Zahvaljujem gospođici Jovanović na informacijama, pogotovo na stavu da su nam potrebna ulaganja u sektor učeničkog i studentskog standarda, jer je to nešto što je i politika ovog ministarstva, ali vam moram reći da, nažalost, mi ne raspolažemo većim finansijskim sredstvima da bismo mogli u budućem periodu da značajno ulažemo. Mi pokušavamo da postojeća sredstva što racionalnije iskoristimo i da pomerimo stvari unapred, da pokušamo da napravimo neku zgradu, objekat, učenički ili studentski dom, odnosno centar.
Ove godine ćemo značajnije investirati u izgradnju studentskog doma u Nišu, i to prvi put posle 30 godina, verovali ili ne. Generalno, ne samo u Nišu, ne samo u Kragujevcu, ne samo u Novom Sadu, ne samo u Beogradu, nego i u drugim mestima postoji potreba za većim smeštajnim kapacitetima, jer je broj raspoloživih mali u odnosu na potrebe učenika i studenata.
Prema postojećem stanju stvari, mi imamo oko 19.000 studenata, možda nešto više, u studentskim domovima i oko 10.000 učenika u đačkim domovima. Znači, to je oko 30.000. Broj korisnika studentskih ustanova je veći zato što zakon daje mogućnost da i studenti koji imaju prebivalište gde se nalazi taj objekat mogu da koriste usluge studentskih objekata. Mi ćemo pokušati, naravno, da napravimo tu jedan veći proboj, ali on je objektivno nemoguć značajnije bez bolje ekonomske situacije i više sredstava.
Činjenica je da s postojećim sredstvima mi apsolutno izvršavamo sve obaveze prema postojećim učeničkim i đačkim domovima. Uputili smo zvanični poziv Odboru za prosvetu da poseti jedan đački dom ili studentsku ustanovu i da se uveri u kvalitet usluge koja se pruža u tim ustanovama. Jer, po našem mišljenju, ona apsolutno ima svoju vrednost - ishrana se vrši prema standardima koji podrazumevaju vrstu hrane, kaloričnost i sl., a smeštajni kapaciteti su takođe prilagođeni standardima.
Znači, što se tiče postojećih objekata, najveći broj njih je i te kako dobro uređen i opremljen, a, naravno, nama preostaje da ulažemo u one koji nisu. Voleo bih da poslanici koji su u mogućnosti, članovi Odbora ali i oni drugi, dođu i vide šta se zbiva i kako je to uređeno.
Mi smo značajno ulagali sredstva u studentske i đačke objekte i u godinama pre, ali nismo pravili nove. Kao i kod predškolskih ustanova, moramo da pravimo nove. Jednostavno, potrebe su daleko veće nego što su smeštajni kapaciteti.
Dozvolite mi da sada informišem Narodnu skupštinu Republike Srbije. Dobili ste izveštaj Vlade vezano za amandmane, ali i ja kao resorni ministar u ime Vlade da upoznam Narodnu skupštinu s tim zašto smo neke amandmane prihvatili, odnosno zašto nismo. Naravno, za ove amandmane koje smo prihvatili, reč je o 15 amandmana, smatramo da značajno poboljšavaju sadržaj zakona.
Prihvatili smo sledeće amandmane: amandman narodnog poslanika Vjerice Radete, poslanika Lasla Varge, Balinta Pastora, Elvire Kovač i Arpada Fremonda, amandman Odbora za prosvetu, amandman Donke Banović, Milana Dimitrijevića i Milice Vojić-Marković na član 16, amandman Odbora za prosvetu na član 22, amandman poslanika Lasla Varge, Balinta Pastora, Elvire Kovač i Arpada Fremonda na član 25. Predloga zakona, amandman narodnog poslanika Milorada Buhe na član 40, amandman s ispravkom narodnih poslanika Lasla Varge, Balinta Pastora, Elvire Kovač i Arpada Fremonda na član 41, amandman Odbora za prosvetu na član 42, amandman Odbora za prosvetu na član 50, amandman narodnog poslanika Aleksandra Martinovića na član 67, amandman s ispravkom narodnih poslanika Donke Banović, Milana Dimitrijevića i Milice Vojić-Marković na član 80, amandman Odbora za prosvetu na član 88, amandman narodnog poslanika Paje Momčilova na član 95, amandman narodnog poslanika Nataše Jovanović na član 95. Predloga zakona.
Zaboravio sam reći, kod koleginice Vjerice Radete amandman je prihvaćen na član 1. Predloga zakona, kolega Varge, Pastora, Kovač i Fremonda na član 6. Predloga zakona i Odbora za prosvetu na član 9.
Zašto nismo prihvatili ostale amandmane? Više je grupa razloga zašto nismo mogli te amandmane prihvatiti. Jedna grupa amandmana nije mogla biti prihvaćena jer, po našem mišljenju, oni nisu u skladu s članom 23. stav 2. Zakona o državnoj upravi, prema kojem propis, odnosno rešenja donosi ministar. Takvih amandmana ima 21.
Deset amandmana, po našem mišljenju, nisu u skladu s koncepcijom Predloga zakona vezano za Republički fond za razvoj naučno-umetničkog podmlatka. Pet amandmana po našem mišljenju nije u skladu s koncepcijom Predloga zakona kada su u pitanju opšti uslovi za ostvarivanje prava iz učeničkog i studentskog standarda, da im se prava ostvaruju po osnovu konkursa i objektivnih kriterijuma ili se novim rešenjem u potpunosti uređuje određena oblast.
Osam amandmana nismo mogli prihvatiti jer bi prihvatanje tih amandmana, po nama, moglo dovesti do zloupotreba prava u oblasti učeničkog i studentskog standarda, ili bi se umanjila prava učenika, odnosno studenata ili bi se otežao rad ustanove ili pak dovelo u pitanje pravo na rad i dostupnost radnog mesta. Pet amandmana nismo mogli prihvatiti jer su rešenja iz amandmana na određen način već sadržana u rešenjima Predloga zakona.
Devet amandmana nismo mogli prihvatiti jer su rešenja iz Predloga zakona usaglašena s rešenjem iz sistemskih zakona vezano za oblast obrazovanja i vaspitanja, bilo da je reč o Zakonu o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, Zakonu o visokom obrazovanju, odnosno drugim propisima i razvojnim strategijama.
Četiri amandmana nismo mogli prihvatiti jer su pitanja u njima obuhvaćena na način da ne predstavljaju materiju Predloga zakona, odnosno već su uređena propisima koji nisu u delokrugu Ministarstva prosvete. Pet amandmana nismo mogli prihvatiti jer nije neophodno da se u svim slučajevima za ustanovu predviđa novčana kazna za prekršaje, ukoliko je već predviđena odgovornost upravnog odbora ili direktora. Dva amandmana iz drugih razloga nismo mogli prihvatiti.
Na kraju, uz napred navedene razloge za neprihvatanje amandmana, određeni broj amandmana se ne bi, jednostavno, mogao prihvatiti ni iz formalnih razloga. Naravno, kada budemo vodili razgovor o svakom amandmanu pojedinačno, upoznaću poslanike i Narodnu skupštinu zašto neki amandman nije mogao biti prihvaćen, ali sam smatrao potrebnim da na početku rasprave o amandmanima dam ovu skupnu informaciju. Hvala.