ŠESTO VANREDNO ZASEDANJE, 28.02.2003.

3. dan rada

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Aleksandar Vlahović

Zahvaljujem zaista Socijaldemokratskoj partiji na konstruktivnom doprinosu i raspravi, koju smo imali pre početka održavanja Skupštine, s obzirom da je zaista intencija i namera u ovom smislu bila da se obezbedi i osigura učešće subjekta u procesu privatizacije, a ne njegovo puko učešće u potpisivanju ugovora, gde se pravna svrsishodnost zaista gubi.
Stoga želim i ovde javno, javnosti i naravno svima onima koji nas gledaju, a i vama ovde, da potvrdim da ćemo mi ubuduće sprovoditi potpuno istu praksu oko tenderske privatizacije, a to znači da će jedan predstavnik reprezentativnih sindikata biti član tenderske komisije u procesu ovog dela privatizacije.
Doduše, do sada je jedan član tenderske komisije, predložen od strane reprezentativnih sindikata, bila više stvar džentlmenskog sporazuma ministarstva sa sva tri sindikata. Ovde izjavljujem da će uredba o tenderskoj privatizaciji biti promenjena u roku od mesec dana i da će, zvanično i oficijelno, radnici kroz svoje reprezentativne sindikate dobiti zasigurno jedno mesto u tenderskoj komisiji, pri čemu je naša namera da broj članova u tenderskoj komisiji, ne samo iz preduzeća, već i iz lokalne samouprave, bude uvek najmanje većinski, a svuda tamo gde ima mogućnosti i više od tri člana treba da budu prisutna u tenderskoj komisiji.
Najposle, naša namera jeste da ubuduće i predsednici tenderskih komisija budu ne isključivo članovi Vlade, jer zaista nema nikakve svrhe da član Vlade bude predsednik tenderske komisije, već da to budu ljudi iz opštine, iz tog preduzeća nad kojim se i obavlja proces privatizacije. Prema tome, smatrajte sigurnim da će vaša inicijativa biti prihvaćena kroz izmenu Uredbe o sprovođenju postupka tenderske privatizacije.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč? (Ne.)
Na član 12. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Dragan Marković, Petar Petrović, Miloš Lukić i Adam Urošević.
Vlada i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Miloš Lukić.

Miloš Lukić

Uvaženo predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, poslanička grupa Stranke srpskog jedinstva ima principijelne primedbe na prevelika ovlašćenja Agencije za privatizaciju, posebno apostrofirana ovim izmenama i dopunama zakona.
Naime, u članu 12. izmena i dopuna novim članom 41b predviđeno je da se sredstva ostvarena od prodaje kapitala u postupku privatizacije uplaćuju na račun Agencije. Sredstva iz stava 1. ovog člana, posle izmirenja troškova prodaje u postupku privatizacije, uplaćuju se na uplatni račun budžeta Republike Srbije.
Očigledno je da se ovde radi o jednoj vrlo nelogičnoj odredbi. Naime, Agencija, bez obzira na značaj njene uloge, u ovom slučaju preuzima pravo na celokupnu sumu na ime privatizacije. Da podsetimo, Agencija je osnovana zakonom kao nezavisna u odnosu na Vladu i ostale državne organe, pa stoga čudi unošenje ovakve odredbe.
Mi nismo podneli amandman na član 1. s obzirom da se tamo kaže da Agencija prodaje kapital, odnosno imovinu, jer može da se desi da bude za tuđi račun, u tuđe ime itd, pa smo tu ostavili mogućnost da to može da se uklopi u zakonske norme.
Takođe, članom 6. je predviđeno da Agencija daje saglasnost na izmene pojedinačnog i kolektivnog ugovora. To smo prokomentarisali svojim amandmanom, međutim Vlada je ostala gluva na ovo naše pitanje i taj amandman je odbijen. Naš amandman na član 12. kaže da sredstva od prodaje kapitala treba da dođu na račun budžeta Republike Srbije, a da Agencija naravno za svoje troškove ima pravo potraživanja.
Obrazloženje za odbijanje ovog amandmana je vrlo nevešto. Naime, kaže se da budžet u svom planu i projekciji nema taj iznos. Samo su predviđena sredstva za osnivanje Agencije. Međutim, budžet ne može precizno ni da ima određenu cifru koju očekuje iz privatizacije, tako da to obrazloženje sigurno ne stoji i smatramo da ako postoji domaćin u ovoj kući, a to bi trebalo da bude Vlada s obzirom na sva ovlašćenja koja ima, a da je glavna kasa budžet, sredstva bi trebalo da dođu u budžet Republike, dok Agencija kao sporedni organ, vrši operativne poslove, te svoje usluge može da naplati.
Naime, ovakvim stavom se nameće pitanje ovlašćenja Agencije. Agencija se postavlja u položaj prodavca i tu se ponovo vraćamo na temu malopre ovde raspravljanu. Tako ispada da imamo dvostruki promet, da prvo imamo promet od subjekta privatizacije prema Agenciji, a zatim Agencija to prodaje kupcu.
Na početku, kada je Zakon o privatizaciji donošen, mi smo na jednom odboru, raspravljajući o tome, komentarisali i sledeću situaciju: ako već sredstva idu u budžet i ako država praktično uzima sredstva od prodaje, onda je vrlo logično reći da je to već državna svojina, pa je možda dekretom trebalo društvenu svojinu pretvoriti u državnu i sa njom na taj način raspolagati. Bilo bi mnogo jednostavnije, ne bi bilo ovolike procedure. Na tu primedbu je rečeno da je to suviše radikalan stav, suviše oštar i da treba imati elastičnost.
Međutim, sve to je dovelo do komplikovanja situacije. Upleli smo Agenciju u sve ove postupke koji nimalo nisu jednostavni. Postavlja se pitanje odgovornosti ovlašćenog lica u Agenciji, odnosno direktora Agencije, kada na njegov račun dođu ta ogromna sredstva. Da li on ima obavezu, mi ovim članom nemamo sankcije, da on mora u tom i tom roku da prebaci pare na račun budžeta. U vreme kada je svaki dinar u budžetu vrlo važan, mi imamo situaciju da može da se desi da dan, dva, pet ili mesec dana pare ostanu na računu Agencije. To je, složićete se, nedomaćinski, jer nemamo obavezu da se sredstva u određenom roku prebace na račun budžeta.
Na kraju, da li je tu u pitanju nepoverenje prema ministru finansija i ekonomije, da li su možda predsednik Vlade i ostali izgubili poverenje u ministra finansija, pa ovim parama žele prethodno da raspolažu, pre nego što dođu pod ingerenciju ministra finansija.
SSJ smatra da ovaj naš amandman ima puno utemeljenje i da ga treba prihvatiti.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Petar Petrović, zamenik predsednika poslaničke grupe SSJ.
...
Jedinstvena Srbija

Petar Petrović

Gospođo Čomić, dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre, SSJ je podnela ovaj amandman i, kao što je gospodin Lukić objasnio, potrebno je da ga prihvatite iz veoma praktičnih razloga.
Naime, Agencija koja je formirana Zakonom o privatizaciji ima samo zadatak da obavlja tehničke poslove u vezi sa prodajom društvenih firmi u Republici Srbiji. Omogućavanje da na ovaj način Agencija zadržava pare na svom žiro računu dobijene od prodaje nekog preduzeća, otvara sumnju da se može stvarati višak vrednosti od tih para, odnosno da se te pare mogu kamatiti nezakonito.
Ako znamo da su danas kod poslovnih banaka mesečne kamate 1,5 do 2%, a ovde se, kod prodaje nekih preduzeća, radi o veoma velikim ciframa, sami izračunajte kolike su te cifre do kojih može da dođe Agencija, a za to nema sankcija, u slučaju da za određeni vremenski period, mesec ili dva, ne prebaci pare dobijene od prodaje nekog preduzeća na račun budžeta.
Za to vreme budžet, da bi zatvorio neke rupe i da bi popunio neke obaveze prema socijali ili nekim drugim davanjima, možda mora da se zadužuje kod drugih poslovnih banaka i da plaća kamatu, pa država ima dvostruku štetu, a možda pojedinci imaju korist. Stvarno ne želim da sumnjam da će to pojedinci raditi, ali se na ovaj način, ukoliko bi ostao ovaj član, stvara sumnja i mogućnost da se to radi.
S druge strane, gospodine ministre, voleo bih samo da saslušate, pošto opet ponavljate priču od juče u vezi Cementare "Popovac". Rekli ste i verujem da su inputi proizvodnje smanjeni za oko 30%. Postavljam logično pitanje, kao čovek dugo u privredi, a i vi ste verovatno dugo bili u privredi, da li je moguće da, ako se troškovi proizvodnje džaka cementa smanje za trećinu, da se cena tog džaka cementa prema kupcu ne smanji ni za jedan procenat? O čemu se tu radi, gde su pare?
(Glas iz sale: Profit.)
Da li smo mi doveli tog stranog kupca u našu državu da profitira na leđima ovih jadnih radnika? Iz tog razloga i iz mnogih razloga, gospodine ministre, SSJ ne može da podržava profitere koje dovodite sa strane.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Stevan Gurudić, ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe Narodni socijalisti.

 

Stevan Gudurić

Nisam kriv što ministar svaki put posle mene izlazi za govornicu, pa moram da dođem da mu još ponešto kažem.

Amandman SSJ je jako logičan. Kada je u ovoj skupštini krenula priča o agencijama, otprilike smo razumeli da je ona neki servis ministarstva koji treba da radi. Onda bi bilo logično da te pare dođu u budžet, da ta Agencija podnese svoj troškovnik, pa da se naplati.

Ovako ona uzme pare, koliko joj treba, a ono što preostane, hajde malo u budžet, neka ima i tamo. To je jako prosto, ako hoćete da kažemo i seljačko tumačenje, samo je jako logično da je to tako. Ako je neko nekom servis, onda on tamo ispostavi troškovnik, a ne uzme on pare, pa deli tome čije su pare.

Ministre, da se mi jako razumemo, uopšte nije bitno kako je uloženo tih 10 miliona maraka, ali da tih 10 miliona maraka nije bilo tada uloženo, ti vaši Francuzi ne bi napravili milion tona. Kazaću vam, pošto namerno živim 50 godina u Beočinu, najveća proizvodnja te cementare skoro neće biti dostignuta. Ona je bila samo milion i 700 hiljada tona, tako da je ovaj milion kao da prave deca u zabavištu.

Još da vam kažem, neće biti da je neki Hans, Džordž ili Pjer došao u Beočin da nas uči kako se pravi cement. Tamo se cement pravi 160 i kusur godina. Znate, nije se cementom iz Holcima, Hajderbeg cementa, Lafarža, Titana, pravio Panamski i Suecki kanal, pravio se iz Beočina, slučajno, zato što je to marka cementa, kvalitet rude koji je najbolji. Prema tome, ne možete vi ovde pričati o onome što se događa u Beočinu.

I nadalje vas pozivam da dođete tamo, da zaista vidite to o čemu pričate. Živim tamo 50 godina i teško da može svih 250 poslanika ovde sa mnom da priča o Beočinu, jer niko iz Beočina nije. Ne možete ni vi, koji nikada u njemu niste bili, sa mnom da polemišete o Beočinu i da budete u pravu.

Sigurno je da je privatizacija potrebna. To niko nije osporio sa ove govornice sve ove dane, ali su neke druge stvari jako sporne. Prema tome, teško da ovaj zakon danas pije vodu u ovoj skupštini. Valjda je iz mog izlaganja jasno da nisam tu.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima ministar u Vlade Republike Srbije, gospodin Aleksandar Vlahović.
...
Demokratska stranka

Aleksandar Vlahović

Da napokon kažem da mi je uvek bilo zadovoljstvo da idem u Beočin, u Beočinsku fabriku cementa, jer imaju jako dobar restoran koji se zove "Karaš".
(Glas iz sale: Koga?)
Pitajte gospodina Stevu. Bio sam i kad je direktor bio gospodin Copkov i kada je pre njega bio pokojni direktor gospodin Šerban. Bio sam u poslednjih 15 godina najmanje 10 puta u Beočinskoj fabrici cementa.
Znam da je mogući potencijal Beočinske fabrike cementa 1,9 miliona tona godišnje i znam da su još krajem osamdesetih godina imali planova oko investicija, doduše, nikad se nisu desile, da se kapacitet digne na 1,9 miliona tona, što nije samo plan za kapacitet u fabrici, nego je i plan za otkrivanje novih nalazišta u okolini manastira Rakovac. Znam da je fabrika u prošlosti ostvarivala proizvodnju od 1,4 i jednom prilikom, ne 1,7 nego 1,5 miliona tona. Vi mi dokumentujte ako je 1,7, znam da se nikad nije desilo. Današnji kapacitet je 1,25 miliona tona.
Prema tome, Beočin, kao i sve druge kompanije, vrlo dobro poznajem i nisam, što juče reče jedan poslanik, 10 godina bio izvan ove zemlje. Naprotiv, ne u poslednjih 10, u poslednjih 40 godina sam u ovoj zemlji, u poslednjih 15 godina sam upoznao gomilu preduzeća na teritoriji čitave Srbije i vrlo dobro znam u kakvoj su situaciji bili, kao i u kakvoj su sada.
Da iskoristim priliku, pošto sam se javio za reč, pa da pitam kritičare novog modela privatizacije kada kažu da je onaj bio sjajan - zašto oni kao direktori društvenih preduzeća, još uvek društvenih preduzeća, a danas sede u Skupštini Srbije, nisu iskoristili blagodeti tog starog modela, pa privatizovali svoje firme. Neću navoditi imena, sami će se prepoznati.
Prema tome, sve što sam govorio je apsolutno tačno, kao i da je bila sistematska pljačka cementare u Popovcu i nabavke su konstantno ugovarane po 25-30% veće i nekoliko puta veće. Tačno je da je, gospodo, tržište to koje određuje vrednost svake robe, pa i vrednost cementa. Cena cementa u Srbiji nalazi se među najnižim cenama u regionu.
Proverite kolika je cena u Rumuniji, Bugarskoj, Bosni, kolika u Hrvatskoj. Svaka firma koja ima svog vlasnika vodi računa da smanji troškove da bi poslovala što je moguće bolje. Kada firma posluje bolje, to je dobro za državu, za lokalnu samoupravu, za te radnike. Društvena preduzeća pošto nisu imale svog vlasnika, nisu imali ni onoga ko bi se starao o tome da smanji troškove proizvodnje. Zato nam se dešava ne jedna cemetara Popovac, nego 90% društvenih preduzeća rade na način da ih je baš briga za troškove proizvodnje. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Tomislav Nikolić, predsednik poslaničke grupe SRS. Izvolite.