Poštovana potpredsednice, poštovani narodni poslanici, u ime Vlade Republike Srbije hteo bih u najkraćim crtama da obrazložim ove zakone koji su danas pred vama, koji su raznovrsni, ali koji imaju jednu nit koja se tiče finansijskih elemenata koje regulišu javne finansije, a isto tako i finansiranje izdataka koje imaju i lokalne samouprave i centralna vlast. Mislim da bi bilo najbolje da kažem nekoliko uvodnih reči o svakom od ovih zakona po onom redosledu kojim su predstavljeni ovom cenjenom domu.
Što se tiče zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezima na imovinu, u suštini, ovaj zakon usklađuje elemente sa nekim drugim zakonima da bi se obezbedilo ono što je veoma bitno za poreski sistem, a to je princip neutralnosti. U ovim izmenama i dopunama se međusobno usaglašavaju odredbe kojima je uređena stopa poreza na imovinu. To se mora usaglasiti zbog toga što je došlo do usvajanja amandmana na predlog zakona kojim su, između ostalog, menjane poreske stope u prethodnoj debati, pri čemu bi se te odredbe promenile i kod utvrđivanja poreza na imovinu za 2011. godinu.
Znači, ono što je bitno ovde primetiti, to je da će ovaj zakon obezbediti da se ovaj porez naplati po jednoj osnovici, a ne dve, to jest ne po onome što bi bila stopa do usvajanja zakona u ovom domu i onda po nekoj drugoj stopi za onaj period koji je bio pre, nego se ovde omogućava jedinstvena naplata ovog poreza za ovu godinu.
Ono što je bitno, takođe, to je da se, u cilju doslednije primene ustavnog principa oporezivanja srazmerno ekonomskoj moći obveznika, ovde predlaže da se za zakup građevinskog zemljišta u javnoj svojini, odnosno poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini porez plaća za zemljište površine preko deset ari, tj. da postoji neoporezovana osnovica do deset ari, koja pokriva veliki deo našeg građanstva. To se usklađuje sa načinom na koji je uređeno i pravo korišćenja građevinskog zemljišta u javnoj svojini.
S tim u vezi se precizira da se kod oporezivanja tog zemljišta površine preko deset ari porez ne plaća na njegovu ukupnu površinu, već se površina od deset ari izuzima od oporezivanja i to je ta osnovica za oporezivanje.
Takođe, uređuje se poresko oslobođenje za zemljište pod objektom na koji se porez plaća kako bi se otklonila mogućnost dvostrukog oporezivanja istog zemljišta, tj. kroz oporezivanje površine zemljišta pod objektom i same površine tog istog objekta.
Napokon, vrše se i neka pravno-tehnička usklađivanja pojedinih odredaba.
Ono što mogu da kažem, što je bitno za naše građane, to je da se do deset ari ne oporezuje pravo korišćenja i ne oporezuje se pravo na zakup zemljišta.
Istovremeno, pošto je o tome bilo dosta debate u prethodnoj diskusiji u ovom cenjenom domu, želim da kažem da maksimalna stopa, o kojoj se dosta raspravljalo, od 2%, jeste jedan maksimum i u skladu je sa opredeljenjem Republike Srbije da imamo jedno predvidivo poresko okruženje za građane i za privredu. Naravno, ne očekuje se da stopa bude 2%. Podsećam cenjene poslanike i građane Republike Srbije da se ovde radi o prihodima lokalne samouprave a ne budžeta Republike Srbije, te da će u roku od 60 dana od sada svaka lokalna samouprava biti u stanju da odredi pravu stopu, u svakom slučaju, ispod 2%, koja odgovara situaciji u toj lokalnoj samoupravi.
To je način kako se usklađuju dva jednako važna principa: prvi princip je fiskalna decentralizacija u onome što su izvorni prihodi lokalnih samouprava i, s druge strane, što je veoma bitno, predvidivost i mogućnost da se ne desi da u određenim lokalnim samoupravama dođemo do velikih nameta koji bi bili, u srednjem roku, na štetu same opštine.
Što se tiče zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezima na upotrebu, držanje i nošenja dobara, ovde je u suštini prepoznavanje jedne odredbe koja je dovela jedan deo, i to aktivan deo, našeg građanstva u veoma tešku poziciju.
Naime, donošenje ovog zakona je, pre svega, mogućnost da se poreski rastereti vlasnik teretnog vozila čija je najveća dozvoljena masa manja od 3,5 tona. Drugim rečima, o tome je bilo dosta priče u našoj javnosti i medijima, oni koji su imali takva vozila (a bila su oporezovana kao da nisu instrument za rad) sada će biti stavljeni u ravnopravnu poresku situaciju sa onim privrednicima koji imaju vozila koja prelaze 3,5 tona. Naravno, radi se o onim vozilima koja imaju kao cilj privrednu delatnost, tj. usluge prevoza lakih tereta od strane preduzetnika i drugih pravnih lica, od strane poljoprivrednika, za prevoz poljoprivrednih proizvoda, kao i repromaterijala za svrhu poljoprivredne proizvodnje.
Kada se usvoji, ovaj zakon će se primenjivati osam dana po usvajanju. To će biti značajno rasterećenje za naše građane koji se bave ovim aktivnostima. Možemo reći, čini mi se, da na ovaj način Vlada Republike Srbije brzo reaguje na probleme uočene u privređivanju naših građana, i tako ćemo nastaviti da radimo; ukoliko ima bilo kakvih nelogičnosti, one će biti ispravljene.
Ovaj cenjeni dom je, primera radi, u istom ovom zakonu, kada se glasalo o budžetu za 2011. godinu, izglasao i određeno rasterećenje za one koji imaju brodove. Uočeno je da je to bilo opterećenje za one koji imaju veoma skromne lađe. Uopšte, one inicijalne odredbe koje su bile određene nisu pogodile metu, nego su pogodile ljude koji skromno žive i imaju male čamce. To je usklađeno.
Primećeno je ovde da se mora promeniti ova odredba zakona da bi oni građani koji imaju mali biznis, koji se bave ovim uslugama, imali mogućnosti da izbegnu poresko opterećenje, jer, zapravo, to vozilo njima ne služi kao neki luksuz, to nije neki luksuzni džip, radi se o kombi vozilima koja su potrebna ljudima da rade. Zbog toga, pošto su sad veoma dobro prepoznata u ovom zakonu kao sredstvo za rad, neće plaćati odgovarajući porez na njih.
Sada, poštovani narodni poslanici, dame i gospodo, dozvolite mi da u najkraćim crtama obrazložim i ove zakone koji se tiču finansijskih aranžmana.
Kao prvo, želim da isteknem dva zajma koja imamo ovde danas i koja zapravo (to ću se truditi da izložim na najmanje moguć tehnički način) mogu biti začetak nečega veoma bitnog u finansijskim odnosima naše zemlje i EU. Zašto to kažem? Zbog toga što je pred vama, poštovani narodni poslanici, Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o kreditu između Evropske unije i Republike Srbije i Narodne banke Srbije. Ukupni iznos ovog kredita je do dvesta miliona evra.
Ovde, u suštini, Evropska unija daje mogućnost Republici Srbiji da se zaduži na tržištu kapitala pod uslovima koje ima i sama Evropska unija. To su uslovi koji, naravno, ne bi bili mogući za našu zemlju ukoliko ne bismo imali jedan ovakav finansijski pristup EU.
Evropska unija nije država, ali je pravno lice. Ona ima garanciju svih zemalja članica EU. Samim tim ona ima kreditni rejting AAA, ili „tripl ej“, kako se uglavnom to kaže na tržištu kapitala, i samim tim povlači najpovoljnije moguće uslove na tržištu kapitala. Naravno, oni zavise od dana do dana, ali ovde imamo mogućnosti da se zadužimo po kamati koja u ovom momentu ne predstavlja više od 1% na godišnjem nivou i po dužini kredita koja je mnogo povoljnija od onoga što naše Ministarstvo finansija može da postigne danas na domaćem i inostranom tržištu.
Imamo i jedan drugi zakon, to je Predlog zakona o potvrđivanju Ugovora kojim se reguliše odgovornost za naknadu troškova između Republike Srbije i Međunarodne banke za obnovu i razvoj.
Interesantno je da je i Svetska banka prepoznala potrebu da podrži Srbiju na jedan malo drugačiji način. Drugim rečima, za razliku od onoga što je uglavnom zajam Svetske banke, koja je u poslednjih deset godina... Mada, nije deset godina, zapravo, počeli smo da povlačimo prva sredstva od Svetske banke 2003. godine, to je osam godina. To su klasični zajmovi koji su nekomercijalni. Podsetimo se, Svetska banka nam je davala tokom prvih pet godina veoma povoljne zajmove, koji su bili izuzetno jeftini. U poslednjih nekoliko godina ulazimo u neke klasičnije odnose sa njom. To su bili zajmovi za posebne projekte ili za pokrivanje našeg budžetskog deficita.
Ono što je interesantno u ovom sporazumu jeste da on zapravo liči na sporazum koji imamo sa Evropskom unijom. Drugim rečima, Svetska banka daje garanciju Republici Srbiji da može da se zaduži u iznosu od 400.000.000 dolara, sa garancijom Svetske banke. Svetska banka, kao međunarodna finansijska organizacija koja isto ima garanciju njenih akcionara, kao i EU, ima najbolji kreditni rejting u svetu – AAA ili „tripl ej“. Samim tim, pošto daje garanciju našoj zemlji, ona je obezbedila da se naša zemlja zaduži. Posle tendera koje je sprovelo Ministarstvo finansija najbolje uslove je dala banka „Sosijete ženeral“, da za iznos od 400.000.000 evra... Za razliku od kamata koje su, na primer, početkom ove godine naše Ministarstvo finansija i Trezor postigli (između pet i sedam posto na godišnjem nivou, u evrima), ovde je dobijena kamata od 2,79% na godišnjem nivou.
Šta tu konstatujemo? Konstatujemo mogućnost da uz pomoć EU i međunarodnih finansijskih institucija u godinama koje dolaze uđemo u jedan novi, specifičan aranžman. Ono što je potrebno Srbiji je da dobije garanciju onih koji imaju izuzetno jak kreditni rejting i da na bazi tog kreditnog rejtinga možemo da postignemo veoma povoljne uslove na tržištu kapitala.
Naravno, to ne dolazi bez određenih uslova. Kada pogledamo uslove koji se tiču i ovog zajma Svetske banke, tj. garancije Svetske banke, ili pak zajma EU, uslovi su: sprovođenje nužnih reformi u domenu evropskih integracija, nastavak uspešnog sprovođenja aranžmana sa MMF-om, rečju, odgovorna makrofinansijska politika, koja je ionako u interesu naših građana. Za Svetsku banku, naravno, uz makrofinansijski okvir su potrebne i dalje strukturne reforme.
Dozvolite mi samo da sumiram ta dva zajma, jer oni se po prvi put pojavljuju u ovoj formi pred Narodnom skupštinom. Koliko znam, bar u poslednjih deset godina, nikada nije bilo sličnih aranžmana. Siguran sam da ste primetili da je u ovom momentu jedna veoma aktivna diskusija; i ja lično, kao koordinator evropske pomoći našoj zemlji i potpredsednik za evropske integracije... Razgovaramo sa EU da zapravo ovaj aranžman koji imamo danas ovde, pod plaštom makrofinansijske podrške (jer se taj instrument tako zove sada), i uz inspiraciju koja dolazi, i angažman Svetske banke, imamo jedan dijalog sa EU koji se tiče i makrofinansijskih pitanja, u momentu kada nije prisutan MMF. Naravno, naša ideja jeste da sa izlaskom iz krize postepeno naša zemlja izađe i iz aranžmana koji ima sa MMF-om u godinama koje dolaze.
Zašto je to interesantno? Zbog toga što je i sama EU na decembarskom samitu i pre nekoliko dana ponovo potvrdila ona unutrašnja pravila ekonomskog upravljanja tom unijom. Pritisnuta finansijskom krizom, konstatujući velike finansijske probleme koje imaju neke zemlje, poput Grčke i Irske, Evropska unija je promenila način na koji daje finansijsku podršku ne samo članicama evrozone, nego i generalno EU.
Naš predlog jeste da na bazi ovog aranžmana i iskustva sa Svetskom bankom Srbija, ali i zemlje zapadnog Balkana uđu u dijalog sa EU, da uđemo u mehanizam koji je Evropska unija uspostavila za članice danas. To u suštini znači da svake godine članice prikazuju jedna drugoj budžete za sledeću godinu, kao i aktuelne projekcije njihovih penzionih i drugih sistema, da bi se konstatovalo da nijedna zemlja članica ne ugrožava finansijsku ravnotežu celine, a da zauzvrat, ukoliko takva situacija bude sa našom zemljom, kao što će biti, dobijemo, ali ne po nekom specifičnom zajmu kao što je to danas slučaj, nego kao mehanizam podrške EU za izlazak na tržište kapitala.
Poštovani narodni poslanici, poštovani građani Republike Srbije, svestan sam da za većinu naših građana ovo o čemu sam sada pričao možda deluje suvoparno, tehnički i birokratski, ali ukoliko uspemo u ovom nastojanju da Srbija bude lider u tome, procenjene uštede za ovu deceniju za Srbiju i za njene građane su između 1,5 i dve milijarde evra. Toliko bismo uštedeli na kamatama. Toliko bismo dobili u dužini zaduženja i u kvalitetu stabilnosti izvora finansiranja naše zemlje, nezavisno od toga ko je bude vodio. Mislim da je to tema za koju se vredi boriti.
Zbog toga je dobro što se danas pred vama nalaze ova dva kreditna aranžmana: jedan koji se tiče EU, gde Srbija jedina, sa BiH, ima ovakav aranžman danas sa EU, i ovaj drugi, sa Svetskom bankom, gde smo isto pioniri. Ovo je prvi put da Svetska banka u regionu Evrope ima jedan ovakav aranžman, i to je nešto što je dobro.
Dozvolite mi da u zaključku komentarišem veoma kratko nekoliko drugih aranžmana koji ovde postoje. Imate pred sobom Predlog zakona o davanju garancija u korist „Hipo-Alpe-Adria banke“ a.d. Beograd, po zaduženju opština Kosovska Mitrovica, Zvečan i Zubin Potok. To je klasična suverena garancija za jednu komercijalnu banku koja će biti u stanju da obezbedi 9,1 milion evra, značajna sredstva za ozbiljne probleme u domenu vodosnabdevanja bitnih opština naše zemlje, i to za opštine Kosovska Mitrovica, Zvečan, Zubin Potok, generalno, 9,021 milion evra, od čega (i tu su se opštine na Kosmetu dogovorile) 4,5 miliona evra treba da pripadne Kosovskoj Mitrovici, 2,3 miliona evra opštini Zvečan i 2,3 miliona evra opštini Zubin Potok. Mislim da na ovaj način mi konkretno pokazujemo solidarnost prema našim sunarodnicima na Kosovu i Metohiji, na onaj najdirektniji način, a to je da se reše oni problemi koji ih tište svakog dana. Problemi vodosnabdevanja su i te kako prisutni u tom delu naše zemlje.
Napokon, Predlog zakona o davanju garancije Republike Srbije nemačkoj finansijskoj instituciji KfW, po zaduženju JP „Elektroprivreda Srbije“. To jeste jedan klasični aranžman, ali želim ovde da kažem da već sedam godina Nemačka razvojna banka KfW, o tome je predsednik Vlade juče govorio, koja je jedan od modela za izgradnju razvojne banke Srbije, pomaže našim opštinama, našim gradovima; ovde konkretno, u domenu obnove naše centrale „Zvornik“, u iznosu od 70 miliona evra. Znači, radi se o značajnim sredstvima.
Na taj način, poštovani narodni poslanici, bićemo u stanju da obnovimo tu centralu i da joj produžimo rok trajanja za 30 godina. Ta hidrocentrala, jedna od kvalitetnijih, nije imala kvalitetnu obnovu od kada je izgrađena, možemo to reći; ne da ljudi nisu to hteli da urade, ali sredstava nije bilo. Imamo ovde kvalitetna sredstva. Fiksna kamata, na primer, iznosi 1% na godišnjem nivou.
Znači, ovo što predstavljamo narodnim poslanicima uopšte nisu komercijalni aranžmani, već nešto što je značajno povoljnije i zahvaljujući garanciji Republike Nemačke, njenoj Razvojnoj banci, jer i KfW ima taj famozni rejting, najbolji na svetu. Kao EU i Svetska banka, i KfW je u stanju da dostavi sredstva našoj zemlji pod uslovima koji stvarno nisu komercijalni i sa kamatom koja može biti i varijabilna, a može biti fiksna. Ako je fiksna, neće preći 1%, tako da je to veoma kvalitetno.
Povećavamo rok funkcionisanja HE „Zvornik“ za najmanje 25 godina, ali prema procenama eksperata i 30 godina i, naravno, povećava se njen kapacitet. Na taj način naša republika, koja zahvaljujući hidrocentralama danas ima oko 19% ukupne proizvodnje električne energije koja dolazi iz obnovljivih izvora... Nažalost, još nismo pokrenuli ni biomasu, ni vetar, ni sunce kao moguće izvore, ali hidropotencijal naše zemlje, koji je prema nekim procenama iskorišćen samo do nivoa od 50%... Ovo je jedan način koji je direktan i efikasan, ekonomičan način da produžimo rok trajanja postojeće hidrocentrale, da povećamo kroz novu tehnologiju njen kapacitet, proizvodnju i da tako ojačamo procenat obnovljivih izvora energije u našem energetskom bilansu.
Poštovani narodni poslanici, dame i gospodo, poštovani građani Republike Srbije, pred vama su kvalitetni finansijski zakoni. Očekujem da, pošto većina njih odgovara veoma direktno na potrebe naših sugrađana, od Kosmeta pa do proizvodnje električne energije na zapadu naše zemlje, pošto otvaraju potencijalno novu eru, kroz mehanizam gde će Srbija prednjačiti, jedan novi deo naših odnosa sa EU za budućnost koji mogu imati, kao što danas imaju sa ovim aranžmanima od 200.000.000 evra za EU i 400.000.000 dolara sa Svetskom bankom, mogu imati na razini jedne decenije veliki pozitivni efekat na finansijski bilans naše zemlje... Hvala na pažnji.