Poštovane kolege, poštovani ministre, ceneći napor koji ste učinili na pripremi Nacrta ovog zakona, a nastojeći da ne ponavljam neke stvari juče rečene i stavove mojih kolega, pokušaću da dam svoj osvrt na Predlog zakona.
Šta je Vladu odnosno vas kao ministra za ovaj resor rukovodilo da predložite ovakav zakon. Moje mišljenje je da su to pre svega ekonomski razlozi, ograničenja, a sa druge strane da se otklone nedostaci u funkcionisanju prethodnog zakona.
Ono što je bitno pri odluci da se ovakav zakon predloži Narodnoj skupštini je to da takav zakon bude primenjiv u praksi. Znači, ona razlika između normativnog i stvarnog da se što više smanji, tako da ona prava koja osiguranici imaju budu u praksi i realizovana.
Imali smo zakon koji, po deklarativnoj priči nekih poslanika, daje veće privilegije. Međutim, bili smo u prilici da vidimo da te privilegije u praksi nisu funkcionisale; taj je zakon na neki način funkcionisao otprilike kao i onaj američki bombarder F-117 i imali su jednu zajedničku osobinu, a to je da su bili nevidljivi.
Da bi paralela bila potpuna, i taj zakon i američki bombarder su imali još jednu zajedničku osobinu, a to je da se videlo da to čudo od tehnike nad nebom u Srbiji nije potpuno nevidljivo, a i sam zakon je nekada bio vidljiv, pogotovo u periodima kada su se približavali izbori i izborne aktivnosti. Tadašnja Vlada se pojavljivala sa nekim intervencijama, delila neku pomoć građanima i to je moglo da se vidi od tog zakona.
Bilo je priče da li je penzija socijalna kategorija ili ne. Ovim zakonom je prenzija više socijalna kategorija nego što je bila prethodnim. To je nastojanje da se penzija stavi u ekonomske okvire i da se približi tržišnom konceptu, koji je nastao na našim prostorima. Znači, one stvari koje su se izmenile u drugim oblastima bitno je bilo da se izmene i u ovoj socijalnoj oblasti.
Dakle, fond finansiran iz tekućih aktivnosti potpuno je ispražnjen i mora da se obnovi, što me dovodi u dilemu - da li je možda bilo bolje da se ide sa potpunim diskontinuitetom? Međutim, svestan sam činjenice da bi to izazvalo velike otpore, a pre svega kod onih koji zagovaraju da penzija treba da bude više socijalna kategorija nego što jeste i da bi najjednostavnije rešenje bilo da ovo bude prelazak ka toj fazi.
Što se tiče samog zakona, mislim da on u sebi sadrži dosta dobrih stvari i pomaka u odnosu na raniji period, ali ima i nekih manjkavosti. One su uglavnom ovde navedene. To je možda stil kojim je ovaj zakon pisan, nepreciznost u nekim članovima. Na primer, u članu 84. stoji da se "prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja ostvaruju se od dana podnetog zahteva, a najranije šest meseci od tog dana ". Zašto najranije? Bilo bi mnogo svrsishodnije za korisnike ovog prava, zbog kojih je ovaj zakon i pisan, da se odredi granica do kada najkasnije treba da im se obezbedi to pravo.
Dalje, u članu 109. piše da se penzije isplaćuju, po pravilu, unazad. Znači, za same korisnike mnogo je bitnije da se možda ti rokovi odrede, pa je stoga bio prihvatljiv onaj amandman koji kaže "u tekućem mesecu za prethodni mesec"; u svakom slučaju, da se penzije isplaćuju unapred, ne bi bilo problema, ali pošto je unazad, pitanje je koji je to rok do koga ta penzija i invalidska nadoknada treba da budu isplaćene.
Nadam se da će ova praksa iz zadnjih par godina, kada su te penzije uglavnom bile redovno isplaćivane, biti nastavljena i nadalje. Znači, nećemo imati situaciju kada su te penzije bile isplaćivane jednom ili dva puta godišnje.
S druge strane, kao manjkavosti Predloga zakona navedi se da je restriktivan i redukuje prava na invalidu, tuđu negu i pomoć i još neka prava.
Uvažavam objašnjenje ministra juče da će ta prava biti regulisana posebnim zakonom. Mislim da bi možda bilo svrsishodno da nam ministar malo bolje pojasni kojim zakonima i koja prava bi trebalo da budu regulisana posebnim zakonima.
Još jedna primedba, ne konkretno na ovaj predlog nego na rad samog Ministarstva, a to je što možda nije bilo aktivnije u suzbijanju nekih pojava iz prethodnog perioda u primeni aktuelnog zakona. Znači, što nije vršilo veću kontrolu rada komisija za dodelu penzija, što nije pokušalo da suzbije pojave korupcije i mita, kojih očigledno u ovoj oblasti ima.
Želim da kažem da je ta praksa korupcije i mita iz prethodnog perioda nastavljena i da danas nije u nekoj većoj meri suzbijena. Potpuno dobronamerno, da ne bi bilo kao u slučaju zakona o kriminalu u ovoj zemlji. To se najpre prihvata kao zlonamerno, a kasnije se kaže da neko nije ništa učinio na suzbijanju te pojave.
S druge strane, smatram da je dobra i pozitivna stvar, krucijalna u ovom zakonu, taj sistem obračuna penzija. On je u suštini mnogo pravedniji od onog prethodnog, jer na osnovu podataka koje je ministar izneo, znači, stari sistem je sam sebe demantovao i gurnuo u stranu.
Rast tih penzija devedesetih godina bio je izuzetno velik i građanin je u neravnopravnom položaju što se stupanja u taj penzioni i drugi invalidski odnos tiče. Privilegovani su oni koji su tih devedesetih godina otišli u penziju, pa pojedinci koji su imali uspon u karijeri u odnosu na druge građane; to je neprihvatljivo i pravite razliku između građana, a upravo se od strane nekih ljudi zagovara da penzija treba da bude socijalna kategorija.
Da je i u potpunosti dobar, bez obzira na sve to, zakon ima prateće stvari, druge zakone, rad drugih službi, ministarstava, ako se ne pokrenu sve te stvari, onda teško da će i zakon moći u praksi da postigne neke rezultate.
Dosta je ovde potencirano regulisanje penzionog statusa poljoprivrednih osiguranika. Mislim da je dovoljno da jedan član domaćinstva bude obavezno osiguran. Problemi su na drugoj strani: tamo gde se rešavaju pitanja agrokompleksa. Mislim da ova vlada u tim oblastima nije dovoljno uradila, da bi ove stvari u ovoj socijalnoj oblasti, što se poljoprivrede tiče, bile u boljem položaju.
Svesni smo činjenice da tu nema nekog velikog kontinuiteta, a zadnjih 15 godina se fond formirao i bilo je malo uplata i malo para. Normalno je da je i situacija takva. Međutim, tu stvari treba rešavati tamo kod onih ministarstava koja se nisu dovoljno angažovala da neke stvari pokrenu i da odrade onako kako treba.
Nisu napravila veći napor recimo ministarstva za poljoprivredu, za privredu i privatizaciju i još neka druga, koja bi trebalo u stvari da ukomponuju ta sredstva fondu, odnosno da budu logistička podrška ovom minsitarstvu.
Sve u svemu, ne bih se za sada opredeljivao kako ću glasati, a sigurno kao i drugi članovi moje stranke. Zahvaljujem ministru na pažnji. Hvala.