Poštovani gospodine predsedavajući, gospodine predsedniče Vlade, ministre Raduloviću, dame i gospodo narodni poslanici, drago mi je što smo prethodnih dana imali priliku da na konstruktivan i kvalitetan način zajednički prodiskutujemo o zakonima koji su početna tačka na putu reformi koje sprovodimo.
Istovremeno, nije mi drago što smo tu gde jesmo i što je moranje ispred naših pojedinačnih želja i mogućnosti da sve bude zadovoljeno.
Smatram da smo u ovom ograničenom prostoru u kome danas moramo da delujemo postigli maksimum. Maksimum u ovim uslovima predstavlja minimum neophodan da nastavimo da funkcionišemo. Šta je minimum? Minimum je stabilizacija javnog duga. Cilj koji smo postavili je oko 70% do 2016. godine i promena kursa, deficit, prvi put priznat 7,1% umesto blizu 9%, koji bismo na tom nivou imali da nismo preduzeli mere o kojima smo diskutovali prošle nedelje.
Hteo bih ovom prilikom da dodam da je to deficit na nivou o kome nismo diskutovali ranije i da na republičkom nivou imamo deficit manji nego po rebalansu za ovu godinu, kao i na konsolidovanom za 0,1%, ali i to je nešto.
Iako smo o većini ovih elemenata imali prilike da diskutujemo prošle nedelje, predstaviću vam samo najvažnije komponente budžeta za narednu godinu.
Na republičkom nivou planiramo prihod od 930 milijardi u 2014. godini, što je više od 873, koliko imamo po rebalansu za ovu godinu. To je nominalni rast od oko 6,5%. Ukupni rashodi su 1.112 milijardi, nominalni rast od oko 5,8% u odnosu na rebalans za tekuću godinu. Imamo 182 milijarde deficita, odnosno 4,6% BDP u odnosu na 4,7% po rebalansu za tekuću godinu.
Što se tiče prihodne strane, u nešto više detalja. Kao i prethodnih godina, najveći prihodi planiraju se od naplate PDV – 430 milijardi dinara, odnosno 46% ukupnih prihoda. Ono što je važno tu naglasiti jeste da merama koje preduzimamo na prihodnoj strani povodom reforme poreske uprave i suzbijanja sive ekonomije trebalo bi da nam donesu skromnih rekao bih 16 milijardi sa strane poreza i dodatnih šest milijardi sa strane akciza, prevashodno što se tiče šverca duvana i naftnih derivata. Kažem skromnih zato što tu prostora ima mnogo više i to ćemo nastaviti da radimo i planiramo i računamo na to i u naredne dve godine.
Povećanje PDV sa 8% na 10% i prebacivanjem IT sektora, da tako kažem, na višu stopu doneće nam još dodatnih nezanemarljivih 21,5 milijardi, odnosno čitavih 0,5%, skoro 0,6% BDP.
Što se tiče rashodne strane, ukupni rashodi za zaposlene su 272 milijarde, 24% ukupnih rashoda. Nominalno povećanje od 3,2% u odnosu na 2013. godinu kao rezultat indeksacija plata od 1,5% i povećanja plata usled minuloga rada i unapređenja, odnosno napredovanja u službi.
Rashodi za robe i usluge u 2014. godini biće 96 milijardi. To je nominalni rast od 10%. Bitno je razumeti zašto je tu do povećanja došlo. Tu imamo različitu metodologiju obračuna. O tome ću detaljnije govoriti kada budemo ušli u raspravu u pojedinostima.
Kamate su 114 milijardi. To je povećanje od preko 20 milijardi u odnosu na prethodnu godinu, odnosno ovu godinu. To je porast od oko 14 milijardi koje smo imali 2008. godine i to je rezultat neodgovornog zaduživanja u prethodnom periodu.
Takođe, to podrazumeva obezbeđivanje jeftinog zaduživanja kod stranih partnera, bilo međunarodnih institucija, bilo kroz bilateralu, i to je nešto što je ključno i za dugoročnu stabilizaciju kod nas. Subvencije su 81 milijarda i smanjujemo dalje u odnosu na 2013. godinu sa 84 milijarde. Veliki deo onoga što kompenzuje smanjenje jeste prebacivanje javnih servisa RTS-a i Radio-televizije Vojvodine na budžet u sledećoj godini.
Ono što je važno, a o tome će više govoriti ministar privrede, jeste da menjamo model subvencionisanja i u privredi i u poljoprivredi. Stimulacija će biti da bi preduzeća zarađivala na zdravim nogama, a poljoprivrednici da bi proizvodili više. Preispitivanje opravdanosti garancija, da ne bi bilo stvari ispod crte, ponovo. Uslov će, naravno, biti restrukturiranje ovih preduzeća, 153 koja su u restrukturiranju, kao i reforme u javnim preduzećima.
Na lokalnom nivou restriktivnija politika za preduzeća je, za lokalna javna preduzeća, za subvencije, osigurana smanjenjem nenamenskih transfera, odnosno transfera koji se odnose na subvencije javnim i komunalnim preduzećima. Njih isto nećemo zaboraviti u smislu restrukturiranja koje je neophodno.
Transferi organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja, pre svega PIO fondu, iznose čitavih 280 milijardi. Opet, 25% ukupnih rashoda budžeta. Opet, to ide sa indeksacijom i to je ovo o čemu je govorio i premijer, da ćemo morati da se tome obratimo u dugom roku, kako bismo osigurali održivost. Socijalna zaštita je na nivou iz 2013. godine, oko 107 milijardi. Najviše se izdvaja pojedinačno za dečiju zaštitu – 47 milijardi.
Kapitalni rashodi su 52 milijarde dinara, što je značajno povećanje u odnosu na ovu godinu i 34 milijarde koje smo imali po rebalansu, što je preko 50% povećanja, a 5% ukupnog budžeta je značajan iznos u poređenju sa prethodnim budžetima. Ono što je važno tu naglasiti, jeste da smo kao Vlada seli i odredili prioritete za projekte i kapitalne investicije koje ćemo raditi, odlučili koje nećemo raditi, kako bismo sprečili dalje zaduživanje po osnovu kredita koje ne povlačimo, a takođe prelazimo na modele koncesija i javno-privatnih partnerstava gde god je to moguće, kako bismo osigurali učešće privatnog sektora u kapitalnim investicijama.
Neki od najvažnijih projekata su navodnjavanje u poljoprivredi kreditima iz Abu Dabija, obnova kliničkih centara u Srbiji, istraživanje i razvoj u nauci, u javnom sektoru, modernizacija škola, projekti socijalne inkluzije.
Povećan je budžet za kulturu za trećinu. Nije dovoljan, ali je korak u pravom smeru, ja bih rekao, i to računam bez informisanja, bez RTS-a i RTV-a.
Što se tiče finansiranja, ukupno je oko 6 milijarde evra. Veći deo toga, nažalost, tri četvrtine, skoro se odnosi na otplatu odnosno na refinansiranje, i ja se nadam na otplatu nekih starih dugovanja. Većina tog novca nadamo se da će biti obezbeđena iz bilateralnih izvora finansiranja i nadamo se veliki deo njih po povoljnim kamatama.
Što se tiče konsolidovanog budžeta opšte države tiče, da se tome obratim, iako to nije tema nužna za ovu raspravu, ali ja mislim da bi trebalo da bude, kao što bi trebalo da bude i ono što je ispod crte, po prvi put, znači, kada se uzme konsolidovana država u obzir, ukupni prihodi su 1.583 milijarde, rashodi 1.802 milijarde, konsolidovani deficit je planiran na 219 milijardi, odnosno 5,5% bruto društvenog proizvoda, što je niže nego ove godine po rebalansu, gde je to 5,6.
Što se tiče onoga ispod crte, što nas dovodi do famoznih 7,1%, rashodi ispod crte su oko 1,7% BDP, čitavih 67,5 milijardi dinara. Ono što je važno da svi znate, jeste da iz Zakona o budžetu izbacujemo članove koji nam omogućavaju da ovo nastavimo da radimo dalje, da dajemo garancije i da se zadužujemo bez odobrenja Narodne skupštine. Znači, 67,5 milijardi odnosi se na otplate ranije uzetih kredita sa garancijama države za javna preduzeća „Srbijagas“, Železnice, JAT, „Galenika“, što je ukupno preko 40 milijarde; 24 milijarde se odnosi na očuvanje bankarskog sektora, a mi se svakako nadamo da to nećemo morati sve da potrošimo kako je planirano, naročito što se tiče bankarskog sektora.
Dakle, svesni smo i znamo da ne možemo da govorimo ni o idealnom ni o najboljem budžetu. Govorimo o jedinom mogućem putu, jedinom mogućem smeru. Premijer je već nagovestio korake koji nas čekaju kada je govorio o strukturnim reformama i ja to neću ponavljati, o tome sam već pričao prošle nedelje.
Sve ono što moramo da uradimo, ponoviću to, moramo da uradimo da ne bismo imali deficit od 9%, koji bi stvarno bio najveći u ovom trenutku u Evropi i da se ne bismo suočili sa krizom javnog duga u periodu od godinu do dve dana, što nam se sa ovakvim budžetom i sa fiskalnom strategijom, što je trogodišnji plan, po prvi put kredibilan, ja bih rekao, neće desiti.
Bitno je da znamo da ovaj budžet ne može da se posmatra odvojeno od seta zakona o kojima smo već pričali prošle nedelje. Ne možemo, takođe, ni da ne planiramo uvođenje reda u javnom sektoru. Nova zapošljavanja, nažalost, pretila su da uruše sistem koji više nije u stanju da se održava. Mi smo to prošle nedelje svi zajedno ovde izglasali i regulisaćemo uredbom i aktom Vlade na adekvatan način. Ali, ono što je bitno da znate jeste da ti efekti nisu uračunati u ovaj budžet, što se tiče zamrzavanja zapošljavanja i prevremenog odlaska u penziju.
Dakle, kada bismo u budžet uračunali te efekte zaustavljanja zapošljavanja, uvođenja platnih razreda, na kojima ćemo raditi i planiramo da ih uvedemo već do 1. jula, cifre koje smo dali u ovom budžetu bile bi, da smo to uključili, još manje, tako da je na neki način ovaj budžet realan. Ali, mi ćemo raditi na tome da ga učinimo mnogo boljim tokom godine, za razliku od prethodnih godina, kada je uglavnom rebalansiran u suprotnom smeru.
Na konto toga je ovih 200 miliona evra koje su određene za bankarski sektor, za državne banke. Po preliminarnim rezultatima koje imamo iz vanrednih revizija koje je država krajem septembra zatražila od svih banaka, čini mi se da će biti značajno manje, što je takođe ohrabrujuće.
Dakle, kao zaključak, šanse da vagamo između nijansi smo propustili, nažalost, sada se od nas očekuje da budemo odgovorni. Da budemo odgovorni kao što to nismo bili, kada smo požare gasili tako što smo okretali glavu na drugu stranu, da budemo odgovorni i priznamo da smo pogrešili, dok još ima vremena za takvo priznanje.
Jedino što mogu da vam obećam jeste da put kojim krećemo neće biti lak. Obećavali su vam to i ranije, ali se dešavalo da smo sa prvim rupama na putu vozilo zaustavili, okrenuli ga na drugu stranu, da nastavimo udobnim i komfornijim putem, koji je nažalost vodio na pogrešnu stranu. To nećemo raditi. Ovaj budžet je zaokret u tom smislu i pozivam vas na jednu konstruktivnu raspravu. Nadam se da ćemo kroz nju imati priliku da sve ubedimo da je ovo ono što nam je u ovom trenutku potrebno i prvi korak ozdravljenju. Hvala.