DVANAESTO VANREDNO ZASEDANjE, 17.07.2003.

3. dan rada

OBRAĆANJA

Rajko Baralić

Delimično uvažavam argumentaciju koju je izneo gospodin Krasić u pogledu nadzora, ali osnovna intencija kod predlaganja ovog amandmana jeste bila da se poveća broj članova Saveta. Napominjem da Slovenija ima devet članova saveta, da neke druge zemlje u okruženju imaju 9 do 11, i da se tako radi na kvalitetniji način, sa većim brojem ljudi koji sa svojim referencama, profesionalnim ili drugim, jesu u stanju da budu uslovno adekvatna kontrola guverneru i Narodnoj  banci uopšte.
Zbog toga je amandman koji su profesor Bora Stanimirović i Toma Bušetić podneli samo jedan u nizu koji pokušavaju da ovaj zakon koriguju na način kako mi doživljavamo da treba napraviti zakon o Narodnoj banci. Ovo je amandman koji u izvesnom smislu omogućava i parlamentu da kroz veći broj članova Saveta izvrši veći uticaj na guvernera, u smislu kontrole, i na Narodnu banku uopšte.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? Nema prijave.
Na član 24. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zoran D. Nikolić i Milan Stanković.
Da li ima prijava za reč? (Da.)
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandmana, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Zoran D. Nikolić.

Zoran D. Nikolić

Poštovano predsedništvo, poštovane kolege narodni poslanici, koncept Socijalističke narodne stranke u pogledu organa Narodne banke Srbije ukazuje da u ovom predlogu postoje određene neravnoteže. Postoje tri organa po Predlogu zakona, da podsetim zbog javnosti, Monetarni odbor Narodne banke, guverner i Savet Narodne banke. Po nama je velika neravnoteža i nesklad u ovlašćenjima i načinu izbora, s jedne strane Monetarnog odbora, s druge strane Saveta Narodne banke.
Monetarni odbor čine, po Predlogu zakona, guverner i viceguverneri. Po nama, to su stručnjaci, zanatlije, istaknuti stručnjaci, ali oni koji treba da sprovode politiku koju neko drugi utvrdi. Guverner kao pojedinac ima velika ovlašćenja i zbog toga smatramo da težište odlučivanja u Narodnoj banci Srbije treba da bude u jednom organu.
Mi mislimo da je dovoljan savet Narodne banke i zato predlažemo da on u delokrugu svog rada objedini poslove i zadatke koje ima i monetarni odbor i sam savet. Predložili smo ukidanje monetarnog odbora jer smatramo da u savetu treba da sede istaknuti privrednici, finansijski stručnjaci iz poslovnih, privrednih banaka, iz sfere nauke i da oni treba uz guvernera da kreiraju politiku Narodne banke.
Isto tako mislimo da i članovi Vlade treba da nađu mesto u savetu Narodne banke, da to telo bude zaista jako i da bude kreator politike Narodne banke Srbije. Iz tih razloga predlažemo ukidanje monetarnog odbora i formiranje samo jednog organa, to je savet, i u tom smislu predložili smo amandman kojim savetu dajemo ovlašćenja iz člana 14. koji je do sada imao monetarni odbor i iz člana 24. koji je do sada imao savet.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Dobro je što se primećuje ovaj nedostatak Predloga zakona, da praktično ne postoji kontrolni organ, bez obzira na varijantu da li ćemo monetarni odbor kao kolegijum guvernera da ovlastimo toliko, da vodi i kreira monetarnu politiku, ili ćemo to da damo u nadležnost saveta Narodne banke. Moguća je i jedna i druga varijanta, ali nama fali organ koji će da vrši kontrolu.
Po Predlogu zakona, član 24. ne pruža minimum garancija da savet vrši kontrolu, već se savet postavlja kao organ upravljanja pravnog lica, i to samo za one poslove gde treba da se odgovori na zakonske obaveze u pogledu završnog računa i nekih organizacionih stvari.
Nama je potreban kontrolni organ u Narodnoj banci Srbije, zbog toga što treba da kontroliše da li guverner i monetarni odbor, ako se prihvati ovaj koncept, rade u skladu sa zakonom.
Druga stvar, da li su sve odluke, naredbe, preporuke, pisma, intervencije Narodne banke Srbije bile pravovremene, društveno opravdane i celishodne i zato je potrebno da članovi tog kontrolnog organa, nadzornog organa, budu stručnjaci koji bi ušli u pitanje struke, a to znači - da li je guverner ili monetarni odbor odlučio o povećanju rezervi kod banaka u trenutku kada je to bilo neophodno prema kretanjima na tržištu ili je to uradio u onom trenutku kada je hteo da blokira Vladu Republike Srbije i da je spreči u sprovođenju ekonomske politike. Toga nema u zakonu.
To je pitanje struke, ali vi to ne dajete u članu 24. Vi mislite da kroz usvajanje završnog računa može da se izvrši ova kontrola, količina monetarne mase, sekundarna tržišta, kreiranje novog novca itd. Mi nemamo taj organ koji kontroliše struku. Vi ovo što ste dali da je nadležnost saveta nije kontrola struke. To je taj problem, što će svako moći u svakom trenutku da optuži Vladu, da optuži guvernera, odnosno da po mišljenje ide u Međunarodni monetarni fond.
Ovakav član 24. nikome nije potreban. Sa ovim članom 24. nema potrebe Dinkić da se ljuti. On je dobio turbo ovlašćenja. Da li ima pet ili sedam članova, to uopšte nije bitno. Nema nikoga ko kontroliše njegovu struku, da li je operaciju na otvorenom tržištu izvršio prvovremeno i kvalitetno ili nije, pa su sve banke otišle u stečaj, a one se pripremaju za stečaj.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Dragan Tomić, zamenik predsednika poslaničke grupe Socijalističke narodne stranke.

Dragan Tomić

Poštovana gospodo narodni poslanici, mi smo se juče i danas, kao i druge poslaničke grupe, trudili da ukažemo na suštinu ovog zakona, a čini mi se da se ona u velikoj meri oslikava u članu 24. odnosno u predlogu šta je funkcija saveta Narodne banke Srbije.
Kao ozbiljni ljudi, a nadam se da će neko razumeti značaj kontrolne funkcije u Narodnoj banci Srbije, ona nigde ozbiljno nije ustanovljena u Predlogu zakona. Šta to znači da usvaja finansijski plan, završni račun, da određuje procenat, da određuje platu guverneru i njegovim zamenicima. To ne znači ništa. To je manja funcija nego predsednika upravnog odbora Elektroprivrede Srbije.
Suštinske stvari su ostale na monetarnom odboru. Malopre je rečeno ovde turbo ovlašćenje. Upravo za ovog turbomena, koji sebe zove ekspertom, a govorim o Mlađanu Dinkiću. Samo još da ga izaberete i da dobije ova ovlašćenja, ionako nikog ni za šta nije pitao. Kada je ulazio tamo sa automatskim puškama, rekao je da ga je zvao Vlatković. Izgleda da jeste, čim nema ništa oko Vlatkovića. Doduše, nema ništa i oko još nekih drugih mangupa o kojima sam ranije govorio, koji su naneli štetu Srbiji. Jednoj stranci manje-više, ali Srbiji bogami poprilično.
Ovde kada smo ukazali na član 24. mi smo tražili da suštinska ovlašćenja, punu suštinu i punu snagu dobije savet Narodne banke Srbije. Zašto treba on da dobije? Zato što će on nekome moći da odgovara, a vi ste u zakonu rekli da monetarni odbor radi sve sam, nikoga ništa ne pita, a onda parlamentu šalje na informisanje, kao da ovde sede mala deca.
Kakvo će to biti informisanje? Ko će šta i kome reći u tom informisanju uopšte nije važno. Ključne i suštinske stvari to je ko će štampati novac, kakva je kreditna politika, kakav je režim devizni. To nigde ne postoji. Savet Narodne banke će da usvaja finansijski izveštaj, završni račun itd. To su smešna ovlašćenja. Ovde zaista apelujem na potrebu određene kontrole. Ako ne može da kontroliše ovaj parlament sve to, dajte bar da to radi savet Narodne banke Srbije.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 25. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Radojko Petrić i Miloš Nešović.
Reč ima narodni poslanik Radojko Petrić.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.

Radojko Petrić

Poštovano predsedništvo, poštovani poslanici, u ime poslaničke grupe SPS, zajedno sa poslanikom Milošem Nešovićem, podneo sam amandman na član 25. Predloga ovog zakona.
U ovom članu Vlada je predložila da se sednice saveta Narodne banke održavaju ako njima prisustvuje najmanje tri člana. Dalje u ovom članu Vlada je takođe predložila da se odluke na sednicama saveta Narodne banke donose većinom glasova prisutnih članova, što znači da će biti punopravne odluke ako je za njih glasalo svega dva člana saveta.
Ako uzmemo u obzir o kakvim sve pitanjima raspravlja savet, koliko su složena, koliko su značajna, zaista prosto da čovek ne poveruje da je Vlada mogla dati takav predlog, jer je krajnje nepriličan da mogu samo dva člana izglasati odluke. Podsećam da je poslanička grupa SPS podnela, i to smo malopre čuli, amandman da se broj članova saveta Narodne banke poveća na sedam i o tome smo čuli šire obrazloženje od poslanika Tome Bušetića i Rajka Baralića, ovlašćenog predstavnika naše grupe.
Naime, tim amandmanom traženo je da se broj članova sa pet poveća na sedam. U članu 25, o kojem govorim i na koji sam podneo amandman, predlažemo da se sednice saveta Narodne banke mogu održavati ako istima prisustvuje najmanje pet članova, a ne tri kako je predložila Vlada. Takođe, ovim amandmanom predlažemo da odluke mogu biti punovažne ako je za iste glasala većina članova saveta od ukupnog broja.
Konkretno to znači da odluke mogu biti punovažne ako je za njih glasalo najmanje četiri člana saveta. Mislim da je svima jasno da bi prihvatanje Vladinog predloga da odluke mogu donositi samo dva člana saveta bila improvizacija rada i odlučivanje saveta Narodne banke Srbije kao jednog bitnog organa Narodne banke. Bila bi to kompromitacija organa Narodne banke Srbije kao centralne banke, kao jedine emisione banke u zemlji i kao najglavnije institucije za finansijsku stabilnost zemlje.
Mislim da su se stekli uslovi da amandman bude prihvaćen i da se odluke donose većinom članova ukupnog broja članova saveta.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč?
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.