DRUGA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 07.11.2001.

7. dan rada

OBRAĆANJA

Aleksandar Vučić

| predsednik Republike Srbije
Dame i gospodo narodni poslanici, izgleda da je veselo društvo iz ćoška to raspoloženje prenelo na celu salu. Pokušaću da u nekoliko rečenica kažem nešto o pozivanju predlagača zakona na Ustav. Tačno je da se, doslovno posmatrano i gledajući Ustav, ne pominju zamenici javnih tužilaca, ali pošto ste se pozivali na logičko tumačenje pravnih akata i pravnih normi tim tumačenjem biste došli do zaključka da se to podrazumeva.
Ne moramo da idemo dalje, možemo da napravimo jednu kraću analizu onoga šta ste i kako ste činili do sada povodom ovih zakona, na koji način su kršeni pojedini članovi Ustava, pojedine ustavne norme. Čini mi se da to neće biti teško da se dokaže. U članu 35. Ustava Republike Srbije govori se da je pravo na rad zagarantovano. Videli smo na koji način se ono oduzima pojedinim ljudima koji bi, eventualno, i na svoj zahtev mogli da budu razrešeni, a posle toga takvu vrstu posla ne bi mogli da obavljaju.
Što se tiče Ustava, videli smo na koji način se, što je mnogo opasnije čak i od ovog prava koji se daje svakom pojedincu i svakom čoveku, ingerencije i prerogativi Narodne skupštine Republike Srbije direktno oduzimaju, a daju Ministarstvu pravde Republike Srbije. Dakle, izvršnom organu vlasti. Ne možemo se na Ustav pozivati kada nam to odgovara, a kada ne.
Istovremeno se postavlja pitanje, pošto govorimo o javnotužilačkoj funkciji, šta radi republički javni tužilac posle odluke Ustavnog suda koja je proglasila Uredbu Savezne vlade neustavnom, podrazumeva se i odluke Republičke vlade i sve ono što se dogodilo sa otimanjem odnosno kidnapovanjem i ekstradiranjem pojedinih građana Haškom tribunalu, odnosno nekoj drugoj zemlji.
Postavlja mi se pitanje - zašto on po službenoj dužnosti ne pokreće postupak po tom pitanju. On bi morao to da uradi. Ako ne obavlja taj posao, postavlja mi se pitanje zašto onda Narodna skupština ne pokreće pitanje uspostavljanja nekoga ko bi bio republički javni tužilac, ako ovaj već nije ili ne znam šta čovek radi, šta misli da obavlja, koji posao da obavlja i po kom pitanju će to nekada učiniti.
Dakle, taj Ustav, koji se koristi da bi nekada neko rekao da je on legalista, da bi nekada neko rekao da mu je mnogo stalo do pravnih normi, izgleda da vam nekad odgovara, a čini mi se da vam mnogo češće ne odgovara. Potrebno je, čini mi se, više nego ikada da se pozivamo na pravne akte i da ih striktno tumačimo. Naravno, jedno od tumačenja, najbolje autentično tumačenje zakona, ali jedno od tumačenja (ne znam, jezičko može da bude i logičko tumačenje) - potpuno je jasno, imajući u vidu da potpuno ista procesna prava ima zamenik javnog tužioca, da je on de fakto javni tužilac, da obavlja javnotužilačku funkciju, i da bi trebalo da bude izjednačen u položaju. Dakle, to je ono što mi mislimo.
Što se tiče mesnih zajednica, uzgred i oko toga ko se pridržava Ustava, nema toga u Ustavu. Tamo gde smo na lokalu mogli da utičemo nema ni mesnih zajednica. Posle toga su krenuli svi da kritikuju, a krši se nešto što je socijalističko samoupravljanje donelo. Vidim da to svima odgovara. Ja moram da kažem da mi u tome nećemo da učestvujemo. Držimo se striktno Ustava. Ko god da ga pisao, kako god da taj Ustav izgledao, Ustav je Sveto pismo. Ne može neko da kaže poput ministra pravde, nije Ustav Sveto pismo. Jeste Ustav Sveto pismo, za svakoga ko se bavi državnim poslovima. Ne mora da bude za pojedinca, njemu može da bude Sveto pismo važnije od Ustava. Ali, za državne funkcionere, državne službenike, Ustav mora da bude ako ne važniji, najmanje jednako važan (ukoliko je reč o verujućim ljudima) koliko i Sveto pismo. Hvala vam.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč po ovom amandmanu? (Ne.)
Ako ne, stavljam na glasanje amandman, uz napomenu da smo ipak kao Skupština poslednjih 15-20 minuta pokazali da imamo potencijala da funkcionišemo zaista kao Skupština i da vodimo pravu skupštinsku raspravu. (Aplauz.)
Zaključujem glasanje.
Za 54, protiv 116, uzdržana dva, nije glasalo 10, ukupno 182 narodna poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 66. amandman je podneo narodni poslanik Aleksandar Vučić.
Odbor za pravosuđe i upravu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Ne želi.)
Da li neko drugi želi reč? (Ne želi.)
Stavljam amandman na glasanje.
Zaključujem glasanje.
Za 24, protiv 152, uzdržanih nije bilo, nije glasalo devet, ukupno 185 narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 67. amandman je podneo narodni poslanik Dragan Tomić.
Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč?
Ima reč gospodin Dragan Tomić.

Dragan Tomić

Poštovani predsedniče, poštovana gospodo narodni poslanici, amandman sam podneo na član 67, gde se govori o razlozima za prestanak dužnosti javnog tužioca. Tražio sam brisanje stava 2, koji takođe kaže da zameniku javnog tužioca prestaje dužnost i kada istekne vreme na koje je imenovan i ako bude ukinuto javno tužilaštvo.
U prilog malopređašnjoj raspravi, sada ću zaista citirati taj član 106. Ustava, samo u prvoj rečenici. Ustav koristi termin: "Funkcija javnog tužioca je stalna funkcija".
Kome pripada funkcija javnog tužioca - funkcija javnog tužioca pripada tužiocima i njihovim zamenicima. Ovo je vrlo jasno tumačenje, ne trebaju vam nikakve izvedene forme tumačenja. Znači, vrlo jasno tumačenje ovog člana 106.
Mi sada dolazimo u situaciju da smo, neusvajanjem člana 1. prethodnog zakona, zaista došli u jednu paradoksalnu situaciju. Ja se nadam, gospodine Mihajlov, da vam je jasan sada član 106. stav 1.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Stavljam amandman na glasanje.
Zaključujem glasanje.
Za 54, protiv 119, uzdržana dva, nije glasalo 12, ukupno 187 narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 69. amandman je podneo narodni poslanik Tomislav Nikolić.
Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč?
Ima reč gospodin Tomislav Nikolić.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, bez obzira na to što vas je danas zaista teško ubediti u bilo šta što je opravdano, ja ću pokušati da obrazložim svoj amandman, mada to teško dopire do vas. Za vas zamenik tužioca nije tužilac, za vas čak ni v.d. republičkog javnog tužioca nije republički javni tužilac, zato što ste predvideli da ga imenuje Visoki savet pravosuđa, pa ne napisaste - iz redova zamenika republičkog javnog tužioca, ili iz redova javnih tužilaca, koji su već izabrani od strane Skupštine, nego ste samo članom 25. rekli da v.d. imenuje Visoki savet pravosuđa.
Da bi neko bio v.d. republičkog javnog tužioca, a to znači republički javni tužilac, mora da bude izabran u ovoj skupštini na javnotužilačku funkciju. Vi se samo preganjate oko toga da li negde piše javni tužilac i da li je pomenut zamenik, a ovde se radi o nečemu što je isto tako ozbiljno.
Naime, predvideli ste članom 69. da se javni tužilac i zamenik razrešavaju kada su osuđeni za krivično delo na bezuslovnu kaznu zatvora dužu od šest meseci ili za kažnjivo delo koje ih čini nedostojnim dužnosti. Predlažem da se razrešavaju kad su osuđeni za krivično delo i da izbrišemo odredbu da to bude minimum šest meseci. Jer, šta to znači da zadržite javnog tužioca koji je osuđen na pet meseci zatvora, izađe iz zatvora i ponovo postane javni tužilac. Sada, mogli biste da prigovorite da će biti razrešen zato što je učinio delo koje ga čini nedostojnim dužnosti, ali nigde ne rekoste ko će to procenjivati koje je delo nedostojno dužnosti, a koje je delo dostojno.
Znate, za dužnost javnog tužioca nedostojno je da bude osuđen na kaznu zatvora, i tu se više ne postavlja pitanje - kakvo je to delo i koliko je trajao zatvor? Ne može tužilac, sudija, kada izađe iz zatvora, da nastavi svoju funkciju. Pa, smejaće se narod.
Kako će on da pita učesnika u postupku - da li ste osuđivani? Onda će onaj da kaže - jeste li vi, gospodine tužioče, zajedno smo ležali u istoj ćeliji. Ja mislim da bi trebalo malo da razmislite o tome, zato što se radi o ljudima koji bi trebalo da vrše ozbiljne dužnosti u ovoj državi.
Makar koliko da pokušavate da unesete i dozu neozbiljnosti u čitav ovaj postupak, postoje stvari sa kojima se ne igra. Sudija je jedan od najuglednijih ljudi u svakoj opštini, javni tužilac takođe. (Žagor u sali.) Kome ja to govorim?

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? (Ne.)
Stavljam amandman na glasanje.
Za 57, protiv 121, uzdržanih nije bilo, nije glasalo devet, ukupno 187 narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 69. amandman je podneo narodni poslanik Đorđe Mamula.
Odbor za pravosuđe i upravu je prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li se podnosilac amandmana javlja za reč? (Ne.)
Da li neko drugi želi reč? (Ne.)
Stavljam amandman na glasanje.
Za 88, protiv 66, uzdržanih devet, nisu glasala 24, ukupno 187 narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 71. amandman je podneo narodni poslanik Zoran D. Nikolić.
Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč?
Ima reč gospodin Zoran D. Nikolić.

Zoran D. Nikolić

Uvaženo predsedništvo, poštovane kolege, prešli smo na novo poglavlje zakona, a to je utvrđivanje razloga za prestanak dužnosti javnotužilačke funkcije i nema veze sa ovim što smo do sada usvajali.
Ovde je u članu 71. stav 2. i 3, gde smo izvršili određene intervencije, navedeno sledeće - da postupak za razrešenje pokreću javni tužilac, neposredno viši javni tužilac, republički javni tužilac i ministar nadležan za pravosuđe.
Mi smo predložili da se briše ovaj izraz "ministar nadležan za pravosuđe" i mislimo da je dovoljno da ovi organi budu ovlašćeni da pokreću postupak, tim pre što ni po postojećim propisima ministar pravde nije imao ovlašćenje da pokreće postupak za razrešenje tužilaca. Zbog toga se ovim predlogom zakona izvršnoj vlasti nudi više nego što ima po postojećim zakonima, a predlagač nas je uveravao da je želja i duh zakona da se ovim predlozima obezbedi veći stepen stamostalnosti i nezavisnosti javnotužilačke funkcije.
Stoga smatramo da je sasvim moguće, bez obzira na glasanja koja su bila pre ovoga, izuzeti ministra pravosuđa iz toga da pokreće postupak za razrešenje javnih tužilaca. Slažemo se da on može da daje inicijativu, kao član Visokog saveta pravosuđa i da je to prava mera stvari, ali mislimo da je ovo suvišno i da predloženo rešenje nije u duhu koncepcije samog Predloga zakona.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč o ovom amandmanu?
Ukoliko ne, stavljam na glasanje amandman koji je podneo narodni poslanik Zoran D. Nikolić.
Za 58, protiv 122, uzdržanih nije bilo, nije glasalo 10, ukupno prisutno 190 poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 71. amandman je podnela narodni poslanik Nataša Jovanović.
Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra isti pravno mogućim.
Da li želite reč? (Želi.)
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Amandman na član 71, stav 2, a neću izlaziti povodom istovetne primedbe u amandmanu  na član 73, stav 3, odnosi se na naše neprekidne primedbe od početka rasprave o ovom zakonu u pojedinostima na direktni upliv, na direktno mešanje ministra pravde u rad samostalnog organa, Republičkog javnog tužilaštva i javnih tužilaštava.
U članu 71. se upravo govori o tome da postupak za razrešenje kada su u pitanju formalni razlozi, a nekome mogu da izgledaju kao razlozi tehničke prirode kada neko završi radni vek, može da pokrene ministar za pravosuđe. Ali, kada su drugi razlozi u pitanju, kao što je predlagač naveo nesavesno vršenje dužnosti, ovlašćenje za pokretanje postupka, pored ostalih koji su navedeni, takođe ima ministar pravde.
Pitanje je kako će ovaj zakon o javnom tužilaštvu da izgleda posle svih ovih amandmana i pitanje je da li i sam predlagač zna koji je amandman usvojen, a koji nije, ali jedno je sasvim sigurno - da će ovi zakoni dati široka ovlašćenja ministru Batiću, ne samo kroz odredbe članova 71. i 73, nego kroz primenu čitavog zakona, tako da može da nastavi da se ponaša bahato, kao i do sada: da mu se jedan tužilac sviđa, drugi ne sviđa; da ih udaljava po ličnim simpatijama i antipatijama; da o tome vodi kampanju; da on o tome, kao deo izvršne vlasti, otvoreno priča, i to iz dana u dan, na svim DOS-ovskim medijima, na svim televizijama, i onda kaže - pa ima podršku naroda. A ti koji su zaposleni u DOS-ovskim medijima, hodajući po beogradskim ulicama, gotovo da nikoga nisu mogli da pronađu od građana koji bi dali opravdanje za takve Batićeve postupke.
I vi mu, i ovim zakonom, i ovakvim članovima dajete još veća ovlašćenja, da radi šta hoće, da se ponaša kako hoće. Uostalom, gospodo iz DOS-a, zbog takvog Batića, zbog ovakvih zakona, vi ćete snositi konsekvence pred biračima Srbije. To nikako nisu zakoni, kao što ste vi govorili tokom ove skoro 10-todnevne rasprave, koji će dovesti do nezavisnog pravosuđa, do mogućnosti da ljudi odgovorni, visokomoralni, visokoprofesionalni, na najbolji mogući način obavljaju svoj posao. Vi ste sami toga svesni. Sada je ovako, a u budućoj političkoj trgovini pitanje je kako će stvari da stoje i ko će tu odneti prevagu, da li neki novi Batić, sličan njemu, ali ne daj bože da dođe još neko gori nego što je Vladan Batić, teško onda tužiocima, sudijama i svima onima koji treba da potraže sudsku zaštitu.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč o ovom amandmanu?
Ukoliko ne, stavljam ga na glasanje.
Za 55, protiv 114, uzdržanih nije bilo, nije glasalo 23, ukupno prisutna 192 poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 72. amandman je podnela narodni poslanik Gordana Pop-Lazić.
Odbor za pravosuđe i upravu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li želite reč? (Ne.)
Ukoliko ne, stavljam ga na glasanje.
Za 53, protiv 117, uzdržanih nije bilo, nije glasalo 22, ukupno prisutna 192 poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 73. amandman je podneo narodni poslanik Zoran D. Nikolić.
Odbor za pravosuđe i upravu je prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Ne.)
Stavljam na glasanje amandman na član 73, koji je podneo narodni poslanik Zoran D. Nikolić.
Za 51, protiv 115, uzdržana dva, nije glasalo 24, ukupno prisutna 192 poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 73. amandman je podnela narodni poslanik Nataša Jovanović.
Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je isti pravno moguć.
Da li želite reč? (Ne.)
Stavljam na glasanje amandman na član 73, koji je podnela narodna poslanica Nataša Jovanović.
Za 53, protiv 126, uzdržan jedan, nije glasalo 13, ukupno prisutna 193 poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 75. amandman je podnela narodna poslanica Gordana Pop-Lazić.
Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.