Ima puno amandmana na ovaj član 7. Predloga zakona, zato što se propisuju uslovi za izdavanje dozvole društvu koje treba da obavlja ove poslove dobrovoljnog penzijskog fonda. Između ostalih, samo bih naveo tačku 1) i tačku 2), ali bih se pozvao i na poslednji stav člana 7, gde se kaže da bliže uslove propisuje Narodna banka Srbije.
U tim tačkama se, ako mogu tako da kažem, navodi sve i svašta, što u praksi ne mora da znači čak i ništa. To su sve neke proizvoljne kvalifikacije, a procena zavisi od raspoloženja i slobodne volje onoga ko to radi u NBS. Nijedan od ovih uslova koji su navedeni ne može gotovo numerički da se izrazi, niti nekako da se izmeri, niti da se drugačije to na što objektivniji način prikaže.
Međutim, mislim da je ovo dobra prilika, samo da ne bi bilo problema, u tački 2) se odnosi na informacije o poslovnom ugledu osnivača itd. Pa, svi su naši osnivači finansijskih institucija ugledni kad treba da se dobije dozvola, a posle nekoliko godina peru ruke od njih poput, recimo, sećate se one priče sa onom nazovištedionicom ''Elite''.
Tu kad je pukla tikva svi su se razbežali. Poreska uprava kaže – mi nemamo veze s tim, Narodna banka kaže – mi nemamo pojma šta su oni radili, policija kaže – šta se mi tu sad pitamo, to je čist obligacioni odnos između onih koji su jedan drugome verovali, a nestalo ne znam koliko desetina miliona evra.
Suština svih ovih naših propisa jeste da obezbedimo zaštitu građana koji moraju da veruju u to ukoliko država stoji kao neki garant. Kad država treba da garantuje na bazi ovako proizvoljnih kvalifikacija u pogledu uslova, onda je tu stvarno nešto poprilično sporno.
Međutim, moram da ponovim nešto što je stav SRS zbog ovih čestih promena da je u prilici da se seti tog izvornog stava koji je bio prisutan, kad su se donosili prvi put zakoni u ovim oblastima koji su danas na dnevnom redu. Mi smo zagovornici jedne koncepcije da NBS ne sme da ima ovoliko uplitanje u neka statusna pitanja učesnika na finansijskom tržištu.
Ne samo kad su u pitanju investicioni fondovi, ne samo kad je u pitanju finansijski lizing, ne samo kad je u pitanju dobrovoljni finansijski fond, ne samo kad je u pitanju osiguranje, da sve ono što se tiče uslova, registracije, statusa i rada mora da bude u nadležnosti Ministarstva finansija.
Kod nas je to sve u NBS, zbog svojevrsne bujice koja je nastupila kod nas na političkoj sceni 2001. godine, jer navodno je neko sredio bankarski sistem i NBS je potpuno sigurna i ona ispunjava sve te svoje obaveze. Onda smo praktično kompletnu finansijsku sferu prepustili NBS, a znate i sami da je ona poprilično udaljena od izvršne vlasti.
Ona je jedna paraizvršna vlast koja ima neku svoju samostalnost i neku vrstu nezavisnosti. Sad neću da u nastavku pričam o tome, to je principijelna razlika. Mislim da kad se jedna oblast tako podeli na jednoj strani su uslovi i način poslovanja, podzakonski akti, a na drugoj strani je kontrola, a NBS se uvek pita preko banaka. Kontrolom banaka ona u stvari kontroliše i investicione fondove i dobrovoljne penzijske fondove.
Moram da napravim jednu malu razliku, koja je neprimerena kod nas. Pazite, imamo sad situaciju da kod nas razlika između životnog osiguranja i dobrovoljnog penzijskog fonda postoji samo u tome ko uplaćuje premiju. Samo ko uplaćuje premiju. Efekat mora da bude isti po definiciji.
Jedni i drugi sva sredstva plasiraju preko hartija od vrednosti. Jedni i drugi svoje poslovanje u plaćanju rade preko poslovne banke. Jedini i drugi su u obavezi da obezbede prinos koji će biti veći nego da je u pitanju štednja kod banke.
U čemu je razlika? Kod dobrovoljnog životnog osiguranja osiguranik uplaćuje premiju, a ovde je malo promovisano da poslodavac uplaćuje. Sad imamo poslodavce koji uplaćuju u dva dobrovoljna penzijska fonda – "Delta đenerali" i, recimo, "Dunav" penzijski fond. Zašto? Zato što je poreska politika takva – do tog iznosa se ne plaća porez. To je stimulativno za poslodavce.
Idemo na četvorku, na troškove. Može da se završava posao, ali kad se pogledaju svi ovi plasmani, kada se pogleda kada se vrši trgovina hartijama od vrednosti, kada se pogleda u koje hartije od vrednosti ulažu dobrovoljni penzioni i investicioni fondovi, onda dolazimo do zaključka da u krajnjem slučaju sve to plaća država. Nije razvijeno finansijsko tržište i država, da bi obezbedila sredstva, da bi premostila hronični deficit u budžetu, izdaje obveznice itd.
Ovi svi učesnici na finansijskom tržištu kontrolisani ulažu i postaju finansijeri države, a država kad treba da izmiri svoju obavezu, ona opet izmiruje obavezu preko poreskih obveznika. Onda imamo jedan začarani sistem u kome se sve fingira.
Mi fingiramo postojanje finansijskog tržišta. Imamo brokerske kuće, imamo berzu, imamo trgovinu među bankama, imamo Narodnu banku Srbije koja se rasplinula svuda, koja može za dva dana unapred da vam kaže koji će biti kurs, a kurs je kobajagi plivajući, slobodan itd.
Neko mora na kraju da plati to. Ko plaća? Plaćaju građani. Kome plaćaju? Onima koji su u jednom trenutku imali slobodna sredstva da ih plasiraju u investicione jedinice. Oni koji su imali slobodna sredstva da uđu u dobrovoljno penzijsko osiguranje. Oni koji su ušli u životno osiguranje.
Molim vas, osnovna svrha ovih finansijskih institucija i instituta nije to, nego da se ta sredstva preko hartija od vrednosti angažuju za privredu, gde bi privreda došla na jeftiniji način do kapitala nego što su u pitanju bankarska sredstva, pa kad se stvori nova vrednost, onda ceo krug može da se zadovolji.
Ovde se ceo krug zadovoljava u čistim finansijskim transakcijama. Na kraju u jednom trenutku ova obveznica ili ovaj papir, koji glasi – na određeni nominalni iznos, fiktivno dobija neki drugi tržišni prikaz. Onda se pegla aktiva, peglaju se rezultati itd, a to u prevodu znači – iz šupljeg u prazno, a snalažljivi pokupe kajmak. U tom smislu, mi tražimo da se tumače svi ovi uslovi iz člana 7. koji su napisani na jedan vrlo proizvoljan način.
Ako neko misli da će u Srbiji da postoji 100 dobrovoljnih penzijskih fondova, taj se grdno vara. Mislim da je i ovaj broj prevelik kod nas. Zašto? Ne postoji ni svest kod ljudi da postoji neka blagodet da u ovom trenutku postoji nešto malo više sredstava da ulažemo u taj fond, kada je hronično problem kako sastaviti od prvog do 15-tog. To je naš problem.
Ako je neko mislio da mi možemo da obezbedimo stabilnost tako što bi regulisali finansijsko tržište, regulisali finansijske institucije, pridržavali se Bečkog sporazuma, izvinite, molim vas, taj se grdno vara, jer onda i ne preostaje ništa drugo nego da se putem kredita zadužujemo, a da bi te kredite pustili u tečaj ovde, da bi te devize pretvorili u dinare, onda moramo da izmišljamo nešto što ima realni sektor, neku novu vrednost, pa da se ta nova vrednost okrene, pa da se podmiri nešto.
Ovo je promašeni sistem. Iz ovog promašenog sistema mi ne možemo da izađemo, jer je to jedan začarani krug gde uzrok stvara posledicu, posledica postaje uzrok i tako neprekidno, javlja se neka zakonomernost i prirodne predvidive posledice. To je naš problem.
Ovde se suštinski ne leči usko grlo ili žarište svih naših problema. Žarište svih naših problema je domaća proizvodnja i izvoz. Ovde gotovo da ništa nije urađeno. Ono što se javlja kao stimulacija je najobičnija preraspodela društvenog proizvoda prema odabranim, gde se roba javlja samo kao pokriće za korišćenje nekih sredstava.
Onda i ne čudi situacija – 5.000 evra za novo radno mesto, 10.000 evra za novo radno mesto itd. Drži vodu dok majstori odu, godinu dana, dve, da to izdrži kao neki sistem, kao nešto epohalno, a svi znamo u startu da od toga nema nikakve koristi.