Četvrta sednica Drugog redovnog zasedanja , 22.12.2022.

1. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Četvrta sednica Drugog redovnog zasedanja

01 Broj 06-2/212-22

1. dan rada

22.12.2022

Beograd

Sednicu je otvorio: Vladimir Orlić

Sednica je trajala od 10:05 do 19:30

  • ZAKONI

  • Zakon o potvrđivanju Memoranduma o razumevanju između Ministarstva spoljnih poslova Republike Srbije i Ministarstva spoljnih poslova i spoljne trgovine Mađarske o zapošljavanju članova porodica diplomatskog, konzularnog i tehničkog osoblja
  • Odluka o izboru predsednika sudova
  • Odluka o izboru sudija koji se prvi put biraju na sudijsku funkciju
  • Odluka o davanju saglasnosti na Finansijski plan Agencije za energetiku Republike Srbije za 2023. godinu
  • Odluka o davanju saglasnosti na Finansijski plan Regulatornog tela za elektronske medije za 2023. godinu
  • Odluka o davanju saglasnosti na Finansijski plan Komisije za hartije od vrednosti za 2023. godinu
  • Zakon o potvrđivanju Ugovora o izručenju između Republike Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata
  • Zakon o potvrđivanju Ugovora o transferu osuđenih lica između Republike Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata
  • Zakon o potvrđivanju Ugovora o pravnoj i sudskoj saradnji u građanskim i trgovinskim stvarima između Republike Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata
  • Zakon o potvrđivanju Ugovora o uzajamnoj pravnoj pomoći u krivičnim stvarima između Republike Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata
  • Zakon o potvrđivanju Ugovora između Republike Srbije i Federativne Republike Brazil o pravnoj pomoći u građanskim stvarima
  • Zakon o potvrđivanju Drugog dodatnog protokola uz Konvenciju o visokotehnološkom kriminalu o pojačanoj saradnji i otkrivanju elektronskih dokaza
  • Zakon o dopuni Zakona o javnim medijskim servisima
  • Odluka o prestanku funkcije javnog tužioca
  • Odluka o izmenama Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije
  • Zakon o izmeni Zakona o državnim službenicima
  • Odluka o izmenama Odluke o sastavu stalnih delegacija Narodne skupštine Republike Srbije u međunarodnim parlamentarnim institucijama
  • Odluka o izmeni Odluke o sastavu Parlamentarnog odbora za stabilizaciju i pridruživanje
  • Odluka o izmenama Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije
  • OBRAĆANJA

    ...
    Srpska napredna stranka

    Vladimir Orlić

    ALEKSANDAR VUČIĆ – ZAJEDNO MOŽEMO SVE | Predsedava
    Hvala vam, gospodine Matiću.
    Hvala svima na razumevanju i strpljenju.
    Znam da je sve u savršenom redu kad se dozvoli da neki sekund više govori neko od narodnih poslanika na toj strani, ali neverovatno da tako reagujete kad prva sekunda prođe a postavlja pitanje neko ko ne pripada vašoj grupi ili vašim grupama. Nema razloga za takvo ponašanje.
    Što se tiče vaših pitanja, gospodine Matiću, svesni ste i sami. Svaki narodni poslanik koristi to vreme koje je predviđeno Poslovnikom na način na koji smatra da je najbolji. Da bude zloupotreba, bude, saglasan sam, ali to će morati svako da definiše sam za sebe.
    Pošto se više niko od predsednika, odnosno ovlašćenih predstavnika poslaničkih grupa ne javlja za reč, nastavljamo sa radom.
    (Zoran Lutovac: Poslovnik.)
    Znači, kada otvorimo raspravu, može povreda Poslovnika, dobićete reč, samo ne sada. Zabeležiću ja da ste se javili.
    Obaveštavam vas da su sprečeni da sednici prisustvuju sledeći narodni poslanici: Zoltan Dani, dr Balint Pastor, Jelena Jerinić, Ljubinko Đurković, Nevena Đurić, Uglješa Mrdić, Milica Nikolić, Zoran Tomić i Biljana Đorđević.
    Saglasno članu 86. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da je ova sednica sazvana u roku kraćem od roka utvrđenog u članu 86. stav 1. Poslovnika, zbog potrebe da Narodna skupština što pre razmotri predloge akata iz predloženog dnevnog reda.
    U sazivu ove sednice, koji vam je dostavljen, sadržan je predlog dnevnog reda sednice.
    Pre utvrđivanja dnevnog reda sednice, saglasno članu 92. stav 2. i članu 93. Poslovnika, potrebno je da Narodna skupština odluči o predlozima za stavljanje na dnevni red akata po hitnom postupku i predlogu za spajanje rasprave.
    Prvo, Vlada je predložila da se po hitnom postupku stavi na dnevni red Predlog zakona o izmeni Zakona o privremenom uređivanju načina naplate takse za Javni medijski servis.
    Stavljam na glasanje ovaj predlog.
    Zaključujem glasanje i saopštavam: za – 129, protiv – 27, nije glasalo – 30, od ukupno prisutnih 186 narodnih poslanika.
    Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.
    Vlada je predložila da se po hitnom postupku stavi na dnevni red Predlog zakona o izmeni Zakona o državnim službenicima.
    Stavljam na glasanje i ovaj predlog.
    Zaključujem glasanje i saopštavam: za – 132, protiv – 28, nije glasalo – 27, od ukupno prisutnih 187 narodnih poslanika.
    Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.
    Poslanička grupa Demokratska stranka predložila je da se po hitnom postupku stavi na dnevni red Predlog odluke o izmenama Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije.
    Stavljam na glasanje ovaj predlog.
    Zaključujem glasanje i saopštavam: za – 153, protiv – jedan, nije glasalo – 33, od ukupno prisutnih 187 narodnih poslanika.
    Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.
    Poslanička grupa Savez vojvođanskih Mađara predložila je da se po hitnom postupku stavi na dnevni red Predlog odluke o izmenama Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije, sa ispravkom.
    Stavljam na glasanje ovaj predlog.
    Zaključujem glasanje i saopštavam: za – 151, nije glasalo – 36, od ukupno prisutnih 187 narodnih poslanika.
    Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.
    Poslanička grupa Aleksandar Vučić – Zajedno možemo sve predložila je da se po hitnom postupku stavi na dnevni red Predlog odluke o izmenama Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije.
    Stavljam na glasanje ovaj predlog.
    Zaključujem glasanje i saopštavam: za – 144, protiv – jedan, nije glasalo – 42, od ukupno prisutnih 187 narodnih poslanika.
    Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.
    Predsednik Narodne skupštine predložio je da se po hitnom postupku stavi na dnevni red Predlog odluke o izmeni Odluke o sastavu Parlamentarnog odbora za stabilizaciju i pridruživanje.
    Stavljam na glasanje ovaj predlog.
    Zaključujem glasanje i saopštavam: za – 143, uzdržan – jedan, nije glasalo – 43, od ukupno prisutnih 187 narodnih poslanika.
    Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.
    Predsednik Narodne skupštine predložio je da se po hitnom postupku stavi na dnevni red Predlog odluke o izmenama Odluke o sastavu stalnih delegacija Narodne skupštine Republike Srbije u međunarodnim parlamentarnim institucijama.
    Stavljam na glasanje ovaj predlog.
    Zaključujem glasanje i saopštavam: za – 142, uzdržan – jedan, nije glasalo – 44, od ukupno prisutnih 187 narodnih poslanika.
    Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.
    Prelazimo na Predlog za spajanje rasprave.
    Narodni poslanik Vladimir Orlić, na osnovu člana 92. stav 2. i člana 157. stav 1, člana 170. i člana 192. stav 3, a shodno članu 157. stav 2. Poslovnika, predložio je da se obavi zajednički načelni jedinstveni pretres o: Predlogu zakona o izmeni Zakona o privremenom uređivanju načina naplate takse za javni medijski servis; Predlogu zakona o dopuni Zakona o javnim medijskim servisima; Predlogu zakona o izmeni Zakona o državnim službenicima; Predlogu zakona o potvrđivanju Ugovora o izručenju između Republike Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata; Predlogu zakona o potvrđivanju Ugovora o transferu osuđenih lica između Republike Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata; Predlogu zakona o potvrđivanju Ugovora o pravnoj i sudskoj saradnji u građanskim i trgovinskim stvarima između Republike Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata; Predlogu zakona o potvrđivanju Ugovora o uzajamnoj pravnoj pomoći u krivičnim stvarima između Republike Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata; Predlogu zakona o potvrđivanju Ugovora između Republike Srbije i Federativne Republike Brazil o pravnoj pomoći u građanskim stvarima; Predlogu zakona o potvrđivanju Drugog dodatnog protokola uz Konvenciju o visokom tehnološkom kriminalu o pojačanoj saradnji i otkrivanju elektronskih dokaza; Predlogu zakona o potvrđivanju Memoranduma o razumevanju između Ministarstva spoljnih poslova Republike Srbije i Ministarstva spoljnih poslova i spoljne trgovine Mađarske o zapošljavanju članova porodica diplomatskog, konzularnog i tehničkog osoblja; Predlogu odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Agencije za energetiku Republike Srbije za 2023. godinu; Predlogu odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Regulatornog tela za elektronske medije za 2023. godinu; Predlogu odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Komisije za hartije od vrednosti za 2023. godinu; Predlogu odluke o prestanku funkcije javnog tužioca, koji je podneo Odbor za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu; Predlogu odluke o izboru predsednika sudova; Predlogu odluke o izboru sudija koji se prvi put biraju na sudijsku funkciju, koji je podneo Visoki savet sudstva; Predlogu odluke o izmenama Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije, koji je podnela poslanička grupa DS; Predlogu odluke o izmenama Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije, sa ispravkom, koji je podnela poslanička grupa Savez vojvođanskih Mađara; Predlogu odluke o izmenama Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije, koji je podnela poslanička grupa Aleksandar Vučić – Zajedno možemo sve; Predlogu odluke o izmeni Odluke o sastavu Parlamentarnog odbora za stabilizaciju i pridruživanje, kao i o Predlogu odluke o izmenama Odluke o sastavu stalnih delegacija Narodne skupštine Republike Srbije u međunarodnim parlamentarnim institucijama.
    Stavljam na glasanje ovaj predlog.
    Molim Narodnu skupštinu da se izjasni.
    Zaključujem glasanje i saopštavam: za – 132, protiv – 22, nije glasalo 32 od ukupno prisutnih 186 narodnih poslanika.
    Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.
    Pošto smo se izjasnili o predlozima za stavljanje na dnevni red sednice akata po hitnom postupku i predlogu za spajanje rasprave, na osnovu člana 93. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, stavljam na glasanje predlog dnevnog reda u celini.
    Molim Narodnu skupštinu da se izjasni o predloženom dnevnom redu u celini.
    Zaključujem glasanje i saopštavam: za – 132, protiv – 36, nije glasalo 18 od ukupno prisutnih 186 narodnih poslanika.
    Konstatujem da je Narodna skupština utvrdila dnevni red Četvrte sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2022, u celini.
    D n e v n i r e d:
    1. Predlog zakona o izmeni Zakona o privremenom uređivanju načina naplate takse za javni medijski servis,
    2. Predlog zakona o dopuni Zakona o javnim medijskim servisima,
    3. Predlog zakona o izmeni Zakona o državnim službenicima,
    4. Predlog zakona o potvrđivanju Ugovora o izručenju između Republike Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata,
    5. Predlog zakona o potvrđivanju Ugovora o transferu osuđenih lica između Republike Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata,
    6. Predlog zakona o potvrđivanju Ugovora o pravnoj i sudskoj saradnji u građanskim i trgovinskim stvarima između Republike Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata,
    7. Predlog zakona o potvrđivanju Ugovora o uzajamnoj pravnoj pomoći u krivičnim stvarima između Republike Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata,
    8. Predlog zakona o potvrđivanju Ugovora između Republike Srbije i Federativne Republike Brazil o pravnoj pomoći u građanskim stvarima,
    9. Predlog zakona o potvrđivanju Drugog dodatnog protokola uz Konvenciju o visokotehnološkom kriminalu o pojačanoj saradnji i otkrivanju elektronskih dokaza,
    10. Predlog zakona o potvrđivanju Memoranduma o razumevanju između Ministarstva spoljnih poslova Republike Srbije i Ministarstva spoljnih poslova i spoljne trgovine Mađarske o zapošljavanju članova porodica diplomatskog, konzularnog i tehničkog osoblja,
    11. Predlog odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Agencije za energetiku Republike Srbije za 2023. godinu,
    12. Predlog odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Regulatornog tela za elektronske medije za 2023. godinu,
    13. Predlog odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Komisije za hartije od vrednosti za 2023. godinu,
    14. Predlog odluke o prestanku funkcije javnog tužioca,
    15. Predlog odluke o izboru predsednika sudova,
    16. Predlog odluke o izboru sudija koji se prvi put biraju na sudijsku funkciju,
    17. Predlog odluke o izmenama Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije,
    18. Predlog odluke o izmenama Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije, sa ispravkom,
    19. Predlog odluke o izmenama Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije,
    20. Predlog odluke o izmeni Odluke o sastavu Parlamentarnog odbora za stabilizaciju i pridruživanje, i
    21. Predlog odluke o izmenama Odluke o sastavu stalnih delegacija Narodne skupštine Republike Srbije u međunarodnim parlamentarnim institucijama.
    Prelazimo na rad po utvrđenom dnevnom redu sednice.
    Saglasno članu 90. stav 1. Poslovnika, obaveštavam vas da su sednici pozvani da prisustvuju: Ivica Dačić, prvi potpredsednik Vlade i ministar spoljnih poslova, dr Aleksandar Martinović, ministar državne uprave i lokalne samouprave, dr Mihailo Jovanović, ministar informisanja i telekomunikacija, Maja Popović, ministar pravde, Vukica Kužić i Gordana Veljović, izborni članovi VSS iz reda sudija, Maja Mačužić Puzić i Đorđe Dabić, državni sekretari, Ivana Savićević, pomoćnik ministra, Vladimir Vinš, pomoćnik ministra, Vladimir Cvetković, načelnik Odeljenja za međunarodno-pravne poslove u Ministarstvu, Ivana Milinković, šef Odseka za sistem radnih odnosa u Sektoru za upravljanje ljudskim resursima u Ministarstvu, Lidija Lakčević Zivlaković, prvi savetnik u Odeljenju za međunarodno-pravne poslove u Ministarstvu, Dejan Stojanović, viši savetnik, Maja Milenković, samostalni savetnik u Ministarstvu.
    Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč sa redosledom narodnih poslanika, saglasno članu 96. stav 4.
    (Zoran Lutovac: Poslovnik.)
    Samo trenutak, dok izgovorim rečenicu da sam otvorio pretres.
    Primili ste ostavke narodnih poslanika Lava-Grigorija Pajkića i Krsta Janjuševića na funkciju narodnog poslanika u Narodnoj skupštini Republike Srbije.
    Primili ste izveštaje Odbora za administrativno-budžetska i mandatno imunitetska pitanja Narodne skupštine povodom razmatranja ovih ostavki, koji je utvrdio da je podnošenjem ostavki nastupio slučaj iz člana 131. stav 2. tačka 6. Zakona o izboru narodnih poslanika i predlaže da Narodna skupština, u smislu člana 133. istog zakona, konstatuje prestanak mandata ovim narodnim poslanicima.
    Saglasno članovima 132. i 133. Zakona o izboru narodnih poslanika, Narodna skupština, na predlog Odbora za administrativno-budžetska i mandatno imunitetska pitanja Narodne skupštine konstatuje da je prestao mandat pre isteka vremena na koje su izabrani narodnim poslanicima Lavu-Grigoriju Pajkiću i Krstu Janjuševiću, danom podnošenja ostavke.
    Saglasno Zakonu o izboru narodnih poslanika, izvršiće se popunjavanje upražnjenih poslaničkih mesta u Narodnoj skupštini.
    Saglasno članovima 157. stav 1, 170. i 192. stav 3, a shodno članu 157. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram zajednički načelni i jedinstveni pretres o tačkama od 1. do 21. predloženog dnevnog reda i usvojenog dnevnog reda.
    Povreda Poslovnika, prvo se javio Zoran Lutovac.
    Prijavite se za reč.
    ...
    Demokratska stranka

    Zoran Lutovac

    Demokratska stranka - DS
    Usmeno ukazujem na povredu u postupanju predsednika Narodne skupštine i navešću član koji je povređen. Dakle, u pitanju je član 86. stav 1.

    Vi ste ovu sednicu zakazali pozivajući se na ovaj član, a u stavu 1. na koji se pozivate piše da se po pravilu najmanje sedam dana pre dana određenog za početak sednice saziva sednica.

    Dakle, vi ste se pozvali na stav 1. U stavu 2. piše da može se sazvati u roku kraćem od tog, ali se vi niste pozvali na stav 2. nego ste se pozvali na stav 1.

    Prema tome, napravili ste grešku u postupku i ja zahtevam da u skladu sa članom 86. stav 4. predsednik Narodne skupštine može i u ovom slučaju mora da odloži dan početka sednice. Smatram da to treba da bude u roku od sedam dana, kako je propisano u stavu 1. na koji ste se pozvali.
    ...
    Srpska napredna stranka

    Vladimir Orlić

    ALEKSANDAR VUČIĆ – ZAJEDNO MOŽEMO SVE | Predsedava
    Dakle, sazvana je sednica u potpunosti u skladu sa Poslovnikom, upravo o stavovima o kojima ste govorili, gde naravno postoji obrazloženje kada se saziva u roku drugačijem od onoga koji predviđa prvi stav koji ste citirali, to je objašnjeno u ovom narednom, ali naravno imam obavezu da vas pitam da li želite da se Skupština izjasni po ovom pitanju, da glasa?
    (Zoran Lutovac: Ne.)
    Ne želite? Hvala vam.
    Povreda Poslovnika, Miroslav Aleksić.
    ...
    Narodni pokret Srbije

    Miroslav Aleksić

    Narodna stranka
    Gospodine predsedniče, zahvaljujem.

    Dakle, ukazujem na povredu člana 167, kao i na prošloj sednici. Dakle, ni jednu sednicu ovaj saziv do sada nije imao sazvanu u redovnoj proceduri. Evo, i danas imamo sednicu koja je sazvana juče za danas i mene tačno zanima koje su to okolnosti koje nisu mogle da se predvide na vreme, pa ste sednicu juče sazvali za danas, pa ste onda objedinili ili ćete objediniti raspravu o svih 20. tačaka?

    Ja razumem da je vama bitan hitni postupak sazivanja sednica da ne bi na dnevni red došli zakoni i anketni odbori koje predlaže opozicija, ali vodite računa. Ovde postoje i tačke koje se tiču izbora sudija, izbora tužioca, izbora predsednika sudija, o tome je neko trebao da se pripremi da zna ko se bira za koju funkciju. Šta je toliko hitno? Da RTS-u damo novih 900 miliona dinara? To je hitno?

    Gospodine Orliću, ja vas upozoravam da u skladu sa ovim Poslovnikom počnete da se starate i sazivate sednice u skladu sa članom 86, a to je redovno sazivanje sednice u roku od sedam dana da bi mogli da se pripreme poslanici, ne samo opozicije, nego i vlasti. Nisu mogli da se skupe jutros, kasnili smo 40 minuta sa početkom sednice zato što nemate kvorum. Tako se ponižava ovaj dom i ponižavaju narodni poslanici.

    Ja apelujem na vas da koristite Poslovnik ne samo za opstrukciju, nego i za normalan i redovan rad zarad interesa građana Srbije. Zahvaljujem.
    ...
    Srpska napredna stranka

    Vladimir Orlić

    ALEKSANDAR VUČIĆ – ZAJEDNO MOŽEMO SVE | Predsedava
    Dobro, što se tiče obrazloženja, bilo je tu nekoliko stvari, u svakom slučaju pitali ste, možda niste obratili pažnju, usvojili smo dnevni red.
    Dakle, vodi se jedinstveni pretres o svim predloženim tačkama, možda vam je to promaklo, tako je odlučila Narodna skupština i to vam je poznato, nadam se.
    Što se tiče pitanja kvoruma, ne bi bilo moguće da tako odluči Narodna skupština da nije bilo kvoruma i bili ste tu u sali i pratili ste rezultate glasanja tako da vam je i tu, verujem, sve jasno.
    Ali, da ne bude da je bilo šta ostalo nedorečeno, da se stvari mistifikuju, te predloge koji se tiču predsednika sudova koje ste pomenuli ili sudija koje se biraju, što ne kažete ljudima pre koliko ste dobili. Niste ih dobili juče. Nedeljama je to u proceduri, nedeljama dostupno svim narodnim poslanicima, pa i vama. Nedelje su prošle kako su vam dostavljeni ti predlozi i međunarodni sporazumi i sve drugo.
    Dakle, jedine dve stvari koje su stigle u roku kraćem od sedam dana jesu predlozi zakona gde se menja jedan član, jedan jedini član i gde se jedan datum menja i u jednom i u drugom zakonu.
    Jel moguće da je toliki napor za narodne poslanike da dve rečenice pročitaju od prethodnog petka ili od ponedeljka do danas? Ja sam siguran da nije nikakav problem, nego je ovo potreba da se ponovo za kamere nešto malo izvede na određen način, ali kažite slobodno ljudima da nedeljama imate na raspolaganju sve materijale, a da li ste iskoristili to vreme da se upoznate sa sadržajem zaista nije odgovornost onoga koji sednicu vodi.
    Da li želite da se Skupština izjasni?
    (Miroslav Aleksić: Da.)
    Izjasniće se.
    Reč ima narodni poslanik Nikola Dragićević. Povreda Poslovnika.
    ...
    Srpska stranka Zavetnici

    Nikola Dragićević

    Srpska stranka Zavetnici
    Uvaženi predsedavajući, smatram da je povređen član 86. stav 2. koji kaže – sednica Narodne skupštine može se sazvati u roku kraćem od roka iz stava 1, a to je sedam dana, pri čemu je predsednik Narodne skupštine dužan da na početku sednice obrazloži takav postupak.

    Uvaženi predsedavajući, želim da podsetim da je ovo sedma sednica u Trinaestom sazivu koja je sazvana po hitnom postupku. Smatram da smo dužni objašnjenje građanima Republike Srbije zašto već sedmi put zakazujemo sednice u roku od 24 časa bez neke preterane potrebe i bez nekog velikog obrazloženja.

    Stičem utisak da građani Srbije polako gube poverenje u Narodnu skupštinu i mislim da ovakav način zakazivanja sednica neće doprineti vraćanju ugleda Narodne skupštine tamo gde joj je meso.

    Želim, zbog građana Republike Srbije, da damo neko obrazloženje zašto smo ponovo sednicu sazvali u roku od 24 časa. Hvala najlepše.
    ...
    Srpska napredna stranka

    Vladimir Orlić

    ALEKSANDAR VUČIĆ – ZAJEDNO MOŽEMO SVE | Predsedava
    Ova sednica, i to je vama dobro poznato, uostalom bili ste, čini i se, i vi na Kolegijumu jutros, kao i sve ostale je sazvana u skladu sa odredbama Poslovnika i, ponoviću, to odredbama Poslovnika koji niti sam pisao ja, niti postojeća parlamentarna većina, već su ga pisali oni koji po pravilu imaju zamerke na sadržaj tih odredbi i ono što su sami kao pravila pisali.
    Što su time nezadovoljni druga je stvar, ali ako mene pitate da li se pridržavam tih pravila koje su pisali - da. Što se tiče obrazloženja koja su potrebna uvek ih damo na samom početku, dakle pre nego što se Skupština izjasni glasanjem, to vam je sve poznato, a datumi o kojima sam govorio malopre kada sam odgovarao narodnom poslaniku Aleksiću tiču se kraja godine, odnosno početka naredne godine. Tako da je potpuno jasno zašto treba Narodna skupština da to uradi sada kada je reč o izmenama, a ne na primer u januaru, martu ili bilo kada kasnije. I to vam je sve savršeno poznato.
    Da li želite da se izjasnimo?
    Ne želite. Dobro.
    Sada je trenutak da pitam predlagače, odnosno predstavnike predlagača da li oni žele reč?
    Idemo redom, imamo više prijavljenih.
    Reč ima ministar dr Aleksandar Martinović,
    Izvolite.
    ...
    Srpska napredna stranka

    Aleksandar Martinović

    | Ministar poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede
    Zahvaljujem se gospodine predsedniče.
    Dame i gospodo narodni poslanici, dozvolite mi da u osnovnim crtama obrazložim predloge zakona iz prve tri tačke usvojenog Dnevnog reda.
    Kada su u pitanju ova dva predloga zakona iz Prve i Druge tačke Dnevnog reda, kao što ste i vi rekli, Predlog zakona o izmeni Zakona o privremenom uređivanju načina naplate takse za javni medijski servis i Predlog zakona o dopuni Zakona o javnim medijskim servisima, Vlada je predložila da se produži režim finansiranja Radio-televizije Srbije i Radio-televizije Vojvodine kao javnih medijskih servisa u Republici Srbiji za još godinu dana, odnosno do 31. decembra 2023. godine.
    Želim da vas podsetim da je Zakonom o javnim medijskim servisima propisano da se RTS i RTV finansiraju jednim delom iz budžeta Republike Srbije i jednim delom iz taksi, zatim iz komercijalnih prihoda i iz drugih izvora.
    Imajući u vidu činjenicu da RTS i RTV obavljaju delatnost koja je od opšteg, odnosno od javnog interesa, a imajući u vidu činjenicu da ne mogu sami da obezbede dovoljno prihoda zato što nisu komercijalne televizije, nego su javni medijski servisi, Vlada je predložila Narodnoj skupštini da se režim finansiranja RTS i RTV, koji podrazumeva dotacije iz budžeta Republike Srbije, i način naplate takse preko računa za utrošenu električnu energiju kada je u pitanju RTS, produži za još godinu dana, odnosno do 31. decembra 2023. godine.
    Što se tiče Treće tačke Dnevnog reda, Predloga zakona o izmeni Zakona o državnim službenicima Vlada je predložila Narodnoj skupštini da se za dve godine odloži primena Zakona o državnim službenicima prema kojoj za zasnivanje radnog odnosa u državnim organima na određeno vreme zbog povećanog obima posla neophodno je da se raspiše javni konkurs.
    Ta odredba je uneta u Zakon o izmenama i dopunama Zakona o državnim službenicima 2018. godine u cilju dalje profesionalizacije i depolitizacije naše državne uprave. U međuvremenu desile su se stvari koje niko nije mogao da predvidi. Dakle, 2020. i 2021. godina bile su pandemijske godine, doduše i 2022. je pandemijska godina, ali nije u tolikoj meri kao 2020. i 2021. godina i prosto nije bilo dovoljno uslova, nije bilo dovoljno kapaciteta da se državni organi pripreme za prijem državnih službenika koji zasnivaju radni odnos na određeno vreme zbog povećanog obima posla putem javnog konkursa.
    Želim samo da obavestim narodne poslanike koliko je ova izmena, odnosno koliko je ovo odlaganje roka od dve godine važno. To je važno pre svega zbog pravosudnih organa, sudova i javnih tužilaštava.
    Naime, prema funkcionalnoj analizi koju je sačinilo Ministarstvo pravde u svim sudovima i u svim javnim tužilaštvima u Republici Srbiji u radnom odnosu na određeno vreme zbog povećanog obima posla radi skoro dve hiljade ljudi.
    U slučaju da ne usvojimo Predlog zakona o izmeni Zakona o državnim službenicima praktično bi doveli do blokade rada pravosudnog sistema u Republici Srbiji, doveli bi do blokade rada svih sudova i javnih tužilaštava zato što bi praktično svi oni koji rade u sudovima i javnim tužilaštvima, a njih ima, kažem, skoro dve hiljade, tačnije 1.900 od 1. januara sledeće godine ostali bez posla i posle toga bi morao da se raspiše javni konkurs.
    Imajući u vidu činjenicu da javni konkursi kod nas traju prilično dugo, to bi praktično dovelo do paralize u radu sudova i javnih tužilaštava, što svakako želimo da izbegnemo naročito imajući u vidu činjenicu da se Republika Srbija priprema za implementaciju ovde u Narodnoj skupštini ustavnih amandmana koji se odnose na pravosuđe i nas verovatno u toku februara ili marta meseca sledeće godine očekuje donošenje seta zakona iz oblasti pravosuđa kojima bi se oživotvorile norme koje su propisane ustavnim amandmanima, a kojima se garantuje potpuna nezavisnost sudova, odnosno potpuna samostalnog javnih tužilaštava u Republici Srbiji.
    U tom smislu Vlada je odlučila da se obrati Narodnoj skupštini kako bismo dobili dodatni rok od dve godine i kako bismo pre svega našim pravosudnim organima ostavili dodatno vreme da mogu da se pripreme za implementaciju ove odredbe Zakona o državnim službenicima, koja propisuje zasnivanje radnog odnosa na određeno vreme zbog povećanog obima posla, putem javnog konkursa.
    Izmenama zakona ne pristupamo samo zbog pravosuđa. Između ostalog, u velikom problemu našli bi se i zaposleni u drugim državnim organima, pre svega organima državne uprave. Tu pre svega mislim na Ministarstvo finansija. Ministarstvo finansija je jedan veoma složen državni organ i veoma složeno Ministarstvo po svojoj organizacionoj strukturi. Ima u svom sastavu 10 organa uprave. Samo Poreska uprava, Uprava za trezor i Uprava carina imaju u ovom trenutku oko 10.000 zaposlenih, dakle, državnih službenika na određeno vreme, koji su primljeni u radni odnos zbog povećanog obima posla.
    Svi ti ljudi bi praktično, od 1. januara naredne godine ostali bez posla. Usledio bi postupak raspisivanja javnog konkursa i dok se ne završi javni konkurs, praktično ovi državni organi koji su od vitalnog značaja za državu, koji su od vitalnog značaja za funkcionisanje našeg finansijskog sistema i te kako bi bili u problemu.
    U tom smislu apelujemo na narodne poslanike da imaju u vidu argumente koje je iznela Vlada u ovim predlozima zakona i da omogućimo našim svim državnim organima, pre svega pravosudnim organima koji se nalaze u procesu jedne značajne reforme, jedne značajne pre svega, normativne, ali i organizacione i kadrovske tranzicije da ostavimo dodatni rok od dve godine kako bismo stvorili uslove da se u potpunosti sprovedu ideje, odnosno norme iz Zakona o državnim službenicima koji propisuju da se u radni odnos, kada je u pitanju državna služba, u svim državnim organima, pa i u pravosudnim organima stupa putem javnog konkursa.
    Naravno, mi vam stojimo danas na raspolaganju za sva pitanja i spremni smo da na vaša pitanje odgovorimo. O ostalim tačkama dnevnog reda govoriće moja koleginica Maja Popović i predstavnica Visokog saveta sudstva. Hvala vam gospodine predsedniče.
    ...
    Srpska napredna stranka

    Vladimir Orlić

    ALEKSANDAR VUČIĆ – ZAJEDNO MOŽEMO SVE | Predsedava
    Hvala vama gospodine ministre.
    Reč ima ministarka Maja Popović.
    Izvolite.
    ...
    Srpska napredna stranka

    Maja Popović

    | Ministarka pravde
    Poštovani predsedniče Narodne skupštine, poštovane dame i gospodo narodni poslanici, na početku mog izlaganja želim da se zahvalim kolegi Martinoviću na intervenciji o Zakonu o državnim službenicima, jel ona upravo omogućava normalno funkcionisanje kompletnog pravosudnog sistema. Iz tog razloga su ove izmene i dopune izuzetno bitne, te molim sve poslanika da glasaju za ove predloge.
    Danas su na dnevnom redu sednice Narodne skupštine i Predlozi zakona o potvrđivanju Ugovora o izručenju između Republike Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata; Predlog zakona o potvrđivanju Ugovora o transferu osuđenih lica između Republike Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata; Predlog zakona o potvrđivanju Ugovora o pravnoj sudskoj saradnji u građanskim i trgovinskim stvarima između Republike Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata; Predlog zakona o potvrđivanju Ugovora o uzajamnoj pravnoj pomoći u krivičnim stvarima između Republike Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata; Predlog zakona o potvrđivanju Ugovora između Republike Srbije i Federativne Republike Brazil o pravnoj pomoći u građanskim stvarima; Predlog zakona o potvrđivanju Drugog dodatnog protokola uz konvenciju o visokotehnološkom kriminalu, o pojačanoj saradnji otkrivanju elektronskih dokaza.
    Kao predstavnik predlagača upoznaću vas u najkraćim crtama sa sadržinom ovih ugovora. Potvrđivanjem navedenih međunarodnih ugovora stvoriće se uslovi za čvršću i obavezujuću saradnju između Republike Srbije i UAE i Republike Srbije i Federativne Republike Brazil. Pored toga, potvrđivanjem Drugog dodatnog protokola uz multilateralnu Konvenciju o visokotehnološkom kriminalu, o pojačanoj saradnji i otkrivanju elektronskih dokaza, Republika Srbija iskazuje želju za dodatnim uređenjem ove krivično pravne oblasti. Između Republike Srbije i UAE nisu postojali bilateralni ugovori kojima su bila regulisana pitanja pravne saradnje u građanskim i krivičnim stvarima.
    Obzirom da su bilateralni odnosi između Republike Srbije i UAE prijateljski, bez otvorenih pitanja uz obostrano uvažavanje i uzajamno razumevanje aktuelnog političkog položaja i najvažnijih spoljnopolitičkih prioriteta, postojao je interes Republike Srbije da se odnosi sa UAE u buduće uspešno razvijaju i proširuju. To je za cilj imalo regulisanje oblasti međunarodne pravne pomoći u građanskim i krivičnim stvarima.
    Smatram da se bilateralnim međunarodnim ugovorima postiže učvršćivanje pravne saradnje između dve zemlje, što je čini još efikasnijom i doprinosi ukupnoj saradnji međunarodnih odnosa. U pitanju su Ugovor o uzajamnoj pravnoj pomoći u krivičnim stvarima, Ugovor o transferu osuđenih lica, Ugovor o izručenju i ugovor o pravnoj i sudskoj saradnji u građanskim i trgovinskim stvarima.
    Ugovor o uzajamnoj pravnoj pomoći u krivičnim stvarima sadrži pored opštih odredbi i odredbe koje se odnose na opšte vidove pravne pomoći, dostavljanje poziva, privremenu predaju lica lišenih slobode, zaštitu lične slobode, prisustvovanje radnjama međunarodne pravne pomoći, dostavljanje obaveštenja iz kaznene evidencije, obrazovanje zajedničkih istražnih timova, odlaganje međunarodne pravne pomoći, odbijanje pružanja međunarodne pravne pomoći i stupanje i preuzimanje krivičnog gonjenja.
    Kada je reč o Ugovoru o transferu osuđenih lica, on sadrži pored opštih odredbi i odredbe koje se odnose na preuzimanje izvršenja kazne zatvora ili druge mere koja podrazumeva lišenje slobode, propisa na osnovu kojih se vrši izvršenje kazne zatvora. Posledica izvršenja i prestanak izvršenja kazne zatvora, izvršenje uz premeštaj, transfer, uslove za izvršenje kazne zatvora, pravo na podnošenje zahteva, kontrolu ponašanja lica kojima je izrečena uslovna krivična sankcija, mere nadzora propisa na osnovu kojih će se vršiti nadzor, opoziv uslovne krivične sankcije.
    Kada je reč o Ugovoru o izručenju, on sadrži pored opštih odredbi i odredbe koje se odnose na obavezu izručenja, kao opšte odredbe, način komuniciranja, jezik, dokumentaciju i legalizaciju ili ispravu o postupku izručenja, krivična dela za koja se dozvoljava izručenje, odbijanje izručenja, amnestiju, osudu u odsustvu odlaganja izručenja i privremeno izručenje, više molbi za izručenje, postupak pritvora, pojednostavljeno izručenje, ponovna molba za izručenje, načelnost specijalnosti i dr.
    Ugovor o pravnoj i sudskoj saradnji u građanskim i trgovinskim stvarima, pored opštih sadrži i odredbe koje se odnose na oslobađanje, odavanje obezbeđenja parničnih troškova i oslobađanje od plaćanja troškova sudskog postupka, postupak po zamolnici, isprave zaostavštine, priznanje i izvršenje sudskih odluka u građanskim stvarima, uslove, pretpostavke i postupak.
    Između Republike Srbije i Federativne Republike Brazil nije postojao bilateralni ugovor kojim je bilo regulisano pitanje pravne saradnje između dve države u građanskim stvarima. Međutim saradnja između dve države je sve češća, jer građani dve države, pravna lica sve više između sebe ostvaruju pravne kontakte, što zahteva efikasnu pravnu saradnju između državnih organa. Ovaj ugovor olakšava i ubrzava pravni saobraćaj između dve države i garantuje pravnu sigurnost fizičkim i pravnim licima jedne države na teritoriji druge države. Efikasno pružanje međunarodne pravne pomoći doprinosi i ostvarivanju nekih osnovnih ljudskih prava, slobodan pristup sudovima, efikasnu sudsku zaštitu i dr. U tom smislu potvrđivanje ovog međunarodnog ugovora bi doprinelo efikasnom ostvarivanju zaštite ljudskih prava.
    Ovaj ugovor reguliše sledeća pitanja: pravnu zaštitu i slobodan pristup sudovima i drugim organima, oslobađanje od davanja obezbeđenja parničnih troškova, oslobađanje od plaćanja troškova sudskih postupaka i besplatnu pravnu pomoć, predmet međunarodne pravne pomoći, način komuniciranja, obavezu sačinjavanja zamolnica, odbijanje pružanja međunarodne pravne pomoći, obaveštenje o propisima, formu i sadržaj zamolnica, jezik komunikacije, oslobađanje od potvrde autentičnosti i druga pitanja.
    Drugi dodatni protokol, uz Konvenciju o visoko-tehnološkom kriminalu u pojedinačnoj saradnji za otkrivanje elektronskih dokaza, reguliše pitanja koja se odnose na mere za pojačanu saradnju, postupke za jačanje neposredne saradnje sa pružaocima usluga i subjektima u drugim stranama ugovornicama, postupke za jačanje međunarodne saradnje organa nadležnih za otkrivanje sačuvanih računskih podataka, postupke koji se odnose na uzajamnu pravnu pomoć u vanrednim situacijama.
    Želela bih da kažem da je potvrđivanjem navedenih međunarodnih ugovora posebno važno zbog određivanja do sada nepostojećeg pravnog osnova u situaciji sve veće komunikacije i potrebe za efikasnijim pružanjem međunarodne pravne pomoći. Potvrđivanjem i primenom ovih ugovora omogućiće se pravna sigurnost građanima, kako Republike Srbije, tako i građanima Ujedinjenih Arapskih Emirata i Brazila.
    Ubeđena sam da će potvrđivanje i primena ovih međunarodnih ugovora unaprediti pravnu saradnju i učiniti je efikasnijom. To će za cilj imati dalji razvoj delotvorne međunarodno-pravne pomoći, uz obostrano uvažavanje i uzajamno razumevanje ugovornih s trana. Zato vas pozivam da u danu za glasanje podržite ove međunarodne ugovore.