Gospodine predsedniče, dame i gospodo potpredsednici, uvaženi narodni poslanici, na početku današnje sednice želim vam uspešan rad. Pred nama je izuzetno važna tačka dnevnog reda do koje je veoma stalo Poslaničkoj grupi DOS-a, s obzirom da je ona proistekla iz većinskog demokratskog opredeljenja našeg društva, opredeljenja koje ide u prilog promenama. Kroz događaje koji su Demokratsku opoziciju doveli na vlast tokom septembra i decembra meseca i na demokratsku mirnu revoluciju početkom oktobra meseca, iskazana je potreba našeg društva za promenama. Mi smo to ozbiljno shvatili i odmah smo kroz Predlog zakona o ministarstvima započeli ozbiljan proces državnih reformi, s obzirom da se ovim zakonom ispunjavaju svi neophodni preduslovi za njegovo otpočinjanje.
U stvari, ovim zakonom će biti prekinut period poluvekovnog državnog uređenja koje je stvorilo vlast koja je sama sebi bila svrha. Mi ne želimo da kroz ovaj zakon o ministarstvima uđemo u polemiku sa predstavnicima drugih poslaničkih klubova, s obzirom da mislimo da su oni imali dovoljno prilike da ovom društvu pokažu koliko su sposobni da rešavaju probleme koji ga potresaju. Iza toga ćemo, posle mog uvodnog nastupa, mi saslušati vas i koristeći pravo koje nam je dala većina građana kroz izbore. Od vas očekujemo da korektnim odnosom prema nama uvažite činjenicu neophodnosti što skorijeg konstituisanja republičke vlade, o kojoj smo se dogovorili kroz konsultacije u poslaničkim klubovima i koja je opravdanje našeg zahteva o hitnom postupku sazivanja ove vanredne sednice i izglasavanja ovog zakona.
U analizi Zakona o ministarstvima, koja je izvršena na radnim telima ovog parlamenta, izneti su izvesni amandmani. Ja u ime Poslaničke grupe Demokratske opozicije Srbije mogu da podržim jedan amandman gospodina Vojkana Tomića. O tome ćemo razgovarati tokom sednice. Drugi amandmani za nas nisu prihvatljivi, iako u njima ne prepoznajemo nikakvu lošu nameru, već, naprotiv, želju predstavnika poslaničkih klubova da se rad buduće vlade unapredi.
Naš stav je da buduća republička vlada mora biti efikasna i ekonomična. Shodno jednom takvom razmišljanju mi smo izvršili rekonstrukciju republičke administracije. Preduslov konstituisanja republičke vlade jeste izglasavanje ovog zakona o ministarstvima.
Pažljivom analizom radnog materijala koji smo pripremili vi ćete videti da mi nismo započeli korenit proces reformi u Ministarstvu unutrašnjih poslova, Ministarstvu kulture, Ministarstvu vera, Ministarstvu saobraćaja i telekomunikacija, Ministarstvu urbanizma i građevine, Ministarstvu ekonomije i finansija. Mislimo da kroz budući rad Parlamenta, kroz dogovor sa vama, kroz dogovor sa ministrima, u skladu sa interesima našeg društva, izvršimo neophodne zakonske izmene, kako bi ta ministarstva mogla da funkcionišu u skladu sa potrebama naše zemlje.
U ovom trenutku smatramo da su najvažnije izmene koje su načinjene u Ministarstvu pravde i lokalne samouprave. Tu pre svega mislimo na činjenicu da će nova vlada sprovesti široku decentralizaciju Srbije, tako da će poslovi regulisanja lokalne samouprave biti bitno drugačiji nego što je to do sada bio slučaj. Do sada je Ministarstvo lokalne samouprave delovalo, po našem mišljenju, kao represivni i kontrolni organ. To je dovelo do ozbiljnih problema u našoj državi, čiji smo svedoci i mi sami. Ono se trudilo da spreči građane da ostvare svoja osnovna prava, a to osnovno pravo jeste pravo odlučivanja o sudbini.
Potpuno su suspendovana prava lokalne samouprave i taj proces suspenzije je započet sa gubitkom lokalnih izbora 1996. godine.
Mi nameravamo da započnemo proces reforme društva vraćajući široka prava lokalnoj samoupravi i tako nešto će biti prioritet ovog novog ministarstva.
Objedinjavanjem Ministarstva pravde i lokalne samouprave stečeni su potrebni preduslovi, koji će dovesti do efikasnijeg i istovremeno ekonomičnog rada.
Moram vas upoznati sa činjenicom da u republičkoj administraciji u ovom trenutku radi 40.000 službenika, da je većina njih pred penzijom, da je njihov rad, između ostalog, dovoljno kvalifikovano ocenila i sama naša izborna volja, koja je iskazana na izborima, koji su ostali za nama. Vođenje evidencije o udruženjima građana takođe će postati posao Ministarstva pravde, a ne policije, kao što je to bio slučaj do sada. Primeri zabrane nekih udruženja u prošlosti, kao što je bila zabrana registracije Studentske organizacije "Otpor", klasičan je primer zloupotrebe prava građana da se udružuju, koje im je Ustavom zagarantovano. Zbog toga to više neće raditi policija, nego Ministarstvo pravde. To Ministarstvo pravde ćemo kontrolisati kroz Odbor za pravosuđe i upravu. U tom odboru zastupljeni smo proprocionalno u ovom parlamentu. Mislim da je to demokratizacija postupka odlučivanja, rada, zakonodavnog odnosa prema svemu što reguliše naše društvo.
Što se tiče Ministarstva za privredu i privatizaciju, ono je uvedeno na inicijativu budućeg ministra, sa čijim konceptom ćete biti upoznati detaljnije kroz ekspoze gospodina Đinđića i nastup samog ministra, a nama je to danas stavljeno kao preduslov razgovora ovde na Parlamentu. Ministarstvo za privredu i privatizaciju je novo ministarstvo, ono će obavljati poslove dosadašnjeg Ministarstva za industriju i Ministarstva za ekonomsku i vlasničku transformaciju i neke poslove, o kojima će vas najdirektnije upoznati sam ministar. DOS ne odvaja ta dva procesa, oni su za nas tesno povezani i zbog toga insistiramo da ovo ministarstvo ubuduće deluje objedinjeno. Privreda i privatizacija su tesno povezani i ovo ministarstvo neće brinuti samo o privredi i privrednom razvoju, već i o privatizaciji preduzeća. Mi smo svedoci jednog lošeg trenda, o njemu smo upoznali javnost, ubrzane privatizacije tokom poslednjih nedelja decembra i početkom januara. Zbog toga ćemo sprovesti reviziju, i takođe kroz ovaj parlament, tih odluka, o privatizaciji što će ovaj parlament doneti, verujem, uz opštu saglasnost.
Ovo ministarstvo će sprovesti niz mera, baviće se merama ekonomske politike za razvoj malih i srednjih preduzeća, koordinisaće poslove u vezi sa procenom vrednosti kapitala. To je jedna bolna tema, o kojoj smo, svako na svoj način, u toku proteklog perioda dosta toga rekli. Ministarstvo će izvršiti reviziju procena vrednosti, koje su iskazane u proteklom periodu i na takav način ćemo zaštititi naše društvo. Istovremeno će povezati naša preduzeća sa strateškim partnerima u inostranstvu. Vodićemo računa o poslovanju javnih preduzeća, koja su ruinirana u ovom trenutku i istovremeno vodićemo računa o ravnomernom regionalnom razvoju.
Što se tiče Ministarstva trgovine, turizma i usluga, ono je objedinilo poslove koje su do sada radili trgovina i turizam. Mi mislimo da je to jedan efikasan način ekonomičnog rada. Praktično smo kroz koncepte, koje će ovde pred vama izneti ministar trgovine, turizma i usluga, praktično će vam saopštiti metod, kroz koji mislimo da to objedinjavanje bude funkcionalno i u skladu sa našim namerama.
Što se tiče Ministarstva za ekonomske odnose sa inostranstvom, ono do sada nije bilo u funkciji, s obzirom na status naše zemlje. Imajući u vidu proces otvaranja prema svetu, koji smo pozdravili svi na nivou savezne države, imajući u vidu namere nove republičke vlade i nove republičke vlasti, ovo ministarstvo će imati izuzetno važnu ulogu. Istovremeno, pod radom ovog ministarstva biće objedinjeni odnosi, koje smo u prethodnom periodu negovali kroz Ministarstvo sa Srbima van Srbije. To ministarstvo samo po sebi nije bilo funkcionalno. Ono jeste bolna tema i ja očekujem da će po tom pitanju biti dosta rasprave. Naša namera nije neka derogacija odnosa prema Srbima van Srbije, već naprotiv unapređenje tog odnosa u skladu sa njihovim interesima. Njihovi interesi u ovom trenutku, pre svega, jesu interesi ekonomske prirode, dok će se kroz Odbor za Srbe van Srbije na nivou republičkog parlamenta ovde, čije će nadležnosti biti proširene izmenom Poslovnika, otvoriti mogućnost za negovanje odnosa, koji su do sada samo formalno negovani radom Ministarstva za Srbe van Srbije.
O odnosu prema našim sunarodnicima u drugim državama dovoljno govori politika koju je vlast, poražena na poslednjim izborima, vodila prema njima. Neću vas podsećati na rasprave koje smo imali po pitanju sankcija na Drini, po pitanju odnosa prema rukovodstvu Republike Srpske i Republike Srpske Krajine, po pitanju odnosa prema našim sunarodnicima na Kosovu i Metohiji, po pitanju odnosa prema dijaspori. Mi mislimo da ćemo u budućem periodu uspeti da uskladimo interese našeg društva i interese društava u kojima u ovom trenutku žive naši sunarodnici, poštujući pre svega demokratske principe.
Ministarstvo za rad i zapošljavanje će postojati umesto dosadašnjeg Ministarstva za rad, boračka i socijalna pitanja. To ne znači da smo ovakvim pristupom u kreiranju nadležnosti tog ministarstva zapostavili te probleme i obaveze, koje proističu iz rada dosadašnjeg ministarstva, ali smo izvršili određenu preraspodelu. Boračka i socijalna pitanja će ubuduće biti u nadležnosti Ministarstva za socijalnu brigu, a rad i zapošljavanje će biti jedina nadležnost ovog ministarstva. U društvu, u kome živimo, mi smo svedoci da su milioni nezaposleni. Nemamo preciznu evidenciju broja ljudi koji u ovom trenutku traže radna mesta. Problem politike zapošljavanja je veoma ozbiljan i zbog toga mislimo da je velika potreba za postojanjem ovog ministarstva.
Što se tiče Ministarstva za socijalna pitanja, ono će na sebe preuzeti izvesne obaveze Ministarstva za rad, boračka i socijalna pitanja i brinuće se o kreiranju sistema socijalne zaštite, brige o porodici. Ono će voditi računa o porodično-pravnoj zaštiti porodice, starateljstvu, usvajanju, odnosa roditelja i dece, brige o porodici, penzijskom i invalidskom osiguranju. Mislimo da će zakonom, kojim će strukturno biti definisane nadležnosti ovog ministarstva, biti precizno određeno sve ono što jesu posledice distinkcije između Ministarstva za rad, boračka i socijalna pitanja i formiranja ovog ministarstva za socijalna pitanja.
Ministarstvo prosvete je veoma važna tema za nas. Ono objedinjuje dosadašnji rad Ministarstva za više i visoko obrazovanje i Ministarstva sporta kroz upravu za sport. To ministarstvo objedinjuje dosadašnje aktivnosti Ministarstva prosvete.
U analizi Zakona o Vladi, koju smo izvršili, mi smo videli da je Skupština u prethodnom sazivu napravila izvestan propust. Naime, formirano je jedno ministarstvo, a da prethodno nije učinjena izmena Zakona o Vladi. Ovog puta ne želimo da krenemo tim putem i stoga od vas očekujemo da uvažite naš stav da se Ministarstvo prosvete mora objediniti, sve aktivnosti na nivou prosvete, bez obzira da li je reč o višem i visokom obrazovanju ili o obrazovanju na nivou Ministarstva prosvete, koje je bilo definisano u prethodnom mandatu.
Pitanju Ministarstva sporta smo posvetili veliku pažnju i kroz ovo ministarstvo pre svega želimo da se bavimo amaterskim sportom u odnosu na vrhunski sport, prema kome obaveze ima Savezno ministarstvo sporta. Amaterski sport je naš interes i on se pre svega neguje na nivou škola. Stoga će kroz Upravu za sport biti posvećena velika pažnja amaterskom sportu, pažnja kakva sasvim sigurno iz mnogo razloga nije mogla biti posvećena u prethodnom periodu.
Ministarstvo zdravlja i zaštite životne okoline je objedinilo rad Ministarstva zdravlja i Ministarstva životne sredine. To ne znači naše odricanje od obaveza, koje su proisticale iz rada ta dva ministarstva, već naprotiv naša želja je da se objedinjavanjem obaveza i prava, koja proističu iz ta dva ministarstva, na jednom mestu steknu svi potrebni zakonski preduslovi za efikasniji rad. S obzirom da smo imali ozbiljne konsultacije po pitanju ovog zakona o ministarstvima, koje su pre svega u vezi sa hitnim postupkom, kojim je ovaj zakon stavljen na sednicu republičkog parlamenta, ja ne očekujem da će predstavnici poslaničkih klubova koristiti naš dogovor, koji je postignut krajem prošle nedelje, a kojim se ne dovodi u pitanje hitnost ovog postupka. Ukoliko insistiramo na poštovanju zakona i Poslovnika, onda je jasno kakve su sve štetne posledice neusvajanja ovog zakona i ostavljanja perioda jednog problematičnog bezvlašća u našem društvu.
Mi imamo ozbiljne planove na nivou Republike, pred nama su izvesni rokovi koji moraju biti poštovani i zbog toga želimo da se na današnjoj sednici, usvajanjem ovog zakona o ministarstvima ispune svi neophodni preduslovi za konstituisanje republičke vlade, do koje bi došlo u četvrtak na sednici ovog parlamenta.
Kao što sam rekao, mi ćemo pažljivo saslušati vaše stavove. Primili smo amandmane. Oni za nas u ovom trenutku nisu prihvatljivi. Od vas ne očekujemo da to posmatrate kao neku vrstu naše samovolje, nego da dopustite uvažavanje i poštovanje demokratskog principa, koji novoj vladi i nama samima kao skupštinskoj većini daje minimum 100 dana za pokazivanje efekata ovakve vrste reforme.
Pošto je ovo veoma važno za nas i predstavlja raskid sa jednom poluvekovnom organizacijom države i društva, koja je imala kraj kakav je imala i koji sam za sebe dovoljno govori o njenom kvalitetu. Hvala vam.