TREĆA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 20.04.2011.

9. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

TREĆA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

9. dan rada

20.04.2011

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:05 do 13:05

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad Treće sednice Prvog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2011. godini.  
Na osnovu službene evidencije o prisutnosti narodnih poslanika, konstatujem da sednici prisustvuju 82 narodna poslanika.
Radi utvrđivanja broja narodnih poslanika prisutnih u sali, molim vas da ubacite svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje. Izvolite.
Konstatujem da je primenom elektronskog sistema utvrđeno da je u sali prisutno 85 narodnih poslanika, odnosno da postoje uslovi za rad propisani odredbama Poslovnika Narodne skupštine.
Obaveštenje o odsutnosti narodnih poslanika. Obaveštavam vas da su sprečeni da sednici prisustvuju sledeći narodni poslanici: Slavica Đukić Dejanović, Branko Ružić, Zoran Nikolić, Konstantin Samofalov, Maja Videnović, Aleksandra Jerkov, Aleksandra Janković i Bojan Kostreš.
Obaveštenje o pozvanima na sednicu. Obaveštavam vas da je, saglasno članu 90. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, predsednica Narodne skupštine gospođa Slavica Đukić Dejanović, pored predstavnika predlagača Milutina Mrkonjića, ministra za infrastrukturu i energetiku, pozvala da sednici prisustvuju i Slavoljub Vukićević, državni sekretar Ministarstva za infrastrukturu i energetiku, Dušan Mrakić, državni sekretar Ministarstva za infrastrukturu i energetiku, i Dragan Jovanović, pomoćnik ministra za infrastrukturu i energetiku.
Prelazimo na 12. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PREVOZU U DRUMSKOM SAOBRAĆAJU (pojedinosti)
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Milan Avramović, Nikola Savić, Tomislav Nikolić, Jorgovanka Tabaković, Zoran Antić, Veroljub Arsić, Zoran Babić, Igor Bečić, Jelena Budimirović, Stefan Zankov, Oto Kišmarton, Milan Knežević, Saša Maksimović, Zoran Mašić, Predrag Mijatović, Ljiljana Miladinović, Borislav Pelević, Mileta Poskurica, Gojko Radić, Mićo Rogović, Vučeta Tošković, Dragan Čolić, Dragan Šormaz, Radiša Ilić, Momčilo Duvnjak, Miroslav Markićević, Zlata Đerić, Srđan Spasojević, Gordana Rajkov, Siniša Stamenković, Mirko Munjić, Aleksandar Martinović, Dragan Stevanović, Sreto Perić, Munir Poturak, Goran Mihajlović, Momir Marković, Dejan Mirović, Zoran Krasić, Vjerica Radeta, Vitomir Plužarević, Milorad Krstin, Srboljub Živanović, Vladan Jeremić i Zoran Popović, kao i amandmane koje je podneo Odbor za saobraćaj i veze.
Primili ste izveštaje Odbora za saobraćaj i veze i Zakonodavnog odbora, kao i mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.
Pre prelaska na pretres Predloga zakona u pojedinostima, podsećam vas da su amandmane povukli narodna poslanica Gordana Rajkov na članove 5. i 9, koje je podnela 31. marta 2011. godine, i Odbor za saobraćaj i veze na članove 38, 41. i 42, koje je podneo 13. aprila 2011. godine.
Takođe vas podsećam da je Zakonodavni odbor, na osnovu člana 163. stav 2. Poslovnika, odbacio kao nepotpun amandman na član 53. koji su zajedno podneli narodni poslanici Miroslav Markićević, Zlata Đerić i Srđan Spasojević. Saglasno 163. stav 4. Poslovnika, odbačeni amandmani ne mogu biti predmet rasprave i o njima se ne glasa.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Samo da podsetim narodne poslanike o ovlašćenim predstavnicima poslaničkih grupa: ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe PUPS narodni poslanik Siniša Stamenković, ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe SPS-JS narodni poslanik Miletić Mihajlović, ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe DSS narodni poslanik Miloš Radulović, ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe SNS narodni poslanik Mićo Rogović i ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe SRS, narodni poslanik Nikola Savić. Ostale poslaničke grupe zasad predstavljaju predsednici poslaničkih grupa, ako bude kakvih izmena molim vas da nam o tome dostavite informaciju.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Milan Avramović. Vlada i Odbor za saobraćaj i veze su prihvatili amandman, Zakonodavni odbor smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Nikola Savić. Da li neko želi reč? (Da.) Narodni poslanik Nikola Savić.
...
Srpska radikalna stranka

Nikola Savić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, podneo sam amandman na član 1. Predloga zakona o prevozu u drumskom saobraćaju i odmah ću vas podsetiti da se taj član 1. odnosi na definicije pojmova. Dobro je što su u ovom zakonu date dodatne definicije pojmova, kao što su daljina, trasa, takse i tarife itd.
Srpska radikalna stranka je u ovom delu podnela nekoliko amandmana s idejom i ciljem da se poboljša tekst ovog zakona. U tom smislu je i moj amandman koji se odnosi na bolju definiciju pojma daljinar.
U predlogu Vlade koji je u zakonu dala pojam daljinar se nejasno definiše i on predstavlja uzajamnu vezu različitih fizičkih veličina, doduše, one su sadržane u ovoj definiciji pojma.
Međutim, mojim amandmanom sam tražio da se na jedan jasniji način uoče dve različite fizičke veličine, a to su pređeni put i vreme potrebno za prelazak puta. Naravno, shodno zakonima fizike, iz tih činjenica proizilazi i treća fizička veličina, a to je brzina kretanja vozila.
Vlada je odbila moj amandman i to sa obrazloženjem da je amandman istovetan tekstu Predloga zakona. Mada smatram da to i nije baš tako. Kada se malo detaljnijim uvidom u sam tekst zakona i detaljnijim uvidom u ono što sam tražio mojim amandmanom uđe u tu materiju, može se videti da to nije tako.
Smatram da je Vlada mogla usvojiti ovaj moj amandman, kao što je usvojila neke amandmane SRS na ovu temu. Baš je na ovu temu bio i amandman mog kolege Milana Avramovića. On se odnosio na pojam trase i usvojen je. Mogu da kažem da ima dosta amandmana SRS koji su usvojeni od strane Vlade.
Imam utisak da zbog te činjenice, što je veliki broj amandmana SRS usvojen, da ovaj amandman nije usvojen zbog toga. Otprilike, Vlada se rukovodila jednom činjenicom – dosta smo usvojili amandmana SRS. Dosta im je. Ako usvojimo i ovaj amandman, to će možda biti previše. Što je najgore, videćemo i kroz neke kasnije amandmane na ovaj zakon da je isto obrazloženje.
Znači, ima nekoliko amandmana koje je podnela SRS i oni su odbijeni, takođe sa obrazloženjem da su istovetni predloženom tekstu zakona, što smatram da nije tačno.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne)
Na član 1. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Radiša Ilić. Vlada i Odbor za saobraćaj i veze su prihvatili ovaj amandman. Zakonodavni odbor smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 2. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 3. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 4. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 5. amandman je podneo narodni poslanik Momčilo Duvnjak. Vlada i Odbor za saobraćaj i veze su prihvatili ovaj amandman. Zakonodavni odbor smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 5. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Miroslav Markićević, Zlata Đerić i Srđan Spasojević. Vlada i Odbor za saobraćaj i veze su prihvatili ovaj amandman. Zakonodavni odbor smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona. Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 5. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 5. amandman je podneo narodni poslanik Milan Avramović. Vlada i Odbor za saobraćaj i veze su prihvatili ovaj amandman. Zakonodavni odbor smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 6. amandman je podneo narodni poslanik Siniša Stamenković. Da li neko želi reč? Poslanik Siniša Stamenković.

Siniša Stamenković

Partija ujedinjenih penzionera Srbije - PUPS
U postupku dogovaranja o izmenama i dopunama Zakona o drumskom saobraćaju pravovremeno smo predložili, a na molbu svih udruženja prevoznika, i ne samo taksi prevoznika nego i prevoznika u drumskom saobraćaju, da se u predloženom tekstu predmetnih izmena i dopuna postojećeg Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, nakon člana 6. doda član 6a.
Taj član glasi: "Auto-taksi prevoz mogu obavljati pravna lica i preduzetnici čija je pretežna delatnost auto-taksi prevoz putnika, koji su za obavljanje te delatnosti registrovani u Registru privrednih subjekata, u skladu sa zakonom kojim se uređuje registracija privrednih subjekata i koji imaju odobrenja nadležnog organa lokalne samouprave za obavljanje auto-taksi prevoza putnika".
Smatrali smo, a i sindikat je to tražio, da bi navedena odredba trebalo da se promeni i da glasi: "Auto-taksi prevoz mogu obavljati pravna lica i preduzetnici čija je isključiva delatnost auto-taksi prevoz putnika, koji su se za obavljanje te delatnosti registrovali u Registru privrednih subjekata, a u skladu sa zakonom kojim se uređuje registracija privrednih subjekata i koji imaju odobrenje nadležnog organa lokalne samouprave za obavljanje auto-taksi prevoza putnika".
U raspravi u načelu smo dali kompletnije obrazloženje zašto smatramo da je dato previše ovlašćenja lokalnim samoupravama kada se radi o auto-taksi prevozu. U obrazloženju ovoga zahteva za izmenu i dopunu člana 6. dali smo kao osnovni razlog Predloga zakona o izmenama i dopunama usklađenost sa zakonima i drugim propisima kojima je regulisana bezbednost saobraćaja, kao i specifičnost auto-taksi prevoza kao vrste javnog prevoza.
Naime, ukoliko bi ostao predlog da taksi-prevoz mogu da obavljaju lica kojima je taksi delatnost pretežna, ali i samo jedna od delatnosti kojima se bave, drastično bi se kršile odredbe pozitivnih propisa koje se tiču bezbednosti saobraćaja.
Predmetnim propisima je više nego jasno regulisan broj časova koje jedan profesionalni vozač može da provede dnevno vršeći ovu delatnost. Štaviše, izuzetno strogo su propisani i odmori koje ova lica moraju da koriste u toku obavljanja svoje delatnosti. Izuzetno bi teško bilo zamisliti da jedno lice obavlja u toku dana svoje ostale delatnosti, a da onda, nakon recimo osam časova, obavlja auto-taksi prevoz.
Gospodine ministre, molimo vas još jednom da ovaj predlog usvojite, jer mislimo da je izuzetno tehnički ispravan, zakonski potkovan i omogućio bi da se ovom delatnošću bave zaista samo oni koji se kod PIO obveznika registruju kao pravi preduzetnici.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Iskorišćen je jedan minut od vremena ovlašćenog predstavnika poslaničke grupe. Da li još neko želi reč? (Ne)
Na član 6. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 6. amandman je podneo narodni poslanik Mirko Munjić. Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 7. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 7. amandman je podneo narodni poslanik Milan Avramović. Da li neko želi reč? (Ne)
Na osnovu člana 157. stav 6. Poslovnika Narodne skupštine, Odbor za saobraćaj i veze podneo je amandman na član 7. Da li neko želi reč? (Ne)
Na osnovu člana 157. stav 6. Poslovnika Narodne skupštine, Odbor za saobraćaj i veze podneo je amandman na član 8. Da li neko želi reč? (Ne) Inače, Zakonodavni odbor smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Da li imamo stav predstavnika predlagača o amandmanu koji je Odbor podneo na član 8? U slučaju da se predlagač pozitivno izjasni o amandmanu, a s obzirom da ga podnosi matični odbor, a Zakonodavni odbor se već izrazio pozitivno, tada bi amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Ako je da, molim predstavnika predlagača da se prijavi, da bi dobio reč i da kaže da prihvata amandman.
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

Prihvatamo taj amandman.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Konstatujem da je predstavnik predlagača prihvatio amandman, te je on postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 8. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo. Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 8. amandman je podneo narodni poslanik Aleksandar Martinović. Vlada i Odbor za saobraćaj i veze su prihvatili ovaj amandman. Zakonodavni odbor smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 9. amandman je podneo narodni poslanik Siniša Stamenković. Da li neko želi reč? (Da) Reč ima narodni poslanik Siniša Stamenković.

Siniša Stamenković

Partija ujedinjenih penzionera Srbije - PUPS
Poštovani gospodine ministre, gospođo predsedavajuća, mi smo ovim amandmanom hteli da još jednom pokušamo, imajući u vidu da su po trenutno važećim odredbama ovog zakona u članu 36. velika ovlašćenja preneta na lokalne samouprave i imajući u vidu da ne postoji neophodni zakon koji bi posebno regulisao materiju auto-taksi prevoza kao posebne delatnosti, da se ovim amandmanom predlože izmene i dopune kojima bi se ovlašćenja lokalne uprave smanjila, odnosno dovela da nivoa da one odlučuju o onim tekućim, tehničkim i organizacionim pitanjima u radu ove službe, a da se pitanja od veoma velike važnosti za organizaciju same službe na nivou Republike regulišu posebnim zakonom.
Treba imati u vidu da je Ustavni sud Republike Srbije za vreme važenja ovog zakona doneo preko 20 odluka kojima se utvrđuje povreda Ustava i Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, a od strane lokalnih samouprava, i da se trenutno vodi preko 1.000 postupaka pred raznim sudovima vezano za nadležnost Republike i lokalnih uprava.
U praksi se događalo da lokalna uprava dozvoli automobile stare do osam godina, sa euro tri, euro četiri motorima, a u zakonu toga nema. Želim da skrenem pažnju i gospodinu ministru, a i široj javnosti, da sada taksisti imaju obavezu da pojedinačno mesečno izdvoje i preko 23 hiljade dinara, a udruženja i preko milion dinara da bi mogli da opstanu na ovom tako strogom i tako zahtevnom tržištu. Hvala, gospodine ministre.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Reč ima poslanica Nataša Jovanović.
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Gospodine ministre, bio je neki žamor u sali, čula sam skoro čitavu  argumentaciji gospodina Siniše Stamenkovića i on je sada otvorio jedno pitanje koje se tiče mnogih gradova u Srbiji, lokalnih samouprava. Mislim da je njegova namera bila da ovaj 1. stav člana 9. bude precizniji i da se ovlašćenje i propisi donose u granicama ovog zakona. Evo zbog čega.
Mi imamo situaciju da u gradu Kragujevcu, gde je veliki broj ljudi, posle zatvaranja domaće fabrike automobila, ostao bez posla i u potrazi za osnovnom životnom egzistencijom krenuo da radi taksi prevoz. Sada kada biste došli u Kragujevac i svako ko dođe posle izvesnog vremena vidi da tu ima hiljade automobila taksi prevoznika, ali obim njihovog posla i nije toliko veliki, s obzirom na to da se nedavno promenila cena starta i da je to sada 40 dinara.
Možete mislite kako je to jako skupo za siromašan Kragujevac, a i samom činjenicom o ovome što je govorio gospodin Stamenković posle odluka Ustavnog suda, njih je bilo preko 20, da i ona vozila koja nisu u ovom strogom kriterijumu mogu da se uključe u taksi prevoz, znači, sam broj i novih firmi i novih prevoznika se povećao.
Međutim, mi smatramo, s obzirom na to da se u gradu Beogradu, kao evo i u Kragujevcu i u mnogim gradovima Srbije uvek pred ili novo tarifiranje, ili pred određivanje starosne granice vozila otvaraju zaista teška socijalna pitanja. Ako sada ne prihvatite ovaj amandman gospodina Stamenkovića, ali zaista on je želeo da to bude precizno, dakle sve te odluke lokalnih samouprava kreću u granicama zakona, jer ne mogu da znam, znate to je toliko, takva je sada lepeza tih lokalnih akata da mi imamo jednu odluku u Surdulici, drugu u Nišu, treću u Kragujevcu itd.
Prema tome, morale bi jedinice lokalne samouprave kada se odlučuju na bilo kakav potez da imaju striktna zakonska uporišta odnosno da ne mogu da se kreću van granica ovog zakona, kako bismo na u lokalnim sredinama izbegli te probleme koji se javljaju. Mislim da je to bila očigledna namera. Evo, odobrava kolega Stamenković, jer ne možemo više ni da lutamo, ni da kao odbornici lokalnih samouprava donosimo jednu odluku u jednom gradu, a da ona ne važi u nekom drugom ili trećem.