Osma sednica Drugog redovnog zasedanja, 30.11.2012.

5. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Osma sednica Drugog redovnog zasedanja

5. dan rada

30.11.2012

Sednicu je otvorila: Vesna Kovač

Sednica je trajala od 10:15 do 17:55

OBRAĆANJA

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 12. amandman je podnela Vlada.
Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava prihvatio je amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 14. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Judita Popović, Radmila Gerov, Ranka Savić, Kenan Hajdarević, mr Svetislava Bulajić i Miljenko Dereta.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Reč ima narodna poslanica Judita Popović.
...
Liberalno demokratska partija

Judita Popović

Liberalno demokratska partija
Hvala vam gospođo predsedavajuća.
Poštovano predsedništvo, poštovani gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, reč je ovde o dobiti javnih preduzeća za tekuću godinu po završnom računu za 2012. godinu.
Vlada je predvidela da se 50% od te dobiti uplati u budžet. Međutim, mi smo predložili da to bude 80%. Dakle, nema tu velike razlike između 50 i 80%, a evidentno je da su dve stvari ovde ključne.
Prva stvar je to da ova Vlada ne menja politiku prema javnim preduzećima, a druga stvar je to da se privreda sve više i više centralizuje. Dakle, postoje jasni pokazatelji da se Srbija pretvara u stvari u jedno preduzeće. Dakle, naša privreda postoji samo na taj način što javna preduzeća budu subvencionisana. Javna preduzeća su ta koja zapošljavaju najveći broj radnika. Dakle, privatno preduzetništvo i sve ostalo što je u sferi nekog privatnog biznisa, potpuno ostaje u drugom planu.
Prema tome, ukoliko već javna preduzeća uplaćuju 50%, neka to bude i 80%, a može i više da se uplati. Naime, potpuno je svejedno, na kraju krajeva će opet građani Srbije da plaćaju sve neuspehe i sve pogrešne odluke u tim javnim preduzećima.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 14. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Miroslav Petković i Radojko Obradović.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Reč ima Radojko Obradović.

Radojko Obradović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Kao što je moja koleginica već rekla, oni su imali amandman na član 14.
Član 14. se tiče uplate dobiti javnih preduzeća, javnih agencija i drugih oblika organizovanja, kao i privrednih društava čiji je osnivač Republika ili u kojima Republika ima učešće u vlasništvu. Moramo priznati da je ovakvih pokušaja bilo i prethodnih godina, kao što je bilo i pokušaja da se deo sopstvenih prihoda uplati u republički budžet.
Narodni poslanici nikada nisu saznali kakva je sudbina ove odredbe budžeta. Znamo da sopstveni prihodi nisu uplaćivani, a posle znamo naročito iz izveštaja državne revizije da većina javnih preduzeća nije uplaćivala dobit.
Druga stvar koju treba istaći je da većina javnih preduzeća u Srbiji ne posluje pozitivno, nego su značajni gubitaši. Naš amandman pravi razliku između brojnih javnih agencija, javnih preduzeća i drugih oblika organizovanja. Tim pre što smo uočili da je bilo različitih anomalija. Postoje privredna društva koja su silom prilika prešla u vlasništvo države i njima je država uzimala 50% dobiti, onemogućavala im je redovno funkcionisanje. Kao što postoji Nacionalna korporacija za osiguranje stambenih kredita kojima je 50% od sredstava koja su predmet osiguranja uzimano kao da je to dobit.
Dobra je stvar što je naš amandman prihvaćen, jer je defakto prihvaćen tako što je suština našeg amandmana pretočena u amandman Skupštinskog odbora i dobra je stvar što će od naredne godine biti drugačiji tretman.
Šta nije dobro? Nije dobro što našim amandmanom je tačno precizirano pod kojim uslovima se član zakona primenjuje ili nije bilo potrebno da Vlada ima bilo kakvu dodatnu intervenciju. Ovde ostaje mogućnost za dodatnom birokratizacijom, jer će svaki od ovih oblika organizovanja preduzeća i agencija morati da traži posebnu saglasnost Vlade, a upravo je to i gospodin Dinkić poznat po tome da se bori za debirokratizaciju.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na osnovu člana 157. stav 6. Poslovnika Narodne skupštine, Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava podneo je amandman na član 14.
Predstavnik predlagača prihvatio je ovaj amandman na sednici Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava. Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo predloga zakona.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 15. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Teodora Vlahović, dr Janko Veselinović, Srđan Miković, Siniša Lazić i Ljuban Panić.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Reč ima narodni poslanik Srđan Miković.

Srđan Miković

Demokratska stranka
Poštovane koleginice i kolege, pozivam vas da podržite ovaj amandman koji smo podneli. Tim podnetim amandmanom pokušavamo da izjednačimo sve one koji su zaposleni u državnoj upravi, u lokalnoj samoupravi i teritorijalnoj autonomiji.
Član 21. Ustava Republike Srbije definiše da pred Ustavom i zakonom svi su jednaki i da svako ima pravo na jednaku zakonsku zaštitu bez diskriminacije. Činjenica je da nešto što se dozvoljava članom 9. Predloga zakona o budžetu ne dozvoljava se nameštenicima i uopšte onima koji su zaposleni u lokalnim organima vlasti. Tu se radi o otvaranju mogućnosti da se utvrdi procenat od ukupnog iznosa sredstava za plate namenjene za nagrade, za posebne rezultate rada i to najviše do jedan posto mesečnog platnog fonda za mesec, za prethodni mesec itd, da ne čitam dalje amandman do kraja.
Radi se o tome da čistačica koja radi u državnim organima može za posebne rezultate rada da dobije određenu razliku, a onaj ko čisti u lokalnoj samoupravi to ne može. Dozvolićete, to ne može tako. Ne može tako ako poštujemo Ustav. Dajte da dozvolimo svima ista prava pred zakonom.
Upravo zbog toga ne mogu da se složim a posebno ne mogu da se složim sa obrazloženjem koji je dat uz tekst kojim Vlada odbija predloženi amandman gde se kaže da zaključcima Vlade je data mogućnost da se zaposlene sa srednjom i nižom stručnom spremom u jedinicama lokalne samouprave, osim u Gradu Beogradu i organima teritorijalne autonomije, osnovica za obračun isplata plata uveća po osnovu kvaliteta i rezultata rada.
Šta to znači? Diskreciono pravo Vlade da zaključkom Vlade, gde hoće tu može. Ako možemo to da uradimo zakonom, što da ne uradimo zakonom?
(Predsedavajuća: Vreme.)
Granična vrednost je jedan posto u okviru stavke za plate i upravo zbog toga još jednom vas pozivam takav amandman.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 15. amandman je podnela Vlada.
Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava prihvatio je amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo predloga zakona.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 16. amandman su zajedno podneli narodni poslanici dr Nenad Popović i Bojana Božanić.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Reč ima narodna poslanica Bojana Božanić.

Bojana Božanić

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Nadovezaću se na prethodni amandman u članu 16. smo predložili da se briše član 16. zato što smatramo da određene nepotrebne stvari ne treba da budu u jednom ovako ozbiljnom zakonu o budžetu Republike Srbije.
Pre svega ovaj član se odnosi na korišćenje prostorija državnih institucija, odnosno korisnika budžeta, direktnih i indirektnih između sebe i oni regulišu kako će plaćati korišćenje tih prostorija, naravno koliko se ugovorom to definiše, možda plaćaju i druge troškove.
Međutim smatramo da bi to Zakonom o javnoj svojini bilo bolje regulisati. Znamo da ima dosta takvih prostora koji se iznajmljuju i čak trenutno dosta budžetskih prostora koji se i ne koriste. To je veliki problem i nalaze se na dobrim lokacijama. U zadnje vreme sam čitala, to je problem kasarne u Kragujevcu, itd.
Smatram da treba bolje da se pozabavimo tim prostorima i korišćenjem tih prostora koji su na atraktivnoj lokaciji, a koji bi svakako mogli da se iskoriste za unapređenje razvoja pojedinih lokalnih samouprava. Hvala.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 17. amandman su zajedno podneli narodni poslanici dr Nenad Popović i Dušica Morčev.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 18. amandman je podneo narodni poslanik dr Nenad Popović.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 18. amandman je podnela narodni poslanik Olgica Batić.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 18. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Ivan Andrić, Bojan Đurić i Kenan Hajdarević.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Bojan Đurić.
...
Liberalno demokratska partija

Bojan Đurić

Liberalno demokratska partija
Ministre, stvarno mi nije jasno zašto niste prihvatili ovaj amandman. Nije se pričalo mnogo o ovom članu, pa bih ljudima koji ovo gledaju da objasnim.
Vi ste predvideli Predlogom zakona o budžetu da pojedina dospela potraživanja koja su nastala na osnovu toga što je Vlada Srbije u prethodnim godinama ili godinu na koju se odnosi budžet davala pozajmnice budžetske pravnim licima na teritoriji Republike Srbije i da ta dospela potraživanja u jednom trenutku u 2013. godini Vlada može da otpiše, odnosno dugove tih pravnih lica ili da ih prebaci u kapital tih pravnih lica. Za to ste predvideli nadležnost Vlade Srbije na osnovu kriterijuma koje vi propišete, a za to je potrebna saglasnost Narodne skupštine.
Liberalno demokratska partija je predložila da takva mogućnost postoji, ali da se u svakom konkretnom slučaju donese poseban zakon u ovom parlamentu. Vi ste naš amandman odbili i kažete da je Vlada ocenila da je potrebno da pribavi saglasnost Narodne skupštine, a ne da se tome donosi poseban zakon. Izvinite, nije nadležnost Vlade da tako nešto procenjuje.
Predlog člana koji postoji u Predlogu zakona o budžetu nije ustavan. Narodna skupština ne može da daje nikakvu saglasnost. Ne postoji način da damo saglasnost, pogotovo ne u odnosu na ovaj zahtev kakav vi imate. Objasnite kako bi to u realnom životu izgledalo. Vi donesete odluku da otpišete nekome dug i šta onda uradi Narodna skupština? Ko vam da tu saglasnost, u kom postupku, na šta tačno, na kakvu analizu?
Ako ne usvojite ovaj amandman praktično se što budete radili kada budete otpisivali dugove i donosili ove odluke, ispunjavaće uslove iz krivičnog dela zloupotreba službenog položaja. Upozoravam vas da je pogotovo u ovim danima aktivne borbe protiv korupcije tako nešto vrlo opasno.
Ne može Vlada, bez obzira na to da li postoje kriterijumi ili ne postoje, bez posebnog zakona koji usvoji Narodna skupština. Ovim se praktično raspolaže imovinom. Ne može Vlada da donosi odluku kome će otpisivati dug, kome neće i da za to traži saglasnost Narodne skupštine. Koga tačno u Narodnoj skupštini? Kako će izgledati sednica Skupštine na kojoj donosimo tu odluku?
Dakle, nismo tražili od vas ukidanje te mogućnosti, kao što su tražile neke druge poslaničke grupe. Tražili smo od vas da donesete poseban zakon o tome u svakom konkretnom slučaju.
Juče se govorilo o nekim regionalnim primerima. Vodite računa o tome kako završavaju neki postupci raspolaganja državnom imovinom u nekim zemljama oko nas, recimo, u Hrvatskoj. Ne razumem u čemu je problem da Skupština razmatra taj zakon, da ga donesemo i da onda sve bude jasno i transparentno, pogotovo u situaciji kada najavljujete Zakon o javnim preduzećima? S druge strane, tražite diskreciono ovlašćenje Vlade da nekom otpisuje dugove, da prebacujete dugove, odnosno potraživanja u kapital itd, bez plenarne sednice parlamenta i bez zakonskog osnova za tako nešto.
Ovo nije dovoljan zakonski osnov za ono što tražite. Ako insistirate na ovakvom članu, mi ćemo pokrenuti postupak pred Ustavnim sudom. Ne možete da oduzimate ingerencije Narodne skupštine. To je protivustavno.