OSMO VANREDNO ZASEDANJE, 27.07.2011.

6. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

OSMO VANREDNO ZASEDANJE

6. dan rada

27.07.2011

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:05 do 16:45

OBRAĆANJA

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na osnovu člana 157. stav 6. Poslovnika, Odbor za zdravlje i porodicu podneo je amandman na član 140.
Da li neko želi reč? (Da)
Gospodin Mučenski.

Đura Mučenski

Za evropsku Srbiju
Zahvaljujem.
Mi smo kao Odbor podneli amandman na član 10, kojim smo praktično samo proširili listu onih koje će Ministarstvo zdravlja obaveštavati o novim zdravstvenim tehnologijama, gde se postojećim ustanovama koje se bave time, Agenciji za akreditaciju zdravstvenih ustanova Srbije i Institutu za javno zdravlje osnovano za teritoriju Republike dodaje i Institut za javno zdravlje osnovan za teritoriju AP Vojvodine za zdravstvene ustanove osnovane na teritoriji AP iz jednog prostog razloga – radi bolje i brže koordinacije i širenja informacija o donetim odlukama.
Zahvaljujemo se ministarstvu da su imali razumevanja i da su prihvatili ovaj amandman.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na član 12. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Da li neko želi reč? (Da)
Reč ima dr Mileta Poskurica.
...
Srpska napredna stranka

Mileta Poskurica

Napred Srbijo
Zahvaljujem.
U ovom članu mi smo hteli da napravimo određenu izmenu u vezi sa načinom donošenja jednog dokumenta koji je bitan za farmaceutsku struku, koji jednostavno treba da predstavlja sublimaciju njihovih aktivnosti, limite u radu, postavljanje osnova koji su bitni za funkcionisanje struke na različitim nivoima, počev od toga šta rade u samim neposrednim mestima za distribuciju lekova, dakle, u samim apotekama ili apotekarskim ustanovama, konačno do onoga što se preporučuje kao standardi u radu.
Dakle, tu dobru apotekarsku praksu kako smo je mi shvatili trebalo bi da radi neko ko je zaista najkompetentniji, jedan određeni krug ljudi koji se uslovno rečeno, budući da komora objedinjuje sve farmaceute može naći u komori. Diskutabilno je bilo samo kroz koje telo i koje je realna zainteresovanost komore kad ona u svom opisu autohtonog posla nema predviđeno da donosi baš ovakvu vrstu akata, pa smo mislili da to ojačamo i drugim strukovnim udruženjima. Ono što smo dobili kao odgovor je mogućnost da se i udruženje koje smo mi predložili Savet tek preformisanog Društva farmaceuta Srbije u Savez farmaceutskog udruženja, nije dostatno udruženje građana iako se može videti zaista razuđeno i ima supspecijalnost i različitih vrsta.
Dakle, ljude koji bi mogli da budu od koristi, skoro uzev, ako su oni kao svi članovi komore onda bi oni bili članovi komore, ali sigurno da li će oni doći kao članovi komore u nekakvu radnu grupu ili ne, nije ista verovatnoća njihovog uticaja kao kada ispred toga društva daje odrećeni predlog. Šire gledano to bi moglo da padne i na farmaceutske fakultete, na profesore, na katedre, ako tako gledamo. Zašto se u ovom stavu 3. ignoriše potreba koju smo stavili da se uzmu iskustva, recimo u svetu oko toga.
Nigde ovde u zakonskom predlogu koji dajete za izmenu ne stoji domaće iskustvo, e sad vi, za rad toga, mi nećemo vaš amandman jer vi ignogrišete domaće. Ne, kako je napisano to je podrazumevajuće, naši zakoni i jedni i drugi i treći itd, na sve se to oslanjamo, na naše osiguranje i na iskustva koja su u svetu. Nemoguće je ovo, pa mi ne možemo farmakopeju da donesemo da ne znamo evropsku farmakopeju, da se ravnamo prema njoj. Nemoguće je ovo autohtono ući u farmaceutsku industriju, farmaceutske potrebe i zahtevnosti, tako ozbiljne struke, a da ne znamo kako je šta u svetu regulisano.
Dakle, najmoćnije zemlje sveta, konačno vode dobre kliničke prakse i ostale koje smo koristili, nije izmisila Komora zdravstvenih radnika, odnsno Lekarska komora. To je nešto što je u startu bilo dobijeno i prevedeno, ili koristimo engleske verzije za specijalističku ispitivanje lekova.
Dakle, nije imalo potrebe da se pobegne od toga da nam neko u tom radu još pomogne, da ne svalimo na komoru nadležnost od koje ona možda i beži. Znate, komore su zainteresovane da uzmu profit, da uzmu novac, da učestvuju negde u KME, da možda negde budu eventualno i korisnici dela tog novca, Stomatološka komora može da napravi sturčne skupove, silne pare mogu da dobiju za bodove, za KME. Ne znam koliko je za njih čuveno to KME, ali ako su uzme da je sat, od prilike jedan bod vredi hiljadu dinara.
Znači, 24 boda, pa puta broj lekara, to je ogroman profit, gde naravno deo vuče organizator, vićete i sami za vrlo benevolentne poslove koje obavljaju u toku organizacije, pitanje dela sredstava koja se od toga dobija, te hoću reći, da ne bi ni Farmaceutska komora i sigurno neće biti izuzeta od toga, a uvek će imati dobrog pokrovitelja, dobrog sponzora, farmaceutske kuće će sigurno njima neizostavno pomoći u svemu, ali možda ne i u cilju donošenja ovog kodeksa.
Ne mislimo dakle, da je donošenje ovoga vodiča, apotekarske prakse, ovog pisanog akta, opšteg regulatora njihovog ponašanja, nešto iz čega izuzeti danas najšire udruženje kakvo jeste Savez farmaceuta, ako jednom prestanu da postoje vodič je donet, onda ćemo zakonom brisati ili ćemo naći drugo rešenje, ali bar neka učestvuju u prvom donošenju dobre apotekarske prakse za potrebe naše zdravstvene delatnosti. Zahvaljujem.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na član 12. amandman je podneo narodni poslanik Paja Momčilov.
Reč ima gospodin Momčilov.

Paja Momčilov

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, pa evo mi raspravljamo i dan danas u ovoj dosta neizvesnoj atmosferi za građane Republike Srbije, na Kosovu i Metohiji, izgleda da to Skupštinu ne brine mnogo, ali šta je tu je. Idemo dalje.
Naime, ovim svojim amandmanom hteo da pokušam da utičem na predlagača, da možda razume bolje materiju o kojoj je hteo da normira stvari. Šta je nama predlagač predložio? On je nama predložio govoreći o farmaceutskoj delatnosti, da postoji termin dobre apotekarske prakse i onda ona mora da bude usklađena sa ovim zakonom, kao i zakonom kojim se uređuje oblast lekova i medicinskih sredstava, zakonom kojim se uređuje zdravstveno osiguranje, i u skladu sa savremenim, profesionalnim dostignućima farmaceutske struke.
Ona treba da bude usklađena, hoću da kažem treba da bude obrnuto. Pokušao sam da im objasnim, a evo sada ću zbog građana da to i kažem gde nalazim uporište za ovo svoje mišljenje. Znači, ne može dobra farmaceutska praksa da zavisi od bilo kog zakona, jer je to stvar koja se tiče isključivo stručnog promišljanja i delatnosti struke.
Da pođemo samo na sajt Farmaceutske komore i da vidimo definiciju, dobra apotekarska praksa se može okarakterisati kao opis zahteva koji omogućavaju farmaceutu da pruži odgovarajući kvalitet usluge svakom pacijentu ili kupcu, bilo u javnoj ili bolničkoj apoteci. Šta podrazumeva? Snabdevanje građana lekovima, medicinskim sredstvima i drugim proizvodima značajnim za zdravlje ljudi, pružanjem usluga i davanjem saveta i uputstava o pravilnoj upotrebi lekova i organskih proizvoda, gde će zakon da se bavi uputstvima o pravilnom davanju lekova.
Neželjenim efektima, mogućim interakcijama lekova, kako će zakon da se bavi ovim, pa onda da bude znači, farmaceutska praksa u skladu sa zakonom. Biće da je obrnuto potpuno, bar se meni to tako čini. Ako gledate sam principe, njih je četiri. Prva i osnovna dužnost farmaceuta je dobrobit pacijenta, što nije sporno. Suština i to neće zakon da naloži, popravi i devastira. Suština farmaceutske delatnosti je snabdevanje lekovima i drugim proizvodima dokazanog, bezbednog kvaliteta. Ko će to dokazivati? To može samo struka. Pružanje odgovarajućih informacija i saveta pacijentu, kao i praćenje efekata upotrebljenih lekova. Integralni deo farmaceutskog doprinosa Zakon o zaštiti i unapređenju racionalnog i ekonomičnog propisivanja lekova i pravilne upotrebe lekova. To je ono što čini sadržinu, kao i cilj je svakog elementa farmaceutske usluge je relevantna za pacijenta, jasno je definisan i efikasnom komunikacijom prezentiran svima koji su uključeni.
Da završim, ali to neće biti znak dovoljno našim predlagačima. Da bi su se ispunili ovi zahtevi, neophodni su određeni preduslovi. Suština apotekarske prakse mora da bude profesionalizam. Iako je prihvaćeno da su važni i ekonomski faktori. Ne može zakoni koje ste pobrojali da diktiraju dobroj farmaceutskoj praksi, koja isključivo zavisi od struke. No, međutim, u našim zakonima sve može, jer naši savetnici koji pomažu našim ministrima sebi dozvoljavaju svašta, da ne razumevajući ništa arbitriraju u stvarima koje su apsolutno nekompetentni. Hvala lepo.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na član 13. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Nenad Čanak, Bojan Kostreš, Aleksandra Jerkov, Olena Papuga i Radovan Radovanović.
Za reč se ne javlja niko.
Na član 13. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Reč ima dr Predrag Mijatović.
...
Srpska napredna stranka

Predrag Mijatović

Napred Srbijo
Zahvaljujem. Mi smo ovaj stav 2. hteli samo delimično amandmanski da izmenimo. U ovakvom izvornom obliku – u okviru Centra za retke bolesti obavljaju se poslovi. Sad, tu smo hteli da se ubaci – poslovi evidencije i obolelih od retkih bolesti.
Znači, naša amandmanska intervencija je da se samo ubica ovo – evidencije. Zašto? Ta predložena izmena ukazuje na potrebu da se u Centru za retke bolesti, pre svega, uradi evidencija lista tzv. retkih bolesti, da bi se tačno znalo koje sve bolesti spadaju u tu kategoriju, a pre svega, koje se od postojećih registrovanih mogu očekivati na ovim prostorima. To svakako ne bi bila konačna lista, ali bi predstavljala osnov za laboratorijsko i drugo opremanje neophodnog za postavljanje dijagnoze, kao i planiranje sredstava za lečenje. Zahvaljujem.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na član 16. amandman je podnela narodni poslanik Dušanka Plećević.
Izvolite gospođo Plećević.

Dušanka Plećević

Srpska radikalna stranka
Član 16. se odnosi na član 101. Zakona o zdravstvenoj zaštiti, kojim brišete stavove 4. i 5. Dobro je što brišete stav 5. da ministar propisuje dobru apotekarsku praksu, a naročito ako budući ministar nije iz te struke. To sam objasnila da se može desiti, kad sam govorila o članu 8. izmena i dopuna ovog zakona. Dobru apotekarsku praksu treba da utvrđuje Farmaceutska komora u saglasnosti ministra nadležnog za poslove zdravlja, kako ste predložili ovim izmenama. Ne treba brisati stav 4. Predstavlja sveobuhvatnije i preciznije rešenje. To je da se u apoteci obavlja farmaceutska zdravstvena delatnost u skladu sa dobro apotekarskom praksom, odnosno u skladu sa smernicama dobre laboratorijske prakse, dobre prakse u distribuciji, dobre proizvođačke prakse za izradu galenskih lekova, koja ima elemente industrijske proizvodnje u skladu sa zakonom kojim je uređena oblast sa lekovima i medicinskih sredstava.
Sve te dobre prakse su prepisani iz zakona EU kad su se donosile neke od prethodnih izmena i dopuna o zdravstvenoj zaštiti. Zameriće vam se vaši briselski Evropljani zbog toga, pa moramo mi, radikali, da vas branimo da i to ne postane jednog dana uslov nad uslovima za ulazak u EU. Stav 4. Zakona o zdravstvenoj zaštiti preciznije određuje šta sve spada u dobru apotekarsku praksu. U obrazloženju navodite da se pitanjem ovih članova vrši pravno tehničko usklađivanje sa odredbama
člana 12. ovog zakona. Pošto je poslanička grupa SRS tražila brisanje iz člana 12. i ako se predomislite i usvojite ga, onda je predlog ovog amandmana logičan sled u izmenama i dopunama.
Vi ste gospodine ministre rekli da će se ovaj zakon primenjivati na Kosovu i Metohiji, ali pitam – kako, s obzirom na aktuelnu situacija koja se sad dešava u našoj pokrajini, gde tamo ginu naši ljudi, pod kuršumima šiptarske tzv. policije. Da li su tamo preduzete neke mere iz vaše nadležnosti i iz nadležnosti Ministarstva zdravlja da se tamo zaštite naši građani i da im se pruži adekvatna medicinska pomoć?