Druga sednica Prvog redovnog zasedanja, 21.05.2014.

5. dan rada

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Reč ima ministarka u Vladi Republike Srbije Kori Udovički. Izvolite.

Kori Udovički

Na ovih više amandmana, koji se u suštini odnose na isto pitanje, odgovor je jednostavno da amandman Vlada nije prihvatila iz razloga što u vršenju nadležnosti nacionalnog saveta mogu da odlučuju isključivo članovi nacionalnog saveta.
Smatra se da o pitanjima koja se tiču interesa nacionalnog saveta ne bi trebalo da odlučuje lice koje nije njegov član. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Reč ima narodni poslanik Zoran Babić. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Zoran Babić

Srpska napredna stranka
Zahvaljujem se, gospodine predsedavajući.
Gospođo ministarka, dame i gospodo narodni poslanici, Srbija gaji različitosti zato što stoji na različitostima.
Po popisu iz 2011. godine, 13% stanovništva u Srbiji su pripadnici nacionalnih manjina koji su organizovani u nešto više od 30 različitih nacionalnih identiteta. Za Srpsku naprednu stranku je to vrednost našeg društva koju želimo da gajimo.
Srpska napredna stranka kao stranka, koja je dobila skoro polovično poverenje građana Republike Srbije, koja vodi Vladu Republike Srbije, ima pravo na politiku integracija, odnosno da vodi politiku integracija. Ta politika integracija može da se vodi jedino putem dijaloga sa svim predstavnicima nacionalnih manjina.
Niko nema tapiju na nacionalne manjine, niko nema pravo da govori u ime svih i zato se protivim nekim ružnim rečima koje su u ovom parlamentu izgovorene i zato sam zahvalan predsednici parlamenta zato što je te neke ružne reči zaustavila u korenu, zato što je tema nacionalnih manjina tema koja je hipersenzitivna za svako društvo, pa i za srpsko društvo i ne bih želeo da iko neodgovornim izjavama takve procese optereti. Ne bi želeo da teškim, neistinitim i nepotrebnim rečima pošaljemo ružnu sliku i međunarodnoj zajednici, da pošaljemo ružnu sliku i predstavnicima nacionalnih manjina.
Smatramo da je neophodno napraviti jedan jasan balans između stepena odvojenosti koji je neophodan za slobodno izražavanje i razvoj specifičnosti pripadnika nacionalnih manjina i uspostavljanja veza između različitih nacionalnih manjina međusobno, kao i veza između nacionalnih manjina i celokupnog društva. Zbog toga bih voleo da se svi vratimo i govorimo o Predlogu zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, da nadgovornjavanja i te neke sitne političke poene ostavimo za neke druge scene i za neke druge teme.
Tema nacionalnih saveta nacionalnih manjina i uopšte nacionalnih manjina u našem društvu je tema o kojoj će se govoriti u jednom aktivnom dijalogu između države i svih predstavnika nacionalnih manjina. U Srbiji podjednako loše žive i većinski narod i predstavnici nacionalnih manjina.
Opredeljenje ove Vlade Republike Srbije da ekonomskim merama, reformama za koje je Vlada Republike Srbije dobila poverenje od građana Srbije, bez obzira da li pripada većinskom narodu ili nacionalnim manjinama, je poverenje za sprovođenje reformi za bolji život u Srbiji, za više posla, za više investicija, za više radnih mesta za sve ljude u Srbiji.
Nemojte da na ovaj način i na ovim temama, možda sitnim političkim poenima koje ćemo trenutno zaraditi, pošaljemo neku ružnu sliku i o našem društvu i o našoj državi, što apsolutno ne želimo.
Molim vas da uvedemo ovaj postupak i ovu sednicu u jedne normalne i pristojne okvire.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Muamer Bačevac. Izvolite.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Muamer Bačevac

Socijaldemokratska partija Srbije
Kao ovlašćeni ispred moje poslaničke grupe, vratio bih se na amandman koji je izazvao, jednom rečju, delimično kvalitetnu debatu.
Postoje argumenti koje smo čuli sa ove strane, ali mislim da ima argumenata, i to izuzetno jakih, koji opravdavaju ovo zakonsko rešenje.
Pričao sam afirmativno o ovom zakonu. Mislim da je mnogo bolji nego Zakon koji je bio od 2009. godine i mislim da je i ovo jedan kvalitet koji ovaj zakon nosi.
Pre svega, diskutabilno je uvoditi ljude koji nemaju legitimitet izborni i to može da bude mesto ozbiljnih zloupotreba.
S druge strane, izuzetno je bitno da motivišemo profesionalce, ljude pravnike, lekare, ljude koji čine inteligenciju jednog naroda, da se uključe u trku i da uđu i da se izmere i da vide na koji način se stiče mesto i na koji način može da se praktično utiče iz samog saveta.
Na kraju, i samo ustanovljavanje ove institucije, ovog praktično tehničkog elementa saveta je izuzetno značajno, jer se njime mogu premostiti zaista problemi koji u hodu mogu naići.
Stoga želim da zaključim da ima i puno pozitivnih argumenata zbog čega će ovaj predlog zakona i ovu tačku SDP podržati, a ovaj amandman iz navedenih razloga odbiti.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Da li još neko želi reč po ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 5. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Sulejman Ugljanin i Enis Imamović.
Vlada i Odbor za ljudska i manjinska prava i ravnopravnost polova nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Enis Imamović. Izvolite.
...
Stranka demokratske akcije Sandžaka

Enis Imamović

SDA Sandžaka – PDD
Hvala, gospodine predsedavajući.
Dozvolićete mi samo na početku par sekundi da oduzmem vremena, umesto da se javim po Poslovniku. Zamolio bih vas da ubuduće opomente.
Dakle, kada se stranka koja se na izborima kandiduje kao manjinska stranka i kada osvoji manjinske glasove, ona samim tim što se kandidovala kao manjinska stranka traži samo manjinske glasove, da bi tu manjinu predstavljala u ovom parlamentu. Već nekoliko puta provejavali su razni tonovi gde se takvim strankama osporava da imaju pravo da govore o toj manjini, isključivo o toj manjini u ovom parlamentu. Molio bih vas da ubuduće na te tonove reagujete, a sada bih se vratio na amandman.
Dakle, ovim amandmanom na član 5. hteli smo da ispravimo jednu činjenicu gde mi smatramo da zaista nije dobro. On je otprilike isti kao i amandman o kojem smo raspravljali u prethodnih pola sata.
Dakle, smatramo da nije dobro na bilo koji način uslovljavati članstvo u izvršnom odboru nacionalnih saveta zato što je zadatak izvršnog odbora da sprovodi odluke Nacionalnog saveta, a naročito nije dobro zbog činjenice da je i odbijen amandman kojim smo mi predvideli afirmaciju onog saveta, Saveta Republike Srbije za nacionalne manjine, čime je odbijeno da se u zakonski okvir uvede ovaj savet, koji je Uredbom Vlade formiran 2009. godine, koji do sada nije ništa radio, niti je čak ni zaživeo.
S obzirom na loša iskustva vezana za implementaciju svih zakona, a posebno onih zakona koji se tiču nacionalnih manjina, smatramo da bi postojanje ovakvog saveta bila svojevrsna garancija najviših državnih funkcionera da zaista žele pomoći nacionalnim manjinama da ostvare svoje pravo, umesto da se kriju iza nacionalnih saveta kojima smo, videli smo malopre, ovim zakonskim rešenjem umanjili njihova ovlašćenja.
Dakle, namera je očigledna da se savetima umanje ovlašćenja, da se umanjuje ingerencija, a potom da se saveti proglase za krivce za nizak stepen ostvarenosti prava.
Smatramo da je vreme da srpski politički lideri polako počnu da uče da budu lideri Republike Srbije, jer podsetiću vas da u Republici Srbiji živi 29 autohtonih nacionalnih zajednica.
Dakle, ovom odredbom mi isključujemo mogućnost angažovanja eksperata i nezavisnih stručnjaka iz raznih oblasti. Jedan od takvih primera, čuli smo ga i malopre, jesu i vanstranački eksperti u Vladi Republike Srbije, pa se ja prosto pitam ako je dobro imati vanstranačke eksperte u Vladi Republike Srbije, zašto to nije dobro imati u nacionalnim savetima?
Ovim se otvara mogućnost da članovi izvršnog odbora budu i pripadnici drugih nacionalnih zajednica, što da ne, a sve u cilju boljeg, efikasnijeg i stručnog obavljanja poslova u ostvarenju individualnih kolektivnih prava nacionalnih manjina.
Videli ste da postoje jaki razlozi za usvajanje ovog amandmana. Još uvek nije kasno. Pozivam Narodnu skupštinu da u danu za glasanje podrži ovaj amandman ili amandmane koji imaju sličnu nameru. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Vlado Babić. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Vlado Babić

Srpska napredna stranka
Hvala.
Poštovani predsedavajući, cenjena ministarko, poštovane koleginice i kolege narodni poslanici, građani Srbije, na osnovu konsultacije sa predstavnicom Bunjevačkog nacionalnog saveta, kao i sa članovima privremenog organa, dobio sam zadatak da danas prokomentarišem neke od amandmana na Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina.
Ja sam pripadnik Bunjevačke nacionalne manjine. Sedam godina sam bio član nacionalnog saveta i predsednik Odbora za kulturu. Živim i dolazim iz Sombora. Imam obavezu kako prema svojim sugrađanima Somborcima, tako i prema celokupnom Bunjevačkom korpusu, da vam se danas i obratim.
Pre nego što počnem sa razmatranjem amandmana za koje smo procenili da su bitni za nas Bunjevce, a jedan od njih je i ovaj na član 5. stav 6, želeo bih u par rečenica da vam kažem ko su Bunjevci, pošto u ovom skupštinskom domu do sada o tome nije bilo reči.
Bunjevci su nacionalna manjina, geografski najviše locirana na području opština Sombor i Subotica, na severu Bačke. Po poslednjem popisu u Srbiji ima 16.800 Bunjevaca. Bunjevcima je matična i domicijalna, ovo ističem, domovina samo ova naša Srbija, jer mi druge zemlje nemamo. Ne možemo očekivati bilo kakvu pomoć za ostvarivanje svojih prava, ali samim tim i obaveze od neke druge zemlje, osim ove Srbije. Zato smo vrlo zainteresovani da ovaj zakon bude usvojen u najboljem mogućem obliku.
Samo da vas podsetim, 1918. godine Srbi, zajedno sa Bunjevcima, rame uz rame, sačuvali su severne granice naše Srbije kod Bezdana. Želim da pomenem i veliki uticaj Bunjevaca prilikom Ustavotvorne skupštine u Novom Sadu te iste 1918. godine.
Shodno tome, što se tiče ovog člana 5. stava 6, Bunjevački nacionalni savet, Bunjevačka nacionalna zajednica je saglasna sa predlogom da nacionalni savet može predložiti i izabrati predsednika izvršnog odbora i članove koji ne moraju biti članovi nacionalnog saveta, a na predlog predsednika nacionalnog saveta. Hvala.