Poštovana gospođo Gojković, uvaženi ministre Dačiću, sa saradnicima, koleginice i kolege narodni poslanici, danas imamo ovaj set od tri zakona iz oblasti spoljnih poslova, o kome ćemo voditi raspravu. Kao što je ministar obrazložio, prvi je Zakon o međunarodnim merama ograničavanja, drugi je o potvrđivanju Evropske okvirne konvencije o prekograničnoj saradnji i poslednji, to su uobičajeni zakoni o potvrđivanju Sporazuma ovog puta između Vlade Republike Srbije i Vlade Republike Liban o ukidanju viza za nosioce diplomatskih i služenih pasoša, naravno, ovde se spominju i specijalni pasoši.
Poštovana predsednice, koleginice i kolege retke su prilike da u Narodnoj skupštini Republike Srbije u plenumu razmatramo pitanja vezano za spoljnu politiku naše zemlje, a još ređe su prilike te zakone obrazlaže i brani ministar Dačić, pa bih želeo da iskoristim priliku da izrazim svoje zadovoljstvo zbog toga što je ovog puta on sa nama u Narodnoj skupštini Republike Srbije.
Doduše, više bih voleo da je na dnevnom redu Zakon o spoljnim poslovima, koji je tako pompezno najavljivan još u vreme dok se gospodin Dačić bio premijer, a gospodin Mrkić, valjda tako beše prezime njegovo, ministar spoljnih poslova, takođe, izveštaj o radu u prethodnoj godini ministarstva, spoljno-političke prioritete za ovu godinu. Naravno, voleo bih da čujemo i kakva je sudbina naših otetih službenika ambasade u Tripoliju, dokle se stiglo sa konkursima za postavljenje pomoćnika ministra, šta je sa postavljanjem nedostajućih ambasadora itd, ali šta je tu je. Skocentrisaću se na ovo što je na dnevnom redu.
Krenuću od poslednjeg zakona, Zakona o potvrđivanju Sporazuma između naših vlada o ukidanju viza za službene i diplomatske pasoše. Kao što je i ministar rekao, ovo je samo jedan u seriji zakona kojim se olakšavaju aktivnosti naših diplomatskih predstavnika i članova Vlade, znači te međunarodne aktivnosti su znatno jednostavnije ako nisu potrebne vize, pa će poslanička grupa Boris Tadić – SDP, ZZS, ZS podržati ovaj zakon.
Što se tiče drugog Predloga zakona o potvrđivanju Evropske okvirne konvencije o prekograničnoj saradnji između teritorijalnih zajednica ili vlasti, rečeno je da se ovde radi o poslednjoj formalnoj obavezi naše države, Republike Srbije, prema Savetu Evrope, a to je u stvari pristupanje Madridskoj konvenciji. Nije slučajno u obrazloženju rečeno da je od 47 članica 41 potpisala Madridsku konvenciju, naravno uključujući i našu zemlju, od čega je samo 38 zemalja do sada ratifikovalo. Pored nas nisu ratifikovali Island i Malta Madridsku konvenciju.
Ne bih se osvrnuo na ove zemlje koje nisu potpisale, kasnije ću se osvrnuti na zemlje koje su na način kao i mi potpisale Konvenciju, uz izjavu, da bi osvetlio taj deo problema koji nije za potcenjivanje.
Ovde treba napomenuti da na prvi pogled, nije samo na prvi pogled, defakto to stoji, ovo je paralelizam, dupliranje nekih odluka, jer je sve ovo predviđeno politikom i članstvo u EU. Ipak, tu ima jedan problem, to su modeli kako se zaključuju sporazumu između teritorijalnih zajednica i vlasti u skladu sa Madridskom kovencijom, pa je to razlog što je naša zemlja morala da ovu Konvenciju potpiše uz izjavu, eksplicitnu izjavu da međunarodno-pravni kapacitet ima jedinu Republika Srbija. Na ovaj način bih malo dopunio obrazloženje ministra Dačića, izbegavaju se eventualne neželjene interpretacije u odradi Konvencije u pogledu međunarodno pravnog subjektiteta, teritorijalnih jedinica država potpisnica, što je kristalno jasno kada kažemo koje zemlje su, kao i mi, uz izjavu ovo potpisale. To su Italija, Španija, Slovačka, Gruzija, Azerbejdžan, koji imaju slične probleme kao i mi, sa težnjama sa nezavisnošću određenih pokrajina, regiona i slično.
S tim u vezi, to niko do sada nije rekao, samo ću reći šta je u stvari ta izjava, šta je taj međunarodno-pravni kapacitet. Ako dve teritorijalne jedinice u dve zemlje potpisnice žele da potpišu neki sporazum o prekograničnoj saradnji postoje dve mogućnosti – ili da je naša zemlja već potpisala sporazum sa drugom zemljom, ukoliko to nije slučaj, taj sporazum koji treba potpisati između dve teritorijalne jedinice mora da dobije saglasnost naše Vlade i tu nije ništa nejasno, sve je kristalno jasno. Uostalom, svedoci smo da AP Vojvodina učestvuje u mnogim inicijativama. Nešto je rešeno Ustavom naše države, Statutom AP, a neke stvari za druge teritorijalne jedinice moraju da imaju saglasnost Vlade Republike Srbije.
Naša jedina zamerka, ako mogu tako da kažem, na ovaj Predlog zakona je da je mogao ranije da dođe u Narodnu skupštinu Republike Srbije i naravno naša poslanička grupa Boris Tadić – SDP, ZZS, ZS će sa zadovoljstvom podržati i ovaj zakon.
Dođosmo na prvi zakon i definitivno najvažniji – Predlog zakona o međunarodnim merama ograničavanja, kojim se propisuje postupak sprovođenja međunarodnih mera ograničavanja koje Republika Srbija, sada parafraziram, sprovodi na osnovu pravnih akata donetih od strane Saveta bezbednosti UN, imamo određena iskustva sa tim merama, OEBS, kao i drugih međunarodnih organizacija čiji je Republika Srbija član i čijim se izjavama pridružujemo u skladu sa našim spoljno-političkim prioritetima, koje na žalost za ovu godinu nismo u Skupštini usvojili.
Predlagač kao razlog za donošenje ovog zakona navodi potrebu usklađivanja našeg zakonodavstva u vezi sa obavezom poštovanja i sprovođenja međunarodnih mera ograničavanja u skladu sa međunarodnim pravom, obavezama koje proizilaze iz članstva itd. Međutim, čini se da je glavni razlog za njegovo donošenje to što će donošenjem ovog zakona Republika Srbija ispuniti jednu od obaveza iz pregovaračkog poglavlja sa EU, to je poglavlje 31, a zove se tačno „Spoljno-bezbednosna i odbrambena politika“, čime će naravno u potpunosti biti uspostavljen pravni okvir za primenu međunarodnih mera ograničavanja.
Ovo je kristalno jasno i hajde da kažemo nešto o tim merama koje primenjuje EU. Evropska unija primenjuje dva tipa mera. Prvi tip su mere Saveta bezbednosti UN, gde sve zemlje direktno primenjuju odluke Saveta bezbednosti, tačnije Rezolucije, Povelje itd.
Drugi tip mera su tzv. autonomne mere, koje usvaja Savet EU i takođe sve članice EU direktno primenjuju te mere. To je u skladu sa članom 215. Ugovora o funkcionisanju EU. Imamo tu i pojedinačne mere, direktive, zajedničke pozicije, itd, a sve u okviru zajedničke spoljne i bezbednosne politike EU.
Neko zlonameran bi pitao – zašto u samom Predlogu zakona se nigde ne pominje EU? Pominje se Savet bezbednosti UN. Ministar to zna, nema potrebe da mu objašnjavate. Pominje se OEBS i druge međunarodne organizacije, čiji smo član, ili pratimo njihovu politiku.
Neko još zlonamerniji bi rekao – evo, spremaju sankcije prema Rusiji. Međutim, mislim da je ovaj deo prilično korektno napisan. Treba razdvojiti međunarodne organizacije čiji smo članovi, to je eksplicitno, a to su: UN, OEBS i druge međunarodne organizacije, jedan oblik i EU, gde smo aplicirali, otvorili smo pregovore, ali smo u procesu pristupanja. I to usaglašavanje spoljne i bezbednosne politike treba da ide postepeno, do našeg ulaska u EU. Ja tu ne bih pominjao rokove. To je dosta neizvesno, imajući u vidu šta se sve dešava u EU i u svetu uopšte.
Po meni, to je objašnjenje zašto se eksplicitno ne pojavljuje EU, ali, ovaj zakon pruža mogućnost da se i neke mere ograničavanja EU primenjuju. I kada nas neki optužuju ili kritikuju da ne možemo da sedimo na dve stolice, da moramo da usaglasimo spoljnu politiku sa EU – da, ali to je proces koji teče i koji će se završiti onog dana, jedan minut i jedan sekund pre našeg ulaska u EU. Uzgred budi rečeno, ja ne znam da li je već preko 70-80% postignuta usaglašenost između spoljne politike EU i naše spoljne politike, tako da te primedbe apsolutno ne stoje.
Predlagač, a to je i ministar ponovio, u obrazloženju navodi spisak zemalja, grupacija, terorističkih grupa koje su na listi i prema kojima se sprovode ove mere, da kažemo narodski, možda će nas narod bolje razumeti, da prevedemo sa srpskog na srpski – to su one sankcije o kojima smo toliko pričali u prošlosti. Navode se i Darfur i Libija i sve ostalo. Mislim da je, korektnosti radi, iz pijeteta prema ljudima koji su imali velike probleme, onim bebama iz Banja Luke i šta ja znam ko je još nastradao, trebalo reći da je i naša država, tada pod drugim imenom, bila na udaru ovih mera, da opet prevedem sa srpskog na srpski, na udaru sankcija, rezolucija Saveta bezbednosti, može ko hoće da klima glavom, da gleda gore, ali, bili smo na udaru ovih mera. Opet kažem, korektnosti radi, u obrazloženju je to trebalo navesti.
Pošto je ovo veoma važan i ozbiljan zakon, poštovani gospodine Bečiću, uvaženi ministre Dačiću, sa vrlo nervoznim saradnicima, koleginice i kolege narodni poslanici, mi smo učinili napor da još malo popravimo ne toliko suštinski, ima par suštinski važnih članova oko EU, ali dosta i tehnički ovaj zakon, tako što smo pripremili 14 amandmana. Voleli bi da se neki od naših amandmana usvoje, ali mi nećemo uslovljavati ministra, ministarstvo i Vladu, da ćemo glasati ako samo i samo ako se naši amandmani usvoje. S obzirom na važnost ovog zakona, glasaćemo „za“, bez obzira na ishod naših amandmana, ali, opet kažem, bilo bi nam drago i želeli bi da se po nešto od naših amandmana usvoji. Još jednom, hvala na pažnji.