Hvala vam.
Poštovani predsedavajući, poštovani narodni poslanici i narodne poslanice, danas pred vama se nalazi Predlog zakona o sprečavanju dopinga u sportu.
Moram reći da danas imam neopisivu tremu, a isto tako i odgovornost kada predstavljam ovaj zakon iz prostog razloga što po prvi put radim ovako odgovornu stvar, po prvi put sam pred vama i predlagač sam zakona i ne može se meriti ova odgovornost i ova tema ni sa jednom koju sam proživeo baveći se aktivno sportom.
Baveći se sportom učestvovao sam u velikim rezultatima i upisao sportsku istoriju Republike Srbije. Danas sam u mogućnosti da se upišem i u pravnu istoriju Republike Srbije, da se uredi jedna oblast koja sve više uzima maha na međunarodnom nivou, jedna negativna pojava koja se pokazala kao sve više prisutna i pojava sa kojom treba ozbiljno da se pozabavimo.
Sport pre 10 godina kada je donesen ovaj aktuelni zakon i danas se u mnogoj meri se promenio. Sport tada nije imao potrebe za ovako detaljnim zakonom i za zakonom koji se ovako detaljno bavio sprečavanjem dopinga u sportu. Svi smo svedoci da gledajući sport pre 10 godina i danas vidi se drastična razlika. Danas je sport mnogo aktivniji, brži, dinamičniji i to je nešto što krasi današnji sport, ali se medicina isto tako razvija u oblasti sporta u onoj meri u kojoj se razvija i sam sport.
Zbog postizanja većih rezultata sami sportisti podležu uzimanjem nekih od nedozvoljenih doping supstanci, najviše iz neznanja. Ovaj zakon se u mnogoj meri bavi edukacijom sportista, u mnogoj meri propisuje obaveze svih onih činioca u oblasti sporta, da bismo prvenstveno edukovali same sportiste, kasnije izvršili sve one kaznene odredbe koje propisuje ovaj zakon.
Srbija je jedna od zemalja koja je potpisnik Međunarodne konvencije o sprečavanju dopinga u sportu i sama kao potpisnik imamo neke obaveze koje jesu preuzete, ali koliko god da su uslov za same sportiste, toliko smatramo i da smo mi i te kako odgovorni i da te kako odgovorno moramo da se pozabavimo ovom oblašću i da i te kako edukujemo naše sportiste i ne samo u sportskim rezultatima, da budemo prepoznatljivi u svetu, već i po zakonskim merama koje donosi ova Skupština i celokupna Vlada Republike Srbije.
Ovim zakonom se uređuju mere i aktivnosti za sprečavanje dopinga u sportu. Doping je nedozvoljen. Kasnije ću objasniti zbog čega je štetan i nedozvoljen. Povreda antidoping pravila koje propisuje ovaj zakon u mnogoj meri se proširuju u onoj oblasti, gde se sada obuhvata i na lica u oblasti sporta. Do sada ih je bilo osam u aktuelnom zakonu. Novi zakon propisuje dve nove povrede antidoping pravila. Povreda antidoping pravila su prisustvo nedozvoljene doping supstance, odbijanje izvršenja antidoping kontrole, imanje nedozvoljene supstance, nepopunjavanje obaveze koju svaki sportista ima da svakodnevno obaveštava Međunarodnu antidoping agenciju i Nacionalnu antidoping agenciju o svom kretanju i svom boravištu, davanje ili pokušaj davanja distribucija nedozvoljenih doping sredstava, ometanje pri izvršenju antidoping kontrole i dve nove povrede antidoping pravila su saučesništvo i udruživanje.
Zašto smo ušli sa ove dve nove odredbe? Iz razloga što smo želeli da smanjimo odgovornost sportista. Pokazalo se da nisu samo sportisti glavni krivci za uzimanje nedozvoljenih supstanci, već da u velikoj meri tu nezahvalnu zaslugu, negativni ljudi iz oblasti sporta, ljudi koji su u direktnom kontaktu i ljudi koji pomažu sportisti u njegovom razvijanju.
Jedan od primera koji je svima vama poznat je svetski primer sportiste Leomsa Armstronga koji je više puta osvajao sva odličja. Naknadnim ispitivanjem uzorka se uspostavilo da je koristio nedozvoljena doping sredstava, a isto tako glavnu odgovornost su priznali ceo njegov stručni štab tim, direktor njegovog tima zarad postizanja boljih rezultata i potpisivanja boljih marketinških ugovora. Ove dve odredbe se bave baš tom negativnom pojavom. Iskreno, mislim da je jako bitno da se proširi ova delatnost da bismo obuhvatili sve činioce u samom sportu.
Pod osobama koje pomažu sportiste smatraju se treneri, vaspitači, direktori, medicinsko osoblje, fizioterapeuti i druge osobe koje su u neposrednom kontaktu sa samim sportistom.
Pod ovlašćenom antidoping organizacijom smatra se Antidoping agencija Srbije, Olimpijski komitet Srbije, Sportski savez Srbije, granski nacionalni savezi, Međunarodna antidoping agencija, Međunarodni olimpijski komitet, Međunarodni paraolimpijski komitet i međunarodne sportske organizacije.
Ono što je novina u ovom zakonu jesu prava i obaveze Antidoping agencije i direktora Antidoping agencije, prvenstveno koje podatke, na koji način prikuplja te podatke i distribuira, a radi se o podacima ličnosti, tj. o poverenim podacima samog sportiste.
Želeli smo da utvrdimo jasnu odgovornost Antidoping agencije i samog direktora, jer se raspolaže poverljivim podacima samog sportiste. Podaci koji se prikupljaju su osnovni lični podaci i zdravstveni podaci. Do sada se nije uzimao nikada jedinstveni matični broj građana, nije bilo potrebe zadirati toliko u privatnost samog sportiste, jer na međunarodnom nivou takva jedna informacija nema značaj. Uzimaju se samo lični i osnovni podaci sportiste i, naravno, zdravstveni podaci.
Ono što jeste glavna dilema je objavljivanje samih podataka o ličnosti svakog sportiste. Antidoping agencija je dužna da obavesti nacionalne granske saveze, međunarodne sportske federacije, kao i Međunarodnu antidoping agenciju o povredi jednog ili više antidoping pravila. Pojave o objavljivanju zadatak same Nacionalne agencije je da objavi i na internetu i takva jedna mera se dovodi uvek u pitanje zašto se tako jedan lični podatak stavlja na dostupnost širokoj javnoj masi, ali iz prostog razloga što je neophodno obavestiti sve činioce u sportu o povredi i da bi se zabranilo učešće samog sportiste na takmičenju.
Obaveze utvrđene ovim zakonom primenjuju se na sve organizacije u oblasti sporta koje imaju svoje sedište na teritoriji Republike Srbije. Ovaj zakon se primenjuje i na životinje. Životinje kod nas na kojima se vrše testiranja su konji, na međunarodnom nivou su psi i konji, a ostavljena je mogućnost i za neke druge životinje ako u budućem vremenu bude potrebe za tim.
Sportisti i drugi učesnici su u obavezi da dozvole neometano sprovođenje antidoping kontrole. Antidoping agencija uređuje način na koji se sprovodi antidoping kontrola. Antidoping kontrolu sprovodi ovlašćeni licencirani antidoping kontrolor koji je neophodno da prođe edukaciju, zvanični ovlašćeni test, nakon toga da, u prisustvu ovlašćenog, antidoping kontrola prisustvuje antidoping kontroli, treći put ima pravo da on sprovodi antidoping kontrolu, ali uz prisustvo ovlašćenog, i tek posle toga, četvrti put može samostalno da sprovodi antidoping kontrolu. U Srbiji ima 36 antidoping kontrolora koji sprovode u ovom trenutku danas antidoping kontrolu.
Uzimanjem uzorka urina i krvi sprovodi se antidoping kontrola. Neretko se uzima i ljudska kosa, jer se pokazalo da u dlaki kose najviše ostaju nedozvoljene supstance kao merljivo i kao vidljivo. Neophodno je da postoji ovlašćena, licencirana laboratorija kojoj se šalju uzeti uzorci. U Srbiji ne postoji takva ovlašćena laboratorija. Pokazalo se da je neophodno na godišnjem nivou imati 3.000 pregleda da bi laboratorija se pokazala kao finansijski isplativom.
Antidoping agencija Srbije koristi ovlašćenu laboratoriju u Beču u Austriji, naravno, nakon sprovođenja javne nabavke, određene Zakonom o javnim nabavkama Republike Srbije.
Ovim zakonom se propisuju i mnogo detaljnije se vodi briga o dužnostima i obavezama samih nacionalnih granskih saveza. Nacionalne granske saveze smatramo kao ravnopravne partnere u sprovođenju svih zakonskih okvira, pa i u ovom, a smatramo njihovu ulogu krucijalnu u onoj meri da je neophodno prvenstveno da obaveste Nacionalnu antidoping agenciju i ministarstvo nadležno za sport, jer su oni u neposrednom kontaktu svakodnevno sa sportistom i najpre mogu da uvide kada sportista koristi nedozvoljeno doping sredstvo ili imaju povredu jednog ili više doping pravila.
Osnovne obaveze samih nacionalnih granskih saveza jesu da donesu sportska pravila, da donesu disciplinske mere, da sprovedu disciplinske mere, da obezbede sportistima godišnje lekarske preglede i lekarsko praćenje, da sankcionišu sportistu i oduzmu mu rezultat, da zabrane sportisti rad u oblasti sporta, i ono što smatram jako bitno, da bismo povećali broj pregleda na godišnjem nivou Antidoping agencije, da sprovodi na finalnim i polufinalnim utakmicama nacionalnog prvenstva doping kontrolu.
Nacionalni granski savezi koji ne poštuju odredbe ovog člana se izuzimaju iz sredstava javnih prihoda, tj. nemaju mogućnost dobijanja sredstava iz javnih prihoda.
Ove odredbe se odnose i na druge sportske saveze, sportska udruženja, sportske organizacije i stručna sportska udruženja. Savez je dužan da svoja sportska pravila dostavi Antidoping agenciji i nadležnom ministarstvu za sport.
Ovaj zakon propisuje da Savez može da zatraži vanrednu antidoping kontrolu, baš iz razloga koji sam spomenuo, da je u neposrednom kontaktu sa sportistom i da najpre Savez može da uoči samu povredu antidoping pravila. Antidoping kontrola može se sprovesti i van takmičenja. To je jedna od dilema koja se vodi ne samo u pravnim okvirima, već i u sportu, jer je Antidoping agencija u mogućnosti da dođe i u stan samog sportiste i da sprovede kontrolu.
Pokušaću u najkraćim crtama da vam objasnim. Svaki sportista je dužan, iz člana 3. tačke 4, da obaveštava Nacionalnu antidoping agenciju o svom kretanju, svom boravištu. Neophodno je da u toku dana popunjava formular gde će jasno da napiše gde će biti u toku dana, gde se vrše treninzi i obaveznih sat vremena gde će biti. To je uslovljena obaveza, ali sportista sam bira da li želi da popunjava takav formular i da li želi da podleže antidoping kontroli. Niko sportistu ne uslovljava da mora, ali kada prihvati takvu obavezu onda je dužan da radi takvu jednu stvar koja se u svetu sporta ličnom higijenom svakog sportiste.
U praksi, sportisti uglavnom stavljaju svoju kućnu adresu, tj. adresu boravišta i stavljaju rane jutarnje sate da bi bili sigurni da će biti tu i da neće povrediti pravila Antidoping agencije.
Neke stvari koje imaju veliki odjek u javnosti su i mere koje može da propiše Međunarodna antidoping agencija ili međunarodna sportska organizacija. Neke od mera koje nama nisu bile baš prihvatljive i koje su naišle na veliko negodovanje jeste slučaj Troickog, kada mu je bio zabranjen ulazak u samu „Beogradsku arenu“ na utakmicu finala „Dejvis kupa“. To je odredba koju je propisala sama Međunarodna teniska organizacija. Moram napomenuti, samo su oni to propisali, ni jedna druga međunarodna sportska organizacija nije propisala, a sportista je dužan da primenjuje sva pravila svoje međunarodne organizacije.
Napominjem ovo zato što se vodila velika polemika oko ovoga, imalo je veliki odjek u javnosti, ali ovo je jedna od stvari koje sportista sam mora da primenjuje, jer je svestan sankcija koje mogu da budu izrečene u slučaju da se ne primenjuju odredbe.
Druge disciplinske mere koje se izriču zbog povreda antidoping pravila jesu diskvalifikacija sportskih rezultata, privremena suspenzija, oduzimanje sportskog rezultata, zabrana učešća na takmičenjima i zabrana obavljanja posla u sistemu sporta. Sportista za vreme trajanja izrečene povrede antidoping pravila gubi pravo na nacionalnu kategorizaciju sportista.
Dalje, ovaj zakon propisuje obaveze Antidoping agencije. Antidoping agencija je konstituisana kao ustanova i kao takva ima dva organa: Upravni odbor Antidoping agencije i direktora Antidoping agencije. Osnovna delatnost Antidoping agencije je da sprovodi antidoping kontrolu. Ono što sam napominjao već par puta jeste i da vrši edukaciju, prevenciju same negativne pojave u sportu, jer se pokazalo, pogotovo moram da istaknem kod nas u Srbiji, da je veliku ulogu imala Antidoping agencija u sprečavanju svih ovih negativnih pojava, jer su naši sportisti, opet ponavljam, iz neznanja uzimali neke supstance i nisu ni bili svesni posledica koje mogu da imaju.
Ovom prilikom stvarno moram i da pohvalim Antidoping agenciju Srbije, koja je do sada obavila preko 5.000 pregleda, gde je do sada utvrđeno da je 50 sportista bilo pozitivno na doping testu.
Antidoping agencija vrši dva poverena posla, a to je izgled doping fri markice i objavljivanje liste nedozvoljenih doping sredstava. Antidoping agencija je dužna da dva poverena posla objavi i u „Službenom glasniku“. Upravni odbor Antidoping agencije sastavljen je od članova nadležnog ministarstva u oblasti sporta, Olimpijskog komiteta Srbije, Sportskog saveza Srbije, istaknutih stručnjaka u oblasti medicine, farmakologije, veterinarstva i jedan predstavnik Kasacionog suda.
Ono što je novina samog zakona, jeste usaglašavanje sa Ustavom iz 2006. godine. Naime, Međunarodna antidoping agencija i sve organizacije u oblasti sporta na međunarodnom nivou zabranjuju prisustvo nacionalnog sudstva u donošenju ovih odluka, pogotovo u donošenju drugostepenih odluka. Da bismo se usaglasili sa Ustavom iz 2006. godine, više se ne zove poveren posao, drugostepeno odlučivanje i postupak, već javno ovlašćenje. Samim tim su se izbegle i nesuglasice, a i ovim zakonom smo u velikoj meri usaglasili terminologiju iz međunarodnih okvira, pa više nije ni tužba, već je prijava, da ne bi asociralo na sam sudski postupak.
O obavezama i pravima samog direktora Antidoping agencije sam napomenuo u članu 4, zbog prikupljanja informacija od značaja samog sportiste. To je u najvećoj meri promena u novom zakonu, jer direktno je direktor Antidoping agencije odgovoran za sve informacije od značaja.
Ovaj zakon propisuje i nadzor za primenu. Nadzor nad primenom ovog zakona, inspekcijski nadzor vrši nadležno ministarstvo preko sportskih inspektora. Sportski inspektor kontroliše aktivnosti i mere u skladu sa ovim zakonom. Sportski inspektor je ovlašćen da privremeno oduzme evidencije, dokumentaciju i nedozvoljenu doping supstancu, da zabrani sportisti učešće na takmičenju, da zabrani sportisti rad u oblasti sporta, da naredi usaglašavanje zakonskih akata, da zatraži od Antidoping agencije da sprovede antidoping kontrolu i da podnese prijavu za učinjeno krivično delo ili de pokrene prekršajni postupak.
Ovim zakonom se ukida jedno krivično delo, a to je upotreba doping sredstva. Na međunarodnom nivou do sada nije bilo moguće utvrditi samo krivično delo, jer nije mogla da se dokaže namera za korišćenje doping sredstva. U praksi to znači da nismo mogli da dokažemo da li je sportista koristio nedozvoljeno doping sredstvo da bi bio bolji sportista, da bi imao bolje rezultate ili je koristio iz svojih ličnih razloga. Kod nas se nije pokrenuo nijedan sudski postupak, a moram reći da na međunarodnom nivou nije doneta nijedna presuda.
Ovim zakonom se propisuju dve kaznene odredbe, a to je omogućavanje upotrebe doping sredstva i neovlašćena proizvodnja i stavljanje u promet doping sredstva. Kazne za ova krivična dela su smanjene jer su prilagođene krivičnim delima za narkotike iz Krivičnog zakona, a novčane kazne za prekršaje su povećane i varijabilne su, jer je u aktuelnom zakonu bila fiksna novčana kazne za povredu antidoping pravila. Ovim zakonom se daje mogućnost fleksibilnijeg u nekoj meri kažnjavanja, ali i novčane kazne za prekršaje su usklađene sa aktuelnim Zakonom o sportu.
U najkraćem ovo je ono što sam hteo da vam prezentujem nešto što smo radili u prethodnom periodu.
Rekao sam da ću vam reći zašto je doping loš za sportiste, zašto je nezakonit i zašto je štetan. Ako pričamo o samom sportu, tri stvari su negativne kada je reč o samom dopingu. Prva stvar, štetan je za zdravlje svakog sportiste. Pokazalo se da sportisti koji koriste doping sredstva u velikoj meri urušavaju svoje zdravlje i samim tim urušavaju izgled celokupnog sporta. Druga stvar zbog čega je loš antidoping jeste fer plej. Sportista koji primenjuje nedozvoljene supstance, koji uzima doping sredstva, nije ravnopravan sa sportistom koji ne uzima i samim tim se urušava osnova etike sporta. Treća stvar, koja je možda i najbitnija, jeste taj socijalni aspekt gde su sportisti, pogotovo za decu i za mlade, sinonim nečeg čistog i velikog. Oni su idoli mladim generacijama, oni su ti na koje se mladi ugledaju. Smatram da je neophodno doneti ovakav zakon baš da bi sprečili urušavanje jedne ideologije i nečega čemu svi zajedno težimo.
Zbog čega je još važno da donesemo ovaj zakon? Naši sportisti, počevši od 01.01.2015. godine, neće biti u mogućnosti da se takmiče na međunarodnoj sceni, na međunarodnim takmičenjima u slučaju da se ne izglasa ovaj zakon. Ja sam na raspolaganju da odgovorim na neke nedoumice i na neka pitanja. I te kako sam spreman na kvalitetne sugestije i tu sam iskreno jer mi je u interesu da donesemo ovaj zakon zbog naše dece, zbog zdravlja nacije i zbog svega onoga što sport predstavalja u svetu, jer želimo da budemo ne samo prepoznatljivi u svetu po sportskim rezultatima, mi želimo da budemo prepoznatljivi u svetu i po zakonskim i pravnim okvirima koji krase sport. Hvala vam.