TREĆA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANJA, 01.12.2011.

7. dan rada

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč?
Reč ima narodna poslanica Lidija Dimitrijević. Izvolite.

Lidija Dimitrijević

Srpska radikalna stranka
Da, ali se sada ovde povlači pitanje odgovornosti. Kažete da su svi organi ravnopravni. Oni jesu ravnopravni, ali ste u zakonu definisali da je ministarstvo nadležno za poslove trgovine, ministarstvo koje će objediniti podatke. Odgovornost je na tom samom ministarstvu i to je svrha ovog amandmana koji je podneo poslanički klub SRS.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Reč ima ministar Dušan Petrović.
...
Demokratska stranka

Dušan Petrović

Još jednom da kažem da se iznad svih ovih organa nalazi telo koje će svojom odlukom konstituisati Vlada, to je savet i prema toj tački u državnoj administraciji će svi učesnici u ovom postupku imati vrlo jasne obaveze i obavezu izveštavanja, tako da mi mislimo da smo uspostavili jedan adekvatan sistem koordinacije, odnosno da će on biti uspostavljen ako zakon bude usvojen, a isto tako i jedan subordinirajući elemenat ovde postoji, jer će Vlada doneti odluku o formiranju tela koje će imati pun kapacitet nadzora, instruisanja, davanja smernica celom ovom sistemu koji se zakonom ustanovljava.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 9. amandman je podnela narodna poslanica Lidija Dimitrijević.
Da li neko želi reč? (Da.)
Izvolite.

Lidija Dimitrijević

Srpska radikalna stranka
I ovaj amandman poslanički klub SRS podneo je iz skoro identičnih razloga kao i na prethodni član 8. Kao što sam već rekla, sam predlagač insistira da javnost bude obaveštena o povlačenju ili zabrani isporuke na tržištu pojedinih proizvoda.
Deo koji se odnosi na godišnji program tržišnog nadzora jeste važan, ali takođe vrlo važnim smatramo i ocenu rezultata sprovedenih aktivnosti i preduzetih mera tržišnog nadzora koji se ocenjuju jednom godišnje.
Smatramo da je neophodno i drugim sredstvima o tome obavestiti javnost, da nije dovoljno samo objaviti podatke na veb stranici. Jeste tačno da se internet kod nas u priličnoj meri koristi, ali mora se imati u vidu da mnogi građani nisu u prilici da se na taj način informišu, ali jesu u prilici da se informišu putem novina ili televizije, koji bi objavili saopštenje nekog od organa tržišnog nadzora.
Zato smo amandmanom i predložili da u nekim slučajevima bude neophodno da se i drugim sredstvima obavesti javnost, a ne samo postavljanjem obaveštenja na svojoj veb strani.
Dobili smo odgovor da se amandman odbija, između ostalog, jer je propisan način objavljivanja neophodan, što znači samo veb strana, a da ima dodatnih mogućnosti, propisanih, i da se i drugim sredstvima objavljuje i ne samo kada je to neophodno.
Mi smo predložili da se odrede situacije koje su neophodno i da se neki podaci moraju objaviti u drugim sredstvima, kao što sam već rekla, to se posebno odnosi na ocenu rezultata sprovedenih aktivnosti i preduzete mere, jer se može dogoditi da je prilikom tih aktivnosti utvrđeno da postoje proizvode koje treba povući ili zabraniti.
Ovo je zakon čiji će se pojedini članovi primenjivati od dana pristupanja Republike Srbije EU. To smo imali prilike da pročitamo u članu 30. Međutim, sve je veći broj građana Srbije koji ne žele da Srbija nastavi proces pridruživanja EU, jer su svesni da ni EU ne želi Srbiju.
Gospodine ministre, spominjali ste da je u ovom trenutku Srbija član EU, imala bi milijardu i 600 evra investicija za agrarni budžet. Dobro znate da EU ne zanimaju interesi poljoprivrednika u Srbiji. Njima je potrebno samo tržište na kome će moći da plasiraju svoje proizvode. Zahvaljujem.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Reč ima ministar Dušan Petrović.
...
Demokratska stranka

Dušan Petrović

Ovo je takođe jedan amandman koji je, uveren sam, imao ideju da tehnički unapredi zakon. Evo šta je naše razmišljanje, zbog čega smatramo da je celishodno da se tekst ne menja.
Naime, slažemo se potpuno oko ciljeva, da je najvažnije da građani imaju pravovremenu i dobru informaciju o ovim stvarima koje su važne i izveštaj koji negde na kraju programa treba da buce obznanjen. Imajući u vidu način na koji funkcioniše naše javno mnjenje i jedan uobičajeni tok stvari, potpuno smo uvereni da objavljivanje na veb stranicama nije stvar koja će učiniti sve ove činjenice lako dostupnim svim građanima, pošto naravno veliki broj ljudi ne koristi internet, ali će učiniti potpuno jasno pravovremeno dostupnim svim sredstvima javnog informisanja, koji onda obaveštavaju javnost.
Da bismo izašli iz stvaranja obaveze za jedan zakonom utvrđen trošak, jer to nisu jeftine stvari, objavljivati, naročito obimnije materijale kao dodatak dnevnoj štampi ili preko elektronskih medija, pošto te sekunde koštaju, smatramo da kada postoji obaveza nadležnog državnog organa da na svom veb sajtu objavi integralan tekst, da to onda otvara mogućnost svakom zainteresovanom mediju, a oni su, iskustvo nam govori, više nego zainteresovani za takve stvari, da onda oni kroz svoje redovne delatnosti o tome informišu građanstvo, te smo sigurni da sa nešto manjim potroškom budžetskih sredstava ćemo postići punu informisanost javnost, a onda smo zbog toga ostavili mogućnost da ako se iz nekog razloga taj naš očekivan razvoj događaja ne desi, da ipak imamo mogućnost da na prikladan način, znači onako kako je u zadatim okolnostima najcelishodnije, pojačamo obaveštavanje javnosti o svemu tome.
Ovde je stvar prosto oko procene šta je dobro a šta ne stavljati kao striktnu, jer ovo su onda i budžetske obaveze, nisu samo obaveze da neke tehničke predradnje uradite, računajući da se ponašamo u duhu ovog zakona najcelishodnijim putem da štedimo novac gde god je to moguće, otvorili smo mogućnost, ali nismo ustanovili obavezu u predlogu ovog zakonskog teksta.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Dragan Stevanović.

Dragan Stevanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, javio sam se, prokomentarisao bih jedan drugi deo ili segment ovog amandmana koji je koleginica Lidija Dimitrijević podnela na ovaj amandman. On se odnosi na načela koja se pominju u ovom zakonu. Zbog načina na koji se pominju, mi smo tražili da se stav 4. u ovom članu 9, čini mi se, briše.
O čemu se radi? Sličan amandman je sledeći amandman kolega Vladana Jeremića, pa ću se osvrnuti i na njega. I on se odnosi na jedno načelo. Mi nismo ovako koncepcijski predložili zato što smo protiv primene određenih načela ali mislim ministre da evo i ovo, koliko god mislite da su ovi amandmani bili tehnički na ovaj i na sledeći član zakona, ipak ste suštinski neke stvari promašili. Zato smatramo da je zakon mogao biti mnogo sadržajniji, mnogo kvalitetniji, s obzirom da treba da služi i da bude u funkciji onoga o čemu vi pričate danas u ime Vlade Republike Srbije.
O čemu se ovde radi? Ovde se kaže u stavu 4. – organi tržišnog nadzora vrše svoja ovlašćenja u skladu sa načelom srazmernosti. To je tačno. Napisali ste mi u obrazloženju zakona da je ovo načelo definisano zakonom koji uređuje položaj organa državne uprave, Zakona o državnoj upravi. Šta kaže taj član zakona – srazmernost, poštovanje stranaka, član 10: "Kad rešavaju u upravnom postupku u preduzimaju upravne radnje, organi državne uprave dužni su da koriste ona sredstva koja su za stranku najpovoljnija ako se njima postiže svrha i cilj zakona itd".
Nemamo ništa protiv, ali ste morali jasno da stavite u zakonu da su načela iz ovog zakona. Zašto? Zato što načelo srazmernosti u kontekstu kontrole standarda tržišnog nadzora predstavljaju nešto drugo, a to drugo su predvideli upravo dokumenti sa kojima ovo usklađujete.
Načelo srazmernosti u tim dokumentima kaže da ono podrazumeva ispitivanje koliko je kontrolisani subjekat u mogućnosti da utiče na bezbednost proizvoda. To je nešto potpuno drugačije od ovoga o čemu vi pričate. Nismo protiv toga da se koristi načelo srazmernosti iz Zakona o državnoj upravi, ali ste to morali da stavite. Načelo srazmernosti na osnovu Zakona o državnoj upravi, pozivate se na neka druga načela. Ta načela su iz potpuno drugih stvari, iz potpuno drugih dokumenata, iz tehničkih propisa, a to je sledeći amandman, gospodina Vladana Jeremića, koji kaže – načelo ocenjivanja.
Načelo ocenjivanja, vi ovde pišete – s obzirom da ovaj zakon podržava primenu tehničkih propisa za proizvode, ta načela su uspostavljena i uspostavljaju se tehničkih propisima navedenim u članu 3. ovog predloga zakona. Ti tehnički propisi nisu zakon o državnoj upravi. Imate jedno načelo, drugo načelo iz potpuno dve različite oblasti zakona. Vi ste mogli, nije problem da se načela primenjuju, ali to ste morali da stavite.
Kada se govori o načelu srazmernosti, da se zna da je načelo iz Zakona o državnoj upravi, a ne iz zakona, odnosno iz dokumenata na osnovu kojih se utvrđuje, odnosno ispituje mogućnost onoga ko je predmet tržišnog nadzora da proizvod učini nebezbednim, ili da napravi neki prekršaj. To ste mogli da objasnite, obrazložite, definišete, ili naznačite. Nije jedan zakon u Srbiji donesen tako što imate drugi, treći ili četvrti član, pa piše načela. Koliko se Vlada pridržava načela, to je nešto drugo.
Evo vam Zakon o budžetskom sistemu. Znači, Zakon o budžetskom sistemu u Srbiji je jedan od najvažnijih zakona. On je donet da bi se u njega ugradili članovi kojima se definišu neka načela. To što Vlada načela ne poštuje, to je nešto drugo, ali je našla za potrebu da neka načela definiše zakon. Tako su i ovde definisana u Zakonu o državnoj upravi načela. Jasno su definisana šta su.
Ovde se kaže – načelo ovo, i mi treba da sanjamo na koji zakon se to odnosi. Pa, imate načelo ono, pa treba da sanjamo na koji se propis odnosi, na koju oblast, ili koju materiju reguliše to načelo. Mislim da je i ovo jedan dokaz da je zakon urađen površno, da je zakon urađen paušalno. Možda bi namera bila drugačija, ali je morala namera da se malo ozbiljnije i drugačije pretoči na papir. Hvala.