Zahvaljujem, gospodine predsedavajući.
Definisanje poboljšanja funkcionisanja efikasnosti i kvaliteta sistema, uz definisanje posebnih nacionalnih programa u oblasti kadrova, mreže, institucija, tehnologije, medicinskog snabdevanja, definicija uloge privatnog sektora u pružanju privatnih usluga stanovništvu, kao i unapređenje kadrovske baze kroz ljudske resurse za zdravlje.
Glavni cilj plana, čije su osnovne premise sadržane u ovim ciljevima zdravstvene politike, jeste očuvanje i unapređenje zdravlja stanovništva Republike Srbije i održivost sistema zdravstvene zaštite.
U ovom planu je sažeto prikazano aktuelno stanje zdravstvene zaštite u Republici Srbiji na osnovu istraživanja zdravlja stanovnika 2000. i 2006. godine, istraživanja višestrukih pokazatelja stanja zdravlja dece i žena 2000. i 2005. godine, studija o životnom standardu, analiza opterećenja društva bolestima i povredama iz 2003. godine, evropske studije o upotrebi alkohola i drugih droga među mladima u Srbiji 2008. godine, kao i brojnih izveštaja analitičkih studija, na primer Instituta Batut 1997/2007. godina, statističkih godišnjaka Srbije, dokumenata Republičkog zavoda za statistiku, demografske statistike. Prilikom upoređivanja u pogledu pokazatelja sa drugim zemljama evropskog regiona SZO korišćeni su podaci iz baze podataka "Zdravlje za sve".
Dakle, u ovom planu posebno su definisane socijalno-ekonomske determinante zdravlja, zdravstveno stanje stanovništva, sa posebnim akcentom na hronične nezarazne bolesti koje su vodeći uzrok obolevanja i invalidnosti, prevremenog, pre 65. godine, umiranja stanovnika Republike Srbije, sa posebnim akcentom na bolest srca, cerebralno-vaskularne bolesti, rak pluća, afektivne poremećaje, šećerna bolest.
Hronične nezarazne bolesti su u 2008. godini činile preko 85% svih uzroka smrti u našoj zemlji. U strukturi mortaliteta, bolesti srca i krvnih sudova činile su više od polovine svih smrtnih ishoda. Svaka peta umrla osoba bila je žrtva zloćudnog tumora.
Faktori rizika su analizirani posebno u planu, uključujući pušenje duvana, hipertenziju, hiperholesterolemiju, gojaznost, nepravilnu ishranu, fizičku neaktivnost, rizike prisutne u životnoj sredini, zloupotreba alkohola i psihoaktivnih suspstanci.
Analizirana je zdravstvena služba sa njenom osnovnom organizacionom strukturom, sa mrežom zdravstvenih ustanova u državnoj svojini, kao i zdravstvenih ustanova u privatnoj svojini i privatnoj praksi, analizom kapaciteta, i institucionalnih i ljudskih, analizom korišćenja zdravstvene zaštite i analizom faktora životne sredine, zatim finansiranja zdravstvene zaštite sa raspodelom finansijskih resursa i plaćanjem davalaca usluga.
U drugom poglavlju analiziraju se prioriteti u razvoju zdravstvene zaštite koji se definišu kao očuvanje unapređenja zdravlja stanovništva i organizacija i funkcionisanje zdravstvene zaštite sa nosećim stubovima i funkcijama sistema, sa intermedijalnim ciljevima koji se tiču dostupnosti obuhvata kvaliteta i efikasnosti i opštih ciljeva ili ishoda sistema koji se odnose na poboljšano zdravlje, nivo i pravičnost, odgovornost za nemedicinska očekivanja ljudi, zaštitu od finansijskih rizika i učinak sistema.
Zatim su prioritetne oblasti prevencija i kontrola hroničnih nezaraznih bolesti, sa definisanim ciljevima smanjenja obolevanja i prevremenog umiranja od bolesti srca i krvnih sudova, sa aktivnostima u ovoj oblasti, i smanjenje obolevanja i prevremenog umiranja od malignih bolesti, sa aktivnostima u ovoj oblasti, i smanjenje povređivanja sa aktivnostima, smanjenje obolevanja i prevremenog umiranja od šećerne bolesti, sa aktivnostima, unapređenje mentalnog zdravlja sa aktivnostima, prevencija i kontrola zaraznih bolesti, sa ciljevima i aktivnostima, smanjenje obolevanja i prevremenog umiranja od HIV infekcije sa aktivnostima, smanjenje obolevanja i prevremenog umiranja od tuberkuloze, sa razvijanjem sistema za brz odgovor na pretnje zdravstvenoj bezbednosti.
Posebno poglavlje posvećeno je zdravstvenoj zaštiti posebno osetljivih grupacija stanovništva – žena u reproduktivnom dobu, odojčadi, male dece, školske dece i omladine, unapređenje i očuvanje zdravlja starih lica, ostvarivanje punog zdravstvenog potencijala osoba sa invaliditetom, unapređenje i očuvanje zdravlja radno aktivnog stanovništva, posebno unapređenje i očuvanja zdravlja marginalizovanih grupa stanovništva.
Zatim su razmatrane prioritetne oblasti organizacije i funkcionisanja zdravstvene zaštite, sa težnjom ka integraciji zdravstvene zaštite, sa ciljevima i jačanjem uloge instituta i zavoda za javno zdravlje, za rešavanje 80% potreba i zahteva ustanova primarne zaštite, sa povećanjem opredeljenosti stanovništva za instituciju izabranog lekara, unapređenje dostupnosti i pristupačnosti službe korisnicima, funkcionisanje i funkcionalno povezivanje vanbolničke i bolničke hitne medicinske pomoći, unapređenje funkcionalne veze zdravstvenih službi u sistemu zdravstvene zaštite.
Zatim, saradnja instituta i zavoda za javno zdravlje i ustanova primarne zdravstvene zaštite sa institucijama i organizacijama lokalne zajednice, unapređenje partnerstva između državnog i privatnog sektora, kao i definisanje uloge nevladinog sektora u aktivnostima vezanim za zdravlje i zdravstvenu zaštitu.
Posebno se plan bavi ljudskim resursima u zdravstvenom sistemu, sa unapređenjem ne samo zakonske regulative, nego i razvijanjem kapaciteta za upravljanje ljudskim resursima u sistemu, prilagođavanje školovanja kadra zdravstvene struke sa stvarnim potrebama društva, kao i unapređenje informacionog sistema za planiranje ljudskih resursa u zdravstvenom sistemu.
Jedno poglavlje je posvećeno integrisanom zdravstvenom i informacionom sistemu, sa ciljem da se ovako integrisani zdravstveni informacioni sistem uspostavi, a sa ciljem pojačanja kvaliteta zdravstvene zaštite i bezbednosti pacijenata. Stalno unapređenje kvaliteta zdravstvene zaštite i bezbednosti pacijenata je osnovni cilj. Razmatra se u jednom poglavlju finansiranje, sa finansijskom stabilnosti zdravstvenog sistema, unapređenjem efikasnosti i kvaliteta pružanja zdravstvenih usluga u funkciji kvaliteta i povećane bezbednosti.
Ključnu ulogu u sprovođenju ovoga plana imaju, naravno, institucije države, sa velikom odgovornošću Ministarstva zdravlja, ali se planom definišu odgovornosti drugih organa državne uprave, Zdravstvenog saveta Srbije i Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje, Fonda za penziono i invalidsko osiguranje, Agencije za lekove i medicinska sredstva, Agencije za akreditaciju zdravstvenih ustanova, organa autonomnih pokrajina, organa jedinica lokalne samouprave, zajedno sa institutima, odnosno sa zavodima za javno zdravlje i zdravstvenim ustanovama na svim nivoima zdravstvene zaštite i privatnom praksom, ustanovama socijalne zaštite, fakultetima i školama zdravstvene struke, komorama zdravstvenih radnika, komorom zdravstvenih ustanova, sredstvima javnog informisanja, udruženjima i međunarodnim organizacijama koje se bave pitanjem javnog zdravlja.
Sredstva za sprovođenje plana obezbeđivaće se sukcesivno godišnjim budžetima RS, a plan će biti predmet evaluacije u svakoj fazi procesa i za tu evaluaciju koriste se zdravstveni pokazatelji koji su međunarodno prihvaćeni.
Plan razvoja zdravstvene zaštite definiše period 2010 -2015. godina i predstavlja značajan korak napred u organizaciji zdravstvenog sistema u Srbiji i samim formiranjem zdravstvenog saveta Srbije Skupština je jasno poslala poruku građanima da je odgovornost za zdravlje velika i vrhunska i da je ulaganje u zdravlje u svakom uređenom društvu pravo i najbolje ulaganje u održivu ekonomsku i svaku drugu budućnost zemlje i nacije.