporu, a sada ga poslanici njegove stranke optužuju da je to partijsko ministarstvo.
Priznajem, posle svega ovoga, posle ovoliko godina, da postoji odgovornost SPO što je početkom 90-ih godina maltene osnovao DSS (ponavljam ono što je poslanik Čotrić rekao - u nadi da će se boriti za evropske principe, za evropske vrednosti), međutim politika DSS-a se u poslednje vreme toliko okrenula, da neodoljivo podseća na politiku 90-ih, na politiku izolacije, koja je stotine mladih ljudi oterala iz Srbije.
Više od pola veka naši ljudi u rasejanju smatrani su političkim i državnim neprijateljima prvog reda. Ubijani su od strane ondašnjih tajnih policija po čitavom svetu.
Dragiša Kašiković, sa nadimkom ''Vitez srpske emigracije'', ubijen je u Čikagu, a njujorška štampa je to ovako opisala: ''U analima čikaške policije ovakav prizor još nije zabeležen. Na podu u kući SNO ležala su dva izmasakrirana tela. Telo muškarca starog 45 godina bilo je izbodeno oštrim predmetom tačno 64 puta, a lobanja razbijena udarcima teškog čekića. Na tri koraka od tog tela ležala je devetogodišnja devojčica, njegova pastorka''.
Moj deda Milić Damjanović je, posle logora Mathauzen, odbio da se vrati u Srbiju. Pobegao je u Australiju, jer je do njega stigla vest o ubistvu njegovog oca i ubistvima, od strane komunističkih odreda smrti, oko 100.000 njegovih saboraca, pripadnika Ravnogorskog pokreta, ili tačnije, pripadnika Jugoslovenske vojske u otadžbini.
Većina njih koji su uspeli da izbegnu smrt obrela se širom sveta i činila srpsku dijasporu posle 1945. godine. Dakle, tada već bivši pripadnici Ravnogorskog pokreta našli su svoje utočište na Zapadu, jer je pokret generala Draže Mihailovića bio prozapadno orijentisan.
Druga velika nepravda se dogodila 90-ih godina 20. veka, kada je veliki deo srpske mladosti otišao iz zemlje tražeći svoju budućnost daleko od bremena zla i ratova koji su nas zadesili.
Tako je najbolji deo Srbije zauzeo poziciju srpske dijaspore, jer su posle Drugog svetskog rata proganjani najbolji, najobrazovaniji, a 90-ih godina u Srbiji mladost i pamet nisu imali nikakvu perspektivu.
Te ljude moramo koristiti kao promotere Srbije, a mi moramo sve učiniti da postanemo članica EU, a samim tim i deo jednog velikog saveza u kome će se naći i evropska dijaspora Srbije. Srbiju moramo promeniti u modernu, razvijenu, demokratsku državu koja poštuje principe savremenog sveta. Zato nam je potrebna i potpuno nova politika, potpuno novi pristup i odnos, pre svega iskren, prema našim ljudima koji žive van granica Srbije.
Potrebna nam je i dugoročna strategija. Potrebna nam je strategija i politika koja neće zavisiti od toga ko je na vlasti, koja neće zavisiti od volje političkih stranaka i koja se neće menjati nakon svakih održanih izbora. Ovaj zakon je osnov nove politike prema dijaspori. Moramo poštovati evropske principe ponašanja, ali i biti odlučni u tome da štitimo naše nacionalne interese, upravo onako kako to danas čine Francuska, Nemačka, Velika Britanija, Španija, dakle najjače sile ovoga sveta.
Novi, najbolji mogući odnosi sa dijasporom su nam više nego potrebni. Međutim, i dijaspori su potrebni bliski odnosi sa maticom. Ne samo zbog emotivnih, već i zbog niza praktičnih razloga, poput rešavanja statusnih pitanja, lakšeg pribavljanja dokumenata, ostvarivanja svojih prava u matičnoj državi Srbiji, npr. u budućnosti, posle donošenja zakona o restituciji, za čije se donošenje SPO uporno zalaže.
Verujem da će u budućnosti dijaspora dati značajan doprinos ekonomskom i demokratskom razvoju Srbije. Verujem da su pred nama mnogo bolji, bliži i iskreniji odnosi. Više se nikada ne sme ponoviti da se na istom putu ne nađu, recimo, Rastko Petković i Miloš Crnjanski, sa jedne, i Srbija, sa druge strane. Hvala na pažnji.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala vama.
Reč ima narodni poslanik Mićo Rogović.

Mićo Rogović

Napred Srbijo
Hvala, gospodine predsedavajući. Poštovane kolege, dame i gospodo narodni poslanici, evo, gospodine Novakoviću, još jednog primera zadatka i obaveze vama i ostalima iz rukovodstva Narodne skupštine Republike Srbije da je neizbežno uvođenje skupštinskog kanala, iz razloga saznavanja svih dešavanja, ne samo dešavanja iz ove skupštinske sale, nego i situacije pripreme i rasprave zakona na odborima i njihove dalje analize u skupštinskoj sali. Molim vas da po tom pitanju u narednom periodu poradite, zbog građana Srbije i naše konstatacije u svim odborima i priče ovde u Skupštini.
Moram, gospodine ministre, da vam kažem, a danas ne bih pričao o amandmanima pošto je još načelna rasprava, da je SNS zaista pokušala da popravi deo zakona.
To ne znači da svi pokušaji danas ovde treba da budu zapečaćeni, već će oni vremenom, s obzirom na dešavanja i odnos matice i dijaspore doživljavati još neke nove dimenzije.
Najveći problem je bio naslov Delegati i član 18. To želim da istaknem iz razloga što sam se prebrojavao ko zna koliko puta da dođem do predložene brojke 44. Tu postoji i amandman SNS-a. Zaista, s obzirom na ozbiljnost i, kao što kažete, istorijski značaj donošenja, odnosno ulaska u proceduru Predloga zakona, sa druge strane stoji mala neozbiljnost, vezano za situaciju da delegati bukvalno nisu dobro prebrojani. Na spisku je 45, a u Predlogu zakona i u onome što smo mi dobili u materijalima stajala je brojka 44. Vi ste u objašnjenju ovog zakona to ispravili, niste se držali brojke 44, već 45.
Nažalost, ja i dalje moram u svom izlaganju da govorim o odnosima u zadnjem periodu između dijaspore i matice. To je ono što je uzrok svih problema i što mi u budućnosti želimo da popravimo. Ne samo SNS, već svi mi.
Ovde nema politike nijedne stranke. Ovde ne sme da bude politike ni SNS, ni SPO, već politika ljudi koji žive u dijaspori i matice. Kada se napravi ta kohezija, onda je uspela politika. Politički principi padaju pri tome. Mi smo, samim činom donošenja ovog zakona, još uvek samo na putu da napravimo jedan korak prema svemu tome.
S obzirom na konstatacije koje ću govoriti u narednom delu mog izlaganja, stoji ta priča o neslozi i ovde, kao što se primećuje i iz skupštinske rasprave, ali nažalost i o neslozi koja stoji u dijaspori, a koja je delom prouzrokovana zbog svih tih talasa i razloga talasa migracije stanovništva iz Srbije i odnosa matične države Republike Srbije prema svom narodu u rasejanju.
Moramo priznati, bez obzira na to kojoj partiji pripadamo, da je u zadnjih 50 godina odnos prema emigraciji bio bukvalno ovakav – to je četnička emigracija.
I tu potiče deo problema, koji se nastavlja i u kasnijem periodu, i taj problem se kasnije pokušava samo malo da ispravi, odnosno reši, s obzirom na potencijale i razmišljanja o dijaspori kao potencijalu koji je zaista neizbežan i koji je vrlo bitan za živote nas ovde i za politiku Republike Srbije.
Ne možemo samo da dijaspori damo pravo glasa. To pravo je bukvalno skoro i uvedeno i omogućeno, ali koliko je obesmišljeno to pravo, odnosno ta situacija, vidimo kad pođemo od situacije da je na zadnjim predsedničkim izborima u januaru 2008. godine samo 1% populacije koja živi u dijaspori, a ima pravo glasa, izašao na izbore i glasao. Zašto? Ovde se sve vreme radi o zameni teza, i to teza vladajućih stranaka u matici, tj. u Republici Srbiji.
Nije bilo nikakve kampanje. Ne možete samo raspisati izbore, u Republici Srbiji odraditi sve kampanje, uložiti ogromna sredstva i od strane države i od strane stranaka da se ostane na vlasti i da izbori uspeju, da vaš kandidat recimo pobedi, a da dijaspora pri tome bude zanemarena i da nikakav marketing, odnosno medijska kampanja povodom tih izbora tamo ne bude urađena. Zato dolazimo do cifre od 1% izašlih birača sa pravom glasa u dijaspori. Zašto? Zato što, još jednom kažem, postoji zamena teza, jer se deo političkih partija vladajuće koalicije ponaša tako, na ovakav ili onakav način, prema dijaspori, sa aspekta – ko zna čiji su to glasači. To je naš narod, to su naši glasači, bez obzira na to za koga glasaju. Da se pravi zamena teza pokazuje i rezultat tih predsedničkih izbora, gde je, recimo, predsednik Republike gospodin Boris Tadić od tih, nažalost, 1% izašlih dobio najveći broj glasova. Nama bi bilo draže da je bilo drugačije, ali je bilo zaista tako.
S obzirom na široku priču o dijaspori, moram u narednom delu priče da se osvrnem na problematiku velikog problema života i egzistencije Srba na prostorima zemalja u okruženju i regionu.
Vrlo je dobro što zakon pravi razliku između dijaspore i Srba u regionu. Kao što sam juče rekao, njihovi životi, problemi i egzistencija su zaista dva različita sveta. Mnogo je teže biti u okruženju nego živeti u ekonomski razvijenim zemljama u inostranstvu, gde makar imaju neka ekonomska prava ako su im politička i zanemarena.
Srbi u BiH, na svu sreću, imaju status konstitutivnog naroda i svoj entitet. Status nacionalne manjine Srbi imaju u Hrvatskoj, Makedoniji, Mađarskoj i Rumuniji, dok taj status još uvek (možda će to biti promenjeno ovih dana, posle akcija vezano sa odnose sa Republikom Slovenijom) nemaju u Sloveniji, Bugarskoj i Albaniji.
Moram da se zadržim na ponašanju tih država i njihovih institucija prema našem narodu. Recimo, u Sloveniji prema srpskoj populaciji, koja već 18 godina tamo živi, postoji, nažalost, takav diskriminatorski odnos, da je preko deset hiljada ljudi srpske nacionalnosti bukvalno izbrisano sa spiska, iz evidencije, iz jednog prostor razloga, zato što nisu dobili slovenačko državljanstvo. Tako da se dolazi do konstatacije i činjenice da su Srbi u Sloveniji postali državljani nižeg ljudskog ranga.
Podaci iz bližeg okruženja, iz BiH, još su alarmantniji. Iz geografije BiH, govorim o Federaciji, izbrisano je 527 srpskih naselja, u kojima su pre rata živeli isključivo Srbi. Niti ima povratka u ta naselja. Kao primer navodim još i Sarajevo, gde je pre rata živelo 160.000 Srba, a sada je samo 7.000 Srba, i niko od njih nema pravo da konkuriše, ne za rukovodeća, direktorska mesta, nego ni za radni odnos u javnim preduzećima i ustanovama. Sve to govori kakav je odnos tih država prema nacionalnim manjinama.
Dolazimo do situacije u Hrvatskoj, gde su prava Srba samo formalno zaštićena, time što postoji Zakon o nacionalnim manjinama, ali se on nikada nije ni primenjivao, niti primenjuje, niti to državni vrh Republike Hrvatske ima nameru da uradi. Moram da podsetim da bi, u skladu sa proporcionalnim učešćem u broju stanovnika, broj Srba koji treba da imaju zaposlenje u Hrvatskoj trebalo da bude preko 20.000, ali je i to mrtvo slovo na papiru.
Sve se radi zbog pritiska EU, i zbog tog pritiska i SDSS nekoliko godina unazad spasava samo hrvatsku vladu. Mnogo relevantnih ljudi iz ove oblasti zna da je to tako, kao i ljudi koji prate dešavanja u Hrvatskoj, a nadam se da ste i vi svesni te situacije. Pomenuta srpska partija i njeno rukovodstvo zaista u ovom periodu ništa nisu uradili za probleme Srba u Hrvatskoj. Recimo, u 300 naselja u kojima sada žive Srbi niti ima struje, niti ima telefona, niti ima saobraćaja do tih naselja, jednostavno - života nema.
Nakon rata se u Hrvatsku vratilo oko 50.000 Srba, iako hrvatske vlasti barataju cifrom od preko 100.000, sve zbog odnosa sa EU i zbog Zakona o nacionalnim manjinama i, navodno, pravima koja realizuje naš narod kao nacionalna manjina u Hrvatskoj. Od njih 50.000 umrlo je 15.000. Većina njih se, u suštini, nije ni vratila. Vraćali su se da reše svoje papire, da obiđu svoja ognjišta i da se ponovo vrate ovde ili, nažalost, odu na neku drugu stranu.
To što je potpredsednik u hrvatskoj vladi Srbin, dobro je samo za njega lično i deo Srba koji se nalazi na tim mestima. Normalno, i za Hrvatsku demokratsku zajednicu, koja je na vlasti, da bi se formalno pred EU prikazalo ponašanje hrvatske hlade prema Srbima i situacija da Srbi navodno uživaju prava u Republici Hrvatskoj.
Evo jednog banalnog primera. Za potrebe prosvete Srba u Hrvatskoj izdvojeno je prošle godine sedam miliona kuna, dok je, recimo, preko 350 miliona kuna izdvojeno samo za univerzitet u Mostaru, a podaci govore da je broj Srba u Hrvatskoj i broj Hrvata u BiH skoro identičan.
To su pitanja koja sve nas treba da zabrinjavaju, i Odbor u Skupštini i vaše ministarstvo i kompletnu Vladu Republike Srbije, i pred tim pitanjima ne smemo da nemamo vremena i razumevanja.
Na kraju, kada se uporede svi ovi problemi Srba u okruženju i relativno lagodan život, kao što sam juče istakao, Srba u dijaspori, u ekonomski razvijenim zemljama sveta, s razlogom se postavlja pitanje, što sam juče pričao, da li je popis Srba, taj gigantski projekat, vrlo skup, zaista potreba ili proizlazi neka druga potreba razvoja odnosa i situacije, da treba da unapredimo odnos matice i dijaspore po svaku cenu i tu nema pardona, jer zaista dugi niz godina i decenija ova pitanja su tabu tema i za maticu i dijasporu.
I ne smemo da, govoreći o ovom zakonu, eventualno pod pojmom dijaspore i Srba u regionu dođemo do neke nove podele, recimo na ''Hrvatijance'', ''Crnogorijance'' i ostale. Zašto ovo govorim? Iz razloga što se ovde prilikom početka današnje rasprave govori o Srbijancima.
U smislu geografskog vezivanja Srba za prostor Srbije, dakle kao geografski pojam je ispravan, ali se o tom pojmu govorilo još u vreme Austrougarske. A da li znate zbog čega?
Samo da bi se terminološki odvojili Srbi sa leve i desne strane Drine. Ako to neko pokušava da nam ponovo vrati posle toliko godina i decenija, to zaista nema smisla. Ako se zanemari da je ovo samo antisrpska konotacija, reč "Srbijanac" skoro da gramatički nema nikakav ispravan značaj niti se upotrebljava.
Molim vas, zbog toga ne smemo na takav način pričati ovde, niti bilo gde, praviti još neku podelu pored silnih podela u zadnjim decenijama sa političkim i raznoraznim konotacijama. Ne smemo praviti podele. Svi smo mi Srbi, gde god da smo, i u Srbiji i u Americi i u BiH. Zaista zameram kada neko to iznosi ovde ili bilo gde.
Problem je što se problemima dijaspore i matice mi i dalje ozbiljno ne bavimo i o tome skoro niko i ne govori. Još jednom ističem, što pokazuje i jučerašnji deo mog izlaganja i izlaganja ostalih kolega, da stoji situacija da su bukvalno sve vlade od 2000. godine naovamo pale zbog nepokrivenog uvoznog deficita koji se zatvara deviznim doznakama Srba iz dijaspore i regiona, i zvaničnim i nezvaničnim.
Još jednom moram da naglasim, kada je reč o samom zakonu, da on zaista liči na jedan početak u politici prema dijaspori i Srbima u regionu. I zaista je bitno što je taj početak napravljen. Sve ostalo su stvari o kojima treba da razgovaramo i pred kojima ne smemo da imamo ikakve sumnje u to da li smo ovi ili oni.
Stoji činjenica, morate se složiti, da je to samo korak, iz razloga što ste se zaista u obrazloženju ovog zakona više bavili tom sadržinom nego samim zakonom. Činjenica je da imamo nasleđenih istorijskih problema i situaciju koja bi trebalo da se prekine u Srbiji, koju treba da rešimo, da rešimo ekonomske probleme u Srbiji i da ne dozvolimo odlazak naše omladine i naših kadrova u inostranstvo.
To tek treba da sledi, jer za sada to nije zaustavljeno, i tada će promene zakona dovesti do situacije da ovaj zakon bude još primereniji. Trenutno to nije, s obzirom na sve te situacije koje su nedorečene i nepredvidive, s obzirom na to, o čemu sam pričao juče, da mogu uslediti od 1.1.2010. godine, a to je da građani dobijaju šengen vize.
Najbitnije od svega, i pored svih propusta, koji su evidentni, ali koje ne treba zlonamerno shvatati, ni sa moje ni sa strane drugih poslanika, bez obzira od koga dolaze, jeste da se sa nečim konkretnim počelo, i na tome ćemo raditi i to treba dorađivati.
Da li će zakon ispuniti očekivanja dijaspore, verovatno niko od nas ne zna, osim konstatacije da oni zaista jesu taj potencijal koji, osim što se pojavljuje kod popune rupe u budžetu, mi ne treba da zanemarimo nijednog trenutka.
Stoji pitanje da li će dijaspora finansirati predložene savete, predloženu skupštinu, pošto u obrazloženju ovog predloga zakona stoji da nova zaduživanja vezana za primenu ovog zakona i konstituisanje svih organa koji su neophodni za ovaj zakon nisu ni veliki, niti postoje, tako da se postavlja pitanje da li od dijaspore treba da očekujemo finansiranje svih tela i organa koji su navedeni u ovom zakonu.
Još jednom moram da vas pitam i nadam se da ćete na kraju rasprave odgovoriti, s obzirom na činjenicu da postoji veoma veliki broj srpskih udruženja u dijaspori, raznih organizacija, kulturnih, sportskih, ovakvih i onakvih, a barata se o nezvaničnoj cifri od 1.300. Vi bežite od konstatacije da ste sa delom organizacije razgovarali. To je sigurno istinita činjenica, naveli ste te ljude, i ne verujem da biste smogli snage da sve te organizacije navedete u obrazloženju da s njima niste kontaktirali.
Ali, zaista bi bila još bolja konstatacija, gospodine ministre, da ste rekli da niste uspeli da sa velikim brojem organizacija kontaktirate. To je sasvim normalno, zbog same konstatacije i činjenice da vaše ministarstvo, naše ministarstvo i svi relevantni organi Republike Srbije zaista ne barataju dobrom činjenicom. Nisam samo ja zbog toga kriv, ili vi, već svi problemi o kojima pričamo svih ovih dana.
U predlogu zakona vi govorite o tome da je jedna od osnovnih obaveza Saveta evidentiranje i prikupljanje svih tih organizacija. To stoji u zakonu, i to je zaista obaveza i mora da bude obaveza. Ali, zaista bih bio zadovoljan da ste rekli da ste uspeli da kontaktirate sa delom organizacija, a iz ovakvih ili onakvih razloga niste mogli da stupite u kontakt sa mnogobrojnim organizacijama, što je, praktično, bilo i nemoguće, bez obzira na vremenski rok i proceduru ovog zakona.
Moramo dodati i situaciju da su, nažalost, lideri Srba u dijaspori i u regionu ponekad i odavde usmeravani, iz Republike Srbije, pa se oni više biraju ovde nego na njihovim skupštinama, i na sujetu dela tih lidera i svega ostalog, da to još više remeti situaciju.
Tu je i problem da dijaspora mora da postigne dogovor i jedinstvo i da matica pred tim dogovorom mora da postigne kompromis radi, mimo zakona, postizanja dogovora za budućnost, a onda i zbog dijaspore i zbog generacija koje su se, recimo, rodile u dijaspori. Verujte mi, a i svesni ste situacije da oni ne doživljavaju maticu Srbiju kao njihovi preci. Njima su verovatno preči problemi svoje nove otadžbine, i tu mi treba da radimo.
Kad o tome mislite i govorite, pošto niste odgovorili na pitanje šta ste mislili (pomenuli su to i gospodin Nikolić i koleginica Janković) pod novim srpskim patriotizmom... To je ono što smo svi našli u vašim izlaganjima. Vezano za to, podsetiću vas samo na jednu rečenicu. Ovako ste izjavili - Srbiji je potreban novi patriotizam zapadnog tipa, koji bi zemlju učinio ekonomski jakom i politički uticajnom državom koja za saveznike ima najjače zemlje sveta i koja upravo zbog toga ima demokratske kapacitete da na najbolji mogući način brani naše državne i nacionalne interese.
Znači li to da najjače zemlje sveta nisu naši prijatelji? Nije valjda da najjače zemlje sveta nisu prijatelji nas i ove vlade. Nije valjda da treba da postoji novi patriotizam zapadnog tipa. Onda padamo tu i pred delom vaše ideologije. Da li se vi to odričete Ravne gore? Ako se vi odričete Ravne gore, pitam poslanike SPO da li se oni odriču Ravne gore.
Ne može da se zaboravi srpska istorija. Ne mogu da se zaborave ratovi i ustanci protiv Otomanske imperije, protiv Austrougarske, protiv fašističkih zemalja. Ne može da se zaboravi Cer, Mišar, Kolubara, Drina. To ne možemo da zaboravimo. To ni ljudi u rasejanju neće da zaborave. To ni nove generacije, koje su se tamo rodile, neće da zaborave.
Da li ste možda mislili na te nove generacije, koje su se tamo rodile, i koje zaista, hteli mi to ili ne da priznamo ... (Predsedavajući: Vreme predviđeno za vašu poslaničku grupu je isteklo.) ... evo, završavam, gospodine Novakoviću. (Predsedavajući: Žao mi je, 20 sekundi.)
Vi ste bili korektniji, 20 sekundi. Gospođa predsedavajuća je juče u petoj sekundi uzela reč. Hvala lepo.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala puno.
Reč ima gospodin Zoran Nikolić.

Zoran Nikolić

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Javljam se za repliku. Osnov je u izlaganju gospodina Jugovića, a i gospodin Rogović me je pomenuo. Član 101. Poslovnika jasno mi daje pravo da se javim za reč. Ili biste vi možda, kršeći Poslovnik, da ne date reč onima koji, po Poslovniku, na to imaju pravo?
Jednostavno, mora da se reaguje. Naša kritika povodom ovog lošeg predloga zakona se odnosi isključivo na zakon. Mi ne ulazimo u ideološka opredeljenja članova SPO, ali smo u nedostatku argumentacije doživeli ovde da se napada ideološko opredeljenje DSS, pa čak i da se tumači.
To je nedopustivo. Jedino što mogu da odgovorim kolegi Jugoviću jeste da je, kada je naša vlada, odnosno prava vlada Vojislava Koštunice, formirala ovo ministarstvo, to jeste zapravo bilo i naše programsko opredeljenje, da se uspostavi značajniji kontakt sa dijasporom.
Dakle, vi ste šansu dobili od premijera Koštunice. Ovim predlogom zakona ste tu šansu prokockali i mi ovde iznosimo argumente zbog čega ste to prokockali i zbog čega je ovaj zakon tako katastrofalno loš.
Mi nismo srećni zbog te činjenice. Mi nismo srećni što u skupštinsku proceduru odavno nije ušao ovako loš zakon, ali mi ovde iznosimo argumente.
Ministar ćuti, želi da govori na kraju, kada se završi rasprava. Ako veruje u ovaj zakon, neka uđe u argumentaciju, neka kaže koje su organizacije podržale ovaj zakon, neka kaže šta se dešavalo u javnoj raspravi, neka kaže zašto nema predstavnika Kosova i Metohije u Savetu za Srbe u regionu, neka se izjasni kako će izgledati Skupština.
Hajte gospodo, mi iznosimo ovde argumente bez nekih preteranih emocija, bez podsećanja na prošlost naše emigracije, bez sećanja na sve probleme koji su nas morili u prošlosti, a vi samo iznosite emocije i sećanja, a bežite od argumenata. Mi želimo da zaista podstaknemo ovde pravu raspravu i da vidimo ko je zapravo u pravu i željni smo, ako možemo, da dođemo do nekog zajedničkog imenitelja da popravimo ovaj zakon.
Vama je presuđeno u ovom zakonu. Gospođa Nada Kolundžija se jasno odredila prema ovom zakonu. Ona je šef vaše poslaničke grupe, odnosno vladajuće koalicije, i predstavlja najveću poslaničku grupu. Ona mora da vodi računa na koji će način to reći, ali njene zamerke su identične, odnosno vrlo slične zamerkama koje smo mi, u oštrijoj formi jer nismo u vladajućoj koaliciji, putem ovih amandmana izneli.
Dakle, savetujem gospodinu ministru da ne ćuti, a naročito da ne izlazi kada govore predstavnici DSS-a, jer smo mi zapravo i otvorili problem na pravi način.

Whoops, looks like something went wrong.