Prikaz govora poslanika

Prikaz govora poslanika <a href="https://otvoreniparlament.rs/poslanik/8537">Aleksandar Đorđević</a>

Govori

Dame i gospodo narodni poslanici, u ime poslaničke grupe SRS podneo sam amandman na član 7. Predloga zakona o prevozu u drumskom saobraćaju i tražim da se član 7. briše. U obrazloženju koje smo dali, amandman proističe iz prethodnih podnetih amandmana na članove 4, 5. i 6. Predloga zakona.

Dakle, praksa Vlade Republike Srbije koju vodi Vojislav Koštunica i na čijem čelu se nalazi DSS sa njenim koalicionim partnerima i na ovom primeru predloga dopune Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju pokazala je građanima Srbije, a mi to pričamo za ovom govornicom zarad toga da građani Srbije moraju da čuju kakvi se zakoni donose u ovoj skupštini, a donose se zakoni koji idu na štetu građana Srbije, krajnje neprecizni, nekoncizni, zakoni na brzinu, kao što su doneti zakoni o javnim putevima, železnici, planiranju i izgradnji, gde nije postojala nikakva koncepcija, program itd.

Znači, zakon koji je na snazi, koji je donet pre nekoliko meseci, kao što su rekle moje stranačke kolege, već današnji predlog, o kome raspravljamo, o dopuni tog važećeg Zakona o drumskom saobraćaju, govori o prirodi Vlade Republike Srbije koju vodi DSS i njeni koalicioni partneri na štetu građana Srbije.

Da ste imali jasan program, vi biste pre nekoliko meseci, kada se raspravljalo o važećem zakonu koji ste izglasali u ovoj skupštini voljom vaše tesne većine, a nadamo se da ćete posle raspisivanja izbora i održanih izbora biti daleko od vlasti, jer ste počinili mnogo loših stvari za građane Srbije, samom činjenicom da nam stalno predlažete, kao što je moja koleginica za ovom govornicom rekla, neustavne zakone.

Koje su posledice donošenja dopune Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, gde predviđate da se u kaznenim odredbama zakona menjaju neki članovi, dopunjuju na način koji vama odgovara i koji pokazuje prirodu vlasti DSS i G17 plus, kao i svih onih partija koje u Skupštini podržavaju vladajuću većinu.

Dakle, ovaj predlog zakona o dopunama Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju izglasaćete voljom većine, ali činjenica je da, kao što sam pomenuo, sve prethodne zakone koje ste donosili, hvalili ste se za ovom govornicom i u sredstvima javnog informisanja da je vaša vladajuća koalicija donela preko 200 zakona u protekle dve i po godine, a i na ovom zakonu, kao i na svim ostalim zakonima, pokazujete da ste te zakone donosili na brzinu, da Vlada Republike Srbije nije imala jasan koncept u zakonodavstvu, u bilo kojoj oblasti društvenog života u Republici Srbiji, što je bilo veoma važno. Kada ste pravili vladu morali ste da imate jasan program za sve oblasti i za zakonodavstvo, što očigledno niste.

Neću se ponavljati, da ne pričam sve ono što su kolege iz SRS jasno i precizno rekle, ali to su rekli, kao što i ja govorim, zarad toga da građani Srbije čuju kakve vi predloge zakona ovde donosite. Ova dopuna zakona koju predlažete Narodnoj skupštini, a koju ćete voljom većine usvojiti, nije predlog koji će važeći zakon koji ste doneli pre osam meseci, popraviti.

Taj zakon o prevozu u drumskom saobraćaju, koji je na snazi i ove dopune koje predlažete Narodnoj skupštini, u skladu su sa onim, kako ministar za kapitalne investicije, koji se ovde na primitivan način obraća narodnim poslanicima kada je prisutan u skupštini, ali to je odraz njegovog vaspitanja i njegovog načina ophođenja prema Narodnoj skupštini i narodnim poslanicima koji čine ovaj saziv.

Prema tome, danas ovde nije prisutan ministar, a bio je dužan da bude u ovoj sali, da čuje sve primedbe na ovaj predlog dopune Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju. To pokazuje svu prirodu vlasti koja vlada Republikom Srbijom. Isto tako, i broj poslanika vladajuće koalicije koji je sada prisutan u sali, govori o tome koliko su vama važni građani Srbije.

Ono što SRS čini za ovom govornicom za građane Srbije, to je da ih uvek na vreme upozorava i da im skreće pažnju šta vi sve činite na njihovu štetu. Ono što mi očekujemo to je da će se što pre raspisati izbori za republički parlament i da ćete otići na smetlište istorije, svi vi koji činite ovu vladajuću koaliciju.
Dame i gospodo narodni poslanici, poslanička grupa SRS smatra da je neophodno usvojiti amandman koji sam podneo u ime poslaničke grupe SRS.
Pročitaću vam samo jedan deo sa 6. sednice Odbora za urbanizam i građevinarstvo Narodne skupštine, održane 12. maja 2004. godine, sa dnevnim redom gde je prva tačka bila - Odgovor Ministarstva za kapitalne investicije na zaključke Odbora od 30. marta i 28. aprila 2004. godine, a sve u vezi sa radom Inženjerske komore.
"U uvodnim napomenama pomoćnik ministra je obrazložio da je Ministarstvo za kapitalne investicije, u celini, na osnovu svih dostavljenih izveštaja o radu Inženjerske komore Srbije u naznačenom periodu, zaključilo da je rad Inžinjerske komore bio nezakonit, kada je u pitanju izbor članova nadzornog odbora od strane upravnog odbora, a ne od strane skupštine komore, uskraćivanje ovlašćenja određenim strukama za obavljanje određenih poslova za koje su se školovali, a davanje ovlašćenja određenim strukama za obavljanje poslova za koje se nisu školovali, da odredbe statuta Privredne komore, koje se odnose na izdavanje licenci, nisu usklađene sa Zakonom o planiranju i izgradnji i da se visina isplaćenih sredstava iz izveštaja koji je dostavljen Ministarstvu razlikuje od visine isplaćenih sredstava u ranijim izveštajima".
Samo sam dao jedan izvod iz zapisnika Odbora za urbanizam i građevinarstvo, koji govori upravo o radu te Inženjerske komore, formirane Zakonom o planiranju i izgradnji koji je usvojen 2003. godine.
Srpska radikalna stranka je podnela Narodnoj skupštini Predlog zakona o stavljanju van snage Zakona o planiranju i izgradnji, u novembru 2004. godine, da se prevaziđe taj vakuum do donošenja novog zakona, koji bi rešio sve nastale probleme donesene postojećim i važećim Zakonom o planiranju i izgradnji, da bi se te sve stvari ispravile.
Razlozi za donošenje zakona i objašnjenje osnovnih pravnih instituta i pojedinačnih rešenja – pre svega smo mislili da bi se predlogom zakona da se stavi van snage ovaj važeći zakon sprečila velika pljačka građana Srbije. Pokazalo se da je to bio cilj Demokratske stranke, koja je bila vladajuća u to vreme i koja je donela ovaj diskriminatorski zakon.
Dakle, upravo amandman koji sam podneo u ime SRS govori o prirodi zakona. Koleginica iz G17 plus je govorila – bože moj, mi smo ovo smatrali kao prelazno rešenje. Morali ste da predložite ovde novi zakon, koji bi ispravio sve nepravde prema Republici Srbiji i građanima Srbije, koje je donela Demokratska stranka. Naravno da to niste učinili, jer ste sa njima na lokalnoj vlasti u Beogradu.
Gospođo Bošnjak, vi ste i član gradskog veća, koliko znam, i kažete da se brinete o struci. Ovim zakonom ste stavili sve pogonske inženjere u položaj koji je, pre svega, vanustavni. Oduzeli ste im pravo na rad. Sve što je rekao gospodin Krasić za ovom govornicom je potpuno tačno.
(Predsedavajući: Vreme.)
Ti građevinski inženjeri i ostali inženjeri su projektovali sve objekte u bivšoj SFRJ. Vi ste ovim zakonom, koji podržavate, dokazali da niste ništa bolji od onih iz DS-a koji su vladali pre vas. Naravno da su vaše interesne grupe u okviru vaše stranke G17 plus i DS zainteresovane upravo da se ne dira ovaj deo koji ste želeli da zaštitite ovim predlozima. Izmenama i dopunama zakona niste ništa promenili u postojećem zakonu. Suština ovih predloga ima samo kozmetičke promene tog zakona.
Dame i gospodo narodni poslanici, kolega iz SRS koji je podneo amandman, Sreto Perić, obrazložio je amandman SRS na član 39. da se posle člana 39. dodaju članovi 39a i 39b. To je logičan sled amandmana koji je podneo narodni poslanik Petar Jojić iz SRS.
Dakle, ovim našim amandmanima koje smo podneli Narodnoj skupštini pokušali smo da popravimo ovaj predlog zakona, koji je loše zakonsko rešenje i neće popraviti, naravno, ovaj diskriminatorski zakon koji je donela vlast DS-a 2003. godine.
A propo toga što je neko ovde rekao i kada sam čitao pismo Udruženja građevinskih inženjera i tehničara koje je napisano poslaničkoj grupi SRS, juče sam ga jasno pročitao, gde su tražili ostavku ministra za kapitalne investicije Velimira Ilića upravo iz razloga što ovim izmenama i dopunama zakona nije predviđeno da se ispravi mogućnost da se da pogonskim inženjerima da mogu da rade i da projektuju i da mogu da dobijaju licence, dobili smo pismo od licenciranog članstva Inženjerske komore.
Pročitaću samo deo toga, gde su napisali da zahtevaju od Inženjerske komore da nam ne dele struke na više podstruka, jer smo mi završavali fakultete, a ne podfakultete, te je dodeljivanje više licenci za jednu struku jedna velika sramota. U tom smislu, predlažemo da nam se pare od druge i treće licence vrate ili prebace u članarinu za sledeću godinu, jer onda neka ukupna cena svih licenci jedne struke bude veća.
Ovde u napomeni je navedeno – ako je u troškove rada Inženjerske komore bilo potrebno priložiti veću količinu para bilo je korektnije da jedna licenca za celu struku košta npr. 21000 dinara, nego prva 10000, pa druga 7000, pa treća 4000 dinara. Mi svi odlično umemo da sabiramo i niko od nas se sigurno neće odreći nijednog dela svoje struke, jer mu je to osnovni izvor prihoda. Uostalom, kako je podvučena granica između tih podstruka kada se one međusobno prepliću? Kada bi to bilo održivo onda bi trebalo da postoje zasebni fakulteti za svaku podstruku.
Pročitao sam samo jedan deo iz pisma licenciranih diplomiranih inženjera i arhitekata koje je dato našoj poslaničkoj grupi.
Dakle, šta sam hteo da kažem? Osnivanje Inženjerske komore Srbije svi inženjeri su dočekali sa nekom radošću i očekivanjem da se visoko kotira ta inženjerska struka. Međutim, Zakon o planiranju i izgradnji koji je na snazi upravo nije rešio taj status, nego je doveo u poziciju i diplomirane inženjere da zavise od jednog društva koje se okupilo u interesne grupe iza imena Demokratske stranke. Uglavnom je to urbanistička mafija, koja u svim velikim gradovima Srbije radi ono što radi. To vrlo dobro zna gospođa Bošnjak, koja je za ovom govornicom pokušala da niveliše ovaj predlog izmene i dopune Zakona.
Međutim, ono što je rekao moj kolega gospodin Perić, vi niste imali jasnu koncepciju i niste imali program. Da ste ga imali, predložili biste ovde zakonske predloge koji bi rešavali sve oblasti, kako urbanizma i građevinarstva, tako i druge. Ovo je samo formalna promena, kozmetička, u onom smislu da bi se nešto promenilo. Suštinski se neće ništa promeniti.
Vi ćete i dalje, dok vam građani Srbije na sledećim izborima ne budu pokazali za koga će da glasaju... Naravno da će glasati za promene i za SRS. Ovakvim zakonskim rešenjima samo još više produžavate haos, a pogotovo u ovoj oblasti urbanizma i građevinarstva.
Dame i gospodo narodni poslanici, u ime poslaničke grupe SRS kolega Branislav Blažić podneo je amandman na član 51. Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji, koji je Vlada Republike Srbije podnela Narodnoj skupštini.
U članu 51. reči "do 13. maja 2003. godine" zamenjuju se rečima "do dana stupanja na snagu ovog zakona", a reči "do 13. novembra 2003. godine" zamenjuju se rečima "u skladu sa članom 48. ovog zakona". Obrazloženje: amandman je u skladu sa predloženim članom 48.
Znači, Srpska radikalna stranka je podnela amandman na član 51, koji kaže da objekat koji se koristi za stanovanje, čije je građenje, odnosno rekonstrukcija završena bez građevinske dozvole do 13. maja 2003. godine i koji je njegov vlasnik prijavio opštinskoj, odnosno gradskoj upravi do 13. novembra 2003. godine može, pod propisanim uslovima, biti privremeno, do izdavanja odobrenja za izgradnju, priključen na elektroenergetsku, termoenergetsku ili telekomunikacionu mrežu, vodovod i kanalizaciju.
Dakle, mi smo ovim amandmanom na jedan precizan i jasan način pokušali da popravimo član 51, jer smatramo da taj član 51. nije dobro rešenje. Nadamo se da ćete u danu za glasanje da glasate za amandman gospodina Branislava Blažića.
Kada govorimo o Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji posebno želim da istaknem da je Srbija jedna od retkih zemalja u regionu koja nema razrađene planske i regulacione planove, a trebalo bi da ih ima. Naravno, vi se slažete.
Kao primer za ono što je Srpska radikalna stranka isticala i za šta se zalažemo i tamo gde smo vladali i gde vladamo na nivou lokalne samouprave pomenuću samo period od 1996. do 2000. godine, kada je predsednik opštine bio naš predsednik stranke dr Vojislav Šešelj i opština Zemun bila jedna od opština koja je na najbolji mogući način funkcionisala.
To je bio primer za sve opštine u Srbiji. Dakle, to ne može nijedna politička partija vladajuće koalicije da negira, jer smo tada u Zemunu... I danas se vide ti rezultati vladavine radikala u Zemunu, pa posle četiri godine radikali su ponovo u Zemunu pobedili i opet rade onako kako su radili. Građani Zemuna su zadovoljni.
Sve ovo što treba da se radi po pitanju legalizacije, što bi moglo da se radi, ono što ste vi govorili u kampanji da će prvi zakon koji budete doneli biti zakon o planiranju i izgradnji, to je bila vaša dužnost, pošto ste formirali jednu neprincipijelnu koalicionu vladu sa suprotnim programima.
U ovoj oblasti ste morali da imate jasnu koncepciju kako ćete da rešite sve nedostatke i zakon koji je donela Demokratska stranka, koji je stavio u jedan položaj, da kažem, posebno inženjere i diplomirane inženjere, jer samo se ovde jedan mali broj ljudi koji je bio oko Vlade Republike Srbije i tadašnjeg ministra Šumarca koristio na nezakonit način, a to je zaključio i Odbor za građevinarstvo.
Pročitao sam, neću ponavljati, izvod sa sednice koja je bila prošle godine i kako su se svi poslanici koji su članovi tog odbora odredili. Tada je Odbor potpuno jasno izglasao sve stavove po pitanju Inženjerske komore. Ono što je katastrofalno u postojećem predlogu izmena i dopuna jeste što vi niste rešili pitanje Inženjerske komore na pravi način, niste rešili pitanje legalizacije; to su oni delovi zakona koji su veoma važni i tu je moralo da dođe do izmena.
Naravno, pokušali smo ovim amandmanima da popravimo jedno zakonsko rešenje koje nije dobro. Nadamo se da ćete biti toliko svesni situacije u kojoj se Srbija nalazi i građani Srbije, jer zakon koji je na snazi je loš, diskriminatorski zakon za sve građane Srbije, i da ćete podržati sve naše amandmane koje smo podneli Narodnoj skupštini, bez obzira što je ministar za kapitalne investicije gospodin Velimir Ilić rekao da ste prihvatili 40% amandmana Srpske radikalne stranke. Prihvatili ste od 16 amandmana samo četiri, kao što je moj kolega Perić rekao, to je 25% amandmana. Znači, sve amandmane koje smo podneli ste morali da prihvatite, jer ovaj predlog izmena i dopuna Zakona nije dobro rešenje.
Naravno, postoji jedna politička grupacija u ovoj skupštini – G17 plus, koja ima svoje interese i sa DS-om vlada u Beogradu na način kako vlada. Politička urbanistička mafija u Beogradu vlada preko DS-a i G17 plus i to je suština. Zato vi niste želeli da izmenite ovaj diskriminatorski zakon koji je donela Demokratska stranka kao vladajuća u prethodnom sazivu.
Postoji pismo građevinskih inženjera koje sam pročitao juče, u šest tačaka, koje su napisali sa zahtevom za ostavku ministra za kapitalne investicije mr Velimira Ilića.
Samo sam pročitao razlog broj jedan koji su naveli, a pročitaću još jedan deo iz pisma, a to je, kako oni kažu – odgovorni ste, gospodine ministre, što vaši službenici i vi kao ovlašćeni predlagač zakona niste izgradili sistem koji će efikasnije štititi građane Srbije i njihovu imovinu od katastrofa i elementarnih nepogoda.
Vaš sistem, vi ih zovete krizni štabovi za odbranu od poplava ili neke druge nesreće, ne funkcioniše i tu našu tvrdnju potvrđuju posledice poplava u Banatu.
Postojeći sistem kriznih štabova za odbranu od poplava ili nekih drugih nesreća je čist amaterizam i to dokazuju samo dva primera, a mogli bismo da nabrojimo mnogo više.
U primeru jedan navode predsednika mesne zajednice Jaša Tomić koji je izjavio da je tražio angažovanje helikoptera kako bi se utvrdilo odakle voda nadire u selo i naravno helikopter nije dobio.
Logično je da se po nalogu predsednika mesne zajednice ne može angažovati helikopter, jer predsednici mesne zajednice funkcionišu u sistemu gde ne znaju ni broj mobilnog telefona svog predsednika opštine, a kamoli da znaju odgovorno lice u vojsci i policiji koje može izdati naredbu o upotrebi helikoptera, ali nije logično da ne postoji odgovorno lice na nivou Republike Srbije, koje će moći blagovremeno angažovati potrebne kadrove, opremu, tehniku, pa i helikopter ako treba.
Znači, ja sam samo pročitao jedan deo iz pisma Udruženja građevinskih inženjera Srbije zašto traže ostavku ministra za kapitalne investicije Velimira Ilića.
Dakle, SRS smatra da ovim predlogom izmena i dopuna Zakona niste odvojili onu primarnu stvar, jer primarna uloga ovog Zakona o planiranju i izgradnji je uloga nadzora pre svega i kontrola nad izgradnjom.
Znači, niste rešili da ispravite važeći zakon na način koji bi omogućio da se oblast urbanizma i građevinarstva reši u zakonodavnom smislu na pravi način. Pokušali smo amandmanima da popravimo ovo zakonsko rešenje i ovaj predlog koji ste podneli Narodnoj skupštini koliko je to moguće.
Tačno je da niste imali koncepciju kada ste formirali Vladu. Na primeru ovog zakona se tačno vidi kakvu ste koncepciju imali. Ušli ste nepripremljeni da vršite vlast u ovoj državi, a naravno najviše snose štetu građani Republike Srbije. Zato će vas na sledećim izborima građani Srbije kazniti. Možete vi da kažete da ste uradili ovo ili ono, da kažete ovako ili onako, ali rezultati vaše vladavine su katastrofalni.
Dame i gospodo narodni poslanici, da li je sve ovo tačno što je gospođa Bošnjak rekla za ovom govornicom – naravno da nije tačno. Vi ste vlast u Beogradu, G17 plus je u vlasti sa Demokratskom strankom. Vi ste najodgovorniji za sve ono što nije dobro u Beogradu, ili za ono što ste uradili dobro. Ali, niste uradili ništa dobro.
Naravno, vi ste ovde u jednoj srceparajućoj priči izneli niz neistina za ovom govornicom – da smo mi ili da je neko od naših poslanika iznosio neke netačne informacije. Čitao sam pismo Udruženja građevinskih inženjera Srbije, u kome su tražili ostavku ministra za kapitalne investicije gospodina Ilića.
Čitao sam pismo licenciranih članova Inženjerske komore Srbije koju vi branite, a vrlo dobro znate da je i Odbor za građevinarstvo i urbanizam donelo zaključak na sednici, pročitao sam zapisnik sa te sednice gde se tačno kaže, a gde je i Ministarstvo dalo mišljenje, da je Inženjerska komora radila nezakonito.
Gospođo Bošnjak, i vi ste bili na toj sednici. Sada pričate ovde srceparajuću priču za ovom govornicom kako vi radite u interesu građana Beograda i pomažete građanima Beograda. Vi ste vlast u Beogradu. Vi ste najodgovorniji što Beograd ima ovakvo stanje u saobraćaju. Prema tome, nema nikakve razlike između vas i Demokratske stranke.
Vi delite vlast na nivou grada sa njima. Znači, ne možete da pričate priču koja ne stoji.
Dame i gospodo narodni poslanici, upravo na ovom amandmanu SRS, koji je podneo Milan Stevović na član 27. Predloga zakona o planiranju i izgradnji, gde član 84. postojećeg zakona treba da se briše.
U obrazloženju koje je dato, predlaže se brisanje ovog člana kao suvišnog, jer se ograničava pravo raspolaganja ostalih neizgrađenih građevinskih zemljišta, iako je članom 89, stav 2. postojećeg zakona predviđeno da ostalo građevinsko zemljište može biti u svim oblicima svojine i u prometu.
Znači, članom 89, stav 2. postojećeg Zakona o planiranju i izgradnji predviđeno je da ostalo građevinsko zemljište može biti u svim oblicima svojine i da je u prometu, a članom 84. ovo je potpuno nepotrebno i zato smatramo da ovaj član treba da se menja i glasi: "Član 27. menja se i briše se član 84". To je obrazloženje koje je navedeno u amandmanu koji je podneo moj kolega narodni poslanik Milan Stevović.
Ovaj Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji koji je Vlada Republike Srbije podnela Narodnoj skupštini, samo daje neke male kozmetičke promene u odnosu na postojeće rešenje, odnosno zakonsko rešenje za koje su, kada smo govorili u načelu, poslanici SRS rekli da je to zakon koji je stavio van snage sve ostale prethodne zakone koji su u ovim oblastima rešavali pitanje građevinarstva i urbanizma. To je zakon koji je doveo do totalnog haosa u ovoj oblasti i naneo je veliku štetu Republici Srbiji.
Znači, od vas iz Vlade Republike Srbije očekivali smo da ćete predložiti bolje zakonsko rešenje, novi zakon o planiranju i izgradnji, a vi ste podneli predlog o izmenama i dopunama Zakona, gde su neke male promene, ali naravno da ne može da se popravi loš zakon koji je na snazi.
Na ovakav način Vlada nije učinila ono što je bila njena uloga, da loše zakonsko rešenje u ovoj važnoj oblasti reguliše na zakonski način i da predloži potpuno nov zakon, a ne samo izmene i dopune zakona koje nisu precizne i jasne.
Poslanička grupa SRS je podnela 15 amandmana od kojih ste prihvatili samo dva-tri.
Trebalo je da prihvatite više amandmana, odnosno sve amandmane SRS, jer smo u velikom delu pokušali da ispravimo loše zakonsko rešenje, ono što treba da bude primena ovog zakona o izgradnji i planiranju i uloga nadzora i kontrole nad izgradnjom.
U ovim izmenama i dopunama Zakona, niste ništa učinili kada je u pitanju Inženjerska komora koju je formirala Vlada na osnovu postojećih zakona, i o tome ćemo razgovarati kada budem izlazio povodom sledećih članova izmena Zakona. Smatramo da je ovo loše zakonsko rešenje i glasaćemo protiv ovakvog predloga koji ste dali Narodnoj skupštini.
Dame i gospodo narodni poslanici, član 117. postojećeg zakona o planiranju i izgradnji je član koji prikazuje pravu prirodu tog zakona koji je donela bivša vlast DS i tadašnji ministar Šumarac, koji je bio nadležni resorni ministar za ovu oblast.
To je zakon koji je donet kao jedan zakon koji je u to vreme bio, kako to oni kažu, zakon bez greške itd. Tada je poslanička grupa SRS u ovoj skupštini jasno rekla sve pogubne činjenice, sve ono što će se desiti u kasnijem periodu, što se dešavalo po pitanju legalizacije i svega onoga po pitanju urbanističke mafije.
Postojeći zakon koji je donela Vlada Demokratske stranke u prethodnom sazivu je diskriminatorski zakon i podneo sam amandman na član 36. Izmena Zakona od strane Vlade.
Moj kolega Krasić je ovde jasno izneo sve činjenice koje su iznete od strane poslanika SRS i kolege iz SPS-a koji je podneo sličan amandman.
Radi se o članu 117. Predloga zakona koji rešava pitanje odgovornog izvođača radova, gde se na neki način oduzima pravo inženjerima sa višom stručnom spremom da mogu da nastave da rade svoj posao i da ne mogu da dobiju licencu od te komore koju je formirala Vlada Republike Srbije postojećim zakonom.
Dakle, Zakon o planiranju i izgradnji koji je Skupština usvojila 22. aprila 2003. godine, oduzeo je pravo na rad građevinskim, mašinskim, elektro, geodetskim i inženjerima ostalih struka, kao i tehničarima, iako su inženjeri i tehničari izgradili preko 90% objekata u Republici Srbiji, radili su i u inostranstvu i da ne kažem gde sve nisu radili.
Dakle, ovim amandmanom bi se omogućilo inženjerima i tehničarima tehničkih struka da se stave u potpuno ravnopravan položaj prema svojim verifikacijama i položenim stručnim ispitima. To je cilj SRS. Nama su se obratili iz Udruženja građevinskih inženjera Srbije, isti ovakav predlog su podneli Vladi Republike Srbije. Pročitaću vam samo deo iz njihovog pisma i na kraju, zahtev za ostavku ministra za kapitalne investicije, gospodina Velimira Ilića.
Udruženje građevinskih inženjera Srbije traži da gospodin Velimir Ilić, ministar za kapitalne investicije, podnese ostavku zbog nestručnog rada njegovih službenika, neznanja ili nečinjenja. Razlozi koji su nas opredelili da tražimo ostavku gospodina ministra su: pod jedan – odgovorni ste, gospodine ministre, što vi i vaši službenici ništa niste uradili da se promeni Zakon o planiranju i izgradnji iz 2003. godine, a koji diskriminiše, ponižava i oduzima pravo na rad inženjerima i tehničarima (podsećam vas da inženjera i tehničara ima u Srbiji oko 100.000).
Takođe vas podsećam, gospodine ministre, da smo vam četiri puta pisali o ovom problemu. Molim vas da primite članove UGIS-a kako bi vas upoznali sa problemom i našim predlozima. Napisali smo projekat predloga izmena Zakona o planiranju i izgradnji iz 2003. godine, koji rešava ove probleme i dostavili vam, a vi, gospodine ministre, kao i vaša služba uporno to čitate već 18 meseci.
Kako objašnjavate, gospodine ministre, činjenicu da su inženjeri i tehničari izgradili preko 90% objekata u Srbiji, kao odgovorni rukovodioci radova, po prethodnim zakonima. Ti objekti i dalje stoje i vi i vaši službenici radite u njima, a po novom zakonu, gospodine ministre, tvrdite da inženjeri i tehničari nisu više stručni, a bili su stručni do 2003. godine, da obavljaju poslove odgovornih rukovodioca radova.
Ovom prilikom navodim samo nekoliko objekata gde su inženjeri i tehničari bili odgovorni rukovodioci radova: zgradu Narodne skupštine Republike Srbije, Vlade Republike Srbije, poslovnu zgradu „Naftagasa“ u Novom Sadu, kod građana Novog Sada poznata kao "Karingtonka" itd.
Dakle, pročitao sam samo deo ovog pisma, zahtev koji je udruženje podnelo poslaničkoj grupi SRS, jer nemam dovoljno vremena, zato što mi je ograničeno vreme.
Naš amandman na predlog izmena i dopuna Zakona, amandman koji sam podneo u ime poslaničke grupe SRS, odnosi se na to da se ispravi ova nepravda prema inženjerima.
Naravno da ne možemo da budemo zadovoljni, kao što sam rekao u prethodnom izlaganju kada sam u raspravi i u načelu i u pojedinostima rekao da je Srbija jedna od retkih zemalja u regionu koja nema razrađene planske i regulacione planove, a trebalo bi da ih ima.
Zašto je formirana ta inženjerska komora? Možemo da kažemo da je ona formirana 2003. godine od određenih interesnih grupa, uglavnom povezanih sa DS-om, a sada, može se reći, i sa G17 plus, pošto oni nisu prihvatili ovaj amandman.
Pokušali smo i pokušavamo ovim amandmanima da izmene koje nisu dobro sročene, a ništa naročito neće promeniti u ovom zakonu, da pokušamo da ispravimo neke nepravde. Kao što je gospodin Krasić jasno rekao, bolje bi bilo da ste napravili novi zakon da se ovaj postojeći stavi van snage. Poslanička grupa SRS je podnela pre godinu dana taj zakon Narodnoj skupštini.
Naravno da o tome nismo raspravljali, to niste prihvatili i sada imamo surogat predloga izmena i dopuna Zakona o planiranju i izgradnji koji neće rešiti ovu oblast građevinarstva i urbanizma onako kako bi to moralo da reši, i mislim da ste vi, kao nosioci vladajuće koalicije, tu pre svega mislim na DSS, morali da predložite novi zakon i da prihvatite predlog poslaničke grupe SRS da se postojeći diskriminatorski zakon, koji je donela DS 2003. godine stavi van snage i da se u međuvremenu, u tom vakumu koriste oni zakoni koji su prethodno bili korišćeni.
Dakle, izneo sam sve činjenice i argumente i očekujem od vas da ćete u danu za glasanje prihvatiti ovaj amandman koji sam podneo u ime poslaničke grupe SRS i da će poslanici glasati za taj amandman, a na taj način bi ispravili samo mali deo onoga što se napravilo u 2003. godini važećim Zakonom o planiranju i izgradnji, koji naravno ne može da bude dobar za građane Srbije.
Dame i gospodo narodni poslanici, Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji, koji je Vlada Republike Srbije podnela Narodnoj skupštini na razmatranje i usvajanje, pre svega morao je da ima za cilj popravljanje jednog diskriminatorskog zakona koji je donet u aprilu 2004. godine, koji je donela vlast DS, pre svega.

Demokratska stranka je tada, kao nosilac vlasti u prethodnoj vladi, važećim zakonom stavila van snage sve prethodne zakone koji su uređivali oblast građevinarstva i urbanizma, a na taj način je prekinut svaki kontinuitet u razvoju zakonodavstva iz te oblasti.

Demokrate su pod imenom reformi stvorile potpuni haos u važnoj oblasti razvoja društva, naročito u urbanim sredinama.

Dakle, ako govorimo o Predlogu, koji je Vlada Republike Srbije podnela Narodnoj skupštini, o izmenama i dopunama zakona, koji je imao jedan sasvim drugačiji cilj, taj predlog izmena i dopuna zakona morao je da bude jasan i da na jedan precizan način reguliše zakonodavstvo u ovoj materiji koja je veoma važna za celokupno naše društvo i Republiku Srbiju.

Samo ću reći da je prethodnim Zakonom o planiranju i uređenju prostora iz 1995. godine propisano da se teritorija Republike Srbije uređuje kao jedinstvena celina. To je bio osnovni princip na kome su se zasnivala zakonska rešenja, sa ciljem da se obezbedi jedinstveno vođenje dugoročne politike uređenja teritorije Republike Srbije.

U to vreme je ministar Šumarac bio u Vladi Republike Srbije. Čak i posle donošenja zakona napisan je jedan komentar od dotične gospođe Slavice Mirić, koja je radila u Ministarstvu, zbog čega je gospođa Mirić dobila otkaz, jer je taksativno navela u tom komentaru šta u tom zakonu nije bilo dobro.

Taj zakon donet je samo iz jednog razloga, kao što su mnogi govornici, a naročito poslanici SRS za ovom govornicom govorili, i Srpska radikalna stranka je podnela 15 amandmana na Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji.

Znači, Demokratska stranka je sa pozivanjem na reforme i navodno sa usklađivanjem zakonodavstva sa svetom, kako oni kažu, sa evropskim zakonodavstvom u ovoj oblasti, na potpuno neprirodan način prekinula kontinuitet u razvoju zakonodavstva, a nisu uzimali u obzir stvarnu situaciju u kojoj ne postoji jasna strategija i planska politika.

Da je to tačno i da je tako govore nam pokazatelji, da se urbanistički zavodi nisu bavili svojom osnovnom delatnošću, a to je planiranje, nego su reketirali celo društvo nekoliko godina unazad. Znači, Srbija je jedna od retkih zemalja u regionu koja nema razrađene regulacione planove, a naravno da bi trebalo da ih ima.

Zašto je formirana Agencija za planiranje, kao jedna farsa, pre svega, stvara se nova baza za delovanje političke i urbanističke mafije, a poznato je šta su radili pojedinci u proteklom periodu, naročito oni koji su povezani sa Demokratskom strankom, pa i strankama vladajuće koaliciji DSS i G17 plus.

Bezmalo u svakom gradu u Srbiji poznati su nosioci tih struktura i interesnih grupa povezanih sa lokalnom vlašću Demokratske stranke pre svega. Možemo da navedemo primer Beograda i beogradskih opština, to je potpuno jasno. Gotovo da nema opštine u Beogradu, gde vlada Demokratska stranka, uz pomoć vas iz DSS i G17 plus, koji ste im u svemu ovome dali podršku...

Svaka opština u Beogradu u kojoj vladaju demokrate jeste opština u kojoj vladaju mito i korupcija i tu se vrše prevare lokalnih moćnika po grbači građana Republike Srbije.

Pitanje legalizacije bespravno izgrađenih objekata je jedno od ključnih pitanja koje je postojeći zakon trebalo da reši, a ne rešava ga i ne reguliše ga na pravi način. Osiromašeno stanovništvo Republike Srbije, koje jedva preživljava, po važećem zakonu treba da prati, kako vi to kažete, evropske standarde i da plaća abnormalne cene za gradsko građevinsko zemljište, koje su inače sami građani uređivali u nedostatku planske regulative i planskih dokumenata.

Zakon o planiranju i izgradnji koji je donela prethodna vlada i ove izmene i dopune Zakona neće ubrzati proceduru dobijanja dozvole za izgradnju, nego je proces, kao što je u prethodnom zakonu taj proces oko dobijanja dozvole dupliran, znači, novi status koji je dat idejnom projektu i idejnom rešenju još je više ugrozio projektante, a građanima Srbije udvostručio plaćanje.

Kada bi se sprovela nezvanična anketa na pojedinim opštinama, npr. uzeću u obzir opštine u Beogradu gde vlada Demokratska stranka, kao što su opštine Čukarica, Voždovac, Palilula, Novi Beograd, Stari grad, Zvezdara, bila bi potpuno saglediva snaga zakona o planiranju i izgradnji, kao i snaga korupcije koja vlada u tim opštinama.

Nedopustivo je da zakon osniva Agenciju za prostorno planiranje, kao i Inženjersku komoru i tretira ih kao privatna preduzeća kroz koje pojedinci profitiraju, a građani Srbije će biti ugroženi raznim vidovima plaćanja taksi i uvođenja licenci, npr. preko Inženjerske komore koja u sadašnjim uslovima ne unapređuje inženjersku struku, što je trebalo da bude cilj. Na taj način se dovodi u pitanje da li je jedini cilj plaćanje godišnje članarine, a da to nije tako Inženjerska komora bi donela osnovni pravilnik o vrednovanju inženjerskog posla.

U Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji nema jasne koncepcije da se postojeći zakon izmeni i jasno precizira, da precizira pojedine delove koji se moraju menjati u cilju preciznog definisanja normi, propisa i standarda, kao i mehanizme za njihovu primenu.

Dakle, primarna uloga Zakona o planiranju i izgradnji je uloga nadzora i kontrole nad izgradnjom, a imajući u vidu obezbeđenje i zaštitu privatnog i javnog interesa Republike Srbije i njenih građana. Srpska radikalna stranka je podnela, kao što sam rekao, niz amandmana na predlog Vlade Republike Srbije sa ciljem da se zakon popravi. Međutim, ne možemo da budemo zadovoljni ovim predlogom izmena i dopuna zakona, jer on ne rešava pitanje oblasti građevinarstva i urbanizma na onaj način kako ste morali da učinite.

Drugo, ušli ste u treću godinu vlasti, a ovaj predlog zakona ste morali da predložite Narodnoj skupštini sa potpunim izmenama postojećeg i važećeg zakona kada ste formirali Vladu. Znači, vi iz vladajuće koalicije ste ovu oblast morali da regulišete daleko ranije. Ne postoji nijedan razlog da to ozbiljna vlada ne može da učini. Postoji samo jedan razlog da to ne može da učini – zato što niste imali jasan program i ciljeve kada ste preuzeli vlast na nivou Republike.

Zbog svega toga, što tako radite, građani Srbije će vas na sledećim lokalnim i republičkim izborima kazniti. Srpska radikalna stranka, o kojoj su govorili pojedini govornici iz vladajuće koalicije, kada su govorili o lokalnoj vlasti, svoje znanje i program primenjivala je još u vreme kada smo prvi put u Beogradu vladali u opštini Zemun i kada je predsednik opštine Zemun bio predsednik SRS dr Vojislav Šešelj.

Znači, vi možete da pričate šta god hoćete, mi smo u vreme sankcija, posle bombardovanja uspeli da popravimo objekte porušene od strane NATO pakta, a vi ste ga podržavali i, što je suština cele priče, u kampanji 2000. godine pre 5. oktobra ismejavali ste mostove tako što su vaši članovi i simpatizeri pravili mostove od stiropora.

Šta u Beogradu vlast DS, DSS, G17 plus i gradonačelnik Bogdanović rade? Pričaju o nekom unutrašnjem prstenu, ne žele da čuju ni članove Akademije nauka koji su se odredili prema planu kako misle da sređuju Beograd.

Znači, cilj je da građani u Srbiji imaju regulisane zakone na način koji će omogućiti da rešavaju svoje probleme. Kao vladajuća koalicija to ste bili dužni da uradite i to je bila vaša obaveza. Srpska radikalna stranka će glasati protiv ovog predloga izmena i dopuna Zakona o planiranju i izgradnji, jer taj predlog zakona ne vrši potrebne promene u postojećem diskriminatorskom zakonu koji je doneo vaš koalicioni partner u Beogradu - Demokratska stranka kada je bila na vlasti na republičkom nivou, jedan zakon koji je imao za cilj, od strane tadašnje vlasti, da građane Srbije zavije u crno.

Oni su samo imali za cilj da svoje interesne grupe promovišu tim zakonom i, na kraju krajeva, da izvrše najveću pljačku u Srbiji naplatom svih mogućih taksi koje su planirali itd. To su rekli pojedini poslanici iz vladajuće koalicije, ali ne može mi nikako biti jasno da ste predložili izmene i dopune zakona čisto kozmetičke prirode, sa malo izmena. Pokušali smo da popravimo ovaj predlog izmena i dopuna zakona, koliko je to moguće, ali glasaćemo protiv vašeg zakona.

&nbsp;
Dame i gospodo narodni poslanici, danas raspravljamo o Predlogu zakona o davanju kontragarancije Republike Srbije i Crne Gore po zajmu Evropske investicione banke. Kao što su govorile moje kolege iz SRS, od Momira Markovića, pa Zorana Krasića i kolege Arsića, SRS ima jasnu koncepciju kada su u pitanju zakonski projekti koje je trebalo da usvaja Narodna skupština.
Ovo je još jedan u nizu zakonskih predloga koji se donosi na brzinu, na jedan neprecizan način, pravdajući se kroz razloge za donošenje zakona, na osnovu toga što postoji ustavni osnov za donošenje zakona u Ustavu Republike Srbije.
U ovim razlozima kaže se sledeće: "Razlozi za donošenje zakona o davanju kontragarancije Republike Srbije i Crne Gore po zajmu Evropske investicione banke (Projekat sveobuhvatne rehabilitacije infrastrukture kontrola letenja) sadržani su u Srpskom sporazumu o pružanju podrške projektu, zaključenom između Republike Srbije i Evropske investicione banke. Naime, navedenim sporazumom je predviđeno da Republika Srbija u korist Srbije i Crne Gore, kao garanta, izda kontragaranciju proporcionalnu svom osnivačkom kapitalu kod Agencije za kontrolu letenja Srbije i Crne Gore d.o.o."
Govorile su kolege iz SRS, suština je da mi smatramo da je ovo jedan Predlog zakona koji ne samo da je neprecizan, nego mu nije mesto da se raspravlja o njemu na ovakav način.
S obzirom da se radi ovde o Agenciji, koja je društvo sa ograničenom odgovornošću, to govori o tome da se mogu i ne moraju uplaćivati sredstva u budžet Republike Srbije.
Postavlja se onda pitanje kako će upravni odbor te agencije da raspodeljuje ta sredstva i kako ćemo mi da imamo kontrolu nad tim sredstvima. Znači, suština je da Republika Srbija treba da donese ovakav Predlog zakona.
Mi iz SRS smatramo da je ovaj predlog zakona trebalo povući iz ove skupštinske rasprave i rekli smo razloge zbog čega. Prvo su razlozi materijalne prirode i drugo, što je rekao kolega Krasić, formalne prirode.
Interesuje nas izveštaj o poslovanju Agencije, kako je registrovana Agencija, izveštaj o tehničkoj prirodi. Posebno nas interesuje zašto nas niste u okviru ovoga izvestili o Srpskom sporazumu koji ste pomenuli u razlozima za donošenje zakona. Znači, ono što nas interesuje najviše u ovom predlogu zakona, koji bi razlozi trebalo da budu, a mi nismo dobili kao argumente Vlade Republike Srbije.
Poslanički klub SRS smatra da ne postoji ekonomska opravdanost za formiranje tih silnih agencija u raznim strukturama državne uprave, i kada smo god govorili za ovom govornicom mi smo kritički govorili i mislim da je neko od kolega pomenuo šta je falilo onome kada je postojala uprava za kontrolu leta, koja je bila u SRJ, koje više nema. Naravno da ne postoji ekonomsko opravdanje za formiranje toliko agencija u državnom aparatu, nagomilavanje administrativnog aparata itd.
Znači, ono što je stav SRS i poslaničkog kluba, potpuno je jasno kada predlažete zakone Narodnoj skupštini oni moraju da budu precizni i jasni. Mi poslanici smo dužni da budemo obavešteni i izveštavani o svim sporazumima koje je neko potpisao. Mi to sada ne znamo. Znači, ono što rade neke evropske i svetske aviokompanije, kao što su Britiš ervejz, KLM ili Er Frans, znači naravno da ta iskustva treba primeniti u tom delu kod nas.
Ali, kada govorimo o davanju kontragarancija, to je već veoma ozbiljna materija. Radi se o predlogu zakona finansijske prirode i Srbija kao članica, prema Ustavnoj povelji, ima neke svoje obaveze i ovaj predlog treba da se raspravlja u parlamentu zajednice Srbija i Crna Gora. Ono što smo rekli kao poslanička grupa za ovom govornicom, treba da stoji uvek u razlozima za donošenje zakona jasno argumentovano zašto i zbog čega. A ovako dati predlog je neprecizan i nejasan. Na kraju krajeva, možemo da sumnjamo u namere Vlade i onih koji su predložili Narodnoj skupštini ovakav predlog zakona.
Prema tome, smatramo da je bolje da povučete ovakav predlog zakona iz skupštinske procedure, imate još vremena.
Smatramo da ovaj zakonski predlog nije dobar i argumenti koje smo izneli pred javnošću Srbije i pred građane Srbije potpuno su svima jasni.
Dame i gospodo narodni poslanici, kolega Milivoje Vuković, koji je podneo amandman u ime poslaničke grupe SRS, u amandmanu tražio jasno da se ovaj član 11. briše.
U obrazloženju koje smo dali Narodnoj skupštini kažemo sledeće: "Narodna skupština Republike Srbije ne bi smela da bude glasačka mašina u funkciji G17 plus i Vlade Republike Srbije. Predloženi zakon o bankama treba da ozakoni sve zloupotrebe Mlađana Dinkića i njegovih pajtaša, pa je iz tih razloga dostavljen narodnim poslanicima pred sam početak rasprave, da ne bi mogli da prouče zakon i kroz raspravu u Skupštini obaveste javnost o namerama Mlađana Dinkića."
Dakle, gospodin Dinkić, koji je sada izašao iz sale, govorio je u superlativima o ovom predlogu zakona o bankama. Naravno da sve to što je govorio nije tačno. SRS, kao najjača politička stranka u zemlji i u ovoj Narodnoj skupštini, ima po ovom predlogu zakona jasan stav. Ukoliko ne prihvatite amandmane SRS, glasaćemo protiv Predloga zakona o bankama, imajući u vidu sve činjenice koje su kolege iz SRS za govornicom i u ovoj Narodnoj skupštini rekli, radi javnosti u Srbiji, da javnost u Srbiji bude obaveštena o svemu onome što radite i što je pogubno po građane Srbije.
Znači, nije tačno, kao što je ministar rekao, da je Slovenija napravila greške, koja je ušla u EU. Baš na tom primeru Slovenija nije radila u interesu MMF, kao što to radite vi, a sve na štetu građana Republike Srbije. Afere koje su bile od kada ste vi došli na vlast, od 5. oktobra pa do danas, mnoge afere su zaboravljene.
Ali, mi smo ovoj skupštini dužni da građane Srbije obaveštavamo i da ih podsećamo na ono šta ste sve radili u proteklih nekoliko godina. Činjenica je da afera o Nacionalnoj štedionici i sve ono što ste uradili, radili ste na štetu građana Srbije i Republike Srbije.
SRS će uvek, i to je ono što ćemo da radimo u ovoj skupštini, obaveštavati građane Srbije i javnost o pogubnosti svih onih predloga zakona koje vi u ovoj Narodnoj skupštini izglasavate voljom većine na štetu građana Republike Srbije i na štetu države Srbije.
Znači, SRS glasaće protiv Predloga zakona o bankama, iako interesna grupa koja se zove G17 plus ovde insistira na usvajanju, pa će vaša vladajuća većina verovatno, kao i do sada, izglasati ovaj predlog zakona, a zarad javnosti, građani u Srbiji treba da znaju da sve što radite, radite na štetu građana Srbije i države Srbije.
Dame i gospodo narodni poslanici, u ime poslaničke grupe SRS podneo sam amandman na član 22. Predloga zakona o bankama, gde tražim da se član 22. briše.
U obrazloženju, isto kao i na prethodni član, pre svega "Narodna skupština Republike Srbije ne bi smela da bude glasačka mašina G17 plus i Vlade Republike Srbije. Predloženi zakon o bankama treba da ozakoni sve zloupotrebe Mlađana Dinkića i njegovih pajtaša, pa je iz tih razloga dostavljen narodnim poslanicima pred sam početak rasprave da ne bi mogli da prouče zakon i kroz raspravu u Skupštini obaveste javnost o namerama Mlađana Dinkića."
Dakle, ovaj predlog zakona o bankama, kao što su govorile moje kolege iz SRS, jedan je u nizu predloga zakona koji je Vlada Republike Srbije podnela Narodnoj skupštini, a koji je pre svega neprimenljiv u praksi, suprotan najvišem zakonodavnom aktu tj. Ustavu Republike Srbije. Kao što je rekla moja koleginica Gordana Pop-Lazić, na osnovu člana 18. Predloga zakona jasno se vidi da treba tražiti ocenu ustavnosti ovog predloga zakona koji je Vlada podnela Narodnoj skupštini.
SRS će morati da traži ocenu ustavnosti ovog predloga zakona, jer ne može jedna neformalna grupa ovde da sprovodi jedan teror nad građanima Srbije i Narodnom skupštinom, da se donose zakoni koji su, pre svega, pogubni po građane Srbije i državu.
Činjenica je da sam način kako se želelo spajanjem tačaka rasprave na ovoj sednici, da se što pre formalno izvrši rasprava o ovim predlozima zakona, a tu mislim pre svega zakona o sprečavanju pranja novca, zakon o javnim preduzećima, pa i zakon o bankama, govori o tome na koji i kakav način vi želite da u ovoj Narodnoj skupštini donosite zakone koji neće biti, kao što je rekao kolega Krasić u prethodnom izlaganju, primenljivi u praksi.
Činjenica je da, naravno, možete da kažete da ste u protekloj godini u ovoj Narodnoj skupštini izglasali preko nekoliko desetina predloga zakona, a postavlja se pitanje koji su od tih zakona primenljivi u praksi.
Suština stava SRS je da ovaj zakon treba da se povuče iz skupštinske procedure. To je stav SRS po pitanju Predloga zakona o bankama. Znači, kada govorimo o svoj pogubnosti i onome što radi G17 plus, kao deo vladajuće koalicije, po državu i građane Srbije... da objasnim? Prosto i jednostavno, sve zakone koje ste donosili u ovoj Narodnoj skupštini donosili ste samo na štetu građana Srbije i na štetu države Republike Srbije, čineći na taj način štetu i pogubnost, koji će ostaviti nesagledive posledice.
SRS se nada da će se vrlo brzo raspisati višestranački parlamentarni izbori i da ćete na tim izborima otići na političko smetlište i u istoriju kao politička grupacija koja je ovoj Narodnoj skupštini donela niz predloga zakona koji imaju pogubno dejstvo na državu i na građane Republike Srbije.
Dame i gospodo narodni poslanici, podneo sam amandman na Predlog zakona o javnim putevima, u članu 2. stav 1. tačka 50) menja i da glasi:
"50) upravljač javnog puta jeste Javno preduzeće koje je registrovano za obavljanje delatnosti upravljanja javnim putem (u daljem tekstu: Upravljač)".
U obrazloženju koje sam dao, upravljanje javnim putevima Republike Srbije je delatnost od opšteg interesa, imajući u vidu navedeno, delatnošću upravljanja javnim putevima ne bi trebalo da se bave preduzetnici i privredna društva, već samo javno preduzeće, čiji je osnivač Vlada Republike Srbije.
Pročitao sam amandman koji sam podneo u ime poslaničke grupe SRS. U raspravi, kada smo govorili o ovom predlogu zakona o javnim putevima Republike Srbije, u načelu, govorio sam upravo o ovome, jer se ovaj amandman odnosi na samu suštinu jednog ovakvog zakonskog projekta koji je Vlada Republike Srbije podnela Narodnoj skupštini, smatrajući pri tome da je ovo jedan od zakona koji, pre svega, nije dobar, koji nema jasan koncept, jasnu nacionalnu strategiju kada su u pitanju javni putevi Republike Srbije.
Znači, u zakonu se ne može videti šta predstavlja program građenja i održavanja javnih puteva koji bi trebalo, na predlog nadležnog ministarstva, da donosi, recimo, Vlada Republike Srbije na period od četiri godine, u skladu sa nacionalnom strategijom koju ovaj zakonski projekat nema.
Suština amandmana poslaničkog kluba SRS je upravo u sasvim drugačijem konceptu i programu kojeg je SRS imala, za razliku od vladajuće koalicije, koja očigledno, po ovom pitanju, nema jasnu koncepciju i nema jasan program.
Smatramo da u članu 2. (poglavlje I Osnovne odredbe Predloga zakona,) upravljač javnih puteva treba da bude javno preduzeće, čiji je osnivač Vlada Republike Srbije, da to ne mogu da budu privredna društva, odnosno drugo pravno lice ili preduzetnici, kako ste vi ovim predlogom zakona predložili Narodnoj skupštini.
Smatramo da, pošto je Srbija tranzitna država, koja se nalazi na takvom geografskom položaju, javni putevi Republike Srbije imaju poseban značaj i Ustavom je regulisano da su javni putevi opšte dobro, znači, koje je regulisano, Ustavom Republike Srbije, kao najvišim zakonodavnim aktom.
Odgovor Vlade za neprihvatanje ovog amandmana, pročitaću ga, kako se Vlada poziva i kaže: "Amandman se ne prihvata iz razloga što je odredbom člana 18. tačka 10) Zakona o lokalnoj samoupravi ("Službeni glasnik RS", broj 9/2002, 33/2004, 135/2004) propisano da je opština odgovorna da, preko svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rehabilitaciju i rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje lokalnim nekategorisanim putevima, kao i ulicama u naselju. Iz izloženog proizilazi da je osnivanje javnog preduzeća, koje bi obavljalo delatnost upravljanja svim javnim putevima (državnim ili opštinskim putevima i ulicama), suprotno Zakonu o lokalnoj samoupravi".
Šta kaže Zakon o lokalnoj samoupravi? U članu 18. Zakona o lokalnoj samoupravi koji se odnosi na izvorni delokrug, koji reguliše upravo ovu materiju, stav 1. kaže: "Opština je odgovorna da preko svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom'', u tački 10), ''uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rehabilitaciju'', upravo ovako kako ste vi ovde naveli.
Ali, niko od vas ne može da kaže da opština ne može da formira javno preduzeće koje bi se bavilo održavanjem puteva, upravljanjem putevima. Naravno, treba da se bavi javno preduzeće na nivou opštine, kao što ste to predvideli u Predlogu zakona, u ovom slučaju da je upravljač javnog puta javno preduzeće, ali to nikako ne mogu da budu privatni preduzetnici ili privredno društvo, kako ste vi ovim predlogom zakona predložili Narodnoj skupštini.
Bez obzira, amandmanom SRS, trudili smo se da popravimo ovaj jako loš koncept i Predlog Vlade Republike Srbije, jer je očigledno da niste imali jasan program kada je ova materija u pitanju.
Znamo da je potrebno regulisati ovu materiju pravnom regulativom, zakonskom, koja će biti odgovarajuća, s obzirom na to da je Srbija tranzitna zemlja, da treba da uskladimo naše zakonodavstvo sa zakonodavstvom zemalja EU, zemalja u okruženju, imajući u vidu da se Srbija nalazi na takvom položaju, kao tranzitna zemlja koja spaja zapadne zemlje sa istokom.
Prema tome, suština našeg predloga, ovog amandmana je, ono što je najvažnije, da bude u skladu sa Ustavom Republike Srbije i da ima jasnu koncepciju.
Vi ovim predlogom zakona, koji želite da donesete na brzinu, u Razlozima za donošenje ovog zakona ste naveli, pročitaću: "Finansiranje održavanja, rekonstrukcije, rehabilitacije i izgradnje putne mreže u Republici Srbiji vrši se iz sredstava koje obezbeđuju međunarodne finansijske institucije... a na osnovu ugovora koji su zaključeni i čija je realizacija u toku".
Zatim se kaže: "Imajući u vidu da je Republička direkcija za puteve obrazovana Zakonom o putevima kao posebna organizacija, promena statusa Direkcije, odnosno stvaranja pravnog osnova za osnivanje javnog preduzeća u ovoj oblasti, moguće je samo izmenama važećeg Zakona o putevima". Samo se u tom delu slažemo sa vama u ovom predlogu zakona.
Upravo smo zbog toga pokušali amandmanima da popravimo jedan jako loš predlog zakonskog projekta, koji je Vlada podnela Narodnoj skupštini. Očekujem od narodnih poslanika da glasaju za ovaj amandman, pošto niste povukli ovaj zakonski predlog sa dnevnog reda kada je bila rasprava u načelu, a to smo tražili od vas, jer ste i ovaj zakon predložili pre, praktično, sedam meseci, pa je sada došao na dnevni red Skupštine, a niste ništa promenili od onda.
Imali ste dovoljno vremena da sastavite jedan dobar zakonski projekat i da vodite računa da Srbija mora da ima nacionalnu strategiju u ovoj oblasti i da ova zakonska regulativa mora da se rešava u skladu sa Ustavom Republike Srbije, upravo onako kao što se zalaže SRS.
Dame i gospodo narodni poslanici,  podneo sam amandman na član 3. Predloga zakona, koji kaže – ''U članu 3. stav 1. menja se i glasi: Javni putevi i nekategorisani putevi čine mrežu puteva Republike Srbije. Stav 2. briše se''.
Smatram da se ovim izmenama člana 3. Predloga zakona o javnim putevima preciznije definiše pojam javnih puteva, pravni status javnih puteva i na koga se oni odnose.
Dakle, član 3. je usko povezan i sa članom 2. Predloga zakona. Imajući u vidu da je kolega Milajić objasnio amandman na član 2. sa novim članom 2a, poslanička grupa SRS smatra da je član 3. ovde veoma neprecizan i da nije dobro koncipiran.
Znači, tražimo preciznije rešenje. Upravo zbog toga smo podneli ovaj amandman koji je direktno povezan sa članom 2a.
U članu 3. se kaže: "Javni putevi i nekategorisani putevi čine mrežu puteva". U stavu 2. se kaže: "Putevi iz stava 1. ovog člana, kao dobra u opštoj upotrebi, u državnoj su svojini i na njima se mogu sticati prava korišćenja, prava službenosti i druga prava određena zakonom".
Dakle, SRS smatra da naš amandman Vlada treba da prihvati, upravo iz tih razloga što na jedan precizniji način definiše pojam javnih puteva na koje se oni odnose, jer to je suština predloga amandmana SRS.
Vlada je dala odgovor gde se kaže sledeće: "Amandman se ne prihvata iz razloga što Predlog zakona o javnim putevima uređuje materiju javnih puteva na teritoriji Republike Srbije.
Deo amandmana kojim se traži brisanje stava 2. člana 3. Predloga zakona ne prihvata iz razloga što nije prihvaćen amandman pod brojem 2, kojim se uređuje isto pitanje kao u članu 3. stav 2. Predloga zakona''.
Vi ste ovde u članu 2a, amandman koji je podnela SRS, o kojem je govorio gospodin Milajić, predstavili amandman SRS, a ovo nije bio naš amandman.
Piše ovde, (u mišljenju Vlade) da su javni putevi i nekategorisani putevi opšte dobro u državnoj svojini Republike Srbije i na njima se ''može'' sticati pravo vlasništva. Da ne čitam dalje. Mi smo jasno napisali da se ''ne može'' sticati pravo vlasništva. Ovde je definisano kao da smo podneli neki drugi amandman.
Znači, suština ovog amandmana na Predlog zakona, od strane SRS, upravo je bio da povezujući se sa članom 2. i članom 3. Predloga zakona, koji nije jasno i precizno definisan, ovim amandmanom SRS mnogo preciznije i jasnije uredi ovaj predlog zakona.
Smatram da Vlada ovaj amandman, koji sam podneo u ime poslaničke grupe SRS, treba da prihvati, iz svih navedenih razloga koje je naveo i kolega Milajić, govoreći o prethodnom amandmanu i o ovome što sam sada govorio o amandmanu na član 3. koji sam poneo u ime poslaničke grupe SRS.
Amandman SRS, odnosno koleginice Nataše Jovanović upravo je imao za cilj da zaštiti, pre svega, interese Republike Srbije.        
Kada donosimo ovde predloge zakona, znači, u danu za glasanje treba da vodimo računa, ako neki zakonski predlog nije dobar, kao što je ovaj zakonski projekat, koji je Vlada podnela Narodnoj skupštini.
Kada se radi o javnim putevima Republike Srbije, mi moramo da podnesemo amandmane koji će zaštiti interese, pre svega, države Srbije, a onda i građana Srbije. To je suština amandmana SRS.
Dakle, sviđalo se to vama iz vladajuće koalicije ili ne, ovaj zakonski projekat koji ste podneli Narodnoj skupštini je jedan od najlošijih zakonskih rešenja koji je Vlada Republike Srbije podnela Narodnoj skupštini u proteklih godinu dana.
Od činjenice da ste u obrazloženju jasno rekli da je cilj da se formira javno preduzeće i da je to razlog za donošenje zakona, mi smo u skladu sa programom SRS, u skladu sa Ustavom Republike Srbije podneli amandmane da popravimo ovaj zakonski predlog, da sprečimo mogućnost da javnim putevima u Srbiji mogu da upravljaju privatni preduzetnici i da se dešava ono što se dešavalo u vreme vladavine vlasti DS-a, kada je predsednik Vlade bio pokojni Zoran Đinđić, a posle njega Zoran Živković itd.
DS je vratila Srbiju 100 godina unazad svojim ponašanjem, vladavinom i sa svim onim što je učinila na štetu građana Republike Srbije.
Takođe, vladajuća koalicija je, u ovom slučaju, pre svega, DSS morala da vodi računa ako donosimo neke važne sistemske zakone u ovoj skupštini da donosimo te zakone, da budu precizni, da budu u skladu sa Ustavom Republike Srbije kao najvišim zakonodavnim aktom i da ne pogledaju samo ovlaš ove predloge koje je podnela najjača partija u Srbiji, a to je SRS; a to ćemo videti posle sledećih izbora i mi ćemo morati sami da formiramo vladu, da ispravljamo sve ove vaše nepravilnosti i zakonska rešenja koja ćete izglasati u danu za glasanje.
Smatram da ovaj amandman koji je podnela Nataša Jovanović u ime poslaničke grupe SRS, ono što je osnovno ima za cilj da zaštiti interese Republike Srbije, da se ne bi desilo da putevima upravljaju razni kriminalci iz redova nekih interesnih grupa.
Videli ste, imali ste prilike, bili ste svedoci kako se ponašala DS koja je upravo bila okružena sa raznim kriminalcima koji su asfaltirali i dobijali poslove na raznim tenderima.
Oni su radili kako im je palo na pamet, pa smo onda imali Kolesara i Janjuševića i mnogo toga što je opterećivalo Republiku Srbiju, a danas građani Srbije teško žive.
Činjenica je da, ako vi kao Vlada Republike Srbije nemate sluha da, ili ne želite jednostavno da čujete ono što vam opozicija govori, u ovom slučaju SRS, imali smo jedan jasan pristup kojim se ovo loše zakonsko rešenje, koje je podneto Narodnoj skupštini, želi da se popravi, da bude preciznije i da na kraju krajeva bude u skladu sa Ustavom i da zaštitimo Republiku Srbiju i da zaštitimo građane Srbije od mogućih budućih dešavanja, kao što je to bilo za vreme vladavine DS.
Ukoliko vi ne prihvatite amandmane SRS, pokazaćete da ste potpuno isti kao vlast DS koja je radila onako kako je htela, imala je tada skupštinsku većini, ali posle toga su izgubili vlast i više ih naravno nećete videti na vlasti dugo, jer SRS na sledećim izborima, koji će biti raspisani sledeće godine, će imati apsolutnu većinu.
Ukoliko vi ne prihvatite ove naše amandmane, moraćemo sve ovakve loše zakonske projekte da menjamo, da budu u skladu sa interesima građana Republike Srbije i države Republike Srbije. Hvala.
Dame i gospodo narodni poslanici, u ime poslaničkog kluba SRS, podneo sam amandman. Posle člana 8. dodaje se novi član 8a, koji glasi: "Delatnost upravljanja opštinskim putevima i ulicama koji saobraćajno povezuju teritoriju opštine, grada, kao i teritorije opštine i grada sa mrežom državnih puteva prvog i drugog reda obavljaju opštinske uprave, a za grad Beograd nadležni sekretarijat gradske uprave".
U obrazloženju koje smo dali, smatram da se novim članom 8a preciznije definišu upravljanja opštinskim putevima, imajući u vidu da je upravljanje javnim putevima delatnost od opšteg interesa.
Ovaj amandman koji je podnela SRS na Predlog zakona o javnim putevima Vlada nije prihvatila i odgovor Vlade je bio sledeći: "Amandman se ne prihvata iz razloga zbog kojih nije prihvaćen Amandman pod brojem 1, iz čega takođe proizilazi da je u izvornom delokrugu jedinice lokalne samouprave da određuje upravljača mreže opštinskih puteva i ulica na svojoj teritoriji".
Jasno sam rekao, baš kada sam govorio o ovom prvom amandmanu, koji sam podneo Narodnoj skupštini, u ime poslaničke grupe SRS, da u izvornom delokrugu – Zakon o lokalnoj samoupravi u članu 18. stav 1. tačka 10), ovo obrazloženje koje ste dali za prvi amandman sada ga dajete i za ovaj amandman koji sam podneo u ime poslaničke grupe SRS.
Ali, ono što je posebno važno jeste da je naš amandman upravo usko povezan sa razlozima koje ste naveli za donošenje zakona o javnim putevima, a to je, da, javno preduzeće treba da bude, čiji je osnivač Vlada Republike Srbije, taj koji će upravljati javnim putevima Republike Srbije.
Analogno tome i u opštinskim upravama za Grad Beograd i gradove koji imaju status grada to se odnosi na nadležne sekretarijate za ovu delatnost.
Znači, suština predloga amandmana SRS je upravo u programu koji mi imamo, za razliku od vaše Vlade koja nije imala program u ovoj oblasti.
Vi ste ovaj amandman odbili kao i sve prethodne amandmane. Imajući to u vidu očekujem od poslanika Narodne skupštine da u danu za glasanje glasaju za amandman SRS.
Izlaganje jednog od poslanika vladajuće koalicije, koji je ovde izrekao mnogo primitivnih i ružnih reči, to upravo govori samo o njemu, a ja moram da kažem da je predsednik Skupštine morao da zaštiti dostojanstvo Narodne skupštine.
Smatram, ono što je najvažnije ovde i za šta se mi iz SRS zalažemo jeste to da ova Narodna skupština donosi zakone koji su u skladu sa Ustavom Republike Srbije, koji su precizni i jasni i koji će štiti interes Republike Srbije kao države, imajući u vidu da govorimo o zakonu koji je sistemski zakon, zakon o javnim putevima Republike Srbije.
U ovom slučaju smatramo da je Predlog zakona koji je Vlada podnela Narodnoj skupštini jedan od loših predloga.
Pokušali smo da amandmanima popravimo ovaj loš predlog zakona, u kojem ne postoji nacionalna strategija kada su u pitanju javni putevi Republike Srbije, ne postoji jasan koncept.
Zakon je napisan konfuzno, neprecizno i iz tog razloga pokušali smo, koliko je to moguće amandmanima, da popravimo jedno loše zakonsko rešenje. To je bio cilj poslaničke grupe SRS.
Mi imamo jasan program u ovoj oblasti, kao i u svim oblastima društvenog života i onog momenta kada se budu raspisali izbori SRS će dobiti većinu u Srbiji, moći će sama da formira vladu i da vlada u interesu građana Srbije.