Poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, SPS je podnela amandman na član 43. Predloga zakona, iz razloga što smatra da prevelika ingerencija predsednika opštine, kao organa lokalne samouprave, izuzima jednu osnovnu tezu da je lokalna samouprava, pre svega, izrazita volja građana, koji su svoju volju izneli u izjašnjavanju neposrednim glasanjem, putem tajnog biranja svojih predstavnika u skupštini opštine, gde se ti izbori sprovode.
S obzirom da su brojni amandmani i primedbe opozicionih partija, pa i vodećih partija u okviru DOS-a, na te ingerencije predsednika opštine izuzetno velike, smatramo da ovaj član treba brisati i iz tog razloga. Dajući jednu tako veliku mogućnost da lokalna samouprava izvršnu funkciju vidi u jednom licu, u jednom čoveku koji se zove predsednik opštine, smatramo da tu ima i određenog dualizma.
Ministar, gospodin Batić, rekao je juče, da primedbe na kolektivni izvršni organ u prethodnom periodu, o mnogim negativnostima koje su ispoljene u pogledu izvršavanja vlasti u skupštinama opština putem kolektivnog organa, ne stoje. Jer, prenos određenih poverenih poslova, koji se sada ovim zakonom prenose opštinama, govori o tome da jedan čovek ne može da bude isključivo taj organ koji donosi, koji bira, koja razrešava, koji je istovremeno i tužilac i sudija.
Iz tog razloga, kolektivni organ, kako smo mi predložili da se zove, onako kako je i bilo - izvršni odbor, DSS - opštinski savet, u svakom slučaju je prikladnije rešenje za lokalnu samoupravu, nego predlog koji je ovde dat, da predsednik opštine uzima toliku ingerenciju da može slobodno da se kaže da on predstavlja apsolutističku vlast.
Iz konstatacije koju je juče ministar rekao, trebalo bi da sledi i sledeće: da, ako nam ne treba kolektivni izvršni organ u lokalnoj samoupravi, zašto nam onda treba i Vlada Republike Srbije. Vlada Republike Srbije, pored premijera, ima i svoje ministre, koji očigledno rade ili ne rade i oni su jedan kolektivni organ. Po tom principu, kako je ministar rekao, onda nam nisu potrebni ministri, nego da mi raspustimo vladu i da onda izaberemo premijera, pa neka sprovodi izvršnu vlast na nivou ove skraćene Srbije, na koju će da se odnose zakoni koje smo do sada donosili, posle ovog omnibus zakona za Vojvodinu. Iz tog razloga smatram da ovaj član treba brisati i da se uvede jedan kolektivni izvršni organ.
Takođe bih postavio pitanje, koristeći vreme koje još imam, ministru i predsedniku Skupštine - šta je sa članom 27, jer je članom 27. regulisano pitanje organa skupštine. Po Predlogu zakona postoje skupština opštine i predsednik opštine. Amandmanom DSS je predloženo da bude i opštinski savet. Opštinski savet nije usvojen tim amandmanom, a samim tim ne postoji taj organ. Novim amandmanima, kao što je amandman na čl. 32. Predloga zakona, data su određena prava, usvajanjem od strane skupštinske većine, da postoji opštinski savet.
Postavljam pitanje ministru i predsedniku Skupštine - šta je sa članom 27, gde nije usvojen amandman DSS za formiranje organa skupštine u lokalnoj samoupravi - opštinski savet, s obzirom da je na član 32, koji je posle toga išao, usvojen amandman DS. Mislim da dato obrazloženje stvarno nije jasno.
Smatram da su data velika prava i da imamo mnogo organa, pored skupštine opštine, predsednika skupštine, koji je spiker, imamo predsednika opštine, opštinskog menadžera, opštinskog branioca.
(Predsednik: Vreme.)
Imamo sada kolegijum ili kabinet predsednika opštine. Imamo tolike organe, da ti ljudi, koji u lokalnoj samoupravi predstavljaju nešto, neće znati ko za šta odgovara i kako. Iz tog razloga, smatram da član 43. treba brisati.