ŠESTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 23.04.2003.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

2. dan rada

23.04.2003

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:55 do 18:00

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
 Da li se još neko od ovlašćenih učesnika javlja za reč?  (Ne.)
Na član 33. amandman je podneo narodni poslanik Miroslav Hristodulo.
Odbor za saobraćaj i veze predlaže da se ovaj amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Miroslav Hristodulo.

Miroslav Hristodulo

Član 33. Predloga zakona o telekomunikacijama definiše vrste dozvola koje se izdaju za javne telekomunikacione mreže i javne telekomunikacione usluge. Stav 4. tog člana, na koji sam podneo amandman, propisuje način izdavanja individualnih licenci, kada se eksploatacija javne telekomunikacione mreže ili pružanje javne telekomunikacione usluge zasniva na korišćenju ograničenih resursa. Kao primer za ograničene resurse u zagradi se navode radiofrekvencije ili numeracija. Moj amandman predlaže da se ova cela zagrada izbriše.
Prvo, zašto uopšte zagrada u nekom zakonu gde se nešto nabraja? Već sledeća rečenica kaže da Agencija utvrđuje vrste javnih telekomunikacionih usluga za koje se može izdati licenca. Mislim da je nepotrebno navoditi primere ograničenih resursa; dovoljno je propisati da Agencija utvrđuje vrste javnih telekomunikacionih usluga za koje se može izdati licenca.
Drugo, mislim da je posebno nepotrebno navoditi numeraciju kao primer ograničenog resursa. Resursi u telekomunikacijama su ograničeni prirodnim uslovima, prirodnim ograničenjima. Na primer, radiofrekvencija; ona mora biti ograničena zato što nema dovoljno frekvencionih opsega, tj. unutar tih opsega nema dovoljno pojedinačnih frekvencija da bi to svi slobodno koristili. Recimo, mobilna telefonija od 900 megaherca; tačno određeni broj korisnika može na neku baznu stanicu da se priključi, zato što je taj resurs prirodno ograničen.
Što se tiče numeracije, taj resurs nije ograničen zbog prirodnih uslova, nego zbog međunarodnih ugovora.
Ti međunarodni ugovori ograničavaju spoljnu numeraciju, pozivne brojeve, odnosno države, dok unutrašnja numeracija, po mom mišljenju, ne bi trebalo da bude ograničen resurs. Ako se ovo ne prihvati, za mene je dovoljno da se zna plan numeracije unapred zbog potencijalne zloupotrebe, pošto izdvanje individualne licence nije opšte, već individualno odobrenje. Znači, dajete za jednu namenu jednom pravnom licu tu licencu. U tom slučaju mora plan numeracije da se zna unapred.
Nema razloga da se ovaj amandman ne prihvati. Zato on u suštini i ne menja smisao ovog člana. Brišem neku zagradu gde se nešto kao primer nabraja, a posle se kaže da Agencija utvrđuje to što se u zagradi nabraja. Mislim da nema razloga da se ne prihvati. Ako se ne prihvati, onda možemo da kažemo da je Vlada unapred zadala da će nešto prihvatiti, a nešto po svaku cenu neće. Tako da i ova cela rasprava nema mnogo smisla. Zahvaljujem.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)
Na član 33. amandman je podneo narodni poslanik Slobodan Tomović.
Odbor za saobraćaj i veze predlaže da se ovaj amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Izvolite.

Slobodan Tomović

Poštovana gospođo Čomić, dame i gospodo narodni poslanici, podneo sam amandman na član 33. stav 4. precizirajući da je individualna licenca dozvola koju agencija izdaje domaćem ili stranom, fizičkom ili pravnom licu koje namerava da izgradi, poseduje ili eksploatiše javnu telekomunikaciju mrežu i da pruža javne telekomunikacione usluge u slučaju kada se eksploatacija te mreže, odnosno pružanja telekomunikacine usluge zasniva na korišćenju resursa koji su ograničeni.
Suština našeg amandmana jeste protivljenje kvalifikaciji da je numeracija ograničeni resurs i to želim da potkrepim sledećim primerom. Severoamerički kontinent, SAD i Kanada, gde je jedinstvena numeracija za fiksnu i mobilnu telefonsku mrežu, a u radu ima preko 400 miliona korisnika i pretplatnika. Drugi primer, u globalnoj Internet mreži numeracija je jedinstvena za celokupnu zemljinu kuglu. Kako to numeracija može da bude ograničavajući faktor u državnoj zajednici Srbija i Crna Gora koja može da ima najviše, pod uslovom da to budu svi stanovnici, 10 miliona korisnika. Dakle, to je jedini razlog zbog koga smo mi to podneli. Nadamo se da se to da prihvatiti. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)
Na član 33. amandman je podneo narodni poslanik Milovan Radovanović.
Odbor za saobraćaj i veze i Zakonodavni odbor predlažu da se ovaj amandman odbije.
Izvolite.

Milovan Radovanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, poslanička grupa SRS je na jučerašnjoj i današnjoj raspravi  puno argumenata i činjenica pružila u prilog tome da je agencija za telekomunikacije, predviđena u Predlogu zakona, štetno da postoji. To je iz više razloga. Amandman koji sam podneo u ime poslaničke grupe SRS na član 33. stav 1. takođe se pridružuje u više navrata iznetoj argumentaciji da je štetno da agencija za telekomunikacije bude predviđena da uopšte postoji u pravnom sistemu, a predviđena je ovim zakonom.
Znači, umesto agencije predlažem da se predvidi komisija koju bi formirala Vlada Republike Srbije. Agencija po Predlogu zakona, kao samostalan i nezavisan organ, treba da funkcioniše u svojstvu pravnog lica i kao samostalni pravni subjekt da ostvaruje u okviru pravnog poretka određena ovlašćenja predviđena ovim predlogom zakona. Toliko su široka da možemo da kažemo da pored formalnih odredbi koje su predviđene ovim zakonom, da odgovara za svoj rad Vladi i Skupštini Srbije u formi podnošenja jednogodišnjeg izveštaja, ta ovlašćenja su po definiciji zakona tehničke prirode.
Međutim, po nama u SRS, ovlašćenja koja ne mogu biti vezana sa odredbama ovog predloga zakona ići će dotle da će jednostavno upravni odbor agencije, predsednik i članovi upravnog odbora, moći politički da odlučuju i da budu cenzori nad tim ko će imati pravo da bude operater telekomunikacione mreže i da pruža javne i ostale telekomunikacione usluge.
Imamo javne prihode i budžet Republike Srbije. Na tom nivou, ako ne isključimo državnu zajednicu Srbija i Crna Gora i jedinicu lokalne samouprave ispod nivoa Republike, jedino agencija, a što je predviđeno ovim zakonom, ima pravo da ubira javni prihod i to u visini koju sama odredi. Budžet Republike Srbije se puni prema stopama poreza predviđenim zakonom. Agencija će odrediti visinu naknade za razne vrste poslova koje bude imala.
Predviđamo ovim amandmanom da komisija, a ne agencija, ima pravo da izdaje licence ili koncesije, svejedno, odobrenja, dozvole za radio stanicu, sertifikate, odnosno tehničke dozvole. Ovlašćenja iz Predloga zakona daju mogućnost da agencija ima kontrolnu funkciju i arbitrira. Čini mi se da u ovom predlogu zakona ovlašćenja idu toliko široko da još nedostaje da ste predvideli da agencija ima i sudska ovlašćenja i da može da sudi za lakša krivična dela, a za čije izvršenje je predviđena kazna zatvora do tri godine.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)
Na član 36. amandman je podneo narodni poslanik Petar Jojić.
Odbor za saobraćaj i veze predlaže da se ovaj amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Petar Jojić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, u ime SRS uložio sam amandman na član 36. i predložio da se u stavu 6. reč "Ministarstvo" zameni rečima "Vlada Republike Srbije", jer smatramo da to ovlašćenje treba da bude u rukama Vlade, a ne u Ministarstva. SRS je predložila u ovom amandmanu da se briše stav 9. u ovom članu iz razloga što SRS vidi bitnu razliku između licence i koncesije. SRS jeste za koncesije, a ne za licence. Licence se daju ugovorima i licence se mogu zloupotrebiti i izigrati.
Međuti, koncesije nemaju takvu kategoriju i nemaju takvo obeležje. Zbog toga je SRS za davanje koncesija, a što znači koncesije treba dati nekome da plati državi, da koristi i da oplodi, da država ima koristi, a istovremeno da ima koristi i onaj koji je uzeo koncesiju na određeno vreme. Naravno, da to dobro i vrati u određenom vremenskom periodu nakon korišćenja koncesije. Zato smatramo da postoji bitna razlika i da treba brisati stav 9, a u stavu 6. umesto - ministarstvo staviti - Vlada Republike Srbije. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Da.)
Reč ima ovlašćeni predstavnik, poslanička grupa SRS, narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, problem ovog člana 36. je u tome što vi u stavu 3. kažete da se licenca praktično izdaje licu koje je učestvovalo u postupku javnog nadmetanja, a ako to lice ispunjava sve uslove predviđene ovim zakonom i aktima agencije. U ovom zakonu vi niste stavili nijedan uslov. Sve ste prepustili agenciji da ona sama propiše. Verovatno će jedini uslov biti pare i ništa drugo, jer postoji mogućnost da se dozvola da i pre početka gradnje, odnosno kada čovek ima nameru da krene u neki posao, on prijavljuje nameru na nekom javnom oglasu i ako se izbori sa parama, u smislu stava 6, onda može da završi posao. Tako piše, čitam kako je ministarka rekla prošli put, neki nisu čitali, samo čitam ono što je napisano.
Mi ovim amandmanom tražimo da stav 6. promenite da Ministarstvo ne određuje početnu cenu, nego Vlada. To je jedna stvar.
Druga stvar, tražimo da se stav 9. izbaci, a zbog čega? To što vi nešto pogrešno nazivate ne daje vam za pravo da imate odredbu stava 9. Nijedna dozvola ne može da bude predmet zaloga. Mi ovde pričamo o dozvolama; dozvola se odobrava nekom pravnom licu da koristi nešto i kako ste već naveli šta sve treba da sadrži u jednom od sledećih članova. To je pravo koje pripada tom licu koje je navedeno u tom papiru, a vi pogrešno nazivate - licencom.
Dozvola, odobrava se pravo korišćenja tom i tom, imate 18 tačaka, šta sve sadrži to što vi pogrešno nazivate - licencom. Ta dozvola ne može biti predmet zaloga. Molim vas, to bi isto bilo kao kad bi dozvola za oružje bila predmet zaloga. Vozačka dozvola - predmet zaloga; saobraćajna bi donekle i mogla, jer ima neko imovinsko pravo, sadrži u sebi, ali je pitanje i to. Kako je moguće to, pravo korišćenja nečega što je pod specijalnim režimom, da bude predmet zaloga?
Pazite, ako to protumačim ovako kako ste vi to lepo napisali u stavu 9, BK koji ima pare, može da isfabrikuje 30 njih koji će da se jave na konkurs, jedan će sigurno da pobedi, a pošto nema para da plati da bi pobedio, oni će jednostavno da kažu - mi ćemo da ti obezbedimo pare, a u zalogu ti ćeš da daš tu dozvolu; potražićemo za 15 dana da vratiš ono što si kao sredstvo obezbeđenja dao - dozvolu, i tako prelazi pravo na tu firmu koja nije učestvovala na javnom nadmetanju.
Ona nije bila prisutna, nije učestvovala. Molim vas, ne može u telekomunikacijama kao izbor direktora gimnazije, pa se izabere čovek koji nije konkurisao, to ne može, jer se radi, kako ste vi rekli, o delimično ograničenim resursima, nekim ograničenjima, o nekom pravu, ne može to pravo da bude predmet otvorene manipulacije koja stoji u stavu 9. ovog člana.
Znači, teoretski je moguće da onaj ko ima pare, pošalje drugog; ako ste ovo preslikavali prema ovim javnim nadmetanjima oko privatizacije, onda ste potpuno u pravu. Sve naše privatizacije su suštinski ovako urađene. U Canetovo ime Pera, u Perino Đoka, u Mikino Laza itd, a krajnjeg vlasnika ćemo da saznamo tek za dve ili tri godine kada se ovo raščisti, bude malo mirno, pa onda on može da se pojavi, pravi vlasnik. Zašto to unosite sistemski kroz ovu odredbu u oblast telekomunikacija? Nemojte da unosite to, bez obzira u čijoj nadležnosti da bude; dozvola ne može biti predmet zaloga, molim vas, jer ne sadrži imovinsko pravo. Daje pravo korišćenja, i to pod određenim uslovima, a kome? Tom licu koje je navedeno u dozvoli. Vi tu grešku nastavljate i kasnije u sledećim članovima