JEDANAESTO VANREDNO ZASEDANJE, 09.09.2011.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

JEDANAESTO VANREDNO ZASEDANJE

3. dan rada

09.09.2011

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić-Dejanović

Sednica je trajala od 12:10 do 20:10

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Narodni poslaniče, molim vas da ne promovišete da bilo kakav način mišljenja mora biti zabranjen. To su vrlo opasne izjave koje vi, u žaru svoje argumentacije, verovatno nemate ni pažnju da ste ih izgovorili. Kada narodni poslanik za vreme sednice Narodne skupštine kaže da način mišljenja mora biti zabranjen, moram da reagujem, pa vas molim, u skladu sa Poslovnikom, sa onoliko argumentacije koliko podrazumeva vaše vreme i vaša sloboda da razgovarate o amandmanu.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Znači, gospodine Mrkonjiću, upozoravam vas, sve što nije u skladu sa Ustavom, to bi moralo da se zaustavi, jer su Ustav građani Republike Srbije usvojili na referendumu i tu izrazili svoju političku, nacionalnu, ekonomsku, socijalnu i svaku drugu volju. Ustav vas obavezuje da takve stvari ne stavljate u vaš predlog zakona. Ovo je vrlo učtivo kao upozorenje, jer zbog jednog tanjira pasulja su se digli studenti u Prištini i danas železnica Srbije ne vozi teritorijom KiM. To je ta veze sa Predlogom zakona o železnici. Mi moramo na bazi iskustva da izvlačimo neke pouke i ne smemo normativno da dajemo materijale da se različito tumači ili da se dešavaju neke stvari koje se dešavaju u AP Vojvodina.
Što se tiče onih subjektivnih slabosti u "Železnici", o kojima sam vam pričao, najveća subjektivna slabost vam potiče od toga ko je direktor "Železnica". Jedna gospođa je uticala da on bude, zapošljavaju se ljudi koji su izgubili posao u državnoj službi, pa su dobili otpremnine, pa idu na službene puteve. Ima tu puno neracionalnih troškova.
Pruga u Srbiji je generalno u lošem stanju na svakom kvadratnom santimetru teritorije Republike Srbije. Nema boljeg, lošijeg, goreg. Održava se ovaj međunarodni koridor zbog ekonomskog interesa, teretnog transporta, ali na drugim deonicama je slabo, i prema Zaječaru, i prema Vršcu, i prema Kuršumliji, i prema Raškoj, i ovamo i onamo, da vam ne pričam sve to, vi to bolje znate nego što bilo ko može da zamisli.
Mi treba da tražimo za naše železnice, gospodine Mrkonjiću, strateškog partnera. Predložio bih vam Kineze, dokazali su se. Gospodine Mrkonjiću, znam da ta ideja ne može da prođe. Zašto? Tadić ne voli Kineze, Đilas ne voli Kineze, piše "Vikiliks". Da li ste čitali šta kaže "Vikiliks"? Kažu – kakvi Rusi, 30 godina nisu napravili ni jedan metro. "Ekspert" za železnicu Dragan Đilas.
To je naš problem. Nije naš problem u šinama, naš je problem što ne postoji politička volja, već petokolonaška volja da se ispune svi zahtevi EU, kako bi 2476. godine neki naši, da vam ne pričam u kom kolenu, potomci došli do zaključka da nešto postoji i zove se EU. Vi ste napravili jednu mantru i, što reče ona gospođa iz američke ambasade, što vas prati: "zamislite, oni veruju u svoje snove i u laži koje iznose o EU". To je naš problem. Železnica za dve godine ima da se sredi. Da li postoje investitori iz inostranstva? Postoje. Da li postoji interes? Postoji, njihov, naš. Ne date. Zašto? Zato što je u projektima EU ovo prostor, njihovo tržište, gde kroz naše saobraćajne komunikacije treba da trči njihova roba, a nećete dobiti ni cvonjak da otvorite rano mesto. Zato ste rekli da 10 hiljada evra dajete svakom strancu ako otvori radno mesto. Ovako jadna i zadužena Srbija finansira strance koji će da zaposle nekoga. To je metalni problem ove politike koja se vodi, a ne ekonomski i bilo koji drugi.
Gospodine Mrkonjiću, od vas tražim veću hrabrost, jer ste vi čovek sa iskustvom. Da li vas neko voli ili ne voli, to je njegov lični problem, ali vi imate praktičnog iskustva sa ovim stvarima i vi treba da kažete – dosta, sa ljudima iz vaše struke, zašto neke stvari ne mogu normativno da prođu ovako.
Znam da se ni vama ne sviđa ovaj predlog zakona. Zašto? Ovo je obična dekleracija koja nikada neće moći da zaživi ovako kako je napisano ovde. Naša železnica, ta ružna, loša, ne evropska, imala je standard od običnog šrafa na lokomotivi, vagonu, skretnici, svaki deo je bio standardizovan. U narodu se kaže država u državi, kao sistem. Šta je danas? Leglo partijskih kadrova. Ne danas, odavno. Stagnira, naravno.
Sve države finansiraju svoje železnice. Ako moramo da je finansiramo i treba, onda ta železnica treba da pruži istu uslugu i onome u Kuršumliji, onome u Vršcu i ovome u Beogradu, a ne – ako date meni infrastrukturu u Vojvodini, organizovaću po ovom zakonu neku moju trasu, moju prugu, mog organizatora prevoza, ovo, ono. Ustav kaže da se ljudska prava u punom obimu uživaju na celoj teritoriji Republike Srbije.
Zato sam ljut na vas. Ne dajte im ni nadzor, ni kontrolu. Na šta bi ličila ta njihova kontrola i nadzor od strane železničkih inspektora? Kome bi oni podnosili račune? Kakvim mehanizmima biste vi njih kontrolisali? Nema u zakonu. Ako hoćete da ih zavarate – hajde da vam damo nešto samo da ne troćate, to je druga stvar. Budite oprezni, da se prst, ide cela ruka.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Devet minuta i 30 sekundi je iskorišćeno od vremena poslaničke grupe.
U skladu sa članom 27. dužna sam da vam dam usmeno saopštenje a uskoro ćete dobiti Izveštaj da je uočena štamparska greška u Izveštaju matičnog odbora, nadležnog odbora i bićete obavešteni o ispravci.
Narodna poslanica Aleksandra Jerkov ima reč, posle nje narodni poslanik Laslo Varga.
...
Liga socijaldemokrata Vojvodine

Aleksandra Jerkov

Za evropsku Srbiju
Zahvaljujem gospođo predsedavajuća.
Gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici i narodne poslanice, meni je žao što Vlada Republike Srbije nije prepoznala princip koji se pokušava uspostaviti amandmanima Lige socijaldemokrata Vojvodine i amandmanima Saveza vojvođanskih Mađara, koje je podržala i Vlada AP Vojvodine, a to je princip da onaj ko je nešto finansirao, izgradio i održavao mora imati upravljačka, osnivačka i vlasnička prava nad istim tim što u potpunosti ili pretežno finansirao, što je godinama održavao a da ta prava ne treba da ima onaj koji nije ulagao nikakva sredstva u to koji je štaviše pokazao da ni na koji način ne ume da odgovarajuće održava svu tu infrastrukturu.
Reći ću jedan podatak da je pre Prvog svetskog rata, voz od Beograda do Subotice išao brže nego što je to slučaj danas i ljudi su stizali brže iz Beograda u Suboticu vozom nego što danas mogu to da učine, ako je uopšte i moguće to danas raditi.
Princip koji mi želimo da uspostavimo ulaganjem ovih amandmana je isti princip kao i kod restitucije. Ukoliko nekom ne smeta da se kroz restituciju onima koji su imovinu gradili ta imovina vrati u vlasništvo, ne vidim na koji način može da im smeta da se ona imovina koju je AP Vojvodina finansirala i izgradila vrati u njeno vlasništvo, kao što nema logike da neko ulaže sredstva u tuđu imovinu tako nema logike da sredstva u železnicu mogu da ulažu svi, treba da ulažu svi i moraju da ulažu svi, ali ona može biti u vlasništvu samo jednih i da to bude Republika Srbija.
Ovo je važno za ovaj Zakon o železnici zbog toga što, ukoliko ovo ne bude postalo sastavi deo Zakona o železnici doći ćemo zaista sutra u situaciju da će se objašnjavati, kada budemo usvajali zakon o javnoj svojini i da nije moguće da pruge postanu vlasništvo AP Vojvodine, jer to ne predviđa Zakon o železnici i to je nešto što naravno, mislim jedan poslanik iz Vojvodine, ali sigurno poslanici Lige socijaldemokrata Vojvodine i Saveza vojvođanskih Mađara, ne mogu da prihvate kao legitimno obrazloženje.
Ovo što želimo da uradimo je pravedno, ispravno, logično i razumno i to je nešto što ekonomski neće oštetiti AP Vojvodinu da bi svako drugo rešenje zaista nanelo ekonomsku štetu i AP Vojvodini i njenim građanima. Ne treba nama, kako kaže gospodin Krasić, neko da nas hrani, da nam daje nekakve nade, da nam sugeriše, mi vrlo dobro znamo šta je važno za AP Vojvodinu, to zna i Vlada AP Vojvodine i nadam se da će oni poslanici koji dolaze iz Vojvodine, bez obzira na to što Vlada Republike Srbije nije prihvatila ove amandmane, u danu za glasanje ipak razmisliti koga predstavljaju u ovoj skupštini i da će imati razumevanja za amandmane Lige socijaldemokrata Vojvodine i amandmane Saveza vojvođanskih Mađara, zbog toga što će samo oni sprečiti da AP Vojvodini bude nanesena ekonomska šteta. Hvala vam.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem.
Gospodin Lasalo Varga ima tri minuta. Izvolite.
...
Savez vojvođanskih Mađara

Laslo Varga

Grupa manjina
Gospođo predsednice, gospodine ministre, vi ste jedan od najpoznatijih inženjera u Srbiji i zaista zbog toga imate naše veliko poštovanje, ali mislim da se ovde radi o zaista kompleksnim pravnim pitanjima i siguran sam da je ovaj vaš stav ili da su na ovaj vaš stav uticali pravnici, jer mislim da je to bila situacija, i mislim da su vas pogrešno posavetovali i ubeđen sam da objašnjenje ili obrazloženje kojim je Vlada odbila naš amandman pravno ne stoji.
Naime, naš amandman i našim amandmanom i našim amandmanima se ne traži uspostavljanje pokrajinske svojine nad delom železničke infrastrukture. Našim amandmanom se traži samo formiranje okvira, dakle predviđanje mogućnosti za to i to u skladu sa jednim drugim zakonom koji će se u dogledno vreme naći na dnevnom redu. Mislim da je to velika razlika. Ukoliko bismo mi tražili da se ovim zakonom uspostavi pokrajinska svojina nad ovom infrastrukturom ne bismo bili u pravu, ali nismo to napisali u našem amandmanu, iz tog razloga jednostavno mislimo da Vlada, kada je odbila ovaj naš amandman sa pravne strane gledišta nije u pravu. Politički to je potpuno drugo pitanje.
Želim da vam dam samo jedan ili dva dodatna argumenta. Sa jedne strane mislim da ne bi Vlada sebi dopustila da donese ovu strategiju koju je gospodin Pastor citirao, u kojoj piše da će se deo železničke infrastrukture prenositi na AP i na jedinice lokalne samouprave, pošto je 2008. godine ta strategija doneta, u to vreme je važio isti ovaj Zakon o sredstvima u svojini Republike. Je li tako? I onda iz toga proizilazi da ili sada Vlada nije u pravu ili tada nije bila.
Sa druge strane, postoji jedan drugi zakon, Zakon o planiranju i izgradnji, isti ovaj zakon o sredstvima u svojini Republike, nije bio prepreka da se neizgrađeno građevinsko zemljište prenese u svojinu AP, ono zemljište koje koristi AP Vojvodina, isto to zemljište, dakle, veoma identična ili slična pravna situacija. Iz tog razloga mislim da bi bilo iz pravnog aspekta još jednom razmisliti o ovim stvarima, a što se političkih konsekvenci tiče, to je jedan drugi i ne manje važan argument. Hvala vam.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem, reč ima ministar Mrkonjić. Izvolite gospodine Mrkonjiću. Molim vas prijavite se.
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

 Zahvaljujem na lepim rečima mojim mladim prijateljima i podsećam da ova Vlada, naravno, poštujući sve ovo što ste rekli sada, pre svega tražeći pravni osnov za neke elemente ovog zakona, apsolutno vodi računa vodi računa o tome.
Podsećam vas još jednu stvar, često puta sam trpeo kritike za ove tri godine kao ministar što sam prvo počeo realizaciju Koridora deset u Vojvodini. Imao sam muke da objašnjavam da nisam separatista nego da je tehnološki, profesionalno, stručno to najbolje i najbrže rešenje za probleme koje imamo sa koridorima. Videli ste zadnje izveštaje ovih transparensa, da smo sa infrastrukturom najgori, naravno bili smo najgori sada više nismo. Istu stvar sada radimo u pripremi Koridora deset železničkog, opet idemo od Beograda- Novog Sada ka Subotici, zašto? Jer su tamo uslovi tehnički i tehnološki ne politički, najpovoljniji.
Verujte mi, ako verujete da sam dobar inženjer na poverenju, dajte mi poverenje, pa tehnološki kao što kaže gospodin Krasić, nemoguće da železnica ima pet gazda. To nas je dovelo u raznim vremenima, evo među vama sam najstariji, u raznim vremenima, raznim političkih opcija, u situaciju u kojoj se danas nalazimo, da smo najgori po infrastrukturi. Železnička je još relativno i dobra kakva je putna.
Dakle, želja nam je apsolutno da pratim postojeću normativu za koju priznajem da nisam stručnjak ali tehnološki, profesionalno gledano ova Vlada apsolutno vodi računa o interesima svih građana Republike Srbije i upravo zato insistiram da vi mene razumete. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Narodni poslanik, gospodine Varga želite repliku. Sve je bilo dosta jasno i nije bilo ničeg uvredljivog, nema osnova za repliku. Ministar insistira, hajde ovaj put je izvršio uticaj na mene, izvolite.
...
Savez vojvođanskih Mađara

Laslo Varga

Grupa manjina
Zaista kratka replika, dakle, ukoliko je železnica jedinstven sistem i to ste sad rekli, i ne postoji iz tog razloga mogućnost da se podeli, onda to treba da važi i za one pruge koje iz ekonomskog aspekta su nerentabilne. Onda u tom slučaju ne bi ste mogli ovo rešenje koje je Odbor predložio i sa druge strane sam Vlada predložila u predlogu zakona , praktično prihvatili. Dakle, ili jedno ili drugo. Hvala.