Poštovana predsednice, poštovana gospođo ministarka sa saradnicima, poštovane kolege i koleginice narodni poslanici, pre svega uz rizik da neke stvari ponovim koje je već govorila ministarka ili koje je govorila moja prethodnica, odnosno koleginica iz SVM, želim prosto na početku neke definicije da izvučem. Ponoviće se neke, neke su nove. Očigledno da smo različite dokumente definicije koristili. Ja pokušavam upravo za gledaoce i za one koji o ovoj oblasti malo znaju da malo više možda približimo ovu temu.
Tako ću početi od toga da je nacionalni park oblast zemlje, često u vlasništvu države, većim delom zaštićen od ljudskog uticaja, što mislim da je svima jasno. Negde u dokumentima sam pronašla da je definicija nacionalnog parka koja je data od strane Međunarodne unije za očuvanje prirode iz 1969. godine, još, da nacionalni park predstavlja jedan ili više ekosistema, malo ili nikako izmenjen ljudskom delatnošću i nastanjivanjem u kome biljne i životinjske vrste geomorfološki elementi i biljna i životinjska staništa daju poseban naučno, obrazovni, rekreativni značaj ili u kome postoji prirodni pejzaž velike lepote.
Za nauku to su idealni prostori za proučavanje prirodnih zakona, procesa i odnosa na koje čovek ne utiče. Na tim područjima, ovo je veoma važno upravo iz sagledavanja onoga što ovaj zakon definiše, isključuje se svaka delatnost koja bi mogla degradirati izvorna svojstva žive i nežive prirode, što bi značilo da su to kamenolomi, vodoprivredni, energetski zahvati, lov, ribolov, eksploatacija šume itd.
Na Svetskom kongresu o nacionalnim parkovima još 1992. godine u Karakasu usvojena je preporuka da svaka država zaštiti najmanje 10% svoje teritorije, a u Srbiji je prema nekim podacima koje sam ja pronašla, a vi ste tu pa me možete ispraviti, zaštićeno negde oko 3% teritorije, što znači da bi to moralo da bude znatno više da bismo dostigli te nekakve svetske standarde.
Čuli smo malopre od koleginice, ali ja ću ponoviti, nacionalni parkovi se mogu svrstati u dva tipa, u američki i evropski. Kažu – američki tim je formiran za turizam i rekreaciju, a evropski ima odlike rezervata gde se živi svet razvija i živi potpuno slobodno, a samo je zaštićen od svakog ljudskog uticaja.
Dakle, kakvo je stanje kod nas? Čuli smo i ponoviću, imamo pet nacionalnih parkova koji odgovaraju evropskom tipu, ali mi smo to po svom običaju modelirali, odnosno odgovaramo delu rezervata, ali se u njima nažalost intenzivno razvija turizam, grade se i objekti preko dozvoljenih kapaciteta, to smo u praksi svedoci, imamo isto problem sa stihijskom radnjom zbog čega se javlja problem i otpadnih voda i otpada u pojedinim nacionalnim parkovima, seče se šuma, da li planski ili divlje, i toga ima, dolazi do erozije i ugrožavanja upravo onoga što ih čini nacionalnim parkovima, što bi mi prostim jezikom rekli – netaknute prirode.
Republika Srbija je svojim Ustavom iz 2006. godine, u članu 97. definisala obavezu da uređuje i obezbeđuje, između ostalog, održivi razvoj, zaštitu i unapređenje biljnog i životinjskog sveta, pa je tako Zakonom o zaštiti prirode, iz 2009. godine, definisana zaštita svih kategorija prirodnih dobara, pa i kategorija nacionalni parkovi, za koju se predviđa usvajanje posebnog zakona o nacionalnim parkovima.
Zakon o nacionalnim parkovima iz 1993. godine je stupanjem na snagu ovog Zakona o zaštiti prirode stavljen van snage i mi danas raspravljamo o usvajanju novog zakona o nacionalnim parkovima, u skladu sa onim Zakonom o zaštiti prirode iz 2009. godine. Očigledno je da se dosta dugo pripremao, s obzirom da je još krajem 2011. godine najavljeno njegovo donošenje. Tada je, naime, najavljeno da će svaki od pet nacionalnih parkova Srbije dobiti poseban zakon koji će na bolji način regulisati granice, zaštitu, ulaganje i razvoj tih prirodnih dobara.
Svetska praksa je da svaki nacionalni park ima svoj zakon, jer svako područje ima svoje specifične zahteve u pogledu zaštite i treba da se razvija u skladu sa tim merama. Zašto se odustalo? Prosto, to želim i vas da pitam. Nešto smo čuli i na Odboru za zaštitu životne sredine, ali sada i zbog javnosti i zbog ostalih poslanika želim da čujemo to ponovo. Zašto se odustalo od posebnih zakona, već su svih ovih pet nacionalnih parkova stavljeni u jedan zakon?
Želim posebno da se osvrnem na Nacionalni park „Fruška gora“, koji je jedini na teritoriji Vojvodine i ujedno je najstariji, ovde smo čuli, nacionalni park u Srbiji, koji je proglašen još 1960. godine, a osnovni motiv za osnivanje ovog parka je bila zaštita prirodnih lepota, istorijskih spomenika, biljnog i životinjskog sveta i osobina zemljišta. Da napomenem da je još 1949. godine Vlada Narodne Republike Srbije osnovala organizaciju Narodno izletište „Fruška gora“, sa zadatkom - unapređivanje ovog kompleksa kao izletišta i odmarališta.
Želim da istaknem nekoliko karakteristika kada je u pitanju Nacionalni park „Fruška gora“, da se prostore na oko 26 hiljada hektara, od kojih je oko 19 hiljada hektara u državnoj svojini, a u privatnoj i drugim oblicima svojine je preko sedam hiljada hektara, od kojih je negde oko šest hiljada vraćeno crkvi.
Fruška gora je za nas velika planina i, iako smo u ravnici, najviši vrh joj je 539 metara. Ima ulogu relativno značajnog klimatskog modifikatora i najviše utiče na promenu temperaturnih i padavinskih prilika na samom planinskom području, ali i u neposrednoj okolini, što je od velikog značaja upravo za Novi Sad i za sve druge opštine koje se naslanjaju na Frušku goru, a to su pretežno opštine iz Srema.
Na Fruškoj gori postoji oko 180 izvora i 13 akumulacionih jezera i postoji nekoliko lokaliteta termo-mineralnih voda. Na njoj se nalazi oko 1500 biljnih vrsta, među kojima više od 40 ima status prirodnih retkosti Srbije i preko 200 vrsta ptica. Posebno treba naglasiti da je Fruška gora jedino mesto u Srbiji gde su aktivna gnezda orla krstaša, najugroženije vrste sa svetske crvene liste. Tu su i spomenici kulture, među kojima je 16 manastira sagrađenih od 15. do 18. veka. Dakle, to su sve vrednosti koje treba sačuvati i koje zapravo građane Vojvodine najviše i zanimaju.
Postavlja se pitanje - kako se gazdovalo ovim nacionalnim parkom? Nešto od tog istorijata smo čuli od moje koleginice i drago mi je što i oni podržavaju neke stvari za koje se i mi zalažemo. Ovim područjem država upravlja kroz razne oblike organizovanja do danas. Naime, do 1991. godine Pokrajina Vojvodina imala je osnivačka prava, odnosno nadležnosti nad ovim nacionalnim parkom, kada joj je iz poznatih razloga, dolaskom Miloševića na vlast, oduzeta ova nadležnost, kao uostalom i drugi oblici autonomije u Pokrajini.
Zakonom o nacionalnim parkovima iz 1993. godine formirano je JP Nacionalni park „Fruška gora“, koje upravlja ovim nacionalnim parkom i dan danas. Na osnovu Zakona o utvrđivanju nadležnosti AP Vojvodine, iz 2009. godine, i Sporazumom o prenosu osnivačkih prava sa Republike na Pokrajinu, iz 2010. godine, ovo preduzeće je vraćeno Pokrajini, ali je odlukom Ustavnog suda Republike Srbije, u julu 2012. godine, ponovo oduzeto pravo osnivanja Pokrajini, što znači da je Pokrajini nadležnost nad Nacionalnim parkom „Fruška gora“ oduzimana dva puta. Ovim Predlogom zakona o nacionalnim parkovima nadzor nad primenom ovog zakona vrši ministarstvo, to smo već čuli i od koleginice, što znači da je oduzet i inspekcijski nadzor u Nacionalnom parku „Fruška gora“, što je bila poverena nadležnost Pokrajine Vojvodine. Istina, u Zakonu o zaštiti prirode, u članu 119, koji je inače krovni zakon, kaže se da se AP Vojvodini poverava vršenje inspekcijskog nadzora nad primenom odredaba ovog zakona na zaštićena područja koja se nalaze na teritoriji AP, ali očigledno kako koji zakon dođe na usvajanje, to smo svedoci, oduzimaju se nadležnosti Vojvodini kao maloletnom i neodgovornom detetu.
Iako je na Odboru za zaštitu životne sredine rečeno da inspekcijski nadzor ostaje kao poverena nadležnost za sva zaštićena područja na teritoriji Pokrajine, pa tako i za Nacionalni park „Fruška gora“, u skladu sa Zakonom o zaštiti prirode kao krovnom zakonu, smatramo da to mora biti navedeno u članu 25. Predloga ovog zakona koji je danas u raspravi, tj. Zakona o nacionalnim parkovima. U tom smislu mi smo podneli i amandman i očekujemo da će se to razmotriti i da će u zakonu to biti preciznije definisano, da ne bi bilo pogrešnih, odnosno proizvoljnih tumačenja kasnije u primeni u praksi.
Drugo važno pitanje je finansiranje nacionalnih parkova. U Predlogu zakona, ovom koji je pred nama, ne navodi se na koji način se finansiraju javna preduzeća koja upravljaju nacionalnim parkovima, samo se u obrazloženju navodi da nisu potrebna dodatna sredstva iz budžeta Republike Srbije u odnosu na koja se već daju u razdelu 23 Ministarstva poljoprivrede i zaštite životne sredine, ali se navodi da su glavni prihodi za podmirivanje troškova upravljanja nacionalnog parka iz delatnosti samog javnog preduzeća i od naknada za korišćenje nacionalnog parka.
Istina, u Zakonu o zaštiti prirode navedeni su svi izvori finansiranja, pa se kaže da su to budžet Republike Srbije, AP, lokalne samouprave. Interesantno je da se navode i sredstva Fonda za zaštitu životne sredine, a poznato vam je da ste Fond ukinuli 2012. godine i sada je u najavi donošenje novog fonda koji će se, kako čujem, zvati zeleni fond. Ali, nažalost, izgubili smo tri godine.
Zatim, koriste se naknade za korišćenje zaštićenog područja, koriste se prihodi ostvareni u obavljanju delatnosti upravljanja zaštićenim područjem, zatim prihodi ostvareni za realizaciju programa, planova i projekata zaštite područja, donacije, pokloni i pomoći, kao i drugi izvori u skladu sa zakonom. Onda, kada se ode na sajt JP Nacionalni park „Fruška gora“, stoji da se finansira kroz obavljanje delatnosti šumarstvo, lovstvo, ribarstvo, iz budžeta Republike Srbije i AP Vojvodine, kroz učešće na konkursima i iz sredstava donacija i projektnih sredstava iz različitih fondova.
Opasno je kada u osnovnoj delatnosti stoji da je to šumarstvo, lovstvo i ribarstvo, a znamo i videli smo već sa početka da su to po definiciji upravo delatnosti koje jedan nacionalni, odnosno onaj ko gazduje nacionalnim parkom ne bi trebalo da radi, da mu je zaštita zapravo prvi i osnovni cilj. Onda je meni kao običnom građaninu jasno zašto se JP Nacionalni park oslanja na osnovu delatnost, a to je, recimo, seča šuma, lov, dozvola gradnje itd, a to nije zaštita kakva se sprovodi u drugim zemljama i kako ona treba da izgleda. Onda je jasno zašto ja, recimo, kao neko ko putuje često Fruškom gorom, vidim kamione koji izvlače trupce i pominju se često nekakve sanitarne seče, a o bespravnoj seči da i ne govorim.
Inače, moram da napomenem, Vojvodina je najmanje pošumljena regija u Evropi, ima negde oko 6% površine pod šumom. Da nema Fruške gore, taj prosek bi bio još manji. To bi za sve nas koji se ovim temama bavimo, i uopšte za ljude u vlasti, trebalo da bude upaljeno crveno svetlo za uzbunu da se prioritet mora dati zaštiti postojećih šuma i pošumljavanju novih površina.
Kao poređenje, u regiji najmanje šuma upravo imaju Srbija i Albanija, i to prosečno Srbija 32%, a mi u Vojvodini bi bili sretni kada bi dostigli evropski minimum od 14%. Od zemalja šire regije Balkana, najbogatija zelenim blagom, kako to u medijima piše, jeste Slovenija u kojoj je pošumljeno preko 60% šume. Zato tamo nemaju prašine i pretpostavljam da zato tamo ljudi nemaju problem sa disajnim organima, za razliku od građana i pogotovo dece u Vojvodini.
Osvrnuću se na klimatske, to je prosto, ne samo popularna tema, nego nešto što je od izuzetnog značaja. Klimatske promene dovode do dugih sušnih perioda sa visokim temperaturama kao što smo imali ovog leta i zato očuvanje šuma pogotovu u nacionalnim parkovima mora biti prioritet svih nivoa vlasti. Betonski pločnici, zgrade u gradovima leti dodatno zagrevaju gradove. Materijali poput asfalta i betona upijaju vrućinu sunca i emituju u svoju okolinu. Zbog toga je temperatura na gradskim ulicama, to je već poznata činjenica, nekoliko stepeni više nego iznad urbane zone. Više zelenih površina, stabala, parkova, znači, i manje pregrevanja, biljke upijaju vodu i potom vraćaju nazad u atmosferu, a to snižava okolnu temperaturu. Eto jednostavnog načina da i smanjimo potrošnju energije i da ne zagađujemo životnu sredinu upravo ako podignemo nivo pošumljenosti.
Još nešto vezano, kada je u pitanju Nacionalni park Fruška Gora, to je problem regionalnog puta koji prolazi kroz nacionalni park kojim se odvija teški saobraćaj, stvara se buka, izduvni gasovi koji zagađuju vazduh, a to ne sme sve da postoji u nacionalnom parku. U predlogu zakona, u članu 17. predviđa se mogućnost da upravljač može ograničiti ili promeniti režim saobraćaja ako se ugrožava ili nanosi veća šteta nacionalnom parku. Ovaj put koji prolazi kroz Frušku Goru evidentno je ugrožava što su potvrdile i analize vazduha koje su rađene pre nekoliko godina na Iriškom vencu. Takođe, česte su pojave odrona, jer „Putevi Srbije“ koji gazduju, odnosno upravljaju ovim putem nisu podigli zaštitne potporne zidove uz put, pa se pri većim kišama na put sruče čak i stabla iz zemlje i onda samo imate saobraćajni znak, odnosno znak koji upozorava da pripazite, a zapravo ne možete da učinite ništa. Znači, preplitanje nadležnosti jednih i drugih mora da bude sinhronizovano, odnosno mora aktivnost da bude takva da ne ugrožava šumu, a pre svega da ne ugrožava živote građana.
Jasno je da se ova odredba o mogućnosti da upravljač zabrani ili preusmeri saobraćaj u praksi neće koristiti jer bi došlo do poremećaja saobraćaja, jer to je žila kucavica koja je prema Bosni i autoputu, a tada zaštita normalno po pravilu nema prioritet i nažalost to je realnost kod nas. Zato je neophodno izmestiti ovaj put iz Nacionalnog parka i izgraditi tunel kroz Frušku Goru čime bi konačno prodisala punim plućima. Videli smo postavljanje kamena temeljca za „Beograd na vodi“ pre nekoliko dana, mi želimo da vidimo postavljanje kamena temeljca za izgradnju tunela kroz Frušku Goru i obilaznice oko Iriga. Nažalost, pokrajina za to nema ni nadležnosti, ni novac, pa mora da čeka da dođe na red za ovaj put ako ikada i dođe.
Mi smo predložili amandmane na ovaj zakon kako bi bio jasniji i lakši za primenu, iako smatramo da je za svaki nacionalni park trebalo doneti poseban zakon što upravo pokazuje primer Nacionalnog parka Fruška gora i u danu za glasanje LSV će glasati u zavisnosti od toga da li će biti prihvaćeni neki od naših amandmana.
Drugo, samo momenat, to je Protokol o sprečavanju zagađenja voda prouzrokovanog plovidbom. Ovaj protokol je drugi dokument koji želim da komentarišem, a ovaj protokol je uz okvirni sporazum o slivu reke Save. Pozdravljam, pre svega, potpisivanje ovakvog protokola jer je bilo krajnje vreme da se ovakve stvari urede. Naime, o čemu se radi.
Ovim protokolom se predviđa da mi kao jedna od četiri potpisnice obezbedimo prihvat otpada i otpadnih voda sa plovila na određenim punktovima kroz Srbiju gde će se postaviti prihvatne stanice. Takođe se obavezujemo da ćemo sprovoditi praćenje kvaliteta reke Save u lučkim oblastima i inspekcijske mere kako bi se uverili u poštovanje svih uputstava i zahteva za sprečavanje zagađenja prouzrokovanog plovilima. Obavezujemo se da ćemo sarađivati preko Savske komisije u cilju sprečavanja zagađenja voda prouzrokovanog plovidbom brodova i uspostaviti međusobni informacioni sistem između potpisnica. I to je sve razlog da pozdravimo uspostavljanje ovakvog jednog protokola kako bi uredili odnose između nas koji smo potpisnici, a to je četiri zemlje u regionu.
Ali, moramo znati da se od nas očekuju i da ovakav protokol poštujemo. Mi nemamo sistem za tretman otpadnih voda dovoljno. Čuli smo na Odboru da će se punktovi uspostaviti u Šapcu i u Sremskoj Mitrovici. Nijedan od ova dva grada nema sistem za tretman otpadnih voda. Pitanje upravljanja otpada, odnosno preuzimanja otpada isto tako. Znači, nemamo ni dovoljno uređenih deponija, a posebna stavka je moritoring voda koji smo ovim protokolom u obavezi kontinuirano da obavljamo. Nažalost, najčešće kada se traže sredstva za uspostavljanje moritoringa onda tih sredstava nema i to obično ne bude prioritet i po pravilu onda nemamo dovoljno podataka i nemamo, odnosno za ono za šta tražimo. Prema tome, to bi moralo da se promeni. Ovaj protokol zahteva i finansijska sredstva i angažovanje nadležnih institucija da se obezbede uslovi koji su potrebni za njegovo sprovođenje. Hvala vam lepo.