OSMA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 13.04.2004.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

OSMA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

3. dan rada

13.04.2004

Sednicu je otvorila: Emilija Krstić

Sednica je trajala od 10:25 do 18:00

OBRAĆANJA

Emilija Krstić

| Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, dobar dan. Nastavljamo rad Osme sednice Prvog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2004. godini.
Obaveštavam vas da, prema službenoj evidenciji, današnjoj sednici prisustvuje 115 narodnih poslanika.
Radi utvrđivanja kvoruma za rad Narodne skupštine, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje.
Konstatujem da je primenom elektronskog sistema za glasanje utvrđeno da je u sali prisutan 91 narodni poslanik i da, prema tome, postoji kvorum za rad Narodne skupštine.
Obaveštavam vas da su javili da će odsustvovati sledeći narodni poslanici Goran Rakovac, Zoran Mićović, Boris Tadić, Miloš Jevtić, Boško Ristić, Dragor Hiber, Sava Urošević, Goran Jakšić, Gašo Knežević, Vojkan Tomić, Miroslav Janković, Goran Paunović i Radoslav Jović. Za pre podne zakašnjenje su najavili Miroslav Markićević, Velimir Stanojević i Ljiljana Nestorović.
Prelazimo na 1. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O SPREČAVANjU SUKOBA INTERESA PRI VRŠENjU JAVNIH FUNKCIJA (nastavak)
Reč ima ministar Vlade Republike Srbije gospodin Zoran Lončar. Izvolite.

Zoran Lončar

 Gospođe i gospodo narodni poslanici, želim danas na samom početku sednice da vas obavestim o stavu Vlade. Naime, malopre sam na sednici matičnog Odbora za pravosuđe i državnu upravu u ime predlagača zakona iskoristio priliku da se izjasnim o amandmanima koji su podneti ovih dana na Predlog ovog zakona. Stoga vas obaveštavam da je Vlada prihvatila ukupno 18 amandmana.
Dakle, u samom uvodnom delu rasprave posvećene predlogu zakona o sukobu interesa rekao sam da ovo treba da bude naš i vaš predlog zakona i da ću u ime predlagača prihvatiti sve one amandmane, bez obzira iz koje poslaničke grupe oni dolazili, koji svojim kvalitetom budu doprinosili poboljšanju teksta samog predloga zakona. Upravo sam to i učinio.
Obavestio bih vas da ima prihvaćenih amandmana iz svih poslaničkih grupa; bez obzira na činjenicu što nisam vodio računa iz koje poslaničke grupe konkretan amandman dolazi, da vas samo upoznam da je od ukupnog broja prihvaćeno iz SRS tri amandmana, iz Demokratske stranke tri amandmana, SPS dva amandmana, G17 plus jedan amandman, DSS – NDS devet amandmana, a ukupno je to 18 amandmana. Ako procentualno želite, pa i to da vas upoznam, od ukupnog broja prihvaćeno je 21 posto.
Mislim da i ova činjenica dovoljno govori u prilog da ovo treba da bude zajednički tekst Vlade kao predlagača i vas narodnih poslanika, pošto je korupcija, vezano za sukob interesa, zajedničko zlo. Želim da vas upoznam sa suštinskim stvarima koje su prihvaćene. Prihvaćen je koncept organa za nadzor nad sprovođenjem ovog zakona, a to je da postoji jedan odbor i to republički odbor. Time su uvaženi mnogi argumenti koje smo imali prilike da čujemo u diskusiji vođenoj ovih dana, radi efikasnosti u sprovođenju ovog zakona s jedne strane, a s druge strane uvažene su primedbe vezane za novčana sredstva neophodna za sprovođenje ovog zakona. Dakle, umesto brojnih lica koja bi trebalo da plaćamo iz budžeta, koja bi radila u pokrajinskim i lokalnim odborima, postoji sada samo devet lica koja će biti plaćena za sprovođenje ovog zakona. Što se tiče prigovora koncepcijske prirode, da ovaj zakon treba proširiti na one funkcionere koji se nalaze na čelu javnih ustanova, to nam je bilo neprihvatljivo, ne iz razloga što funkcioneri na čelu mnogobrojnih javnih ustanova u Srbiji ne treba da potpadnu pod zakon o sukobu interesa, treba, ali ne pod ovaj zakon, već drugi zakon koji će regulisati pitanje sukoba interesa funkcionera u javnim ustanovama.
Kada vam budemo, u veoma kratkom roku, predlagali ovaj zakon, vodićemo računa da li će ovaj republički odbor moći da se stara i o sukobu interesa kod te brojne grupe državnih funkcionera.
A ako to u praksi ne bude bilo moguće, onda ćemo u tom zakonu predložiti nešto malo drugačije organe za staranje o sukobu interesa kod te brojne grupe funkcionera.
Što se tiče sudija i prigovora da u sastav ovog republičkog odbora treba da uđu i sudije, Vlada je vodila računa pre svega o preporuci Komiteta ministara Saveta Evrope koja nam nalaže da se maksimalno uzdržavamo od dodatnog angažovanja sudija, čak i u slučaju da njihovo učešće u radu pojedinih organa doprinosi njihovoj nezavisnosti. Dakle, to je jedini i isključivi razlog zašto sudije nisu članovi republičkog odbora koji se stara o sprovođenju ovog zakona.
Toliko, i biće mi drago da odgovorim na još neka pitanja ako bude bilo neophodno. Nadam se da ćete uvažiti pozitivno ovakav gest Vlade i da ćete kroz današnju raspravu omogućiti da Srbija što pre dobije svoj zakon o sukobu interesa. Zahvaljujem se.

Emilija Krstić

| Predsedava
Na naslov iznad člana 9. i član 9. amandman je podneo narodni poslanik Momir Marković.
Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć. Izvolite, narodni poslanik Momir Marković.
(Poslanik Vladan Vučićević: Nije završena rasprava o amandmanu na član 8.) Narodni poslaniče, izvinjavam se, pa da završimo raspravu o prethodnom amandmanu. Izvolite.
Izvinjavam se, služba me obaveštava da je završena rasprava o ovom amandmanu. Izvolite.

Vladan Vučićević

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9
Dame i gospodo narodni poslanici, član 8. Predloga zakona o sukobu interesa govori o prenosu upravljačkih prava. Naime, smatram da ovaj zakon na neki način određuje kvalitet i vrši selekciju funkcionera. Znajući da je Srbija u tranziciji i da će veći deo njene privrede sutra biti privatna privreda, mislim da ovaj član 8. vrši selekciju funkcionera i da na neki način određuje jednu negativnu selekciju budućih funkcionera. Zašto i iz kojih razloga?
Siguran sam i znamo svi mi da danas u Srbiji postoje enormno siromašni i enormno bogati ljudi. Oni koji imaju velike kompanije sigurno neće sutra želeti da budu funkcioneri, ali će sigurno na jedan posredan način određivati politiku u zemlji Srbiji. Međutim, nijedan uspešan direktor privatne firme sutra neće želeti i neće pristati da bude funkcioner, a da mora da prenese svoje upravljačko pravo na neko lice i da to lice bude sutra povezano lice; neće preneti iz više razloga, zato što, naravno, svaka firma na neki način ima svoju poslovnu tajnu i ima neke svoje karakteristike, što je opet poslovna tajna, ili ima neku svoju tehnologiju u procesu proizvodnje.
Znajući kolike su plate funkcionera u Srbiji, apsolutno sam siguran da nijedan kvalitetan direktor, koji ima kvalitetnu firmu, neće želeti da se bavi politikom, a da svoja prava prenese na povezano lice i time da rizikuje da njegova firma bude na neki način oštećena ili ugašena.
Iz tih razloga sam siguran da će ovaj član 8. vršiti negativnu selekciju funkcionera u budućnosti, što nije dobro kako za Srbiju tako i za sve buduće vlade. Zato smatram da je ovaj član 8. zakona o sukobu interesa izlišan, a naravno ovaj član na neki način će biti povezan sa članom 12. Smatram lično da bi ovaj član 8. trebalo izbrisati iz tih razloga iz ovog zakona.

Emilija Krstić

| Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na naslov iznad člana 9. i član 9. amandman je podneo narodni poslanik Momir Marković.
Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć. Izvolite, narodni poslanik Momir Marković.

Momir Marković

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, bez obzira na to što je usvojen jedan broj amandmana, mi iz SRS-a smatramo da je ovaj predlog zakona i dalje amorfan, neprimenjiv i da ga treba još popravljati amandmanima.
Podneo sam amandman, u ime SRS-a, da se naslov iznad člana 9. briše, jer naslov u principu u zakonu ništa i ne predstavlja, a da se u članu 9. reč "funkcioner" zamenjuje rečima "javni funkcioner"; posle stava 1. da se doda novi stav 2, koji glasi: "Za obavljanje dužnosti iz stava 1. ovog člana javni funkcioner nema pravo na platu, naknadu, nagradu ili primanje poklona, osim prava na naknadu putnih troškova i drugih troškova boravka van mesta gde obavlja javnu funkciju".
Ukoliko se ovaj amandman usvoji, izbeći ćete ono što je prethodna DOS-ovska vlast imala, da se javni funkcioneri javljaju u više upravnih odbora na mestima predsednika ili članova upravnih odbora, jer sigurno se neće grabiti ukoliko se to ne plaća. Mi smo imali situaciju da nam predsednik Upravnog odbora Telekoma prima četiri poslaničke plate, u Telekomu na mestu predsednika Upravnog odbora. Ovoga puta, ukoliko se ovaj amandman usvoji ta opasnost nestaje, briše se.
Dalje, da st. 2. i 3. postanu novi st. 3. i 4, a posle novog stava 4. da se doda stav 5. koji glasi: "Ako je javi funkcioner izabran, imenovan ili postavljen da obavlja još jednu javnu funkciju, dužan je da u roku od pet dana o tome obavesti odbor". Normalno je da odbor bude informisan ukoliko neko od javnih funkcionera bude izabran na još neku funkciju.
Smatram da ovaj amandman treba usvojiti, jer će se izbistriti situacija u potpunosti, tako da nećemo imati pritiske na upravne odbore, na članove upravnih odbora, jer onda nema nadoknade koja ih u stvari i vuče. Na mesta u upravnim odborima će doći ljudi koji će stvarno raditi posao, a već primaju platu na mestu javnog funkcionera.

Emilija Krstić

| Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 9. amandman je podneo narodni poslanik Nikola Novaković.
Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč?

Nikola Novaković

G17 Plus
Poštovano predsedništvo, moje dame narodne poslanice i kolege narodni poslanici, amandman na član 9. sam podneo kao pravno moguć, jer smatram da sukob interesa ne proizilazi uvek samo i ne proizvodi uvek samo nekakve materijalne posledice. Čini mi se da smo ovde ispustili i ono što se zove uticaj, a to je deo koji je veoma teško pravno regulisati i svakako može da doprinese sukobu interesa.
Upravo zbog toga sam podneo amandman po kome je javnom funkcioneru zabranjeno da bude direktor, zamenik ili pomoćnik direktora, član upravnog ili nadzornog odbora javnog preduzeća, ustanove, preduzeća ili bilo kog drugog pravnog lica sa učešćem državnog kapitala osim kada je to propisano zakonom ili drugim posebnim propisom.
Ovaj zakon predložen danas je u suštini palijativan, jer predstavlja samo jedan segment čitavog korpusa antikorupcijskih zakona koje još nismo doneli. Smatram da je u sadašnjem trenutku, u našoj stvarnosti neophodno sprečiti i sam utisak o potencijalnom konfliktu interesa. Dakle, jedino tako možemo da počnemo da radimo na vraćanju poverenja u nepristrasnost vlasti i usvajanjem ovog amandmana svakako bismo doprineli širenju demokratske političke kulture.
Poznati su razni sistemi sprečavanja sukoba interesa. Da vas podsetim na jedan, koji je vrlo indikativan, napušten polovinom 19. veka, a to je spojls sistem. To je sistem posle svakih izbora zamene javnih funkcionera svojim pristalicama. Svakako podseća na nešto. Danas su u svetu uopšte prihvaćena dva sistema, tzv. merit sistem, to je sistem prihvatanja javnih funkcija i određivanje javnih funkcionera prema sposobnostima. On se obično odnosi na niže javne funkcionere, na nižim položajima. Sistem trast, to je sistem pitanja poverenja, koji se odnosi na najviše javne funkcionere, u suštini je osnova za predlog ovog amandmana, kao pravno mogućeg, i moj predlog i apel je da glasamo i da usvojimo ovaj amandman.

Emilija Krstić

| Predsedava
Da li o ovom amandmanu još neko želi reč? (Ne.)
Na član 9. amandman je podnela narodni poslanik Ksenija Milivojević.
Zakonodavni odbor predlaže da se ovaj amandman odbije.
Da li neko želi reč?
Izvolite, narodni poslanik Ksenija Milivojević.

Ksenija Milivojević

Poštovano predsedništvo, dame i gospodo, samo jedna napomena o ovom amandmanu. Desila se zanimljiva stvar, a to je da je Zakonodavni odbor ovaj amandman proglasio pravno nemogućim, što je vrlo interesantno, s obzirom da je sadržina ista kao i kod prethodnog amandmana, dakle amandmana koji je podneo moj kolega Nikola Novaković. Dakle, samo je u pitanju drugačija formulacija i ja ću pročitati prosto napomene radi.
Dakle, amandman koji sam podnela glasi: U članu 9. stav 1. brišu se reči "više od jednog", a nakon reči "sa učešćem državnog kapitala" dodaje se "osim u slučajevima kada je to propisano zakonom ili drugim propisom". Kada to uradimo dobijamo zapravo sledeći tekst: "Funkcioner ne sme biti direktor, zamenik ili pomoćnik direktora, član upravnog ili nadzornog odbora javnog preduzeća, ustanove, preduzeća ili bilo kog drugog pravnog lica sa učešćem državnog kapitala, osim kada je to propisano zakonom ili drugim posebnim propisom", što je sadržina prethodnog amandmana.
Da ne bi bilo zabune, ja ću povući moj amandman, mada mi, moram da napomenem, i dalje nije jasno kako može da bude pravno nemoguć. Dakle, povlačim amandman, jer je sadržina zapravo ista kao u prethodnom amandmanu.