DEVETO VANREDNO ZASEDANJE, 25.07.2011.

1. dan rada

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Devet minuta i dvadeset sekundi iskorišćeno od vremena poslaničke grupe. reč ima narodni poslanik Sreto Perić, posle njega narodni poslanik Mirko Munjić.
...
Srpska radikalna stranka

Sreto Perić

Srpska radikalna stranka
Uvažene dame i gospodo narodni poslanici, poštovani građani Srbije, zbog vas, zbog javnosti mi danas raspravljamo, odnosno održava se Deveta vanredna sednica na kojoj je jedna tačka dnevnog reda Izbor predsednika i članova Saveta Agencije za energetiku Republike Srbije.
Mislim da je predsednik Skupštine, prilikom zakazivanja ove sednice trebala da ima u vidu okolnosti pod kojima se saziva ova sednica, da ima u vidu činjenicu u toku Osma vanredna sednica na kojoj narodni poslanici raspravljaju o Zakonu o energetici koji reguliše i izbor ovog tela. Principijelno SRS više puta do sada, onako temeljito objašnjavala, zbog čega smatra da su ove agencije nepotrebne i zbog čega opterećuju građane Srbije. Ali da bi preneo kakva je atmosfera u Skupštini, znači svoj lični utisak, pa to je od prilike kao kad se vrši izbor članova kućnog saveta. Osim poslanika SRS koji će da govore o ovoj temi, odnosno o ovoj tački dnevnog reda, drugi i ne pokazuju interesovanje. Mi nismo napravili listu govornika zbog toga što želimo da govorimo, nego zbog toga što osećamo odgovornost i obavezu pred građanima Srbije da im ukažemo o čemu se radi.
Gospodine Mrkonjiću, mnogo puta sam razmišljao zbog čega se pristupilo rekonstrukciji Vlade. Ova tačka mi je pomogla na sjajan način da dođem do odgovora, odnosno do rešenja, a vi ćete se složiti, a iz jednog prostog razloga, da bi se Ministarstvo za energetiku koje je veoma važno i vitalno, imali smo u nazad, jedno dve ili tri godine kada je jedan političar kojim je nuđeno u nekim preliminarni razgovorima da bude predsednik Skupštine, rekao: " Nemojte mi to, ja bih više voleo da budem ministar za energetiku". Mogu da vam kažem kasnije o kom političaru je reč, to nije bitno za javnost Srbije, ali samo je bitno, da vidite koliko je ovaj sektor veoma važan.
Šta se onda dešava, gospodine Mrkonjiću, onda vama koji ste objektivno tolerantan čovek, okupiran koridorom deset i drugim radovima iz oblasti građevinarstva, pridodaju energetiku i vi hteli to ili ne, ma koliko bili kapacitativni, što bi rekao moj kolega Stevanović, ne možete da postignete da pročešljate, da vidite šta se to tamo nalazi i šta je suština izbora ove agencije.
Dakle, mi imamo jednu agenciju koja je postojala ne pet nego šest godina. Šest godina postoji a da je mandat istekao pre godinu dana. To vam je slično, kao ovo direktor policije, sad doneta je odluka da se produži njemu mandat i ona ima neki broj koji je manji od broja, ovo je delovodni protokol, od broja gde se on razrešava sa te funkcije. Praktično nemamo direktora policije sad. Mi imamo situaciju da mandat traje po zakonu važećem, mandat članovima agencije traje, pet godina i taj mandat je istekao u maju, tačnije 23. maja 2010. godine. Nije mi poznato da su ti imenovani za vršioce dužnosti, članovi saveta agencije nego imamo sad, u vreme kada raspravljamo o Zakonu o energetici da izvršimo izbor članova saveta Agencije, pa to u najmanju ruku posmatrano u skladu sa zakonom je u redu, ali u najmanju ruku to nije moralno. Ako se vi zalažete za depolitizaciju, zalažete se za instituciju konkursa, pa ovo vam je najbolji primer kako bežite od toga a u suštini je cilj da se na što više mesta postave ljudi na koji će moći neko da utiče.
Poznato vam je, sada neću imati toliko vremena da o tome govorim detaljnije, da izbor ministra za energetiku, da izbor članova regulatornog saveta, nema neki ozbiljniji uticaj ni premijer Vlade, pa rekao bih pak ni predsednik države iako je on pustio svoje pipke na sve strane, nego to radi energetska hobotnica. Oni su ti koji predlažu i odlučuju kada će da se smeni, kako i na koji način da se to podeli, a sve u cilju da bi infrastrukturu, koju gradile generacije pre nas, jel tako gospodine Čolakoviću, da bi sada što jeftinije, što lakše rasparčali, a samim tim i neko to preuzeo za vrlo male ili sitne pare.
Ko će im to omogućiti? Omogući će ovi članovi Saveta Agencije. Ne može se reći da oni do sada nisu mogli da pokažu, i nemamo nameru i čuli ste od mojih kolega prethodnika iz SRS personalno se nismo ozbiljnije, iako nam je sve poznato, osvrtali na članove Savete ove Agencije, ali gospodin Maćić je mogao da se pokaže kao vrstan borac za ono za što ga vi ovde birate. SRS neće za ovo glasati, da se pokaže, kad u ovoj državi cena gasa otišla u jednom momentu. Dakle jednokratno za 60%. Gde je tada bio on, gde je bila ova Agencija da rešava te probleme?
Poštovani građani od 2013. godine, ovo telo, koje mi biramo ovde i po Zakonu o energetici, ono dobija mnogo samostalnost. Čini mi se da je to negde pandam predsedniku Republike, naravno ova ima šira ovlašćenja. Čini mi se da će ova Agencija biti u mogućnosti da donosi i kalendar, da kaže – sada će biti proleće, sada će biti malo jesen i slično. Oni ni od koga ne zavise. Oni kada budu izabrani danas, na sednici ove Skupštine, oni više ni od koga neće da zavise. Nikom neće morati da polažu račune, osim naravno ovoj energetskoj hobotnici.
Nije specijalnost energetske mafije, nešto što je, moram da budem korektan i politički korektan da priznam, šta je izmislila DS ili DOS od 2000. godine. Ovo je postojalo i ranije. Samo neka imena mogu da se pomenu, kao što je Siniša Ćirić, dugogodišnji finansijski direktor EPS, koji vrlo često voli da ode 21. sprata u bivšoj zgradi Centralnog komiteta. Znate li šta je tamo? Tamo je kabinet Vojina Lazarevića, jer naravno radi i sarađuje sa tom firmom, pa Bogdan Đurđević, pa Slobodan Babić i mnogi drugi. Sve su to imena koja su i ranije bila u Elektroprivredi Srbije, koji su na najbolji način i jedan se od njih hvalio, kako je za kratko vreme zaradio 28 miliona američkih dolara i sada ih ulaže u građevinarstvo i bavi se građevinom ovde u Beogradu.
Sve su to činjenice i nije to novotarija sada, ali je problem što mi ništa nismo uspeli, odnosno vi kao Vlada, ništa niste uspeli da presečete taj lanac, nego, nažalost, vi mu podpomažete, vi mu dajete vetar u leđa da i danas neki ljudi mogu to da nastave. Tako da Vojin Lazarević, Vuk Hamović, nisu plod samo DOS, to je postojalo i od ranije, ali vi nemate, čini mi se, ozbiljnu političku odgovornost da se suprotstavite tome da ozbiljno dignete svoj glas, da kažete – ne to više tako ne može.
Evo još jedan podatak gospodine Mrkonjiću, da li govorim istinu. Znači, kada je gas u Srbiji poskupeo 60% jednokratno, odjednom, mi smo imali tada 37 distributera gasa. Od toga 29 je imalo licencu, a osam je radilo bez licence. Čini mi se da je predsednik Agencije, ne mogu sve ni da kažem, da je za sve u ovoj zemlji što se dešava, odgovoran Ljubo Maćić, on je, čini mi se, slao neke dopise Ministarstvu energetike i Sekretarijatu za energetiku, ili već kako se to zove, u Vojvodini. Slao je i upozoravao da osam firmi vrši distribuciju gasa bez licence i nije dalo nikakve rezultate.
Evo nam dovoljno dokaza, odnosno ide u prilog tvrdnji SRS, da su ove agencije, nisu one besmislene. One su besmislene za građane Srbije ali za pojedince i za energetsku hobotnicu, koja to davi i steže i otežava život građanima Srbije. Oni imaju i te kako veliki značaj da završe taj deo posla, koji niko drugi nije mogao pre njih da uradi. Kroz amandmane ću vam postaviti neka pitanja. Da li će ova Agencija to da reši. Nedavno se bivši ministar energetike, koji je bio korektan ovde, hvalio kako je rok za izgradnju mini elektrana smanjen i prosečno iznosi od šest meseci do dve godine. Izneću vam primer jedne firme koja zapošljava oko 17 radnika, a od toga 80% visokostručnih, čak sa doktorima nauka u toj oblasti. Poznato nam je da u ovoj oblasti moraju biti angažovani stručnjaci. Nijednu, iako dve godine se bavi na području određene opštine u fazi inženjeringa, konsaltinga, nijedna mini elektrana, nisu makli dalje od 12 – og dokumenta, a vi znate da je potrebno 27 da bi jedna mini elektrana bila izgrađena i puštena u rad. Hvala vam.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Devet minuta iskorišćeno od vremena poslaničke grupe. Reč ima narodni poslanik Mirko Munjić, a posle njega narodni poslanik Goran Mihajlović.

Mirko Munjić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre, da je izbor ovog saveta bio po novom zakonu, a od donošenja odnosno tog novog zakona o energetici, koji je u proceduri, deli nas samo par dana. Mi ovde danas ne bismo imali sigurno ministra Mrkonjića, kao predstavnika ispred Vlade. Pošto je gospodin Mrkonjić tu i imam utisak da pažljivo sluša poslanike SRS koji govore na ovu temu, na početku ću mu postaviti jedno pitanje – da li ste gospodine ministre vi razmišljali o jednoj stvari, vaša ingerencija, kao ministra energetike, po ovom pitanju, po pitanju Saveta, je još samo dva dana. Još samo dva dana vi ste nadležni da kažem, kad se danas izabere ovaj savet, za njega. Onih osam dana koji je rok za stupanje na snagu zakona. Dakle, posle toga, vi nemate, kao ministar i vaše Ministarstvo, nikakve ingerencije nad ovim Savetom. To je, uostalom, predviđeno članom 37. Predloga zakona o energetici, gde vi predlažete da ovaj savet bude, da Agencije bude samostalan organ. Organ koji je nezavistan od svakog državnog organa, nezavistan od svake institucije i od svakog pojedinca čak koji se bavi ovom oblašću, energetikom.
Dakle, propisano je u tom predlogu novog Zakona o energetici da članove ovog Saveta bira Narodna skupština na osnovu javnog konkursa, da li je tako, koga raspisuje i sprovodi komisija, koju opet obrazuje Vlada na predlog Ministarstva. Toga normalno ovde nema, jer to radite po starom zakonu. Nema ni konkursa ni komisije. Ovo se radi po tom starom zakonu. Kakve ćete ingerencije vi imati posle ovog, rekao sam prethodno. Od ovih pet kandidata, koje ste predložili ovde, negde oko dve trećine radne biografije odnosi se na jednu ličnost. Zaista vidimo po ovom da je to impresivna radna biografija, da je to impresivna karijera u trajanju od 33 godine. Iskreno bih voleo, pošto je već to tako, da u sastavu ovog saveta, koji vi predlažete, ima bar dva učenika od ove gospođe koja ima tako dobru i tako impresivnu karijeru. Nisam siguran da je to tako.
Međutim, ono što iritira malo jeste jedna činjenica, na kraju ove impozantne radne karijere postoji jedna stavka, koja kaže koje su kontakt osobe i poslednja u nizu kontakt osoba jeste Kori Udovički. To je ista ona gospođa, da podsetim građane Srbije, koja je svojevremeno rekla i poručila penzionerima, da ako nemaju para da plate struju, neka prodaju stanove. Sećate se toga. Ovde je, čini mi se, posle tog rednog broja šest, rekao bih gde se govori o kontakt osobama, trebalo da ima još par rednih brojeva. Čini mi se da je pod rednim brojem trebao da bude Goran Novaković, a pod rednim brojem osam na primer Dimitrije Vukčević. Sećate se Goran Novaković, to je onaj koga je SRS još 2003. godine prozivala da je član energetske mafije. Dimitrije Vukčević, to je ona osoba koju je Kori Udovički te iste 2003. godine predložila na čelo NIS.
Zašto je ovaj trio važan koji se pominje ovde? Zašto on može da bude interesantan i kakve su njihove veze bile ili će biti sa članovima ovog saveta koji se danas predlaže, čiji sastav vi danas branite? Tvrdim na osnovu dosadašnjih saznanja da će ova družina pokupiti glavni deo kajmaka od energije koja se bude proizvodila u narednom periodu od 12 godina u tzv. vetroparkovima.
Dakle, država će u nekom periodu od narodnih 12 godina vršiti subvencionisanje cene, odnosno subvencionisanje otkupa električne energije koja se proizvodi u ovim vetroparkovima, kako sam ja razumeo, po nekih 9,5 evro centi za kilovat čas. Dakle, iz državne kase po ovom osnovu biće izdvojeno negde oko milijardu i 300 miliona evra. Milijardu i 300 miliona evra će se subvencionisati cena električne energije, ali samo određenim osobama, osobama koje su već unapred određene, osobama koje su privilegovane.
Koliko može da se sazna, u ovoj igri je negde oko devet kompanija. Tu se pominje malo pre pomenuti Goran Novaković, pa se pominje sestra Kori Udovički, pa se pominje Miodrag Kostić, kralj šećera, pa se pominje Dimitrije Vukčević, bivši direktor NIS. Ima ih još, ali rekao bih da ova grupa izgleda predstavlja one kapitalce u ovoj oblasti, u oblasti energetike.
Pazite sad ovo, kvota za celu Srbiju, kada je u pitanju obnovljiva energija, iznosi oko 450 megavati. Od toga "Energovint", tako se zove firma, čiji je jedan od vlasnika gospodin Novaković, treba da izgradi vetroelektranu kapaciteta 100 megavati. Pazite, jednom čoveku daje se četvrtina kvote, ostalo je još dve trećine, a vidite koliko krokodila ima u ovoj barici. Kada se bude zamešala ta barica, mislim da će biti zlo, da će onda ovaj savet za energiju imati puno posla.
Međutim, obzirom da ovde vidimo da je kontakt osoba koju članovi saveta predlažu u ovom izveštaju Kori Udovički, uopšte nemam iluziju ko će od njih dobiti preostale dve trećine ove kvote od 450 miliona megavati.
Dalje, samo ću da vam kažem jednu frapantnu činjenicu, zamislite, ova grupa koja treba da dobije ove kvote tražila je od države, gospodine ministre, mislim da ste vi upoznati sa tim, tražila je da se period od 12 godina, koji će država subvencionisati povlašćenu cenu od 9,5 evro centi za kilovat čas, razlika je negde blizu tri evro centa, tražila je da se ova poveća na 20 godina, sa 12 na 20 godina. Malo ljudima 1,3 milijardi evra, treba im još jedno milijardu. Treba ih možda i razumeti, toliko im treba.
Osnovna zloupotreba monopola do sada u ovoj oblasti jeste, kada je EPS u pitanju, tzv. blok tarifa, jer su cene u toj zelenoj, plavoj i u crvenoj zoni, odnosno tarifi određene u tim relativnim iznosima. Plaćanje obračunske snage na bazi limitatora, dakle, sada na bazi limitatora, i to osigurača koji su na brojilima, bilo bi u stvari svih 12 meseci, bez obzira što je potrošnja električne energije manja u letnjem periodu. To je sad nova zloupotreba. Mislim da bi to bila nova pljačka građana, taj način obračuna električne energije. Ovde se apsolutno ne vodi računa o prosečnom korišćenju snage na bazi ostvarene potrošnji kilovat časova.
Predstavnici vlasti u narednom periodu najavljuju poskupljenje električne energije od 100 % u nekom narednom periodu, da bi se cena električne energije usaglasila sa okolnim zemljama. Građani Srbije moraju ovo da znaju, šta im se sprema, građani Srbije trebaju da budu jako oprezni na sve šarene laže koje im aktuelna vlast predlaže u narednom periodu, a pogotovo u periodu do narednih izbora. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Iskorišćeno je devet minuta i 40 sekundi od vremena poslaničke grupe.
Reč ima narodni poslanik Goran Mihajlović, a posle njega narodni poslanik Milorad Buha.

Goran Mihajlović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, pre par dana kada smo vodili načelnu raspravu o Predlogu zakona o energetici, rekao sam da je prvi utisak koji se stiče nakon iščitavanja ovog predloga zakona taj da se nekome jako mnogo žurilo sa donošenjem ovog zakona. Evo, današnja sednica na najbolji načni to potvrđuje, prethodno izrečenu činjenicu, jer očito je da neko želi da izbegne instituciju konkursa i da izabere članove Saveta Agencije za energetiku nekakvom politikom dogovora, što je u suprotnosti sa onim što je propisano u ovom predlogu zakona.
Naime, razlog je više nego očigledan, želi se da se uhvate pozicije pre narednih republičkih izbora i da se te privilegije koje sada postoje zadrže, a sa druge strane da se opet udovolji gazdama iz Brisela i Vašingtona, da se pojedine njihove odredbe implementiraju u ovaj zakon. Ovaj zakon je ništa drugo nego jedna klackalica između starih težnji za privilegijama i novih zahteva od kojih se teže implementirati u ovaj zakon. Agencija za energetiku Republike Srbije ima organ upravljanja koji, kao što je rečeno, se zove Savet Agencije i isti broji pet članova, jednog predsednika i četiri člana. Vidite, kada pročitate ovaj novi predlog zakona, odmah vidite jednu nelogičnost.
Predloženo je da mandat dva člana Saveta traje tri godine, a mandat preostala dva člana četiri godine, a mandat predsednika pet godina. Koja je to logika sada, da u Savetu koji broji pet ljudi, imamo tri, četiri i pet godina mandata? Valjda je logično da mandat za sve bude isti i da traje onoliko koliko je uobičajeno, a to je četiri godine. Uostalom, mi smo na to i podneli amandman koji će biti izložen u danu kada bude bilo rasprave u pojedinostima.
Dalje, naša velika zamerka na ovaj predlog zakona, u delu koji se odnosi na Agenciju i Savet, je ta što su data prevelika ovlašćenja Agenciji. Ako pogledate član 46. Predloga zakona videćete da ima bar 20-30 nadležnosti Agencije. Suština je ta da će cenu energenata određivati Agencija. To je od 2012. godine obaveza, koliko smo mogli da vidimo, za sve vrste energenata.
Zašto je naša zamerka da to radi Agencija? Lakše je uticati na pet ljudi iz Saveta Agencije nego na ministarstvo. Ipak je poslove oko cene i strategije energetske politike trebalo da vode ljudi iz ministarstva, na koje je mnogo teže izvršiti uticaj, nego što će to biti na pet članova Agencije za energetiku.
Mi se bojimo da ne dođe do toga da ova agencija bude samo mrtvo slovo na papiru, jer ona po zakonu treba da podnosi izveštaj o svom radu Narodnoj skupštini, pa da se ne desi, kao što je npr. u prosveti osnovan Nacionalni prosvetni savet, da prve dve godine uopšte nije ni podneo izveštaj, a kasnije je podneo nekakav izveštaj formalnog karaktera, da bismo mi to usvojili. Vi ćete sigurno ovo izglasati, jer imate potrebnu većinu za to. Međutim, da li će građanima Srbije biti bolje kad se ova agencija oformi? Sigurno je da neće.
Shodno odredbama ovog predloga zakona, očigledno je razbijanje na više delova jedne velike energetske celine, a to je posebno vidljivo u oblasti električne energije, gde je posebno preduzeće za proizvodnju, posebno za distribuciju i prodaju energije. Gde ima mnogo karika u lancu koje manipulišu energentima, sigurno je mnogo veća mogućnost da tu dođe i do manipulacija.
Dalje, još nešto što bih želeo da istaknem, o čemu sam kratko rekao kada je bila rasprava u načelu, to je stanje energenata na KiM. U ovom predlogu zakona uopšte ne vidimo da Agencija za energetiku, niti Savet, imaju nekakav uticaj na kosovske energente. Podsetiću vas, Kosovo je izuzetno bogato energetskim potencijalima, imamo velike mineralne rezerve, pre svega lignita, oko 15 milijardi tona, olova, cinka, boksita itd. Kao što znamo, od juna 1999. godine, od kako je osnovana privremena institucija samouprave na Kosovu, a kasnije i kosovska elektro-energetska korporacija, praktično, država Srbija nema nikakvog upliva u dešavanja na Kosovu. Kao što znamo, tamo su suspendovani svi srpski zakoni, uključujući i Zakon o elektroprivredi. Stanje je očajno, restrikcije struje traju i po nekoliko dana, a u strukturi potrošnje 70% čine domaćinstva, dok 7,5% potrošnje električne energije je privreda, odnosno industrija. Nepisano je pravilo u najrazvijenijim državama sveta, odnos je pola-pola, približno, koliko troše domaćinstva, toliko troši i industrija. Odavde možemo jasno videti kakvo je stanje privrede na Kosovu, čim 10 puta manje struje troši privreda nego domaćinstva. To znači da je situacija katastrofalna.
Ove druge primedbe koje imamo na rad Agencije i Saveta agencije mi ćemo izneti u danu kada bude bila rasprava u pojedinostima. Još jednom želim da naglasim da SRS ne može glasati za ovaj predlog zakona, jer smatramo da će rešenja sadržana u njemu biti mnogo gora nego što su postojeća rešenja.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Iskorišćeno je sedam minuta.
Obaveštenje da je u toku jedinstveni pretres, tako da ova tačka nema raspravu u pojedinostima, pa molim narodne poslanike da vode računa o tome.
Reč ima narodni poslanik Milorad Buha.

Milorad Buha

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, uvaženi građani Srbije, za SRS je neprihvatljiv ovakav način razmatranja ove tačke, a imali smo do sada u praksi puno situacija da prekidamo sednicu, ubacujemo u jedan kontekst, a ovo jeste jedan kontekst, ali je neprihvatljivo da prekinemo sednicu, gde raspravljamo jedan vrlo bitan zakon, suštinski, strateški zakon koji će u osnovu promeniti mnogo na polju energetike i energetske delatnosti.
SRS, pored ovoga, smatra da iz pravno-tehničkih razloga nije se smelo rešavati i predlagati ovako kao što se predlaže. Zbog čega? Ako pogledamo samo formu odluke, onda vidimo da imamo predlog za izbor pet članova Saveta. U pravno-tehničkom smislu nekoga moramo razrešiti, bez obzira što je njima vreme na koje su izabrani isteklo, nekima pre tri godine, nekima pre dve, neki su otišli na neke druge funkcije itd. Po automatizmu je to trebalo ranije brisati.
Neprihvatljivo je da se to rešava tek danas, a moglo se rešiti daleko ranije, pre šest meseci, godinu, dve, kada su nastali pravni razlozi i suštinski razlozi odlaska tih ljudi na druge funkcije. Trebalo je tada inovirati članove Saveta.
Sa druge strane, postoji još više pravno-tehničkih razloga zbog čega je neprihvatljivo ovakvo rešenje. Moramo sagledati Predlog zakona o energetici u celini i onda videti način kako je ustrojen sistem upravljanja i rukovođenja u Agenciji za energetiku i onda vidimo jedno heterogeno postupanje državnih organa.
Imamo Zakon o javnim agencijama koji jasno kaže koji su to organi upravljanja i rukovođenja u agencijama. To su upravni odbor, nadzorni odbor i direktor. Tako kaže matični zakon o javnim agencijama. Trebalo je po tome da se izvrši harmonizacija svih drugih propisa, shodno matičnom, strateškom zakonu, a to je Zakon o javnim agencijama.
Ovde imamo situaciju da imamo Savet, nemamo direktora. Predsednik Saveta automatski obavlja dve funkcije. Jedna je upravljanje, kao predsednik Saveta, a drugo je opet predsednik Saveta u ulozi direktora Agencije, jer on obavlja i one individualne poslove, kao direktor, a obavlja i kolektivne poslove, kao predsednik Saveta. Neprihvatljivo je u pravnom sistemu da u jednom licu imamo dve funkcije, u ovom slučaju predsednika Saveta, kao predstavnika kolektivnog organa i predsednika Saveta, kao individualnu ličnost koja će obavljati sve poslove koje ima direktor.
Ova vlast ne poštuje samu sebe, jer da poštuje samu sebe ona bi izvršila harmonizaciju ovih propisa i rešila bi to jednoobrazno. Ako matični zakon kaže da postoji direktor, da postoji upravni odbor, nadzorni odbor, onda shodno tome trebamo prilagoditi sve. U Predlogu zakona to niste učinili. To je bila prilika i šansa da se izvrši harmonizacija ali, nažalost, to tako rešavate.
Kada govorimo o suštinskim stvarima, a to je da izbegavate konkurs, predstavnici SRS su otvoreno rekli da je cilj da se izbegne konkurs. Zašto izbegavati konkurs? Na konkursu će biti 15 molbi, 55 molbi i vi ćete opet izabrati onoga koga vi hoćete. Deklarativno se zalažete za depolitizaciju, departizaciju sistema, a na ovaj način pokazujete koliko je to stvarna iskrena borba za departizaciju i depolitizaciju sistema. Znači, konkurs vam nije smetnja. Ni u jednom sistemu konkurs nije smetnja, zadovoljite formu i izaberete koga vi hoćete. Ali, bežite. To je sramno i to je licemerno. Bežati na ovaj način, prekidati jednu redovnu sednicu gde govorimo o energetici, prekinuti je i nastaviti ovako, to je po malo licemerno, ali i tako radite.
Kada govorimo o suštinskim razlozima, onda se dešavaju ogromne promene u ovom zakonu, a i u ovom predlogu odluke o izboru predsednika i članova Saveta. Savet, po odredbama Predloga zakona, dobija daleko veća ovlašćenja nego što su bila ranije. On iskače iz sistema regulacionog tela, iskače iz sistema Zakona o javnim agencijama, a on suštinski u pravnom sistemu Republike Srbije nema tu snagu. Zašto? Kao regulaciono telo, telo koje reguliše određene odnose u energetici, on nema suštinsku snagu kakvu ima ministarstvo. Šta je učinila ova vlast? Ova vlast je pre šest meseci ukinula ministarstvo i sada nam u obrazloženju zakona kaže – ulazimo u reformu, strateški zaokret u ovoj oblasti. Kako bez ministarstva, kako bez najvišeg izvršnog organa?
Sada tu dolazimo do suštinskog pitanja. Suštinsko pitanje ovde jeste mesto i pozicija ministarstva u odnosu na regulatorno telo, a to je Agencija. Da li Agencija može zameniti ministarstvo? Ne može. Ne može zato što nema instrumentarij, nema inspekcije, nema mogućnosti da vrši kontrolu. Vi kažete, u odredbama kod nadležnosti i poslovima Agencije, da će obavljati određene poslove, u smislu davanja zadataka energetskim subjektima da dostavljaju određena dokumenta, ali to nije kontrola.
U Ministarstvu ostaje kontrola i mogućnost suočavanja određenih problema u praktičnom životu, koje će sagledati to ministarstvo i preduzimati sankcije, ali to regulatorno telo nema. Onda tu dolazimo do dvojnosti funkcija. Jedno je Ministarstvo koje je izgubilo sve one ingerencije koje je po pravnom sistemu Republike Srbije mora da ima i ima, u drugim situacijama, a ovde to nema, to dobija neku drugu.
U praksi ćemo imati ogromne probleme, svesni ste vi toga, međutim, to je nalog zapada. Ovo je nalog zapada, ovo je nalog Brisela. Ali, nije problem izvršiti nalog, ali ga morate prilagoditi shodno pravnom sistemu Republike Srbije. Pravni sistem Republike Srbije vas obavezuje, da kao najviši organ izvršne vlasti Ministarstvo, ima sve ingerencije koje imaju i sva ostala ministarstva. U ovom slučaju Ministarstvo infrastrukture i energetike neće imati ta ovlašćenja, to će biti preneto na Agenciju, ali će poslovi koje će obavljati ova agencija biti takođe osakaćeni zato što nema kontrolnu funkciju. Ne može kontrolisati, ne može kažnjavati i ne može preduzimati sve izvršne aktivnosti, koje ima nadležni državni organ, odnosno Ministarstvo.
Šta je još bojazan Srpske radikalne stranke? Predstavnici EPS-a, kao najvećeg privrednog subjekta u oblasti energetike već godinama najavljuju povećanje cena električne energije i kažu, cene će se povećati za otprilike šezdesetak posto u odnosu na ovaj nivo cena do 2013. godine. To su opet određeni sporazumi na nivou Evrope, u smislu prilagođavanja harmonizacije, itd.
Dalje, što je opet vezano za Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju, koji nas obavezuje na određene stvari. Šta će značiti kada mi ovaj nivo cena podignemo za 60%. Ko će to plaćati? Mi danas imamo tu situaciju da 30% potrošene električne energije se ne plaća. Socijalna situacija građana je takva da je nemoguće kod tih kategorija izvršiti plaćanje potrošene električne energije, a nismo učinili ništa da stvorimo socijalne karte i oslobodimo one koji to ne mogu plaćati.
Zadatak ove države i državnih institucija je bio da se stvore socijalne karte, da se stvore preduslovi za oslobođenja, za umanjenja i omogućavanja svim subjektima, pre svega fizičkim licima i određenim kategorijama koje ne mogu da plaćaju, da budu u toj kategoriji privilegovani građani, koji neće moći izmirivati obaveze, ili delimično, ili u potpunosti oslobođeni.
Što se tiče finansiranja Agencije, ponovo kršite odredbe Zakona, dovodite Agenciju u poziciju da sama donosi, to je član 46. On je u suprotnosti sa pravnim sistemom Republike Srbije jer ne može se o jednom subjektu steći ovlašćenje da utvrđuje visinu naknade za licence, utvrđuje kriterijume i mere za određivanje visine naknade za licence, a sa druge strane, da celokupan iznos sredstava odlazi i pripada toj agenciji.
Stav Srpske radikalne stranke koji stalno iznosimo, da svi prihodi koji se ostvaruju od strane regulatornih tela, uđu prvo u budžet, ide se na temelju finansijskog plana povlače i daju toj agenciji. Znači, neko vrši kontrole. Šta znači licenca? Licenca znači jedan dokument, jedan akt kojim se odobrava, kojim se daje mogućnost da određeni privredni subjekt deluje u oblasti energetike. Zašto se plaća naknada? To je njegovo pravo. Da li ispunjavamo uslove? Ispunjavamo. Zašto bih ja plaćao tu naknadu? Plaćam poreze i doprinose shodno zakonskom sistemu. U ovoj situaciji vi ste omogućili da Agencija sama odredi nivo naknada za licence. To može biti u nekim situacijama za neke subjekte iks, za druge ipsilon, itd, itd. Agencija ta prava nema. Shodno našem pravnom sistemu Agencija to ne može obavljati, to može obavljati isključivo Vlada, isključivo najviši izvršni organ. Sve prihode koje po tom osnovu dobije Agencija koriste se za redovno poslovanje Agencije, pa je u interesu Agencije da ima što više prihoda, da te naknade budu što više. Ako dignemo nivo naknada za licence na onoliki koliki nama treba, imaćemo dobre plate, imaćemo mogućnosti da sebi obezbedimo infrastrukturu, da stvorimo preduslove da se obrazujemo, da putujemo, itd. Ako nivo naknada bude niži, nećemo to imati.
Ko nas kontroliše? Niko, sami određuje. Sami određujemo svoj finansijski plan, niko ne utiče na njega, sami određujemo nivo naknada, itd. Tu je suprotnost, to je sukob interesa. Direktno ste ga vi kroz ovo inaugurisali, kroz ovakve odredbe.
Agencija ovog trenutka nema ni administrativni ni personalni ni nivo stručnosti, ni kadrova, ni tehničko-tehnoloških mogućnosti da obavlja sve ovo što je ovde preduzeto. Kakva je razlika između svih ovih poslova koje ste dali u članu 46. da to obavlja Ministarstvo? Mi smo osakatili Ministarstvo. Ministre, vi nemate nikakve ingerencije, niste ih imali ni do sada, ni prethodno Ministarstvo kada je bio samostalan organ nije imao najosnovnije pokazatelje u energetskom sektoru. U više navrata kao predsednik Odbora za industriju koji obavlja poslove energetike, tražio sam određene stvari i na samom Odboru i u neposrednoj komunikaciji sa ministrom. Kaže on – mi te podatke nemamo. Najosnovnije stvari o tome koliki je dnevni bilans potrošnje i proizvodnje električne energije to nema ministar. Kakvo je to Ministarstvo? Sada će još manje imati te podatke.
Jedan kolega iz SRS rekao je da je Ministarstvo svedeno na ministra, sekretaricu, kafe kuvaricu i vozača. To je stvarno tako, ali problem je u tome što ni Agencija ne može stvoriti ljude. Zašto u Agenciji imaju probleme da reše pitanje kvalitetnih stručnih kadrova i da ih zadrže duže od dve do tri godine? Odlaze.
Struka nam odlazi u privredne subjekte, prevashodno privatne privredne subjekte, koji daleko bolje plaćaju. Da li možemo sačuvati struku? Ne možemo. Da li to onda liči na jednu državu? Ne liči, da nema ozbiljnih kadrova, da nema školovanih kadrova, da nema odgovornih ljudi koji će ozbiljno postavljati pitanje celokupnog sistema, voditi računa, pratiti, analizirati, rešavati probleme koji se javljaju u praksi. Tu nema države.
Mi smo sa ovim ukupnim stanjem u ovoj oblasti došli u tu poziciju da najviši državni organ, izvršni organ, nema podatke i ne može pratiti, ne može vršiti kontrolu i sankcionisati sve ono što je štetno u ovoj oblasti.
Kada govorimo o upravljanju i rukovođenju u ovoj agenciji, onda moramo reći da ovoga trenutka, predsednik saveta, bez obzira na sva ova ovlašćenja, neće biti u mogućnosti da, zato što nema potpunu sliku energetskog sistema, on ima u teoretskom smislu, ima kroz određene analize koje su rađene, koje je radio. Trebaće godina da stvori jedna kvalitetna ekipa ljudi koji će se baviti isključivo ovim poslovima, koji će imati sveobuhvatni sistem praćenja i kontrole i svih podataka koji su neophodni za energetski sistem. Strah je SRS da ćemo u tom intervalu, dok stvarno ne zaživi ta agencija ovako kako ste je vi nacrtali u pravnom sistemu, pogrešno, ali ste vi tako postavili, imati mnoge probleme koje neće moći rešiti ova agencija.
Agencija nema političku snagu kakvu ima Ministarstvo i kakvu ima …
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Narodni poslaniče, vreme koje je na raspolaganju poslaničkoj grupi je iskorišćeno. Zahvaljujem.
Pošto na listama poslaničkih grupa više nema prijavljenih za reč, a pre zaključivanja jedinstvenog pretresa, pitam da li žele reč predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa ili još neko ko nije iskoristio svoje pravo iz člana 96. Poslovnika Narodne skupštine?
Nema prijavljenih. U tom slučaju, zaključujem jedinstveni pretres.
Pošto smo obavili jedinstveni pretres, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu odluke.
(Milutin Mrkonjić, sa mesta: Hteo bih nešto da kažem.)
Ministre, zaključen je pretres. Ministar mora kao i svaki drugi učesnik sednice da prati tok zasedanja.
Molim vas da ne dobacujete. Tok sednice je išao uz vođenje reda, tako da je većina diskusija koje su narodni poslanici želeli da podele sa nama bile na ivici primene člana 106.
Dva puta sam pitala i onda zaključila jedinstveni pretres i molim vas da bez dobacivanja završimo rad.
Pošto je Narodna skupština završila rasprava o jedinoj tački dnevnog reda sednice, saglasno članu 87. stav 5. Poslovnika Narodne skupštine određujem četvrtak 28. jul 2011. godine sa početkom u 11,30 časova kao dan za glasanje o tački dnevnog reda sednice Devetog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2011. godini.
Ovim završavamo prepodnevni deo rada. Određujem pauzu. Rad nastavljamo u 13,00 časova, nastavkom Osmog vanrednog zasedanja, odnosno zajedničkim jedinstvenim pretresom o preostaloj tački dnevnog reda. Hvala.
(Sednica je prekinuta u 12,05 časova.)

Uvodna Reč

OSMO VANREDNO ZASEDANJE

25. jul 2011. godine

(Četvrti dan rada)

(Sednica je počela u 13,05 časova. Sednicom predsedava Gordana Čomić, potpredsednik Narodne skupštine.)