DRUGA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 09.03.2011.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DRUGA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

2. dan rada

09.03.2011

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:05 do 13:20

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad Druge sednice Prvog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2011. godini.
Na osnovu službene evidencije o prisutnosti narodnih poslanika, konstatujem da sednici prisustvuje 97 narodnih poslanika.
Radi utvrđivanja broja narodnih poslanika prisutnih u sali, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje. Izvolite.
Konstatujem da je, primenom elektronskog sistema za glasanje, utvrđeno da je u sali 87 narodnih poslanika, te da postoje Poslovnikom Narodne skupštine utvrđeni uslovi za početak rada sednice Narodne skupštine.
Obaveštenje o pozvanima na sednicu. Saglasno članu 90. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da je predsednica Narodne skupštine gospođa Slavica Đukić-Dejanović, povodom zajedničkog načelnog pretresa o 1. i 2. tački dnevnog reda, pored predstavnika predlagača Milana Markovića, ministra za državnu upravu i lokalnu samoupravu, i Olivera Dulića, ministra životne sredine i prostornog planiranja, pozvala da sednici prisustvuju i Gradimir Nenadović, direktor Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo, Darko Radojčić, zamenik direktora Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo, Vladana Jović, pomoćnica ministra za državnu upravu i lokalnu samoupravu, Ranka Vujović, pomoćnica direktora Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo, Slavica Stišović, viša savetnica u Ministarstvu za državnu upravu i lokalnu samoupravu, i Željko Čurguz, viši savetnik u Republičkog sekretarijatu za zakonodavstvo.
Prelazimo na 1. i 2. tačku dnevnog reda – PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O VLADI i PREDLOG ZAKONA O MINISTARSTVIMA (zajednički načelni pretres)
Pre nego što dam reč prvom govorniku koji ima pravo na reč po redosledu narodnih poslanika i prijavama za reč u zajedničkom načelnom pretresu o predlozima zakona iz tačaka 1. i 2. dnevnog reda, podsećam na vreme koje je na raspolaganju poslaničkim grupama: PUPS – 15 minuta za predsednika poslaničkog kluba i ukupno vreme poslaničkog kluba; Poslanička grupa manjina je iskoristila vreme predsednika, a poslanička grupa ima jedan minut; ''Nova Srbija'' – 10 minuta i 48 sekundi je na raspolaganju poslaničkoj grupi, a predsednik poslaničke grupe je iskoristio vreme; vreme je iskoristio i predsednik LDP-a, a poslanička grupa ima na raspolaganju pet minuta; SPS-JS – predsednik poslaničke grupe ima na raspolaganju sedam minuta, a poslanička grupa ukupno vreme od 18 minuta; Poslanička grupa DSS – Vojislav Koštunica je iskoristila vreme za ovlašćenog predstavnika, a poslanička grupa ima na raspolaganju ukupno vreme od 24 minuta; ''Napred, Srbijo'' – predsednik poslaničke grupe na raspolaganju ima jedan minut, a poslanička grupa ukupno vreme od 25 minuta i 12 sekundi; Poslanička grupa ''Ujedinjeni regioni Srbije'' – ukupno vreme i za predsednika poslaničke grupe i za poslaničku grupu; Poslanička grupa SRS je iskoristila vreme ovlašćenog predstavnika, a poslanička grupa ima na raspolaganju ukupno vreme; Poslanička grupa ZES – predsednica poslaničke grupe ima na raspolaganju pet minuta, a poslanička grupa 83 minuta i 36 sekundi.
Prvi prijavljeni govornik je narodni poslanik Đorđe Milićević, a posle njega je narodni poslanik Milan Lapčević. Izvolite.
...
Socijalistička partija Srbije

Đorđe Milićević

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija
Zahvaljujem, gospođo Čomić. Poštovano predsedništvo, poštovani ministre, predstavnici ministarstava, dame i gospodo narodni poslanici, najpre želim da kažem da će poslanička grupa SPS–JS u Danu za glasanje podržati Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o Vladi i Predlog zakona o ministarstvima, kao što je u uvodnom izlaganju ove sednice potpuno jasno i precizno rekao šef poslaničkog kuba SPS–JS gospodin Branko Ružić, jer smatramo da je ovo ogroman korak napred ka sistemskom prilazu pitanju kakva vlada treba Srbiji.
Mislimo da je ovo kvalitativan pomak napred, u smislu da prvi put, čini mi se, nakon 2000. godine, ili možda čak i prvi put od uvođenja višestranačkog sistema u Srbiji imamo jedan sistemski prilaz u kontekstu – koji je to broj ministarstava potreban i koje oblasti ministarstva treba da pokrivaju. Želimo da verujemo da danas govorimo o predlogu koji neće odražavati samo postojeći politički trenutak, već će biti osnova da i neke buduće vlade Republike Srbije polaze od ovog modela, a ne da svaka vlada ima svoj pristup i određuje broj ministarstava u zavisnosti od političkog trenutka jer, naravno, to nije dobro.
Teorijski, Vlada može da funkcioniše i sa šest, osam ili 30 ministarstava, tačno je da je sve promenljivo, ali moraju postojati pravila koja ministarstva moraju da postoje i naravno da nije dobro uvoditi nova, manja ministarstva samo da bi se zadovoljila nekakva politička opcija.
Želim da kažem da mi nikada nismo bili kočničari rekonstrukcije Vlade Republike Srbije. Uvek smo izražavali spremnost da učestvujemo u rekonstrukciji Vlade Republike Srbije kao deo vladajuće koalicije danas u Srbiji, ali smo smatrali da, ako smo za to da se Vlada smanjuje, onda treba da imamo koncept, a ne da se plasiraju izjave o rekonstrukciji i nakon toga nema nekakvog konkretnog predloga šta se zapravo želi. O takvom predlogu danas govorimo.
Takođe, rekli smo da kozmetičke promene nisu dobre, ali je uvek dobar korektan i otvoren razgovor o radu svakog ministra, radu svakog ministarstva pojedinačno i, kada je reč o koaliciji SPS–PUPS–JS, mi sa tim apsolutno nemamo nijedan problem.
Smatramo da svaki ministar treba da shvati svoj posao kao životnu ulogu i naravno da, ukoliko neko ne radi dobro, treba da bude zamenjen. Svaka promena unutar Vlade jeste rekonstrukcija Vlade, a političke opcije, i stranke i koalicije koje su predložile ministre, i celokupna javnost i republički parlament treba da ocenjuju i vrednuju rad svakog ministra i ministarstva u celini.
Što se tiče predstavnika Vlade koji su predloženi iz radova koalicije SPS–PUPS–JS, naravno da smo uvek spremni da položimo račune za ono za šta smo preuzeli odgovornost nakon maja 2008. godine. Rad onih koji su predstavnici koalicije SPS–PUPS–JS u ovom trenutku unutar Vlade Republike Srbije je, ubeđeni smo, prepoznatljiv kada je reč o uspešnom radu Vlade Republike Srbije. Oni su, ubeđeni smo, pokazali da mogu na stručan, kvalifikovan i sposoban način obavljati odgovorne funkcije, ali i ono što je od izuzetne važnosti – u opštem interesu građana Srbije.
Ubeđeni smo da će predložene promene o kojima danas govorimo biti, rekao bih, novi impuls za rad Vlade Republike Srbije u narednih godinu dana i da će Vlada Republike Srbije završiti neke izuzetno važne poslove koje je započela.
Naravno da ove promene neće uticati na nastavak uspešne realizacije proklamovanih ciljeva i načela oko kojih je okupljena parlamentarna većina i vladajuća koalicija u Srbiji i kada je reč o evropskim integracijama i kada je reč o odbrani nacionalnih i državnih interesa, naravno da je pitanje KiM pitanje svih pitanja i da je ova vlada pokazala jasnoću, odlučnost i principijelnost oko ovog pitanja i kada je reč o jačanju ekonomije i socijalnoj odgovornosti, koja ni u jednom trenutku nije dovođena u pitanje, i naravno, nastavku odlučne, uspešne i kontinuirane borbe protiv korupcije i kriminala.
Nema dileme da će Srbija i novi, osveženi tim Vlade Republike Srbije nastaviti sa onim što je bio cilj ove godine, dobijanje pozitivnog mišljenja Evropske komisije o zahtevu za članstvo u EU i određivanju datuma početka pregovora, ali očekujemo i jedan novi paket ekonomskih mera u narednom vremenskom periodu koji će pomoći najugroženijim građanima Srbije.
Nije pitanje u ovom trenutku da li se neko plaši izbora ili ne, nego da li postoje državni organi, da li državni organi funkcionišu, imaju li autoritet da donose važne odluke, jer u ovoj godini Srbiju očekuju izuzetno važne odluke. Zato želim još jednom potpuno jasno i precizno da naglasim da je politička stabilnost u ovom trenutku prioritet, da je politička stabilnost prioritet prioriteta i da je politička stabilnost osnov i preduslov za nastavak dalje uspešne realizacije proklamovanih ciljeva i načela Vlade Republike Srbije.
Ako već govorimo o izborima, gledajući stranački, gledajući koaliciono, nama (kada kažem nama, mislim na koaliciju SPS, PUPS i JS) koaliciono i stranački izbori odgovaraju, ali u ovom trenutku Srbija ima druge prioritete i mi ćemo u svakom slučaju poštovati prioritete Srbije i prioritete građana Srbije.
Još jednom želim, na samom kraju, da kažem da će poslanički klub SPS–JS u Danu za glasanje podržati oba predloga. Zahvaljujem.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Iskorišćeno je sedam minuta i 10 sekundi vremena poslaničke grupe.
Reč ima narodni poslanik Milan Lapčević, a posle njega narodna poslanica Aleksandra Jerkov.
...
Nova Demokratska stranka Srbije

Milan Lapčević

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Poštovano predsedništvo, ministre, dame i gospodo narodni poslanici, već godinu i po dana traje ova farsa i zamajavanje građana oko rekonstrukcije Vlade. Verovatno ne postoji zemlja u Evropi gde se u zadnjoj godini vlada rekonstruiše, na ovako skandalozan način menja zakon o ministarstvima i traži još jedna godina strpljenja da se završe tobože poslovi zbog kojih je ona stvorena.
Kao razloge za rekonstrukciju ministar Marković je juče naveo povećanje efikasnosti i funkcionalnosti Vlade. Da biste uopšte imali prava da tražite podršku za novu priču i strpljenje još godinu dana, treba prvo da podnesete račune šta ste radili prethodne tri godine i kakvi su vam rezultati.
Da vidimo šta je ova vlada radila prethodne tri godine. U ekspozeu i obećanjima nam je rečeno da će Vlada obezbediti uslove za otvaranje 200.000 novih radnih mesta, da će stopa rasta srpske privrede i BDP biti na nivou 5-7%, da će berza ojačati, da će evro biti stabilan, da ćemo imati više milijardi direktnih stranih investicija, da će penzije biti 70% prosečne plate, da ćemo dobiti 1.000 evra besplatnih akcija, da će "Fijat Srbija" proizvoditi 200.000 automobila i izvoziti ih u Rusiju, da će Vlada biti socijalno odgovorna, da će se nastaviti borba za državnu celovitost, da će mladi imati bolje uslove za školovanje, da posao i život ne mogu da čekaju.
Kakav je rezultat vaše jednosmerne politike i nepostojanja alternative posle tri godine vlade? Evro je sa 76 dinara skočio na 105. Indeks na berzi je pao nekoliko puta. Umesto privrednog rasta, imamo privredni pad i pad BDP od nekoliko procenata u odnosu na 2008. godinu. Strane direktne investicije za tri godine su ukupno manje nego 2007. godine. Prosečne plate su vredele 430 evra, a danas vrede 310. Prosečne penzije su pale za 40 evra. Od 1.000 evra besplatnih akcija dobili smo 17 evra. Uložili smo, kao država, stotine miliona evra u "Fijatovu" fabriku, koja umesto 4.700 radnika 2008. godine, koliko je tada upošljavala, sada upošljava 1.200, a novembra smo slavodobitno slušali kako je sa trake sišao dvadesethiljaditi automobil, a od tih 20.000 nijedan nije izvezen u Rusiju.
Umesto socijalno odgovorne Vlade, imamo na stotine hiljada ljudi na kazanu i sve veći broj onih koji traže hranu po kontejnerima. Umesto 200.000 novih radnih mesta imamo 400.000 izgubljenih postojećih radnih mesta. Deficit nikad nije veći u istoriji i prelazi više od milijardu evra godišnje. Za tri godine zadužili ste zemlju za više od četiri milijarde evra. Srbija je nikad poniženija u svojoj istoriji, bez perspektive. Ljudi odsecaju delove tela i prodaju bubrege. Siromašni i pogranični krajevi se prazne jer se tamo ne može živeti. Mladi nikad masovnije napuštaju zemlju i odlaze u svet. Cene divljaju, privreda je na kolenima, mali preduzetnici su u dugovima i pod bankarskim hipotekama do guše, poreznici haraju i cede suvu drenovinu, građanima se popisuje imovina zbog nemogućnosti otplate kredita. Mediji prave rijalitije, na najprimitivniji način zabavljaju narod, da ne bi mislio na svoju muku.
I sada ste se, posle fijaska ove vaše pogubne jednosmerne politike urušavanja države, setili da pravite rekonstrukciju Vlade da biste postigli ono što niste uradili prethodne tri godine. Predloženi novi zakon o ministarstvima, koji je više nego skandalozan, na najbolji način pokazuje da ste posle tri godine liberalno-kapitalističkog koncepta rešili da nas vratite ne u devedesete, već u feudalni sistem, tako što ste podelili plen po partijama.
Smanjujete broj ministarstava, ukidate neka, rasturate i pridodajete drugima. Da nije žalosno, bilo bi smešno. Kažite mi kakve veze imaju telekomunikacije sa kulturom. Kakve veze ima energetika, proizvodnja električne energije, snabdevanje gasom i naftnim derivatima sa pravljenjem puteva, mostova, naplatom putarine? Kakve veze ima rudarstvo, površinski i podzemni kopovi, sa prostornim planiranjem? Naravno da nemaju nikakve veze i naravno da se sve radilo po partijskom ključu – ovo je plen jedne partije, pa ćemo pridodati to ministarstvima koja ostaju u toj partiji.
Nikada se u istoriji srpske države nije desilo da se rudarstvo odvaja od energetike. Srbija ima tako koncipiran energetski sektor da preko 80% električne energije dobija iz termoelektrana, kopanjem uglja na površinskim kopovima i sagorevanjem istog za proizvodnju struje.
Pitam vas – ko će sada biti nadležan za termoelektrane, koje su jedinstven sistem kopova i proizvodnje struje? Da li će to biti ministar ortoped ili ministar saobraćajac? Ili će možda o termoelektranama brinuti kolegijum obojice? Vi, odnosno vaš premijer i ministar koji je juče obrazlagao novi koncept ministarstava, to naziva boljom organizacijom, racionalnijom i efikasnijom, sve u dobrobit građana. Kakva crna efikasnija organizacija, kada ovo blage veze nema jedno s drugim?
Pre mesec dana ste krenuli da se pljujete između sebe, te Mlađa kaže – Mirko je nesposoban, nema autoritet, ne odlučuje ništa, ministri DS su poltroni, ljubomorni su na ono što ja radim. Mirko mu uzvraća da je najveći problem u Vladi upravo G17 i Mlađan Dinkić, da su zbog njega svi problemi nastali u ovoj državi, da je zbog njega 400.000 ljudi izgubilo posao, da nemamo direktne investicije baš zbog Mlađana Dinkića i njegove zloupotrebe državnih sredstava.
Ni mesec dana nije prošlo posle intervjua jednog uticajnog ambasadora koji reče da Srbiji nisu potrebni izbori, videsmo, gle čuda, metamorfozu i ponovno zbližavanje onih koji su se pljuvali pre mesec dana. Sada odjednom puj-pike, ne važi, sve što smo rekli polizaćemo i pod novom firmom, koja više nije G17 nego neki ''regioni'', ući ćemo u novu priču sa istim ljudima, sa istim programom, da pravimo autoritativniju, kredibilniju vladu, vladu koja će rešiti sve probleme u ovoj državi koje nije rešila za tri godine. Nije nego.
Gospodo, jedini problem u ovoj državi, ili najveći problem koji ova država ima, jeste upravo vi. Vi ste najveći problem u ovoj državi. Dok vi ne odete, neće se stvoriti uslovi da se u ovoj zemlji živi normalno. Nema više vremena ni za kakve rekonstrukcije. Ovo je čista farsa i čista kozmetika.
Na popravni može da ide onaj đak koji ima nekoliko negativnih ocena. Vi imate sve do jedne negativne ocene u onome što ste obećavali a niste uradili, a po rezultatima imate čiste nule. Za tako nešto se ponavlja. Za tako nešto nema mesta, niti imate moralno pravo da tražite popravni ispit. Smesta morate da podnesete svi ostavke, da bi Srbija otišla na vanredne parlamentarne izbore, da bi dobila nacionalno odgovornu vladu koja će probati da zemlju izvuče iz ove krize i propasti u koju ste je vi doveli. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Iskorišćeno je 8 minuta i 25 sekundi vremena poslaničke grupe.
Reč ima narodna poslanica Aleksandra Jerkov, a posle nje narodni poslanik Dragan Stevanović.
...
Liga socijaldemokrata Vojvodine

Aleksandra Jerkov

Za evropsku Srbiju
Zahvaljujem, gospođo predsedavajuća. Poštovano predsedništvo, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici i narodne poslanice, svako ko je juče slušao raspravu koja se vodila u ovoj skupštini mogao je doći do nekoliko zaključaka. Prvo, bilo je mnogo kritika. Te kritike bile su upućene na račun vladajuće koalicije, na rad Vlade. Neke od njih su bile osnovane, neke su bile neosnovane, sa nekima su se slagali mnogi koji sede u raznim strankama u našoj skupštini, u neke nisu verovali čak ni oni koji su ih izgovorili, međutim, nekoliko stvari je sasvim izvesno.
Prvo je to da prostora za kritiku ima. Možda ovo zvuči čudno kada dolazi od nekoga ko je član vladajuće koalicije, međutim, treba to otvoreno reći. Prostora za kritiku ima, svi su svesni toga – građani su svesni toga, Vlada je svesna toga – i mislim da je to najpozitivnija činjenica u celoj ovoj situaciji, zbog toga što je Vlada spremna da one stvari koje može da ispravi ispravi i da je spremna da konstruktivnu kritiku prihvati, uvaži i da učini ono što može da situaciju, koja nije nimalo laka, poboljša i promeni.
Niko se ne plaši toga da kaže, Liga socijaldemokrata Vojvodine svakako nije stranka koja je spremna da ćuti o tome. Međutim, isto tako treba reći i to da nije sve što se pripisuje kao kritika ovoj vladi rezultat lošeg rada ove vlade. Mnoge stvari su nasleđene iz prošlosti, deo kritika koje su upućene je zapravo posledica ekonomske krize, a deo zaista i leži u ovoj vladajućoj koaliciji, u ovoj vladi, i Vlada će ovim predlozima zakona koji se nalaze pred nama pokušati da ispravi one stvari koje može da ispravi.
Druga stvar koja isto tako upada u oči svakome ko je pažljivo slušao jučerašnju raspravu i deo današnje diskusije je upravo ta da, iako se čulo mnogo kritika, zapravo nismo čuli nikakva konkretna rešenja i nismo čuli nikakvu alternativu. Čuli smo mnogo praznih fraza, čuli smo mnogo pretnji, čuli smo mnogo ispraznih tvrdnji, ali nikakve ozbiljne alternative nije bilo, nikakve bolje opcije nije bilo i nikakvih konkretnih rešenja za situaciju u kojoj se nalazimo nije bilo.
Ovo Ligu socijaldemokrata Vojvodine ponovo učvršćuje u onom stavu koji je imala pre tri godine, kada je rešila da podrži vladajuću koaliciju i Vladu koju je pred ovom skupštinom kandidovao Mirko Cvetković. Mi smo, naravno, i tada bili svesni da ova vlada nije idealna. To i jeste razlog zbog kog ne učestvujemo u njoj, zbog kog je samo selektivno podržavamo. Toga smo svesni i danas.
Ima mnogo stvari u Vladi koje treba promeniti. Neke od promena su predstavljene u ovim zakonima, neke nisu i na njih ćemo pokušati amandmanski da utičemo, ali isto kao i pre tri godine, i danas smo pred onom strašnom alternativom koja stoji pred građanima Srbije svesni da naših pet poslanika nema pravo da preispituje svoju podršku ovoj vladi, jer svi koji se danas nude kao alternativa su ili već pokazali šta umeju ili građani Srbije nikako ne mogu da zaborave šta oni umeju i nikako ne mogu da se oporave od onoga što su ovi koji su tada bili na vlasti, a koji se danas nude kao nešto novo, pokazali.
Kada govorimo o konkretnim zakonima koji se nalaze pred nama, oni naravno imaju prostora za poboljšanje. Mi smo ponudili neka amandmanska rešenja. Naravno da se najveći deo naših amandmana odnosi upravo na AP Vojvodinu, s obzirom na to da naš osnovni interes jeste interes građana AP Vojvodine.
Kad je u pitanju Ministarstvo finansija, mi smo zatražili da se u nadležnost ovog ministarstva konkretno stavi i definisanje imovinskopravnih odnosa između lokalnih samouprava Republike Srbije i AP Vojvodine. Zatražili smo da ovo ministarstvo u najkraćem mogućem roku da predloge za izvorne prihode i finansiranje AP Vojvodine.
Nadamo se da očigledno smanjenje broja ministara koji dolaze iz Vojvodine u ovoj vladi neće značiti preokret politike Vlade prema Vojvodini. Evo, ovde prisutan ministar Dulić je jedini ministar iz Vojvodine koji je ostao u ovoj vladi. Pomalo je čudno prihvatiti činjenicu da od trećine građana Srbije koji žive u Vojvodini nema baš nijednog koji bi mogao da zadovolji kriterijume Mirka Cvetkovića i da vodi neki od resora u Vladi, ali to je, nadamo se, stvar koja neće uticati na politiku ove vlade prema Vojvodini.
Isto tako, kada je u pitanju Ministarstvo za ljudska prava, mi smo zatražili, što je u skladu sa našim ranijim zahtevom u ovoj skupštini, da oformi komisiju za ispitivanje odgovornosti za kršenje ljudskih prava. Tražili smo da to bude deo nadležnosti Ministarstva za ljudska prava.
Mislim da ova rekonstrukcija Vlade tek treba da bude početak ka onome što treba da budu željeni rezultati ove rekonstrukcije i očekujemo da ovo bude tek početak procesa koji će zapravo građanima Srbije pokazati da je ovo bilo u njihovom interesu. Jer, samo pripojiti jedno ministarstvo drugom na takav način da sada novi ministar preuzima sve zaposlene iz starog ministarstva, celokupnu aparaturu starog ministarstva, arhivu, načine rada, metode rada itd. ne predstavlja nikakvu uštedu za građane Republike Srbije, niti je ikakvo poboljšanje u efikasnosti rada Vlade. Očekujemo da u najskorijem periodu bude urađena nova sistematizacija, da se napravi stvarna ušteda i da Vlada pokaže da će tako rekonstruisana raditi mnogo efikasnije i mnogo bolje.
Isto tako, kao veliki zadatak koji stoji pred novom, rekonstruisanom Vladom Republike Srbije vidimo i obavezu da utvrdi odgovornost za sve ono što se dešavalo u njenim redovima, a što jeste stvar koja je doprinela njenom ne tako efikasnom radu. Pre svega mislim na sporost u donošenju propisa, podzakonskih akata, kada su u pitanju evropske integracije.
Mi smo na Odboru za evropske integracije imali prilike da vidimo da mnoga ministarstva ne usvajaju podzakonske akte koji se odnose na evropske integracije, za šta nema nijednog realnog razloga. Zbog toga očekujemo da zaista usvajanje ovih zakona bude tek početak ka onome što treba da usledi i da bude tek početak na osnovu kog će građani Republike Srbije videti da je ova rekonstrukcija bila u njihovom interesu i da ona zapravo jeste njihova potreba.
Da ponovim, Liga socijaldemokrata Vojvodine će glasati za ove zakonske predloge. Pokušaćemo na njih da utičemo amandmanima, a nakon usvajanja ovih zakona, kada vladajuća koalicija reši probleme unutar sebe, da počne da rešava i probleme građana Republike Srbije, jer nikada odnosi unutar vladajuće koalicije ne smeju biti važniji od problema građana Republike Srbije. Tako nije bilo do sada i ne sme nikada ni postati tako. Hvala vam.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Iskorišćeno je 8 minuta i 10 sekundi vremena poslaničke grupe.
Reč ima narodni poslanik Dragan Stevanović, a posle njega narodna poslanica Vesna Pešić.

Dragan Stevanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, mi smo juče u svojoj diskusiji, kritikujući ovaj predlog i uopšte ponašanje Vlade, između ostalog postavili i pitanje zašto sa nama nije gospodin Cvetković. Naravno, danas ću postaviti jedno slično pitanje, možda u drugom pravcu (ili konstatovati, u stvari).
Smatramo da gospodin Dulić apsolutno, pa čak i Milan Marković od juče, nisu politički relevantni da budu sagovornici poslanika o ovoj tački dnevnog reda. Razlozi za takvu konstataciju su mnogostruki. Naravno, u vremenu koje imam reći ću samo nekoliko, ali moram da se osvrnem na diskusiju moje koleginice od malopre, koja je rekla da je juče bilo puno fraza i kritizerstva.
Samo na jednom mestu danas u Srbiji ima više fraza i kritizerstva, odnosno politikantstva, a to je ekspoze Mirka Cvetkovića iz 2008. godine. Naravno, gospodin Dulić nije adresa na koju treba da se postavljaju pitanja iz tog ekspozea, sačekaćemo izbor Vlade da se konačno gospodin Cvetković ovde pojavi, pa ćemo njega da pitamo, ali s obzirom da je juče ovde bio gospodin Marković, a danas gospodin Dulić, evo zašto smatramo da su oni potpun promašaj za ovu diskusiju.
Pre svega, rekonstrukcija Vlade, o kojoj pričate već mesecima, nije stvar tehničkog ili formalnog karaktera. Ovo je nešto što u pozadini ima duboku političku problematiku i tačku na ovu priču je, koliko smo u javnosti upoznati, stavio Mirko Cvetković. I ja lično i moje kolege u SRS smatramo da je trebalo da nam on danas ovde objasni duboke političke razloge zbog kojih se pristupa rekonstrukciji Vlade, odnosno donošenju zakona o ministarstvima i izmenama i dopunama Zakona o Vladi.
Juče čak, ko je pažljivo slušao i predstavnike većine, u njihovim diskusijama nije mogao da prepozna pitanja ili interesovanja formalno-tehničkog karaktera. Njih nije interesovalo to kojom metodologijom su spajana ministarstva, šta je zajedničko ili bi to moglo da bude za neke oblasti. Oni su govorili o isključivo političkim aspektima ovih promena, a odgovore na tako nešto niti smo čuli juče od ministra Markovića, niti ćemo, verujem, čuti danas od gospodina Dulića.
Za SRS, gospodine Duliću, i vi i gospodin Marković ste juče imali pametnija posla. A da je pameti u ovoj državi, da je principa i doslednosti, i vi i gospodin Marković biste juče učestvovali u pregovorima. Kako sam čuo, juče su počeli neki pregovori. Mi smatramo da nije trebalo da ti pregovori budu u Briselu, nego u Beogradu ili Srbiji.
I nisu postojale dve kompetentnije osobe da, u skladu sa Ustavom, zakonom i proklamovanom politikom iz izborne kampanje 2008. godine i vaše stranke i priče već tri godine da ne postoji cena koju niste spremni da platite da sačuvate KiM, da u duhu sve te tri-četiri kategorije "pregovore" sa predstavnicima jedne nacionalne manjine u Republici Srbiji o katastru i matičnim knjigama juče vodite vi i gospodin Milan Marković.
Umesto da tamo budete vi, a ne predstavnici Ministarstva spoljnih poslova, jer su i u starom Zakonu o ministarstvima i ovom novom koji predlažete jasne obaveze i nadležnosti Ministarstva spoljnih poslova, a samim tim i njihovog političkog direktora, a to su spoljna politika i održavanje odnosa Republike Srbije sa drugim državama.
Na šta smo mi to juče pristali i da li je to u skladu sa politikom koju pričate već tri godine, otkako ste 2008. godine okončali izbore? Vaša obaveza je juče bila da govorite o katastru sa predstavnicima albanske nacionalne manjine, a o problemima oko matičnih knjiga je bila dužnost i obaveza gospodina Markovića. To svakako nije bio posao Borka Stefanovića. I to je definitivno tačka na priču o pridržavanju Ustava, zakona i principa koje ste promovisali u predizbornoj kampanji.
Ono što takođe jeste sporno, gospodine Duliću, jeste ono što je rekao gospodin Cvetković u medijima. I to je razlog zbog koga ne bi trebalo da vi tu sedite. On je rekao da su prekomponovanje ministarstava radile stranke, zamislite tu izjavu – kojima ta ministarstva pripadaju. Očigledno je u ovoj državi sve vlasništvo stranaka.
Mogli ste, umesto vas ili Milana Markovića, juče ovde da pošaljete predsednike svih političkih stranaka koje čine skupštinsku većinu (hvala bogu, ima dosta mesta, a ako bi neko mesto i zafalilo, donela bi se neka stolica iz bifea), pa da svi predsednici političkih stranaka koji su delili ovaj kolač dođu i objasne nam koji su to principi, tehnika ili pravila koja su ih rukovodila kada su prekrajali ministarstva i nadležnosti iz jednog prenosili na neko drugo.
Ali tehnika formiranja ovde nikoga ne interesuje. Nas sve interesuje politički motiv i pozadina svega ovoga. Nije ova vlada prekomponovana ili rekonstruisana kao izraz neke empirije, pa ste prepoznali šta su bili problemi tri godine u vašem funkcionisanju, pa će vam rekonstrukcija omogućiti da lakše uradite za godinu dana ono što niste uradili za tri godine. Ma nemojte. Kako da ne!
Ova rekonstrukcija je rezultat bolesnih političkih odnosa u Vladi i na takvim principima će biti sazdana i nova vlada, i u takvoj atmosferi će funkcionisati, a rezultati takve vlade biće poražavajući, ako ne više, onda isto toliko koliko su poražavajući rezultati Vlade koja je na snazi u Srbiji već tri godine.
Sad vas sve pozivam, i vas, gospodine Duliću, i sve poslanike skupštinske većine – pročitajte ekspoze iz 2008. godine, da vidite gde su fraze i floskule, da vidite gde su prazne priče i šuplja obećanja. Izanalizirajte stanje iz 2008. godine i tri godine posle toga. Vama je opet za sve kriva svetska ekonomska kriza. Nigde da čujemo šta je vaša odgovornost u celoj ovoj priči. I vaša kao ministra, a bogami i svih onih koji čine tu vašu vladu, i staru i novu.
I sad će novu energiju i nešto novo da donesu stara lica i stara politika? To je prosto nemoguće. Zamislite sad, Mirko Cvetković će uneti razvojnu komponentu u Ministarstvo finansija! To je rekao u sredstvima javnog informisanja. Diana Dragutinović nije umela. E on će da unese razvojnu komponentu u Ministarstvo finansija. Sada će Mirko Cvetković da obezbedi adekvatan sistem i poresku politiku. To nije umela Diana Dragutinović, on će.
Čitam iz člana 6. šta su obaveze Ministarstva finansija. Sad će se ovim nadležnostima baviti gospodin Mirko Cvetković, pa će on da sredi politiku javnih rashoda, a uspostavio je katastrofalnu politiku javnih rashoda jer je i u prethodnoj vladi vodio finansije, a i sada je bio odgovoran za izvršenje budžeta.
Pa će onda on da sredi zarade u javnim službama. Pa će onda gospodin Mirko Cvetković da uvede red u sektor javnih nabavki. Do sada smo imali problema, nije bio adekvatan ministar, a sada će to Mirko Cvetković da sredi. Pa će on da unapredi kreditne odnose Srbije sa inostranstvom.
Pa će Mirko Cvetković da sredi bankarski sistem u Srbiji. Zamislite, sad će Mirko Cvetković da natera banke da ne trguju hartijama od vrednosti koje objavljuje "njegov" Trezor i "njegova" NBS, nego će tu kreditnu sumu da ulažu u privredu i stavljaju na noge realni sektor koji je doveo u situaciju u kakvoj jeste.
Pa će onda Mirko Cvetković bolje da se stara o zaštiti imovine Republike Srbije u inostranstvu. Idite samo u susednu Hrvatsku, posle gomile sporazuma koje ste potpisali sa onim Josipovićem ili ne znam ni ja s kim, koliko se stanje sa imovinom Srba u Hrvatskoj promenilo. Pa će onda Mirko Cvetković da obezbedi adekvatnu budžetsku kontrolu i reviziju, sprečavanje pranja novca, fiskalne monopole itd.
Da ne idemo na Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja. Na pet strana su njihove nadležnosti. I sad će promene i novu energije da unese čovek koji rame uz rame sedi s Dinkićem sve ove tri godine i koji je zajedno s njim, po ne znam ni ja kojim kriterijumima, delio sredstva iz Fonda za razvoj, odvlačio "Gorenje" ovde, dovlačio ne znam ni ja koga tamo i šta je sve radio. Sad će on da unese novost, sad će on da uradi za godinu dana ono što Dinkić nije umeo za tri godine i vi ga zbog toga izjurili iz Vlade.
I sad nas vi ubeđujete da treba da slušamo vaša tehnička i formalna obrazloženja zašto se rekonstrukcija Vlade dešava. Vi se podsmevate građanima, podsmevate se poslanicima, izvrgavate ruglu institucije ove države. To je suštinski problem.
Da smo u pravu, govori ovaj zakon o Vladi. Nije li stid predlagača da ovo, i juče je o tome bilo reči, unese u zakon o Vladi? Ne zbog vas, ministre, ili zbog ljudi iz Skupštine, već zbog građana i zbog javnosti, poslušajte šta piše u obrazloženju. Između ostalog – izmene Zakona o Vladi će obezbediti viši stepen jedinstvenog političkog delovanja. Pa, ni ova rekonstrukcija neće obezbediti najviši stepen jedinstva u Vladi. Vi ćete viši stepen da obezbedite, usklađeniji rad članova Vlade? Ovo je sramota.
Poštovana gospodo iz Vlade, za SRS ti ljudi koji nisu spremni da se ovo što ste uneli u zakon za njih podrazumeva i obavezuje ih ne zaslužuju da budu ložači u Vladi, domari u Vladi, a ne da sede na najvišim i najodgovornijim funkcijama i služe javnom interesu i građanima Republike Srbije.
Je l' se ovako gradi autoritet predsedniku Vlade, premijeru? Koga ovaj papir obavezuje? Nekog budućeg ministra iz G17, DS ili SPS? Je l' se ovako bolesne političke ambicije pojedinaca u Vladi zaustavljaju? Papirom? Juče smo čuli da je ovo sve stajalo u poslovniku po kom funkcioniše ta vlada. Pa koga je to obavezivalo? Zašto bi vas zakon danas obavezao? Niti bi vas obavezao, niti će moći, niti od ove priče ima vajde.
Što se tiče SRS, poštovana gospodo iz Vlade, poštovane kolege koji ćete glasati za ovaj jad i čemer, za SRS potrebna je rekonstrukcija politike. Potrebna je politika i potrebni su ljudi koji će biti nacionalno svesni, politički, ekonomski i u svakom drugom smislu odgovorni. Vi to niti ste sposobni niti ste spremni da ponudite Srbiji, deset godina to potvrđujete i dokazujete, i ja i SRS se iskreno nadamo da su ovo izdisaji i da je ovo poslednja godina u kojoj ćete vi biti nadležni da o bilo čemu odlučujete. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Trinaest minuta i 20 sekundi je iskorišćeno vremena poslaničke grupe.
Reč ima narodna poslanica Vesna Pešić, posle nje narodni poslanik Srđan Milivojević.

Vesna Pešić

Liberalno demokratska partija
Pošto su moji prethodnici Čedomir Jovanović i Ivan Andrić već dali jednu širu perspektivu iz koje smo posmatrali ovu rekonstrukciju Vlade, ja ću poslušati koleginicu iz LSV i pokušaću da krenem od toga šta bi moglo da bude rešenje, pošto smo dobili kritiku da je bilo mnogo kritika a nije bilo rešenja.
Znači, ne bi trebalo trošiti preveliku energiju. Nikakvih očekivanja, ni kod građana ni kod nas ovde, nema od ove rekonstrukcije Vlade. Prema tome, ovo je preterano ''zalaufavanje''. Svima nama je jasno šta je sve ovo. Znači, ta vlada je i stvarana tako. Ta koalicija nije stvarana tako što bi se kombinovali programi stranaka pa onda dobio dobar dirigent da se ostvare ti programi, nego je stvarana po onom klasičnom partijskom feudalnom sistemu gde su se radili koalicioni sporazumi i podela kvota, znači koliko čega će ko dobiti.
Kad je reč o kadrovskim pitanjima, naravno, stranke imaju neki svoj patološki način kako postavljaju svoje kadrove, da li ih postavljaju tajkuni, da li ih postavljaju po nekoj lojalnosti, da li po tome kome mogu da diriguju, da li onog ko sluša itd. Znači, nismo mogli dobiti dirigenta ove vlade, tako da svi znamo da je to bio jedan glomazan raštimovani orkestar koji uopšte nije funkcionisao.
Vidite, bila su dva pristupa, koja smo mi slušali u javnosti, da se taj raštimovani orkestar koliko-toliko sredi u poslednjem momentu. Jedan pristup je bio tzv. personalni pristup, pa nas je potpredsednica DS uveravala kako Mirko Cvetković sedi danonoćno i analizira rad svakog ministra. Ja sam se, verujte, obradovala, zato što mislim da je to ključno.
Čak i taj broj, na čemu su se iživljavali kad kažu – mnogo je 250 poslanika, daj 150; velika je Vlada, smanji Vladu. To kvantitativno je najlakše, pa su se mnogi proslavili na toj kritici. Međutim, zapanjila sam se da mi idemo tako radikalnim putem da ćemo analizirati kako koji ministar radi, da će se postaviti pitanje odgovornosti. Pa neka bude i 300 tih resora ako ćemo mi da postavimo pitanje kako je koji ministar radio.
Međutim, naravno, te analize nema, niti se on time bavio. To je bila jedna čista laž. E, sad, kako je to izvedeno? Ako već to nije moglo, i nikada neće, ne znam kada će biti moguće da se ovde postavi pitanje odgovornosti pojedinih ministara, mi smo sad rešili da dirigenta zauvek nemamo (dirigent je predsednik Vlade, njega smatram dirigentom), da predsednik Vlade više nikad ne postoji, pa smo u zakon uneli da nema predsednika Vlade, odnosno da je on u stvari ministar, a onda smo doneli još jednu izmenu – da potpredsednici mogu da imaju ministarstva, a sad ćemo imati potpredsednicu Vlade bez ministarstva.
Tražim kao rešenje da ministar finansija ne bude gospodin Cvetković, nije kasno da se to promeni, nego da zaista, koliko može, radi ovaj svoj zadatak koji treba da radi, a ne da pravimo ovu komediju, da je ovo jedina država koja nema predsednika Vlade iako smo parlamentarna demokratija, nego mu se daje najveće ministarstvo, sa najvećim obimom i najvećom odgovornošću u finansijskoj krizi.
Molim da se ovo hitno popravi. Gospođice Jerkov, da bih zadovoljila vašu želju da dajem konstruktivne predloge, dajem konstruktivan predlog da se odmah odustane od ovakve kombinacije, jer time ukidamo predsednika Vlade, a potpuno je neadekvatna ova promena.
Drugo, kada ste razmišljali o tome kako da se učini Vlada efikasnijom, šta ste vi radili? Uzeli ste čistu mehaniku i spojili ministarstva. To nije manji broj kada se spoje ministarstva. To nije ušteda. Nema nikakve uštede. Niko od ministara nije ovde ni prikazao šta su tu nekakve uštede, šta je tu racionalizacija. Nema uštede zato što su se mehanički spajala ministarstva i kolege su već prikazale kako su, na koji komičan način, da bi se zadovoljili interesi pojedinih partija, komično spajana ta ministarstva.
Ja imam drugi predlog. Vidite, od početka je pravljena jedna zaista glomazna vlada. Ne mora svaka nadležnost da bude na nivou ministarstva. Ne moramo da rešavamo ako ima nekih problema vera ili ne znam čega, na primer dijaspore, zašto mora da postoji ministarstvo. Tako da predlažem da zaista, a to možete sada odmah da učinite, nije uopšte kasno, da ona ministarstva koja nisu klasična, koja u najvećem broju država uopšte nisu na nivou ministarstva, jednostavno ukinemo. Onda bismo izbegli da pravimo onu kasapnicu sa onim ministarstvima koja su tamo ostala, pa da ih spajamo. Da dajemo gospodinu Duliću rudarstvo? Pa, on se pokazao da nije dobro vodio ni ovo ministarstvo, a sada mu se dodaje još. Ta kasapnica bi se presekla.
Znači, dajem predlog da se odmah ukinu sledeća ministarstva, koja nigde ne postoje. Da se ukine NIP (Nije ukinut. Izvinite, pripojen je, piše u zakonu da je pripojen). Da se ukine Ministarstvo vera (U Nemačkoj ima mnogo više vera nego ovde. Zašto je potrebno to ministarstvo? Ukinuti ga treba, a ne pripajati). Za dijasporu – ukinuti, ne pripajati. Ministarstvo sporta – nismo mi u stanju da imamo sport i omladinu kao posebno ministarstvo. Takođe bi trebalo ukinuti Ministarstvo za ljudska i manjinska prava. To je, u stvari, bilo nuđeno Mađarima, oni nisu hteli da prihvate to ministarstvo, sad nam je ostalo i ne znamo šta ćemo s njim.
Predlažem da se naprave pojedine kancelarije (recimo za sport, gde će sport biti pri obrazovanju, gde je uvek i bio), da za određene stvari kao što su manjinska i ljudska prava bude kancelarija pri Ministarstvu pravde, a da se netipična ministarstva jednostavno ukinu i da više ne postoje, čime bismo, ako ništa drugo, napravili određene uštede. Izbrojala sam da bi trebalo ukinuti šest ministarstava, da više ne postoje, a određene nadležnosti pretvoriti u kancelarije. I, da se nikako ne ukida premijer, predsednička funkcija, i da se izabere ministar finansija.