ČETVRTO VANREDNO ZASEDANJE, 02.07.2002.

1. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ČETVRTO VANREDNO ZASEDANJE

1. dan rada

02.07.2002

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 10:45 do 18:00

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Nemate pravo na repliku. Izlaganje narodnog poslanika je replika po osnovu pogrešnog tumačenja na vaše izlaganje i nemate pravo na repliku. Po Poslovniku nemate pravo na repliku.
Molila bih sve narodne poslanike da pažljivo slušaju obrazloženja predsedavajućeg. Dakle, narodni poslanik Čedomir Jovanović je dobio pravo na repliku po osnovu pogrešnog tumačenja u vašem izlaganju. Po Poslovniku Narodne skupštine, ne postoji pravo replike na repliku, time se završava ovaj krug. Imate još jedan amandman, tako da vam neće biti uskraćeno pravo, generalno.
Na član 25. amandman je podneo narodni poslanik Vojislav Šešelj.
Vlada i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč?
Ima reč narodi poslanik Vojislav Šešelj.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Dame i gospodo narodni poslanici, žao mi je što izađe Čedomir Jovanović pošto moram da demantujem prvo neistine, koje je ovde izrekao.
SRS je u Valjevu imala svoju zgradu, u svojini, dobila je od nekog dobrog u vlasništvo i ta zgrada je srušena u zemljotresu kao i ostale mnoge zgrade. To je činjenica i po toj osnovi je delimično finansirana obnova te zgrade, nikada u celosti, samo delimično. Vi znate šta je istina, znate vi oboje Milka, samo ti tako.
Dalje, SRS je od "Zastave" na račun dobila oko 120 ili 128 hiljada dinara, na konto toga što je Tomislav Nikolić bio član Upravnog odbora, a odbijao je da dobija mesečnu apanažu kao član Upravnog odbora. Koliko vas koji ste članovi Upravnog odbora, to odbija? I posle izvesnog perioda njegovog odbijanja, "Zastava" je deo tog novca uplatila na račun stranke. To nije bez veze, to je potpuno čisto. Ali, bi Čedomir Jovanović trebalo da objasni zašto sve ozbiljne poslove na asfaltiranju u Srbiji dobija surčinska mafija. Vi ovde poredite 128 hiljada, što je uplaćeno preko računa, što bi Đelić rekao - transparentno, što ništa nije sakrivano i za šta postoji osnov, a čak i da nema tog osnova, valjda društveno preduzeće ima pravo i na sponozorisanje stranke ako je tako sitan iznos. Zašto da ne? Čekajte da li se stranke sponzorišu samo iz inostranstva, kao vaša, iz američkog budžeta i SOROŠ-a, iz čega?
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Molim narodnog poslanika Vojislava Šešelja da se vrati na temu amandmana na član 25.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

E, vraćam se na član 25, samo potenciram još ovo pitanje da objasni kako je surčinska mafija dobila te višemilionske poslove asfaltiranja. Gde god se okrenete, auto-put, Ibarska magistrala, samo surčinska mafija asfaltira, nemaju nikakvog iskustva iz te oblasti. Proizvodili jaja.....
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Narodni poslaniče, upozoravam vas na vašu obavezu da se bavite temom i da ne iznosite činjenice koje nisu dozvoljene za skupštinskom govornicom.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Ne, to su sve činjenice koje se mogu dokazati na svakom mestu i vi sami znate da su istinite.
Što se tiče člana 25. najproblematičnije je ovaj poslednji stav: "Na predlog ministra finansija i ekonomije Vlada utvrđuje kriterijume za obrazovanje komisija za javne nabavke". Vi prvo obrazujete državnu upravu za javne nabavke, a onda komisiju. Niste se potrudili da objasnite kakva je razlika između uprave i komisije. Ne možete vi nešto nazvati upravom za javne nabavke, pa joj poveriti čisto tehničke poslove, administrativne poslove - to je uprava, ona upravlja, ona ima upravni aparat, ona je nešto niže od ministarstva u mnogim stvarima, ali pravi sa ministarstvima i onda još sada formirate komisiju za javne nabavke. Čemu ta komisija, kakva je njena svrha? Imate Vladin Odbor za privredu i finansije, čemu posebna komisija? To je suština.
Dakle, samo povećavate bespotrebno broj državnih organa: sučeljavate njihove nadležnosti i dovodite ih u situaciju da im se nadležnosti preklapaju i da to ko će sebi nešto od tih nadležnosti prigrabiti, a ko će ostati bez nadležnosti zavisi od ličnog uticaja, moći, autoriteta, grupnog uticaja, a ne od pravne norme.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi javlja za reč?
Ako ne, prelazimo na član 25. na koji su amandman zajedno podneli narodni poslanici Srđan Petrović, Dušan Ilić (kome je prestao mandat narodnog poslanika), Slavoljub Matić i Arsen Kurjački.
Vlada i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li u ime podnosilaca amandmana neko želi reč? Oni nisu prisutni.
Da li neko drugi od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? Ako ne, prelazimo na član 27.
Na član 27. amandman je podneo narodni poslanik Vojislav Šešelj.
Vlada i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Vojislav Šešelj.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Ovim amandmanom ja tražim da se iz člana 27. izbriše samo tačka 6.  u kojoj se kaže da konkursna dokumentacija za otvoreni postupak i za drugu fazu restriktivnog postupka sadrži, između ostalog, "model ugovora".
Zašto bi ta konkursna dokumentacija sadržala model ugovora?
Prvo, u ovom slučaju se obično primenjuju tipski ugovori, ugovori tipskog karaktera koji se po prirodi stvari mogu primeniti na skoro sve nabavke, a ne specifični ugovori samo za jedan konkurs u okviru njegove konkursne dokumentacije.
Drugo, ukoliko je formirana uprava za javne nabavke, pa komisija za javne nabavke, apsolutno je nejasno šta će ove upravne organizacije raditi ako ministar finansija i ekonomije o svemu odlučuje. Zašto oni uopšte postoje? Ako će ministar za finansije i ekonomiju odlučivati, bliže propisivati obavezne elemente konkursne dokumentacije, onda ovaj državni organ čije ste formiranje predvideli i nazvali ga državnom upravom ne zaslužuje da se nazove državnom upravom.
Taj posebni organ državne uprave je koncipiran, sa jedne strane, kao al pari sa svim drugim ministarstvima. Nije im potpuno ranopravan, ali im je tu negde skoro ravnopravan, a onda ministar finansija i ekonomije bliže propisuje obavezne elemente konkursne dokumentacije. Ovde se pravi gali matijas dešava. Zašto to ne bi regulisala ova uprava, ako već uprava postoji, ili da se sve ove nadleženosti prepišu ministru finansija, a onda ne treba posebna uprava, nego već postojeća uprava Ministarstva finansija, možda pojačana većim brojem službenika, ali ne posebna uprava; idealna je vlada koja ima minimalan broj ministara i ona najbolje funkcioniše. Bujanje broja ministara i drugih organa uprave uvek komplikuje rad uprave i kada se povećava broj ministara, a to znamo iz ranije prakse, znamo iz sadašnje prakse, obično su u pitanju neke političke pogodbe, a ne realne potrebe.
Zašto onda da se ministar na ovaj način meša, da propisuje obavezne elemente konkursne dokumentacije. Ako ministar tu treba da ima nadležnost, onda je ta njegova nadležnost u kontroli, a ne u izradi elemenata konkursa ili konkursne dokumentacije ili da propiše neki podzakonski akt kojim bi to regulisao, a ne da se on sada u svaki konkurs meša. Jer, po slovu ove odredbe ministar bi morao za svaki konkurs da propisuje ove elemente.
Zašto ne i model ugovora, što bi to ministar propisivao? Valjda je model ugovora stvar struke - i to će činovnici u Ministarstvu. Važno je obavezati na suštinu, a ne na model ugovora. Možda će danas jedan model biti glavni, a sutra drugi. Možda ćete uvoditi skraćenicu za te modele, možda ćete te modele kao tipske štampati pa prodavati u knjižarama. Šta to znači? To čitav niz besmislica u prvi plan isteruje i sasvim se nepotrebno opterećuje zakon.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima ministar finansija u Vladi Srbije, gospodin Božidar Đelić.

Božidar Đelić

Danas posle podne imali smo nekoliko elemenata za antologiju parlamentarizma. Jedan poslanik je malopre počeo da obrazlaže jedan amandman i dok ga je obrazlagao sam se složio sa tim da je on izlišan, jer sve ono što je bilo napisano u tom amandmanu reguliše se krivično-procesnim pravom na saveznom nivou i samim tim je sam sebe demantovao.
Sada smo videli da je taj poslanik počeo da obrazlaže (član 27.), tačku 6. i dok je pričao video je da je posredi greška i da sam amandman priča o stavu 6, pa je brže-bolje prešao na taj stav 6. i onda ponovo pogrešio. Naravno, neko ko je dobro propitao zakon vidi da se ni u kom slučaju ovde ne priča o tome da Ministarstvo finansija i ekonomije ulazi u celishodnost ili pak, u konkretne javne nabavke. Ovde se govori samo o nekim propisima; koji naravno, kao što je kroz dalju diskusiju onaj koji je malopre pričao i sam uvideo, ovde se govori o nečemu što samo uvodi jedan podzakonski akt i samo se glavne, rekao bih tipske stvari, ovde uređuju, tako da imamo homogeniju situaciju svuda. Dobro, čuli smo interesantne stvari.