PETO VANREDNO ZASEDANJE, 01.07.2011.

5. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PETO VANREDNO ZASEDANJE

5. dan rada

01.07.2011

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić-Dejanović

Sednica je trajala od 10:10 do 17:05

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Najpre ministarka. Izvolite gospođo Marković – Samardžić.

Snežana Samardžić Marković

Hvala gospođo predsedavajuća. Kao što je već rečeno, zakon posredno ima sankcije, jer sve kaznene odredbe iz Zakona o udruženja, odnose se i na naša udruženja. Molim vas, takođe, da pogledate i recimo, član 23. stav 5. koji predviđa sankcije za nenamensko trošenje sredstava. Sredstva moraju da se vrate u budžet. Samo bih molila da se ne koriste reči, kao što je: običan pamflet ili neke slične koje smo čuli u raspravi u načelu, zato što ne bih želela da se vređaju svi oni mladi ljudi koji su na ovom radili i ne samo mladi ljudi, bilo ih je dosta. Dve i po hiljade njih je na ovom radilo i budite ljubazni, nemojte ga baš zvati običnim pamfletom i drugim, tako da kažem, nipodaštavajućim nazivima.

Javnosti radi, želela bih da upoznam sve one poslanike koji možda nisu pogledali i imali prilike za amandmane, a i one koji danas prate ovu raspravu. Nijedna poslanička grupa, niti ijedan amandman nije predložio niti ijednu sankciju. Zato molim vas nemojte govoriti o potrebama za sankcijama, kad ni sami u amandmanima niste predložili niti i jednu sankciju u želji da poboljšate zakon. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Narodni poslanik Pejčić Aleksandar.

Aleksandar Pejčić

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Dakle, ono što sam hteo, vodila se polemika, a i da pitam gospodina Čikiriza, šta i u kom kontekstu ovaj zakon poboljšava status mladih ljudi. Govorili smo i u načelu da se bojimo da i posle ovog zakona će biti armija nezadovoljnih koji će otići iz ove zemlje. Rekli smo vam da je 90-tih godina otišlo preko 400.000 stručnjaka iz ove zemlje i da to košta ovu državu oko 12 milijardi dolara. Veći je gubitak to što je Srbija izgubila i što ti ljudi nisu privređivali ovde, u samoj Srbiji nisu se dokazali ovde. Ovo je jedan zakon koji je stereotipan kao zakon države Rumunije. Oni imaju ovakav sličan zakon, možda ne sve zakonske odredbe, ali imaju sličan zakon. U tom kontekstu evropskih vrednosti hteo sam da vam kažem, ovaj zakon ničemu ne poboljšava, sem što legalizuje kancelarije za mlade. Imamo ih 123 i 99% u tim kancelarijama za mlade su predstavnici vladajuće većine. Dakle, to je suština ovog zakona i ništa više.
Inače, gospođo ministarka, mi ne podaštavamo rad mladih, nikako, ni tih dve i po hiljade. Oni su verovatno uložili trud. Međutim, ovde smo da vam kažemo da zakon u ovom trenutku ne odražava volju svih mladih ljudi. Svega je dve i po hiljade mladih koji su ušli u pisanje ovog zakona. zahvaljujem.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Nebojša Ranđelović.
...
Liberalno demokratska partija

Nebojša Ranđelović

Liberalno demokratska partija
Zahvaljujem. Gospođo ministarka, kad ovo kažem, kad koristim ovaj termin gospođo ministarka, koristim ga shodno pravilima rodne ravnopravnosti i političke korektnosti, a ne shodno pečatu Branislava Nušića koji je dao tom pojmu. Nemojte da zamerite, ali moram da sada napomenem jedan segment teorije prava. Amandmanski ne mogu da se poboljšaju samo dve vrste pravnih normi: savršene pravne norme i prazne. Iz svih diskusija koje smo čuli u raspravi o načelu utvrdili smo da norme ovog zakona nisu savršene. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 3. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Gospodin Mićo Rogović i Oto Kišmarton. Najpre gospodin Oto Kišmarton.
...
Srpska napredna stranka

Oto Kišmarton

Napred Srbijo
Kolege narodni poslanici, da se malo nastavimo i na dosadnu diskusiju. Naime, moje kolege poslanici su već ukazali na ovaj tzv. Predlog zakona o mladima, da nema bitne elemente zakona, nema svoje kaznene odredbe, ne reguliše prava i obaveze, više liči na jednu deklaraciju.
Cilj SNS uvek je bio da popravi predložene zakone. Mi smo podnosili amandmane sa ciljem kako bi zakone napravili boljima i prihvatljivijma za naše građane. Naime, da napravimo od zakona zakon koji je koristan za građane Srbije.
Nažalost, ovaj predlog zakona nije taj koji se može popraviti amandmanom pa su i naši amandmani podneti sa ciljem, u ovom slučaju, kako bi ukazali na mnoge propuste i mnoge nepravilnosti koje su napisane u zakonu, kao i na sve to da možda nije bilo potrebno pisati zakon, pogotovo ne u ovom obliku.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Narodni poslanik Mićo Rogović.

Mićo Rogović

Napred Srbijo
Zahvaljujem gospođo predsedavajuća. Dame i gospodo narodni poslanici, gospođo ministre, u startu o načelnoj raspravi, rekli smo svoje mišljenje, da je ovo jedan od zakona koji je zaista u praksi doživeo pozitivne primere javne rasprave, ali naveli ste situaciju da ovaj zakon u zakonskoj praksi ima samo šest evropskih zemalja, što pokazuje situaciju da zemlje, a da se nadovežem na priču svojih prethodnih kolega, zemlje koje imaju uređene programe, aktivnosti za mlade i sve standarde u društvu, nije dovoljno samo da prepoznamo standarde EU, dovoljno je da te standarde primenjujemo. Ne moraju da imaju zakonske odredbe i zakone vezano za ovu kategoriju. Populacija koju ovaj zakon obuhvata, to je kategorija mladih, a SNS je, reagujući amandmanima na prethodne članove ovog zakona i na naziv teksta ovog zakona, predložila da se zakon naziva zakon o omladini, a ne zakon o mladima, iz prostog razloga što je termin "omladina" više puta korišćen čak i u drugim zakonskim odredbama, u drugim zakonima i nekako bolje leži u srpskom jeziku nego termin "mladi" iz razloga što može da doživi sve svoje oblike jednine i množine i u ženskom i u muškom rodu. Uostalom, moraćete se složiti, gospođo ministre, da i vaše ministarstvo nosi naziv kako nosi – Ministarstvo omladine i sporta, i vi ste u pripremama ovog zakona, još jednom se vraćam na tu situaciju, zaista jedan od zakona koji je imao puno javnih rasprava, uključen relativno dovoljan broj mladih.
Šta je problem i zbog čega smo reagovali? Reagovali smo zaista iz praktičnih razloga. Niste usvojili amandmane, to zaista nije do nas, ali zakon, bez obzira, ako ostane i u ovakvom izvornom obliku, ako društvo, a društvo vode određene institucije, u ovom slučaju Vlada koju vi sačinjavate i mi smo svesni situacije da vi niste ministar koji može rešiti sve goruće probleme u ovoj zemlji, niti to može rešiti zakon o mladima. Poštovanje standarda, uslova, mera, obaveza, zakonskih odredbi koje propisuje i ovaj zakon koji će ostati, otprilike, u izvornom obliku, kao što ste ga vi predložili, ne zavisi od nas, ne zavisi od mladih, već zavisi od ljudi koji vode društvo.
U krajevima u kojima ja živim, u delovima zapadne Srbije, znate kakvo pravilo važi? Ko izađe zadnji, neka ugasi svetlo. Dovoljno rečeno o situaciji, iako vi kao ministar, a kažete da se i vi zalažete za određeno poboljšanje uslova i maločas ste to u govoru rekli, ne preuzmete dovoljno mera da se poboljša život mladih, ove zakonske odredbe ostaju samo na papiru. To je dokaz da određene evropske zajednice, društva uređena, ne moraju da imaju ovaj zakon da bi poboljšali život mladih. Uostalom, mi smo živeli u nekom društvenom sistemu koji nije imao zakon o mladima, odnosno zakon o omladini, pa je on dovodio do situacije da sam ja mogao da upišem svaki fakultet, bez ikakve novčane nadoknade, da sam po završenom fakultetu mogao da imam ista prava, odnosno sva prava ovog sveta, pravo na posao, pravo na stan i sve ostale bajke vezane za ovo vreme sadašnje.
Ako Vlada koju vi činite, u kojoj se vi nalazite i svi mi ne napravimo dovoljno napora, ovaj zakon o mladima ostaje samo jedno mrtvo slovo na papiru.
Rekao sam zašto smo predložili da pomenuti zakon nosi naziv – zakon o omladini. Zašto to niste prihvatili, imam razumevanje, jer sami ste rekli da je bila prihvatljiva verzija zakona o mladima ili zakona o omladini. Da zakon se bavi nekim tematikama koje su obuhvaćene i uređene nekim društvenim normama govori i član 1. ovog zakona i s obzirom na situaciju da nisam fizički bio prisutan u tom trenutku kada je predsedavajuća prozvala poslaničku grupu, hoću da obrazložim da smo na član 1. predloga ovog zakona intervenisali amandmanom, u smislu da smo tekst koji ima dva stava zamenili tekstom da se ovim zakonom uređuju posebne mere za zaštitu i unapređenje položaja omladine, a vi u stavu 2, između ostalog, kažete da je cilj zakona stvaranje uslova za podršku mladima o organizovanju, društvenom delovanju, razvoju i ostvarivanju potencijala na ličnu i društvenu dobrobit.
To je još jedan dokaz da ovaj zakon nema neke zakonske odredbe, niti može da ih ima, ali da ljudi koji vode ovo društvo moraju, pogotovo u članu 1. stav 2, da se pridržavaju svega onoga što čini dobrobit i poboljšava uslove, u ovom slučaju za ovu populaciju društva u starosnoj dobi od 15 do 30 godina. O ostalim pojedinostima ću u daljem izlaganju. Zahvaljujem.