TREĆE VANREDNO ZASEDANJE, 21.06.2011.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

TREĆE VANREDNO ZASEDANJE

2. dan rada

21.06.2011

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:10 do 19:50

OBRAĆANJA

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Zahvaljujem.
(Zoran Krasić, sa mesta: Po Poslovniku.)
Gospodine Krasiću, po Poslovniku svi dobijaju reč u sali, pa naravno da možete i vi dobiti reč kad dođete na red. Daću vam vrlo rado reč. Znate da tu nikad nismo imali problem.
Gospodin Mlađan Dinkić.

Mlađan Dinkić

Ujedinjeni regioni Srbije
Na ovo poslednje pitanje - zašto se nisam setio ranije, pa, odjednom, setili smo se.
Ako pogledate skupštinsku arhivu, recimo, za Zakon o vraćanju imovine lokalnim samoupravama, o kome se sad mnogo priča, mi smo ga predali u proceduru u januaru prošle godine. Prošlo je godinu i po dana da skupština taj zakon, koji je takođe radila Stalna konferencija gradova i opština, mi smo ga samo malo modifikovali, potpuno to otvoreno priznajem, niko nije želeo da to stavi na dnevni red.
Imali smo razgovore unutar vladajuće koalicije, vi za to niste odgovorni jer vi ste u opoziciji, tražili smo da se stavi na dnevni red tek sada, kad Evropska komisija traži da se vrati imovina lokalnim samoupravama i pokrajini. Tek sad će to doći na dnevni red. Isto tako i za finansiranje, kad smo o tome razgovarali nije postojala neka vrsta konsenzusa da se to stavi na dnevni red kada se predlagalo. Morali smo da pokrenemo onda peticiju i da idemo i da skupljamo potpise građana. Sada, kada smo skupili 515.000 potpisa građana, to je došlo na dnevni red.
Dakle, ne stoji primedba da se o ovome tek sada razmišlja. Sami znate, čak i za vreme vlade u kojoj ste vi učestvovali, da je postojao zahtev Stalne konferencije gradova i opština da se vrati imovina lokalnoj samoupravi. Tada je odgovor bio pravnika da to ne može, postojeći ustav to tada nije dozvoljavao. Promenjen je kasnije ustav, i ovaj sadašnji to dozvoljava, ali to nije učinjeno nakon promene Ustava, dok Evropska komisija to nije tražila od Srbije.
Dolazimo stalno u situaciju da kada neko sa strane, da li je to Evropska komisija ili MMF od nas, mi to usvajamo, a kada predloži neka poslanička grupa, mogao je ovo neko drugi predložiti, da se onda javlja polemika – e, pa nećemo sad zato što su oni to predložili. Nećemo valjda da dođemo sutra u situaciju da nam Evropska komisija traži – uradite decentralizaciju, uradite nešto da pomognete gradovima i opštinama, pa tek onda o tome da raspravljamo.
Tu postoji jedna hipokrizija i moram to ovde otvoreno da iznesem.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
(Milan Lapčević, sa mesta: Replika.)
Postoji redosled, gospodin Krasić smatra da sam povredio Poslovnik i ima pravo na osnovu član 103. stav 1.
Izvolite, gospodine Krasiću.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
To je član 27. Poslovnika, gospodine Novakoviću. Mislim da još uvek nije promenjen Poslovnik. Valjda preko noći niste promenili. Vidim da je zastava još uvek ista ispred Skupštine, znači ništa nije promenjeno.
U kom delu ovog vašeg staranja o primeni Poslovnika ste napravili grubu povredu? Da vam objasnim. Već sat, sat i po vremena traje rasprava u Skupštini povodom amandmana koji je podneo Zoran Krasić. Da ostavimo na stranu to što predstavnik predlagača zakona na svojevrstan način skrnavi moj amandman. Da ostavimo po strani i ovu dogovorenu repliku između G17 plus i LDP, da sve ovo drugo stavimo po strani, prosto ne mogu da shvatim da vi ne osećate puls ove diskusije i potrebu da neko od predstavnika SRS bilo kroz povredu Poslovnika, bilo kroz repliku, dobije mogućnost da objasni javnosti elementarne stvari, da se ovde i ne zna koje termine treba da upotrebljavaju ljudi.
Ovde se priča – centralizacija, decentralizacija, finansijska decentralizacija itd. Vi jednostavno gušite ovu raspravu koja treba da bude izuzetno produktivna. Nažalost, u našem Poslovniku nemamo odredbu koja daje za pravo poslaniku da predloži da se promeni trenutno predsedavajući. Da postoji takva odredba, tražio bih da vas uklone sa tog mesta, jer vi jednostavno sada morate da čuvate stranačke interese G17 plus, i po vašoj proceni ko vam odgovara, vi njemu dajete repliku, ko vam ne odgovara, nema replike.
Neću biti zadovoljan sa vašim odgovorom, zato što malo dalje vidim od svega ovoga što se dešava, pa bih vas zamolio u danu za glasanje, kada budete glasali, da vam presedne i još jedno glasanje o tome da li ste danas izvršili povredu Poslovnika.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Naravno da nisam izvršio povredu Poslovnika i naravno da će se Skupština u danu za glasanje izjasniti o vašem ukazivanju.
Čisto radi i vaše informacije, amandman ste podneli zajedno sa narodnim poslanicima Aleksandrom Martinovićem, Nemanjom Šarovićem, Draganom Stevanovićem, Gordanom Pop-Lazić i Natašom Jovanović. Zahvaljujem.
Reč ima gospodin Jovan Palalić.
(Milan Lapčević, sa mesta: Po Poslovniku.)
Gospodine Lapčeviću, sada sam opet povredi Poslovnik, malo pre. Da li to hoćete da ukažete? Izvolite.
...
Nova Demokratska stranka Srbije

Milan Lapčević

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Član 27. gospodine predsedavajući, on reguliše…

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Zahvaljujem. Taj član je i malopre reklamiran, dakle to je potpuno nemoguće.
(Milan Lapčević, sa mesta: Na drugi način želim da…)
Gospodine Palaliću, imate reč, ako želite i dalje.
...
Srpska narodna partija

Jovan Palalić

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Gospodine Novakoviću, ovo je bila prilika da se u najvećoj mogućoj meri ostvari rasprava jer je činjenica da je gospodin Lapčević imao pravo na reč, ali to je vaš način kako vodite ovu sednicu.
Suština mog javljanja po ovom amandmanu jeste nekoliko puta ovde izneta činjenica da je predlagač pokušao da sistemski reši problem decentralizacije Srbije. Ključan problem ovog predloga zakona jeste što on visi u vazduhu. Ovaj zakon, kada je u pitanju decentralizacija, kao jedan vrlo složen i kompleksan sistem, nema nikakvu dodirnu tačku sa svim drugim segmentima decentralizacije, ni sa Zakonom o lokalnoj samoupravi, niti ga je uzeo u obzir, i nadležnostima koje u lokalnoj samoupravi imaju opštine i gradovi, niti sa svim drugim zakonima koji se tiču lokalne samouprave.
Ovaj zakon, sam po sebi, ovako kako leti sam u vazduhu, može da napravi dodatnu štetu i ja ću pokušati na nekoliko primera da pokažem kakvu će štetu napraviti upravo formulacije koje u njemu imamo, a pogotovo usvojenim amandmanima od strane predlagača. Ne može se decentralizacija rešiti tako što će se dobiti duplo više para i svi problemi tako rešiti, ne obraćajući pažnju da je lokalna samouprava deo sistema vlasti Republike Srbije.
Kada su 2009. godine rebalansom budžeta smanjivana sredstva lokalnim samoupravama, predstavnici vlasti su ovde, a i u javnosti, ali i narodnim poslanicima koji su podržavali taj rebalans govorili da u republičkom budžetu za mnogo važnije pozicije nema sredstava i zato moramo da izvršimo rebalans. Sada pravimo dodatan deficit, a da nije dat odgovor kako je Vlada Republike Srbije rešila one probleme kojima je opravdavala ukidanje transfernih sredstava. To je ozbiljan i ogroman problem.
Drugo, videćete kako će doći do tenzije i problema i ozbiljne suštinske nejednakosti u lokalnim samoupravama, i to iz dva razloga. Prvi je pitanje šta su to projekti od lokalnog značaja koje će finansirati lokalna samouprava? Kad pogledate nadležnosti lokalne samouprave u Ustavu Republike Srbije ili u Zakonu o lokalnoj samoupravi, ovako kako je ovo definisano u amandmanu koji je usvojen i koji će postati sastavni deo zakona, mnoge lokalne samouprave, ne samo iz četvrte grupe razvijenosti, do sada su tražile ili dobijale podršku Republike recimo u gradnji potrebnih škola, potrebnih domova zdravlja. Nisu samo putevi pitanja koja se tiču lokalnog značaja.
Sada kada neka opština koja i u situaciji da dobije ova sredstva nema mogućnosti da tako važne objekte sama finansira, Republika će to da tumači - nemamo mi ništa s tim jer je to projekat lokalnog značaja, gradi sam bolnicu, gradi sam dom zdravlja, gradi sam sportsku halu. Onda verovatno po logici koju ova vlada ima od čuvene reforme, onda ćemo pored ukidanja sudova ukidati domove zdravlja, škole i sve ono što lokalne samouprave i sa ovim sredstvima neće biti u mogućnosti da finansiraju. Jer, i u samom republičkom budžetu nema sredstava za ovo, a sada neće tek da pogledaju lokalne samouprave.
Da li vi možete da kažete da će lokalne samouprave iz prvog, drugog i trećeg nivoa razvijenosti moći da grade ove objekte? Naravno da nećete. Znači, ovaj zakon nije usklađen ni sa jednim drugim zakonom koji se tiče sistema lokalne samouprave. To je suštinski i ključni problem.
Drugi problem gde će ovaj zakon proizvesti suštinsku nejednakost lokalnih samouprava tiče se činjenice da mi na području AP Vojvodine imamo Fond za kapitalna ulaganja koji prvenstveno finansira projekte od lokalnog značaja na području AP Vojvodine. Toga u ostatku Srbije, centralnoj Srbiji, nema. Beograd sam po sebi, kao jak industrijski i finansijski centar ima mogućnosti, ali, opštine u centralnoj Srbiji neće imati mogućnosti da situaciju kada Vlada Republike Srbije odbije, objašnjavajući da neki projekat od lokalnog značaja nema nikakve veze s tim, reše problem koji će oni imati, koji će moći da reše opštine i gradovi u Vojvodini, gde će u toj situaciji priskočiti u pomoć Fond za kapitalna ulaganja.
To je problem kad vi zamišljate državu na način na koji ste je zamislili. Dajete onakve nadležnosti AP Vojvodini donošenjem statuta i svega onoga što to podrazumeva i sada ovakvim zakonom, izostavljajući činjenicu da postoji jedna AP koja ima finansijske mogućnosti da pomaže svojim lokalnim samoupravama, pravite suštinsku nejednakost ovim zakonom između lokalnih samouprava u Srbiji, a ne da rešavate problem nejednakosti. Neće moći, kako se ovde kaže, Vlada Republike Srbije radi ujednačavanja razvoja da rešava problem različitog stepena razvoja jedne Babušnice, Crne Trave ili neke opštine u AP Vojvodini. Nema šanse. Vi ste ovim zakonom proizveli taj problem i ne možete ga rešiti.
Dalje, pitanje koje se ovde pokrenulo a odnosi se ovde na to da li je dovoljno vratiti transferna sredstva i time rešiti problem – klatno u kom se kreće ova vlada ide od centralizma tako što se ukidaju transferna sredstva i guše se lokalne samouprave do jednog, neću reći decentralizma nego anarhije u koju ulazimo usvajanjem ovog zakona, gde je država, kako smo ovde čuli u diskusiji, nebitna. Bitne su opštine. To su dva ekstremna stava koje imamo priliku da slušamo tri godine od strane vladajuće koalicije.
Pre nego što se uđe u pitanje da li su i koliko potrebna sredstva za finansiranje lokalnih samouprava, treba izvršiti analizu stanja lokalnih samouprava od opštine do opštine, od grada do grada i videti ne samo da li su nekim opštinama potrebna sredstva, nego da li su pojedine opštine zbog, nažalost, odsustva kapaciteta pražnjenja pojedinih sredina, nedostatka kadrova, u stanju da i ove sadašnje nadležnosti obavljaju? Videćete da to nije slučaj. Neki gradovi razvijeniji mogu da preuzmu nove nadležnosti i treba im dati, ali je pitanje šta ćemo sa opštinama koje nemaju u svojoj sredini jednog diplomiranog pravnika da ga postave na mesto načelnika opštinske uprave. Takvih opština ima u Srbiji. Mi sada pričamo ovde o decentralizaciji, o finansiranju i o svemu drugom.
Da bi se pristupilo ozbiljno poslu i da bi se ušlo u pravi potez decentralizacije prvo je potrebno vratiti ta sredstva, da se opštine stabilizuju, a onda ući u analizu i u novi koncept decentralizacije koji će podrazumevati izmena niza sistemskih zakona.
Ovako, od centralizma Vlade, koji ukida lokalnim samoupravama transferna sredstva, ulazimo u anarhiju gde će se faktički uspostaviti polu-feudalni sistem. Imaćete Srbiju kao jednu federaciju opština. To se ovde zamišlja. Nije bitna država, tako je ovde rečeno. Filozofija je prvo opštine, pa regioni, pa država. Država nije bitna, nije bitno ništa, bitne su opštine. To vodi u potpuni haos i nestanak države kao nečeg što treba da bude osnova okupljanja građana i funkcionisanja i uređenja jednog društva.
Ovaj zakon, ovako sam, lebdeći u vazduhu, nemajući nikakvog dodira sa stvarnošću proizvešće ogromne i velike probleme, a mi se ponovo vraćamo na pitanje i postavljamo ga ovde predlagaču – da li može da ovde javno kaže da će na prvom rebalansu glasati da se lokalnim samoupravama vrati onaj iznos transfernih sredstava 1,7 po osnovu bruto-društvenog proizvoda koji im pripada zakona i ako ne dobije podršku za to u Vladi, da li će tu Vladu da sruši? To je jedini iskren politički odnos.
Ne možemo se sakrivati više u rukavicama i reći – mi smo za vraćanje transfera, a onda ministri te vlade glasaju na Vladi da se transferna sredstva ukinu.
Hoćete li srušiti Vladu ukoliko pare ne vrati lokalnim samoupravama do kraja godine? To je naše pitanje i bilo bi pošteno da dobijemo odgovor ovde u parlamentu. Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Zahvaljujem.
Na osnovu člana 87. određujem pauzu u trajanju od jednog sata.
Nastavićemo u 15,00 časova.
(Posle pauze.)
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Dame i gospodo, nastavljamo rad.
Da li neko želi reč po amandmanu na član 2? (Ne.)
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Radoslav Milovanović.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 2. amandman, sa ispravkom, podneo je narodni poslanik Edip Šerifov.
Predstavnik predlagača i Odbor za lokalnu samoupravu prihvatili su amandman, sa ispravkom.
Da li neko želi reč? (Da.)
Narodni poslanik Nemanja Šarović. Izvolite.