Peta sednica Drugog redovnog zasedanja , 08.12.2017.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Peta sednica Drugog redovnog zasedanja

01 Broj 06-2/274-17

3. dan rada

08.12.2017

Beograd

Sednicu je otvorio: Đorđe Milićević

Sednica je trajala od 10:05 do 00:00

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Član 27. nema veze sa ovim što ste vi održali jedan politički govor, a ne o suštini vođenja sednice, kako je to i predviđeno članom 27. da predsednik Narodne skupštine ili predsedavajući rukovodi sednicom, predstavlja Narodnu skupštinu itd.
Ako je snaga argumenata malog broja, niste vi jedina opozicija, malog broja poslanika opozicije da priđu predsedavajućem stolu i kažu potpredsedniku – hoćeš da ti zviznem šamarčinu, onda priznajem svoju grešku što sam to zaustavila. Bila sam u sali i Balša Božović se prilično iznenadio kada me je video i kada sam mu ovako pokazala …
(Aleksandra Jerkov dobacuje.)
Nemojte mi dobacivati, budite toliko pristojni da saslušate.
Znači, snaga vaših u poslednje vreme je postalo nasilje i nemojte da svojatate opoziciju, da ste samo vi opozicija u ovom parlamentu. Znači, ova poslednja klupa ne znači da u srednjoj nema opozicije, da ovde nema opozicije i ne znam gde još.
Prema tome, nemojte da vi budete predstavnik opozicije i da kažete da ja maltretiram opoziciju. Psovke, nasilje… Ja sam šokirana da je vama svako nasilje i fizičko i verbalno dobrodošlo i da je to pozitivno nasilje i da postoji poželjno i nepoželjno nasilje. Poželjno nasilje je kada priđe Balša Božović potpredsedniku i kaže – hoćeš da ti sad zviznem šamarčinu. To je opoziciono delovanje i ne treba da se izrekne opomena, treba da ga pohvalim, da mu kupim čokoladu, šta? Da ne kažem kako je bilo poželjno ponašanje da neko upadne u kabinet…
Vi mene iz meni nepoznatih razloga ne podnosite. To je neka privatna frustracija valjda, ne znam, ali predsednika neke Skupštine u svetu, i to je vama normalno i vi u televizijskoj emisiji kažete – ako se to uopšte dogodilo. Bolje vi sebe analizirajte, a predsednik će da vodi sednicu i ne dozvoljavam. Ako vama neko kaže – sad ću da ti lupim šamarčinu, leteće napolje, dobiće sve opomene sveta.
Nemojte, pa narod hoće budžet. Ne znam da li vi izlazite nekada i pričate sa narodom. Mene je danas medicinska sestra pitala kada će 10.000. Ja kažem – kad usvojimo budžet. Vi objasnite zašto se mi ovde bavimo da li će Balša nekom da zvizne šamarčinu ili neće i vašim neuspelim pokušajem da vi to opravdate. Vi objasnite, a ja ću da izričem opomene kad god neko bude psovao, tukao ljude, vređao, omalovažavao.
Možete da vičete da ste opozicija koliko god hoćete, koliko god hoćete. To je sad postalo lajt motiv – mi smo opozicija, nas neko ugrožava. Ne vredite ništa više od ovog potpredsednika. On je iz SPS i neko je glasao za njega i njegove birače ne dam da omalovažavate tako što će Balša Božović da priđe i da kaže – zviznuću ti šamarčinu, da li hoćeš. Nije pristao da mu zvizne. Da je pristao, pa da pričamo o tome.
(Radoslav Milojičić: Poslovnik.)
Ne može.
Reč ima narodni poslanik Milorad Mirčić. Izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Milorad Mirčić

Poslanička grupa Srpska radikalna stranka
U sklopu ovih tačaka dnevnog reda dobili smo i jednu dopunu Zakona o budžetu za 2017. godinu. Dobili smo mi veoma bitne, značajne zakone, osim ovog zakona o budžetu za 2018. godinu. Dobili smo zakone o stečaju, zakone o sprečavanju terorizma, pranju novca. Dosta smo zakona dobili koji su veoma značajni, veoma bitni, ali zbog skučenosti sa vremenom, očigledno da ne možemo da raspravljamo ravnopravno o svim ovim zakonskim predlozima. Istine radi, Zakon o budžetu je zakon iznad zakona, ako tako može da se definiše.

Možda najbolje ova prva tačka oslikava i karakter budžeta za 2018. godinu. Naime, ta izmena i dopuna Zakona o budžetu za 2017. godinu predviđa socijalni program, a to je jednokratna pomoć zaposlenima u Vojsci, Policiji i državnoj administraciji u visini od 10 hiljada dinara i to je, na neki način, uvod u Zakon o budžetu za 2018. godinu.

Bez obzira što se ministar Vujović trudi da objasni nama da je Predlog budžeta za 2018. godinu razvojni budžet, gospodine Vujoviću, vi ste čovek od struke, vi imate dovoljno iskustva. Da bi vam poverovali u te vaše tvrdnje koje ste izneli ovde, mi moramo imati pred sobom završni račun za prethodni period, da vidimo koliko je sredstava namenjenih investicijama potrošeno u prethodnom periodu, da bi mogli sada da kažemo – jeste, ovaj zakon predviđa povećanje sredstava za buduće investicije i sigurni smo da će procenat izvršenja tih investicija biti zadovoljavajući.

Ovako mi odokativnom metodom možemo samo da nagađamo da, recimo, sredstva koja su predviđena za investicije u putnoj i železničkoj infrastrukturi, potrošena su ili iskorišćena u veoma malom procentu. Možemo, kažem, samo jednom približnom metodom, ne možemo ništa precizno i tačno. Zašto? Zato što je to očigledno namera, intencija Vlade da ne podnosi završni račun, izveštaj o potrošenim sredstvima u proteklom periodu. I mi smo ovde uskraćeni za tu mogućnost da vršimo bilo kakvo poređenje.

Drugo, i ovaj predlog zakona može se reći da je socijalni budžet. Zašto? Zato što smo svi svesni da se ovde većina sredstava i nastojanja Vlade da se postigne taj socijalni mir, mi ovde pričamo i glavna tema je povećanje plata zaposlenima, povećanje penzija, mi ovde pričamo o vrhunskom dostignuću u socijalnoj politici, hvale se resorni ministri da će svaki policajac i svaki vojnik imate svoje čizme i svoju uniformu. Je li to vrhunac dostignuća ove Vlade i ovoga budžeta? Onda je to socijalna kategorija. Onda je to elementarno zbrinjavanje pripadnika i Vojske i Policije.

Kada govorimo o prirodi jednoj od najugroženijih kategorija stanovništva, ugroženi po pitanju standarda, o penzionerima, vi gubite, gospodo, iz vida da ovih 5% ni približno nije onome koliko su porasli troškovi života u proteklom periodu. Pa i da nije, da stavimo na stranu, da li ste blizu onog povećanja ili onog nivoa penzija sa kog ste umanjivali penzionerima primanja? Ali, sad imamo realnu situaciju – troškovi života za protekli period su toliko narasli da ovih 5%, nećete pogrešno protumačiti nas radikale, prosto smešno izgleda. Ni 10% povećanja plata određenim kategorijama isto nije dovoljno da pokriju osnovne elementarne troškove.

Da ne govorimo o brizi za majke, za porodilje, za treće dete. Tu ni vi u Vladi nemate saglasnost, i vi se svađate. Resorni ministar koji je zadužen za to, kada je u pitanju treće dete, kada je uopšte u pitanju briga o deci, on vodi polemiku sa ministarkom koja je zadužena za saobraćaj, za građevinsku infrastrukturu. Gde to ima? U kojoj Vladi? Samo u Srbiji ima to. Samo u Srbiji ima takvih univerzalaca da posle Tita jedino Zorana Mihajlović sve zna. Jedino je Josip Broz znao sve, a posle Josipa Broza, evo, dočekali smo i Zoranu Mihajlović. I ona se u sve razume. Dok je bila u energetici, katastrofa. Kad je bila za ekologiju, još veća katastrofa. Sada, umesto da ovde razmatramo o realizaciji sredstava koja su namenjena za investicije u njenom resoru, mi ovde razmatramo nešto što je van njenog domena i njenih ingerencija. I tako je to iz godine u godinu, od budžeta do budžeta. I vi mislite da ćete tako nas, srpske radikale, da prevarite, odnosno da ćete građane da ubedite da ih čeka nešto bolje?

Ono što se vi trudite, ministre, sve vreme, to je da pokažete koliko ceni Međunarodni monetarni fond vaše napore, napore Vlade u kojoj ste vi. Ma, Međunarodni monetarni fond ne ceni nikog ako ne ispunjava svoje obaveze. Pa vi valjda to dobro znate, ministre? Vi ste čovek sa ogromnim iskustvom, koje je imao u Ukrajini, bogatoj zemlji. Doduše, vi ste tad bili u ulozi predstavnika Svetske banke, koja je u početku, kao što hvale sada iz Međunarodnog monetarnog fonda Srbiju, hvalila Ukrajinu, kako je pred Ukrajinom velika perspektiva, svetla budućnost, samo da se distancira od Rusije i ruskog kapitala. Kada je Ukrajina doživela kolaps, gde je MMF? Gde je vaša Svetska banka? Ovo shvatite pežorativno, jer vi ste penzioner Svetske banke i ipak ste, ako ništa drugo, a onda emotivno vezani za tu instituciju. Nema je nigde. Doživljavaju takvu ekonomsku krizu da je pitanje kako će se izvući. I još imaju dodatno oružani sukob sa Rusijom. Pa, nije to valjda perspektiva Srbije?

Vi nama govorite kako se na kreditnoj listi, odnosno na listi kreditne sposobnosti Srbija sve bolje kotira. Vi znate da to mesto koje zauzima trenutno Srbija ne zavisi samo od finansijskih sposobnosti i ekonomskog potencijala Srbije, to zavisi od odnosa Srbije prema pitanju Kosova i Metohije. Vi to najbolje znate. Vi znate da se to brzo menja, ako Srbija pokaže neposlušnost kada je u pitanju KiM.

Šta vam je argument kojim se služite da je ovo ubrzani put u Evropsku uniju? Evo, pre neki dan smo čuli da 2019. godine Srbija mora konačno da reši pitanje spora sa Kosovom, kako to kažu iz Evropske unije. Srbija mora da prizna Kosovo, da bi 2025. godine bila eventualno primljena u Evropsku uniju.

Ono što je ovde primetno, to su napadi iz redova onih koji su manje-više po funkciji isti kao vladajuća većina – napad je opremljenost vojske i na sredstva koja se troše za opremu vojske. Nije vojska da se vodi rat. Vojska je da upozori one koji žele rat protiv Srbije ili žele nešto loše Srbiji. Nigde vojska ne služi prvenstveno da bi vodila rat. Jeste krajnja namera to, ali zašto bi vojska Srbije bila izuzetak? To bi većina i u ovoj vladajućoj koaliciji pitala, kao i ovi koji su do juče bili u DOS-u. Nego, uloga im je sad takva. Brzo će se ta uloga zameniti, verujte. Kada dođu u redove opozicije, i oni će pitati zašto se vojska oprema.

Ono što su obećanja od strane Vlade, kada je u pitanju ovaj budžet, da će doći do razvoja u poljoprivredi, da će mnogo bolje stanje biti u školstvu i zdravstvu, a vi zaboravljate, gospodo, da ste ovakvim restriktivnim potezima i odlukama doveli u situaciju i one koji rade u institucijama države, pogotovo u zdravstvu, da zbog materijalne i finansijske situacije moraju te probleme da rešavaju u inostranstvu, a da ste zatvorili svaku mogućnost, ili gotovo svaku mogućnost da se mladi ljudi zapošljavaju. To nije kvalitet usluga onakav kakav zaslužuje svaki građanin Srbije. Zašto? Zato što vam je pogrešna politika.

Vi ulažete u školstvo, u nauku, samo kada je u pitanju standard, kada su u pitanju materijalni uslovi. Vi ne podržavate mlade talente, pametne ljude. Svaka država, pa i Srbija, može iz krize da se izvuče samo ako je vode pametni ljudi i mi, srpski radikali, ćemo glasati protiv ovog predloga.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Maja Videnović ima reč.
...
Demokratska stranka

Maja Videnović

Poslanička grupa Demokratska stranka
Predsednice, javila sam se po neposredno učinjenoj povredi Poslovnika. Prekršili ste član 100.

U međuvremenu, ne dajući mi pravo, znate, rukovođenje Skupštinom i vođenje sednice znači da vi rukovodite Skupštinom i da morate da mi date reč, i meni i svim poslanicima i poslanicama, kada vas na to obavezuje Poslovnik, a ne vaša volja ili sugestija ili naredbe kolega sa vaše desne strane.

(Aleksandar Marković: Koji član?)

Koji član? Slušajte malo, pretpostavljam da ste koncentrisani i možete da pratite ono što je svim građanima jasno, a to je ova ogoljena namera, koja je svim građanima jasna, da vi želite ovde da napravite haos, da se ne priča o budžetu nego da se priča o nekakvim navodnim psovkama i svemu ostalom.

Ono što su danas građani imali priliku da vide, to je neverovatna zloupotreba Poslovnika od strane SNS, gde se gospodinu Martinoviću daje reč po Poslovniku koji replicira sam sebi, koji vređa studente Pravnog fakulteta, nazivajući ih da nisu pošteno završili fakultet, nego su sedeli u „Bonafidesu“.

Znate, postoje ljudi u ovoj zemlji koji su pošteno učili i radili. Neki studentu u ovoj zemlji su pošteno stekli svoje diplome. Ja znam da je to za SNS…
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Molim vas, nemojte replicirati, nego povreda Poslovnika.
...
Demokratska stranka

Maja Videnović

Poslanička grupa Demokratska stranka
Ovo je jako važan zakon, jedan od najvažnijih zakona, gde Vlada ne samo o ciframa i o ekonomiji, matematici, nego građanima i građankama poručuje…
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Molim vas, nemojte replicirati, nego govorite o povredi Poslovnika.
...
Demokratska stranka

Maja Videnović

Poslanička grupa Demokratska stranka
…ko je prioritet za ovu Vladu?
Povreda Poslovnika član 100. i član 103. Verujem, iako ste imali pauzu da ste ipak koncentrisani, da možete da pratite ono što govorite. Poslanici nisu otišli odavde od jutros i nemamo nameru da napustimo, iako Vlada dolazi ovde, odnosno premijerka tek u 17.00 časova, u drugom danu rasprave… (Isključen mikrofon)
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Povreda Poslovnika ne znači zloupotrebu povrede Poslovnika, odnosno repliciranje ili nedostatak vremena grupe, da zamenjuje povredu Poslovnika.
(Maja Videnović: Molim vas, uključite mi mikrofon.)
Ovo je zloupotreba povrede Poslovnika uvažene poslanice. Vrlo sam skoncentrisana, nema potrebe da me omalovažavate. Pretpostavljam da ste i vi skoncentrisani. Radimo danas vrlo vredno. Pokušavaju poslanici opozicije, kao i oni koji podržavaju Vladu Republike Srbije da diskutuju o budžetu.
Niko ovde ne kaže da 60 poslanika recimo, opozicije ili opozicionih stranaka pravi haos. Haos u parlamentu pravi četvoro, petoro poslanika iz opozicionih stranaka, pretežno iz DS i Dveri, imena vam neću navesti.
(Aleksandra Jerkov: To se na televiziji samo vidi.)
Drago mi je da pratite to, jer možete i nešto da naučite kada dajem intervjue, a novinarka skače po mojoj glavi.
Znači, poslanik Balša Božović…
Neće vas, Majo Videnović, niko izbaciti, ne brinite ništa. To vi svi ovde vršite povremeno konsultacije da li da idete, da li da ne idete.
Ali, poslanik Balša Božović, mene su ispravili prisutni ovde koji sede za predsedavajućim stolom i rekli mi tačno šta je rečeno – zavarim šamarčinu, hoćeš da ti zavarim šamarčinu. Eto, to je jedina moja greška bila, znači – zavarim, nisam ja ta jedina koja je čula, čuli su svi koji sede ovde za predsedavajućim stolom.
Vi sami govorite da ne može o budžetu dovoljno da se raspravlja. Može da se raspravlja, građani Srbije o izmišljenih povreda Poslovnika nemaju baš ništa.
O raspravi o budžetu…
Gospođo Jerkov, smirite se, bili ste 14 dana predsednica Skupštine grada Novog Sada, videli ste da je taj posao vrlo težak. Kratko, ali ste mogli neko iskustvo da izvučete.
(Aleksandra Jerkov: Nisam anketirala.)
O tome ćemo malo kasnije, kada se javim za reč, kako je izgledalo glasanje kada su vas smenjivali i zašto su vas smenjivali, ali o tom potom.
Reč ima Jahja Fehratović.
...
Stranka pravde i pomirenja

Jahja Fehratović

Narodni poslanici koji nisu članovi poslaničkih grupa
Zahvaljujem.

Poštovani predsedavajući, uvaženi članovi Vlade, dame i gospodo narodni poslanici, pred nama je jedan od najvažnijih setova zakona koji se donosi u ovoj godini. Celokupan predlog budžeta je urađen temeljito, iscrpno i celishodno, o čemu svedoci i ovih sedam stotina strana, kojim je ovaj predlog zakona urađen.

Mi, poslanici Bošnjačke demokratske zajednice Sandžaka, zahvalni smo zbog uvrštavanja u ovaj Predlog budžeta nekih projekata koji će, nadamo se, olakšati život svim građanima Sandžaka i Srbije. U prvom redu mislimo na predviđanje troškova za kapitalne projekte poput druge faze izgradnje razvojnog gasovoda Aleksandrovac-Brus-Raška-Novi Pazar-Tutin, od 20 miliona evra. Zatim, ove transferne stanice za otpad u Novoj Varoši koja bi trebala rešiti probleme deponija Sjenice, Prijepolja, Priboja i Nove Varoši, i naravno mnogi drugi.

Nadamo se da će deo budžeta za poljoprivredna davanja imati više sluha za sela velike nadmorske visine u vidu olakšica i subvencija za njihove stanovnika. Ovo su dobri, neophodni i važni projekti. Verujemo da će sličnih u narednom periodu biti još više, te da će ovaj ne razvijeni deo države imati veću pristupačnost budžetskim sredstvima, kao i brigu Vlade.

Ono što mislimo da bi trebalo biti znatno veća stavka u budžetu, jeste Fond za manjine koji iznosi 21 milion i 800 hiljada dinara. U Srbiji živi veliki broj nacionalnih zajednica, koji kroz svoje savete i veća pokušavaju ostvariti nacionalna i konektivna prava.

Ukoliko podelimo ovaj budžet na sve postojeće nacionalne savete, kojih je u registru 21, onda su ta davanja jako mala, odnosno iznose nešto više od milion dinara po nacionalnoj zajednici što je, priznaćete, nedovoljno za normalno funkcionisanje i delovanje ovih veoma važnih sistema.

Mišljenja smo da bi se taj deo budžetskih davanja trebao znatno uvećati, kako bi pripadnici manjinskih naroda mogli kvalitetnije raditi na očuvanju vlastitog identiteta. I ako ima problema u radu pojedinih saveta, pa konkretno i Saveta nacionalne zajednice iz koje ja dolazim, Bošnjačkog nacionalnog veća, čiji sam i većnik, smatramo da se ova sredstva, uzevši u obzir delokrug obima poslova kojima se saveti bave, je veoma neznatna.

Vrlo nam je važna stavka, saradnja sa dijasporom i Srbima u regionu, koja iznosi 165 miliona dinara. Kao pripadnik manjinskog naroda Bošnjaka, čiji je veliki broj sunarodnika državljana Republike Srbije, živi u zemljama Evrope, Amerike, Australije, pa i Azije, a naročito kao neko ko je obišao veliki broj zajednica tih državljana Republike Srbije, sa žaljenjem konstatujem da do sada nijedno njihovo udruženje, nijedna njihova organizacija, nijedna njihova akcija ili projekat, nisu podržani od strane uprave za saradnju sa dijasporom.

U samom opisu ovog projekta se posebno naglašava saradnja sa srpskom dijasporom i u opisu stoji, citiram: „Pomoći očuvanju i razvoju duhovne nacionalne i kulturne samobitnosti srpskog naroda izvan Republike Srbije“. Ovo je zaista važna stavka i neophodna, te je istinski podržavamo, ali je u isto vreme nesenzibilna i pomalo diskriminatorska prema državljanima Srbije pripadnicima manjinskih naroda u rasejanju. Jer, takav odnos neretko otuđuje državljane Srbije pripadnike manjinskih naroda od njihovih predstavništava u inostranstvu. Ovo bi se moralo menjati.

Saradnju sa dijasporom smatramo izuzetno bitnom i to dijasporom svih državljana Srbije, bez obzira na nacionalnu i versku pripadnost. Pretpostavljamo da je ovo samo posledica nesmotrenosti i nadamo se da će to biti koregirano. Predlažemo da deo ovih budžetskih sredstava bude usmeren i na projekte državljana Srbije pripadnika manjinskih naroda u dijaspori, jer bi to imalo višestruku korist kako za njih i osećaj da njihova država brine i o njima, tako i za samu državu Srbiju.

Uz sve ove sugestije, za koje se nadamo da će biti primećene i uvažene, još jednom naglašavamo da je dobra stavka razvojni karakter budžeta za 2018. godinu i da ćemo ga podržati. Hvala.