Poštovano predsedništvo, poštovani gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, poštovani gosti Narodne skupštine Republike Srbije, evo pred nama je Predlog zakona o lokalnoj samoupravi i pažljivo sam slušao jučerašnju raspravu u načelu, koja je obeležena jednim zajedničkim stavom: svi predstavnici političkih stranaka zastupljenih u ovom parlamentu su za decentralizaciju Srbije i to su jasno rekli. Međutim, iza tog stava stoji ono međutim; sve opozicione i deo stranaka koje smatraju da su u vlasti kažu da je decentralizacija svakako potrebna, ali ne treba menjati ništa. Dakle, ne treba menjati sistemske zakone.
Mnogi su i danas krenuli sa moralisanjem i sa tim da brinu o sistemskim rešenjima, koja će doneti dobro građanima Srbije i građanima koji su najdirektnije zainteresovani za ovo sistemsko rešenje, dakle ljudima koji vole svoje gradove i opštine, žele dobro tim opštinama i gradovima i, naravno, najbolje ih poznaju.
Iz iskustva Niša mogu da kažem, a to i javnost Srbije zna, svi oni koji brinu za trošenje i način na koji će se voditi lokalna samouprava govorili su juče o tome sa puno strahova i pažnje da ta lokalna samouprava funkcioniše na pravi način, a uglavnom su nam ostavljali opustošene lokalne budžete. U Nišu 1996. godine 50 miliona maraka opustošeno je iz lokalnog budžeta, crveno-crna koalicija je ostavila te dugove, a o načinu trošenja ću možda malo kasnije reći još detalja.
Znamo šta se dešavalo u Zemunu, koliki su gubici u Zemunu i šta se dešavalo u Kruševcu, a to dobro zna i javnost Srbije. Sada slušamo predavanja tih istih ljudi. Preći ću na temu i to jeste tema - način na koji ste trošili te budžete. Znam da vas to puno boli, ali sigurno nismo to zaboravili i nisu zaboravili ni građani koji dobro pamte šta ste ostavili svima nama: razrušenu infrastrukturu, budžete koji su uništeni i primer iz Niša o načinu trošenja budžeta. Pošto govorimo o tome kakva je kontrola, jer se stalno govori o načinu na koji će se kontrolisati trošenje budžeta, to je priroda vaše bivše vlasti, način vladanja - kontrolom, kontrolisanjem i to je najčešća reč koja se čula sa ove govornice.
Dakle, nije pitanje kontrole; sada je naš zadatak na koji način dati odgovornost ljudima i na koji način što veći broj građana može da učestvuje u vršenju lokalne vlasti sa dobrim inicijativama i time da prihvata odgovornost na sebe. Ne tako što će komesari iz nekih političkih stranaka držati kontrolu i, izmešteni iz institucija sistema, upravljati trošenjem tih istih budžeta, jer to je bilo najlakše i to je bio pravi model.
To je bio vaš model, model kojim je u Nišu SPS finansirao kampanju direktno iz budžeta trošeći milion maraka. Vaš bivši predsednik Gradskog odbora SPS-a 1996. godine finansira kampanju od milion maraka, gde direktno iz budžeta prenosi sredstva za štampanje predizbornih plakata; i vi sada govorite o tome na koji način trošiti budžet, na koji način ga kontrolisati i vi branite građane Srbije od toga ko će i kako trošiti budžet. To su samo neki primeri iz našeg života.
Tema je zakon o lokalnoj samoupravi i govoreći u duhu tog zakona, upravo o onome što vas boli, nije glavno pitanje kontrole, nego pitanje učešća najvećeg broja ljudi koji mogu da daju svoju odgovornost i svoje kreativno znanje u vođenju lokalnih samouprava. Duh zakona je ključ ove priče. Prva i najbitnija stvar u njoj je personalizacija odgovornosti. Plašite se direktnih izbora, plašite se imena i prezimena ljudi koji su poznati u svojim sredinama i koji mogu otvoreno da istaknu svoje ime i prezime na izbornim listama koje će se predstavljati građanima na izborima po ovom novom zakonu o lokalanoj samoupravi.
Dakle, personalizacija odgovornosti i način na koji ćemo doći do pravih ljudi, koji će predstavljati lokalne sredine, strah od direktnih izbora, poziv na proporcionalne izbore, je u stvari sakrivanje od javnosti. To je sakrivanje od javnosti i taj beg, naravno, prepoznaju naši građani. (Žagor.)
Na koji način može efikasno da funkcioniše lokalna samouprava?
Ovde smo čuli strahove da će pri direktnom izboru gradonačelnika, što je jedna od novina u ovom zakonu o lokalnoj samoupravi, biti onemogućeno efikasno funkcionisanje. Dakle, nije gradonačelnik taj koji treba da istače mazut u toplani, nije taj koji treba da svira violončelo u sinfomijskom orkestru; gradonačelnik je čovek koji će dobiti odgovornost od svojih građana na direktnim izborima, u koga će verovati i koji će praviti svoj tim.
To je pitanje hijerarhije, to je pitanje uspostavljanja efikasne organizacije, koja će voditi, po menadžerskom principu, svoje gradove ili opštine.
I, to što ste navikli da kroz vaše komesarske kabinete prođe svako rešenje, svaka odluka, je nešto što nije deo ovog sistemskog zakona. Na ovaj način dobijamo na efikasnosti u odlučivanju, kao i funkcijama o kojima niste ni razmišljali, niti ste govorili o tome. Dakle, sveli ste funkciju lokalnih samouprava samo na brigu o komunalnim sistemima i, naravno, da o njima lokalne samouprave moraju da brinu.
Ali, funkcija razvoja, ono što lokalne samouprave moraju da rade i na uspostavljanju dobre komunikacije svih institucija u svojim opštinama ili gradovima, znači preko veza sa privrednim sistemima, privrednim komorama (žagor), univerzitetom, udruženjima zanatlija i finansijskim institucijama koje treba na pravi način da podrže lokalni razvoj - mi o tome ovde govorimo.
Znači, o tome - kako tražiti sistemska rešenja koja mogu da podstaknu lokalni razvoj. Nije ovde pitanje - kakvu tehniku naći da iz budžeta usmerite sredstva na ovu ili onu firmu i time sebi obezbedite dva ara ili nešto manje stana, nego je ovde pitanje - na koji način efikasno ta sredstva upumpati u našu privredu, u iznemoglo tržište i na koji način podstaći tu privredu.
Drugi važan aspekt ovog zakona je imovina.
Srećan sam da ste dobili dovoljno hrabrosti posle 10 godina ćutanja i toga da niste smeli da kažete šta mislite, jer sam mnogima od vas koji ste radili u lokalnim samoupravama a sedite u ovim klupama, govorio o tome da je trebalo na ovom mestu, u ovom parlamentu pokrenuti temu - na koji način će se sredstva iz centralnog budžeta raspodeljivati lokalnim samoupravama.
Juče smo čuli par razmišljanja na tu temu. Reći ću vam da ovo jeste pravi put ka decentralizaciji. Na koji način?
Mi ovde otvoreno govorimo godinu dana, zahvaljujući inicijativi mnogih predstavnika lokalne samouprave koji imaju autoritet u svojim sredinama, koji su se udružili na pravi način, kroz asocijaciju gradova, stalnu konferenciju gradova i opština Jugoslavije, koji na taj način mogu da utiču na sva dobra rešenja i budu pravi pregovarači sa centralnim vlastima - na taj način uspostavljamo pravi odnos u sukobu interesa. Ali, dobro - sukoba interesa predstavnika lokalnih i centralnih vlasti.
Šta su mehanizmi finansiranja, jer za nove funkcije lokalnih samouprava, kao što su nova briga za osnovno zdravstvo, osnovno školstvo i lokalnu policiju, potrebni su novi loklani prihodi. Mi smo, pored principa solidarnosti koji je i do sada postojao, jer smo čuli da je primarni problem upravo u načinu finansiranja, govorili o tome da je potrebno rešavati to na drugi način; tako što se onaj najkvalitetniji deo poreza na promet preliva u centralni budžet, a drugi deo vraća prema lokalnim samoupravama, pri čemu želimo da taj princip solidarnosti zadržimo.
Taj princip solidarnosti je bitan pre svega za gradove i opštine kao što su Bujanovac, Bela Palanka, Merošina i neke druge nerazvijene opštine, koje neće imati dovoljno sopstvenih prihoda da funkcionišu na pravi način. Naša želja je bila da svojim sugestijama i inicijativom još od prošle godine, a to je već prihvaćeno, definišemo i drugi princip, koji je zaboravljen; sem principa solidarnosti, koji svakako treba zadržati, treba uvesti i princip motivacije za uspešne i one koji na pravi način vode lokalne smaoprave.
Dakle, taj mehanizam će biti uspostavljen i upravo ta deoba sredstava iznad limita, apsolutnog limita, koji je na mesečnom i godišnjem nivou uspostavljen u zakonu o preraspodeli sredstava prema lokalnim samoupravama, biće to 50% između lokalnih i centralnih vlasti. To su pravi mehanizmi; to su ona pitanja kod kojih sam, ponavljam, srećan da ste dobili dovoljno hrabrosti i dovoljno prostora u ovoj demokratskoj skupštini da ih pokrenete kao teme.
To je, valjda, dovoljno za vas. Mi smo ta sistemska rešenja doneli i srećan sam što ćemo doneti i nove prihode u naše lokalne budžete. To će se osetiti i na infrastrukturi; kroz efikasno funkcionisanje svih naših sistema; time što ćemo povezati nerazdvojive sisteme, kao što su univerziteti, škole, privreda, lokalna samouprava, udruženja, strukovna udruženja, finansijski sistemi; i to je jedini način na koji možemo da u našem iscrpljenom tržištu podstaknemo lokalni razvoj.
To je drugi princip koji je svakako novost za vas i koji ćete verovatno intimno podržati, ali, naravno, u javnosti neće biti dovoljno hrabrosti da kažete - da, to je dobro rešenje, rešenje za koje mi nismo imali hrabrosti u proteklih 12 godina.
Kada govorimo o novim odgovornostima, svakako je puno toga rečeno na temu novih funkcija koje se uvode kroz ovaj zakon o lokalnoj samoupravi. To je funkcija gradskog menadžera. To jeste u funkciji podsticaja lokalnog razvoja i to jasno treba da pošalje poruku svim lokalnim samoupravama da su i one odgovorne za funkciju razvoja u svojim sredinama, a ne tako što će očekivati planove u petogodišnjim i desetogodišnjim razmacima od nekih ekipa stručnjaka, koje su nas tim planovima u proteklih 10-tak godina dovele do ovog stanja.
Vrlo česta teza za ovom govornicom je bila - da direktnim izborima gradonačelnika dajemo neograničena ovlašćenja, da on ne može da se kontroliše na pravi način i da je to sistem koji vređa gađane Srbije. Dakle, uvreda za građane Srbije je to da govorite da oni ne znaju na koji način će birati, da nemaju dovoljno odgovornosti za to koje će ljude birati i to je možda najveći kvalitet ovog zakona - da mi tu odgovornost dajemo građanima Srbije; a oni najbolje znaju ko su njihovi najbolji, najpošteniji predstavnici u lokalnoj sredini, jer će tom odgovornošću birati na pravi način i tako na najbolji način kontrolisati svoje lokalne vlasti. Hvala.