Dame i gospodo narodni poslanici, građani Srbije, imao bih pitanje u vezi izmena Zakona o stanovanju. Naime, ovo je usklađivanje ovog zakona sa već postojećim zakonima. Podrazumeva promenu indikatora, promenu indeksa, pa postavljam pitanje Vladi Republike Srbije zašto je za tako nešto, za usklađivanje zakona i za promenu ovih indikatora bilo potrebno punih godinu dana? Svi ti indikatori su bili predviđeni u decembru 2010. godine. Vladi je bilo potrebno punih godinu dana da te indikatore primeni na ovaj zakon, da uskladi ovaj zakon sa već postojećima i da napiše čitava tri člana za godinu dana. Vlada je ovde pokazala jednu veliku neozbiljnost, veliku neodgovornost prema građanima Republike Srbije, prema ljudima koji vrše pre svega otkup stanova.
Ovde u ovom zakonu umesto "bruto zarada u privredi Republike Srbije" stavlja termin "zarade u Republici", umesto "cena na malo", cene na malo se više neće primenjivati, već je "indeks potrošačkih cena". Zatim, umesto "neto zarada u privredi Republike Srbije" biće sada "zarade bez poreza i doprinosa u Republici".
Kako god da okrenete, kada su u pitanju zarade, bilo bruto ili neto, one iz meseca u mesec opadaju. Kada je u pitanju inflacija, da li je merite potrošačkim cenama ili cenama na malo, ona je uvek u porastu.
Kaada su u pitanju bruto zarade, ovo su podaci Republičkog zavoda za statistiku, u junu i julu one su iznosile 54.000 dinara, u avgustu i septembru oko 53.000, a u oktobru oko 52.000 dinara. U oktobru je bruto zarada bila manja za 1,7% u odnosu na mesec septembar.
Kada su u pitanju zarade bez poreza i doprinosa, u junu i julu one su iznosile 39.000, u avgustu i septembru u proseku 38.500, a u oktobru 38.167 dinara.
Kada je u pitanju inflacija, kako god je gledali, koji god indeks da koristite, ona je u porastu. Sada ćete umesto indeksa cena na malo uvesti indeks potrošačkih cena. Za obračun ovih indikatora koristi se metodologija harmonizovanog indeksa cena u EU. Kod nas se prvi put pojavila početkom 2007. godine samo sa jednim jedinim ciljem i jednim jedinim razlogom, a to je da se pokuša inflacija prikazati što manjom, da se ne pokaže onakvom kakva ona zapravo jeste, a razlika je pre svega u obuhvatu proizvoda čije se cene prate, kao i u načinu obračuna njihovih pondera.
Cene na malo, recimo, prate i cene građevinskog materijala i repromaterijala za poljoprivredu, što uopšte ne prate potrošačke cene. Zatim, u indeksu potrošačkih cena znatno je manji udeo cena regulisanih proizvoda i iznosi svega 35%. Koji su to proizvodi? To su oni proizvodi koje reguliše i koje kontroliše država Republike Srbije. to su naftni derivati, električna energija, saobraćajne usluge, komunalne usluge i te cene stalno rastu i stalno je država uvela da se primenjuju u potrošačkim cenama znatno manje nego što je to bilo u indeksu cena na malo.
Pokušava se da se prikaže inflacija znatno manja nego što ona zaista jeste. Evo kako je bilo u prvom tromesečju 2007. godine kada je u pitanju inflacija, kada se gleda na jedan način, kada se gleda na drugi način.
Kada su u pitanju potrošačke cene, onda je ostvaren rast od svega 0,7%, a kada se isto to gleda indeksom cena na malo, inflacija je bila 1,2%. Uzrok ovome je upravo manje učešće regulisanih cena, cene koje reguliše i koje kontroliše država Republike Srbije.
Kako god da okrenete, inflacija je prisutna. Evo, to danas pokazuje i ovaj indeks potrošačkih cena koji je osnovna mera inflacije. U avgustu je bio 100, u septembru 100,2, u oktobru 100,4, u novembru 100,9. Kako god da merite, koji god indeks da koristite, inflacija u Srbiji je u konstantnom porastu.
Kada navodite razloge za donošenje ovog zakona, stavili ste da, shodno članu 10. Zakona o klasifikaciji delatnosti i klasifikacija delatnosti utvrđena Zakonom o klasifikaciji delatnosti i o registru jedinica razvrstavanja, primenjivala se do kraja 2010. godine i iz tih razloga Republički zavod za statistiku od januara 2011. godine nije u mogućnosti da publikuje podatke o prosečnoj zaradi u privredi i prestao je sa objavljivanjem indeksa cena na malo.
Postavljam pitanje, sami ste naveli da se to primenjivalo do kraja 2010. godine. Ljudi moji, zašto vam je bilo potrebno godinu dana da promenite ove indekse u okviru ovog zakona. Dalje navodite – razlog za donošenje ovog zakona jeste da se reše mnogobrojni zahtevi za otkup stanova, odnosno promenu načina plaćanja istih. Pa, kako se u 2011. godini vršilo plaćanje otkupa ovih stanova? Kaže, kako podnosioci zahteva ne bi trpeli štetu. Postavljam pitanje – da li su oni do sada trpeli štetu i da li su u ovoj celoj godini otkupljivači stanova trpeli štetu, kao što ovde navodite, a sve to samo zbog nemogućnosti obračuna otkupne cene stana, do čega je došlo usled toga što Republički zavod za statistiku od 1. januara ove godine kao meru inflacije više ne objavljuje podatke o cenama na malo, već podatke o potrošačkim cenama itd.
Takođe ste dalje naveli - kako bi se nastavio otkup stanova itd. Ovde ste stavili – kada bi se nastavio otkup stanova. Da li to znači da je otkup stanova potpuno prestao u 2011. godini, tako može da se tumači ovo što ste napisali.
Dalje u razlozima za donošenje zakona po hitnom postupku navodite da se predlaže donošenje ovog zakona po hitnom postupku kako bi se što pre rešili mnogobrojni zahtevi za otkup stanova, odnosno promenu načina plaćanja istih. Da li su ti zahtevi stajali godinu dana? Kako su se oni otkupljivali?
Vlada je ovde pokazala jednu veliku neozbiljnost, jednu veliku neodgovornost, bila je previše ležerna, previše nezainteresovana. Sama je potpuno nepotrebno prouzrokovala i napravila problem kada je u pitanju otkup stanova.
Što se tiče građevinske industrije, tu bih takođe postavio jedno pitanje – šta se desilo sa onim parama i sa onim kreditom koji je Vlada Republike Srbije uzela za izgradnju naselja odnosno stanova na području bivše kasarne "Stepa Stepanović".
Vlada je uzela jedan kredit i rekla je da će od tog novca napraviti i izgraditi stanove, a kasnije prodajom stanova završiti one ostale.
Međutim, u oktobru ove godine desilo se da Vlada uzima još jedan kredit. Postavljam pitanje – zbog čega? Vlada nikad nije dala objašnjenje - šta se desilo sa onim parama iz prvog kredita? Da li su pare utrošene na izgradnju stanova, da li je poskupela sama izgradnja stanova, pa nisu imali dovoljno novca, da li su pare pokradene, da li su nestale, šta se desilo? Vlada nikakvo objašnjenje ne daje ili je možda uzrok uzimanja tog drugog kredita zato što ne ide dobro prodaja stanova.
Moram da vas podsetim da je Vlada nekoliko puta dala saopštenje, izašla u javnost da ima preko 10.000 zainteresovanih kupaca za stanove, a svega je na prodaju oko 5.000 stanova. Šta je sada sa tim kupcima? Da li je u pitanju lokacija, koja izgleda da nije atraktivna, da li je u pitanju cena, koja možda nije baš najpovoljnija, odnosno komercijalna, kako Vlada voli da kaže, od 1.250 do 1.290 evra po kvadratnom metru?
Moram da vam napomenem da za tu istu sumu, ili čak jeftinije, možete kupiti stanove na Dušanovcu, Lekinom brdu, Braće Jerković, Medaković II, Medaković III i tu već imate kompletno izgrađenu infrastrukturu. Imate i školu, imate i vrtić, sve potrebe. Zašto bi neko odlazio u to novo naselje, pa da čeka kada će mu biti izgrađen stan, kada će biti izgrađena infrastruktura, kada će mu biti izgrađen vrtić, kada će biti izgrađena osnovna škola, itd?
Takođe, gledao sam vašu 3D video animaciju, kako i čime želite da privučete kupce, pa ste stavili da stanovi na području te bivše kasarne poseduju "pvc" stolariju. Pa, koja danas stambena zgrada nema "pvc" stolariju? Koja stambena jedinica to nema? Onda, zamislite, navodite da će stanovi imati telefonski priključak i internet. Zamislite, 21. vek stan ima telefonski priključak i internet. Mislite li da će to privući kupce da neko ode i da kupi stan tamo? One poslednje lamele vam se naslanjaju na naselje Kumodraž II. Pa, to je 10 kilometara od centra grada. Kako i na koji način mislite da je to atraktivna lokacija?
Međutim, Vlada ne daje odgovore na ova pitanja. Dakle, šta je sa tim kreditom što je već jednom uzet? Na šta je on potrošen? Da li prodaja stanova ide onim tempom kako su oni predvideli? Zašto Vlada Republike Srbije uzima drugi kredit za istu stvar? Po drugi put uzimaju kredit za izgradnju stanova.
Takođe, još jedna nepovoljnost, za koju se može reči da je usporila kupovinu stanova, jeste da je NBS uvela 20% učešća za kredit pri kupovini stanova, ali opet tu postoji jedno pitanje – zašto nema dogovora između Vlade Republike Srbije i NBS? Zar nije u interesu i jednima i drugima da se građanima omogući povoljniji način kupovine stanova?
Postavio sam nekoliko pitanja. Nažalost, ministar nije tu da da odgovore, kada je u pitanju izgradnja ovih stanova. Kada je u pitanju i ovaj drugi zakon, o izmenama Zakona o stanovanju, postaviću još jedno i reći da skoro nisam video ovakvu neozbiljnost pri izradi ovakvog zakona.
Podsećam još jednom, ovaj zakon se usklađuje sa drugim zakonima. U pitanju je samo promena indikatora, promena indeksa. Ceo ovaj zakon ima svega tri člana. Ovi indeksi, ovi indikatori, neki se primenjuju još od 2007. godine, ali svi se primenjuju od decembra prošle godine. Prosto je neverovatno da je Vladi Republike Srbije potrebno godinu dana da uskladi te indekse, godinu dana da napiše svega tri člana, kako bi omogućila građanima da vrše dalje otkup ovih stanova. Neverovatno je da takvu neozbiljnost i neodgovornost pokazuje ova vlada Republike Srbije. Zahvaljujem.