DAN ZA ODGOVARANjE NA POSLANIČKA, PITANjA U VEZI S AKTUELNOM TEMOM, 25.03.2010.

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DAN ZA ODGOVARANjE NA POSLANIČKA, PITANjA U VEZI S AKTUELNOM TEMOM

25.03.2010

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić-Dejanović

Sednica je trajala od 11:05 do 15:50

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima Radoslav Sretenović. Izvolite.

Radoslav Sretenović

| predsednik, Državna revizorska institucija
Zahvaljujem, gospođo Grubješić na postavljenom pitanju. Evo, daću vam konkretan odgovor.
Želim da saopštim da u nedostatku mnogih ograničavajućih okolnosti koje su nas pratile tokom 2007. i 2008. godine, počev od institucionalnih kapaciteta u delu prostora koji nismo mogli da obezbedimo na vreme, od revizorskih kadrova koje nismo mogli da obezbedimo, što nisu obavljene revizije prethodnih godina, nismo prisustvovali odgovarajućem popisu prilikom sagledavanja završnog računa budžeta za 2008. godinu i drugih, nismo bili u mogućnosti da, sa ovim kapacitetom kojim smo raspolagali, a to su četiri ovlašćena i dva vrhovna državna revizora, damo mišljenje i obuhvatimo veliki broj rashodnih stavki.
Koristeći metodu iz standarda za odabiranje subjekata revizije koji će biti predmet revizije, najvažniji i najznačajniji kriterijum svakako je bio kriterijum materijalnosti, odnosno učešće tekućih rashoda korisnika u ukupnim rashodima budžeta koji su veći od 3%. Sledeći kriterijum je učešće rashoda korisnika u svojim ukupnim rashodima koji su takođe veći od 3%. Naravno, tu je i kriterijum za koji smo smatrali da ga treba uvrstiti, a to je iznos kod svih korisnika budžetskih sredstava veći od dva miliona dinara.
Imajući u vidu kapacitet kojim smo raspolagali, odlučili smo da poštujemo sva ova tri kriterijuma i još dodatni kriterijum, gde smo smatrali i utvrdili da postoje određena rizična područja u samom završnom računu budžeta Republike Srbije za 2008. godinu, a to su pre svega određene usluge po ugovoru, počev od stručnih usluga, specijalizovanih usluga i određenih troškova, koje smo tokom našeg izveštaja i obradili.
To su bili osnovni kriterijumi koji su za reviziju opredelili 14 ministarstava, tri uprave i jednu direkciju, koje su bile predmet i posmatranja u delu određenih rashodnih stavki u samom završnom računu.
Mi smo za korisnike budžetskih sredstava koji su bili predmet naše revizije, a to su 14 ministarstava, tri direkcije i jedna uprava, takođe sastavili izveštaj o finansijskoj reviziji njihovih finansijskih izveštaja, odnosno te rashodne stavke koje smo mi tretirali i obrađivali u svojim izveštajima jesu sastavni delovi finansijskih izveštaja određenih ministarstava.
Dakle, mi smo kod svih ministarstava i onih subjekata direkcije i jedne uprave dali svoje mišljenje. Postoji pozitivno mišljenje, a postoji i negativno mišljenje, i mi smo to dali tim ministarstvima.
Što je gospodin Obradović rekao, mi smo se opredelili da za njegovo ministarstvo, sagledavajući i ostale troškove, damo pozitivno mišljenje, imajući u vidu da su nas interne kontrole i interne revizije, koje su takođe bile predmet kod tog ministarstva, uverile da su ostali iznosi u tim finansijskim izveštajima objektivno iskazani.
Smatram da ćemo tokom ove godine u reviziji završnog računa budžeta Republike Srbije za 2009. godinu, koji nam je jedan od osnovnih prioriteta, takođe u nedostatku određenog broja revizorskih kadrova, dati mišljenje i zahvatiti kompletan deo sveobuhvatnosti revizije, kako bismo mogli da damo to mišljenje. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Narodna poslanica Suzana Grubješić. Tri minuta, pravo na dva potpitanja.

Suzana Grubješić

Ujedinjeni regioni Srbije
Od samog ovog izveštaja sada me više interesuje šta radite od tada. Pet meseci je prošlo. Šta nameravate da radite do kraja godine? Drugo, da li nameravate, pošto na to imate pravo, da uđete u neko javno preduzeće i obavite reviziju? Pravo da vam kažem, mnogo više bi me interesovao taj izveštaj, nego ovaj koji se danas nalazi pred nama.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Reč ima Radoslav Sretenović. Izvolite.

Radoslav Sretenović

| predsednik, Državna revizorska institucija
U skladu sa zakonskim propisima, odnosno u skladu sa Zakonom o DRI i Poslovnikom DRI, Institucija je obavezna da na kraju godine utvrđuje svoj program revizije za narednu godinu. Tako je Savet DRI krajem decembra 2009. godine utvrdio svoj program revizije, polazeći od prostornih, odnosno revizorskih kapaciteta, pre svega od postojanja revizorskog kadra koji može da izvrši tu reviziju.
Opredelili smo se, a i zakon je decidirano definisao da je pet ključnih tačaka revizije svake poslovne, odnosno budžetske godine. To su, pre svega, završni račun budžeta Republike Srbije, zatim deo Narodne banke koji se odnosi na poslovanje sa javnim i budžetskim sredstvima, odgovarajući broj lokalne samouprave, odgovarajući broj javnih preduzeća i revizija fondova socijalnog osiguranja, pre svega se misli na fond penzionog osiguranja, zdravstvenog osiguranja i Nacionalne službe.
Iz razloga što nismo u mogućnosti da obezbedimo profesionalan i jako stručan kadar, nismo u situaciji da detaljno planiramo reviziju javnih preduzeća, mada ta obaveza svakako stoji, to moramo da uradimo, a stoji nam i konkurs, koji nije završen, o izboru tih revizora. Jednostavno, niko ne želi da preuzme funkciju vrhovnog revizora u sektoru za lokalne samouprave, sektoru za fondove i sektoru za javna preduzeća upravo zbog malih i niskih zarada. To je osnovni razlog što nemamo kadrove i mogućnosti.
Mi smo u tom smislu pokrenuli postupak pred nadležnim odborom Skupštine Srbije, kako bismo došli do poboljšanja materijalnog položaja ovlašćenih i državnih revizora. Očekujemo da se odluka Odbora za finansije nađe u skupštinskoj proceduri, kako bismo mogli da nastavimo normalan posao revizije i javnih preduzeća i lokalne samouprave.
Želim još jednom da istaknem da je pred zvaničnicima Evrope jedan od uslova da Srbija dobija budžetsku pomoć tokom 2009. godine to da se izvrši izmena Zakona o DRI.
Evropska komisija je predlagala da to bude Vlada. Mi smo smatrali, zbog sukoba interesa i potpune nezavisnosti, da to ipak bude nadležni Odbor za finansije, koji je i predložio Zakon o DRI. Predstavnici Evropske komisije su takav naš stav prihvatili i uslov da Srbija dobije odgovarajuću pomoć EU je da tokom ove godine obavimo reviziju najmanje tri javna preduzeća.
Po konstituisanju ova dva sektora započeće revizija u javnim preduzećima. Odredićemo takođe na odgovarajući način i putem standarda koja će to biti javna preduzeća i koje će to biti lokalne samouprave.
Pošto nismo u mogućnosti sada da obavimo reviziju lokalnih samouprava, dali smo saglasnost drugim revizorskim institucijama, komercijalnim, da mogu da obave reviziju kod određenog broja lokalne samouprave, jer je zakonska obaveza da završni račun lokalne samouprave sadrži i mišljenje revizora. Zbog nemogućnosti da mi to uradimo, dali smo saglasnost lokalnim samoupravama da mogu, u skladu sa sprovedenim postupkom izbora revizorske kuće, da obave reviziju.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić, tri minuta.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Radi javnosti, mora da se zna da je ovo neuspeli pokušaj poslaničke grupe i predsednika poslaničke grupe ZES gospođe Nade Kolundžije da se izbegne rasprava o izveštaju DRI. To ne može da se izbegne. Tražili smo više puta, odbijali ste, govorili - biće  na dnevnom redu, pa ste našli ovu formulu. Pogrešna vam je formula.
Ali, da podsetim javnost da ono što je utvrdio revizor u svom izveštaju ne podleže kontroli. To se podrazumeva da je tačno. Oni su izvršili samo 27% kontrole i utvrdili tolike nepravilnosti da bi zbog tih nepravilnosti neko morao, makar zbog časti, poštenja, političkog morala i drugih stvari, da odgovara i, naravno, da izbegnemo ono što se u medijima provlači, a to su pljeskavice, ćevapi, tanko belo vino, špriceri itd., da uđemo u ono što je suština.
Sada javnost da podsetim kakve su konstatacije o kojima ne možemo da razgovaramo, vrednosno ne možemo da ih promenimo. Kaže se ovako - glavna knjiga Trezora ne vodi se u skladu sa članom 2. stav 1. tačka 15. Zakona o budžetskom sistemu, tako da ne sadrži sve promene računa, odnosno ne sadrži prihode i izdatke, i da ne čitam dalje.
Pitanje je šta je preduzeto. Naravno, da se ispravi. To kaže ovaj što je stručnjak za knjigovođe. Ali, da li neko snosi odgovornost? Jer, ovu kontrolu ste izvršili u drugoj polovini 2009. godine, a konstatujete šta je rađeno cele 2008. godine.
Sledeća konstatacija – interna kontrola. Od 25 ministarstava, samo pet ima, tri su bila u postupku uspostavljanja kontrole. U drugoj polovini 2009, a izveštaj se odnosi na 2008. godinu, kada toga nije bilo.
Onda dolazimo, gospodine Sretenoviću, do jedne vaše konstatacije (kad kažem vaše, mislim na Instituciju). Kaže se ovako - na sednici održanoj 25.12.2008. godine Vlada je donela zaključak u kome je: prvo - prihvaćen izveštaj, pod dva - pozajmice koje budžet koristi radi pokrića, pod tri - zaduženo je Ministarstvo finansija... Imate sve to lepo na strani 49 napisano, a na strani 50 sijaset nepravilnosti gde Vlada i Ministarstvo finansija direktno krše propise koje je donela Narodna skupština i propise koje je donela Vlada. To je konstatovano. Kakve su posledice?
Idemo dalje. Uzmite, recimo, stranu 58. Da vam samo na kraju završim sa rečenicom - Ministarstvo finansija, Uprava za trezor, povraćaj sredstava evidentiralo je umanjenjem deficita iz ranijih godina umesto u korist suficita tekuće godine. Na ovaj način potcenjen je deficit iz ranijih godina, kao i suficit tekuće godine.
Znači, nema veze sa pljeskavicama, nema veze sa službenim putovanjima, nema veze sa gorivom, nema veze ni sa čim drugim, ima veze samo sa vama. Ukoliko se vi ne promenite, biće još veći haos u javnim finansijama. Zato je važan ovaj izveštaj i zato javnost treba da zna zašto ZES i Nada Kolundžija ne dozvoljavaju jednu otvorenu raspravu. Ali, nju ne možete da izbegnete.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Tri minuta. Zahvaljujem.
Da li ima prijavljenih za odgovor na prepoznato pitanje? (Da.)
Reč ima ministarka Diana Dragutinović. Izvolite.

Diana Dragutinović

Pokušavam da prepoznam pitanja i nadam se da sam ih sva prepoznala.
U vezi sa prvim pitanjem ili konstatacijom o tome kakva je glavna knjiga Trezora, moram ovako da kažem. Vi znate, gospodine Krasiću, da je ministar finansija, sadašnji i bivši, a sadašnji premijer, 2008. godine nasledio informacioni sistem. Informacioni sistem koji sam nasledila sastoji se od tri modula. Jedan modul je račun izvršenja budžeta, drugi je javni dug ili traset, i treći je modul glavne knjige. Modul izvršenja budžeta je povezan za modulom glavne knjige. Dakle, ja sam takav informacioni sistem nasledila.
Šta hoću da kažem? Postoje dva načina računa izvršenja budžeta. Prvi način jeste da se sva plaćanja obavljaju s jednog mesta. Drugi način je da se plaćanja ne obavljaju s jednog mesta. Sistem koji imamo, koji je inače donacija EU, jeste sistem koji kaže da se sva plaćanja ne obavljaju s jednog mesta. Dakle, sistem koji imamo podržava direktne budžetske korisnike. Sistem koji bih ja želela da imam jeste plaćanje s jednog mesta, ali ovakav sam nasledila i ne može se popraviti preko noći.
Cilj ka kojem idemo, ali to ne može bez tri-četiri godine, jeste da se sve plaća s jednog mesta i da ne samo direktni, nego i indirektni budžetski korisnici budu obuhvaćeni sistemom. Tada će glavna knjiga obuhvatati i transakcije koje podržavaju indirektne budžetske korisnike. Dakle, sistem je nasleđen. Sistem je donacija. Glavna knjiga podržava takav sistem, a to je - samo direktne budžetske korisnike.
Sledeća stvar koju sam primetila odnosi se na tačnost finansijskog izveštaja, govoreći o tome da je jedan deficit bio u računu koji je podnela Vlada, odnosno Ministarstvo finansija, a drugi nakon revizije, takođe, moram da vas podsetim da postoji nešto u reviziji što se zove materijalna značajnost.
Inače sam statističar, pa znam da postoji statistička greška, koja je uvek ispod 5%. Kada govorimo o reviziji pravnih lica, takođe je dozvoljena statistička greška od 5%. Kada je u pitanju država, tu su standardi revizije stroži i tu je dozvoljena greška između 0,5 i 3 posto. Dakle, finansijski izveštaj je tačan ukoliko se greška nalazi u intervalu do 3%.
Napominjem, takođe, da se prvi put radi revizija i da se, na neki način, i mi prvi put suočavamo s nekim problemima. Ovde je bio problem šta je keš, a šta je gotovinski ekvivalent. Tu Ministarstvo finansija i vrhovna revizorska institucija nisu imali isto mišljenje. Ali, ponavljam, greška koja je napravljena znači da je deficit u 2008. godini bio manji i da nije materijalno značajan. Prema tome, finansijski izveštaj je tačan.