PRVO VANREDNO ZASEDANJE, 12.02.2002.

13. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVO VANREDNO ZASEDANJE

13. dan rada

12.02.2002

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 10:55 do 18:00

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici,        nastavljamo rad sednice Prvog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2002. godini.
Obaveštavam vas da, prema službenoj evidenciji, današnjoj sednici prisustvuju 132 narodna poslanika i molim vas da, radi utvrđivanja kvoruma, ubacite identifikacione kartice u poslaničke jedinice.
Konstatujem da je primenom elektronskog sistema utvrđeno da imamo kvorum i možemo nastaviti rad.
Obaveštavam vas da su sprečeni da prisustvuju sledeći narodni poslanici: Miroslav Markićević, Miodrag Jaćimović, Dragan Jočić, Vladimir Dobrosavljević, Dragiša Binić, Radmilo Mišović, Stevan Lilić, Slobodan Radulović, Branko Bešević, Miloš Radivojčević i Zaharije Trnavčević; pre podne Nenad Lemajić i Srđan Sikimić; po podne Bojan Kostreš.
Obaveštavam Narodnu skupštinu da su pozvani da sednici prisustvuju predsednik, potpredsednici, ministri i sekretar Vlade Republike Srbije, kao i sekretar Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo.
Takođe, shodno članovima 83. i 84. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, obaveštavam vas da sam na ovu sednicu pozvala predstavnike Narodnog pokreta "Otpor", predstavnike Udruženja porodica otetih i nestalih Srba sa Kosova i Metohije, predstavnike OEBS-a, kao i predstavnika Stalne konferencije gradova i opština Jugoslavije povodom treće tačke dnevnog reda.
Prelazimo na 3. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O LOKALNOJ SAMOUPRAVI (pojedinosti)
Ima reč narodni poslanik Zoran Ćirković, po Poslovniku.

Zoran Ćirković

Gospođo predsedniče Skupštine, dame i gospodo narodni poslanici, pre sedam dana uputio sam otvoreno pismo predsedniku Narodne skupštine Republike Srbije. Nisu mi jasni razlozi zbog čega Služba nije to pismo umnožila i podelila svim poslanicima, da se upoznaju sa njegovom sadržinom.
Iz tog razloga obznanjujem tekst toga pisma.
"Poštovana gospođo Mićić, podsećam vas da se 12. februara ove godine navršava puna godina od kada sam, shodno Poslovniku Narodne skupštine Republike Srbije, pokrenuo inicijativu broj taj i taj, da Narodna skuština donese odluku o suspenziji preostalih državnih simbola iz komunističkog perioda."
Inicijativa je podržana sa 36 potpisa, mada ne sumnjam da bi to bio i konačan broj onih koji bi za takvu skupštinsku odluku glasali, ali, nažalost, zato im nije pružena prilika. Isključivi krivci za to su vaš prethodnik, gospodin Maršićanin, i vi.
Zašto? Član 135. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, eksplicitno kaže da uredno pokrenuta inicijativa mora biti stavljena na dnevni red najduže nakon 90 dana, a u slučaju eventualnog prekoračenja roka predsednik Narodne skupštine će obavestiti narodne poslanike o razlogu prekoračenja.
Razloge prekoračenja roka nisam dobio od gospodina Maršićanina, čekajući ga 208 dana. Gospođu Mićić čekam 62 dana i priznajem da me strpljenje izdaje.
Zato vam predlažem da do 12. februara 2002. godine potpisniku ovog pisma date čvrste garancije da će pomenuta inicijativa doći na dnevni red odmah nakon završetka sednice koja je u toku.
Naravno, očekujem da narodne poslanike, saglasno članu 135. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, obavestite o razlozima tako drastičnog prekoračenja svih rokova.
Ukoliko takve garancije izostanu ili traženo objašnjenje ne bude dovoljno ubedljivo, obaveštavamo vas da će poslanička grupa DOS - Nova Srbija obaviti svečano skidanje komunističkog grba iz sale Narodne skupštine, u pauzi zasedanja, 12. februara ove godine.
Isti ćemo transportovati u vašu kancelariju, odmah nakon svečanog skidanja i predati vama na dalju upotrebu i korišćenje.
Takođe vas podsećam da sam 5. decembra prošle godine podneo Predlog zakona o pravu građana Srbije na potpuno raspolaganje i korišćenje sopstvenog dosijea, vođenog u Službi državne bezbednosti.
U nadi da ovaj predlog neće doživeti sudbinu prethodne inicijative, primite izraze moga običnog uvažavanja.
Naravno, gospođa Mićić nije odgovorila pismeno, ali mi smo se dogovorili juče usmeno. Gospođa Mićić je rekla da će prvog dana redovnog zasedanja ova inicijativa doći na dnevni red.
Iz tog razloga, ovaj slučaj zatvaramo. Dakle, oni koji uživaju u grbu, još imaju prilike da uživaju u njemu. Gospođa Mićić je odbila da ga prenesemo u njenu kancelariju, jer ona ima već takav grb. Znači, ostaje nam samo mogućnost da ga stavimo na javni tender. Zahvaljujem.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Pošto sam dužna da vam dam objašnjenje, gospodine Ćirkoviću, prvo, da vam kažem da ste propustili da svoje pravo ostvarite i da ste sami propustili rokove da reagujete dok je bio bivši predsednik gospodin Dragan Maršićanin. Niste nikakvu inicijativu za ubrzanje niti primedbu stavljali, nego ste čekali godinu dana, pa sada tu primedbu stavljate meni.
Drugo, videćemo za redovno zasedanje, ukoliko proceduralno ispunjava uslove vaš predlog, ukoliko je u skladu sa Poslovnikom, sa Ustavom, sa zakonima. U tom slučaju će biti stavljen na dnevni red na redovnom zasedanju u martu mesecu. Prema tome, nisam dala nikakve čvrste garancije da će to biti na redovnom zasedanju.
(Zoran Ćirković: Imam svedoke da ste dali garancije.)
Ne možemo da polemišemo, mogu samo da stavim na glasanje, ako niste zadovoljni mojim odgovorom.
Na član 43. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Miomir Ilić i Zoran D. Nikolić.
Vlada, Odbor za pravosuđe i upravu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Reč ima narodni poslanik Miomir Ilić, predstavnik podnosilaca amandmana na član 43.

Miomir Ilić

Poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, SPS je podnela amandman na član 43. Predloga zakona, iz razloga što smatra da prevelika ingerencija predsednika opštine, kao organa lokalne samouprave, izuzima jednu osnovnu tezu da je lokalna samouprava, pre svega, izrazita volja građana, koji su svoju volju izneli u izjašnjavanju neposrednim glasanjem, putem tajnog biranja svojih predstavnika u skupštini opštine, gde se ti izbori sprovode.
S obzirom da su brojni amandmani i primedbe opozicionih partija, pa i vodećih partija u okviru DOS-a, na te ingerencije predsednika opštine izuzetno velike, smatramo da ovaj član treba brisati i iz tog razloga. Dajući jednu tako veliku mogućnost da lokalna samouprava izvršnu funkciju vidi u jednom licu, u jednom čoveku koji se zove predsednik opštine, smatramo da tu ima i određenog dualizma.
Ministar, gospodin Batić, rekao je juče, da primedbe na kolektivni izvršni organ u prethodnom periodu, o mnogim negativnostima koje su ispoljene u pogledu izvršavanja vlasti u skupštinama opština putem kolektivnog organa, ne stoje. Jer, prenos određenih poverenih poslova, koji se sada ovim zakonom prenose opštinama, govori o tome da jedan čovek ne može da bude isključivo taj organ koji donosi, koji bira, koja razrešava, koji je istovremeno i tužilac i sudija.
Iz tog razloga, kolektivni organ, kako smo mi predložili da se zove, onako kako je i bilo - izvršni odbor, DSS - opštinski savet, u svakom slučaju je prikladnije rešenje za lokalnu samoupravu, nego predlog koji je ovde dat, da predsednik opštine uzima toliku ingerenciju da može slobodno da se kaže da on predstavlja apsolutističku vlast.
Iz konstatacije koju je juče ministar rekao, trebalo bi da sledi i sledeće: da, ako nam ne treba kolektivni izvršni organ u lokalnoj samoupravi, zašto nam onda treba i Vlada Republike Srbije. Vlada Republike Srbije, pored premijera, ima i svoje ministre, koji očigledno rade ili ne rade i oni su jedan kolektivni organ. Po tom principu, kako je ministar rekao, onda nam nisu potrebni ministri, nego da mi raspustimo vladu i da onda izaberemo premijera, pa neka sprovodi izvršnu vlast na nivou ove skraćene Srbije, na koju će da se odnose zakoni koje smo do sada donosili, posle ovog omnibus zakona za Vojvodinu. Iz tog razloga smatram da ovaj član treba brisati i da se uvede jedan kolektivni izvršni organ.
Takođe bih postavio pitanje, koristeći vreme koje još imam, ministru i predsedniku Skupštine - šta je sa članom 27, jer je članom 27. regulisano pitanje organa skupštine. Po Predlogu zakona postoje skupština opštine i predsednik opštine. Amandmanom DSS je predloženo da bude i opštinski savet. Opštinski savet nije usvojen tim amandmanom, a samim tim ne postoji taj organ. Novim amandmanima, kao što je amandman na čl. 32. Predloga zakona, data su određena prava, usvajanjem od strane skupštinske većine, da postoji opštinski savet.
Postavljam pitanje ministru i predsedniku Skupštine - šta je sa članom 27, gde nije usvojen amandman DSS za formiranje organa skupštine u lokalnoj samoupravi - opštinski savet, s obzirom da je na član 32, koji je posle toga išao, usvojen amandman DS. Mislim da dato obrazloženje stvarno nije jasno.
Smatram da su data velika prava i da imamo mnogo organa, pored skupštine opštine, predsednika skupštine, koji je spiker, imamo predsednika opštine, opštinskog menadžera, opštinskog branioca.
(Predsednik: Vreme.)
Imamo sada kolegijum ili kabinet predsednika opštine. Imamo tolike organe, da ti ljudi, koji u lokalnoj samoupravi predstavljaju nešto, neće znati ko za šta odgovara i kako. Iz tog razloga, smatram da član 43. treba brisati.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Molim narodne poslanike da sačekamo par minuta da nam se dostavi izveštaj Odbora za pravosuđe i upravu, o ovom i o ostalim članovima.
Stavljam na glasanje amandman.
Za 46, protiv 117, uzdržanih nema, nije glasalo 19, od 182 narodna poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 43. amandman je podneo narodni poslanik Petar Jojić.
Vlada, Odbor za pravosuđe i upravu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Reč ima podnosilac amandmana, narodni poslanik Petar Jojić.
...
Srpska radikalna stranka

Petar Jojić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, SRS je, ulažući amandman na član 43, procenila da je potrebno izvršiti izmene predloženog člana, utoliko pre što se radi o uvođenju nove institucije koja je u suprotnosti sa Ustavom Republike Srbije. Naime, u članu 113. tačka 6) Ustava propisano je da opština izvršava, pored ostalih poslova, i zakone, mada u Predlogu ovog zakona i ovog člana uopšte ta odredba ne postoji, niti je predložena.
S druge strane, Ustav Republike Srbije, u članu 116. stav 2, propisuje: "Skupštinu opštine čine odbornici izabrani na neposrednim izborima, tajnim glasanjem". Šta to znači? Da niko drugi osim izabranih odbornika ne može da bude postavljan niti se mimo Ustava može uvoditi nova institucija koju Ustav Republike Srbije ne poznaje.
Pored toga, ocenjujem da ćemo imati u Srbiji dahije koje su se u svoje vreme u 19. veku otele i odaljile od centralne vlasti, što je između ostalog i prouzrokovalo Prvi srpski ustanak. Brojna su ovlašćenja koja se predviđaju za predsednika opštine. Ta ovlašćenja su prevelika; ovlašćenja koja će u svakom slučaju biti centralizacija, a ne decentralizacija i demokratizacija lokalne samouprave.
Osim toga, dame i gospodo narodni poslanici, ovaj predlog u članu 43. suprotan je i Evropskoj povelji o lokalnoj samoupravi, i to u tačkama 1) 2) i 3). Dame i gospodo narodni poslanici, s ozbirom da se radi o brojnim ovlašćenjima, koja ne poznaje Ustav Republike Srbije, SRS je protiv da se pored predsednika skupštine uvodi i novi institut - predsednik opštine. Zbog toga je SRS predložila da se menja ovaj član i ova odredba, utoliko što će umesto predloga biti izvršni odbor, koga sačinjavaju predsednik i određeni broj članova. Izvršni odbor se bira na četiri godine iz reda odbornika. Zbog toga smatramo da je ovaj amandman apsolutno u skladu sa Ustavom Republike Srbije.
Dame i gospodo narodni poslanici, kasnili smo danas sat vremena. Predsednik Skupštine nije došao na Skupštinu, a bio je dužan, jer juče je prigovoreno da smo sat vremena kasnili. Evo i danas kasnimo ponovo sat vremena. Zbog čega? Predsednik Skupštine nije došao na svoje mesto u 10 sati. To je broj jedan. Osim toga, dame i gospodo narodni poslanici, upućuju nam se telefonski pozivi da se Skupština uozbilji, da više pažnje posveti pravima radnika. Jedan od poziva bio je i poziv iz Sombora, 2.000 radnika...
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Vreme i tema, gospodine Jojiću.
...
Srpska radikalna stranka

Petar Jojić

Srpska radikalna stranka
... stupila u štrajk... (hvala lepo, odmah završavam) i koji čak idu do štrajka glađu, zbog toga što će 1.000 radnika ostati bez posla samo u jednom kolektivu. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se o ovom amandmanu još neko prijavljuje za reč? (Da.)
Izvolite, narodni poslanik Tomislav Nikolić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, danas Srpska pravoslavna crkva slavi Sveta Tri jerarha, krsnu slavu i zaštitnike Srpske radikalne stranke. Svim pravoslavnim Srbima, a srpskim radikalima posebno, čestitam ovu slavu i želim im da što pre skinu DOS sa vlasti, da Srbija dobije vlast po meri. Vas molim da nas danas mnogo ne čačkate, svečarski smo raspoloženi, a možda nećemo baš i moći da vam odgovorimo.
Amandman SRS je predstavljao bitnu promenu Predloga zakona. Ili ćemo imati predsednika opštine koji će biti svemoguć u opštini ili ćemo imati jedan organ koji će račune polagati SO, odnosno odbornicima, jedinima koje Ustav poznaje kao predstavnike građana koji odlučuju o poslovima SO i koji su izabrani na neposrednim tajnim izborima. Predsednik opštine ne postoji u Ustavu Srbije, dižete ga iznad pravnog poretka naše zemlje, dižete ga iznad svih i ustanovljavate za njega principe koji se ne primenjuju ni na predsednika Vlade, ni na predsednika Republike, ni na predsednika Narodne skupštine. Jednostavno, uvodite jedan institut nesmenjivog čoveka koga bi samo biološka smrt mogla da odvoji od funkcije na kojoj se nalazi.
Ubeđen sam da Vlada Republike Srbije neće ni smeti da posegne za merom koja joj je ovde omogućena Predlogom zakona, a to je da pokrene postupak za opoziv predsednika opštine. Naime, referendum organizuje predsednik opštine, a to znači da referendum ne bi uspeo ako bi Vlada želela. Čak bi se i Vlada izbrukala da pokušava da ruši lokalnog moćnika kome ne može ništa. On ima zaista strašne ingerencije, neshvatljive za našu državu. Vedri i oblači. Zamislite, recimo, predsednika opštine u Srbiji koji ima svoju privatnu veterinarsku stanicu. Pojavi se konkurencija, a on im pošalje inspekciju. Ustanove da konkurencija ne zadovoljava uslove koji su potrebni. Kome se žale, ko rešava u drugom stepenu? Predsednik opštine. Čak može i u svojoj stanici da sedi i da piše rešenje u drugostepenom postupku.
Pričam nešto što je moguće već sutra da se desi. Verovatno će i da se dešava. Zašto ne izvršni odbor? Zar samo zato što je do sada postojao, po dosadašnjem Zakonu o lokalnoj samoupravi? Zašto je osnov za odbijanje to što je bilo juče? Pročitajte malo Povelju na koju se pozivate. Povelja pominje isključivo odbornike, birane na neposrednim izborima. Ustav Republike Srbije je u poglavlju o lokalnoj samoupravi potpuno poštovao Povelju. Ne može da i de dalje od toga. Pročitajte, tri člana se tiču lokalne samouprave i baš kao da ih je naš Ustav prepisivao - o poslovima opštine građani odlučuju preko svojih predstavnika u skupštini opštine, a skupštinu opštine čine odbornici izabrani na neposrednim tajnim izborima.
Sve je jasno. Nema ni šerifa, ni gradonačelnika, ništa što bi bilo izvan sistema. Nema lokalne policije, nema nikoga. Mi apelujemo na vas da se malo uozbiljite i da ne skraćujete suknju samo zato što je neko skratio. Da pogledate prvo kako bi to vama stajalo. Ima raznih vrsta mode, nije moda sve što stigne sa Zapada, a posebno nije primenljivo na nas ovde koji imamo potpuno drugačije principe.