Mislim da su praktično najvažnije izmene postojećeg zakona date tako što se brišu član 14. i član 15. postojećeg zakona. Pokušao sam da to izbegnem amandmanom na član 14. gde kažem da se član 14. briše, jer je tim članom predviđeno brisanje postojećih članova 14. i 15.
Moram zbog javnosti da kažem na šta su se odnosila ta dva člana postojećeg zakona. Naime, član 14. govori o tome da se mineralne sirovine daju na korišćenje aktom Vlade Republike Srbije. Sada Vlada Republike Srbije ne mora ni znati čak koji se to deo teritorije izdaje, odnosno koje su to mineralne sirovine koje se eventualno daju na korišćenje, jer je osnovana agencija, tako da Vlada ima paralelni organ, koji sa Vladom ne mora imati nikakve koristi.
Obično bilo koja agencija kada se osnuje, kaže se kako je to organ koji ne zavisi ni od koga, paralelni organ.
Dakle, Vlada po svoj prilici neće imati uvida u to šta se daje i pod kojim uslovom pod koncesije, ali ovaj član je predviđao da se to daje aktom Vlade Republike Srbije i tim aktom se određuje vrsta mineralne sirovine koja se daje na korišćenje. O tome sam već govorio kada sam govorio o prethodnim amandmanima, da ćete jednostavno biti rešeni da date neko područje, pa šta ko nađe neka kupi; da li je to predmet istraživanja ili korišćenja mineralnih sirovina, nije ni važno, jer to nećete ni kontrolisati, neće imati ko, a zaposlene u agenciji neće mnogo zanimati šta se to sve eksploatiše.
Ovim je bila propisana vrsta mineralne sirovine koja se daje na korišćenje, prostor na kome će se vršiti eksploatacija mineralnih sirovina. Kao što vidimo, već po postojećem zakonu nije poštovano, već se ovaj zakon primenjuje, koji još nije usvojen, a ova odredba je ukinuta samim tim što sam vam malopre naveo primer da se na području Crnog vrha vrše praktično istražni radovi ležišta van ona tri područja koja su određena ugovorom o koncesiji. Znači, ne pita se za prostor.
Uslovi korišćenja mineralnih sirovina i vreme na koje se daju mineralne sirovine na korišćenje – kod ovih pomenutih koncesija na Crnom vrhu niko ne saopštava vreme za koje će se koristiti, odnosno eksploatisati mineralne sirovine. Taj pojam vremena je tako rastegljiv, a izgleda i u Vladi da neki tvrde od 29 do 99 godina, sve zavisi odakle vam izvor informacije, a izvora imate, jer su svi nezvanični.
Nema ministra za rudarstvo i energetiku da izađe i da kaže javnosti i građanima Srbije – izdato je to i to na korišćenje, pod tim i tim uslovima, na tom i tom prostoru, eksploatisaće se isključivo ta mineralna sirovina i ništa drugo i period na koji će se eksploatisati biće toliki i toliki.
Posle tek na osnovu ovog akta Vlade, akta iz stava 1, preduzeće kome su date na korišćenje mineralne sirovine i Ministarstvo zaključuju ugovor kojim se bliže uređuju uslovi korišćenja mineralnih sirovina, rokovi, način i uslovi plaćanja naknade za korišćenje mineralnih sirovina, kao i prava i obaveze u pogledu preduzimanja mera na obezbeđivanju opšte sigurnosti, zaštite okoline i drugih mera pri korišćenju te vrste mineralne sirovine.
Vidite, vi izbacujete potpuno akt, a tamo u ugovoru o koncesijama, Vlada će ipak praviti neki ugovor, ali taj ugovor koji pravi Vlada ni izbliza nije tako dobro definisan, šta mora da sadrži, kao što je sadržao član 14. koji brišete.
Još poraznije je da niko ne može da shvati zašto brišete član 15. Član 15. kaže u prvom stavu: "Davanje mineralnih sirovina na korišćenje vrši se javnim nadmetanjem ili prikupljanjem ponuda."
Niko živi ne zna po kom ključu, bez ikakvog javnog nadmetanja, neke firme su dobile koncesije za istraživanje i eksploataciju mineralnih sirovina na Crnom vrhu. Nikada nije objavljeno – sad startujemo, pa da prikupimo ponude ko je sve zainteresovan. Otprilike se desilo da je neka firma koja je imala prijatelje u poslovodstvu ili u odboru RTB-a, koji se imenuje odavde iz Beograda.
Nažalost, i ranije dok je predsednik odbora bio Nemanja Kolesar, a i ovaj sada, oni kada dođu u Bor, ne znaju ni koliko je Bor udaljen od Beograda, ne znaju ni osnovne stvari o RTB-u, a predsednici su odbora, pošto su upravni organi u RTB-u suspendovani.
Zato nije čudo što danas RTB Bor proizvodi tri i četiri puta manje katodnog bakra nego što je to radio u vreme bombardovanja i vreme sankcija. Uzmite da je cena bakra 5.799 dolara, tri i po puta veća nego što je bila u tom vremenu, pa ćete lako izračunati da je to deset puta veći gubitak za državu, koji ne treba da stoji, s obzirom da se hvalite kako od sveta imamo podršku u svemu i svačemu. Na kraju se uvek svede da je ta podrška intenzivna i konstantna jedino kada je u pitanju urušavanje države i našeg privrednog sistema.
Član 15, koji je govorio da će se dodeljivati javnim nadmetanjem, dalje je lepo precizirao šta sve sadrži to i kaže: "Oglas o javnom nadmetanju sadrži naročito podatke o: vrsti mineralne sirovine koja se daje na korišćenje i prostoru na kome je ležište te mineralne sirovine...". Znači, kada dajete mineralnu sirovinu za eksploataciju bakra, ako niste napravili takav ugovor, onda sva proizvodnja zlata iz tzv. anodnog mulja mora da pripadne državi, odnosno RTB Bor, ako još uvek bude državno vlasništvo ili većinski, a bakar će biti proizvođaču.
Međutim, kada vi ovaj član izbrišete i napravite ugovor, onda će svi prateći metali, koji često imaju veliku vrednost, ako se radi o plemenitim metalima kakvi prate rudu bakra, biti vlasništvo onog ko eksploatiše mineralne sirovine, jer niste naveli koju vrstu mineralne sirovine može da eksploatiše, brišete član koji to reguliše.
Pa se kaže dalje – prostoru na kome je ležište mineralne sirovine, uslovima davanja na korišćenje mineralne sirovine, uslovima koje mora da ispuni podnosilac ponude u pogledu tehničko-tehnološke opremljenosti, kadrova i drugih uslova za korišćenje određene vrste mineralne sirovine.
Za koncesiju na Crnom vrhu kaže se da je dobila izvesna firma "Dandi", kanadska firma za koju možete na sajtu saznati da postoji 20 godina, a da se nije bavila ničim što bi se ticalo malo intenzivnije oblasti rudarstva. Najveći broj stranica na tom sajtu je posvećen direktoru firme "Dandi". Imaju od pre dve godine jedan rudnik manjeg kapaciteta u vlasništvu.
Za jednog takvog giganta ili za takva potencijalna nalazišta i ležišta bakarne rude zaista je neuobičajeno da se bez ikakvih provera kadrovskih, tehničko-tehnoloških i drugih potencijala i bez javnog nadmetanja, bez ičega, jednostavno dodeli.
Onda ne možete nikog u Srbiji ubediti da to nije bilo preko nekih određenih linija, novčanih, stranačkih, političkih, ucenjivačkih, ko bi znao kakvih.
Takođe brišete i to da učesnici imaju pravo da podnesu ponudu u određenom roku i da imaju pravo da budu u određenom roku obavešteni o rezultatima nadmetanja. Taj rok ne može biti duži od 15 dana.
Znači, ako se dolazi u situaciju da se izdaju na korišćenje mineralne sirovine, bio je propisan vrlo efikasan način da se do detalja vrlo brzo uradi, a ovo što brišete i kasnije pokušavate kroz članove koji slede da rešite, tu zaista popuštate sa svim kriterijumima.
Jednostavno, taj deo izdavanja koncesija ili izdavanja na korišćenje mineralnih sirovina prepuštate haosu. Sve mi se više čini da je to planirani haos, jer očigledno da se neki snalaze samo u haotičnom stanju, a da u uređenim sistemima ne mogu da se snalaze.
Šta još kaže član 15? "Prikupljanje ponuda vrši se u slučaju kada se daju na korišćenje mineralne sirovine od strateškog značaja za Republiku, za čiju eksploataciju je podoban mali broj preduzeća".
Sada ću vam reći kako su, baš kada je u pitanju Crni vrh, mineralne sirovine na Crnom vrhu strateške za Republiku Srbiju i kako bi morala država da povede računa kome će dati na korišćenje, na istraživanje i eksploataciju te mineralne sirovine, zato što se mogu obezbediti milionski prihodi (u dolarima) za državu.
Nikako mi nije jasno ko to želi da se odrekne tako velikog potencijala kakav postoji u zemljinoj kori, i to bez javnog nadmetanja i bez ovih uslova koji su propisani. Od toga država sigurno neće imati koristi, pretpostavljam da će imati neki pojedinac.
"Ponude za davanje na korišćenje mineralnih sirovina prikuplja Ministarstvo." To se briše, naravno. Po ovom novom zakonu koji predlažete, Ministarstvo nema potrebe ni da postoji. Imate vi tu agenciju. Višak je agencija, a s obzirom na vaše ponašanje, izgleda da je višak i Ministarstvo za rudarstvo i energetiku.
Ako ste se do sada nečim bavili, to je bilo nešto iz oblasti energetike, uglavnom kada je u pitanju povećanje cena energenata i struje, a kada je u pitanju rudarstvo, apsolutno se ničim niste bavili, jer da jeste ne bi rudarstvo bilo na najnižim granama otkako postoji, u poslednjih više od sto godina u Srbiji, otkako se intenzivno razvija.
Zakon je predviđao da prioritet u dobijanju mineralnih sirovina na korišćenje ima, pod jednakim uslovima, preduzeće koje je vršilo istraživanje na prostoru na kome će obavljati eksploatacija te mineralne sirovine. Znači, potpuno je logično da onaj ko je vršio istraživanja i uverio se u rezerve koje postoje ima prioritet prilikom dobijanja mineralnih sirovina na korišćenje.
Vi to brišete, iz kog razloga? Nekome ćete dati da vrši istraživanje na određenom području. Kada završi istraživanje i dođe do podataka, ako budete i vi mogli da dođete do podataka da tu postoje značajna nalazišta određenih mineralnih sirovina, da su ekonomski isplativa za eksploataciju, onda ćete to tek moći dobro da prodate, pri čemu se ničim ne obavezujete da ćete tome ko je uložio novac u istraživanje obezbediti prioritet prilikom dobijanja prava na korišćenje i eksploataciju mineralnih sirovina.
"Ako pravo da koristi mineralne sirovine dobije preduzeće koje nije vršilo istraživanje, preduzeće koje je vršilo istraživanje ima pravo potraživanja uloženih sredstava." Naravno, ako taj prioritet niste poštovali, onda zakonom morate obezbediti preduzeće koje je uložilo svoj novac u istražne radove, da može taj novac da potraži od onih kojima vi posle toga date pravo na istraživanje.
Meni je nejasno zašto ovo brišete. Verujem da je vama, ako ste dobronamerni, takođe nejasno, jer ovo samo ostavlja ogroman prostor da sumnjamo da vi već imate najveći broj lokacija za koje su overena određena nalazišta mineralnih sirovina, već imate raspodeljeno i raspoređeno po određenim firmama. Uglavnom su to beznačajne firme, poput ove koju sam naveo kao primer, koja je dobila koncesiju na Crnom vrhu. Znači, firme bez onih parametara koje bi morale ispunjavati za tako važne mineralne sirovine.
Verovatno ste se dogovorili sa njima, samo treba da usvojite ovaj zakon i kažete da nas ne obavezuje ni to što je neko istraživao, ni novac koji su uložili, ne obavezuje nas javni tender, prikupljanje ponuda, da mi vidimo ko je najbolji – ja ću vama dati, a vi ćete meni dati to i to. Ne mislim lično na vas, mislim na nekoga ko je blizak vama, a možda i vi ne znate za to. Reći ćete da to košta toliko i toliko, uvesti cenovnik i na taj način ćete uzimati novac.
Da to ne ide na štetu države i građana Republike Srbije ne bih o brisanju ova dva člana ovoliko govorio, ali govorim zato što ćemo sve to mi morati da platimo iz svog džepa, a to su vaši hirovi, hirovi ove vlade. Ako ova dva člana izbrišete, bolje vam je da kažete da Zakon o rudarstvu ne postoji, nego da postoji na ovakav način.