Dame i gospodo narodini izabranici, u zemlji čiju je prosvetu osnovao Sveti Sava i koja je imala velikane kakvi su Dositej Obradović, Vuk Karadžić, Jovan Sterija Popović, Jovan Skerlić, braća Bogdan i Pavle Popović,Slobodan Jovanović i drugi, reformisanje školskog sistema je ozbiljan i zahtevan posao koji traži mnogo odgovornosti i pažnje, a pre svega ljubavi prema deci.
Škola nije svojina ove ili one stranke ma kako se ona zvala, škola je budućnost svih koji žive u Srbiji i zaloga njihove sreće i napretka. Ovaj model koji, moram po malo reći, liči na preuzimanje nekih odavno nefunkcionalnih organa, kao u slučaju dr Frankeštajna, pa malo sklapanih odavde i odande, koji očekuju da kroz njih bude propuštena struja, da bi oživeli, jednostavno nije dorađen do kraja.
Dok mi raspravljamo o zakonu osnovnog obrazovanja i vaspitanja, u Japanu se u ovom trenutku vrši tek treća reforma školstva u poslednjih 100 godina. Kada su Organizacija za evropsku bezbednost i saradnju i Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj, skupa sa Paktom za stabilnost Jugoslavije radile svoj tematski prikaz nacionalnih obrazovnih politika, one su Ministarstvu prosvete Srbije poručile sledeće: uspostavljanje partnerstva između škole, saveta škole i društvene zajednice na lokalnom nivou, koje funkcionišu puštajući koncept demokratski uobličenih institucija koje neguju demokratsko obrazovanje i atmosferu, zahteva psebnu pažnju u planiranju reformi.
Ukoliko reforme na ovom nivou nisu svesrdno i sa puno entuzijazma prihvaćene među direktorima, nastavnicima i roditeljima, i ukoliko reformski proces ne omogući nastavnicima da budu aktivni kreatori reforme, međunarodno iskustvo pokazuje da će proces reforme imati slab efekat na rad škola i rezultate obrazovanja. Svakog dana učitelji, koji se obućavaju na psiho kursevima, žale nam se za novu školu, kako se sa njima postupa kao sa ljudima iz ustanova za osobe narušenog društvenog zdravlja. Svakog dana roditelji, uprkos pričama gospodina ministra prosvete, da će prvi dan osnovne škole biti igra, šala, pesma i da će deca učiti samo u školi i da roditelji neće plačati privatne časove, pitaju nas - šta hoće da urade sa školom.
Njima ne treba škola igrica nego pravo mesto za sticanje znanja, oslobođeni suvišnih sadržaja, ali koji još uvek predstavlja znanje. OEBS i OECD su preporučili da se u dobrovoljno prijavljenim školama primeni trogodišnji probni model reforme na osnovu strategijski i operativno razgrađenog plana.
Međutim, gospodin ministar je u Prosvetnom pregledu od 20. marta rekao da je prospekta eksperiment uživo i da se dešava u realnom vremenu. Nije teško promeniti direktora nekog javnog preduzeća ili poslovnu politiku, međutim, promeniti glave ljudi, to je nešto drugo. Umesto objasniti kako će u škol-igricama deca postati mnogo obrazovanija nego što su sada.
Gospodine ministre, vi ste u Nedeljnom telegrafu objavili drugo vanredno stanje u kome će biti sve škole, nastavnici, roditelji, tvrdeći da dosadašnje škole su krive za stnje u društvu, izgovarajući rečenicu - "Pogledajte danas pune zatvore, to su bivši đaci". To ste rekli za Nedeljni telegraf od 14. maja 2003. godine. Nisu ti prosvetni radnici, koji su učili te ljude koji su u zatvorima, nisu ih učili da kradu, da ubijaju, da diluju drogu i da se sastaju sa mafijaškim bosovima u ulici koja nosi ime po velikom nemačkom pesniku i Geteovom prijatelju, a nalazi se u Zemunu.
Protiv uvođenja zakona bez prethodne javne rasprave su svi, pre svega, stručna udruženja, ali i sindikati i Srpska pravoslavna crkva. Čak je i Žička eparhija, u kojoj moj grad pripada, je izdala 2002. godine blagovesnik, koji je posvećen reformama u školstvu.
Na poslednjem arhijerejskom saboru je traženo da se o reformi državnog školstva povede široka javna rasprava. Posle Drugog svetskog rata naše školstvo je pretrpelo niz značajnih reformi. Od 1945. do 1958. godine vršeno je idejno preusmeravanje, a od 1970. godine, posle Rezolucije Savezne skupštine o razvoju vaspitanja na socijalističkoj samoupravnoj osnovi, krenulo se u tzv. usmereno obrazovanje, koje je konačno uvedeno 1974. godine.
Ciljevi reformi su uvek bili državni, proglašavani za društvene, odnosili su se na ideološke, a ne istinske potrebe i interese. Njihovi nosioci su bili politički i partijski organi, a ne stručnjaci. Reformom su rukovodili ideolozi Saveza komunista Jugoslavije, a setimo se samo Stipe Šuvara.
Ovo je četvrta reforma našeg školstva u poslednjih 20 godina i ponovo se dešava isto, da jedna grupa ideološki srodnih duša je rešila da potuno izmeni školstvo, bez ikakvih uvida u činjenicu da se to ne sme raditi preko noći i da niko nema prava da se igra sa budućnošću naroda i dece, a pogotovo ako nema opšteg društvenog konseznusa.
Pre nego što se krene u reformu škole treba imati jasnu viziju o tome kakvo društvo želimo da izgradimo i kakva nam je privreda potrebna. Naravno da nam je dosta činovnika i neproizvodnih zanimanja. Naravno da nam nedostaju zanatlije i školovani poljoprivrednici, ali hoćemo li mi zanatlijsko poljoprivredno društvo ili ćemo da budemo nosioci, vodeća sila kompjuteristike na Balkanu. Šta ćemo, između ostalog, sa činjenicom da smo posle Japanaca najstarija nacija na svetu i da uskoro neće ni biti dece koja će ići u školu, ako se ovako nastavi. Srba, po najnovijem popisu, uprkos ogromnom prilivu izbeglica ima čak 173.500 manje nego u popisu iz 1991. godine.
U vidu treba imati i činjenicu da je ovako naša škola ipak bila relativno očuvana institucija u apokaliptičnom košmaru Srbije 90-tih godina. Rušila se ekonomija, kultura, pravni poredak, ali je škola kako tako opstajala i uprkos svemu njen učiteljko-profesorski kadar je još uvek sposoban da iznese ozbiljnije reformske zahvate, bez oktroisanih reformi. Iako zagovornici nove škole tvrde da je dosadašnja škola bila samo pamtionica podataka, ceo zapad je uzeo pola miliona naših mladih stručnjaka i u do sada neviđenom odlivu mozgova ne bi oni valjali zapadu da su samo bili tupavi pamtioci, već su bili dobro školovani i veoma obdareni. Većina njih su sada vodeći stručnjaci u svojim oblastima i upravo u zemljama razvijenog zapada i upravo sa onim znanjem koje su poneli iz škole i sa fakulteta u Srbiji.
Još bih rekao samo da je u ovoj raspravi, koja nije sprovedena, mnogi su se ponudili da učestvuju u njoj i da pomognu u izradi jednog ovakvog zakona. Vi ste gospodine ministre dobili na uvid sadržaj saopštenja katedre za srpski jezik i književnost svih univerziteta u Srbiji. Oni su na svom sastanku održanom 10. marta 2003. godine obavestili javnost da katedre za srpski jezik i književnost univerziteta u Beogradu, Novom Sadu, Nišu, Kosovskoj Mitrovici i Kragujevcu, nisu uključene u rad na promenama nastavnih planova i programa za predmet srpski jezik, književnost i komunikacija, već da tu delatnost obavljaju arbitrarno izabrani profesori i psiholozi. Ukazano je da planovi, koje ekipe ministarstva spremaju, sadrže puno propusta, pri čemu se prenaglašavaju komunikacijski aspekti jezika uz nedopustivo potiskivanje književnosti.
Srbisti jesu za reforme, ali ne za onakve kakve im se nameću, već se ignorišu najstručnije institucije za proučavanje srpskog jezika i književnosti u ovoj zemlji. Matematičari su se oglasili u Nišu 14. februarar 2002. godine na okruglom stolu, da li je 9+3 jednako 8+4, gde predlažu da se uvede možda čak i devetorazredna škola, što uopšte nije sporno, ali da bar srednja škola traje četiri godine, pa da bude 9+4.
Još bih dodao samo da učitelji se obučavaju za nastavu u školama u radionicama i igraonicama i da im se daju knjige iz kojih treba da uče. Jedna od takvih knjiga "Igrom do spoznaje", objavljena 1995. godine, koju je napisala prisutna pomoćnica ministra. Kaže se da ta knjiga služi za oslobađanje dece od straha koji mogu imati pred profesorima, roditeljima i životinjama. Radionica se zove "Nastavnik sa mašnom u kosi koji svira gitaru".
U drugoj radionici deca glumeći organe za varenje mogu da dobiju i ulogu anusa, pa čak nus produkta varenja, koji se zove "prtko". Ne mislim da će deci biti lakše u ovim radionicama i igraonicama. Kaže se da ih neće ocenjivati, ali ocena i ocenjivanje je vrlo bitno, pogotovo kada se zna da od ljudi koji su predložili sve ovo i koji rade, timovi sastavljeni uglavnom od psihologa i pedagoga i da je ova reforma već dobila naziv "Pepsi reforma".
Ja vas molim sve kao poslanik ne jedne partije, nego kao čovek, kao građanin, kao roditelj, koji poput vas želi dobro ne samo svom detetu, nego i celoj deci Srbije, da povučete ovaj zakon, da se setite svoje dece i svojih bližnjih, ali da se setite i svojih učitelja koji su vam ostali u lepoj uspomeni zbog svega onoga čemu su vas naučili od prvog osnovnog do univerziteta i da ne eksperimentišete, i u njihovo ime, na desetinama hiljada naših đaka i nad našom budućnošću.