TREĆA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 07.04.2011.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

TREĆA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

4. dan rada

07.04.2011

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić-Dejanović

Sednica je trajala od 10:10 do 17:40

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Bez tendencije da polemišem, ipak sam u obavezi da kažem da je juče ovlašćeni predstavnik Vlade bio potpredsednik Đelić, što je više nego legitimno. S druge strane, potpredsednica Čomić je striktno poštovala Poslovnik i vodila sednicu u skladu s Poslovnikom.
Što se tiče vaše konstatacije da je mali broj poslanika prisutan povremeno u sali, tu najviše može svako od nas da učini na sebi da bude češće prisutan.
Dajem reč Vjerici Radeti.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poslanici, SRS već desetak dana skreće pažnju na nepodnošljivo ponašanje bivše legitimno smenjene koalicije u opštini Bajina Bašta. Tamo je prošle srede brutalno pretučen Ivan Marković, član Opštinskog veća, inače član stranke G17 plus, samo zato što je podržao novoformiranu koaliciju, u kojoj su SRS, DSS i dva odbornika iz G17 plus.
Kada je taj čovek pretučen, gospodin Ivan Marković, u jednom kafiću u Bajinoj Bašti, tamo je došao Radovan Kremić, član Nove Srbije, koji je bio zamenik predsednika opštine, doveo je dvojicu svojih batinaša i oni su gospodina Markovića na pravdi boga brutalno pretukli. On je odmah zatražio lekarsku pomoć, bio je u lokalnom domu zdravlja i odmah je obaveštena policija.
Ono što je zabrinjavajuće jeste da je policija reagovala tek pre dva dana, i to verovatno pritisnuta ovim što SRS u javnosti pokušava da prida značaj tom zaista neverovatnom i nepodnošljivom događaju. Posle intervencije policije, samo je protiv tog napadača pokrenuta prekršajna prijava.
Smatramo da je to nedopustivo i da je način na koji pokušavaju da sačuvaju vlast ili da dobiju novu vladajuću koalicionu većinu, predstavnici uglavnom režimskih stranaka, neprihvatljiv. U Bajinoj Bašti, pored toga što je brutalno pretučen Ivan Marković, rekoh iz stranke G17 plus, svakodnevno se vrše pritisci i na odborničku većinu, pre svega na odbornike SRS, ne bi li uspeli nekoga da privole da odustane od namere da i dalje podržava tu novoformiranu skupštinsku većinu.
Najviše pritisaka se vrši na odbornika SRS Gordanu Cenić, koja je mlada žena, udovica, živi s maloletnom decom. Nju pozivaju i u noćnim satima, u kasnim večernjim satima, nude joj razna obećanja i otvoreno joj traže da napusti koaliciju i odborničku grupu SRS. I o tome je obaveštena lokalna policija u Bajinoj Bašti i niko ništa ne preduzima da zaštiti ovu ženu i, na kraju krajeva, da zaštiti legitimno izabranu koaliciju u Bajinoj Bašti.
Nije ovo slučaj samo u Bajinoj Bašti, u Aleksincu, recimo, dr Radovan Živadinović, koji je bio odbornik SRS, prema našim saznanjima dobio je rešenje zamenika direktora Medicinskog centra u Aleksincu i to je bila cena da napusti odborničku grupu. Srećom, tamo ima veliki broj odbornika koji podržavaju koaliciju u kojoj je SRS i tu vlast nisu uspeli na taj način da sruše.
Takođe, u Aleksincu se pozivaju odbornici, preti im se. Tu je opet posebno pogođena jedna mlada žena kojoj otvoreno prete da će joj polomiti i noge i ruke ako ne napusti SRS.
Govorio je kolega Pisarević malopre o tome kako je došlo do promene vlasti u Velikoj Plani. Evo konkretnih podataka. Takođe smo o tome obaveštavali javnost. U Velikoj Plani je predsednik opštine Dejan Šulkić prodao JKP bez tendera austrijskoj firmi Veber Verner Por i SRS, koja je bila tada deo vladajuće koalicije, pokušala je da to spreči. Pošto je to JKP prodato pod vrlo sumnjivim okolnostima, desilo se to da je četvoro odbornika dobilo posao pod sumnjivim okolnostima i bez javnog konkursa.
Dakle, naše pitanje je da li su ovo legitimni evropski principi preuzimanja vlasti? Samo da kažem kome postavljam pitanje, pitamo ministarstva policije, pravde i državne uprave i lokalne samouprave – da li će konačno početi da rade svoj posao u skladu sa našim ustavom i našim zakonima, a ne po preporukama Brisela i Vašingtona?
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Mirko Čikiriz.
...
Srpski pokret obnove

Mirko Čikiriz

Za evropsku Srbiju
Dame i gospodo narodni poslanici, pre 12 godina, aprila, sa početkom NATO bombardovanja, režim je najavio, pored spoljne agresije, neosnovane i protivne međunarodnom pravu, i unutrašnju agresiju. Jedna od prvih žrtava unutrašnje agresije je bio novinar Slavko Ćuruvija. Srpsku javnost 12 godina opterećuje istraga o tome ko je organizovao i izvršio ubistvo Slavka Ćuruvije.
Prema informacijama kojima raspolaže SPO, prikupljeni su svi dokazi protiv organizatora i počinilaca ubistva Slavka Ćuruvije 11. aprila 99. godine. Po našim informacijama, postoji osnovana sumnja da je ta operacija imala svoj naziv "Ćuran", da je to bila šifra za ubistvo Ćuruvije i da su tadašnjom operacijom rukovodili visoki funkcioneri beogradskog centra DB, da je jedan visoki funkcioner beogradskog centra DB "golfom" DB prevezao drugog visokog funkcionera i ubicu posle zločina, sa mesta zločina.
Po našim informacijama, budući da je završena istraga i imamo informacije da se predmet nalazi kod specijalnog tužioca Miljka Radisavljevića, želim specijalnom tužiocu da postavim pitanje – da li je okončana istraga i, ako je okončana istraga, zašto se ne podiže optužnica, ako postoje dokazi kojima raspolaže SPO, a ako nema dokaza za podizanje optužnice, onda istragu treba proširiti ili, ako nema dokaza, istragu obustaviti?
Po našim saznanjima, dokazi su sasvim verodostojni i u predmetu se nalaze ista lica koja su učestvovala i u organizaciji i pripremi nekih drugih političkih ubistava, pre svega Ivana Stambolića, u pokušaju ubistva Vuka Draškovića i ubistva visokih funkcionera Srpskog pokreta obnove na Ibarskoj magistrali.
Zbog čega ovo pita Srpski pokret obnove? Naravno ne zbog toga što je Slavko Ćuruvija bio naš član, nikada nije bio naš član, već zbog toga što mislimo, kao hrišćani, da je život najveća hrišćanska vrednost i da onaj ko drugome oduzme život treba da bude pred sudom osuđen i za to kažnjen.
S druge strane dolazimo na nivo ljudskih prava, ako težimo ka Evropskoj uniji, a ona počiva na ljudskim pravima, osnove formiranja Evropske unije su poštovanje ljudskih prava, onda je najteže pogaženo ljudsko pravo kada nekome oduzmete život.
Ne mogu u današnjoj Srbiji, jedanaest godina posle petooktobarskih promena, ulicama grada Beograda da šetaju organizatori političkih ubistava, ubice i naslednici žrtava političkih ubistava i da se svi pravimo kao da ne znamo šta se desilo. Ako želimo u procesu izgradnje normalnog društva, a sigurno da želimo da ubice vidimo u zatvoru, moje pitanje je – zašto ovaj postupak koji u velikoj meri opterećuje srpsku javnost ne ide sa podizanjem optužnice?
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Pošto se više niko od predsednika, odnosno ovlašćenih predstavnika poslaničkih grupa ne javlja za reč, nastavljamo rad.
Obaveštavam vas da su sprečeni da sednici prisustvuju sledeći narodni poslanici Zoran Nikolić, Momo Čolaković, Đorđe Milićević i Zoran Kasalović.
Saglasno članu 90. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da sam, povodom zajedničkog načelnog i jedinstvenog pretresa Predloga zakona iz tačaka 12, 16. i 17. dnevnog reda, pored predstavnika predlagača Milutina Mrkonjića, ministra za infrastrukturu i energetiku, pozvala da sednici prisustvuju i Dušan Mrakić, državni sekretar Ministarstva za infrastrukturu i energetiku, Dragan Jovanović, pomoćnik ministra za infrastrukturu i energetiku i Zoran Ćirović, pomoćnik ministra za finansije.
Prelazimo na 12, 16. i 17. tačku dnevnog reda: – PREDLOZI ZAKONA O IZMENAMA ZAKONA O PREVOZU U DRUMSKOM SAOBRAĆAJU, POTVRĐIVANjU UGOVORA O GARANCIJI EPS ELEKTRONSKA BROJILA IZMEĐU REPUBLIKE SRBIJE I EIB I FINANSIJSKOG UGOVORA KORIDOR 10 AUTO-PUT FAZA 1 IZMEĐU REPUBLIKE SRBIJE I EIB (zajednički načelni i jedinstveni pretres)
Saglasno odluci Narodne skupštine da se obavi zajednički načelni i jedinstveni pretres o predlozima zakona iz dnevnog reda pod tačkama 12, 16. i 17, a pre otvaranja pretresa podsećam vas da, shodno članu 97. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave za poslaničke grupe iznosi pet časova i raspodeljuje se na sledeći način: poslanička grupa Za evropsku Srbiju pripada jedan sat, 33 minuta i 36 sekundi; poslanička grupa SRS - jedan sat, osam minuta i 24 sekunde; Ujedinjeni regioni Srbije - 28 minuta i 48 sekundi; poslanička grupa "Napred Srbijo" - 25 minuta i 12 sekundi; poslanička grupa DSS - Vojislav Koštunica - 24 minuta; poslanička grupa SPS - JS - 18 minuta; poslanička grupa LDP - 15 minuta i 36 sekunde; poslanička grupa Nova Srbija - 10 minuta i 48 sekundi; poslanička grupa manjina - osam minuta i 24 sekunde i poslanička grupa PUPS - šest minuta.
Saglasno članu 96. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, narodni poslanici koji nisu članovi nijedne poslaničke grupe imaju pravo da govore svako po jednom do pet minuta.
Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč, sa redosledom narodnih poslanika, što je u skladu sa članom 96. stav 4. Poslovnika.
Obaveštavam vas da su poslaničke grupe ovlastile da ih po ovim tačkama dnevnog reda predstavljaju: narodni poslanik Siniša Stamenković poslaničku grupu PUPS; narodni poslanik Miletić Mihajlović poslaničku grupu SPS - JS; narodni poslanik Miloš Radulović poslaničku grupu DSS – Vojislav Koštunica; narodni poslanik Mićo Rogović poslaničku grupu Napred Srbijo i narodni poslanik Nikola Savić poslaničku grupu SRS.
Saglasno članu 157. stav 2. i članu 170. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram načelni pretres o Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, Predlogu zakona o potvrđivanju Ugovora o garanciji EPS elektronska brojila između Republike Srbije i Evropske investicione banke i Predlogu zakona o potvrđivanju Finansijskog ugovora Koridor 10 auto-put faza 1 između Republike Srbije i Evropske investicione banke.
Da li predstavnik predlagača Milutin Mrkonjić, ministar za infrastrukturu i energetiku, želi reč? (Da.)
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

Poštovano predsedništvo, gospođo predsednice, poštovane dame i gospodo narodni poslanici, kao i obično, čast mi je da budem u parlamentu, u visokom domu i da referišem o zakonima koji su na dnevnom redu.
Zakon o prevozu u drumskom saobraćaju donet je 1995. godine, a 2001, 2005. i 2006. godine pretrpeo je samo izmene i dopune koje nisu bitnije zadirale u koncepciju tog zakona. S obzirom da su od donošenja zakona bitno promenjeni uslovi i način obavljanja prevoza u drumskom saobraćaju na teritoriji Republike Srbije, bilo je neophodno izvršiti odgovarajuće izmene i dopune zakona kojim se uređuje prevoz u drumskom saobraćaju.
Nova rešenja koja sadrži Predlog zakona otklanjaju poremećaje nastale na unutrašnjem saobraćajnom tržištu, pre svega u javnom prevozu i prevozu za sopstvene potrebe, što obuhvata prevoz putnika, lica i stvari, čime se precizira i popravlja položaj privrednih subjekata koji obavljaju delatnost prevoza u drumskom saobraćaju na teritoriji Republike Srbije, a takođe doprinosi sprečavanju pojava nelegalnog obavljanja prevoza.
Na zahtev velikog broja auto-taksi prevoznika, njihovih udruženja i sindikata, u Predlogu zakona posebna pažnja je posvećena uslovima i načinu obavljanja auto-taksi prevoza, čime se na mnogo potpuniji način uređuje materija u toj vrsti vanlinijskog prevoza, čime se obezbeđuje da se u obavljanju delatnosti auto-taksi prevoza u narednom periodu bitno smanje ili potpuno eliminišu problemi i negativne pojave.
Uvođenje potpunijih i preciznijih pojedinih zakonskih odredbi omogućava uvođenje reda na tržištu usluga i prevoza u drumskom saobraćaju. Uslovi i način obavljanja prevoza u drumskom saobraćaju potpunije se uređuju, a inspekcijski nadzor se poboljšava propisivanjem novih inspekcijskih ovlašćenja.
Novim zakonskim rešenjima bolje se uređuje tržište usluga u prevozu u drumskom saobraćaju i ono postaje stabilnije i jedinstvenije. Iznosi novčanih kazni koje naplaćuje organ za prekršaj i novčanih kazni koje se naplaćuju na licu mesta od učinilaca prekršaja predstavljaju prihod u budžetu Republike Srbije.
Potpunijim zakonskim uređenjem prevoza u drumskom saobraćaju prevoznici u toj vrsti prevoza dobijaju mogućnost za povećanje obima rada, kao i mogućnost za bolje i sigurnije obavljanje svoje delatnosti. Na taj način direktno se podstiču ukupni privredni tokovi kroz porast tražnje u celokupnoj privredi.
Intenziviraće se inspekcijski nadzor nad primenom odredaba zakona i uspostaviti efikasna saradnja sa drugim nadležnim državnim organima. Izmene i dopune Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju treba da uvedu red i omoguće efikasnije sprečavanje sive ekonomije na saobraćajnom tržištu.
Razlozi za donošenje zakona o potvrđivanju ugovora o garanciji EPS elektronska brojila između Republike Srbije i Evropske investicione banke, zaključenog 29. novembra 2010. godine u Beogradu, u daljem tekstu ugovor o garanciji, sadržane su u odredbi člana 16. stav 4. Zakona o javnom dugu, kojim je propisano da se garancija Republike Srbije za izmirivanje duga daje u formi zakona.
Takođe, razlozi za donošenje zakona o potvrđivanju ugovora o garanciji EPS elektronska brojila između Republike Srbije i Evropske investicione banke sadržani su u činjenici da Evropska investiciona banka odobrava kredit u iznosu od 440 miliona evra za projekat uvođenja sistema brojila za daljinsko očitavanje i uključivanje i isključivanje, pod uslovom da Republika Srbija garantuje za obavezu javnog preduzeća Elektroprivreda Srbija, kao zajmoprimca po ugovoru o finansiranju EPS elektronska brojila, između Evropske investicione banke i Javnog preduzeća "Elektroprivreda Srbije", zaključenog takođe 29. novembra 2010. godine.
Članom 4. Odluke o osnivanju javnog preduzeća za proizvodnju, distribuciju i trgovinu električne energije predviđeno je da Javno preduzeće "Elektroprivreda Srbije", u daljem tekstu EPS, između ostalog obavlja delatnost proizvodnje i distribucije električne energije i upravlja distributivnim sistemima. Shodno navedenim delatnostima koje obavlja EPS, podnet je zahtev banci za odobrenje kredita u iznosu od 40 miliona evra za finansiranje i sprovođenje projekta.
Ukupna vrednost projekta procenjena je na 83 miliona i 700 hiljada evra, od čega su sredstva u iznosu od 40 miliona evra već obezbeđena po osnovu ugovora o zajmu između Evropske banke za obnovu i razvoj i EPS-a od 2. septembra 2010. godine, dok će sredstva u iznosu od tri miliona i 700 hiljada evra biti obezbeđena iz sredstava EPS.
Ne bih dalje čitao, sve što treba možete pitati.
Treći zakon se odnosi na Koridor 10. Razlozi za potvrđivanje finansijskog ugovora Koridor 10 – Autoput E 85 faza 1 između Republike Srbije i Evropske investicione banke sadržane su u odredbi člana 5. stav 2. Zakona o javnog dugu, prema kojem Narodna skupština odlučuje o zaduživanju Republike Srbije.
Evropska investiciona banka je finansijska institucija koja, odobravajući kredite, uz minimalne godišnje kamate, prvenstveno za razvoj nedovoljno razvijenih regiona, modernizaciju saobraćajne, telekomunikacione i energetske infrastrukture, konkurentnosti evropske industrije, razvoja malih i srednjih preduzeća i zaštitu okoline, omogućava lakšu integraciju u EU, balansirajući razvoj ekonomske i socijalne kohezije unutar iste.
U skladu s napred pomenutom delatnošću banke, Republika Srbija je uputila zahtev banci u vezi sa odobravanjem kredita za finansiranje nastavka sprovođenja projekta izgradnje puta Koridora 10 – Autoputa E80 u iznosu od 195 miliona evra. Koridor 10 je definisan kao jedan od panevropskih koridora koji formiraju transevropsku putnu mrežu na evropskim konferencijama ministara o transportu, na evropskoj konferenciji koja je održana 1994. godine na Kritu i 1997. godine u Helsinkiju.
Koridor 10, sa svojim osnovnim delovima koji čine putni pravac Beograd–Budimpešta i putni pravac Beograd-Niš, na koji se nastavljaju putni pravci Niš-Sofija i Niš-Preševo, sa ukupnom dužinom od 792 km, predstavlja jedan od najznačajnijih putnih pravaca na teritoriji Republike Srbije i kao jedan od najznačajnijih regionalnih putnih pravaca povezuje Republiku Hrvatsku, Republiku Austriju, Republiku Sloveniju i Republiku Mađarsku sa Republikom Bugarskom, Bivšom Jugoslovenskom Republikom Makedonijom, Republikom Grčkom i Republikom Turskom.
Koridor 10 je definisan kao prioritetni putni pravac i u okviru strategije razvoja železničkog, drumskog, vodnog, vazdušnog i intermodalnog transporta u Republici Srbiji od 2008. do 2015. godine. Od strane banke je već odobren deo sredstava potrebnih za finansiranje izgradnje puta Koridora 10 u iznosu od 384 miliona evra, na osnovu finansijskog ugovora između Republike Srbije i Evropske investicione banke Autoput Koridor 10, zaključen 23. oktobra 2009. godine, kojim se finansira izgradnja autoputa E75 na putnom pravcu Grabovnica-Levosoje u dužini od 75 km.
Projektom je predviđeno izvođenje radova na izgradnji nove deonice Autoputa E80 između Proseka i Čiflika, u dužini od 36 km na putnom pravcu Niš-Dimitrovgrad.
Dalje ne bih čitao. Samo jedna rečenica, koju neću čitati, sa ovom trasom mi zaokružujemo cifru od milijardu i 195 miliona evra potrebnih sredstava za izgradnju Koridora 10, dakle, ono što je bilo ugovoreno i dogovoreno.
Ove deonice o kojima sam ovde govorio, jedna od njih je već licitirana. Prema tome, molim Skupštinu da u današnjoj raspravi i kada bude to vreme usvoji predloge ova tri zakona. Hvala najlepše.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem, gospodine ministre.
Da li izvestilac Odbora za saobraćaj i veze, narodni poslanik Velimir Ilić, želi reč? (Da.) Izvolite, gospodine Iliću.

Velimir Ilić

Nova Srbija
Meni je izuzetno drago da je ovaj zakon došao na dnevni red jer bilo je puno problema da se neke stvari dovedu u red. To se prvenstveno odnosilo na taksiste, na mnoge korisnike u drumskom saobraćaju, prevoznike itd.
Nova Srbija i mnoge druge stranke su pokušavale da ovaj zakon dovedu u red, poprave, i meni je drago da smo pomogli da se ovaj zakon još uobliči i da se prilagodi.
Drago nam je da je od devet amandmana koje smo dali osam Vlada usvojila, što je naš doprinos da učinimo sve da jednostavno ovaj zakon poboljšamo da ne bi kasnije vršili izmene i dopune.
Izuzetno mi je drago da će mnogi korisnici, a posebno taksisti, biti zadovoljni posle ovog zakona koji oni željno očekuju.
Još jednom želim da se zahvalim ljudima koji su radili na amandmanima u Vladi i prihvatili naših osam amandmana, gde smo pokušali da zakon još dovedemo u red, popravimo, jer na osnovu nekog dugogodišnjeg iskustva i saradnje imali smo veoma konstruktivne predloge.
Nadam se da će zakon biti usvojen bez problema i da će jednostavno rešiti mnoge probleme koji su se javljali u drumskom prevozu.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Da li izvestilac Odbora za finansije, narodni poslanik Milan Vučković, želi reč? (Ne.)
Da li izvestilac Odbora za evropske integracije želi reč? (Ne.)
Da li izvestilac Zakonodavnog odbora želi reč? (Ne.)
Da li predsednici, odnosno ovlašćeni predstavnici, poslaničkih grupa žele reč? (Da.) Reč ima poslanik Siniša Stamenković.

Siniša Stamenković

Partija ujedinjenih penzionera Srbije - PUPS
Dame i gospodo narodni poslanici, gospođo predsedavajuća, gospodine ministre, gospodo saradnici, danas se pred nama nalazi jedan od zakona za koji smatramo da konačno treba da reši veoma veliki broj prisutnih problema u oblasti prevoza u drumskom saobraćaju na teritoriji Republike Srbije.
Ovim zakonom zahtevaju se uređivanje pitanja i odnosa koji su predmet ne samo zakona, već i objavljivanja do sada velikog broja poslovnika, pravilnika, uredbi i direktiva koje konačno treba da prestanu da upravljaju ovim pitanjem, a da konačno počne da upravlja Zakon o drumskom saobraćaju.
Nova rešenja koja sadrži Predlog zakona otklanjaju poremećaje nastale na unutrašnjem saobraćajnom tržištu, preciziraju i popravljaju položaj svih privrednih subjekata koji obavljaju delatnost prevoza u drumskom saobraćaju na teritoriji Republike Srbije i daju neka nova rešenja u prevozu robe, lica i stvari.
Mišljenja smo kao poslanička grupa da je zahtev velikog broja prevoznika, kako u drumskom saobraćaju, tako i u auto-taksi saobraćaju, opravdan i zahteva da ovaj zakon što pre bude prihvaćen i implementiran u svakodnevnoj praksi naših građana, privrednika, radi prevoza robe, usluga i ljudi.
Posebnu pažnju ću obratiti na osnovne probleme taksi prevoza, koji se mogu svrstati u nekoliko najznačajnijih grupa, i to: prvo, neodgovarajuća je zakonska regulativa i prevelika je samovolja organa lokalne uprave u toj regulaciji. Mislim da i ova rešenja koja je zakon dao ne sprečavaju nelojalnu konkurenciju i cenu usluga.
Nameravanim izmenama i dopunama Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, i to u delu koji se odnosi na auto-taksi prevoz, zajednička intencija svih poslanika bi trebalo da bude da se ova oblast bar približno zakonski uredi, imajući u vidu njen nesumnjiv značaj za čitavo naše društvo.
Trenutna situacija u auto-taksi prevozu u Republici Srbiji je neprihvatljiva, a ovakvo stanje direktna je posledica nepostojanja odgovarajuće zakonske regulative. Naime, auto-taksi prevoz, što se tiče zakona kao forme propisa, regulisan je samo delom Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, i to sa svega četiri člana i ukupno osam odredaba, a u ostalom delu taksi prevoz je regulisan odredbama odluka lokalnih samouprava, kao podzakonskim aktima, što je dovelo do činjenice da se jedna privredna delatnost reguliše na nekoliko različitih načina i što stvara haos u svakodnevnoj primeni.
Kada se pridoda i činjenica da je gotovo svaka odluka lokalnih samouprava bila predmet ocene Ustavnog suda Srbije, i da je gotovo svaka u većim ili manjim delovima bila oglašavana kao neustavna, lako se može doći do zaključka da u oblasti pravne regulative u taksi i uopšte u prevozu vlada jedan veći haos.
Idealna situacija bi bila kada bi se doneo poseban zakon o taksi prevozu, bilo kao poseban zakon, bilo kao deo, nadamo se, budućeg zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, ali dok se stvari ne reše na ovaj način, dužni smo da kroz izmene postojećeg Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju bar na privremeni način rešimo neka od osnovnih pitanja, vezana za auto-taksi prevoz.
Prema predloženim amandmanima postiglo bi se nekoliko stvari. Prevashodno, izmenom člana 6. neophodno je regulisati pojam lica koja mogu obavljati auto-taksi prevoz, te je u tom smislu naš predlog da to može obavljati i samo pravno lice ili preduzetnik, čija bi jedina delatnost bila auto-taksi prevoz.
Osnovni razlog za ovu izmenu Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju je usklađenost sa zakonima i drugim propisima kojima je regulisana bezbednost saobraćaja, kao i specifičnosti auto-taksi prevoza kao vrste javnog prevoza.
Naime, ukoliko bi opstao predlog da taksi prevoz mogu obavljati, odnosno obavljaju lica kojima je taksi delatnost pretežna, kako je u zakonu rečeno, pa su malo taksisti a malo nisu, ali samo jedna od delatnosti, drastično bi se kršile odredbe pozitivnih propisa koji se tiču bezbednosti saobraćaja. Predmetnim propisima više nego jasno je regulisan broj časova koje jedan profesionalni vozač može da provede dnevno vršeći ovu delatnost.
Štaviše, izuzetno strogo su propisani odmori koje ova lica moraju da koriste. Izuzetno teško bi bilo zamisliti da jedno lice u toku dana obavlja svoje ostale delatnosti, a tokom dana recimo osam časova rada vozi taksi, a onda krene da obavlja i svoje neke druge dopunske delatnosti. Navedeno postupanje ozbiljno bi ugrozilo bezbednost drumskog saobraćaja, lica i građana, te se najnovijim izmenama i dopunama iste moraju sprečiti.
Naša poslanička grupa je u tom smislu podnela amandman sa zahtevom da se briše "pretežna", a da ostane jedino zanimanje kao taksi zanimanje. Pored toga, auto-taksi prevoz, kao specifičan vid prevoza predstavlja veliku potrebu građana Republike Srbije, posebno u velikim gradovima, te bi bilo neozbiljno da ovu delatnost obavljaju pravna lica, uz obavljanje i drugih privrednih ili samostalnih delatnosti.
Takođe, po nama, neophodno bi bilo izmeniti član 9. predloženog zakona o izmenama i dopunama Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, budući da su prema sada važećem Zakonu o prevozu u drumskom saobraćaju, i to odredbama člana 36, velika ovlašćenja preneta na lokalne samouprave.
Ponovo skrećemo pažnju da su lokalne samouprave sklone potpuno nakaradnom tumačenju odredaba zakona o izmenama i dopunama Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, a posebno onih odredaba kojima se reguliše auto-taksi prevoz. U prilog ove tvrdnje svakako ide činjenica da je Ustavni sud u vreme važenja Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju doneo preko 20 odluka kojima je utvrđena povreda Ustava i zakona od strane lokalnih samouprava u oblasti auto-taksi prevoza, a posebno je indikativna činjenica da se trenutno vodi preko hiljadu postupaka ove vrste pred Ustavnim sudom Srbije, u kojima se proverava zakonitost i ustavnost gotovo svih podzakonskih akata donetih na teritoriji Republike Srbije kojima se uređuje ova delatnost.
Propisivanje odredbe po kojoj bi se na nesumnjiv način skrenula pažnja lokalnim samoupravama da moraju da se pridržavaju Ustava i zakona, iz koga crpe ovlašćenja za donošenje podzakonskih akata, dala bi druge rezultate. Tako bi se, recimo, sprečilo da Zakon o prevozu u drumskom saobraćaju propiše uslove koje mora da ispunjava taksi vozilo, a onda da lokalna samouprava donese odluku kojom zahteva i automobile stare do osam godina ili sa euro-tri i euro-četiri motorima, koji se u zakonu uopšte i ne pominju.
U ovom delu neophodno je još izmeniti član 35. predloženih izmena i dopuna, tako što bi se ubacio i deo koji se odnosi na oglašavanje. Svedoci smo da u Republici Srbiji preko 90% taksi prevoznika predstavljaju preduzetnici, dok ostali broj predstavljaju pravna lica koja obavljaju ovu vrstu prevoza.
Takođe smo i svedoci masovnih oglašavanja taksi asocijacija koje putnicima nude popust na cenu usluge koja je utvrđena pozitivnim propisima. U konkretnom slučaju ne radi se o privrednim društvima koja nude popust za usluge koje pružaju njihovi zaposleni, već su u pitanju usluge koje pružaju preduzetnici, članovi taksi udruženja koja posluju kao privredna društva i kao drugi oblici pravnih lica. Pravno lice nudi popust na uslugu koju pruža preduzetnik kao pojedinac, što je apsolutno nedopustivo, a ovakvim normiranjem bi se u potpunosti sprečile takve pojave.
Pojedinci smatraju da bi ovako predložena odredba, koja bi zabranila oglašavanje ispod minimalne utvrđena cene bila neustavna, međutim taj argument nikako nije validan. Ovim amandmanom direktno bi se štitila konferencija i sprečavao damping, a u brojnim zakonima imamo situaciju u kojoj se reguliše naknada za usluge, pa je tako zakonom o advokaturi zabranjena naplata honorara ispod 50% zvanično utvrđene cene. Zašto to ne važi u taksi uslugama?
Istovremeno, napominjemo da ove izmene nisu u suprotnosti ni sa Zakonom o oglašavanju, kao leks specijalisom propisom u oblasti oglašavanja, pa je tako dozvoljeno baviti se oglašavanjem i u drugim propisima, a kao klasičan primer je Zakon o bezbednosti saobraćaja kojim je zabranjeno oglašavanje specijalnih uređaja kojim bi se otkrivali uređaji za merenje brzine kretanja vozila, odnosno uređaji za otkrivanje radara.
Sa ovog mesta hteli bismo da napomenemo i apostrofiramo jako težak položaj auto-taksi prevoznika u Republici Srbiji jer do tog položaja dolazi zbog loše regulative uzrokovane opštim nezadovoljstvom taksi prevoznika i korisnika usluga, tj. građana, što krajnje štetne posledice ima i po celokupnu privredu Republike.
U formi preduzetnika ovu delatnost obavlja preko 17 i po hiljada taksi vozača po registraciji, od čega je samo oko sedam i po hiljada njih registrovano u Beogradu. Imajući u vidu činjenicu da je taksi služba postala svojevrsni otpad za osobe koje ostanu bez posla, došlo je do predimenzioniranja ove službe koja ne može više da istrpi sve uslove tehnike kojom se raspolaže u ovoj službi.
Ova činjenica ne ogleda se samo u nelojalnoj konkurenciji od strane osoba koje nisu registrovane za obavljanje ove delatnosti, već i od strane osoba koje su registrovane, ali ovaj posao ne obavljaju u skladu sa propisima.
Usled toga bi ubuduće država morala da se pozabavi osnovnim pitanjem u ovoj oblasti i to statusom taksi vozača, kao i drugih vozača u drumskom saobraćaju, a kroz rešavanje poreskih problema, kroz rešavanje nelojalne konkurencije, sankcionisanjem subjekata nelojalne konkurencija, i ne samo taksista, već i drugih asocijacija, što bi svakako najbolje bilo postignuto donošenjem zakona o taksi prevozu kao posebnom zakonu.
U danu za glasanje podržaćemo ovaj zakon pod jednim uslovom, da se opravdani i zaista racionalni i celishodni amandmani prihvate i budu sastavni deo ovog zakona. Hvala na pažnji.