Uvaženi predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, danas je pred vama paket od 27 suštinskih zakona kojim se otpočinje prva faza fiskalne konsolidacije u Srbiji. Danas će se razmatrati 24, a tri su predviđeni zajedno sa rebalansom budžeta, što je sledeća tačka.
Pre nego što kažem detalje o ovim zakonima, želeo bih da vas izvestim o trenutnom stanju javnih finansija u Srbiji, o nivou javnog duga i o problemima sa kojima se susreće naša država. Dakle, trenutno u Srbiji ima rekordni iznos budžetskog deficita. Nikada u istoriji budžetski deficit nije iznosio preko 7% bruto domaćeg proizvoda, zapravo, nikad nije bio čak ni iznad 5%, a kamoli iznad 7% bruto domaćeg proizvoda. Javni dug je dostigao iznos od oko 56% bruto domaćeg proizvoda, do kraja ove godine biće 60%, uz nemogućnost da, ne znam kakve mere sada da preduzmemo, se zaustavi njegov rast u sledećoj godini i prva godina kada je moguće realno zaustaviti rast javnog duga je 2014. godina. Tek od tada je moguće da on počne da se obara.
Zašto? Zato što se javni dug povećava po osnovu kredita kojim se finansira budžetski deficit u ovoj godni i kojim se finansira budžetski deficit u prethodnim godinama. To je kao kada vozite brzo automobil, ako ukočite ne možete odmah da zaustavite. Period inercije u ovom slučaju traje makar još godinu i po dana.
Da bi javni dug Srbije bio zaustavljen u 2014. godini, što je najranija godina za njegovo zaustavljanje i prema mišljenju Fiskalnog saveta, a i mi se apsolutno sa time slažemo u Ministarstvu finansija, potrebno je da se u narednoj godini budžetski deficit prepolovi, da se svede na maksimalno iznos od 3,5% bruto domaćeg proizvoda.
Paketom mera koje mi danas usvajamo stvaramo uslove da ga dovedemo sledeće godine na nivo od 4%, što znači da kada budemo usvajali budžet za 2013. godinu, a to će biti vrlo brzo, mi ćemo morati sa još dodatnim merama da idemo, kako bismo ga oborili na tih potrebnih 3,5%. To je nešto što je zahtevan posao, ali ćemo mi u Vladi taj posao ispuniti i obaviti ga, iz razloga što bi sve ostalo bilo neodgovorno prema građanima. Daću vam primer zbog čega.
Troškovi kamata koji su planirani originalnim budžetom u ovoj godini iznose 55 milijardi dinara. Rebalansom se ti troškovi kamata uvećavaju na 66 milijardi, jer toliko treba da se plati da bi se isfinansirao budžetski deficit. Sledeće godine, bez obzira na smanjenje ovog budžetskog deficita o kome govorim, moraće da se izdvoji 93 milijarde. Dakle, sa 55, na 66 u samo jednoj godini, na 93 u sledećoj. Ako to uporedimo sa budžetom poljoprivrede, samo ove godine na kamate će biti dato tri puta više nego kompletna izdvajanja po originalnom budžetu za poljoprivredu, a sledeće godine još i više.
Retko koje ministarstvo, mislim da nijedno, nema toliko veliki budžet koliko trošimo samo na kamate. To je prosto nezadrživo i to je neizdrživo. Nezadrživo je ukoliko se naravno ne iseče radikalno budžetski deficit i mi imamo nameru to da učinimo.
Zato je ovoliko zakona danas pred vama objedinjenih u jednu tačku, jer da bi se izvršila fiskalna konsolidacija nije dovoljno pomeriti nekoliko poreskih stopa ili nekoliko kategorija rashoda zauzdati.
Veliki problem u našem sistemu je što nije postojala disciplina u javnim finansijama. Dakle, trenutno, Zakon o budžetskom sistemu daje mogućnost mnogih rupa u trošenju budžetskih sredstava. Zbog toga mi vršimo izmene Zakona o budžetskom sistemu, ukidamo sopstvene prihode svih direktnih budžetskih korisnika. Šta to prevedeno znači? Sve institucije koje su budžetske, ministarstva, agencije, fondovi, više neće imati tzv. sopstvene prihode. Budžet ćete ubuduće moći i vi narodni poslanici i čitava javnost da vidi samo u jednoj koloni. Neće biti one druge kolone koja je postojala kao sopstveni prihodi, iz razloga što analiza trošenja novca od sopstvenih prihoda pokazuje da jedan dobar deo tog novca se troši neracionalno, nenamenski i rasipnički.
Koji je to iznos novca? Ne radi se o malim količinama novca. Sopstveni prihodi u sledećoj godini treba da iznose oko 400 miliona evra. Od tih 400 miliona evra sigurno polovina novca može da se uštedi tako što će se rashodi planirati racionalno, a ne kao što je do sada bio slučaj. Što je još važnije, Ministarstvo finansija, samim time i Vlada Republike Srbije, biće u stanju na ovaj način da kontroliše sva trošenja, a i poslanici će moći da prate ta trošenja, jer rashodi koji su finansirani iz sopstvenih prihoda nikada nisu, zapravo, bili predmet ozbiljne kontrole. Nikada, u istoriji to nije bio slučaj. Na ovaj način će svi prihodi biti opšti prihodi države Srbije, a samim tim svi rashodi će moći da se konstituišu u propisanoj budžetskoj proceduri, koju će odobravati parlament, a Vlada sprovoditi konkretne programe.
Šta to znači? To znači da ako u našem sistemu postoje razne naknade i takse, npr. za ekologiju, pominje poslanik, vezan za Tisu, ekološki problem, a one nisu male, a i treba i ostaju u sistemu, onda taj novac treba da se troši za zaštitu životne sredine, a ne za promotivne aktivnosti, ne za predizbornu kampanju, ne za opravku automobila u ministarstvima, ne za opravku klima uređaja, ne za bilo koju drugu namenu koja nije zaštita životne sredine. Naveo sam ovaj primer, ali takvih primera ima u svim ministarstvima. Ne postoji mogućnost kontrole trošenja sopstvenih prihoda. Zato mi predlažemo kroz promenu Zakona o budžetskom sistemu njihovo ukidanje.
Zašto o tome govorim? Zato što će to na rashodnoj strani budžeta napraviti jednu uštedu i u ovom kvartalu, poslednjem ove godine, a čak 20 milijardi dinara u sledećoj godini.
Nama je cilj da paketom zakona koji se nadamo da će ova skupština usvojiti, zaustavimo trajno rast budžetskog deficita. Mi ćemo, u međuvremenu, u narednih mesec dana doneti i srednjoročni plan, ne samo fiskalnih mera, već i strukturnih reformi koji treba da obori nivo budžetskog deficita ne samo u 2013. godini, nego u svim narednim godinama koje slede, na nivo koji je održiv. Mi smatramo da je održiv nivo ako budžetski deficit sledeće godine prepolovimo na 3,5% BDP, ako ga smanjimo 2014. godine na 1,9% BDP i u 2015. godini svedemo na 1%, da bi u 2016. godini imali balansirani budžet. Da bi se to učinilo moraće da se smanjuju neki rashodi, to će biti učinjeno već u budžetu za narednu godinu, a takođe ne sme se previše zahvatati u prihode, jer to onda koči privrednu aktivnost.
Dakle, naš posao nije bio ni manje jednostavan. Vlada je morala da pronađe rešenja koja će zaustaviti bujanje javnog duga, sprečiti dužničku krizu i grči scenario, a sa druge strane da se to učini tako što se ne povećavaju prihodi, odnosno porezi na proizvodnju, već da se pravi kombinacija ušteda na rashodima i povećavanjem nekih poreza na potrošnju. Tako da istovremeno imali smo izazov kako to da učinimo na način da ne pogodimo one kojima je danas najteže, a to su ljudi koji su socijalno ugroženi, a od privrednika to su pre svega preduzetnici, zanatlije, mala preduzeća i srednja preduzeća.
Kako da ravnomerno rasporedimo srazmerno veći teret na one koji mogu više da ga podnesu? Zato smo napravili čitav paket. Mi smo teorijski mogli ovaj program fiskalne konsolidacije da uradimo i sa izmenama četiri zakona, ali onda ne bismo pošteno taj teret zaustavljanja krize preneli na građane Srbije. Mi smo želeli zbog toga da istovremeno kada imamo neka povećanja poreza na potrošnju imamo i ukidanja nekih nepotrebnih nameta i taksi.
Upravo zbog nedovoljno dobrog Zakona o budžetskom sistemu u prethodnom periodu, u prethodnim godinama, postojala je mogućnost da svako ministarstvo, da svaki državni organ, da svaka agencija, svaka organizacija bilo na republičkom, pokrajinskom ili lokalnom nivou može da uvodi nove namete, takse i naknade i privredi, i građanima po kriterijumima koji nisu bili definisani. Često su naknade uvođene kao procenat od ukupnog prihoda preduzeća bez obzira što ta taksa nije imala nikakve veze sa delatnošću koju su oni obavljali. Jedna od tih je bila šumarina. Prihod sopstveni Ministarstva poljoprivrede koja se danas naplaćuje na ukupan prihod svih preduzeća u Srbiji nezavisno od toga da li imaju veze ili nemaju sa poljoprivredom.
Mi zabranjujemo sada novim Zakonom o budžetskom sistemu da bilo ko drugi osim Ministarstva finansija može u budućnosti da uvodi nove takse i naknade građanima i privredi, a da sa druge strane postojeći broj parafiskalnih nameta redukujemo na neki, u ovom trenutku posle 45 dana rada nove Vlade, razuman nivo, iako mislim da tu može da se ide još sa sečom parafiskalnih nameta.
Zato smo odlučili i pred vas poslali čitav niz zakona kojim se ukida čak 138 različitih parafiskalnih nameta i koji, pre svega, treba da rasterete preduzetnike i mala preduzeća, a njih ima 300.000 u Srbiji, jer će oni imati najveće koristi od ove mere, srazmerno, najteže sada podnose efekte krize ako govorimo o privredi.
Što se tiče tog dela, dakle, mi smo doneli predloge pred vas 18 zakona kojim se ukida 138 parafiskalnih nameta, šest resornih ministarstava je te zakone predložilo, čak 121 taksa je republičkog karaktera, dakle, sada je trenutno republički prihod, 12 su lokalnog karaktera, a pet kombinovano lokalno-republičkog karaktera.
Znam da će nekome to biti dosadno da sluša, ali ću da pročitam bukvalno svaku od ovih taksi koja se ukida iz razloga što u prethodnim godinama nije bio baš čest slučaj da se nameti ukidaju, nego su uvođeni. Ovi nameti jesu uvođeni godinama, ali sada se, ako vi to podržite, ukidaju od 1. oktobra, u jednom danu.
Pre svega, to je firmarina. Firmarina se ukida za 300 hiljada preduzetnika i malih preduzeća. U potpunosti ograničava njihov iznos za srednja preduzeća i za ostala preduzeća.
Ukida se potpuno za preduzetnike i mala preduzeća komunalna taksa za isticanje reklame. Ona je postojala u dva oblika, oba oblika se ukidaju, a ograničava njihov iznos za srednja i velika na 20% od postojeće smanjene firmarine.
Ukida se komunalna taksa za držanje i korišćenje plovnih postrojenja probnih naprava i drugih objekata na vodi; komunalna taksa za korišćenje vitrina, radi izlaganja robe van poslovne prostorije; komunalna taksa za držanje i korišćenje čamaca i splavova na vodi, osim čamaca koji koriste organizacije koje održavaju i obeležavaju plovne puteve; komunalna taksa za držanje restorana i drugih ugostiteljskih i zabavnih objekata na vodi.
Moram da kažem da za ove objekte već postoje neke druge takse. Često u Srbiji imate oporezivanje sa više strana iste stvari. Na ovaj način se makar ova jedna ukida.
Komunalna taksa za držanje kućnih i egzotičnih životinja. Možda građani nisu znali, a svaka vakcinacija pasa i mačaka košta dodatno za ovu taksu koja se naplaćivala uz vakcinaciju.
Dalje, to je komunalna taksa za korišćenje obala u poslovnoj i bilo koje svrhe; komunalna taksa za držanje muzičkih uređaj i prerađivanje muzičkog programa u ugostiteljskih objektima; administrativna taksa za zahtev za utvrđivanje ispunjenih uslova za početak delatnosti; za utvrđivanje ispunjenosti uslova u pogledu prostora za prijem, čuvanje i isporuku poljoprivrednih proizvoda, kao i opreme za određivanje kvantiteta i kvaliteta poljoprivrednih proizvoda, a za obavljanje delatnosti skladištenja poljoprivrednih proizvoda u javnom skladištu; taksa za upis u registar zadužbina fondacija i fondova; taksa sa upis promene u registar zadužbina fondacija i fondova, taksa za brisanje iz registra zadužbina fondacija i fondova; taksa za rešenje po zahtevu za upis udruženja u registar udruženja; taksa za rešenje po zahtevu za upis promene u registru; taksa za rešenja o brisanju udruženja iz registra; taksa za rešenje po zahtevu za upit predstavništava u registar udruženja; taksa za rešenje o brisanju predstavništva; taksa za uverenje o podacima upisanim u registar predsedništva; taksa za rešenje o upisu osnivanja sportske organizacije, odnosno društva, odnosno saveza u registar sportskih organizacija; taksa za rešenje o upisu promene podataka u registru sportskih organizacija; taksa za rešenje o brisanju sportske organizacije, odnosno društva; taksa za kopiju, odnosno prepis rešenja o registraciji sportske organizacije; taksa za zahtev za izdavanje saobraćajne dozvole; taksa za izdavanje saobraćajne dozvole ili registracione nalepnice; taksa za rešenje po zahtevu za davanje saglasnosti za uvoz semena i drugog reproduktivnog materijala, biljaka radi proizvodnji za potrebe izvoza; taksa za rešenje po zahtevu za odobrenje za uvoz semena, rasada i sadnog materijala kojima se utvrđuju zdravstveni uslovi i sortnost; taksa za zahtev za pregled pošiljke hrane, odnosno predmeta opšte upotrebe; taksa za rešenje po zahtevu za izdavanje vodnih uslova za objekte radova i planska dokumenta za uređenje prostora i gazdovanjem šumama kojima se utiče na vodni režim; taksa za rešenje po zahtevu za izdavanje vodne saglasnosti za objekte radova i planska dokumenta za uređenje prostora i gazdovanje šumama; taksa za rešenje po zahtevu za izdavanje vodne dozvole za objekte i radove koji utiču na vodni režim; taksa za rešenje po zahtevu za izdavanje licence za obavljanje poslova različitih od snabdevanja vodom za piće sistemom vodovoda, do izvođenja sanacionih radova i hitnih intervencija na zaštiti na regulacionim objektima; taksa za rešenje po zahtevu za ovlašćenje za ispitivanje kvaliteta otpadnih voda; taksa za rešenje po zahtevu za izdavanje rešenja za stavljanje u promet sredstava zaštitu bilja; taksa za rešenje upisa u sredstava za ishranu bilja, oplemenjivača zemljišta u registar sredstava za ishranu bilja i oplemenjivača; taksa za rešenje po zahtevu za određivanja veterinarske ustanove i ustanove za zaštitu bilja koja mogu vršiti laboratorijsko istraživanje uzročnika zaraznih bolesti; taksa za rešenje po zahtevu za određivanje pravnih lica i preduzetnika koji mogu da vrše dezinfekciju, dezinsekciju i deratizaciju, taksa za izdavanje odgovarajućih dokaza o deratizaciji, odnosno izdavanju dokaza o oslobađanju od deratizacije; taksa za rešenje po zahtevu za utvrđivanje ispunjenosti uslova za toplotno tretiranje i označavanje drvenog materijala za pakovanje; taksa za zahtev za vršenje kontrole bezbednosti hrane u spoljno-trgovinskom prometu; taksa za izdavanje rešenja o dozvoli za stavljanje u promet, proizvodnju, prerade i dorade, odnosno rešenje o zabrani stavljanja u promet, proizvodnju, preradu i doradu hrane u spoljno-trgovinskom prometu; taksa za rešenje po zahtevu za priznavanje novostvorene sorte; taksa za rešenje po zahtevu za davanje saglasnosti za uvoz reprodukcionog materijala stranih sorti za koje nije odobreno uvođenje u proizvodnju ako se uvozi za oplemenjivanje bilja i vođenje postupka odobravanja uvođeno u proizvodnji stranih sorti; taksa za rešenje po zahtevu za utvrđivanje da pravno ili fizičko lice ispunjava uslove za ispitivanje sorti na oglednom polju, odnosno laboratoriji; taksa za zahtev za dodeljivanje prava oplemenjivača biljne sorte; taksa za zahtev za upis u registar prenesenih prava oplemenjivača; taksa za zahtev za upis u registar ugovora o licenci; taksa za zahtev za izdavanje obavezne licence; taksa za zahtev za produžetak trajanja obavezne licence; taksa za zahtev za oglašavanje rešenja o dodeljenom pravu oplemenjivača ništavnim.
Vidite da je bilo nekoliko taksi za istu stvar da bi ljudi koji sede u tim organizacijama imali te sopstvene prihode koje su onda trošili.
Zatim, taksa za zahtev za ponovni upis sorte u registar sorti poljoprivrednog bilja; taksa za rešenje po zahtevu za priznavanje novostvorene domaće sorte voćaka, vinove loze i hmelja; taksa za rešenje po zahtevu za upis proizvođača uvoznika i prometnika sadnim materijalom u registar; taksa za rešenje po zahtevu za upis u registar proizvođača semena, rasada, micelija, jestivih i lekovitih gljiva; taksa za rešenje po zahtevu za upis u registar dorađivača semena; taksa za rešenje po zahtevu za davanje saglasnosti za prepakivanje semena; taksa za uverenje o priznavanju semenskog useva; taksa za rešenje po zahtevu za upis u registar distributera i uvoznika sredstava za zaštitu bilja; taksa za rešenje po zahtevu za upis u registar pružaoca usluga u oblasti sredstava za zaštitu bilja; taksa za rešenje po zahtevu za utvrđivanje da lice ispunjava uslove za procenu rizika za ograničenu upotrebu uvođenja u proizvodnju i stavljanje u promet genetički modifikovanih organizama; taksa za rešenje po zahtevu za odobravanje ograničene upotrebe svega ovoga; taksa za rešenje po zahtevu za ograničenu upotrebu, uvođenje u proizvodnju i stavljanje u promet genetički modifikovanih organizama; taksa za rešenje po zahtevu da za utvrđivanje da pravno lice ispunjava propisane uslove za obavljanje prognozijsko - izveštajnih poslova; taksa za rešenje po zahtevu za utvrđivanje da lice ispunjava propisane uslove za pružanje usluga u sprovođenju mera zaštite bilja; taksa za rešenje po zahtevu za utvrđivanje da pravno lice ispunjava uslove za vršenje zdravstvenog pregleda useva i objekata; taksa za rešenje po zahtevu za utvrđivanje da železnička stanica, pomorska luka, rečno, jezersko i vazduhoplovno pristanište, drumski, granični prelaz, kontejnerski terminal, pošta, odnosno drugo mesto carinjenja na kome se vrši zdravstveni pregled pri uvozu pošiljaka, ispunjava propisane uslove za bezbedno vršenje zdravstvenog pregleda pošiljaka bilja; takse za rešenje po zahtevu za određivanje da pravno lice ispunjava propisane uslove za stavljanje u promet sredstava za zaštitu bilja, pesticida; taksa za rešenje po zahtevu za utvrđivanje da pravno lice, odnosno preduzetnik ispunjava propisane uslove za stavljanje u promet sredstava za zaštitu bilja; taksa za rešenje po zahtevu za utvrđivanje da pravno lice, odnosno preduzetnik ispunjava propisane uslove za stavljanje u promet sredstava za zaštitu bilja, odnosno sredstava za ishranu bilja na malo, koji se nalaze na pozitivnoj listi pesticida; taksa za obaveštenje o razvrstavanju pravnih lica po delatnostima, određivanju matičnog broja; taksa za obaveštenje o promeni delatnosti pravnih lica, budžetski dinar po zakonu o duvanu; naknada za zaštitu, korišćenje i unapređenje opšte korisnih funkcija šuma, to je šumarina, zove se naknada za zaštitu, korišćenje i unapređenje opšte korisnih funkcija šuma, a naplaćivala se svim preduzećima u Srbiji, bez obzira da li imaju ikakve veze sa sečom šume ili nemaju; naknada za utvrđivanje ispunjenosti uslova za proizvodnju i promet iz oblasti poljoprivrede i prehrambene industrije; naknada troškova postupka za zahtev za utvrđivanje uslova odgajivačke organizacije i organizacije sa posebnim ovlašćenjima; naknada za utvrđivanje ispunjenosti uslova za obavljanje proizvodnje i pregled pošiljki prilikom uvoza, odnosno izvoza grožđa, šire, vina i drugih proizvoda; troškovi obavljanja poslova vezanih za geografsko poreklo, kontrole proizvodnje grožđa namenjenu za proizvodnju vina sa geografskim poreklom, kontrole proizvodnje vina sa geografskim poreklom, kao i ispitivanje kvaliteta i senzorskog ocenjivanja vina; troškovi za registraciju objekta u domaćinstvu za proizvodnju mleka i proizvoda od mleka; troškovi obavezne dezinfekcije motornih vozila prilikom ulaska u Republiku Srbiju; troškovi postupka registracije objekta za obavljanje poslova dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije; naknada za troškove registracije objekta za držanje i uzgoj životinja, stočnih pijaca, otkupnih mesta i objekata za uskladištenje i preradu sirovina i otpadaka životinjskog porekla; slivna vodna naknada od pravnih lica za građevinsko zemljište; slivna vodna naknada od pravnih lica za poljoprivredno zemljište; slivna vodna naknada od pravnih lica za šumsko zemljište; slivna vodna naknada od fizičkih lica na osnovu rešenja Poreske uprave za poljoprivredno zemljište; slivna vodna naknada od fizičkih lica na osnovu rešenja Poreske uprave za šumsko zemljište; slivna vodna naknada od fizičkih lica na osnovu rešenja Poreske uprave za građevinsko zemljište; naknada za motorna vozila na motorni pogon; deo naknade koji se odnosi za zagađivanje životne sredine, izdavanje saglasnosti na projekat mera radijacione sigurnosti i bezbednosti; izdavanje rešenja za korišćenje nuklearnog materijala; izdavanje produženja licence za obavljanje radijacione delatnosti; izdavanje produženja licence za obavljanje radijacione delatnosti u medicini; izdavanje produženja licence za obavljanje radijacione delatnosti u stomatologiji; izdavanje produženja licence za obavljanje radijacione delatnosti u radio-terapiji; izdavanje produženja licence za obavljanje radijacione delatnosti u medicini i nuklearnoj medicini; izdavanje produženja licence za obavljanje nuklearne aktivnosti; izdavanje dozvola za promet izvora jonizujućih zračenja; izdavanje dozvola za promet nuklearnih materijala; izdavanje rešenja za korišćenje izvora jonizujućih zračenja; naknada za stručnu procenu podataka koje dostavlja izvoznik radi sprovođenja postupka prethodnog obaveštenja; naknada za produženje dozvola za obavljanje delatnosti prometa i dozvole za korišćenje naročito opasnih hemikalija; naknada za procenu tehničkog dosijea o surfaktanatu; taksa za predlog za pokušaj poravnanja, to su sad sudske takse; taksa za vraćanje testamenta na čuvanje; taksa za podneske kojom se traži izdavanje uverenja; taksa za prigovor prebijanja; taksa za drugostepenu odluku, osim ako se njom potvrđuje u celosti prvostepena odluka ili se meritorno odlučuje; taksa za odluku o vanrednom pravnom leku, osim ako se odbija zahtev iz validnog pravnog leka; taksa za prigovor protiv platnog naloga; taksa za predlog za povraćaj u pređašnje stanje; taksa za izdavanje usmenog punomoćja, otkaz ili opoziv punomoćja; taksa za razmatranje završnih predmeta, visina naknade za potvrdu o pravu na ispitivanje zdravstvene sposobnosti letačkog osoblja, kontrolora letenja i kabinskog osoblja; naknada za priključenje prilaznog puta na javni put; naknada za izgradnju komercijalnih objekata kojima je omogućen pristup sa javnog puta; naknada za prekomerno korišćenje državnog puta, njegovog dela ili putnog objekta; godišnja naknada za motorna vozila, traktore i priključna vozila; godišnja naknada za ostala vozila na motorni pogon; naknada za izgradnju i održavanje javnih i blokovskih skloništa, sredstva pravnih lica koja za osiguranje od požara svoje imovine osnivaju vlastite osiguravajuće fondove, ima takve četiri takse; troškovi polaganja usmenog i teorijskog dela stručnog ispita za turističkog vodiča, turistička naknada; naknada za troškove privatizacije; naknada za objavljivanje statuta; naknada za objavljivanje na internet strani agencije podataka od značaja za poslovanje i pravni promet, kao što su broj telefona, faks i ostalo; naknada za finansijske izveštaje koji su sastavljeni primenom poseda aplikacije i agencije; taksa u slučaju kada podnosilac finansijskog izveštaja na zahtev agencije ne otkloni nedostatke u propisanom roku; taksa za registraciju zamene redovnih godišnjih finansijskih izveštaja; taksa za registraciju zamene konsolidovanih finansijskih izveštaja u skladu sa propisima; naknada za ostale koji dostave finansijske izveštaje; taksa za dodatnu obradu kada podnosilac na zahtev agencije ne otkloni nedostatke i naknada za objavljivanje dokumentacije po zahtevu za zamenu objavljene dokumentacije.
Dakle, ukupno 138 taksi i naknada se ukida trajno, pri čemu se, takođe, vrši revizija postojećih cenovnika različitih komisija i institucija, od Komisije za sprečavanje pranja novca preko Komisije za zaštitu konkurencije do lokalnih komisija.
Ako neko traži dokument jedne državne institucije, koji zahteva potvrdu druge državne institucije, u svim tim slučajevima se sada više neće plaćati taksa. Do sada se za svaku tu aktivnost plaćala taksa.
Svi koji naplaćuju neke naknade moraće u roku od mesec dana od dana stupanja na snagu ovog zakona da usklade svoje cenovnike pravilima koje propisuje zakon.
Zakon kaže da se ne mogu takse i naknade određivati u procentu od nekog ukupnog prihoda preduzeća, nego u fiksnom iznosu koji pokriva stvarne troškove pružene usluge. Da ne bi se odokativno ili napamet određivala taksa, nego da se stvarno naplati onoliko koliko košta. Ukoliko se na takve cenovnike različitih komisija, od lokalnih do republičkih, ne izda saglasnost do kraja marta sledeće godine, ti cenovnici će prestati da važe. To je, takođe, u ovom zakonu dato, što znači da osim ukidanja ovih 138 parafiskalnih nameta ići će se i na češljanje različitih cenovnika. Ako su neodmereni biće te cene za naknade smanjene, ali će se koristiti princip da se plaća pružena usluga, a ne da se naplaćuje prema veličini onoga ko traži neku uslugu.
Rezultat ovoga je, pre svega, rasterećenje preduzetnika. Danas ugostitelji moraju mesečno da popune 40 različitih uplatnica da bi platili različite poreze i takse, zanatlije oko 35. U Srbiji se porez plaća 66 puta godišnje, a u Švedskoj samo dva puta.
Naša namera, namera Vlade Republike Srbije, je da napravimo jednostavan poreski sistem gde ćemo imati nekoliko krupnih i važnih poreskih oblika koji postoje u svim zemljama, ali da ćemo ukinuti ove mnogobrojne parafiskalne namete koji su i komplikovani, a s druge strane opterećuju privredu.
Efekat ovih rasterećenja ukupan je 10 milijardi dinara. Dakle, ukupan efekat je značajan, ali srazmerno će veću korist imati preduzetnici i mala i srednja preduzeća, s obzirom da je normalno da će oni više imati rasterećenje, nego što će to osetiti neka veća preduzeća.
Takođe, korist od ovoga će imati građani, jer četiri takse koje se danas plaćaju prilikom registracije automobila će biti trajno ukinute, a jedna će biti ograničena. Danas se za registraciju automobila plaćaju poprilični iznosi novca i to se čini na 12 do 13 uplatnica u zavisnosti od grada do grada.
Od 1. oktobra sve će se raditi samo jednom uplatnicom, a Uprava Trezora će onda vršiti raspodelu prihoda prema onima koji stiču prihod od te naknade, ali se potpuno ukidaju dve republičke takse vezane za registraciju automobila i ukida se deo ove takse za zaštitu životne sredine, koji se odnosi na registraciju automobila.
Želim da razjasnim jednu stvar. Ne ukida se taksa za zaštitu životne sredine generalno, one ostaju da važe, samo se ukida njen deo koji se odnosi na registraciju automobila i do sada je iznosio 500 dinara, jer bila je polemika u javnosti da li će se sada zagađivačima opraštati to što zagađuju ili ne. Te takse ostaju i one ostaju prihod onih koji su i do sada bili, lokalne lokalu, republičke republici, pri čemu će ti prihodi biti sada ako je republički nivo u pitanju opšti prihodi budžeta, a ne ovog Fonda za zaštitu životne sredine koji se ukida, tako da će onda Ministarstvo za energetiku i zaštitu životne sredine imati potpuno iste ili nove, to će zavisiti od politike Ministarstva, programe za zaštitu životne sredine, ali ti programi će morati da idu i na Vladu, a i na Skupštinu, dakle, u redovnoj budžetskoj proceduri da se tačno zna šta se plaća, da se plaća reciklaža guma, a ne zbrinjavanje akumulatora polovnih i guma. Koja je logika da danas država da milijardu dinara za zbrinjavanje polovnih akumulatora i polovnih guma, pa onda kada pogledate statistiku ispadne da su neki uvezli iz inostranstva, kupili u inostranstvu polovne gume i polovne akumulatore, otvorili placeve i zbrinuli ih tako što su ih uskladištili na svoje placeve da bi dobili subvencije od države? To se zove zaštita životne sredine? Ako je to zaštita životne sredine, nisam ekolog, ali onda se zaista ne razumem u tu oblast.
Treba zabraniti, kao u EU, zagađivačima da štetne materije odlažu na nepropisnim mestima i uvesti drakonske kazne, a ne da se plaća nekim privatnicima ili bilo kome subvencija da on preuzima mesto što je ekološki neispravno i da skladišti u svom dvorištu jer dobija subvenciju za to i to u enormnim iznosima.
Sada, kada se gasi Fond za zaštitu životne sredine, moramo da kažemo da je ostalo oko 5,8 milijardi dinara potpisanih različitih sporazuma ili ugovora od kojih jedan dobar deo nema nikakve veze sa zaštitom životne sredine – troškovi reklamiranja, oglašavanja, propagande i rekao sam već šta još.
To nije bilo, blaga je reč racionalno trošenje budžetskog novca, zbog toga se taj sistem menja. Uključivanje ovog pušačkog dinara u specifičnu akcizu ne znači da će Ministarstvo zdravlja prestati da se bori protiv pušenja, ali će imati posebne programe na rashodnoj strani koje će odobravati parlament. Isto to važi i za sve ove takse i naknade. To ne znači da ministarstva neće vršiti funkcije za koje su zadužene, ali će to biti kontrolisano tako što će to moći da kontrolišu i građani i parlament i Vlada i to će dovesti prema našim procenama da ušteda na rashodnoj strani budžeta sledeće godine za 20 milijardi. Tri milijarde ćemo imati do kraja ove godine, a 20 u sledećoj. Da budemo tu precizni, ne ukidaju se sopstveni prihodi fakultetima i institucijama obrazovanja, dakle, indirektni budžetski korisnici tu je i zdravstvo, zadržavaju sopstvene prihode. Oni se ukidaju samo direktnim budžetskim korisnicima, zakonima koje predlažemo. Naravno, nije bilo dovoljno da se fiskalna konsolidacija učini samo kroz racionalnije trošenje budžetskog novca. Morali smo da imamo još ušteda na rashodnoj strani budžeta i zbog toga smo nakon razgovora koje smo imali sa sindikatima, pre svega, reprezentativnim sindikatima obrazovanja i zdravstva i na bazi naših procena i procena Fiskalnog saveta, odlučili da rast plata u javnim službama i javnom sektoru ograničimo na indeksaciju 2% u oktobru, 2% u aprilu sledeće godine. Dakle, da indeksacija se ne vrši u ova dva obračunska perioda po fiskalnim pravilima, nego po realnim mogućnostima koje budžet ima, što znači da će plate u zdravstvu, prosveti, vojsci, policiji i ostalih javnih službi i javnog sektora rasti 2% u oktobru, 2% u aprilu naredne godine, a penzije će pratiti rast plata, tako da će indeksacija penzija biti sa tim usklađena.
Međutim, da bi se pomoglo najugroženijim penzionerima, danas je počela već isplata prve rate penzije za one koji imaju primanja ispod 15 hiljada dinara i u četiri jednake rate po četiri hiljade dinara će dobiti svi penzioneri koji imaju ta primanja. Jedino se vrši provera za inostrane penzionere da se vidi da li eventualno iznos inostranih penzija prevazilazi ovaj iznos pa u tom slučaju, oni koji su inostrani penzioneri neće to dobiti sasvim sigurno, jer onda oni nisu u teškoj poziciji. Što se tiče poreskih zakona, oni nisu menjani samo kod stopa. Pokušali smo da neke stvari suštinski popravimo. Najpre, izmenili smo i on je sada pred vama Zakon o poreskom postupku i poreskoj administraciji. Koje su najvažnije novine u tom postupku? Mi sada, a to sam i ranije dugo predlagao, ovim zakonom dajemo mandat Poreskoj upravi da može da kontroliše i neregistrovana preduzeća. Bilo je apsurdno da Poreska uprava danas samo kontroliše oni koji su registrovani i već plaćaju neki porez, a uopšte ne kontroliše one koji ne plaćaju ništa. Ne govorim o onim firmama, koje imaju po nekog radnika kome ne plaćaju poreze i doprinose, govorim o onima koji potpuno rade na crno, a danas ima, nažalost dosta te nelojalne konkurencije, ima i neregistrovanih pekara i neregistrovanih klanica i neregistrovanih drugih delatnosti i to je poprilično, čak postalo masovno u nekim delatnostima.
Naš predlog, pošto i tu postoje dve grupe ljudi, ima onih koji su neregistrovani zato što nisu u stanju da plate porez jer teško žive, a ima i onih koji to rade da bi zaradili, da bi utajili porez, kojima nije teško. Zato smo mi odlučili da ovde napravimo, na neki način, vremensku gradaciju u primeni ovih mera. Do 1. januara nećemo uopšte kontrolisati, a to je još tri i po meseca, ove preduzetnike, ali ih pozivam da se registruju. Ako su paušalci plaćaće porez po stopi od 10%, dakle, poreska stopa za paušalce kod poreza na dohodak se nije menjala i ostaće 10%. Ukoliko od 1. januara poreska policija i Poreska uprava u kontrolama pronađe firme koje se bave neregistrovano nekom delatnošću, imaju pravo da zaplene kompletno robu, da procene to što su zatekli i da naplate 20% poreza na tu poresku osnovicu, dakle, duplo više nego ako bi se neko dobrovoljno prijavio da bude u legalnom sistemu.
Čak i tada, kada se to desi prvi put biće data mogućnost da ukoliko se u roku od 45 dana, to neregistrovano preduzeće registruje i postane obveznik poreza, da mu se roba vrati, samo prvi put. Sledeći put ne bi imali takvu poštedu.
Moramo da stvorimo jednake uslove privređivanja za sve. Do sada je ovu obavezu imala tržišna inspekcija koja ima samo tri, četiri stotine zaposlenih u celoj Srbiji, Poreska uprava koja oko sedam hiljada zaposlenih, sigurno ćemo moći mnogo bolje i detaljnije da uvede to u red i mi želimo da smanjimo tu tzv. crnu ekonomiju, jer ovo spada u crnu ekonomiju ako je neko potpuno neregistrovan i čini nelojalnu konkurenciju.
Druga stvar, ne znam iz kog razloga je pre neku godinu, navodno zbog reforme pravosuđa, ukinuta mogućnost Poreskoj upravi da naplaćuje prvostepeno poresko prekršajno rešenje. To je prebačeno na prekršajne sudove i danas je taj sistem potpuno razvodnjen. Prekršajni sudovi sporo odlučuju i od toga nema ništa. Ako nema mogućnosti Poreska uprava da naplaćuje prekršajne kazne, nema discipline u poreskom sistemu. Raspitao sam se, u svim evropskim zemljama Poreska uprava naplaćuje prekršajne kazne ukoliko se utvrde nepravilnosti. Dakle, evropski razlozi ne mogu biti ti zašto je to bilo prebačeno na prekršajne sudove. Mi vraćamo tu meru, od Nove godine Poreska uprava može ponovo da vodi prvostepeni poreski prekršajni postupak.
Takođe, želeli smo da uvedemo, ne samo disciplinu u budžetski sistem, nego i u rad Poreske uprave i Trezora. Znate i sami da se mnogi privrednici opravdano žale i kažu zašto nama Poreska uprava zaračunava kamatu od 20% ako kasnimo jedan dan u uplati PDV ili drugih poreza, a kada oni nama kasne, misleći na državu, nemaju nikakvu sankciju. To je bio predlog privrednika koji smo mi ovde uvažili. Od Nove godine uvodimo penale za državu ako kasni u vraćanju PDV privredi, po istoj stopi zatezne kamate kao što se naplaćuje privrednicima ako kasne u plaćanju poreza. Napravićemo jednake uslove i naravno, nije nam namera da dođemo u situaciju da sada plaćamo te kazne, već da na vreme se vraćaju PDV i ostale obaveze privrednicima. Dakle, napravićemo disciplinu i tom sektoru jer trenutno su zaista uredne isplate plata i penzija, javnog duga i socijalnih davanja, uglavnom. Ovo ostalo nema budžetskog kalendara. Mi želimo da uvedemo budžetski kalendar i kada država vraća PDV privredi i kada plaća sve druge obaveze da bi imali disciplinu u celom sistemu.
Takođe, zbog teške ekonomske situacije odlučili smo da damo mogućnost da se za one koji duguju za porez, produži rok plaćanja poreskog duga, sa sadašnjih 12 na maksimalno 24 meseca i takođe da damo na neki način popust onima koji dobrovoljno prijave da nisu u stanju da izmire neki poreski dug pre njegove dospelosti. Oni će plaćati kamatu na taj dug po stopi od 10% umesto 20%. Ako neko dobrovoljno prijavi dospelu poresku obavezu za koju se zahteva odlaganje ili ako se zahtev za odlaganje plaćanja poreskog duga podnese pre njegove dospelosti, biće duplo niža kamata koja bi se na to zaračunavala, jer taj koji to sam čini, taj očito nije u mogućnosti iz nekih razloga da to uradi.
Takođe, idemo sa nekim merama relaksacije za one koji imaju manji iznos poreskog duga.
Takođe, želimo da modernizujemo poresku upravu. Danas, nažalost, poreska uprava ne zna unakrsno mnoge podatke koje bi morala da zna svaka moderna poreska uprava. Danas vi građani morate da prijavite porez na dohodak ako pređete neki cenzus, a ne da poreska uprava zna na bazi uplate poreza doprinosa i zarada koliki je on, pa da vam samo da rešenje. Danas se poreske prijave predaju u komplikovanoj papirnoj formi. Mi uvodimo obavezu da najkasnije do 1. jula 2014. godine sve poreske prijave moraju da idu samo elektronskim putem. Dakle, ukidamo papire iz prometa. Moraju, neće biti da može, nego mora od 1. jula 2014. godine za sva pravna lica od onih koji su paušalno oporezovani, do drugih, pri čemu onda imamo situaciju da ćemo smanjiti papirologiju, smanjićemo birokratiju u samoj poreskoj upravi.
Učiniću sve i da se edukacijom inspektora promeni njihovo ponašanje prema onima koji se kontrolišu, da postanu ljubazni u ophođenju sa privrednicima, naravno, oštri u sankcionisanju onih koji krše zakon, ali ljubazni u ophođenju. Dakle, ne smeju biti arogantni. Moraju da znaju da i oni žive od prihoda koje privreda izdvaja.
Takođe, iako ne postoji do danas obaveza zakonom, mi smo uveli obavezu da se svi rukovodioci, direktori poreskih uprava i filijala, biraju javnim konkursom. To do sada nije bio slučaj, nego ih je ministar postavljao. Dakle, ovim zakonom uvodimo obavezu izbora. Ima ih oko 173 direktora različitih poreskih uprava i filijala, javnim konkursom, koji će biti raspisan osam dana nakon donošenja ovog zakona i objavljen u svim medijima, kako bi bio što transparentniji.
Menjali smo i zakon o porezu na dodatu vrednost. Moram da kažem da pored brojnih kritika pre sedam, osam godina, taj zakon od kada je donet 2005. godine nije nijednom menjan. To je jedan od retkih zakona koji nije doživeo promene u parlamentu, a predstavlja bitan poreski zakon, stub svakog fiskalnog sistema.
Naravno, ne kažem da je on bio savršen, ali te mane koje je imao nisu bile brojne. Sam sam gledao kroz ovo vreme šta je to što može da se popravi i ove izmene nisu trivijalne. Promenili smo neke stvari, čak i tehničke, kako bi unapredili sam Zakon o porezu na dodatu vrednost, jer taj zakon ne sme da se menja stalno. To jeste zakon koji je sistemski i koji treba da traje.
Što se tiče stopa, zbog ovolikog javnog duga i budžetskog deficita nije moglo da se izbegne povećanje opšte stope sa 18 na 20%, ali je zato zadržana niža stopa na 8%. Dakle, za oosnovvne životne namirnice PDV je ostao nepromenjen, a povećan je na robu široke potrošnje. Efekat ovog povećanja će biti oko 35 milijardi dinara većih prihoda u narednoj godini, uz obračun nešto niže naplate zbog smanjene potrošnje. Moram da kažem, imajući u vidu da sam istovremeno ministar finansija i privrede, apsolutno sam svestan činjenice da ovo nije mera koja pogoduje privredi, ali je bila neizbežna, iz razloga što je javni dug ogroman i deficit ne bi mogao da se bez nje smanji. Svestan sam da ovo može da prouzrokuje smanjenje potrošnje i da može da oteža poslovanje jednom delu privrede. Međutim, zato smo se i opredelili da ne idemo sa većim povećanjem od ovih 2% samo na višoj stopi.
Međutim, uvodimo neke olakšice, posebno za male preduizetnike. Najveća olakšica je da podižemo cenzus za obavezni ulazak u sistem PDV, sa sadfašnjih četiri miliona na osam miliona dinara. To važi i za registrovana poljoprivredna gazdinstva. Dakle, ako je neko sa prometom manjim od osam miliona dinara, može da optira da li će biti paušalno oporezovan ili će ući u sistem PDV. Dakle, ne sprečavaju se oni koji imaju promet manji od osam miliona dinara. Ukida se onaj donji limit. Može svako da bude u sistemu PDV, a mnogima koji imaju niži promet od osam miliona odgovaraće da budu u sistemu PDV zbog povraćaja ako se nalaze u lancu proizbvođača, ali oni koji se bave proizvodnjom usluga, odnosno koji se bave uslužnim delatnostima, njima će možda ogovarati da ne uđu u sistem PDV, jer nemaju odbitak prethodnog poreza.
Takođe, povećava se iznos novca koji se vraća poljoprivrednicima, tzv. PDV nadoknada na 8%, a bila je 5% do sada, ali menjamo i sistem da taj novac mora ovoga puta da se uplati na račun poljoprivrednog proizbođača, bilo da je štedni račun ili neki drugi, jer do sada najveću korist od sadašnjeg sistema PDV naknada su imali trgovci, jer suštiniski poljoprivrednici nisu taj novac dobijali.
Insistiranjem u zakonu da to mora da se uplati direktno na račun proizvođača, ili će to biti iskorišćeno za poljoprivrednike ili trgovci neće moći da imaju od toga koristi. Dakle, ili će biti iskorišćeno za one kojima je namenjeno ili neće ni biti trošak budžeta u tom povraćaju.
Takođe, uvodi se i sistem od nove godine da mala i srednja preduzeća čiji je promet do 50 miliona dinara godišnje, a danas u tu grupu spada čak 86% svih PDV obveznika, mogu da biraju ako žele da PDV plaćaju tek kada robu naplate, a ne kada je fakturišu. To je predlog Asocijacije malih i srednjih preduzeća, koji stoji već godinu, dve dana. Ovu mogućnost uvele su neke evropske zemlje sredinom 2010. godine prvi put, jer do tada to nije bila praksa i mi smo iskoristili model koji važi danas npr. u Velikoj Britaniji ili Sloveniji.
Moram da kažem da sam u pisanju ovog zakona imao jako veliku pomoć od Milice Bisić, koja je bila zamenik ministra još u Vladi Zorana Đinđića, zamenik ministra finansija, a takođe mi je i pomogao i gospodin Simić, koji je bio jedan od najuspešnijih direktora poreske uprave Slovenije, koji je bio savetnik za poreski sistem. Zato smo iskoristili neka od rešenja koja su već upotrebljena u Sloveniji, recimo za povraćaj PDV tek kad se roba naplati za mala preduzeća. U svim zemljama koje su to uvele to se odnosi na preduzetnike i manja, srednja preduzeća. Dakle, zato smo ograničili promet na 50 miliona dinara.
Šta smo stavili kao sistem zaštite da ne bi bilo prevara? Tri stavke koje su jako važne. Ovo će moći da koriste samo one firme koje su najmanje godinu dana već u PDV sistemu. Dakle, ne mogu oni koji tek sada ulaze, nego neko ko je već godinu dana registrovan kao PDV obveznik. Drugo, oni koji su u tih godinu dana ili u prethodnih godinu dana uredno svakog meseca predavali PDV prijave, što znači nisu imali nameru da prevare državu, jer i oni koji predaju PDV prijavu a ne plate taj porez smatraju se poštenim.
Treće, ukoliko se u roku od šest meseci ne naplati ta roba, onda PDV mora da se plati. Dakle, šest meseci ili 180 dana se daje kao period firmama da mogu PDV da plate tek kada robu naplate, ali ako prođe više od šest meseci, onda moraju da plate porez, jer onda postoji velika šansa da u stvari žele da izbegnu porez. Na taj način hoćemo da olakšam omalim preduzećima poslovanje, ali da izbegnemo varanje države. To je urađeno i u ovim zakonima o kojima sam govorio, s kojima smo uzeli uporedno da bi napravili što bolje zakone.
Takođe smo promenili neke tehničke detalje u samom zakonu. U kontaktu sa udruženjima računovođa, žalili su se na neke brojne tehničke stvari, mi smo, videćete, unapredili i tu oblast. Primera radi, danas je rok za podnošenje PDV prijave 10 dana po isteku poreskog period. Privrednici su tražili da to bude 15 dana po isteku poreskog perioda za one obveznike za koje je poreski period kalendarski mesec, to su veća preduzeća, odnosno 20 dana po isteku poreskog perioda za obveznike koji tromesečno plaćaju PDV. Na ovaj način takođe olakšavamo život.
Takođe, imamo promenu kod PDV za građevinare i onih koji skupljaju sekundarne sirovine. Daću primer za građevinare. Od sada, kada se ovaj zakon usvoji, PDV neće plaćati izvođači radova nego investitori. Ako je investitor istovremeno izvođač radova, on plaća PDV. Ako investitor angažuje građevinske firme, kao izvođače radova, PDV plaća investitor a ne izvođači radova.
Zašto smo to uveli? To postoji već dugo vremena u Austriji. Mislimo da je dobro i za našu situaciju, jer često investitori angažuju puno podizvođača kojima čak ne plate u roku izvršene građevinske radove, a građevinske firme su bile dužne da unapred plate po fakturi PDV i onda su bile u duplom problemu. Državi su plaćale unapred PDV, a od investitora nisu dobijali novac za ono što su uradili i mnoge firme su zbog toga čak otišle u stečaj u ovom poslednjem periodu krize. Na ovaj način građevinske firme koje izvode radove, a nisu investitori, neće plaćate PDV, već će to činiti oni koji ugovaraju, znači investitori. Slično je kod sakupljanja sekundarnih sirovina. To se zove tzv. povratno dejstvo PDV.
Ostaje refundacija kupovine prvog stana za PDV. To rešenje nismo menjali, ali smo ga zato proširili. Ta mogućnost se daje i kupcu prvog stana, koji ga je kupio u skladu sa propisima o socijalnom stanovanju. To nije bilo rešeno u sadašnjem zakonu i moglo je da se tumači dvojako, a ovako je precizirano.
Takođe, svi proizvodi koji su bili, odnosno usluge na nižoj poreskoj stopi, ostale su.
Doneli smo jedno unapređenje za IT industriju. Danas IT sektor ne može da izveze softver ukoliko ne preda disketu, jer prenos podataka preko interneta nije smatran uslugom u smislu Zakona o PDV. Ispravili smo jednu ovakvu nelogičnost i mislim da će ovo rešenje sada omogućiti nesmetan izvoz softvera iz Srbije, a u narednom periodu imamo nameru da donesemo još čitav niz mera koji će poboljšati poslovanje u IT industriji.
Takođe, znate i sami da postoji jedna javna debata koja dugo traje oko PDV na bebi opremu, pelene, dečiju hranu i u razgovoru sa udruženjima roditelja došli smo do rešenja da nije dobro generalno ukidati PDV za dečije mleko ili pelene, iz razloga što smo ubeđeni da bi korist od toga uzeli trgovci sebi. Ne bi to osetili roditelji, nego bi trgovci to prevalili na svoju maržu i uzeli taj novac. Zato smo se odlučili i očekujem da Odbor za finansije taj amandman i uputi Skupštini, da se za bebi opremu vrši povraćaj PDV, tako što bi na taj povraćaj imali pravo svi roditelji čiji su mesečni prihodi do 80.000 dinara i čija je vrednost imovine ispod 200.000 evra, pri čemu, ne bi morali da donose u poresku upravu dokaz kolika im je imovina, nego će poreska uprava sama znati kolika je. Rekao sam da ćemo naterati, kroz ovaj sistem modernizacije, poreske uprave da modernizuju svoj informacioni sistem. Jedini dokaz koji će morati da se donese jeste fiskalni isečak, isečak fiskalnog računa i potvrdu o prihodima roditelja - dakle, ne domaćinstva već roditelja, koji u zbiru treba da bude ispod 80.000 dinara.
Takođe, ograničili smo ovaj iznos na period od dve godine i na iznos od 70.000 dinara, jer je toliko otprilike izračunato da su troškovi PDV na ovu opremu. To se odnosi na mleko za bebe, na dečija kolica, na pelene, na onu stolicu za hranjenje dece, na kašice i na sve ono što je neophodno za ishranu dece. Prošili smo krug korisnika namerno, ne samo na siromašne roditelje, jer ovo obuhvata i jedan deo srednje klasse.
To bi bili ključni poreski zakoni koji se menjaju. Kao što ste videli, situacija jeste teška, ali ubeđeni smo da sa ovim paketom mera zaustavimo rast i budžetskog deficita i javnog duga. Ubeđen sam da ćemo to učiniti. Svesni smo činjenice da ovaj paket zakona nije dovoljan i da je to samo prvi paket zakona.
Moram da kažem da vidite da nismo radili ovo jednosmerno, jer smo slušali u prethodnim mesecima privrednike, građane, radnike, sindikate i pokušali smo da napravimo jednu ravnotežu da se ovaj paket mera, na neki način, što lakše podnese. Jasno je da kada se smanjuje budžetski deficit to nije jednostavno, ali ako se ne smanji, onda država dolazi u opasnost da bankrotira, da ne može da plaća ni penzije, ni plate. U tom času se više ni ne postavlja to pitanje.
Ove mere su nužne. U Nacrtu budžeta za sledeću godinu ćemo razmatrati i promenu stope poreza na profit, ali ćemo razmatrati da to bude takođe umereno. Moram da kažem da će sada po stopi PDV Srbija biti na nivou, otprilike, proseka Evrope sa 20%. Mađarska ima stopu PDV od 27%, grupa zemalja kao što su Hrvatska, Danska i Finska imaju 25%, a više od Srbije imaju i zemlje poput Belgije, Litvanije, Grčke i Poljske. Ispod nas su ostali sada Nemci sa 19%, Turci, Makdeonci, Kipar, Švajcarci i Crnogorci. Oni imaju nešto niže stope PDV, ali ovo i dalje nije previsoka stopa PDV.
Toliko u ovom uvodnom izlaganju. Vlada Republike Srbije se zaista potrudila da u ovih prvih 45 dana uradi maksimalno da spreči dužničku krizu Srbije. Sada mogu da kažem da nakon usvajanja ovih zakona, sigurno te krize neće biti. Ali da bi mogli da smanjimo troškove kamata za otplatu duga u narednom periodu, moraćemo da idemo sa još radikalnijim smanjivanjem javnog duga i nekih troškova u odnosu na ovih 4% koliko smo prvobitno planirali. Fiskalni savet koji je dao projekciju da je potrebno da se ide na 3,5% je u pravu i mi ćemo se držati njihove preporuke pri izradi budžeta za sledeću godinu. Hvala.