Dame i gospodo narodni poslanici, Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji, koji je Vlada Republike Srbije podnela Narodnoj skupštini na razmatranje i usvajanje, pre svega morao je da ima za cilj popravljanje jednog diskriminatorskog zakona koji je donet u aprilu 2004. godine, koji je donela vlast DS, pre svega.
Demokratska stranka je tada, kao nosilac vlasti u prethodnoj vladi, važećim zakonom stavila van snage sve prethodne zakone koji su uređivali oblast građevinarstva i urbanizma, a na taj način je prekinut svaki kontinuitet u razvoju zakonodavstva iz te oblasti.
Demokrate su pod imenom reformi stvorile potpuni haos u važnoj oblasti razvoja društva, naročito u urbanim sredinama.
Dakle, ako govorimo o Predlogu, koji je Vlada Republike Srbije podnela Narodnoj skupštini, o izmenama i dopunama zakona, koji je imao jedan sasvim drugačiji cilj, taj predlog izmena i dopuna zakona morao je da bude jasan i da na jedan precizan način reguliše zakonodavstvo u ovoj materiji koja je veoma važna za celokupno naše društvo i Republiku Srbiju.
Samo ću reći da je prethodnim Zakonom o planiranju i uređenju prostora iz 1995. godine propisano da se teritorija Republike Srbije uređuje kao jedinstvena celina. To je bio osnovni princip na kome su se zasnivala zakonska rešenja, sa ciljem da se obezbedi jedinstveno vođenje dugoročne politike uređenja teritorije Republike Srbije.
U to vreme je ministar Šumarac bio u Vladi Republike Srbije. Čak i posle donošenja zakona napisan je jedan komentar od dotične gospođe Slavice Mirić, koja je radila u Ministarstvu, zbog čega je gospođa Mirić dobila otkaz, jer je taksativno navela u tom komentaru šta u tom zakonu nije bilo dobro.
Taj zakon donet je samo iz jednog razloga, kao što su mnogi govornici, a naročito poslanici SRS za ovom govornicom govorili, i Srpska radikalna stranka je podnela 15 amandmana na Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji.
Znači, Demokratska stranka je sa pozivanjem na reforme i navodno sa usklađivanjem zakonodavstva sa svetom, kako oni kažu, sa evropskim zakonodavstvom u ovoj oblasti, na potpuno neprirodan način prekinula kontinuitet u razvoju zakonodavstva, a nisu uzimali u obzir stvarnu situaciju u kojoj ne postoji jasna strategija i planska politika.
Da je to tačno i da je tako govore nam pokazatelji, da se urbanistički zavodi nisu bavili svojom osnovnom delatnošću, a to je planiranje, nego su reketirali celo društvo nekoliko godina unazad. Znači, Srbija je jedna od retkih zemalja u regionu koja nema razrađene regulacione planove, a naravno da bi trebalo da ih ima.
Zašto je formirana Agencija za planiranje, kao jedna farsa, pre svega, stvara se nova baza za delovanje političke i urbanističke mafije, a poznato je šta su radili pojedinci u proteklom periodu, naročito oni koji su povezani sa Demokratskom strankom, pa i strankama vladajuće koaliciji DSS i G17 plus.
Bezmalo u svakom gradu u Srbiji poznati su nosioci tih struktura i interesnih grupa povezanih sa lokalnom vlašću Demokratske stranke pre svega. Možemo da navedemo primer Beograda i beogradskih opština, to je potpuno jasno. Gotovo da nema opštine u Beogradu, gde vlada Demokratska stranka, uz pomoć vas iz DSS i G17 plus, koji ste im u svemu ovome dali podršku...
Svaka opština u Beogradu u kojoj vladaju demokrate jeste opština u kojoj vladaju mito i korupcija i tu se vrše prevare lokalnih moćnika po grbači građana Republike Srbije.
Pitanje legalizacije bespravno izgrađenih objekata je jedno od ključnih pitanja koje je postojeći zakon trebalo da reši, a ne rešava ga i ne reguliše ga na pravi način. Osiromašeno stanovništvo Republike Srbije, koje jedva preživljava, po važećem zakonu treba da prati, kako vi to kažete, evropske standarde i da plaća abnormalne cene za gradsko građevinsko zemljište, koje su inače sami građani uređivali u nedostatku planske regulative i planskih dokumenata.
Zakon o planiranju i izgradnji koji je donela prethodna vlada i ove izmene i dopune Zakona neće ubrzati proceduru dobijanja dozvole za izgradnju, nego je proces, kao što je u prethodnom zakonu taj proces oko dobijanja dozvole dupliran, znači, novi status koji je dat idejnom projektu i idejnom rešenju još je više ugrozio projektante, a građanima Srbije udvostručio plaćanje.
Kada bi se sprovela nezvanična anketa na pojedinim opštinama, npr. uzeću u obzir opštine u Beogradu gde vlada Demokratska stranka, kao što su opštine Čukarica, Voždovac, Palilula, Novi Beograd, Stari grad, Zvezdara, bila bi potpuno saglediva snaga zakona o planiranju i izgradnji, kao i snaga korupcije koja vlada u tim opštinama.
Nedopustivo je da zakon osniva Agenciju za prostorno planiranje, kao i Inženjersku komoru i tretira ih kao privatna preduzeća kroz koje pojedinci profitiraju, a građani Srbije će biti ugroženi raznim vidovima plaćanja taksi i uvođenja licenci, npr. preko Inženjerske komore koja u sadašnjim uslovima ne unapređuje inženjersku struku, što je trebalo da bude cilj. Na taj način se dovodi u pitanje da li je jedini cilj plaćanje godišnje članarine, a da to nije tako Inženjerska komora bi donela osnovni pravilnik o vrednovanju inženjerskog posla.
U Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji nema jasne koncepcije da se postojeći zakon izmeni i jasno precizira, da precizira pojedine delove koji se moraju menjati u cilju preciznog definisanja normi, propisa i standarda, kao i mehanizme za njihovu primenu.
Dakle, primarna uloga Zakona o planiranju i izgradnji je uloga nadzora i kontrole nad izgradnjom, a imajući u vidu obezbeđenje i zaštitu privatnog i javnog interesa Republike Srbije i njenih građana. Srpska radikalna stranka je podnela, kao što sam rekao, niz amandmana na predlog Vlade Republike Srbije sa ciljem da se zakon popravi. Međutim, ne možemo da budemo zadovoljni ovim predlogom izmena i dopuna zakona, jer on ne rešava pitanje oblasti građevinarstva i urbanizma na onaj način kako ste morali da učinite.
Drugo, ušli ste u treću godinu vlasti, a ovaj predlog zakona ste morali da predložite Narodnoj skupštini sa potpunim izmenama postojećeg i važećeg zakona kada ste formirali Vladu. Znači, vi iz vladajuće koalicije ste ovu oblast morali da regulišete daleko ranije. Ne postoji nijedan razlog da to ozbiljna vlada ne može da učini. Postoji samo jedan razlog da to ne može da učini – zato što niste imali jasan program i ciljeve kada ste preuzeli vlast na nivou Republike.
Zbog svega toga, što tako radite, građani Srbije će vas na sledećim lokalnim i republičkim izborima kazniti. Srpska radikalna stranka, o kojoj su govorili pojedini govornici iz vladajuće koalicije, kada su govorili o lokalnoj vlasti, svoje znanje i program primenjivala je još u vreme kada smo prvi put u Beogradu vladali u opštini Zemun i kada je predsednik opštine Zemun bio predsednik SRS dr Vojislav Šešelj.
Znači, vi možete da pričate šta god hoćete, mi smo u vreme sankcija, posle bombardovanja uspeli da popravimo objekte porušene od strane NATO pakta, a vi ste ga podržavali i, što je suština cele priče, u kampanji 2000. godine pre 5. oktobra ismejavali ste mostove tako što su vaši članovi i simpatizeri pravili mostove od stiropora.
Šta u Beogradu vlast DS, DSS, G17 plus i gradonačelnik Bogdanović rade? Pričaju o nekom unutrašnjem prstenu, ne žele da čuju ni članove Akademije nauka koji su se odredili prema planu kako misle da sređuju Beograd.
Znači, cilj je da građani u Srbiji imaju regulisane zakone na način koji će omogućiti da rešavaju svoje probleme. Kao vladajuća koalicija to ste bili dužni da uradite i to je bila vaša obaveza. Srpska radikalna stranka će glasati protiv ovog predloga izmena i dopuna Zakona o planiranju i izgradnji, jer taj predlog zakona ne vrši potrebne promene u postojećem diskriminatorskom zakonu koji je doneo vaš koalicioni partner u Beogradu - Demokratska stranka kada je bila na vlasti na republičkom nivou, jedan zakon koji je imao za cilj, od strane tadašnje vlasti, da građane Srbije zavije u crno.
Oni su samo imali za cilj da svoje interesne grupe promovišu tim zakonom i, na kraju krajeva, da izvrše najveću pljačku u Srbiji naplatom svih mogućih taksi koje su planirali itd. To su rekli pojedini poslanici iz vladajuće koalicije, ali ne može mi nikako biti jasno da ste predložili izmene i dopune zakona čisto kozmetičke prirode, sa malo izmena. Pokušali smo da popravimo ovaj predlog izmena i dopuna zakona, koliko je to moguće, ali glasaćemo protiv vašeg zakona.