TREĆE VANREDNO ZASEDANjE, 13.02.2001.

2. dan rada

OBRAĆANJA

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad sednice Trećeg vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2001. godini.

Obaveštavam vas da, prema službenoj evidenciji, današnjoj sednici prisustvuju 163 narodna poslanika.

Radi utvrđivanja kvoruma za rad Narodne skupštine, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice.

Konstatujem da imamo kvorum.

Obaveštavam Narodnu skupštinu da sam odobrio odsustvo sledećim narodnim poslanicima: Srđi Popoviću, Dušanu Prorokoviću, Kosti Nikoliću, Bojanu Pajtiću, Zoranu Novakoviću, Zahariju Trnavčeviću i Vladimiru Andriću.

Obaveštavam, takođe, Narodnu skupštinu da su pozvani da sednici prisustvuju predsednik, potpredsednici, ministri i sekretar Vlade Republike Srbije, kao i sekretar Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo.

Pošto su se stekli uslovi, predlažem da konstatujemo potvrđivanje mandata narodnog poslanika u Narodnoj skupštini Republike Srbije za upražnjeno poslaničko mesto, kako bismo omogućili njegovo učešće u radu Narodne skupštine.

Uručen vam je izveštaj Republičke izborne komisije o izboru narodnog poslanika radi popune upražnjenog poslaničkog mesta u Narodnoj skupštini Republike Srbije.

Takođe, uručen vam je izveštaj Administrativnog odbora, koji je utvrdio da su se stekli uslovi za potvrđivanje mandata narodnog poslanika, sa predlogom da Narodna skupština, shodno članu 27. stav 5. Zakona o izboru narodnih poslanika, konstatuje potvrđivanje mandata narodnom poslaniku Ivanu Andriću, izabranom sa izborne liste Demokratska opozicija Srbije - dr Vojislav Koštunica.

Na osnovu izveštaja Republičke izborne komisije i izveštaja i predloga Administrativnog odbora, a shodno članu 27. stav 5. Zakona o izboru narodnih poslanika, konstatujem potvrđivanja mandata narodnom poslaniku Ivanu Andriću.

Čestitam narodnom poslaniku, ako je prisutan, na izboru.

Prelazimo na 3. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA ZAKONA O RADIO TELEVIZIJI

Gospodine Nikoliću, ja vas molim jer smo tek na početku rada, molim vas da idemo redom. Ako vas čačka ministar pravde, nemojte da reagujete.

(Tomislav Nikolić: Neću valjda da trpim kao opozicija da me čačka.)

Vi onda sami odaberite šta hoćete.

(Tomislav Nikolić: Ja sam odabrao)

Vidim, zato vas i opominjem.

Primili ste Predlog zakona, koji je podnela Vlada Republike Srbije. Primili ste izveštaje Odbora za kulturu i informisanje i Zakonodavnog odbora.

Otvaram načelni pretres.

Saglasno članu 92. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, predlažem da ograničimo vreme trajanja izlaganja na pet minuta.

Da li ima drugih predloga? (Nema.)

Molim narodne poslanike da radi utvrđivanja kvoruma ubace svoje kartice u poslaničke jedinice.

Konstatujem da imamo kvorum.

Stavljam na glasanje ovaj predlog da se diskusija ograniči na pet minuta po ovoj tački dnevnog reda.

Za 123, protiv 48, niko nije uzdržan, nisu glasala četiri, ukupno je prisutno 175 narodnih poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština većinom glasova prihvatila ovaj predlog.

Da li predstavnik predlagača želi reč? (Da.)

Božidar Đelić

Poštovani gospodine predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, danas mi pripada čast da vam u ime Vlade podnesem Predlog zakona o izmenama zakona o Radio-televiziji. Ovaj zakon ukida taksu na električna brojila. Ja ću vam veoma kratko obrazložiti ovaj zakon i navesti vam tri osnovna razloga za donošenje ove mere po hitnom postupku i kada budem zaključivao doneću vam informaciju o ove tri mere koje slede i koje je Vlada preduzela.
Prvi razlog je veoma jednostavan, taksu na električno brojilo treba ukinuti zato što to od nas očekuje već dugo ogromna većina naših građana, a mi to danas možemo uraditi i ispuniti to obećanje. Uređivačka politika RTS-a, kao što je svima poznato, za poslednjih 13 godina, pa i taksa koja je finansirana, postali su takav simbol da se treba njih lišiti ili distancirati i to po hitnom postupku.
Drugi razlog je što ova taksa mora biti ukinuta je to što ona predstavlja neprirodan i po svojim posledicama nepravičan način finansiranja RTS-a. Ona je neprirodni način finansiranja RTS-a zato što veže električnu energiju i Radio-televiziju. Ako je taksa za nadoknadu za praćenje TV programa, kao minimum, onda se za to mora ustanoviti da ljudi imaju TV prijemnik, a to nije slučaj u ovoj regulativi i zato je ona neprirodna. Njene posledice su nepravične zato što se dešava da ljudi imaju brojila po piljarnicama, pa i crkve imaju brojila, a nemaju prijemnike. Sa druge strane, imate ljude koji moraju da plaćaju tu taksu, a da TV signal nije dovoljan da bi se mogao pratiti TV program. Imamo situaciju gde zbog podstanara ili proširenja kuće imamo i te kako više prijemnika u datim kućama, a plaća se samo jedna taksa. Znači, po svojim posledicama ta taksa nije pravična. To je drugi razlog. Možda izgleda malo paradoksalno da se kao ministar finansija zalažem za ukidanje jedne takse, ali to je zato što mislim da naš poreski sistem, da bi bio prihvaćen od strane građana, važno je da svi propisi budu prirodni, a ova taksa to nije i čast mi je da u ime Vlade predložim njeno ukidanje i to je drugi razlog.
Treće, mi vidimo u ovom predlogu prvi značajan korak u reformi državne televizije i glasanje danas za ukidanje takse ne znači glasanje za ukidanje Radio-televizije. Naprotiv, glasanje za ukidanje ove takse znači pokretanje jednog važnog projekta i reformisanje naše državne televizije, kao jedne glavne i važne institucije našeg života. Sve evropske zemlje, pa čak i Sjedinjene Američke Države, imaju državnu televiziju i skoro svuda ona se finansira na mešovit način. Jedan deo je državni, a drugi je komercijalni. Čini mi se da nama treba isto takvo rešenje. Kada pogledate televizijsko tržište, vidite da poslednjih deset godina, posle puno problema, 70-tih i 80-tih godina, da u svim evropskim zemljama, pa i u Velikoj Britaniji gde je BBS jedna od najbriljantnijih primera državne televizije, a te televizije ne samo da odolevaju komercijalnoj konkurenciji, već i uspevaju. To je zato što sa jedne strane one nude kvalitet u programu, nešto što čiste komercijalne televizije ne mogu doneti stanovništvu, a sa druge strane se ponašaju kao prava preduzeća koja ulaze u državnu utakmicu i veoma dobro se nose sa komercijalnim konkurentima, nudeći veoma atraktivne programe za velike mase i za široke slojeve našeg društva. Čini mi se da bi tako trebalo da bude i kod nas.
Treći razlog za glasanje za ukidanje ove takse je da se krene u reformu i građenje te nove državne televizije, na koju ćemo svi mi biti ponosni. To su, na najkraći mogući način razlozi za ukidanje ove takse. Hteo bih isto da vas informišem o tome koja su ta tri poteza koja je Vlada već sada pokrenula i koja će pokrenuti u ovoj oblasti. Prvi potez je potpredsednik Vlade dr Žarko Korać već pokrenuo. On je formirao međuresorsku grupu u Vladi, koja istovremeno uključuje istaknute eksperte iz ove oblasti, uključujući i gospodina Miodraga Isakova, kao vrsnog specijalistu iz tog domena. Ta grupa radi na reorganizaciji RTS-a. Ona će sagledati ne samo reorganizaciju i neke bolne tačke u njenom poslovanju, već će gledati i njen regionalni aspekt i gledaće i sistem finansiranja. Ona će za dve nedelje izaći pred javnost sa tim predlozima. To je prva i konkretna stvar koja će se desiti za dve nedelje.
Ona će isto gledati i neke druge tačke koje su trebale biti regulisane kroz ovu taksu, a to je finansiranje domaće kinematografije. To se nije dešavalo, mada je to bilo pripisano, ali će ona sagledati i tu važnu tačku što se tiče finansiranja domaće kinematografije. Kakav bi trebao da bude mehanizam finansiranja? Mi polazimo od toga da ma koliko ćemo se boriti u poreskoj reformi protiv svih vidova neodrživih i neopravdanih načina namenskog finansiranja nekih oblasti, a svi dobro znamo da smo u tom domenu puno preterali, da imamo sijaset taksi i dažbina i drugih stvari koje su namenske, polazimo od toga da će za ovu oblast biti važno ipak imati nešto namensko, da bi državna televizija imala stabilne izvore finansiranja, i time mogla da vodi nezavisnu uređivačku politiku. Do prihvatanja novog mehanizma finansiranja, koji će biti ustoličen i u budžetu Republike Srbije za 2001. godinu, koji će vama biti predložen u martu mesecu, Radio-televizija Srbije će biti finansirana iz budžeta, kao što je i predviđeno u Zakonu o RTS-u i danas. Ova taksa je bila izraz tog finansiranja kroz budžet.
Želim danas reći ljudima iz RTS-a, pa i vama, da do tog donošenja, to ne znači da oni neće biti plaćeni. Naprotiv, sredstva su u budžetskoj rezervi obezbeđena za njih. Znači, to je prva stvar, za dve nedelje načelni predlozi i mehanizam finansiranja, prirodan mehanizam i pravičan za Radio-televiziju Srbije.
Druga mera, isto tako važna, gospodin predsednik je to već naložio, u zaključcima Odbor za informisanje i kulturu vašeg doma je odlučeno da se traži od Vlade jedan izveštaj o poslovanju RTS-a prošle godine, a ako treba i godina pre. Ministarstvo finansija i ekonomije je već naložilo nadležnim službama da provere da li su ta sredstva bila korišćena namenski, i ona će dostaviti u najdužem roku od tri do četiri nedelje vašem odboru izveštaj o tome. Koristim ovu priliku da poštovanim narodnim poslanicima ponovim, možda ste to već videli, da je prošle nedelje Vlada Republike Srbije odlučila da pokrene sveobuhvatnu kontrolu poslovanja svih državnih institucija, svih korisnika budžeta. To podrazumeva ne samo ministarstva, nego agencije, fondove i druge vidove organizovanja državne uprave. Mi ćemo dostaviti, za najviše mesec dana, izveštaj, prvo Vladi, naravno i vama, javnosti o tome kako se novac trošio, da li je bilo nekih problema. Mislim da će to biti jedan veoma važan korak ne samo u upravljanju državom nego, rekao bih, i postepenom vraćanju, ja se nadam i brzom vraćanju poverenja naših građana državi i onima koji upravljaju njihovim novcem. To nije naš novac, nije vaš novac, nego je to novac nas svih. Znači, to je drugi sledeći potez koji je isto važan za budućnost.
Najzad, novi zakon o RTS-u, već je rad na tome počeo. Najduže do tri meseca on će doći u ovaj dom na glasanje i mislim da će se time zaokružiti reforma i organizovanje ovog ključnog aspekta našeg društvenog života. Znači, veoma kratko sam vam obrazložio ta tri razloga, zbog čega tražim od vas danas da glasate, po hitnom postupku, za ukidanje takse na električno brojilo. Izložio sam i tri sledeća poteza koja vodimo u toj oblasti. Poštovani narodni poslanici, ja vas pozivam da glasate danas za ukidanje ove takse. Vaš glas danas nije za ukidanje kvalitetne državne televizije, naprotiv, on je glas za početak važnog poteza, važne reforme te državne institucije, i da kroz koji mesec svi mi, nezavisno od političkog opredeljenja, budemo veoma ponosni, kao što su ljudi u nekim zemljama veoma ponosni na tu instituciju. Hvala. (Aplauz.)

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Hvala vam, gospodine ministre.
Da li se izvestioci odbora javljaju za reč? (Ne.)
Da li se predsednici poslaničkih grupa javljaju za reč?
Izvolite, gospodine Nikoliću.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, ja ni do sada nisam bio zadovoljan radom državne televizije, a nisam zadovoljan ni od dana kada ste vi preuzeli, odnosno, pitanje je ko je to od vas preuzeo državnu televiziju, zato što uređivačku politiku RTS-a, čujem o njoj ne brine DOS, nego brinu neki hajduci koji su upali u RTS. Niko se od vas pojedinačno sa tom uređivačkom politikom ne slaže, ali se ona produžava iz dana u dan.
Najpre, da obavestim predlagača da je povredio Ustav Republike Srbije, i da obavestim i predsednika Narodne skupštine da član 60. stav 4. Ustava Republike Srbije - a čuo sam vas da dobacujete da ko o čemu priča, ja pričam o povredama Ustava i zakona, nemojte da zamerate poslaniku koji ukazuje na to da neko predlaže zakone i time vređa i Ustav i zakone, to je valjda pomoć vlastima slušajte barem kako je povređen Ustav, pa onda rasuđujte o tome da li ja izmišljam ili ne - glasi:
"Zakon, drugi propis ili opšti akt, kojim se stvaraju obaveze za budžet, ne može se doneti ako prethodno organ koji donosi odgovarajući propis, odnosno akt, ne utvrdi da su za izvršavanje tih obaveza obezbeđena sredstva". Poslovnik Narodne skupštine brine o toj ustavnoj obavezi. U članu 132. stav 2. - kao uslov da predlog zakona uđe u skupštinsku proceduru - traži da obrazloženje predlagača mora da sadrži "procenu iznosa finansijskih sredstava potrebnih za sprovođenje zakona". Nama je predlagač napisao u obrazloženju da su za sprovođenje ovog zakona potrebna finansijska sredstva. To nije dovoljno ni po Ustavu ni po zakonu.
Nama je ministar za finansije i ekonomiju trebalo da napiše - za sprovođenje ovog zakona potrebno je milion, dva, pet, deset, sredstva su obezbeđena tu i tu, u budžetu, i s obzirom na to da je to nova obaveza za budžet, biće zakinut taj i taj budžetski korisnik, da bi ovaj zakon mogao da bude sproveden. Očigledno je da su za sprovođenje ovog zakona potrebna finansijska sredstva. Televizija je svakog meseca, po osnovu televizijske takse, ubirala određena sredstva. Sada će biti bez tih sredstava. Ali, da ne ispadne da ja lamentiram za taksom, iako smo učestvovali u njenom donošenju.
Srpska radikalna stranka je dva puta predlagala zakone kojima se televizijska taksa ukida. Jednom je to bilo u septembru 1993. godine, i 10. oktobra 1993. godine otpočela je sednica na kojoj je prva tačka bila - Predlog za razrešenje vlade Nikole Šainovića, a druga tačka - Zakon o radio televiziji, kojim je predviđeno da Upravni odbor Radio televizije bude višestranački i da se ukine televizijska taksa. Usuđujem se da kažem da je Slobodan Milošević raspustio Narodnu skupštinu ne zato da odbrani Nikolu Šainovića, nego da odbrani svoju Radio televiziju. Ubeđen sam, isto tako, da biste radije žrtvovali uticaj na predsednika Vlade, ako vam ostane Vlada, nego uticaj na državnu radio televiziju. Narodna skupština je u redovnom zasedanju 2000. godine otpočela sednicu na čijem se dnevnom redu nalazio Predlog zakona o radio-televiziji, koji je podnela Srpska radikalna stranka.
Sada me interesuje - odgovor bi trebalo da da sekretar i bolje bi bilo da brine o tome, nego da brine o tome kako će se vršiti otimačina kancelarijskog nameštaja i kompjutera iz Poslaničke grupe Srpske radikalne stranke - interesuje me sudbina započete sednice Narodne skupštine Republike Srbije u čijem dnevnom redu se nalazi i Zakon o radio televiziji na predlog Srpske radikalne stranke i da li je sekretar Skupštine dostavio Vladi predloge zakona koji su uvršćeni u taj dnevni red, u dnevni red sednice koja još uvek traje.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Vreme.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Ja ću izlaziti samo jednom. Mi nismo protiv naplate televizijske takse, nismo ni protiv dosadašnjeg načina naplate i da je taj iznos 20 ili 30 dinara ni vi ne biste imali ništa protiv toga. Problem je visina i problem je što je visina takse vezana za cenu električne energije i taj problem bi čekao i vas, jer vi spremate enormna poskupljenja električne energije. Da bi to moglo nekako da prođe vi morate da ukinete televizijsku taksu. To je razlog zašto se ukida taksa, a istovremeno stvara obaveza u budžetu da se nadoknadi, a da li ćete narodu da uzmete na mostu ili na ćupriji, narodu je to svejedno. Novac za izdržavanje Radio-televizije Srbije biće uzet od naroda, od poreskih obveznika.
Kažete da je ovaj dosadašnji način bio neprirodan. Jeste, bio je neprirodan. Otkako sam pošao u osnovnu školu tada smo kupili prvi televizor i stalno nam je dolazio inkasant na vrata i mi smo plaćali televizijsku pretplatu. Zato ogromna većina građana Srbije, tu niste u pravu ministre, nije u pravu ako je protiv naplate televizijske takse. Ogromna većina građana Srbije ima televizor i na neki način će plaćati, a sada će morati ponovo da zaređaju popisi po kućama, da se ustanovi koliko ko ima prijemnika, pa će onda početi ljudi da izmišljaju da su u žalosti, pa će da izmišljaju da im je televizor u kvaru, pa će dolaziti iz televizije da im plombiraju kabal na televizoru, a oni će da kupe drugi televizor ili ga već imaju u šupi, pa će da ga uključe u struju i da gledaju, sve su to bili problemi sa kojima se suočavala država.
Neki od vas još uvek nisu shvatili da su preuzeli državu u ruke, da više niste opozicija. Možete vi meni da dobacujete koliko god hoćete, a ja vas upozoravam na probleme koje ćete imati. Problemi su veoma veliki. Vi ste nezadovoljni državnom televizijom, kažete da je sramota za ovu državu. Vi kažete da je bila sramota, a ja kažem da je i sada sramota. Ništa se nije promenilo. Služili su režimu do 5. oktobra, služe režimu od 5. oktobra. Još niste shvatili da ste vi taj režim, da ste vi oni koji vrše vlast i da imate poslušnike u svim medijima i u državnoj radio televiziji, poltrone, ulagivače. Da li ima neke razlike da li se zove Komrakov ili se zove Milanović? U čemu je razlika? U imenu i prezimenu? Ne Komrakov, kako se zove ovaj poltron, Crkvenjakov. Nema nikakve razlike. Milošević je hvaljen za svaki potez koji učini, Koštunica je sada hvaljen za svaki potez koji učini, nema reči kritike, nema reči prekora, nema reči zdravog razuma, nema reči opozicije.
Nema drugog glasa koji može da se čuje sa državne radio televizije. U čemu je onda razlika? Odnosno, šta se to sprema državnoj radio televiziji? Ministar je jasno rekao da neće ukidati državnu radio televiziju, ali poznajući ministra pravde i način na koji on rešava mnoge probleme u mnogim preduzećima ja očekujem stečaj. To je najlakši način. Imate svog predsednika u Privrednom sudu, imate svoje sudije, objavite stečaj, privremena uprava u preduzeće i tako u Galenici, tako u Zorka Farmi, tako gde god se pojavi ministar Batić sa automatskim puškama, gotovo, fabrika, tobož nesposobna da posluje, a ima šta iz nje da se izvuče.
Samo da vas upozorim na to da i ovim predlogom zakona, vi u stvari uz pokušaj da se dodvorite građanima Srbije, dodvoravate se i stranim mentorima. Za razliku od vas ja sam za vreme agresije imao razloga da brinem za članove svoje porodice. Za razliku od vas mene je strašno interesovala informacija sa državne radio televizije. Za razliku od vas ja sam shvatio zašto nam ruše radio televiziju, zato što nije trebalo da se čuje šta mi govorimo o ovom ratu, nego šta govore Dojče vele, Glas Amerike, Slobodna Evropa, šta govori agresor. Za razliku od vas ja očekujem pravu državnu televiziju, ne treba je ukidati i nema države koja bi je ukinula. Vi mislite doći će sve besplatno iz inostranstva, posebno iz Amerike, kao što nam je došlo sedam ministara. Američka poslovica, ministre, glasi - besplatan sir nalazi se samo u mišolovci. Mislite malo o tome. Hvala.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Dragan Marković.
...
Jedinstvena Srbija

Dragan D. Marković

Gospodine predsedniče, poštovane kolege narodni poslanici, već drugi dan kako gubimo vreme oko nekoliko tačaka koje su nebitne za vreme u kome živimo. Ako je vanredna sednica i po hitnom postupku, onda Stranka srpskog jedinstva smatra da se tiče trenutnog vremena, a znamo da je Srbija u ratu, na jugu Srbije rat, znamo da poljoprivredna proizvodnja i setva počinju sutra, a da takve tačke dnevnog reda, ovo je četvrta vanredna sednica, nije bilo na dnevnom redu.

Stranka srpskog jedinstva će podržati da se ukine taksa koju su do sada građani plaćali i slaže se sa obrazloženjem ministra samo u prvom delu zbog čega treba da se ukine taksa. Kao i juče kada je u pitanju druga tačka dnevnog reda, za koju nismo dobili rešenje ako je već vanredna sednica i ako je hitna vanredna sednica, onda treba da postoji rešenje šta dalje povodom te tačke dnevnog reda, a znamo da smo svi mi kritikovali taj zakon o privatizaciji u protekle dve godine.

Dolazimo kod 3. tačke dnevnog reda, koja takođe nema rešenje šta dalje. Nismo čuli iz kog to izvora će se finansirati Radio televizija Srbije, a vrlo dobro znamo da je zagarantovani izvor prihoda, koji je bio do dana od kada će se ukinuti ova taksa, nije davao dovoljno za sve ono što je bio rashod Radio televizije Srbije.

Da ne pričamo za filmove, da ne pričamo za kulturni život, koji nije imao sredstava iz tog finansiranja. Stranka srpskog jedinstva bi zamolila većinu poslanika, koliko je neophodno za svaku vanrednu sednicu, da se ubuduće vanredna sednica i tačke dnevnog reda tiču vremenskog perioda u kojem živimo. Stranka srpskog jedinstva smatra da ukoliko je neko zavisan, a u svakom slučaju od dana današnjeg RTS će biti zavisna od Vlade, i da će morati slušati onu uređivačku politiku koju Vlada bude nametnula. Imamo primer i na lokalnom nivou. Ranije je to bilo, a i danas, gde god je bivša vlast ili opozicija imala vlast u pojedinim gradovima, ti mediji su bili samo u njihovoj funkciji.

Ja ću vam navesti jedan primer koji je bio u Jagodini pre par dana. Prvi put se desilo da sednica Skupštine opštine bude tajna, zatvorena, a da tu mogu da prisustvuju samo lokalni mediji, čiji je osnivač Skupština opštine Jagodina. Zašto? Da se ne bi čule neke zloupotrebe pojedinih funkcionera, da su zaposlili svoju sestru prvi dan kada su došli na vlast, da na toj televiziji gostuje samo predsedavajući Skupštine opštine Jagodina, njegova supruga koja priča o tortama i gibanicama, njegov otac koji je kandidat za direktora itd. Ovaj narod u Srbiji nije glasao za takve ljude. Mislim da televizija, kao što je nacionalna televizija, RTS nije bila nacionalna u pravom smislu te reči u protekle četiri godine, a i ovih dana. Ja ću vam navesti primer da na dan kada je poginuo vojnik u Bujanovcu, prilog iz Bujanovca o tom slučaju je bio 50 sekundi, a u udarnom terminu u 21,30 časova na RTS-u bila je emisija o prostituciji, šta to rade prostitutke na ulicama Beograda, jer to valjda edukativno deluje na našu omladinu.

Stranka srpskog jedinstva moli Vladu i sve one kompetentne koji su zaduženi, a u svakom slučaju da imate određenu većinu u ovoj skupštini, da svi mediji u Srbiji, a naročito nacionalna televizija bude u funkciji građana Srbije. Još jednom da ponovim, da ćemo mi podržati ukidanje ovog zakona, da ne plaćaju građani, ali se bojim da ona prva informacija koju smo čuli od ministra, da je on to što je govorio mislio da se radi o Švajcarskoj, jer on priča i govori o nekim komercijalnim uslugama. Kakve komercijalne usluge i ko danas od fabrika u Srbiji da se reklamira i šta da reklamira, kada je proizvodnja stala. Umesto da sve ono što se desilo u zadnjem vremenskom periodu u Jugoslaviji, svi oni državnici koji su došli u Jugoslaviju i Srbiju, da smo ih zamolili da potpišu po jedan ugovor sa Elektroindustrijom iz Niša, sa Fabrikom kablova, sa IMT-om i da počinjemo da proizvodimo i da živimo od svog rada. Onda će nam biti dobra i RTS i biće zadovoljni oni građani koji su u većini, koji već mesec dana se nisu pominjali, oni koji rade u fabrikama po Srbiji. Hvala.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Prvi prijavljeni poslanik je narodni poslanik Žarko Obradović, a posle njega narodni poslanik Joca Arsić.
...
Socijalistička partija Srbije

Žarko Obradović

Poštovano predsedništvo, poštovane kolege poslanici, u Predlogu zakona o izmenama Zakona o RTS, gde se ukida postojeći način finansiranja rada RTS-a, krije se u stvari namera Vlade da u potpunosti uništi RTS, kao nacionalnu, državnu televiziju, da stvori neku novu televiziju, koja će biti informativni centar pojedinih interesnih grupa, ali u funkciji DOS-a. Kako? Televizija je najpre značajno uništena tokom bombardovanja NATO-a proleća 1999. godine. Tom prilikom pogođena je zgrada u Abardarevoj ulici, ubijeni su ljudi, uništena oprema. Pored toga, širom Srbije uništeni su brojni televizijski releji.
Televizija je tada praktično bila bačena na kolena. U rušilačkim događajima od 5. oktobra prošle godine zgrada u Abardarevoj ulici je pretrpela veće štete nego tokom bombardovanja. RTS je demolirana, opljačkana i zapaljena. Tom prilikom gotovo je uništena emisiona i druga oprema RTS-a. Mnogi ljudi u RTS-u su izgubili mogućnost da rade. To je naravno imalo i praktične posledice na rad same televizije, kako po odabiru tzv. podobnih radnika od nove rukovodne strukture, tako i u načinu rada same televizije, koja se posle toga bukvalno stavila u funkciju afirmacije politike DOS-a. Prostor nacionalne televizije je poslednjih meseci popunjavan emisijama VIN-a, mreže i ANEM-a, a prema mojim saznanjima televizija je plaćala za to emitovanje.
Ove emisije su ne samo bile politički obojene, naravno u funkciji DOS-a, nego ih je RTS kao državna televizija skupo plaćala. Pitam se zašto? Zašto takve emisije ne prave ljudi iz RTS-a, da li je moguće da među sedam, osam ili devet hiljada ljudi, koliko radi u RTS-u, nije bilo sposobnih ljudi koji mogu da naprave emisije tog sadržaja? Ili su po sredi drugi razlozi, naravno politički i finansijski. Zaposleni u televiziji gotovo da i ne rade. Sa strane se dovode podobni ljudi, čak i penzioneri, da vode i uređuju program, a da pri tom nemaju nikakav zvaničan status u televiziji, a samim tim naravno nemaju ni odgovornost za ono što rade. Na televiziji se često čuju nepotvrđene informacije iz gotovo svakakvih izvora. Primera radi, u TV dnevniku smo mogli da čujemo i biser da je osoblju ove republičke skupštine bilo zabranjeno da komuniciraju sa poslanicima. Ako nacionalna televizija može da plasira tako niske laži ili se bavi takvim temama, onda je to najbolji dokaz gde se ona sada nalazi.