Hvala.
Poštovani predsedavajući, poštovana ministarka, dame i gospodo narodni poslanici, ja sam, za razliku od Vlade, koja je predložila zakonsko rešenje u postupcima javnih nabavki u javnom sektoru kojima se predviđa ušteda od oko 1,5 milijardi dinara na godišnjem nivou tako što se umanjuje prednost za domaće ponuđače, ja sam predložio da se upravo suprotno uradi, da se poveća mogućnost dobitka posla za domaće ponuđače. Mislim da je recesija u kojoj se nalazi naša ekonomija u prethodnoj godini i ona koja se predviđa za ovu godinu dovoljan razlog da se na ovaj način radi ove uštede ne sprečavaju, odnosno ne onemogućavaju domaći ponuđači da naprave bolju ponudu, odnosno da dobiju posao.
Da li je Vlada, pošto je dala obrazloženje da će biti ušteda od milijardu i po dinara ako naši proizvođači ne budu oni koji će isporučiti robu, da li je dala obrazloženje koje će biti štete u našoj privredi ako naši ponuđači ne budu dobili posao? Da li imamo taj podatak koliko će to biti radnih mesta manje u Srbiji i koliko će to koštati našu privredu? Tog podatka nema, kao što nema nikada kada se radi o donošenju zakona koji treba da podrži bilo građanina, bilo privredu.
Vlada je bila veoma glasna kada je bilo reči o tome da treba da se štedi, da treba da se podrži privreda, a vidimo u ovom primeru potpuno jedan predlog koji nije u interesu srpske privrede i srpskih proizvođača.
Šta je milijardu i po dinara prema milijardu evra, koliko je predlagač Zakona o javnim nabavkama govorio da će se uštedeti kada taj zakon počne da se primenjuje? Vlada bolje da je radila na primeni Zakona o javnim nabavkama, nego što je krenula i tu minimalnu neku podršku u ovom zakonu i prednost koju su imali domaći ponuđači da smanjuje, uz obrazloženje da će to doneti neke uštede.
Ministar Vujović je ovde na sednici govorio o tome da su domaći ponuđači u znatno boljoj poziciji od stranih ponuđača, zato što oni direktno imaju ovde proizvodnju i ovde imaju sve resurse i mnogo im je lakše da posluju. Mislim da je daleko lošiji položaj naših ponuđača koji su u problemu i zbog nemogućnosti da dođu do jeftinih kredita, do sredstava, do investicionih kredita, do obrtnih sredstava i daleko su u lošijem položaju nego strane kompanije i mislim da to nije slučaj.
S druge strane, Vlada je mogla da boljom primenom Zakona o javnim nabavkama daleko veću uštedu ostvari i da možda dođe do te cifre koja je i dalje imaginarne, od uštede od milijardu evra.
Državni revizor je prošle nedelje govorio o tome koliko je nepravilnosti u primeni Zakona o javnim nabavkama. Tu se navodi da je od 135 kontrolisanih subjekata državne uprave, javnih preduzeća, onih koji podležu kontroli, 45,81% subjekata imalo lošu primenu Zakona o javnim nabavkama, nezakonite nabavke i to je nešto što je činjenica, a činjenica je da i sama ministarstva Vladina se ne pridržavaju Zakona o javnim nabavkama. Tu imamo Kancelariju za Kosovo i Metohiju u 2013. godini koja se ne pridržava Zakona o javnim nabavkama. Imamo Ministarstvo građevinarstva i urbanizma, koje se takođe ne pridržava Zakona o javnim nabavkama. Ministarstvo saobraćaja takođe se ne pridržava Zakona o javnim nabavkama. Imamo i Narodnu lutriju koja takođe ima drastična kršenja Zakona o javnim nabavkama i Zakona o računovodstvu i reviziji.
Tu Vlada ne pokušava da nađe uštedu. Tu nema uštede. Tu ne može da se obezbedi ništa. Kada su u pitanju privrednici i građani, tu uvek može da se nađe nešto da se njima oduzme, uskrati neko pravo jer, naravno, oni ne mogu na pravi način da budu predstavljeni ni u Vladi Srbije, ni ovde u Narodnoj skupštini, zato što manjina, i u Vladi i u republičkom parlamentu, koja ima drugačije mišljenje, ne može to mišljenje da na pravi način obrazloži i da ono bude preovlađujuće.
Mislim da nema Vlada odgovarajuće rešenje za krizu u kojoj se Srbija nalazi, nema rešenje za privredu, nema rešenja da podigne životni standard građana. Jedino čemu pribegava, to je štednja na samim građanima, na privredi, a to nas neće izvući iz recesije, to neće pomoći da se životni standard u Srbiji popravi.
Mislim da je, rekao sam, Zakon o javnim nabavkama trebalo primenjivati pre svega na državi, na javnim preduzećima. Ako imamo situaciju da sama Vlada Srbije direktora jednog javnog preduzeća dva puta menja preko noći, onda je potpuno jasno da na taj način ne može se potpuno ispratiti ni kako to isto preduzeće sprovodi Zakon o javnim nabavkama, a državni revizor je nedvosmisleno utvrdio da je od 135 kontrolisanih subjekata 16,5 milijardi dinara u problemu, kada je u pitanju Zakon o javnim nabavkama. Tih 16,5 milijardi, a to je ispod 1% od ukupnog broja subjekata koji podležu kontroli, možemo onda misliti kolika je to ukupna suma. Taj 1% je 16,5 milijardi, a vi hoćete da se privreda naša uskrati zbog 1,5 milijarde. To je neprihvatljivo. To je potpuno u suprotnosti od interesa srpske ekonomije. Hvala.