JEDANAESTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 10.05.2004.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

JEDANAESTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

3. dan rada

10.05.2004

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 12:40 do 18:00

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vama. Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 9. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Krasić.
Predstavnik Vlade i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? Gospodin Krasić, izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Naravno, ovim amandmanom ne može u potpunosti da se popravi Predlog zakona koji je besmislen, ali svrha ovog amandmana jeste da se ograniči korporacija, za koju ovde nije definisano da li je javno preduzeće, da li je fond, da li je akcionarsko društvo, pre bi se reklo da je to neka asocijacija.
Stav 3. u članu 9. Predloga zakona propisuje da od poslovne politike korporacije zavisi koliki će nominalni iznos obaveza da bude prema pojedinačnoj poslovnoj banci. Ako je to predlagač mislio da uredi na način da prepusti slobodnoj volji korporacije, onda uopšte nije trebalo da upisuje ovo u zakon, jer se to podrazumeva, da onaj ko stupa u neke poslovne odnose samostalno formira svoju volju.
Ovim amandmanom mi to želimo da ograničimo na 20% od nominalnog iznosa kapitala prema poslovnoj banci, i na 3% prema pojedinačnom korisniku. Znači, želimo da stavimo neke limite gde bismo mogli da vršimo i kontrolu da li se zakon primenjuje na način i radi ostvarenja onog cilja koji je predlagač hteo da udahne ovom zakonu.
Opet smo svesni činjenice da ni ovaj amandman ne može da popravi nešto što je iz temelja krivo, a krivo je zbog toga što je možda ovakav predlog zakona 1945. godine mogao da da neke rezultate u Kanadi, ali 2004. godine ovaj zakon u Srbiji ne može da da nikakav rezultat zato što postoje strukturni poremećaji na našem tržištu i u našoj ekonomiji.
Nema dugoročnih sredstava, nema dugoročnog kapitala poslovnih banaka i ove koje dolaze iz inostranstva obezbeđuju neka dugoročna sredstva, ali i sami znate da su to skupa sredstva. Novac je kao voda, gde se pojavi šupljina, po principu spojenih sudova, ide gde je veliki profit, gde je velika dobit, tamo se seli kapital.
Ovim zakonom se obezbeđuju banke. Država preko te korporacije potpuno nepotrebno preuzima obavezu da garantuje profit poslovnim bankama. U krajnjem slučaju, to nije moralno sa gledišta Narodne skupštine, bez obzira na priče da će nekome da se pomogne, da se omogući izgradnja itd.
Da ispravimo jednu veliku nepravdu koja se čula u petak ovde. Nigde u ovom predlogu zakona ne stoji koliko će biti mesečna otplatna rata za ove kredite, niti u odredbama zakona, niti u obrazloženju. Stoje samo tekstualni navodi o ciljevima, željama i nečemu što je namera Vlade.
Ovo je, praktično, samo zakon o lepim namerama, zakon koji nema uporište u Ustavu, jer niko ne zna da li je ova korporacija javno preduzeće, da li je akcionarsko društvo, da li je društvo sa ograničenom odgovornošću, šta je. Fond očigledno nije.
Ovaj zakon bi mogao da ima i drugi naziv, a to bi trebalo da bude - predlog zakona o obezbeđivanju potraživanja po osnovu stambenih kredita. Jer, ako idete sa terminom "osiguranje", onda znajte, sledeći zakon koji je na dnevnom redu propisuje u nekoliko članova i zabranu upotrebe reči "osiguranje".
Ovde se ne osiguravaju krediti, nego se obezbeđuju potraživanja, obezbeđuje se profit onih banaka koje budu preuzele danas rizik da dugoročno kreditiraju stambenu izgradnju. To treba jasno reći. Mene čudi da predlagač zakona nije pravno usaglasio naziv i neke odredbe ovog zakona, a imao je prilike da u ovom periodu dostavi amandmane i otkloni ove sistemske probleme ovog zakona.
Na bazi ovog zakona korporacija neće biti ni registrovana u Trgovinskom sudu. Ovde se ne vidi ni šifra delatnosti. Za obično preduzeće ovakva prijava bi se vratila i nikada je ne bi niko upisao.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Reč ima gospodin Arsić.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poslanici, mislim da bi ovaj amandman mog kolege Zorana Krasića trebalo prihvatiti, pogotovo zato što smo u proceduri imali jedan sličan zakon koji je regulisao sličnu materiju, za razvoj malih i srednjih preduzeća, davanje garancija i baš je sa ovakvim tekstom koji je predložen u amandmanu prošao vaš Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije.
Ja sam na Odboru raspravljao o predlogu ovog amandmana i mislim da u nekim nesmotrenim izjavama polako počinje da se razobličuje prava namera predlagača zakona, jer u stavu 3. koji je predmet ovog amandmana kaže se - ukupan nominalni iznos obaveza korporacije koje proizilaze iz obavljanja delatnosti korporacije iz stava 1. ovog člana prema pojedinačnoj poslovnoj banci i pojedinačnom pravnom licu ...
Ovde se čitavo vreme vrti priča kako ćete kreditima da pomognete građane Republike Srbije. Međutim, vidim da se ovde u suštini daje garancija bankama i pravnom licu koje je angažovano kao izvođač radova, da sa novcem banke i garancijom koju će da izda Vlada Republike Srbije zarađuje novac na nerešenom stambenom pitanju građana Republike Srbije.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Reč ima ministar Dinkić.

Mlađan Dinkić

Gospodine predsedavajući, vidim da ovde ima ili nedovoljno pažljivog čitanja teksta ili nerazumevanja. Jasno je da zakon ne može da propiše kolika će biti svaka pojedinačna rata. To zavisi od kvadrature stana, roka otplate, kamatne stope.
Verovatno većina poslanika shvata zašto to ne može biti u zakonu i ne može biti predmet podzakonskog akta, već pojedinačnih ugovora koje će građani sklapati sa državom.
Ako se pažljivo čita tekst, a oni koji su izlazili prethodno nisu ga očito pažljivo čitali, jasno se vidi ko je vlasnik ove institucije. Amandmanom koji je prihvaćen kaže se da se može osnovati i kao akcionarsko društvo. Dakle, molim poslanike da pažljivo razmatraju amandmane koje Odbor usvaja, a i osnovni tekst zakona.
Takođe, što se tiče garancija pravnim licima, ako tu postoji nejasnoća, radi se o garancijama koje će korporacija davati građevinskim preduzećima, jer osnovna delatnost korporacije je osiguranje kredita za građane, stambenih kredita, ali nakon toga davanje garancija građevinskim firmama da bi mogle da grade stanove. To su ta pravna lica. To je samo razjašnjenje ovoga što ste vi dali.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Reč ima gospodin Mirović.

Igor Mirović

Srpska radikalna stranka
Gospodine ministre, imamo negativna iskustva po pitanju jasnog opredeljenja Vlade, pa i vas, kada je reč o učešću države, državnog kapitala u nekim institucijama ili ustanovama koje bi po definiciji trebalo da imaju dominantno učešće državnog kapitala iz dva razloga. Prvo, zato što ih država osniva svojim sredstvima, dakle to je ekonomski razlog. Drugi razlog, koji možemo naći u uporednom pravu ili u zemljama sa kojima želimo da se poredimo, jeste što u tim zemljama državni kapital u većini stoji u tim institucijama.
Ovo vam govorim zbog toga što taj državni kapital niste na odgovarajući način zaštitili kada je reč o Nacionalnoj štedionici. Otuda i bojazan narodnih poslanika i otuda i ovi amandmani koji govore o zaštiti državnog kapitala i zato najmanje od vas očekujemo, s obzirom na to iskustvo iz Nacionalne štedionice, da se nekako površno, na osnovu vaše izjave ili obećanja, mogu zaštititi osnovni državni interesi u odnosu na budžet koji je glavni ulagač sredstava u nacionalnu korporaciju za osiguranje stambenih kredita.
Dakle, na osnovu iskustava koja imamo, a reč je o velikoj aferi i o velikom gubitku državnog novca, mi poslanici SRS vama ne verujemo na reč i zato vam tražimo jače uporište u zakonu.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? Reč ima gospodin Dinkić.

Mlađan Dinkić

Gospodo, kao što znate, nadležna institucija za zaštitu državnih interesa jeste Ministarstvo finansija. Dok sam bio guverner Narodne banke Srbije mi smo radili samo kontrolu nad institucijama.
Zaštitu državnog interesa u svim institucijama vrši isključivo Vlada Republike Srbije. Kao što znate, ja nisam bio član te Vlade. Narodna banka Srbije ne vrši upravljanje državnim kapitalom u institucijama, već vrši samo nadzor nad radom finansijskih institucija.
Što se tiče isfabrikovane afere, vidite i sami da nema od toga ništa. Moram da skrenem pažnju da ovaj zakon, mogli bi građani steći pogrešan utisak, nije namenjen onima koji su već sebe stambeno obezbedili, kao što je većina poslanika SRS, već onima koji te stanove nemaju.