Hvala vam, gospođo potpredsednice.
Poštovani gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, radi se o tome da ovaj predlog zakona o posredovanju i prometu i zakupu nepokretnosti se odnosi na dve ključne stvari. Jedna se odnosi na ustanovljavanje registra posrednika, a druga se odnosi na stručni ispit, odnosno na definisanje stručne spreme koja je potrebna za osobe koje će raditi u tim agencijama za posredovanje.
Dakle, osim tih ključnih stvari koje sam ovde navela u Predlogu zakona, sve ostalo se može pronaći u postojećim propisima. Zaista zbog svega toga nije bilo potrebe da se poseban jedan zakon predlaže koji će se odnositi za regulisanje posredovanja u prometu i zakupu nepokretnosti.
I ove ključne stvari su problematične iz nekoliko razloga, posebno ovaj član 5. Predloga zakona je problematičan iz tog razloga što nekako tu stručnost povezuje sa socijalnom kategorijom.
Jeste, potrebno je da se polaže stručni ispit, ali stručni ispit nije dovoljan ukoliko zaista želite da dobijete mnogo kvalitetnije rezultate u tom posredovanju od onih rezultata koje smo do sada imali, a sami ste u obrazloženju zakona naveli o kakvoj velikoj vrednosti poslova se ovde radi u prometu nepokretnosti i koliko je u stvari velika ta provizija koja se očekuje, odnosno koja jeste na godišnjem nivou oko tri milijarde dinara u pogledu provizije posrednika.
Govorite nešto o tome da se jako veliki iznos neplaćanja poreza gubi upravo zbog tog razloga što nemamo jasan odnos prema ovom pravnom poslu. Govorite o tome da je potrebno da se uvede pravna sigurnost i da je potrebno da se celokupan taj posao uvede u legalne tokove i sa tim bih se ja složila sa vama, ali opet da se vratim na ovaj član 5.
Ukoliko vi predviđate četvrti stepen stručne spreme i polaganje stručnog ispita bar za jednog zaposlenog u toj agenciji, pa čak i da nije zaposlen, nego da ima određeni ugovor o radu sa samom tom agencijom, ja mislim da je to nedovoljno. Nedovoljno je iz tog razloga jer vi već u članu 16. definišete koje su obaveze tog posrednika, odnosno Agencije za posredovanje, a to su veoma ozbiljne obaveze koje se odnose upravo na stručnost koja je potrebna da se u Agenciji posebno promoviše.
Promet nepokretnosti podrazumeva ozbiljne egzistencijalne interese svih onih koji se obraćaju agencijama da im pomogne u pronalaženju nepokretnosti da ih kupe, odnosno koje oni angažuju da te nepokretnosti prodaju. Zato je jako bitno da vi u agenciji imate bar jednu osobu, jednog zaposlenog ili jednog konsultanta koji će imati završeni pravni fakultet. Nije dovoljno da se samo položi stručni ispit i nije dovoljno da se jednim kratkim kursom onaj zaposleni upozna sa nekim osnovnim pravnim kategorijama i pravnim institutima.
Kako će taj zaposleni u agenciji moći da garantuje osobi koja ga je angažovala u tom posredovanju da su te nepokretnosti koje su upisane u javnim knjigama u potpunosti sigurne i da može da pristupi tom ugovoru? Kako će moći da otkloni bilo kakav rizik ukoliko se ne razume u to? Šta to znači upis nepokretnosti koja je nelegalno izgrađena, a eto imamo zakon koji to dozvoljava? Šta to znači ako postoji hipoteka, založno pravo na toj nepokretnosti? Koje su posledice po kupcu ukoliko kupi takvu vrstu nepokretnosti?
Vi ste ovde u tri tačke naveli koji su to rizici na koje posebno treba da obrati pažnju onaj posrednik koji je doveo kupca radi sklapanja ugovora, a to su: mogući rizici u vezi sa upisom predmeta nepokretnosti u Registar nepokretnosti, upravo sam o tome govorila, upisa na pravo, odnosno teret na predmetnoj nepokretnosti i o tome sam vam malopre govorila. Postojanje prava preče kupovine i ograničenje u pravnom prometu u skladu sa posebnim propisima. Za sve to vam je potrebno određeno predznanje.
Dakle, ako ste se jednim kraćim kursom upoznali sa svim tim potrebnim pravnim institutima, položili stručni ispit, a mi čak i ne znamo koji će biti kriterijumi, kakav će to stručni ispit biti? Nemamo podzakonske akte u koje možemo da izvršimo uvid pa da kažemo – u redu to će možda odgovarati svim onim zahtevima koje ste ovde naveli u zakonu.
Dakle, nema pravne sigurnosti ukoliko isključite taj element koji se odnosi na stručnost, na stručno obavljen posao. Pravna sigurnost podrazumeva da se u najvećoj mogućoj meri otklone ti rizici u domenu prava koji mogu da prate određeni pravni posao. Nažalost, ovaj zakon zaista ne omogućava uspostavljanje takve vrste pravne sigurnosti.
Zato smatramo da je jako bitno da bar jedno lice, da li zaposleni u toj agenciji ili neko ko će obavljati određene konsultantske poslove za tu agenciju da ima završen pravni fakultet pored onog stručnog ispita koji je potreban.
Pravni fakultet traje četiri godine. Taj stručni ispit je samo stručni ispit i ništa drugo. Bez obzira koliko je bitno da se što više ljudi zaposli, između ostalog i da se ohrabre ljudi, da kao preduzetnici se okrenu otvaranju i ovih agencija za posredništvo, bez obzira što mnogi nemaju završene pravne fakultete, ali ne smemo dozvoliti da tako ozbiljna problematika bude u toj meri ne zaštićeno, bez valjane stručnosti koja je neophodna po ovom pitanju.