Šesto vanredno zasedanje, 22.02.2016.

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Šesto vanredno zasedanje

01 Broj 06-2/72-16

22.02.2016

Beograd

Sednicu je otvorila: Maja Gojković

Sednica je trajala od 10:10 do 19:00

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Reč ima ministar. Izvolite.

Željko Sertić

Ako ste već otvorili temu, ja ću je nastaviti.
Nije samo pitanje kako ćemo mi danas da otpišemo te dugove. Pitanje je kako su ti dugovi nastali. Kako je nastalo 330 miliona evra duga bivše kompanije JAT? Kako su nastali stotine miliona evra duga u Srbijagasu? Kako smo napravili kompaniju, bivšu Elektroprivredu Srbije sa 14 preduzeća, sa preko 300 direktora, 300 sekretarica, 300 vozača i svega. Mi smo za godinu dana od tih 14 kompanija sveli, centralizovali na dve kompanije. Desetine i desetine direktora su izgubili svoja radna mesta, da jesu izgubili svoja radna mesta, ne treba nam toliko direktora.
Dakle, radimo stvari koje su konzistentne i koje imaju potpuno samo jedan jasan cilj, 2014. godine dao sam vam taj podatak. Imali smo u garancijama i dugovima prema javnim preduzećima 2,2% našeg BDP-a. To su strašno velike pare.
Plan naše Vlade je da do 2018. godine smanjimo na 0,5, to je gotovo pet puta smanjenje a da pri tom, sve obaveze koje imamo izvršimo i platimo. I to smo uspeli na osnovu fiskalne konsolidacije na deo obaveza u decembru prošle godine da isplatimo i da možemo na osnovu toga da uđemo u druge aranžmane.
Dakle, nismo mi napravili te dugove u poslednjih godinu ili dve, nego su dugovi nasleđeni. Ja ponovo, rekao sam nekoliko puta, nisam optužio direktno ni vas ni bilo koga. Proteklih 30 godina smo imali potpuni haos u ekonomskom životu Srbije, ali nemojte da negirate ovo što danas radimo. Čistimo stvari, postavljamo sistem drugačije, utežemo javna preduzeća i važan su deo ekonomskog života da bi omogućili da privredni sektor počne da funkcioniše na pravi način. Nemojte samo da zamenjujemo teze i da na osnovu toga, jeftine političke poene dobijamo. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Reč ima uvažena koleginica, prof. dr Slavica Đukić Dejanović. Izvolite.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije
Zahvaljujem uvaženi potpredsedniče, gospodine ministre, uvaženi gosti ovog visokog doma, saradnici naših ministara, dame i gospodo narodni poslanici, dozvolite da izrazim veliko zadovoljstvo što danas razgovaramo o dva značajna predloga zakona koji se tiču oblasti javnog zdravlja i oblasti zaraznih bolesti.
Predlozi Zakona o zaštiti stanovništva od zaraznih bolesti i Zakona o javnom zdravlju su sa aspekta potrebe harmonizacije našeg zakonodavstva i važnim dokumentima Svetske zdravstvene organizacije korak dalje na našem dobrom putu da građani imaju zaštitu života i zdravlja na način koji je u skladu sa najvišim mogućim standardima sa jedne strane.
Sa druge strane, kada je zakonodavna materija u pitanju iz oblasti zdravlja, uvek je važno da svi oni stavovi koji obezbeđuju stručnost, humanost pa i ekonomičnost zbog ekonomske moći, budu tema na kojoj ćemo se svi složiti. Moje je veliko zadovoljstvo da sve kolege i na Odboru za zdravlje i naravno iz poslaničke grupe kojoj pripadam i svi građani i kolege sa kojima sam pričala izražavaju veliki stepen zadovoljstva što, evo bez obzira što je dinamika rada ovako intenzivna ova dva zakona se danas nalaze pred nama.
Šta je zapravo to novo u zakonu koji se tiče zaraznih bolesti? Mi smo pre par meseci govorili o tome, mogu komotno reći, u jednoj vrlo značajnoj borbi protiv onih koji se bave aktivakcinalnim stavovima i struka je naravno na poslaničkim klupama ovde i među nama dala dobro rešenje.
Imali smo izmene i dopune ovog zakona, ali ono što jeste važno, a to je da Međunarodni zdravstveni pravilnik, koji je vrlo precizan kada su u pitanju procedure vezane za zarazne bolesti, nije bio uzet u obzir, niti je to onda bilo moguće. Mi smo zapravo ovim zakonom se potpuno usaglasili sa svim stavovima iz ovog značajnog dokumenta, naravno i ostalih akata EU.
Nacionalni centar je zapravo potpuno novi institut i ono što jeste važno, to je da imenovanje Zavoda za javno zdravlje od ministra u ovaj značajan subjekt, Nacionalni centar, mi imamo instituciju koja sada na vrlo konkretan način obaveštava i informiše Svetsku zdravstvenu organizaciju, odnosno razmenjuje informacije sa Svetskom zdravstvenom organizacijom za slučaj pojave zaraze, epidemija i drugih značajnih problema iz ove oblasti, a koje se tiču međunarodnog zdravlja.
Ovo je suštinski najbitnija novina u zakonu, koji je inače donet pre više od deset godina i koji je zaista i životom i kliničkim slikama i metodologijom dijagnostikovanja i lečenja prevaziđen u mnogo čemu bio i nije ni mogao predstaviti sve ono što ova složena problematika obuhvata.
Ono što je takođe dobro kod ovog zakona, to je da on već sada predviđa da će u narednih 12 meseci podzakonska akta, koja regulišu konkretne segmente, biti doneta i da će ona zapravo konkretizovati sve one mere koje su danas dosta uopšteno, ali vrlo značajno date za ovu oblast.
Pred toga što Nacionalni centar obaveštava, odnosno razmenjuje informacije sa Svetskom zdravstvenom organizacijom i različitim stručnim instancama Evrope, važno je da donosi i plan aktivnosti po ovom zakonu koji ima jedan integrativni karakter. Zdravlje samo za sebe nije prosto moguće zamisliti u razrešavanju ovako složene problematike. Zdravstvo, Ministarstvo zdravlja, zdravstveni radnici, zdravstvene institucije, svi saradnici koji pomažu realizaciju zdravstvenih programa bez drugih ministarstava i bez akcionog plana i njegove realizacije koji će obuhvatiti i druga ministarstva i druge značajne subjekte, ne može rešiti nijedan od ovih složenih problema. Ovaj zakon je korak dalje u popravljanju kvaliteta života naših građana upravo zbog toga.
Što se tiče javnog zdravlja, dozvolite da podsetim, posebno zdravstvene radnike koji možda to i znaju, u ovom momentu u Srbiji ima 170 različitih propisa koji regulišu različita pitanja iz domena javnog zdravlja. Složićemo se da bez obzira što smo poslednji put donosili zakon u ovim klupama 2009. godine, da je od 2009. godine do danas bilo mnogih međunarodnih skupova koji su zapravo zacrtali određena dokumenta i određene procedure vezane za javno zdravlje, koja smo prosto u obavezi da prihvatimo, a koja sa druge strane rešavaju posebno osetljiva pitanja starih, siromašnih, izbeglica, dakle, svih onih naših sugrađana koji zaista jesu u stanju najveće potrebe da njihova pitanja javnog zdravlja budu posebno razmatrana.
Deset je oblasti koje reguliše zahvaljujući Lisabonskim aktima iz 2009. godine, aktima koja su doneta na Malti gde je bio Skup ministara zdravlja najvećeg broja evropskih zemalja i gde je proklamovan zapravo stav zdravlja u svim politikama, odnosno dokument „Zdravlje 20-20“, a koji u praksi znači da će nadzor nad zdravljem, opasnosti po zdravlje, zaštita zdravlja, promocija zdravlja, prevencija bolesti, obezbeđivanje upravljanja kadrova, strukture i finansijskih sredstava, kao i mobilizacija za zdravlje, istraživanja zasnovana na tvrdim dokumentima i čvrstim činjenicama biti prosto jedna budućnost u domenu javnog zdravlja koje ćemo se morati da pridržavamo i kao građani, jer upravo promocija zdravlja podrazumeva i viši nivo informisanja onih ljudi koji profesionalno i direktno i indirektno u momentu svakom nemaju neposredni kontakt sa znanjima iz oblasti zdravstva.
Zaista jeste važno da kažem da će ovaj zakon uraditi još jednu značajnu, odnosno biti okvir za još jednu značajnu promenu. Institucije za javno zdravlje u našoj zemlji poslednjih godina, prosto su imale karakter ustanova koje imaju tržišnu utakmicu.
Nedopustivo je da, na primer, ispravnost vode za piće, kvalitet vazduha, suzbijanje epidemija, bude realizovano kroz to ko će povoljnije ili jednostavnije ili finansijski opravdanije ponuditi svoje usluge i on će se time baviti. Država je prosto u obavezi da ovaj segment organizovanja zdravstvene zaštite postavi na nivo obaveznosti i da eliminiše svaku tržišnu konkurenciju kada su u pitanju institucije za javno zdravlje, a radi se upravo o ovim segmentima.
Ja bih zaista imala potrebu i kao neko ko prilično poznaje ovu problematiku da se svim učesnicima u radu na ovoj zakonodavnoj aktivnosti i tekstu koji je pred nama najiskrenije zahvalim što su smogli snage da angažujući eksperte, predstavnike značajnih institucija kod nas, angažujući i nevladin sektor, angažujući zapravo sve one koji su imali volje da u decembru mesecu, u periodu kada je bilo moguće sugerirati određen izmene i dopune, smogli snage da evo u ovim danima razgovaramo o ova dva značajna zakona i smatram da je ovo zaista nešto čime Ministarstvo zdravlja može imati osećanje punog zadovoljstva i profesionalne satisfakcije.
Naravno da ćemo za ove zakone i sve ostale koji su danas na dnevnom redu glasati. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem se gospođo Đukić Dejanović.
Reč ima narodni poslanik dr Janko Veselinović.
Izvolite gospodine Veselinoviću.
...
Stranka slobode i pravde

Janko Veselinović

Samostalni poslanici
Poštovane kolege narodni poslanici, poštovani ministri u ostavci, Pokret za preokret neće glasati za ove zakone…
(Poslanici dobacuju.)
Pokret za preokret neće glasati za ove zakone. Preokret neće glasati za ove zakone. Glasaćemo za nekoliko konvencija koje su rutinske konvencije i koje bi trebale da zamagle nedavno izglasanu konvenciju, odnosno sporazum sa NATO.
Danas imamo na dnevnom redu Zakon o javnim preduzećima.
Lepo je što se ministre privrede smeškate, lepo je što se smeškate i što vam je sve potaman.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Da li ćete konačnu na temu, da ne dobacujete ministru, gospodine Veselinoviću, već konačno da dođete na temu.
...
Stranka slobode i pravde

Janko Veselinović

Samostalni poslanici
Dakle, jedan set zakona koji se tiču privrede, jedan deo koji se tiču zdravstva, iako to naravno nema nikakve veze sa transparentnošću i ako to nema nikakve veze sa time da poslanici, građani Srbije znaju šta se izglasava ovde i ako se radi o zakonima koji stižu pred narodne poslanike preko noći bez ozbiljne javne rasprave, možda oni imaju jednu sličnosti i možda je važno da danas i građani Srbije čuju o čemu se radi.
Zakon o javnim preduzećima Meka za stranačko zapošljavanje i oni su u svakom slučaju dobar predizborni manevar stranke na vlasti, da je ne bi pominjao, da ne bi izazivao replike.
Taj zakon je dobra ilustracija šta Vlada radi faktički, a kako se ponaša prema građanima, Vlada koja je zaposlila preko 50 hiljada stranačkih kadrova. Za to vreme drugi ljudi su ostajali bez posla.
Juče sam bio u Banatu, u Žitištu, u „Agroživu“, gospodine ministre, koji se slatko smejete na to. U „Agroživu“ koji je 2014. godine imao 750 zaposlenih. Preuzelo ga je jedno javno preduzeće, vi dobro znate koje, pod vašom ingerencijom, i naglo je broj sa 750 zaposlenih porastao na 1.500. Znate koliko danas ima zaposlenih, posle dve godine? Nula. Nula, gospodine Sertiću, koji se tako slatko smejete tome.
Razgovarao sam sa ljudima zaposlenim u tom preduzeću, čiji je vlasnik bilo jedno javno preduzeće, ni zdravstvenu zaštitu nemaju. Gospodin Lončar je otišao, neću reći grublju reč. Dakle, zdravstveno osiguranje nemaju, 1.500 ljudi ostalo bez posla, ne mogu ni da se leče. Čak i oni koji sada održavaju tamo, čuvaju od lopova te hale, nemaju mogućnost da se leče, gospodine Sertiću. Pitajte gospodina Lončara zbog čega nemaju zdravstveno osiguranje. Nisu oni jedini, gospodine Sertiću, takvih je na hiljade u Srbiji, i u restrukturiranju i drugih koje ste uništili vašom katastrofalnom politikom.
Gospodine Sertiću, danas sam pričao sa jednim veoma ozbiljnim privrednikom iz SAD srpskog porekla. Znate šta kaže? Posle Gvineje bi stao. Srbija je zemlja sa najvećim odlivom mozgova u svetu, ne računajući Siriju i zemlje koje su u ratu. Odlaze nam stručnjaci, gospodine Sertiću, najkvalitetniji ljudi. Oterali ste ih, gospodine Sertiću. Oterali ste ih vašim neznanjem i nesposobnošću. Slepom poslušnošću Aleksandra Vučića, doveli ste zemlju na ivicu toga…
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Gospodine Veselinoviću, da li ćete konačno, posle četiri minuta i 20 sekundi, krenuti da pričate o temi i da jednostavno zaboravite na vređanje ministra?
...
Stranka slobode i pravde

Janko Veselinović

Samostalni poslanici
…da imamo zemlju iz koje ljudi odlaze, mladi ljudi koji odlaze, a vi donosite Zakon o javnom preduzeću. Vaše stranačke kolege prave ovih dana anketu - koja je stranka najpopularnija, i ako kažu – SNS, dobijaju vaučer od…(Isključen mikrofon)